Skoeske tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JBL L100 har 5" mellomtone og 1" domediskant med waveguide. Den deles ved 3,5khz.
    Reiner med de har gjort en innsats for jevn spredning, de er ikke ukjent for det JBL gutta :)

    Deler 2,8k på Skoeskener, har tatt en uformell måling av spredning helt ut til 90 grader, og det så egentlig ganske fint ut.
    Delefrekvens falt seg egentlig naturlig på plass da simulerte filter.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Går jo i de enkle fargene men siden den 10 tommeren har ligget siden før jeg hørte prototypene og varmen ikke helt har satt seg i garasjen så kunne jeg gjøre subben ferdig. Mangler dog å poleres opp men det må vente til lakken har herdet.

    IMG_0442.jpeg


    Siden Nikko var først ute så har jeg tatt alle hans erfaringer og skamløst gjort det samme.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gult er kult.

    Mine pc-lyd suber blir i knall rødt.
     

    Deng1

    Medlem
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    33
    Antall liker
    69
    Sted
    VestBredden
    @H.R og @oks81 En ting skal dere ha for dette skoeske prosjektet deres (som er et virkelig bra prosjekt, som omhandler mye mer enn bare et par høyttalere)
    Det er at på (trendbaserte) HFS, så har skoeske høyttalere blitt et kjent og godt uttrykk !! Man skal ikke kimse av et språk vi alle kan refere til !!!!

    Jeg bruker dog str 46 (målt etter Iso-norm 18S) :cool: :devilish:
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den dagen man trur man er ferdig, er man ferdig :)

    En liten lærepenge for min del.
    2ohm motstand som står i serie med bassen er det jeg vil kallen en "ingeniør" motstand som har vert med hele veien fra begynnelse av simuleringer.
    I går gjernet jeg denne for å teste, noe burde gjort for lenge siden.
    Nivå vil da øke mest der impedans er lav, det er ved port tuning og et område rundt 250hz som senter.
    Der impedans er høy får en egentlig ikke noen økning, i tilfele minimalt.

    Lydmessig foretrekker jeg resultatet uten denne motstanden så da blir det slik her.
    Så da ser filter slik ut:
    Vis vedlegget 955802


    Impedanskurve om det skulle være interessant:

    Vis vedlegget 955804
    Vet dere hvordan impedansen ser ut over 20khz? Det kan se ut til at den kan bli lav med den 1,8 ohms motstanden i paralell?
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    285
    Antall liker
    200
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    For mange, mange år siden hørte jeg Proac Response 2s, One SC og Totem Mani2 som jeg synes var noe av det beste jeg har hørt noensinne i en liten høyttaler. Er de å regne som skoeske HT?

    Jeg har veldig lyst på en liten "monitor" HT i tillegg til mine TAD Evolution One, helst DIY, for jeg er glad i å lage noe med mine egne hender, så har dere noen forslag til hva jeg bør bygge som er i nærheten av de lyd idealene skissert innledningsvis?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vet dere hvordan impedansen ser ut over 20khz? Det kan se ut til at den kan bli lav med den 1,8 ohms motstanden i paralell?
    Har tenkt på det ja :)
    Nei, har ikke målt over 20k hva som skjer. Har ikke tallfestet noe heller.
    Bare kjapt konkludert at dette går helt fint. Så høyt i frekvens er det lite energi, og det er vel neppe mye info i musikken ved 20k og oppover.
    Hadde det vert 1,8ohm i midbass, eller ved port tuning, så hadde det vert litt annerledes og gjerne en burde anbefalt forsterkere som er mest glad i lave impedanser.

    Men setter en på en forsterker med høy dempefaktor vil en da få litt mer fall i toppen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Obs på at det ligger igjen en dynamittgubbe borte mot trappen. Eller er det kanskje for å skremme @Sluket når han stikker innom?
    Tenkte den kunne ligge der så jeg kunne snuble i den. Men mest av alt så fikk jeg brudd i hånden og det å dille med å plukke vekk det som ikke er mest nødvendig er utsatt på ubestemt tid.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.016
    Antall liker
    12.901
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    173811a7-6597-41b7-b1e2-7c2832cbc52b-1_all_415.jpg

    Men mest av alt så fikk jeg brudd i hånden og det å dille med å plukke vekk det som ikke er mest nødvendig er utsatt på ubestemt tid.
    Men disse har du plukka vekk....med en hånd?
    Hvor er de? Garasjen?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.558
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    De er plukket vekk og siden jeg ikke visste at det var brudd i hånden så gikk det ganske greit å demontere selv om det kjentes litt ekstra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn