Skuffende artikkel fra dinside.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Dette er også et slikt "gullkorn" kabelpolitiet liker å kaste frem. Nå er det vel imidlertid slik at grunnen til at dette ikke diskuteres mer skyldes at svært mange ikke har mulighet til å gjøre noen særlig endringer med hensyn på akustikk eller nye/modifiserte høytalere. Mange forsøker da å tyne mest mulig godlyd ut av det anlegget og rommet de har. Her kommer da ofte tweaks og kabler inn.

    Mvh
    Roysen
    Det er forståelig at man ikke har mulighet til å gjøre stuen om til et studio. Men er det slik at man absolutt ikke får lov til å ha produkter som f.eks vises på bildene under? Det finner jeg litt merkelig. Et par av disse vil gjøre merkbare forskjeller på lyden.

    Absorbent. Mulig å bestille blant tusenvis av motiver eller man kan sende inn eget bilde. Kan fåes i ulike størrelse.



    Plante som bassfelle. Denne gjør vel ikke så mye av seg?


    Bassfelle. Dekorativ synes jeg. Finnes i ulike finisher og farger. Sette planten på toppen?


    Lite bord som fungerer som en absorbent/bassfelle. Ulike farger og finisher her også.


    Akustiske lammelgardiner til vinduene. Demper ned til mellomtonen.


    Bilder som både absorberer og diffuserer. Ulike størrelser, ulike motiver eller bruke egne bilder som trykkes på.


    Noen av disse produktene koster en del, men ikke mye sammenlignet med hva mange svir av på kabler.

    Så er selvfølgelig akustikk mye mer enn aku tiltak. Dipoler/elektrostater trigger mindre romnoder, gir mindre refleksjoner fra rommet og er absolutt et "akustisk tiltak". Og det samme med waveguide/kontrollert spredning. DRC, DSP og EQ er nevnt. Ikke enkelt å sette slikt opp, men det finnes kompetente folk der ute.

    Fra tradisjonelle kassehøyttalere får man i de fleste tilfeller mer enn 80% av lyden reflektert fra rommet. Altså bare en liten prosent direkte fra høyttalerne til øret. Da betyr avstand til vegger og tak enormt mye for hvordan sluttresultatet blir. Det kan fort bli grøtete og utstikkende frekvenser. Plassering og rommets dimensjoner/utforming er avgjørende for stående bølger og ringing i bassen (se video under). Størrelse og møblering kan avgjøre grad av flutter ekko.
    Når jeg leser det Blix skriver, så er det jeg opplever som essensen. Man kan få avvik på +/-20-30db fra rommet og det betyr enormt mye.

    Så kanskje det egentlig er noe annet som ofte styrer våre valg?

     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Orso,

    Om man skal om-møblere stua helt eller nyinnrede stua kan nok slike muligens få innpass, men forsøk å få en "bedre halvdel/interiørsjef" til å godta at du bytter ut noe hun har valgt til fordel for noe slikt av lydmessige hensyn - KRIG!

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    "Se her elskede. Jeg har kjøpt noen fine planter til deg. Og så har jeg fått rammet inn noen av de flotte bildene du tok i ferien."
    ;D
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    orso skrev:
    "Se her elskede. Jeg har kjøpt noen fine planter til deg. Og så har jeg fått rammet inn noen av de flotte bildene du tok i ferien."
    ;D
    Du er muligens singel, orso? :)
    Bare lurer, intet annet.
    Viste bildene du la inn til interiørministeren her hjemme, og resultatet var nedslående. 1 svak kanskje, resten "no way"
    :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rommet er ikke problemet, ei heller møblementet. Høyttalerne er problemet.

    Kablene er iallefall ikke problemet.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    orso skrev:
    "Se her elskede. Jeg har kjøpt noen fine planter til deg. Og så har jeg fått rammet inn noen av de flotte bildene du tok i ferien."
    ;D

    Nemlig, og "jeg hivde ut den gamle slitne skinnsofaen og kjøpte en nyydelig en i velur" :eek:



    Mvh. RS
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    "Se her elskede. Jeg har kjøpt noen fine planter til deg. Og så har jeg fått rammet inn noen av de flotte bildene du tok i ferien."
    ;D
    Å, du enfoldige......

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Rommet er ikke problemet, ei heller møblementet. Høyttalerne er problemet.

    Kablene er iallefall ikke problemet.
    Vanskelig å være uenig i det, men ikke enkelt for oss nerder som sitter med apekister. Men du klarer vel uansett ikke å løsrive deg 100% fra rommet selv med dipolene dine? Ville ikke noen bassfeller eller diffusorer gjort noen verdens ting positivt? Etterklangstiden i rommet betyr vel noe?

    Off-topic, men er dD bedre enn alt av du har hørt av apekister? Får Wilson, Rockport og Adam Alpha bank?
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    orso skrev:
    donnerwetter skrev:
    Du er muligens singel, orso? :)
    Bare lurer, intet annet.
    Viste bildene du la inn til interiørministeren her hjemme, og resultatet var nedslående. 1 svak kanskje, resten "no way"
    :)
    Singel ja.
    Burde være mulig å finne noe damen din liker her:
    http://www.istockphoto.com/index.php
    Skal ta en kikk sammen med fruen.
    Takk for tips :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Får Wilson, Rockport og Adam Alpha bank?
    Har ikke hørt dem.
    Jeg tror at rommet blir langt enklere å temme med høyttalere som har en brukbar direktivitetsindeks. Og der er det ikke mange apekister som utmerker seg.

    /ot
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det har du nok rett i. Tror ikke disse er så verst, men Soundgarden her har de jo aldri inne.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det er sjelden jeg er så enig med en artikkel :D

    Meget god, og helt riktig :D
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Ja det var jo virkelig på høy tid med en ny meningsløs kabeldissetråd ;D

    Men hva i alle dager er det som gjør at det blir lagt frem som om at rom, eq og diverse annet har noe med kabel å gjøre?
    Er det så vanskelig å kunne gjøre flere ting på en gang? Hvis man gjør BÅDE det beste ut av sitt lytterom mtp plassering og normale akustikk tiltak, og i tillegg gjør sine tweaks med både kabler og andre ting, burde det vel være mulig å få enda bedre ytelser eller? Jeg trenger sikkert flere akustiske tiltak, men det er da helt individuelt når det gjelder hvilke behov og MULIGHETENE man har for å få til slikt i praksis. Ingen av tingene Orso viste hadde fått slippe inn her, det har jeg fått til altfor god lyd til at jeg vil vurdere noe sånt. Uansett er det helt urealistisk i min mening å hevde at det ene skal utelukke det andre, virker som om en annen deltaker kan være inne på noe når han nevner at behovet for kabler i antall fort kan øke endel ved bruk av aktive oppsett med eq, fort dyrt å ha tro på kabler da, lettere å heller hevde at de ikke påvirker så man slipper billigere unna?

    Og var selv deltager på "Den store kabeltesten" til Kringlyd.no som var annonsert før jul både her og på avforum. Noe av det samme R.E.S. skriver om. Ved alle ht kabelbytter ble konsekvent neste testobjekt montert på kun en side, og like konsekvent låt det HELT FEIL hver eneste gang!! Når det ble koblet på riktig kabel på begge sider falt alt på plass, selv om det er nesten umulig å teste lydkvalitet og egenskaper på en sånn måte, under selvpålagt press og sviktende akustisk minne m.m. Jeg ble skikkelig sliten etterhvert, og mistet konsentrasjonen b.l.a. At det var forskjell var det INGEN tvil om, men vi var ikke ute etter å beskrive eller kåre vinnere. Og å bevise forskjellene blir jo helt umulig for annet enn din egen lydpreference, som med alt annet inne hifi er det uendelige lydideal å velge fra. Måten å finne gode kabler for meg, er å bruke de i eget oppsett over tid, og bytte frem og tilbake.

    Jeg har min stue å forholde meg til, sånn er det med den saken. Og jeg vil vel også tro at et "perfekt" rom på papiret vil ha muligheter til MYE grommere lyd fra de mange utskjelte "uberhigh end" sakene som stadig rakkes ned på, enn budskjettelektronikk som stadig hevdes å være mer enn god nok..
    Hvis du tar mitt rom som eksempel, her har jeg med vilje satset på ht med svært god spredning, som er konstruert for å bli minimalt påvirket av rom og plassering, og resten av komponetene er valgt ut etter min erfaring, behov, mulighet for god plassering, og noen grunnleggende akustikk tiltak, feel, pris og det viktigste-LYDEN/MUSIKKNERVEN de har gitt ved testing i mitt eget oppsett. Ht står etter måle standarden sikkert feil osv, men resultatet fungerer meget bra i mine og flere andres ører! Jeg har eq i hjemmekinodelen og i hifi subben min, og bruker det i begge oppsett, men det demper da absolutt ikke virkningen av kabler akkurat ??? Blir vel heller "mange bekker små" prinsippet i hifi, tross alt mange komponenter og tweaks vi snakker om totalt i en kjede av litt voksen størrelse. Jeg kjører forøvrig alt i signaturen min som et stort anlegg i stua, via prosessorinngang på Cayin rør som driver frontene.

    Det er bare så merkelig dette behovet for å se det sort/hvitt, selvsagt låter også mye likt, men alt annet ville jo vært rart.

    Og gjelder denne tankegangen alt som måler "dårlig" også vinylspillerre, rørforsterkere o.l., snakker vi vel snart om en krig denne målemafian fronter. Og jeg har ikke sett noen som hevder at rom, eq og dette blir sablet ned på samme måte som kabeltroende. Selvsagt er romakustikk og eq blant det som kan gjøre store ting med lyden, men den blir vel neppe dårligere av gode kabler i tillegg??? Helt komisk hvordan ørene tydelig ikke kan brukes iflg flere, her hos meg er det faktisk KUN ørene jeg får til å lytte på anlegget og musikk med, og spiller det så jeg får gåsehud er det helt latterlig å forkaste det fordi det måler feil på et parameter som kan måles til at det ikke er bra nok ifølge noen trangsynte synsere ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    donnerwetter skrev:
    Du er muligens singel, orso? :)
    Bare lurer, intet annet.
    Viste bildene du la inn til interiørministeren her hjemme, og resultatet var nedslående. 1 svak kanskje, resten "no way"
    :)
    Singel ja.
    Burde være mulig å finne noe damen din liker her:
    http://www.istockphoto.com/index.php
    Etter tre separasjoner og i alle fall tre dusin forhold av kortere varighet så har jeg en viss statistisk oversikt over kvinners holdninger til hjemmet. At jeg misslykkes igjen og igjen gjør også at jeg har et visst innsyn i deres luner, selv om de fleste havariene skyldes occupational hazzards. ;D Og i yngre dager generelt sviktende moral...

    Uansett så har jeg observert at det er kun et fåtall kvinner som over tid lar hifi styre hvordan stuen ser ut. De finnes, men de er i klart mindretall. Og siden kjærligheten er viktigere enn godlyden så må man gjøre det riktige offeret. Det er ingen tvil om at akustiske forbedringer av lytterommet er av større betydning enn kabler og diverse gadgets, mye større betydning. Men for de som ikke har eget lytterom/furterom/lekestue så er ofte muligheten begrenset over tid. Eneste løsning er å trekke på gaten og tjene de ekstra pengene som kreves for å finansiere større leilighet/hus. Bare ikke la konemor finne det ut, for da er alt forgjeves. ::)

    Jeg er litt forundret over at noen skeptikere motsier seg selv. Som teknisk bidragsyter har jeg respekt for RS, også som kompetent hærfører for armeen av skeptikere. Men siden han bruker tid og kompetanse på å fabrikkere alternativer til lakris og skytestreng så mener også han at det er forskjell på det som følger med i esken. En med så mange prosjekter kaster ikke bort tiden sin. Det RS og andre DIY-kabelfolk hevder i andre tråder er at det er forskjell på kabler, men at sirkuskabel og tildels kjøpekabel generelt ikke er like godt som de som kan lages på kjøkkenbenken. De er altså uenige med Blix de også, men de mener at det ikke er mulig å kjøpe seg en forskjell som rettferdiggjør prisen i forhold til hva som er mulig med litt fingerferdighet kombinert med bra råmateriale. Ut fra det kan jeg ikke se at det er noen som er enige med Blix i hans veldig polariserte mening i denne artikkelen. De er bare enige i at det ikke kan kjøpes kabler som er verdt prisen sin. Hvorfor da noen ser ut til å nå mene at det overhodet ikke er forskjell på billigste lakris og høyttalerkabler med for liten kvadrat og multistrand er merkelig. For alle medfølgende kabler er jo av den typen, noe som er det diametralt motsatte av den medisinen de forfekter selv i tråd etter tråd. Tror nok RS er enig med meg i dette resonnementet.

    Når det gjelder Blix' kompetanse så overgår den alle vår kompetanse, la det være helt klart. Men i studio har han også yngre ikke-musikere som teknikere, og jeg vil tro at mange av de har ører til å fortelle ham om ting han har oversett. Og uansett så bryr de færreste teknikere og produsenter av elektrisk musikk seg katten om subtile forskjeller i rominformasjon og overtoner etc. Slike kvaliteter følger stort sett med som en snill nisse på lasset når godt utstyr brukes og mix, eq, klang og kompresjon er påført produktet. Brukes godt utstyr og gode mikrofonkabler/linjekabler fra Benum (og det gjøres det alltid. Har aldri sett et studio med lakris) så undertrykkes ikke de kvalitetene. Spesielt siden man i utgangspunktet jobber med totalt ukomprimerte signaler av veldig høy kvalitet. En god del hifi-freaks vil nok få en aha-opplevelse hvis de hører linje eller mic-kabler til 29 kroner pr løpemeter. For det er det som brukes i de fleste gode studioer for moderne musikk. Jeg kjenner bare til et studio som bruke audiofile kabler i Bergen, og det er NRKs studio i Grieghallen som stort sett brukes til opptak av klassisk musikk i en konsertsal med gode akustiske forhold.

    Nå virker jeg som om jeg også tilhører skeptikerne, men så enkelt er det ikke. Jeg liker ikke sirkuskabler på grunn av prisen, men det vil jeg ikke gå lenger inn på nå. De diskusjonene har vi mange av fra før. Nå er det Blix uttalelser som sådan som diskuteres. Og dem har jeg et par kommentarer til. Jeg vil ikke gå i noen konkurranse med Blix på noen områder som har med det å detektere feil i lyden og spesielt ikke i det å bringe frem godlyden. Men jeg kan høre hva som er rent, og når Elton Johns studioansatte hevder at jeg leverer lyd som er blant det renere de har hørt så er det mange Blix-er som har levert mindre rene råopptak. Så hans lange erfaring alene er ikke noen forklaring på at han leverer ultimat godlyd. Uten forkleinelse for ham for jeg har hørt veldig lite av hans arbeid (da mener jeg seriøst lyttet til), og regner med at de er av høyere karat enn mine arbeider. Ikke bare på grunn av erfaring og talent, men også på grunn av utstyr. Vi har garantert jobbet med de samme kablene, men resten av utstyret i de studioene han har jobbet i er nok bedre. Jeg har kompensert så godt jeg kan med å jobbe så puristisk som overhodet mulig, og med det mener jeg uten mikser til alt annet enn trommesett. Det har nok hjulpet godt på renheten.

    Men så kommer vi til det med hørsel vs kompetanse. De med lang erfaring jobber mye på rutine. De vet hva som fungerer rent instinktivt. Med elektrisk musikk så kommer subtile kvaliteter automatisk med i studio, og det trengs som oftest ikke gullører for å få de til å sitte. I likhet med forsterkere og kilder vi sliter med så finnes det miksere og annet studioutstyr som låter "magisk". En Solid State Logic har en helt annen magi enn det min gamle Soundcraft studiomikser hadde. Den måtte presses så langt opp mot klipping som mulig for at lyden skulle åpne seg skikkelig. Da var det en helt annen lyd med vår tokanals ART mic preamp rett i AD-konverteren enn det var fra mikseren. Selv om det ikke var noen flere ledd fra utgangen til mikseren og inn i AD. Det var magi vs traurig middelmådighet.

    Ok, det var en teknisk forklaring på hvordan en person kan skru superlyd uten å høre forskjell på lakris, RS-kabler og Nordost. Det er ingen tvil om at førstnevnte er mindre transparent enn begge de to sistnevnte, men det dreier seg om subtile forskjeller som det kanskje kreves relativt jomfruelige ører å høre. Det er en årsak til at det er 25 år siden noen har sett en Marshall-vegg. For de fleste enda lenger tid. Det er en årsak til at de vanlige monitorene som har vært brukt siden PA-en ble innført nå er skiftet ut med in ear monitoring. Den årsaken er at musikere er livredde for hørselen sin. En som spilte rock i store band på sytti og ut på åttitallet har så og si uten unntak hørselskader. Jeg hevder ikke at Blix må ha skader på hørselen, men jeg vil si at har du befunnet deg foran en Marshall-vegg mer enn noen få ganger så har du tatt skade av det. Og dess flere ganger dess verre er det. Det er derfor logisk at de mest erfarne proffe rockemusikerne alle har nedsatt hørsel, og neppe kan oppfatte overtoner lenger. Men de har den instinktive kompetansen som gjør at de fortsatt kan skru god lyd, slik som Beethoven kunne komponere nesten totalt uten hørsel. Teknikere jobber som oftest ut fra formler som de kan ut og inn, og justerer der det trengs. De kan fortsatt høre forskjellen på kunstig klang, og dynamikken har de ingen problemer med å oppfatte. Men det er dessverre langt fra utenkelig at de færreste hører så godt som hifi-freaks som stort sett har beskyttet hørselen i alle år. Jeg personlig er glad for at jeg aldri har stått på en scene med skadelig høy lyd over tid, og som publikummer har jeg ofte vært blant de vanskelige publikummerne som står bak den "gemene" hop. Det kommer av årsaker som ikke er relevante her.

    Jeg hevder ikke at Blix har skader på hørselen, men har han det ikke i en større grad enn de fleste jevnaldrende som ikke har jobbet i tungindustri så blir jeg veldig forundret. Det er nesten en umulighet, og vil gjøre ham til et unikum. Han bør vel strengt tatt være glad for at han ikke har tinitus. Jeg tror nok heller disse uttalelsene har bakgrunn i et ønske om å rabulere litt. Å herse litt med "gullørenes" overdrevne forhold til de subtile forskjeller. For som generelt forbrukerråd er ikke hans påstander feil. De aller færreste vil ha noen interesse av de forskjellene i det hele tatt. For nesten alle vanlige musikkelskere som ønsker et anlegg som spille musikk på en tonal og dynamisk måte som de liker har ingen glede av hverken MIT eller kåre i seks kvadrat. Kabler er for hifi-selgere en ekvivalent til fotobutikkenes filtre. Sett bort fra at kabler sjelden ødelegger lyden slik som et for billig filter vil gjøre. Eneste avvik fra den teorien er Isoda høyttalerkabel som for 20 år siden kostet flere hundre kroner løpemeteren og totalt ødela lyden i ethvert balansert anlegg. Jeg tror våre ble kastet av humanistiske årsaker.

    Nok et langt og tungt innlegg fra meg, men jeg føler at det er nødvendig å være så detaljert som mulig i denne debatten. Min påstand er at RS kan få kåre til å låte klart bedre enn Claes' kopier av Monster Classic 2,5 kvadrat. Det kan også MIT og Nordost med sin teknologi, men jeg avslører ikke hvilken av de alternativene jeg har mest tro på. ;) Det handler som RS ofte skriver om evnen til å slippe gjennom signalet uten forringelse, og det fordrer at det finnes forringelse i noen kabler. De aller kjipeste må jo være de verste i så måte, for ellers hadde RS tvunnet multistrand-kabler på 2,5 kvadrat. Han har nok for mye innsikt til det.

    Edit: Jeg har ikke orket å finlese alt, men vil bare nevne til slutt at jeg ikke har sett RS hevde at Blix har rett. De kommentarene jeg har fått med meg fra hans side har vært mer nøkterne enn det.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    ...og når ble RS og hans kjøkkenbenk kabler opphevet til high-end status? I min verden er i hvert fall hans kablers kvalitet ansett omtrent på nivå med Claes Ohlsson lakris.

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Stakkars Brynjulf Blix, som sterkt sanseskadd har svimt omkring og forvirret seg om hifi. Er det så vanskelig å forestille seg at det han skriver er et kompendium over hans og andres erfaringer? Her argumenteres det på underlig vis - som om Blix har levd i et bur.
    Følgende står i avslutningen av artikkelen:
    Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie…

    Og når hifi-målet er å sitte med to badekar det går kabler inn og ut av i stuen, og to høyttalere som ruver under taket, samt helst en haug rør som gløder, og et komponentrack som omfatter vinylspiller som også kan brukes til å bore etter olje, så betviler jeg sterkt at "fruens" tvil rundt akustiske inngrep kan være årsaken til at man forsøker å oppnå samme effekt vha kabler ... og tror samtidig at selv de enkleste akustikkinngrep langt overgår ethvert kabelbytte i effekt.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Valentino skrev:
    Rommet er ikke problemet, ei heller møblementet. Høyttalerne er problemet.

    Kablene er iallefall ikke problemet.
    Det var en veldig generell påstand fra en person som for ikke lang tid siden sverget til apekister selv. Helt til Gud skiftet mening. Da ble apekister til bare skiten.

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig flink til å tolke innlegg i vildensky du, Roysen.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og når hifi-målet er å sitte med to badekar det går kabler inn og ut av i stuen, og to høyttalere som ruver under taket, samt helst en haug rør som gløder, og et komponentrack som omfatter vinylspiller som også kan brukes til å bore etter olje, så betviler jeg sterkt at "fruens" tvil rundt akustiske inngrep kan være årsaken til at man forsøker å oppnå samme effekt vha kabler ... og tror samtidig at selv de enkleste akustikkinngrep langt overgår ethvert kabelbytte i effekt.
    Det der har jeg også stusset litt over. En del av anleggsbildene som har vært postet på dette forum indikerer enten at eieren er single eller at eventuell annen halvdel har kapitulert for lengst.

    Disse eminente produktene er jo så små at de passer inn i enhver stue uten å gjøre for mye nummer av seg:
     

    Vedlegg

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Nei disse gjør ikke mye ut av seg, men det de gjør er vel på nivå med endringer du får ved kabelbytte ;)


    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og når hifi-målet er å sitte med to badekar det går kabler inn og ut av i stuen, og to høyttalere som ruver under taket, samt helst en haug rør som gløder, og et komponentrack som omfatter vinylspiller som også kan brukes til å bore etter olje, så betviler jeg sterkt at "fruens" tvil rundt akustiske inngrep kan være årsaken til at man forsøker å oppnå samme effekt vha kabler ... og tror samtidig at selv de enkleste akustikkinngrep langt overgår ethvert kabelbytte i effekt.
    Det der har jeg også stusset litt over. En del av anleggsbildene som har vært postet på dette forum indikerer enten at eieren er single eller at eventuell annen halvdel har kapitulert for lengst.

    Disse eminente produktene er jo så små at de passer inn i enhver stue uten å gjøre for mye nummer av seg:
     
    N

    nb

    Gjest
    Roald skrev:
    Nei disse gjør ikke mye ut av seg, men det de gjør er vel på nivå med endringer du får ved kabelbytte ;)
    Kabler er det andre produsenten leverer. Do the maths;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Valentino skrev:
    Veldig flink til å tolke innlegg i vildensky du, Roysen.
    Mulig jeg har høyt handicap når det gjelder å tolke dine innlegg Valentino. I så fall beklager jeg på det sterkeste. Kan du forklare hva du egentlig mente?

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og når hifi-målet er å sitte med to badekar det går kabler inn og ut av i stuen, og to høyttalere som ruver under taket, samt helst en haug rør som gløder, og et komponentrack som omfatter vinylspiller som også kan brukes til å bore etter olje, så betviler jeg sterkt at "fruens" tvil rundt akustiske inngrep kan være årsaken til at man forsøker å oppnå samme effekt vha kabler ... og tror samtidig at selv de enkleste akustikkinngrep langt overgår ethvert kabelbytte i effekt.
    Peker du på den gjenomsnittlige kabeltilhenger nå? Det finnes selvsagt unntak der akustiske tiltak i stuen er/vil bli prioritert eller at det er andre årsaker til bråstopp for akustiske tiltak enn den hjemmelige interiørarkitekten.

    Mvh
    Roysen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi er nærfeltsgubber begge to Roysen, og det er en fin måte å ta rommet ut av likningen på. Men når man flytter seg fra nærfeltssweetspot låter det stort sett annerledes og verre, og det er først og fremst fordi høyttalere flest endrer utstrålingsmønster svært mye med økende frekvens.
    Det ser ut til at man ikke legger merke til romrefleksjoner så godt dersom de har tilnærmet samme frekvensgang som direktelyden. Dette er lettere å få til med rundstrålere (B&O, German Physics, MBL) og fullrange dynamiske dipoler (Linkwitz , Tangen) enn med apekister og paneldipoler (Magnepan, Martin Logan, og til og med Quad).  
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Stakkars Brynjulf Blix, som sterkt sanseskadd har svimt omkring og forvirret seg om hifi. Er det så vanskelig å forestille seg at det han skriver er et kompendium over hans og andres erfaringer? Her argumenteres det på underlig vis - som om Blix har levd i et bur.
    Følgende står i avslutningen av artikkelen:
    Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie…

    Og når hifi-målet er å sitte med to badekar det går kabler inn og ut av i stuen, og to høyttalere som ruver under taket, samt helst en haug rør som gløder, og et komponentrack som omfatter vinylspiller som også kan brukes til å bore etter olje, så betviler jeg sterkt at "fruens" tvil rundt akustiske inngrep kan være årsaken til at man forsøker å oppnå samme effekt vha kabler ... og tror samtidig at selv de enkleste akustikkinngrep langt overgår ethvert kabelbytte i effekt.
    Det er jeg enig i, og det foregår på begge sider av fronten. Men mener du virkelig at mitt innlegg er basert på ville fantasier, for jeg mener at jeg ser begge veier samtidig som jeg forholder meg til tekniske forklaringer som er vanskelige å komme utenom. For slik jeg skriver er situasjonen. De som mener det er annerledes kan ikke ha særlig erfaring med sytti og åttitallets musikkbransje og den tekniske sidens effekter. Eller særlig mye kontakt med profesjonelle musikere av den generasjonen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke teste DEQX eller en annen lydkorreksjons løsning hvis man ikke kan gjøre aku tiltak? Kan aldri tenke meg at det skulle være noe problem å få satt det opp og testet det en stund før et kjøp. Må jo være mye morsommere å teste ulike slike løsninger som vil gjøre enorme endringer i anlegget framfor kabler eller forsåvidt også elektronikk.

    baluba:
    Siden du jobber i proff miljøet i Bergen. Hvem har stor kompetanse her på justering av lyd med EQ? Ikke umulig at jeg kunne tenke meg hjelp til å sette opp EQ i anlegget mitt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mitt innlegg var ikke rettet spesifikt til deg, baluba. Det er flere som har kommentert at Blix må være døv eller hørselskadet. Men det syns jeg er irrelevant - det blir som å si at Hawking ikke kan være astrofysiker fordi han ikke kan være astronaut. Om Blix har brukt sitt lange liv på å samle egne og andres erfaringer, samt har orientert seg om tilstanden på området i nyere tid, så syns jeg artikkelen kan gjelde som en fin oppsummering av denne. Og hans prioriteringsliste er kanskje ikke yndet lesing blant dem som vil ha fett dekningsbidrag på komponenter de selger til entusiaster, men det er heller ikke hans mål.

    Blix ønsker at så mange som mulig skal ha en god lydopplevelse, som resultat av en prioriteringsrekkefølge med effekt som mål, ikke innbilning. Og det syns jeg er fint.

    Av mystiske årsaker mener altså Jens Magnus fra Stereofil at det er meget skuffende at Blix anbefaler følgende prioriteringsrekkefølge:

    Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
    Lytteposisjon
    Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
    Høyttalere
    Forsterker
    Forforsterkere og signalkilder
    Kabler

    Konsentrerer du deg om lydanlegget i den rekkefølgen, og bruker pengene deretter, vil du få den beste lydopplevelsen!


    I denne tråden vises det til at noen ønsker seks måneders innlyttingstid før vedkommende er villig til å forsøke å skjelne kabler blindt - jeg syns Blix prioriteringsliste er klok.

    Og om Jens Magnus vil, så har han vel de beste forutsetninger for å kunne vise Blix vei i uforstanden.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Av mystiske årsaker mener altså Jens Magnus fra Stereofil at det er meget skuffende at Blix anbefaler følgende prioriteringsrekkefølge:

    Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
    Lytteposisjon
    Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
    Høyttalere
    Forsterker
    Forforsterkere og signalkilder
    Kabler

    Konsentrerer du deg om lydanlegget i den rekkefølgen, og bruker pengene deretter, vil du få den beste lydopplevelsen!
    Nå fordreier du sannheten en smule! Blix skriver nok mye mer enn som så.

    Mvh
    Roysen
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Er ikke så sikker på at Blix mener at vi skal ta hans påstander 100% bokstavelig. Slik jeg leser han, så er dette spissformuleringer for å belyse hva som VIRKELIG er viktig relativt vurdert.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roysen skrev:
    vredensgnag skrev:
    Av mystiske årsaker mener altså Jens Magnus fra Stereofil at det er meget skuffende at Blix anbefaler følgende prioriteringsrekkefølge:

    Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
    Lytteposisjon
    Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
    Høyttalere
    Forsterker
    Forforsterkere og signalkilder
    Kabler

    Konsentrerer du deg om lydanlegget i den rekkefølgen, og bruker pengene deretter, vil du få den beste lydopplevelsen!
    Nå fordreier du sannheten en smule! Blix skriver nok mye mer enn som så.

    Mvh
    Roysen
    Ærlig talt, Roysen, kan ikke du konsentrere deg og lese det som står, og slutte med dine forsøk på å tyde teksten?*
    Såvidt jeg kan se har jeg sitert Blix helt korrekt, og jeg regner med at folks korttidshukommelse er slik at de både har fått med seg Blix opprinnelige artikkel, og diskusjonen her inne.

    Det viktige er hans prioriteringsliste, syns jeg, og dette påpeker jeg også. Jens Magnus fra StereoFil skriver at han som lydentusiast blir trist av å lese hvor feilinformert Blix er. Dette uten å gå i detaljer omkring hvor feilinformeringen skal ha skjedd.

    Det er, forøvrig, mulig å være informert uten å ha blitt opplyst. Tar man utsagn for god fisk, og regner seg som informert, så kan man godt være vilt forvirret.

    F.eks. registrerer jeg åpning av brev fra Hamsun i dag. Der gjør Dagbladets skribent et salig rør ut av årstall som skulle vært greie å holde styr på, slik at kommentartråden handler om dette og ikke om brevene. Han har altså feilinformert, og dermed ikke bidratt til opplysning.
    At Jens Magnus vil at vi skal ta utsagn om kablers salige effekter for opplest og vedtatt, uten å levere annet enn et trist sukk til Blix, skal man egentlig ikke bry seg noe videre om. Men jeg er mer enn villig til å ta til meg Jens Magnus konkrete tilbakevisning av Blix. Med eller uten innlagte sukk.

    -----

    * Andre tillegges de merkeligste meninger, mens dine egne tekster skal leses på helt andre måter enn det som vitterlig står - dette er en gjenganger. Sikkert greit å rydde opp i om det er gjensidig forståelse som er målet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Er ikke så sikker på at Blix mener at vi skal ta hans påstander 100% bokstavelig. Slik jeg leser han, så er dette spissformuleringer for å belyse hva som VIRKELIG er viktig relativt vurdert.
    Jeg tenker i samme bane. Han tenker tenker anlegger under ett.
    Synes det kommer greit frem i det han skriver her:

    "Når det gjelder komponenten "høyttaler" er avviket fra den ideelle frekvensgangen langt større enn de få prosentene hos de elektroniske komponentene.

    Og toleransene på kabelen som sitter mellom enhetene er derfor ikke av en eller annen magisk grunn viktigere enn resten av komponentene.

    Kabler har motstand og kapasitans, men disse verdiene er helt marginale i de lengdene og dimensjonene vi bruker i alle normale sammenhenger (Vi snakker ikke om festivaler og konsertarenaer, operahus, konserthus og kinoer).

    Derfor betyr kabelen praktisk talt ingen ting når du skal koble sammen anlegget ditt, innenfor rimelige lengder"

    Det siste avsnittet kan diskuteres, men det må sees i sammenheng med resten av hva han skriver. Man kan kanskje si det på denne måten?: "Fordi de eventuelle kabel avvikende er så ekstremt små sammenlignet med de andre avvikene i anlegget, så spiller valg av kabler ingen rolle."

    Og jeg er enig. Å drive kabelskifte før frekvensresponsen og akustikken er god, eeh det er en særdeles merkelig prioritering. Hadde man sittet man et topp lytterom og topp høyttalere med gnitrende god frekvensgang og prøvde kabler som aller siste finpuss hadde det kanskje vært noe mer forståelig.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Roysen skrev:
    ...og når ble RS og hans kjøkkenbenk kabler opphevet til high-end status? I min verden er i hvert fall hans kablers kvalitet ansett omtrent på nivå med Claes Ohlsson lakris.

    Mvh
    Roysen

    Kan det være grunnen til at jeg har bedre lyd enn deg ???


    Mvh. RS
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Nå må du nesten rulle inn Vreden. Kanskje i noe eksta tykk glava for her er du på jordet. Jeg har slett ikke tolket det du har skevet hverken i den ene eller andre retningen. Åpningsinnlegget henviser til en skuffelse omkring trangsyn ved kabler. Du forsøker å vri det til skuffelse over en prioriteringsliste.

    Mitt Valentino handikap er en sak mellom meg og han som du egentlig ikke behøver å bry deg så mye om - eller? Forøvrig så oppfattet jeg ikke Valentino helt galt viste det seg når forklaringen ble fremlagt.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    R.Solhaug skrev:
    Roysen skrev:
    ...og når ble RS og hans kjøkkenbenk kabler opphevet til high-end status? I min verden er i hvert fall hans kablers kvalitet ansett omtrent på nivå med Claes Ohlsson lakris.

    Mvh
    Roysen

    Kan det være grunnen til at jeg har bedre lyd enn deg ???


    Mvh. RS
    Dream on....

    Mvh
    Roysen
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Roysen skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Roysen skrev:
    ...og når ble RS og hans kjøkkenbenk kabler opphevet til high-end status? I min verden er i hvert fall hans kablers kvalitet ansett omtrent på nivå med Claes Ohlsson lakris.

    Mvh
    Roysen

    Kan det være grunnen til at jeg har bedre lyd enn deg ???


    Mvh. RS
    Dream on....

    Mvh
    Roysen

    Jo takk i like måte!


    Mvh. RS
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Roysen skrev:
    Nå må du nesten rulle inn Vreden. Kanskje i noe eksta tykk glava for her er du på jordet. Jeg har slett ikke tolket det du har skevet hverken i den ene eller andre retningen. Åpningsinnlegget henviser til en skuffelse omkring trangsyn ved kabler. Du forsøker å vri det til skuffelse over en prioriteringsliste.

    Mitt Valentino handikap er en sak mellom meg og han som du egentlig ikke behøver å bry deg så mye om - eller? Forøvrig så oppfattet jeg ikke Valentino helt galt når forklaringen ble fremlagt.

    Mvh
    Roysen
    Valentino? Hvor nevner jeg ham?
    Det er da lange tråder her inne hvor du etter en stund melder at du skrev noe for å provosere, og at det egentlig skulle leses på en annen måte; eller hvor det brukes lang tid på å gjøre tydelig at du har lagt innhold i innlegg som ikke er der.

    Ordet "kabler" står riktignok i linken fra dinside - men Jens Magnus nevner ikke kabler i sitt triste åpningssukk. Vi kan nok, om vi leser artikkelen, gå ut ifra at det er kabler som hviler tungt i StereoFils tanker, men som vi også burde ha in mente etter ørkesløse kabeldiskusjoner er det grunn til å betvile objektiviteten når det gjelder salgsleddets forhold til kabler.

    Men Jens Magnus nevner at han er lydentusiast, og det liker jeg - så jeg regner med at han kommer på banen med en konkret tilbakevisning av Blix påstander om kablers relative ubetydelighet i signalbanen. Om han så også skulle skyte et skudd i Blix prioriteringsliste blir det interessant.
    Selv vil jeg nok tro at hifibransjen har mye å tjene på å gå god for den prioriteringslisten, dersom det er nyrekruttering som er målet.

    Forresten kunne jeg godt tenkt meg at vi begynte å skille mellom opplevelseskjeden og signalbanen. To helt forskjellige ting.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har enkelte den misoppfattningen at det er to forskjellige retninger, enten kjøpe bedre kabler, oppgradere elektronikken -- eller romkorreksjon og EQ??

    BX har forklart at selv med EQ og annen korreksjon er det forskjeller mellom komponenters egenlyd. Da er det håpløst nedsnødd å overforenkle problemstillingen på denne måten. Forvrengningskomponentene fra DACer, CD-spillerer, forforsterkere mm. blir ikke synlig i en glattet frekvensrespons slik ratting med EQ gjør.

    Enkelte trekker frem EQ og akustikk i absolutt alle debatter. Hakk i platen ::)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.684
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo slik at man kan høre forskjell på EQ-algoritmer også, og det til tross for at de ikke opererer i analogdomenet i det hele tatt...
     
    N

    nb

    Gjest
    mutz skrev:
    Hvorfor har enkelte den misoppfattningen at det er to forskjellige retninger, enten kjøpe bedre kabler, oppgradere elektronikken -- eller romkorreksjon og EQ??

    BX har forklart at selv med EQ og annen korreksjon er det forskjeller mellom komponenters egenlyd. Da er det håpløst nedsnødd å overforenkle problemstillingen på denne måten. Forvrengningskomponentene fra DACer, CD-spillerer, forforsterkere mm. blir ikke synlig i en glattet frekvensrespons slik ratting med EQ gjør.

    Enkelte trekker frem EQ og akustikk i absolutt alle debatter. Hakk i platen ::)
    Det er litt "den gamle og so den nye tid". Ikke alle som er så glad i slike nymotes saker, noe en del diskusjoner rundt relaterte tema bærer preg av.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn