Skrik! :-O

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Hadde jeg funnet noe slikt ville jeg ha solgt med en gang. Men da for å kjøpe annen norsk kunst for pengene. Det er sikkert å "banne i kjerka", men jeg synes ikke Skrik er spesielt fint, så jeg hadde nok betakket meg mot å henge det på veggen unasett!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Spiralis skrev:
Hadde jeg funnet noe slikt ville jeg ha solgt med en gang. Men da for å kjøpe annen norsk kunst for pengene. Det er sikkert å "banne i kjerka", men jeg synes ikke Skrik er spesielt fint, så jeg hadde nok betakket meg mot å henge det på veggen unasett!
Skal kunst være fint?

V

vredensgnag

Gjest
Munchs tekst:

Jeg gik bortover
veien med to
venner – så gik
solen ned
Himmelen ble
pludseli blodi rø
– Jeg standset, lænet
mig til gjæret træt
til døden – over den
blåsorte fjor og by
lå blod i ildtunger
Mine venner gik
videre og jeg sto
igjen skjælvende
af angest –
og jeg følte det gik et
stort uenneligt
skrig gennem
naturen

Bildet i London er en variant, der en person står ved rekkverket.

Den mest gjennomarbeidede versjonen:

Vedlegg

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Skrik er vel ganske langt unna det beste Munch gjorde, men det er vel det klart mest berømte?

V

vredensgnag

Gjest
Verdt å huske når det ble laget - dengang var slikt forrykt kunst og fullkomment ufyselig, i gode borgeres øyne. Tror det er vanskelig for oss i dag å forstå hvor "Entartet" dette var.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
vredensgnag skrev:
Verdt å huske når det ble laget - dengang var slikt forrykt kunst og fullkomment ufyselig, i gode borgeres øyne. Tror det er vanskelig for oss i dag å forstå hvor "Entartet" dette var.
Det er da fortsatt fullkomment ufyselig, akkurat som redselen det beskriver så godt.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.218
Torget vurderinger
4
De mest provoserende av samtidens kunstnere møtes av et livstrøtt og likegyldig skuldertrekk.
Munch lagde rabalder, førstesider og fikk stengt utstillinger. Han måtte til frilynte Berlin for å møte aksept.

Ja, Munch var en rabulist. En skjør rabulist.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
BT skrev:
Spiralis skrev:
Skal kunst være fint?
Kunst som jeg skal henge på min vegg prioriteres ut fra at jeg skal "like" det i den forstand at det skal gi meg noe. Jeg gir mer eller mindre "bæng" i hvem som har skrevet signaturen på bildet! Synes jeg det er "fint", ja da kan jeg strekke meg langt og enda litt lenger for å legge kunstverket til min samling. Problemet mitt for tiden er at jeg har langt flere malerier og litografier enn jeg har av tilgjengelig veggplass. For ikke snakke om biblioteket som heller ikke får plass i tilgjengelige bokhyller. :-[ Men når det gjelder bildende kunst er jeg så "enkel" at jeg synes det er greit at man kan forstå hva bildet skal forestille, og det er slett ikke dumt om det også ligner på det det skal forestille. Faglig dyktighet hos kunstneren er heller ikke å forakte! :p For tiden har jeg et "rush" på Nordlands/Lofotkunstnere.

Dette er bilder som faller i min smak.

Karl Erik Harr - DS Børøysynd

Ola Strand - Mørketid

Jarle Hammer - Landligge i Lofoten

Heldigvis er smaken ulik så andre må gjerne være villige til å gi en halv milliard for en Munch, men for egen del ville jeg om jeg fikk et slik bilde solgt det og kjøpt andre kunstverk som gav meg mere glede enn et "Skrik".

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Man kommer aldri unna Munch, og personlig synes jeg bildene hans er fantastiske! Jeg har brukt noen dager på Munch-museet, og blir liksom aldri ferdig med kunsten hans.

Kari Bremnes' "Løsrivelse" er også stor, uten sammenlikning forøvrig...

Spiralis; det finnes mange gode, nord-norske samtidskunstnere. Karl-Erik Harr er i mitt hode temmelig oppskrytt. Han har laget mye bra, og flere av disse henger på Galleri Harr i Henningsvær. Jeg liker måten han fanger havet, bølgene og lyset på. Og ingen skal ta fra han at han er en stor maler, men kunst....tjaaa?? Og hans noe pompøse, forfina bessewisserholdninger, gjør han ikke akkurat større, IMO.

Går man noen år tilbake i tid, var Gunnar Berg noe heilt for seg sjøl. Hans "Trollfjordslaget" for eksempel. I vår tid, er de du trekker fram veldig dyktige, men Dagfinn Bakke og Yngve Hendriksen er i en klasse for seg sjøl. Så har vi Odd Helmersen - jeg synes mange av akvarellene hans er veldig vakre. Og lysets mester her fra Bodø, nylig avdøde Oscar Bodøgaard. Det er mange som kommer foran Karl-Erik Harr, men han har utvilsomt vært den mest kommersielt "dyktige"...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skrik hadde jeg nok solgt, ja... Fantastisk stykke kunst, men det gir meg en klemmende, trykkende og ubehagelig følelse av angst. Det hører hjemme på et museum. Hjemme kan man ikke omgi seg med denslags ubehag, i hvert fall ikke i form av bilder som henger fast på veggen.

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
694
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Trane skrev:
Han måtte til frilynte Berlin for å møte aksept.
:) Den berlinske "aksepten" var nok minst like skjør som kunstneren selv – hans første utstilling ble omtalt som en skandale og ble stengt etter ca. en uke.

Munch benyttet seg umiddelbart av sin nyvunne notoritet, og tok maleriene med på turné… et tysk borgerskap sto selvfølgelig i kø for å bli "sjokkert", og selv om salget gikk trått var billettinntektene visstnok betydelige.

mvh e

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Og med en forventa salgs-sum på rundt kr. 800 000 000,- ville jeg garantert solgt dette! Helt ærlig, synes jeg Petter bør gi meg sitt eksemplar - jeg har MYE meir bruk for pengene enn hva han har.... :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
@Wilhelm.
Karl-Erik er nok kommersiellt den mest vellykkede av søsknene Harr. Han har laget noen oljemalerier jeg svært gjerne skulle ha hatt på veggen hjemme, men som følge av kommersiell suksess er de litt i overkant prismessig for min del, så det jeg har fra ham er litografier. Jeg har også flere bilder av både hans søster Eva og bror Jan. Eva er den som ligner Karl-Erik mest i utrykk, Jan har en ganske annen stil men absolutt verd å se han også. Espolin Johnson er en annen av disse Nord Norske kunstnerne jeg setter stor pris på. Han er faktisk fortsatt oppnåelig prismessig for "vanlige mennesker". Ole Juul er også en av mine favoritter, jeg har to oljemalerier av ham og det blir nok ikke flere før det ringer et hyggelig menneske fra Norsk Tipping. Han er så "gammel og anerkjent" at prisene ligger et par hakk for høyt til at jeg kan prioritere flere innkjøp av ham. De to maleriene av han som jeg har kan sikkert byttes inn i et par greie biler, men jeg fortrekker å ha dem på veggen. Ola Strand er en etablert kunstner med en ganske omfangsrik og meget variert produksjon, morsomt å ha ham i samlingen, antakelig ikke noen stor økonomisk investering men jeg liker bildet og er meget glad for at jeg kjøpte det. Hvis han fortsatt har galeriet sitt utenfor Kabelvåg åpent neste gang jeg drar forbi vil jeg nok legge igjen noe mere penger der. Jarle Hammer er den jeg har mest tro på kan bli en liten gullgruve for barnebarna evt barnebarnsbarna. Han maler som de gamle anerkjente mesterne fra 1800 tallet, utrolig levende, fanger lys og farger og er "djevelsk dyktig" med sjø. Kjøpte nettopp to oljemalerier av ham. Bare måtte ha dem! Men essensen i det hele er at jeg følger Christian Wnnerøds råd: "Kjøp ikke bilder for at de skal bli verdifulle eller fordi det er en kjent berømt person som har malt dem. Kjøp dem fordi du liker dem og har lyst til å ha dem på veggen! Skal du tjene penger, kjøp aksjefond!" Derfor ønsker jeg meg ikke Munchs Skrik, men som sagt kunne jeg ha kjøpt mye vakkert for pengene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.589
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Skrik hadde jeg nok solgt, ja... Fantastisk stykke kunst, men det gir meg en klemmende, trykkende og ubehagelig følelse av angst. Det hører hjemme på et museum. Hjemme kan man ikke omgi seg med denslags ubehag, i hvert fall ikke i form av bilder som henger fast på veggen.
Det er vel eksakt hva Munch forsøkte å uttrykke med bildet. Historien omkring hvordan bildet ble til er også interessant, på en litt nerdete måte:
http://www.skyandtelescope.com/about/pressreleases/3308421.html
https://digital.library.txstate.edu/bitstream/handle/10877/4035/fulltext.pdf?sequence=1

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg følger deg der, Spiralis. Men jeg skal ha minst en av akvarellene til Dagfinn Bakke. Og så er det de artige husene til Gunn Vottestad..

V

vredensgnag

Gjest
En kommentar om Skrik.

"It is the ultimate image of angst and anxiety. It's an image of modern man's alienation – the face that launched a thousand therapists. In a sense it is the whole beginning of modern man's fascination with his own emotions."

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.825
Sted
Nøtterøy
vredensgnag skrev:
Ja, det blir liksom litt vanskelig for dagens unge å sjokkere foreldregenerasjonen og de gode borgeres øyne når alle virkemidlene liksom
er brukt opp av generasjonene før dem.

Ikke lett å være ung i dag. ;)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
En kommentar om Skrik.

"It is the ultimate image of angst and anxiety. It's an image of modern man's alienation – the face that launched a thousand therapists. In a sense it is the whole beginning of modern man's fascination with his own emotions."
Og der ligger svaret på hvorfor kunstverk som dette oppnår slike priser som de gjør. De er ikoniske, og representerer så mye mer enn seg selv.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Skal jeg gidde å bla opp 700.000.000 for dette bildet da tro?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det der var grelle greier Andy. Greit å like det (folk må like hva de vil for meg), men ikke like greit å kalle det kunst.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er estimert at 5% av alle amerikanske hjem har et maleri fra Thomas Kinkade sin malerifabrikk:

Konsernet hans omsatte for flere hundre millioner i året i en årrekke.

Kunst? Jeg må innrømme at når jeg ser på dette føler jeg meg litt slik:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
"Skrik" er nå internasjonalt definert og opplest & vedtatt som verdens mest kjente kunstwerk - mer kjent enn "Morna Lisa"....

Det morsomme er at det er skissert i fra "Utsikten" - den siste svingen før du kommer opp til Ekeberg Camping, med utsikt over Bjørvika og Oslo Sentrum. Munch var på vei ut til min gamle barneskolelærer, som bodde i Solveien og var en god venn av Munch.

Prisen reflekterer flere ting; det faktum at det er så kjent, kommer fra en anerkjent kunstners hånd og at selvsagt både samlere worldwide og museer er interessert i å skaffe seg dette. Samlerne desverre (for det meste) av monetære årsaker..

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
pengesluk skrev:
Det morsomme er at det er skissert i fra "Utsikten" - den siste svingen før du kommer opp til Ekeberg Camping, med utsikt over Bjørvika og Oslo Sentrum. Munch var på vei ut til min gamle barneskolelærer, som bodde i Solveien og var en god venn av Munch.
Har du også noen traumer med denne læreren?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BT skrev:
pengesluk skrev:
Har du også noen traumer med denne læreren?
Neinei. Motivet er læreren, etter en time med sluket. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Nå er dere veldig slemme - husk at dette er lenge siden, og jeg var ikke akkurat SÅ rabiat på den tiden... Var faktisk en av lærerens favoritter, og var av og til hjemme hos han og kona (usedvanlig trivelige, snille og kulturelle mennesker) og det var da jeg fikk vite om hans kontakt med Munch. Han hadde bl.a. mye brev og slikt fra Munch, og han fusket selv i kunstnerfaget, husker garasjen hans var full av oljemalerier, hvorav flere i samme stil/opplagt inspirert av Munch. Husker særlig et bilde med motiv fra et vann, hvor månen speilet seg som en lysstolpe i vannet, typisk Munch "feature"

Jeg kan takke nevnte lærer (samt oppegående foreldre) for den store interesse for kunst, arkitektur, musikk og kultur generelt. Vi ble tatt med på alle slags ekskursjoner til utstillinger, museer og konserter og han spilte selv flere instrumenter, ofte holdt han små konserter for oss i klassen. Fryktelig trist at slike mennesker mer eller mindre er utdødd eller ikke får virke i dagens system.

Litt OT dette her, men som en liten stikkpille til de som måtte flåse av kunst og andre ting generelt som de ikke forstår/interesserer seg for.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.339
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Nå er dere veldig slemme - husk at dette er lenge siden, og jeg var ikke akkurat SÅ rabiat på den tiden... Var faktisk en av lærerens favoritter, og var av og til hjemme hos han og kona (usedvanlig trivelige, snille og kulturelle mennesker) og det var da jeg fikk vite om hans kontakt med Munch. Han hadde bl.a. mye brev og slikt fra Munch, og han fusket selv i kunstnerfaget, husker garasjen hans var full av oljemalerier, hvorav flere i samme stil/opplagt inspirert av Munch. Husker særlig et bilde med motiv fra et vann, hvor månen speilet seg som en lysstolpe i vannet, typisk Munch "feature"

Jeg kan takke nevnte lærer samt oppegående foreldre for den store interesse for kunst, arkitektur, musikk og kultur generelt. Vi ble tatt med på alle slags ekskursjoner til utstillinger, museer og konserter og han spilte selv flere instrumenter, ofte holdt han små konserter for oss i klassen. Fryktlig trist at slike mennesker mer eller mindre er utdødd eller ikke får virke i dagens system.

Litt OT dette her, men som en liten stikkpille til de som måtte flåse av kunst og andre ting generelt som de ikke forstår/interesserer seg for.
Fin post sluket. Veldig enig med deg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Takker, Erato. Hadde en fin oppvekst som du sikkert skjønner..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:

Jeg kan takke nevnte lærer samt oppegående foreldre for den store interesse for kunst, arkitektur, musikk og kultur generelt. Vi ble tatt med på alle slags ekskursjoner til utstillinger, museer og konserter og han spilte selv flere instrumenter, ofte holdt han små konserter for oss i klassen. Fryktelig trist at slike mennesker mer eller mindre er utdødd eller ikke får virke i dagens system.

Folk som har hatt slike lærere er bare så uendelig priviligerte! Dessverre er det ikke alle av elevene som forstår hvor heldige de har vært.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Hva kom dette skriket av da motro? Er det så ille å være på Ekeberg?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.589
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Det morsomme er at det er skissert i fra "Utsikten" - den siste svingen før du kommer opp til Ekeberg Camping, med utsikt over Bjørvika og Oslo Sentrum.
Det er der minneplaten står, men den veien eksisterte ikke på det aktuelle tidspunktet. Strabasiøs turgåing i bratt natur var vel neppe det Munch brukte mest tid på.

Rekkverket på bildet og perspektivet mot Hovedøya i bakgrunnen passer derimot bedre med et utkikkspunkt litt lengre nede på daværende Ljabruchausséen, nå Mosseveien rett bortenfor utløpet av Ekebergtunnelen.

Detaljer her:
https://digital.library.txstate.edu/bitstream/handle/10877/4035/fulltext.pdf?sequence=1

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
BT skrev:
Hva kom dette skriket av da motro? Er det så ille å være på Ekeberg?
Derom strides de "lærde"... Ekeberg er bra nok i seg selv. Antageligvis tillegges dette motivet helt andre meninger enn det Munch selv hadde i tankene. Bakgrunnsmotivet behøver slettes ikke ha noen forbindelse med ansiktsuttrykket i det hele tatt. Munch (og mange andre kunstnere også) gjorde ofte slike kombinasjoner. "Jeg synes det passet slik"

"Men himmelen er jo rød, Edvard!" "For faen, Ludik, du har rett" "Den er rød!!" (Luvik Karsten på besøk hos Munch i Åsgårdsstrand).

For de interesserte anbefaler jeg sterkt Stenersens egen bok om Munch. Meget lesbar og fornøyelig, og forklarer også en god del om Munchs væremåte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
Asbjørn skrev:
pengesluk skrev:
Det morsomme er at det er skissert i fra "Utsikten" - den siste svingen før du kommer opp til Ekeberg Camping, med utsikt over Bjørvika og Oslo Sentrum.
Det er der minneplaten står, men den veien eksisterte ikke på det aktuelle tidspunktet. Rekkverket på bildet og perspektivet mot Hovedøya i bakgrunnen passer bedre med et utkikkspunkt litt lengre nede på daværende Ljabruchausséen, nå Mosseveien rett bortenfor utløpet av Ekebergtunnelen. Detaljer her:
Der kom INGENIØREN på banen, ja...

Sannheten er vel at ingen VET sikkert, det finnes skisser som er like troverdige med "Utsikten" som åsted også. Og Munch sa bestandig "jeg maler ikke de jeg ser, men det jeg så..." -og tok seg relativt store friheter mht. motivene. MEN dette betyr forsåvidt ikke allverden.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.589
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jepp. Og hobbyastronom, som har lest mange av Olsons artikler om berømte malerier oppigjennom årene.
Du har kanskje ikke lyst til å lese om månens eksakte stilling og den manglende refleksjonen i vannet i "Pikene på broen"? ;D

Anyways, en del av Munch-bildene har nok blitt litt overfortolket. Her var det en uvanlig flammende solnedgang over fjorden som gjorde et varig inntrykk på en sart kunstnersjel, og derav bliver stor kunst hvis man nå engang er stor kunstner. Andre kunne omsatt samme inntrykk til et skilderi av en solnedgang ved fjorden, med eller uten elg på en holme, og allerede tilbragt 100 år i glemsel.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.652
Torget vurderinger
24
"Guttene på Broen" er som sådan et langt mer folkelig og lett tilgjengelig kunstverk - og helt uten pretensiøse tolkningsmuligheter!

V

vredensgnag

Gjest
Mangler det ikke en stor rød nisselue på hodet til mannen i sleden på det nederste Kinkade-bildet? Verket virker ufullstendig, i mine øyne.
Her har noen slurvet.

Topp Bunn