Skuffende artikkel fra dinside.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    OMF skrev:
    Min kabelskepsis har lite med tro å gjøre...er jo utdannet innen elektro.....

    Mvh
    OMF
    Ja, dessverre.... ;)

    Mvh.
    SAL

    PS.
    Når du var hos meg sa jeg tydelig ifra at både høytalere og CD-spiller skulle oppgraderes, i tillegg mente jeg at jeg hadde en jordfeil... Virket jeg helt fornøyd da?
    Når vi var hos deg hadde du både skrevet og sagt at du var i mål! Du hadde vel ikke hørt bedre tror jeg? Gikk ikke mange sekundene før du hadde fullt rattutslag igjen. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    impulse skrev:
    Så i din verden er det sånn Orso, at kabler som gir forandringer er svært dårlig konstruert?

    I tillegg kan som sagt utstyret spille en rolle inn hvis kabler gir en reell hørbar forandring. Om det skyldes dårlig konstruksjoner eller noe annet, er jeg usikker på. Hadde håper noen kunne utbrodere dette litt.
    I min verden er det sånn at dessto bedre utstyr jeg har hatt råd til desto mer kan jeg høre ulike nyanser av hva jeg gjør i kjeden. Dette gjelder og kabler. Jeg sier ikke at de som ikke hører noen forskjell på kabler har lite oppløste og gjennomsiktige anlegg, jeg sier at dette er min opplevelse med bla. kabler.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Kan godt forstå kabelskepsisen. Det er mye lurium ute og går. Den som ikke har prøvd ut dette med de riktige kablene (les: med forskjellige egenskaper) og tatt seg rimelig tid til å lytte har grunn til å være skeptisk.

    Jeg hører forskjell på signalkabler, og den kan være temmelig stor. Høyttalerkabler er det lite forskjell på. Kabler til platespillere høres like ut.

    - i mine ører.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Det virkelig skuffende er hvordan vi freaksa diskuterer side opp og side ned om forskjeller som er så små at de forsvinner i statistikken. Dersom diskusjonen omkring høyttalere, rom og persepsjon hadde tatt plassen til kabeldiskusjonene kunne vi muligens fått bedre hifi.
    GULL!

    Og ikke bare "muligens" bedre hifi.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    Det virkelig skuffende er hvordan vi freaksa diskuterer side opp og side ned om forskjeller som er så små at de forsvinner i statistikken. Dersom diskusjonen omkring høyttalere, rom og persepsjon hadde tatt plassen til kabeldiskusjonene kunne vi muligens fått bedre hifi.
    GULL!

    Og ikke bare "muligens" bedre hifi.
    Dette er også et slikt "gullkorn" kabelpolitiet liker å kaste frem. Nå er det vel imidlertid slik at grunnen til at dette ikke diskuteres mer skyldes at svært mange ikke har mulighet til å gjøre noen særlig endringer med hensyn på akustikk eller nye/modifiserte høytalere. Mange forsøker da å tyne mest mulig godlyd ut av det anlegget og rommet de har. Her kommer da ofte tweaks og kabler inn.

