Sleipe svindlere fra Chess

G

Gjestemedlem

Gjest
Siden jeg er ute av landet en tid har jeg tenkt å skaffe meg et lokalt nummer her siden det er sinnsykt dyrt å bruke et norsk abbonement til å ringe fra. 10kr minuttet eller noe slikt samt 4kr/m for å motta samtaler. Men jeg kunne tenkt meg å beholdt telefonnummeret til jeg kom hjem og hatt en telefon aktiv i tillegg.

Jeg har frukt Chess en tid, burde egentlig byttet for lenge siden for etter er gikk over til Netcom ble mottaket i leiligheten hjemme helt elendig.

Jeg så at de reklamerte for et nytt abbonement: Premium

Her reklamerer de med 0 i månedspris, og jeg bestiller dette i tro på at dette stemmer.

Så viser det seg i ettertid at det er en månedspris på 99 kr (men at man kan ringe for beløpet) Det koster med andre ord 1200 i året å beholde nummeret selv om jeg ikke bruker telefonen.

Jævla svindlerpakk!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Vel, et forbrukerprogram (husker ikke hvilket) anbefalte vel ikke direkte OneCall. De hadde forsøkt i over 1 mnd. å få tak i noen på kundeservice da abbonomentet ikke var som lovet. Det klarte de ikke! De svarte ikke på mail, og det var heller ikke mulig å nå de på telefon.
Er det verdt det?

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Du leste vel ikke kontrakte som alle andre, det med små skrift? Hvis ikke er det vel du som har skylden. Men sto det ikke noe om det så er jeg helt ENIG med deg.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Jeg har nå hatt onecall på hele familien så nær som kona, som har den dekket av arbeidsgiver, i nesten ett år. Har til nå fått 1 faktura, og den var på ca 25 kroner. Det var fordi jeg var i utlandet. Er man obs på hva man bruker telefonen til, koster det ingenting.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Dette er velsignelsen fra det frie markedet. Før var du overlatt til en operatør, televerket, og ingen opplevde svindel. Nå er det mange aktører påp markedet, og de gjør alt de kan for å hekte deg som kunde.

Noen her som skjønner alle de rare tilbudene vi får fra teleselskapene?
Noen som greier å sette et tilbud opp mot de andre og ta et rasjonelt valg?

Velkommen etter!

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja bestilte et abbonement fra Onecal i stedet så får jeg se hvor lang tid det tar. Virker mye bedre enn Chess i allefall.

Kan iallefall ha dette så lenge jeg er ute av Norge. Var ikke så ille priser på mottak av samtaler fra Norge heller. 1,7kr/m eller noe slikt mot 4kr/m fra Chess.

Kommer nok aldri til å velge Chess igjen til noe som helst.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Dette er velsignelsen fra det frie markedet. Før var du overlatt til en operatør, televerket, og ingen opplevde svindel. Nå er det mange aktører påp markedet, og de gjør alt de kan for å hekte deg som kunde.

Velkommen etter!

Man kan jo fremdels velge Telenor/Televerket et hvis man vil. Jeg liker dem riktig godt selv og har kjøpt ADSL linje av dem hjemme. De er gjerne et lite hakk dyrere enn de mindre aktørene men de ha den absolutt beste og mest proffe kundeservice i bransjen. Er det noe tull så ordner de det omgående eller min erfaring. Når det gjelder mobil er jo dekningen til Telenor suveren selv i de store byene. Netcomnettet som de små bruker får man gjerne problemer med hvis man sitter på feil ende av sofaen når man snakker. Så det er ikke umulig at jeg bytter til disse når jeg kommer hjem igjen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:

Velkommen etter!
Og hva kostet det å ha telefon før? Hvis du var så heldig å få telefon, etter en søknad i 3 eks, og flere måneders ventetid.

Har du problemer med å ta et rasjonelt valg, får du heller spørre noen som kan hjelpe deg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Oddgeir:

I følge deg og dine meningsfeller var det alltid dyrt å ha telefon før, og du måtte alltid stå i endeløse køer for å få telefonen.

Dere er nok glade nå, når tele har blitt så billig og tror det kommer av konkurranse og liberalisme.

Jeg synes ikke tele har blitt så billig, men det som har skjedd kommer av teknologisk utvikling, og ikke noe annet.

Det er mye mere penger i tele nå enn før.

"Rasjonelt valg" er en myte som du burde ha gjennomskuet for lenge siden.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Jeg synes ikke tele har blitt så billig, men det som har skjedd kommer av teknologisk utvikling, og ikke noe annet.
Da må du si opp abonnementet ditt i Telenor.

Kan jeg anbefale ip-telefoni om du absolutt skal ha fastlinje.
Videre finnes noen mobilalternativer der du ikke betaler noe særlig hvis du ringer moderat.

Mens resten av verden utviklet adsl, forsøkte sleipe Telenor å pushe den utdaterte isdn-teknologien på Ola Noprdmann. Det skulle vært straffbart. Etter at bredbånd ble vanlig, fortsetter Telenor å leie ut isdn-dobbellinje til kunder som ikke trenger det. Arrogansen fra tiden med statsmonopol henger fortsatt i veggene på Fornebu.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Takk for omtanken, men jeg har bredbåndstelefon og ADSL (fra Telenor). Alle store konsern blir fort arrogante uansett om eieren er offentlig eller privat. Se bare på finansnæringen. De ignorerer kaldt alle erfaringer fra 1987.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Finansnæringen er vel ikke et konsern? Og erfaringene fra 87 var?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Synes ikke Telenor er arrogante. De sendte meg et brev, der de opplyste meg om at siden jeg ringte så lite med min fasttelefon, så burde jeg gå over på et abbonement som de kalte for mini, slik at jeg kunne spare noen kroner på telefonregningen.

N

nb

Gjest
Jeg har ADSL fra Telenor grunnet en avtale med jobben. Stabilt som fjell. Nede en gang grunnet en tekniker som hadde feilkoblet i sentralen ifm med en nyinstallasjon i nabolaget. Kundeservice som etter min erfaring faktisk gidder å hjelpe raskt om det er behov for det.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
erato skrev:
Finansnæringen er vel ikke et konsern? Og erfaringene fra 87 var?
Nei, i finansnæringene finne vi flere konsern.

Erfaringene fra 87 var en krise som hadde årsak i finansnæringenes løsslupne lånepolitikk og en liberalisering av skattepolitikken m.m.

K

Khanate

Gjest
Jeg har merket meg at operatørene liker å endre forutsetningene som ligger i ens abonnement. Som f.eks. da jeg fikk SMS fra Telenor som gratulerte meg med billigere abonnement. De hadde senket prisen for å ringe på dagtid, den tiden av døgnet hvor jeg sitter ved siden av min arbeidsgivers telefon. Det de glemte å fortelle var at de hadde økt prisen for å ringe på kveldstid. Jeg ble forbannet og byttet til Chess.

Senere ringte en "hyggelig" figur fra Telenor for å gi meg et knakende godt tilbud. Blandt annet skulle jeg få kroner 500 i gratis ringetid om jeg slo til nå. Jeg regnet raskt ut at 500-lappen ville være brukt opp i løpet av to måneder, og at Telenor deretter ville bli dyrere pr. måned sammenliknet med mitt Chess abonnement. Da jeg presenterte mitt regnestykke for selgeren, slo han til og gav meg ytterligere kr 500 "gratis" ringetid for neste år, men da måtte jeg slå til umiddelbart. Hoderystende takket jeg nei og la på røret.

Et års tid senere ringte en annen Telenor kjekking. Hans tilbud var nok bedre enn fjordårets, men litt uoversiktelig, så jeg takket nei. Selgeren spurte om han kunne få lov til å sende meg tilbudet på e-post, slik at jeg kunne studere det nærmer og eventuellt ombestemme meg. Jeg takket ja. Jeg mottok senere en e-post fra telenor inneholdende en lenke. Jeg klikket på lenka og fikk en melding som sa noe slikt som: "takk for at de valgte abonnement sånn og slik fra Telenor. I løpet av noen dager vil deres nye SIM-kort komme i posten". Jeg benyttet selvsagt angreretten.

Jeg har merket meg at Chess, etter at de fikk nye eiere, og har begynt å endre forutsetningene. F.eks. ved å senke prisen for ringetid, men øke det månedlige minstebeløpet, naturligvis for at jeg som kunde skal bli mest mulig tilfreds.

Khanate

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Jeg har ADSL fra Telenor grunnet en avtale med jobben. Stabilt som fjell. Nede en gang grunnet en tekniker som hadde feilkoblet i sentralen ifm med en nyinstallasjon i nabolaget. Kundeservice som etter min erfaring faktisk gidder å hjelpe raskt om det er behov for det.

Har ligende erfarig selv. En ukyndig montør rotet i boksen i kjelleren da han skulle installere nett i en naboleilighet. Da jeg meldte om feilen fikk jeg en 24t garanti på at det skulle ordnes. De sendte som lovet en mann som ordnet dette godt innenfor tidsfristen.

Slikt er viktigere for meg enn om det koster 20 kr mer eller mindre i måneden.

Hadde jeg hatt NGT regner jeg med jeg hadde sittet i telefonkø fremdeles.

N

nb

Gjest
Hadde NGT før, det virket forsåvidt fint. Men jeg brukte fire måneder (og det er ikke en overdrivelse) på å avslutte kundeforholdet. Jeg nektet selvsagt å betale for noe i disse fire månendene, de sluttet å sende meg regninger når jeg påpekte at de uansett ble brukt som opptenningsmateriale i peisen.

O

omholt

Gjest
Både Chess og Tele2 har lenge hatt abonnementer der det ser ut det ikke er månedsavgift, men så er det en minsteavgift. Lurt å lese de små bokstavene.

Har selv brukt OneCall nå i 8-9 måneder. Strålende fornøyd. Har hatt en regning på litt over 30 kr og da var jeg i utlandet. Fikk noen reklame meldinger på mobilen noen måneder i høst, men det har vært tyst etter det. Ip24 har lignende abonnement som OneCall.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjest skrev:

Velkommen etter!
Det er ikke noe problem! Man bare sjekker prisene på http://www.dinside.no/php/art.php?id=104487

Velsignelsen fra det frie markedet er at selv om man føler seg svindlet betaler man mindre enn man ville gjort ved monopol.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Enkelt for deg og meg, men ikke for bestemor. Markedet er til for de som behersker spillet, har tid/er villig til å bruke tid og som kjenner mulighetene.

Undersøkelser viser at under 10% bruker mulighetene i markedet, så vi "rasjonelle aktører" er få.

For et ekkelt begrep (rasjonelle aktører) å bruke om folk :p

Jeg for min del gidder ikke bytte leverandør pga en liten prisforskjell, det skal faktisk mye til. Det blir så mye heft med papirarbeid. På den måten sinker jeg markedsmekanismen, og det er et paradoks for jeg er jo en av de som kan beherske dette - hvis jeg bare ville bruke tida på å være "økonomisk rasjonell aktør". :p

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.775
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Mhp internettleverandører, så er det mye grums ute og går...

Jeg driver et lite datafirma, og får stadig nye skrekkhistorier fra kundene.

Den det er minst krøll med, er som regel "Stjelenor", men de er normalt dyrere enn de fleste.

Bor du i periferien, så sliter du - nesten uansett. Jfr Hellbillies "Hallo, Telenor". Jeg har en kunde som ikke får ADSL i sentralen sin, samme f, med mindre de vil betale for hele stasen selv, så de må ta til takke med en radiolinje tvers over fjorden. Den var det mye problemer med en stund...

Hvis jeg ikke husker helt feil, så holder du til i Tyrkia? Er ikke det billigere å kjøpe et tyrkisk abonnement, da? Det må da være billigere å slippe å betale utenlandstakst hver gang du skal få telefon fra hjemlandet? Evnt, skaffe deg fastlinje i Tyrkia og norsk bredbåndstelefon...

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjest skrev:
Enkelt for deg og meg, men ikke for bestemor. Markedet er til for de som behersker spillet, har tid/er villig til å bruke tid og som kjenner mulighetene.

Undersøkelser viser at under 10% bruker mulighetene i markedet, så vi "rasjonelle aktører" er få.

For et ekkelt begrep (rasjonelle aktører) å bruke om folk :p

Jeg for min del gidder ikke bytte leverandør pga en liten prisforskjell, det skal faktisk mye til. Det blir så mye heft med papirarbeid. På den måten sinker jeg markedsmekanismen, og det er et paradoks for jeg er jo en av de som kan beherske dette - hvis jeg bare ville bruke tida på å være "økonomisk rasjonell aktør". :p
Hva har bestemødre rasjonelle barnebarn til? ;)

Jeg for min del overlater hele markedsansvaret for mobilabonnement til min arbeidsgiver. Jeg trenger bare å velge mobil en gang i året. På den måten setter jeg fart i markedsmekanismen. ::)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slike arbeidsgivere er det få som har.

