Man kommer aldri unna Munch, og personlig synes jeg bildene hans er fantastiske! Jeg har brukt noen dager på Munch-museet, og blir liksom aldri ferdig med kunsten hans.
Kari Bremnes' "Løsrivelse" er også stor, uten sammenlikning forøvrig...
Spiralis; det finnes mange gode, nord-norske samtidskunstnere. Karl-Erik Harr er i mitt hode temmelig oppskrytt. Han har laget mye bra, og flere av disse henger på Galleri Harr i Henningsvær. Jeg liker måten han fanger havet, bølgene og lyset på. Og ingen skal ta fra han at han er en stor maler, men kunst....tjaaa?? Og hans noe pompøse, forfina bessewisserholdninger, gjør han ikke akkurat større, IMO.
Går man noen år tilbake i tid, var Gunnar Berg noe heilt for seg sjøl. Hans "Trollfjordslaget" for eksempel. I vår tid, er de du trekker fram veldig dyktige, men Dagfinn Bakke og Yngve Hendriksen er i en klasse for seg sjøl. Så har vi Odd Helmersen - jeg synes mange av akvarellene hans er veldig vakre. Og lysets mester her fra Bodø, nylig avdøde Oscar Bodøgaard. Det er mange som kommer foran Karl-Erik Harr, men han har utvilsomt vært den mest kommersielt "dyktige"...