    Mvh
    Roysen
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Eksempel:
    La en person som mener han hører forskjell på kabler få høre på et titalls forskjellige kabler over en 6 måneders tid. Så kan han få velge ut de to kablene han mener han lettest hører forskjeller på til en ABX. Så kan vedkommende få trene på disse to kablene i en 6 måneders tid hvor han tilvenner/trener seg opp på å lytte for å identifisere kablene mot hverandre i stedet for å lytte etter ulikheter som er hva audiofile normalt gjør. I løpet av perioden må personen finne den musikken han lettest/flest ganger han har klart å identifisere kablene. Når personen begynner å bli komfortabel med å lytte for å identifisere i stedet for å skille kan begynne å trene på ABX med en medhjelper i 6 måneder på valgte kabler og valgt musikk i samme rom og med samme anlegg som er benyttet hele tiden. Så kan den endelige testen foretas uten at person er klar over det, men tror det fortsatt er trening (iscenesatt av medhjelper). Lyttetretthet bør elimineres ved å la ham lytte til A og B så mange ganger han vil før X så mange ganger han vil, men kun en identifikasjon bør avkreves pr dag med la oss si 25 identifikasjoner fordelt over 25 forskjellige dager.
    Mvh
    Roysen
    Dersom du virkelig mener at det krever så mye tid og arbeid for å kunne dokumentere forskjeller mellom kabler, hvordan i all verden kan det da passe sammen med de sterke ord som stadig brukes om enorme forskjeller under "normal" seende lytting?
    Etter min egen logikk, må forskjellene i realiteten være mikroskopiske, om de skulle kreve en slik testmetodikk som du beskriver for å kunne dokumenteres.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Eksempel:
    La en person som mener han hører forskjell på kabler få høre på et titalls forskjellige kabler over en 6 måneders tid. Så kan han få velge ut de to kablene han mener han lettest hører forskjeller på til en ABX. Så kan vedkommende få trene på disse to kablene i en 6 måneders tid hvor han tilvenner/trener seg opp på å lytte for å identifisere kablene mot hverandre i stedet for å lytte etter ulikheter som er hva audiofile normalt gjør. I løpet av perioden må personen finne den musikken han lettest/flest ganger han har klart å identifisere kablene. Når personen begynner å bli komfortabel med å lytte for å identifisere i stedet for å skille kan begynne å trene på ABX med en medhjelper i 6 måneder på valgte kabler og valgt musikk i samme rom og med samme anlegg som er benyttet hele tiden. Så kan den endelige testen foretas uten at person er klar over det, men tror det fortsatt er trening (iscenesatt av medhjelper). Lyttetretthet bør elimineres ved å la ham lytte til A og B så mange ganger han vil før X så mange ganger han vil, men kun en identifikasjon bør avkreves pr dag med la oss si 25 identifikasjoner fordelt over 25 forskjellige dager.
    Mvh
    Roysen
    Dersom du virkelig mener at det krever så mye tid og arbeid for å kunne dokumentere forskjeller mellom kabler, hvordan i all verden kan det da passe sammen med de sterke ord som stadig brukes om enorme forskjeller under "normal" seende lytting?
    Etter min egen logikk, må forskjellene i realiteten være mikroskopiske, om de skulle kreve en slik testmetodikk som du beskriver for å kunne dokumenteres.
    Du tar feil Karma. Vi snakker ikke om å høre forskjell på kabler i en ABX, vi snakker om å identifisere en av to kabler. Jeg har tatt i så jeg er sikker på at det ikke skal være tilvenningstid for nye måter å lytte på og uvante situasjoner som forårsaker nullresultat. Det er selvsagt mulig å avbryte tidsperioden for de forskjellige tilvenningene når man føler seg komfortabel med at dette mestrer man.

    Mvh
    Roysen
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gjest skrev:
    Kan godt forstå kabelskepsisen. Det er mye lurium ute og går. Den som ikke har prøvd ut dette med de riktige kablene (les: med forskjellige egenskaper) og tatt seg rimelig tid til å lytte har grunn til å være skeptisk.

    Jeg hører forskjell på signalkabler, og den kan være temmelig stor. Høyttalerkabler er det lite forskjell på. Kabler til platespillere høres like ut.

    - i mine ører.
    Dessverre er det ikke tilfelle ;/
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    Det virkelig skuffende er hvordan vi freaksa diskuterer side opp og side ned om forskjeller som er så små at de forsvinner i statistikken. Dersom diskusjonen omkring høyttalere, rom og persepsjon hadde tatt plassen til kabeldiskusjonene kunne vi muligens fått bedre hifi.
    GULL!

    Og ikke bare "muligens" bedre hifi.
    Dette er også et slikt "gullkorn" kabelpolitiet liker å kaste frem.
    Takker. Gullkorn uten anførselstegn om jeg må be.
    å er det vel imidlertid slik at grunnen til at dette ikke diskuteres mer skyldes at svært mange ikke har mulighet til å gjøre noen særlig endringer med hensyn på akustikk eller nye/modifiserte høytalere. Mange forsøker da å tyne mest mulig godlyd ut av det anlegget og rommet de har. Her kommer da ofte tweaks og kabler inn.
    Stemmer det. Syk hobby.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    For et 6-sifra beløp som enkelte er villige til å betale for noen kabler (sier ikke at det er galt, det er forskjell på kabler, og folk får bruke pengene som de lyster, vi lever i en fri verden), vil jeg tro at en kan foreta endringer på rommet i en eller annen grad, med sikkert like mye/lite resultat for lyden som et sett kabler. Tror det handler mest om vilje, eller å se muligheter i det hele.


    no offend.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    impulse skrev:
    Så i din verden er det sånn Orso, at kabler som gir forandringer er svært dårlig konstruert? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har hørt her inne noengang..og det sier jaggu ikke lite.

    Duverden. Og hva er galt med dette da? En ledning som ikke er i stand til å overføre signalet uten merkbare endringer er selvfølgelig både uegnet og feilkonstruert.



    Mvh. RS
     
    R

    Roysen

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    For et 6-sifra beløp som enkelte er villige til å betale for noen kabler (sier ikke at det er galt, det er forskjell på kabler, og folk får bruke pengene som de lyster, vi lever i en fri verden), vil jeg tro at en kan foreta endringer på rommet i en eller annen grad, med sikkert like mye/lite resultat for lyden som et sett kabler. Tror det handler mest om vilje, eller å se muligheter i det hele.


    no offend.
    De fleste bor ikke alene og har anlegget i stua. Det hjelper da lite om finansene er i orden når rommets andre brukere ikke ønsker akustiske modifikasjoner. At man sannsynligvis ville kommet bedre ut lydmessig ved å legge like mye penger i akustikk sammenlignet med det man har brukt på kabler/tweaks blir da irrelevant. Kabler og tweaks er det eneste man har mulighet til.

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    For et 6-sifra beløp som enkelte er villige til å betale for noen kabler (sier ikke at det er galt, det er forskjell på kabler, og folk får bruke pengene som de lyster, vi lever i en fri verden), vil jeg tro at en kan foreta endringer på rommet i en eller annen grad, med sikkert like mye/lite resultat for lyden som et sett kabler. Tror det handler mest om vilje, eller å se muligheter i det hele.


    no offend.
    De fleste bor ikke alene og har anlegget i stua. Det hjelper da lite om finansene er i orden når rommets andre brukere ikke ønsker akustiske modifikasjoner. At man sannsynligvis ville kommet bedre ut lydmessig ved å legge like mye penger i akustikk sammenlignet med det man har brukt på kabler/tweaks blir da irrelevant. Kabler og tweaks er det eneste man har mulighet til.

    Mvh
    Roysen
    Her er jeg helt enig med Roysen.
    De fleste av oss har vel mer enn nok med å få ektefelle/samboer til å godta at stuen blit fylt opp med utstyr.
    For egen del er jeg helt sikker på at f.eks. Helmholz-resonatorer i stuen, så nyttige som de engang er, hadde ført til et svært anstrengt forhold til samboer.

    mvh
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Ikke at jeg er helt uenig i alt som stod der (HåkonN er litt hayfay kabelskeptisk), men artikkelen var preget av bitterhet og forenkling av et tema som i praksis og teori ikke alltid er så enkelt. Enkelte påstander i artikkelen er også direkte feil. At man er nødt til å gjøre et langt poeng av at artikkelforfatteren har jobbet med musikk, og har familimedlemmer som spiller fiolin vitner om mangel på faglig tyngde.

    DinSide bør holde seg til det de kan; artikler om fotsopp, billige flybilletter, guider på hvordan å overleve julebordet og annet agurknytt som folk leser når de kjeder seg på jobb.

    Men artikkelen lykkes kanskje å få frem budskapen til den mest kritiske lesergruppen; Ola Nordmann som lurer på om han må kjøpe Monsterkabler til 800kr/m for at hans nye 2995,- Aiwa Karaoke SuperSoundmachine mini-anlegg i plast skal klare å yte sitt aller ypperste når Vikingarna`s nye julespesial skal fylle hjemmet med godlyd. Vidundermaskinen kom tross alt med et klistremerke som vitnet om hele 1500w og en avansert DSP med både church, pop og hall-modus.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    R.Solhaug skrev:
    impulse skrev:
    Så i din verden er det sånn Orso, at kabler som gir forandringer er svært dårlig konstruert? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har hørt her inne noengang..og det sier jaggu ikke lite.

    Duverden. Og hva er galt med dette da? En ledning som ikke er i stand til å overføre signalet uten merkbare endringer er selvfølgelig både uegnet og feilkonstruert.



    Mvh. RS
    Nå skaper du deg, RS. Endringer i forhold til hva da? Personlig ideal? Det vi selv antar er det studioteknikeren mente å oppnå? Lyden av akustiske instrumenter? Slik Orso uttrykte seg, var det vanskelig å forstå ham på annen måte enn at kabler som representerer noen form for endring (altså, mulige å høre forskjell på) måtte være feilkonstruert. Derfor min reaksjon.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Roysen skrev:
    Karma skrev:
    Roysen skrev:
    Eksempel:
    La en person som mener han hører forskjell på kabler få høre på et titalls forskjellige kabler over en 6 måneders tid. Så kan han få velge ut de to kablene han mener han lettest hører forskjeller på til en ABX. Så kan vedkommende få trene på disse to kablene i en 6 måneders tid hvor han tilvenner/trener seg opp på å lytte for å identifisere kablene mot hverandre i stedet for å lytte etter ulikheter som er hva audiofile normalt gjør. I løpet av perioden må personen finne den musikken han lettest/flest ganger han har klart å identifisere kablene. Når personen begynner å bli komfortabel med å lytte for å identifisere i stedet for å skille kan begynne å trene på ABX med en medhjelper i 6 måneder på valgte kabler og valgt musikk i samme rom og med samme anlegg som er benyttet hele tiden. Så kan den endelige testen foretas uten at person er klar over det, men tror det fortsatt er trening (iscenesatt av medhjelper). Lyttetretthet bør elimineres ved å la ham lytte til A og B så mange ganger han vil før X så mange ganger han vil, men kun en identifikasjon bør avkreves pr dag med la oss si 25 identifikasjoner fordelt over 25 forskjellige dager.
    Mvh
    Roysen


    Dersom du virkelig mener at det krever så mye tid og arbeid for å kunne dokumentere forskjeller mellom kabler, hvordan i all verden kan det da passe sammen med de sterke ord som stadig brukes om enorme forskjeller under "normal" seende lytting?
    Etter min egen logikk, må forskjellene i realiteten være mikroskopiske, om de skulle kreve en slik testmetodikk som du beskriver for å kunne dokumenteres.
    Du tar feil Karma. Vi snakker ikke om å høre forskjell på kabler i en ABX, vi snakker om å identifisere en av to kabler. Jeg har tatt i så jeg er sikker på at det ikke skal være tilvenningstid for nye måter å lytte på og uvante situasjoner som forårsaker nullresultat. Det er selvsagt mulig å avbryte tidsperioden for de forskjellige tilvenningene når man føler seg komfortabel med at dette mestrer man.

    Mvh
    Roysen
    Er ikke så sikker på at jeg tar feil. Der det er forskjell, bør man også kunne identifisere. Mitt personlige standpunkt til det å bruke mye penger på kabler er ganske enkelt: Når så mange er uenige om effekten, er effekten i beste fall så liten at den ikke fortjener mye penger. Dette spesielt så lenge man har andre muligheter til oppgradering som gir større effekt. Det finnes jo heldigvis mangt og mye i denne hobby som alle klarer å høre. ;)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    For et 6-sifra beløp som enkelte er villige til å betale for noen kabler (sier ikke at det er galt, det er forskjell på kabler, og folk får bruke pengene som de lyster, vi lever i en fri verden), vil jeg tro at en kan foreta endringer på rommet i en eller annen grad, med sikkert like mye/lite resultat for lyden som et sett kabler. Tror det handler mest om vilje, eller å se muligheter i det hele.


    no offend.
    De fleste bor ikke alene og har anlegget i stua. Det hjelper da lite om finansene er i orden når rommets andre brukere ikke ønsker akustiske modifikasjoner. At man sannsynligvis ville kommet bedre ut lydmessig ved å legge like mye penger i akustikk sammenlignet med det man har brukt på kabler/tweaks blir da irrelevant. Kabler og tweaks er det eneste man har mulighet til.