Alle "bestemødre" har ikke barnebarn, og de som har bor ofte et stykke unna og har små barn og lite tid.

De fleste av oss lever et normalt liv og har lite tid til slike markedsspill, og det vet de andre "aktørene" på markedet.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Gjestemedlem skrev:
Så viser det seg i ettertid at det er en månedspris på 99 kr
Om du ikke klarer å sjekke ut betingelsene på forhånd er jo dette bare din egen feil...

Alle disse leverandørene opererer med slike "gratis" abonnementer der det ikke er månedsavgift.
Det alle disse har felles er at det som regel er et "minste faktureringsbeløp" på ca 100 kroner. Det vil si at uansett om du bare har ringt for 10 kroner, så må du minimum betale hundre.

Sånn er det bare, og dette er ikke unikt for Chess i det hele tatt, sånn er det hos Telenor, Tele2 osv..

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:

Alle "bestemødre" har ikke barnebarn, og de som har bor ofte et stykke unna og har små barn og lite tid.

De fleste av oss lever et normalt liv og har lite tid til slike markedsspill, og det vet de andre "aktørene" på markedet.
Jeg har ei venninne som oppriktig mener at alle lønnsmottagere skulle vært medlem av LO, enten de vil eller ikke.
Til deres eget beste, som hun sier. ;D

J

Jurassic

Gjest
Nå er det strengt tatt bare arbeidsgivere som tjener på å ha uorganisert arbeidskraft så jeg ser poenget hennes.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
oddgeir skrev:
Gjest skrev:

Jeg har ei venninne som oppriktig mener at alle lønnsmottagere skulle vært medlem av LO, enten de vil eller ikke.
LO?
Hva er galt med de andre fagforeningene?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Mere styrke om alle var samlet. Flere medlemmer betyr sterkere organisajon.

S

Slubbert

Gjest
Helt utrolig at det går an å være så stokk stein konservativ at man ønsker seg tilbake til telemonopolet. Og "teknologisk utvikling", hvor tror folk den kommer fra? Teknologisk utvikling koster penger og betinger en forventning om å få pengene tilbake. Uten et marked, ingen teknologisk utvikling.

S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
Sieg Heil!

Med sitt demokratiske sinnelag mener hun vel at alle skal tvinges til å være medlemmer av AP også...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
Helt utrolig at det går an å være så stokk stein konservativ at man ønsker seg tilbake til telemonopolet. Og "teknologisk utvikling", hvor tror folk den kommer fra? Teknologisk utvikling koster penger og betinger en forventning om å få pengene tilbake. Uten et marked, ingen teknologisk utvikling.
Tull, har du hørt om NTNU?

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Slubbert skrev:
Tull, har du hørt om NTNU?
Jeg har hørt om NTNU. Tror du ikke at NTNU tenker marked? Stol på meg; NTNU tenker marked.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
NTNU tenker utvikling, uansett om løsningene skal inn i off- eller privat sektor.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
NTNU tenker utvikling, uansett om løsningene skal inn i off- eller privat sektor.
Så hyggelig at du kan belære meg om hvordan NTNU tenker.

Teknologiintensiv offentlig sektor opererer etter rene markedsprinsipper; om du ikke har lagt merke til det så har Norge blitt et statskapitalistisk land.

Som underleverandør av teknologisk nyvinning og kompetanse må NTNU forholde seg til samme markedsprinsipper uansett om kunden er Statoil eller et privateid selskap.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
NTNU har utvikling som formål, uansett, og ikke markedstilpasning. Du kan jo vri det til å bety at all tilpasning er en markedstilpasning. NTNU ville ikke slutte å drive forsking og utvikling om Norge ble en kommuniststat.

Som om det ikke finnes utvikling der det ikke er markedsøkonomi.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Faktisk er det utdanning NTNU driver med.
Mens Sintef driver med forskning.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Subsidier til forskning offentliggjøres, inntenkt privatiseres, dette er den normale økonomiske modellen for teknologisk utvikling. Allmennkunnskap. Så, nei.

Mvh

Topp Bunn