    Mvh
    Roysen
    Sånn sett er jeg ikke noe annerledes enn de fleste andre. Husalteret stå i stua, ja jeg har familie, og vi bor i et møblert hjem. Ikke tar jeg helt av heller hverken på den ene eller andre måten (kabler/akustiske tiltak), rent bortsett fra skiver som har sitt eget lille rom.

    Du føler ikke selv at det er litt ufint da å avfeie andres meninger og synspunkter rundt akustiske tiltak og rom, som "gullkorn" fra kabelpolitiet. Blir vel det samme som når det slenges dritt til kabelerotikerne.

    Vil du forresten si at en kabel til 60000.- alltid vil ha større utslag for lyden hjemme hos meg (eller andre for den saks skyld), enn de 60000.- jeg bruker på sofa, bord, teppe og nytt gulv til uka?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    impulse skrev:
    R.Solhaug skrev:
    impulse skrev:
    Så i din verden er det sånn Orso, at kabler som gir forandringer er svært dårlig konstruert? Det tror jeg er noe av det mest arrogante jeg har hørt her inne noengang..og det sier jaggu ikke lite.

    Duverden. Og hva er galt med dette da? En ledning som ikke er i stand til å overføre signalet uten merkbare endringer er selvfølgelig både uegnet og feilkonstruert.



    Mvh. RS
    Nå skaper du deg, RS. Endringer i forhold til hva da? Personlig ideal? Det vi selv antar er det studioteknikeren mente å oppnå? Lyden av akustiske instrumenter? Slik Orso uttrykte seg, var det vanskelig å forstå ham på annen måte enn at kabler som representerer noen form for endring (altså, mulige å høre forskjell på) måtte være feilkonstruert. Derfor min reaksjon.
    Her er man inne på et våre store dilemmaer: Forskjell fra HVA? Hvem definerer riktig utganspunkt? :D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Betaler man fem- sekssifrede beløp for kabler forteller det to ting. For det første røper det at man ikke selv forstår enkelheten i grunnleggende overføringsfunksjon. Hovedårsaken til dette utgjør den andre "tingen"; man har grunnet spekulativ og uredelig markedsføring blitt villedet og fanget i bransjens garn. Synd men sant.

    Det er ingen tvil om at det kan være betraktelig forskjell på kablers lydpåvirkning, men uansett spektakulær prissetting og markedsføring er kabler kun passive komponenter hvis oppgave er å overføre eksisterende signal nettopp uten å påvirke (=degradere) signalet.


    Mvh. RS
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    tkr skrev:
    Roysen skrev:
    ErosLoveking skrev:
    For et 6-sifra beløp som enkelte er villige til å betale for noen kabler (sier ikke at det er galt, det er forskjell på kabler, og folk får bruke pengene som de lyster, vi lever i en fri verden), vil jeg tro at en kan foreta endringer på rommet i en eller annen grad, med sikkert like mye/lite resultat for lyden som et sett kabler. Tror det handler mest om vilje, eller å se muligheter i det hele.


    no offend.
    De fleste bor ikke alene og har anlegget i stua. Det hjelper da lite om finansene er i orden når rommets andre brukere ikke ønsker akustiske modifikasjoner. At man sannsynligvis ville kommet bedre ut lydmessig ved å legge like mye penger i akustikk sammenlignet med det man har brukt på kabler/tweaks blir da irrelevant. Kabler og tweaks er det eneste man har mulighet til.

    Mvh
    Roysen
    Her er jeg helt enig med Roysen.
    De fleste av oss har vel mer enn nok med å få ektefelle/samboer til å godta at stuen blit fylt opp med utstyr.
    For egen del er jeg helt sikker på at f.eks. Helmholz-resonatorer i stuen, så nyttige som de engang er, hadde ført til et svært anstrengt forhold til samboer.

    mvh
    Er også langt på vei enig i dette. Skulle jeg forlangt at Gaia ble fulgt opp av akustikkplater/daad, ville nok begeret blitt fullt for min kjære kone..
    For meg er dog DSP et mer relevant alternativ enn dyre kabler.
     
    N

    nb

    Gjest
    Valentino skrev:
    Man får endel DSP for 60000,-.
    Innen ekte entusiast-HiFi er det dog kun tilltatt med uforutsigbar og ujusterbar EQ oppnådd ved å prøve ulike komponenter delvis etter innfallsmetoden. Blir mer spennende slik.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Man får endel DSP for 60000,-.
    Bør kanskje minne deg på at noen av oss har dsp. Man kommer bare så langt med det. I min erfaring kan man sjalte ut en del av rommets interaksjon med ht, men på langt nær alt.
    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    Valentino skrev:
    Man får endel DSP for 60000,-.
    Innen ekte entusiast-HiFi er det dog kun tilltatt med uforutsigbar og ujusterbar EQ oppnådd ved å prøve ulike komponenter delvis etter innfallsmetoden. Blir mer spennende slik.

    ..og hvordan vet en at justerbar eq gir den korrekte lyd? Er folk som har eq mer musikalske enn de som ikke har det... Nettopp fordi de evner å skru lyden slik at den er korrekt iflg de selv...Med sine recivere, målemikrofoner og andre dippedutter ? For det er jo så mye enklere å forholde seg til enn en skarve kabel såklart... 8)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Lurer på om mine ganske tunge eksotiske gardiner, medbragt av meg selv fra USA gir en annen virkning på lyden hjemme enn hva f.eks noen heklede blondegardiner ville gjort.

    Enig i at Helmholtz kan være noen voldsomme greier i en normal stue. Men hvem har sagt at f.eks akustikkplater nødvendigvis trenger å være skjemmende? Kan kjøpe ganske mye kreativitet og løsningsevne/vilje for 60000.-
     
    N

    nb

    Gjest
    HCS skrev:
    ..og hvordan vet en at justerbar eq gir den korrekte lyd? Er folk som har eq mer musikalske enn de som ikke har det... Nettopp fordi de evner å skru lyden slik at den er korrekt iflg de selv...Med sine recivere, målemikrofoner og andre dippedutter ? For det er jo så mye enklere å forholde seg til enn en skarve kabel såklart... 8)
    Man har i det minste muligheten om man ønsker å justere ett eller annet. Det er etterprøvbart, repeterbart og lett å ta bort om man ikke ønsker det. Logikken ser ut til å være at alt av EQ er helt ok så lenge den ikke er gjort med EQ. Men når EQ blir gjort med en EQ, da er det fyfy. Jeg sliter med å se fornuften, det var egentlig poenget mitt.

    Har man angst for EQ burde man i alle fall holde seg langt unna vinyl. Et RIAA-trinn har kraftigere EQ enn noe anlegg jeg vet om:
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er det ikke mer enn frekt å avskrive denne mannen som en døv idiot med varige PA-skader fordi han er uenig med kabelfrelsen?

    Her har vi å gjøre med en profesjonell og utøvende musiker, som i tillegg er dypt inne i datavitenskap, og som har koblet flere musikkinstrumenter til konsert og innspilling enn hva de fleste hifi-glade noensinne kommer til å gjøre av komponentskifter. En mann som kritisk og vedvarende har vært på jakt etter kvalitet i sitt arbeid, og som av den grunn også er blitt oppsøkt av folk som Rypdal.

    Og så skal han avfeies her inne, fordi han kommer med noen uttalelser omkring hva man bør satse på, om man vil ha best mulig lyd.

    http://www.youtube.com/user/bblix
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    tkr skrev:
    Valentino skrev:
    Man får endel DSP for 60000,-.
    Bør kanskje minne deg på at noen av oss har dsp. Man kommer bare så langt med det. I min erfaring kan man sjalte ut en del av rommets interaksjon med ht, men på langt nær alt.
    mvh
    Er enig i at man kommer kun langt med DSP. Hos meg gjør innebygde spredningsteknikker i høyttalerne en del av jobben også. Mener du at kabler gjør den siste biten som dsp ikke klarer hos deg? (alvorlig ment)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Det forundrer meg å se hvordan det stadig snakkes om EQ og frekvensgang i forbindelse med kablers lydpåvirkning. Passive komponenters lydpåvirkning har svært lite med EQ å gjøre. Kvaliteter som klang, dynamikk og oppløsning kan ikke "kompenseres" via EQ.
    Dette gjelder selvfølgelig alle komponenters lydpåvirkning; frekvensgangen sier svært lite om lydkvaliteten. Når skal EQ-gutta begynne å fatte det?


    Mvh. RS
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SAL skrev:
    PS.
    Når du var hos meg sa jeg tydelig ifra at både høytalere og CD-spiller skulle oppgraderes, i tillegg mente jeg at jeg hadde en jordfeil... Virket jeg helt fornøyd da?
    Når vi var hos deg hadde du både skrevet og sagt at du var i mål! Du hadde vel ikke hørt bedre tror jeg? Gikk ikke mange sekundene før du hadde fullt rattutslag igjen. ;)
    Hva mener du med dette...?

    Jeg synes vel i grunn også at jeg er meget forsiktig med med mine rattutslag i forhold til enkelte andre......

    Mvh
    OMF
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, da misforsto jeg deg, RS. Språk er ikke lett.
    Men da er vi på nivået "hvorfor i all h. må man lage kabler som klarer å forvrenge". For det må man øyensynlig.

    For ordens skyld: DSP er ikke det samme som DRC. Man trenger ikke kjøre DRC i Audiolense om man ikke behøver det, f.eks.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Valentino skrev:
    Ah, da misforsto jeg deg, RS. Språk er ikke lett.
    Men da er vi på nivået "hvorfor i all h. må man lage kabler som klarer å forvrenge". For det må man øyensynlig.

    For ordens skyld: DSP er ikke det samme som DRC. Man trenger ikke kjøre DRC i Audiolense om man ikke behøver det, f.eks.
    Diverse romkorreksjon er et interressant tilskudd til lydhobbyen, brukt med forstand. Desverre misforståes dette når det antydes at det åpner for et bortimot ukritisk valg av såvel ledninger som øvrige komponenter. Uansett hvor mye man "korrigerer" vil man ikke kunne gjøre gull av gråstein. Putter man inn et komponent med en uønsket filtereffekt lurer man seg sjøl om man forsøker å sminke bort dette i ettertid.


    Mvh. RS
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    R.Solhaug skrev:
    Valentino skrev:
    Ah, da misforsto jeg deg, RS. Språk er ikke lett.
    Men da er vi på nivået "hvorfor i all h. må man lage kabler som klarer å forvrenge". For det må man øyensynlig.

    For ordens skyld: DSP er ikke det samme som DRC. Man trenger ikke kjøre DRC i Audiolense om man ikke behøver det, f.eks.
    Diverse romkorreksjon er et interressant tilskudd til lydhobbyen, brukt med forstand. Desverre misforståes dette når det antydes at det åpner for et bortimot ukritisk valg av såvel ledninger som øvrige komponenter. Uansett hvor mye man "korrigerer" vil man ikke kunne gjøre gull av gråstein. Putter man inn et komponent med en uønsket filtereffekt lurer man seg sjøl om man forsøker å sminke bort dette i ettertid.


    Mvh. RS
    Her tror jeg vi er på linje RS!
    Det ligger i navnet: "Korreksjon." For å korrigere noe, må det selvsagt først finnes noe å korrigere. Et anlegg kan neppe bli bedre enn det svakeste ledd.
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    R.E.S. skrev:
    Om jeg husker rett, så hadde det dagen før vært kjørt demo i kinoen, og så ble en del utstyr koblet fra igjen, dvs. fra multikanal til stereo-oppsett. Det gikk nok litt fort siden det ble koblet feil kabler til hver av høyttalerne. Etter at demoen var kjørt og jeg kom i redaksjonen var ikke anlegget i bruk, så jeg var den første som lyttet på anlegget etter at demoen var avsluttet.

    Verre var det ikke.

    Roy
    Det ble på denne tiden utført en kabeltest i Hjemmekinos lokaler med bl.a. en del deltagere fra AVforum (flere er sikkert her også). Poenget var da ikke hovedsaklig å høre forskjell på ulike kabelsett, eller hva som var "best". Metodikken som ble brukt, var nettopp å bytte på en kanal om gangen for å kunne avgjøre om det i det hele tatt var forskjeller - siden man da hadde en referanse på andre siden.
    Mye mulig det var "rester" etter dette du hørte.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    R.Solhaug skrev:
    Desverre misforståes dette når det antydes at det åpner for et bortimot ukritisk valg av såvel ledninger som øvrige komponenter.
    Spørsmålet er vel hvorvidt ledninger kan regnes som en kritisk komponent....
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    tkr skrev:
    Valentino skrev:
    Man får endel DSP for 60000,-.
    Bør kanskje minne deg på at noen av oss har dsp. Man kommer bare så langt med det. I min erfaring kan man sjalte ut en del av rommets interaksjon med ht, men på langt nær alt.
    mvh
    Er enig i at man kommer kun langt med DSP. Hos meg gjør innebygde spredningsteknikker i høyttalerne en del av jobben også. Mener du at kabler gjør den siste biten som dsp ikke klarer hos deg? (alvorlig ment)
    Alvorlig svart: Nei.
    Jeg tror kabler gjør lite i forhold til det dsp gjør. Poenget mitt var heller det at dsp ikke nødvendigvis kan korrigere perfekt for rommet.
    Når det gjelder frekvens- og romkorreksjon, så blir det jo foretatt målinger (nødvendigvis) fra høyttalere som er koplet til resten av kjeden med- ja, nettopp- kabler.
    I den grad kabler har innvirkning (og det tror jeg at de har), ratter man jo inn eq etter de kablene som allerede er i anlegget.

    mvh
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Er det ikke mer enn frekt å avskrive denne mannen som en døv idiot med varige PA-skader fordi han er uenig med kabelfrelsen?

    Her har vi å gjøre med en profesjonell og utøvende musiker, som i tillegg er dypt inne i datavitenskap, og som har koblet flere musikkinstrumenter til konsert og innspilling enn hva de fleste hifi-glade noensinne kommer til å gjøre av komponentskifter. En mann som kritisk og vedvarende har vært på jakt etter kvalitet i sitt arbeid, og som av den grunn også er blitt oppsøkt av folk som Rypdal.

    Og så skal han avfeies her inne, fordi han kommer med noen uttalelser omkring hva man bør satse på, om man vil ha best mulig lyd.

    http://www.youtube.com/user/bblix
    Jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for ham. Kabelskeptikere generelt tåler mer hets enn erotikerne, og latterliggjøring fra et knippe erotikere preller nok av på en slik proff som vann på en gås. Avfeiingen er vel like fult udannet, men det er det jo så mye som er.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Her har vi å gjøre med en profesjonell og utøvende musiker, som i tillegg er dypt inne i datavitenskap, og som har koblet flere musikkinstrumenter til konsert og innspilling enn hva de fleste hifi-glade noensinne kommer til å gjøre av komponentskifter.
    En kokk kan ikke nødvendigvis den kjemiske formelen for appelsinjuice, og er kanskje ikke den riktige til å belære allmenheten om kjemi. Det betyr derimot ikke at han likevel kan være svært flink til å lage mat.

    Det er stor forskjell på å kunne spille et instrument, og å forstå hva som faktisk skjer elektrisk.

    Blix skrev:
    Kabler mellom inn og utganger på analogt lydutstyr som er mindre enn 100 meter lange: Ingen forskjell
    Blix skrev:
    Strømkabler mindre enn 200 meter lange: Ingen forskjell
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn