Skink_123 kamp med Celestion Sl 600 si og anlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det hele startet med at jeg klarte å drepe min gamle nad 302, en integrert sak som har vært med meg siden konfirmasjonen. Cd spilleren jeg fikk samtidig ble levert inn til reparasjon en gang på tidlig 2000 tall, og aldri sett siden. Den ble rett og slett kassert, slarket i drev, og dioder lyste ikke, og til slutt ville den ikke åpne seg uansett.

    Søkte på finn og kom over en Vincent sv-226 til latterlige 1500,-, men måtte hente den på nordstrand, tok trikken opp, gikk et stykke, og der, endelig, nå skulle det bli musik i stua igjen! Holdt på å dø av utmattelse av å dra det tunge beistet for hånd ned til trikken, for så å bære det opp til der jeg bor, for ikke å snakke om de 4 etasjene opp :O

    Beklageligvis så hadde ikke denne RIAA inngang, og jeg som nå kun spillte plater på en nad platespiller jeg hadde fått i bursdagsgave. Ca på samme tid så fikk jeg en Denon dl-304 i gave for arbeid hjemme, og selv om den gamle forsterkeren nå var blitt reparert av en kompis, så var dette en MC og ikke en MM pickup. Snakket med en kompis som jobbet som selger på Bose, og han mente jeg burde få tak i en pro-ject phonoboxII, de var visstnok veldig gode for prisen.

    Etter litt så fikk jeg dratt meg ned på OHFC og forhørt meg om en slik boks, og da jeg fikk vite at jeg måtte ha med en kabel fra boksen til vincenten og at alt dette kom på svimlende 1995,- holdt jeg på å dette av stolen, jeg hadde jo fra før fått det meste, og forsterkeren hadde jeg jo kun gitt 1500 for!

    Fikk samtidig satt på en rega glasstallerken, og løftet armen og justert alt på OHFC, endelig noen som kan å justere platespillere! Hadde da gitt opp etter flere forsøk på hifikluben der spilleren var kjøpt.

    Flate regakabler og Celestion 3 gjorde sitt til at dette ble meget bra lydmessig! Syntes jeg iallefal da! Referansen min var et anlegg med rega, nad og celestion, og jeg var alltid veldig glad når jeg hørte musikk på det anlegget. Nå hadde jeg selv lillebrødrene.

    Jeg hadde selv lyst på samme høyttalere, Celestion Sl 600 si, og etter mye leiting var det en på sentralen her som sa han hadde et sett stående som jeg kunne få for 4000,- Strålende tilbud! Fikk låne kabler og jumpere, siden disse HT'ene hadde 4 hull inn bak. Jeg likte lyden, var solidcore sølvkabler som gjorde jobben.

    Imens hamstret jeg vinylskiver, og spillte døgnet rundt.

    Fortsetter siden! Dette er som et forsøk å regne!
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ser frem til litt bilder her, Skink_123. Spennende med lit alternative ruter, om vi kan kalle Celestion SL 600 det..

    Følger med!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    tore_v1 skrev:
    Ser frem til litt bilder her, Skink_123. Spennende med lit alternative ruter, om vi kan kalle Celestion SL 600 det..

    Følger med!
    Bilder kommer! Sitter i Bergen nå mens jeg hamrer på tastaturet, bilder kommer når jeg komer meg hjem på tirsdag!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Bilder av platesamlingen også er du snill ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Sitter på jobb, men har alle bilder hjemme... Har iallefall funnet fram de jeg ønsker å presantere! (samling, etc;)

    Av en eller annen grunn så dukket det opp en A-Ha skive, testpressing fra korea med blå papp, som jeg spillte på det som var referanse anlegget hjemme, og min bror utbrøt: Hey, aldri hørt den funky bassen der! Dro hjem og satte på samme skive...Hvor var bassen? Samme høyttalere, samme stift, samme spiller så og si, men nada bass...

    Men min fars høyttalere var biwiret! Jeg søker etter kabler, får låne noen nordost flatline gold fra en kompis, men overraskende nok så låt de ikke helt bra... De hadde spikeshull og var gåen i strømpene... Samt at noen av pluggene var litt på halv 8...

    Leverte de siden tilbake, imens var det en som hadde noen wireworld kabler han hadde hatt i 10 år som han ikke trengte lenger. Han hadde faktisk to par. Jeg møtte han på sykkel og vi hadde en veldig hyggelig samtale, avtalen var at jeg kunne prøve kablene mot et depositum på 5000,- som jeg skulle gi for kablene om jeg ville ha de.

    Så fulgte intense lyttetimer med både biwiring og singlewiring med de. Fikk ikke diskanten til å sitte i forhold til solidcore sølvkablene jeg lånte fra Gago, men alt annet ble bedre. Etter mye om og men returnerte jeg de og.

    Var overbevist at med rett strekk kabler ville dette falle pent på plass, siden jeg hadde opplevd god lyd både i topp og bunn med to sett kabler, det måtte være et sett som oppfyllte begge deler på en gang!

    Jeg begynte å glane på nordostkabler igjen, OHFC anbefalte varmt Blue Heaven, og fikk høre fra de at de anbefalte å heller gå opp en "klasse" enn å ha to identiske strekk med kabler for biwiring(altså to sett med shotgun, ikke et sett med biwiring). Jeg søkte på sentralen etter kabler i håp om å få noe billigere der. Ser det er en som selger valhalla settet sitt. Jeg sender han ikke mail, men hører med en del andre, uten resultat. Etter å ha sett hans annonse over en lang tid så slenger jeg casual inn en melding. Dette skulle jeg aldri ha gjort, akkurat som at jeg aldri skulle ha hørt den A-Ha skiva hjemme...

    Ender med at han sier han kan komme hjem til meg med de en dag det passer! Jeg har i mellomtiden vært på OHFC og kjøpt noen heimdall kabler med biwiring demobrukt men med angrefrist, jeg tenkte da å sammenligne heimdall mot valhalla.

    Setter inn heimdall i systemet og ting begynner å falle på plass! Satte inn valhalla og haka droppa. Så satte jeg inn en frey signalkabel. Det kom fram ting jeg aldri har hørt før, lydbildet ble ikke bare bra nedover hele registeret, tilogmed diskanten var bedre enn på sølvkablene. Det ble strørre, dypere og mer lyd! Var tydelig volumøkning og, samme med interconnect. Volumet gikk opp med frey kontra den billigste lissa fra nordost.

    Jeg hadde jo ikke penger til dette. Men fy som det låt, hjemme i stua, med komponenter som var mine! Fikk avtalt å betale i to omganger mot et ekstra laken totalt. Supert!

    Anlegget stod på rommet og jeg fikk strekt kablene akkurat langt nok til å plassere høyttalerene i riktig avstand til omgivelsne rett på utsiden i stua. Noe som skulle vise seg å bli vanskelig på fest... Fordelen var jo å ha platespilleren i et annet rom enn anlegget, samt at platesamlingen stod inne på rommet og.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bor i kollektiv med en hyggelig gjeng studenter og arbeidende. Vi hadde vors, men jeg måtte stikke tidlig fordi jeg hadde avtalt med noen andre, jeg lar de spille videre på anlegget mens jeg er borte...

    SMS'en lød noe ala dette...

    Hei, jeg snubla i høyttalerledningene og rev ned den ene høyttaleren, og ene[banan]pluggen er knekt av inne i høyttaleren, men vi fikk den ut! Alt ser bra ut! Sorry!

    Husker jeg surna en god del da...

    Heldigvis var det kun de billige jumperne som jeg lånte av gago som hadde tatt kvelden, og både høyttaler og kabler var like hele. Hadde gått med tanker om å få de omterminert til bi-wiring uansett, men hadde tenkt å vente med det pga økonomien.

    Alt vel, 800kr siden, og akkurat in time for en musik-aften med venner hadde jeg atter en gang kablene i hus og koblet til høyttalerne, heldigvis låt de som før... Eller, lydbildet ble mer korrekt når bi-wiringen var et faktum, men intet låt som om det hadde tatt bakken.

    En annen aften, på samme vis, med kablene igjennom døråpningen er det atter en gang musikk-kveld i stua, det begynner å bli sent, og i hensyn til min romkamerat som bor vegg i vegg med mitt rom så tar jeg døren nesten igjen, men bare inntil. Så skal en av mine fulle venner bort å bytte skive, helt ok, men han hadde registrert døren som lukket, og prøvde villt å lukke døren mens jeg satt i andre enden av rommet. Spratt opp som et lyn og løp til unnsetning, heldigvis var kablene like hele, men som han dundra døra gjentatte ganger på de stakkars flate tynne sakene skal det aldri dundres mer:O

    Atter en vellykket kveld uten for store skader ;P Gjetordet fra denne kvelden hadde nådd ut til flere og neste uke var det stor pågang, det gikk både ryktier om at jeg hadde gratis sprit og drikke, og det var bare å komme å oppføre seg som en ville... Iallefall virket det slik.

    Problemet var vel at vi hadde drukket opp det jeg hadde uken i forveien :D En glad kar med sekken full av blandevann som forøvrig ikke skjønte at en ikke kan dundre sekken i høyttalere eller bruke de som armlen.

    Stemningen var en smule dyster til å begynne med, og det var like før jeg hev ut alle. Helt til han ene som drev en cafe tilbad seg å hente opp litt flasker for å få i gang stemningen. Det ble atter en fin aften, men det var noen som dro underveis, og glad er jeg for det. Nøye inspeksjon av høyttalerne viste at det var kommet en ripe i selve elementet som fortsatte til siden av elementet, men den var mer av kosmetisk art.

    Men tenk at folk ikke skjønner at de er på besøk til noen, i en annen kars hjem.

    Etter dette inviterte jeg kun nære venner på musikk-kveldene og moroa fortsatte som før!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg søkte på denne tiden kloden rundt etter et system 6000 bass sett til mine høyttalere og hadde enda ikke vært så heldig å finne noe.

    Så dukket det opp et sett på ebay, men de manglet delefilteret! Scannet fortsatt høyt og lavt etter et komplett sett. Det dukket opp et komplett sett til 1500 EURO, men det var for mye. Det endte med at den dagen jeg hadde bestemt meg for å by på dipolene som jeg først fant uten delefilteret, dukket delefilteret opp. Den natten sov jeg dårlig, hva om noen andre og hadde funnet ut dette? Men heldigvis, for 400 dollar fikk jeg de, men måtte legge til 120dollar i frakt innenfor USA, og ut av USA måtte jeg mekke selv. Det ble Jetcarrier. Men det ville ta en måned ca bare i sjøfarten alene. Det endte på at filteret ble å koste ca 2000,- med frakt avgifter og det hele, samt dipolene havnet på ca 6000,-.

    Endelig kom dagen da dipolene kom! Filteret hadde jeg allerede fått. Tre store esker på tilsammen ca 100kg stod å venta på å bli bært opp 4 etasjer. Jeg tok alle selv, pakket ut og skrudde sammen, det var papp og isopor over hele stua. Klokken var ca 2 på natta, og jeg hadde fått det koblet opp med det sykeste oppsettet, måtte spille fra pc da jeg ikke hadde volumkontroll på de ampene jeg hadde i hus da! Det var lyd i de! Jess! Men...

    Lyden kom forskjellig i fra de, på det ene paret(det er 2stk med 2elementer som står ovenforhverandre) kom lyden i front, og på det andre fra siden... Noe stemte ikke, dipoler skal jo negere seg selv på siden og den skal være retningsbestemt. Det viste seg at det ene elementet ikke spillte! Selv trodde jeg det funka med en gang jeg satte det opp, men den gang nei...

    Tok kontakt med han på ebay, det hadde jo gått lang tid pga frakt, og det ble mye fram og tilbake. Snakket med gutta på OHFC og de anbefalte dalens. Jeg hadde da undersøkt som bare det hva og hvordan etc.

    Hvordan vi fikk dipolene inn i den lille bilen der bagasjeluka ikke funka er et under, alt måtte inn igjennom frontdørene da dette var en tredørs(to nå) bil, det var ikke lett å sitte bak å holde på den ene dipolen som stod på det ene nedslåtte setet under akselerasjon og brems, for ikke å snakke om i sving! Men vi fikk de fram!

    Etter enda mer tid så var de endelig ferdig, og regninga kom på latterlige 750,-!

    Puh, endelig fungerte dette!

    Det viste seg at når jeg skulle betale så spurte de om hvem av de med mitt etternavn som var meg? Jeg sa: "Hæ?" er da bare min familie som heter det! Viste seg at det var på Dalens min gamle cd spiller hadde endt sine dager! RIP! Nå visste jeg endelig hvor den hadde endt sine dager og hvor den lå og hvilte etter en tro tjeneste...

    *snufs*

    Og nå må en få dette til å spille! Nytter ikke med en integrert forsterker uten pre out!

    Trenger to sluttrinn og en pre, eller en integrert med pre out og et ekstra sluttrinn.

    Fortsettelse følger!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som et trafikkert område rundt anlegget ditt skink. Tror jeg hadde bedt om covercharge...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Høres ut som et trafikkert område rundt anlegget ditt skink. Tror jeg hadde bedt om covercharge...
    Hehe, har faktisk og brukt å servere middag på de litt mindre treffa :D

    Har vært jeg som har prøvd å videreføre konseptet "progkjeller" som vi hadde på en cafe et kvartal unna meg, men som beklageligvis mistet sjenkebevilgningen, og dermed omsetningen og disse kveldene ble historie... Det kunne gå ganske villt for seg der, i og for seg ok det, men ikke alle som taklet overgangen derifra til et privat hjem like bra :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.801
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Festlige beskrivelser!

    Konsept Progkjeller og Celestion 600 høres ut som motpoler...
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt, men det kan virke endel kommer kun for å drikke.... :D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Festlige beskrivelser!

    Konsept Progkjeller og Celestion 600 høres ut som motpoler...
    Det er der dipolene kommer inn i bildet :D

    Tenkte å få lastet opp litt bilder som jeg har lovt ved flere anledninger nå før jeg fortsetter sagaen om aktiviteten i bidenkaps organisation :D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Absolutt, men det kan virke endel kommer kun for å drikke.... :D
    Det har det alltid vært på disse kveldene, men vi har alltid kjørt stram linje på musikken. Må jo nevnes at ikke alle takler å drikke til prog, av en eller annen grunn :D

    Noen blir aldri seg selv igjen.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    herlig å høre at det svinger i det skinkske hjem! :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk noen Edison monoblokker inn i hus, de spillte moro! Og det var sinnsyke mengder kraft i de. Hadde da og en Plinius Pre som jeg likte veldig godt.

    Dessverre så klikket kanalvelgeren på pliniusen, så den ble sent til reparasjon. Det tok sin tid! Faktisk så lang tid at den ble solgt før den ble reparert ferdig, til en annen kunde av verkstedet som akkurat hadde blåst høyttalerne sine da krellen hans tok kvelden. Var visstnok det høyeste smellet han noensinne hadde hørt.
     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gode greier, skinky.

    dessuten godt å se at du fremdeles holder deg til "kablene skal utgjøre 70% av anleggets totalkostnad"-regelen. ;D
     
    J

    Jazzy

    Gjest
    Artig tråd Skink.
    Hadde Celestion 6000 systemet for mange år siden, og de subbene var bare helt rå. de spilte utrolig bra med Quad ESL63. Byttet ut 600Si med Celestion 700. De spilte en del bedre i mellomtone/topp, men 6000 subber, og Quad var magisk. Savner virkelig de subbene!!!

    Mere bilder!!! :D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Edisonene stakk sørover og jeg fikk tak i et transistortrinn ;D T+A A 1530 som var en mye mer flat i frekvenskurven, hadde enda pliniusen som forforsterker. Det endte med at jeg bare ble spillende plater ut dagen.

    Anlegget ble nå dratt ut på stua i sin helhet, integrert under tv'en. Hele rommet ble snudd på hodet. Nøye som jeg er fikk jeg kobla på dvd spilleren til 0kroner og!
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk så tak i et annet RIAA trinn, en Sugden Optima. Fra den lille pro-ject boksen til dette monsteret av en boks, ok, kansje ikke så stor, men i forhold var det helt...!

    Jeg var iallefall paff da jeg pakket opp pakken.

    Og igjen, lyd ble det! ;D

    Fikk aldri sammenlignet, og ble aldri helt klok på hva jeg syntes om lyden i forhold, men var iallefall ikke missfornøyd! Han som overtok Sugden RIAAen sa iallefall det var det mest organiske og detaljerike han hadde hørt!

    Men det var intet i forhold til hva som skulle komme...

    Nå blir pliniusen forforsterkeren sendt inn da det viser seg at den slipper igjennom på flere innganger samtidig. Det var både cd og platelyd på en gang!

    Jeg skaffer meg en T+A PA 1530, som var den samme saken som effektrinnet jeg hadde bare med forforsterker og. Kobler opp og liker det jeg hører, men igjen, ikke sammenligningsgrunnlag pga fravær av komponenter.

    Her er noen bilder av Sugden RIAAen.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her er den berykta platespilleren, en Nad 533 oppgradert med glasstallerken, skims, og techno lodd samt AT-OC 9. Den har vært med på mye. Dro den tilogmed ned i hula på gamle Cafe Arte der vi hadde progkjeller ved flere anledninger da det ble spillt vinyl. Sleit med den første platteren på denne som var laget av mdf, den var alt annet enn plan laget. Hjalp godt å få hele greia sjekka av OHFC, Hi-fi klubben hadde jo ikke peiling i det hele tatt, og jeg var lei av å bære spilleren fra og tilbake til klubben.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her har det blitt endringer. Den integrerte T+A forsterkeren var ikke strømsterk nok til å drive toppene, Sl 600 si låt bedre da de hadde et eget effektrinn med egen strømforsyning.

    Det kom en hyggelig kar innom med en Linn Unidisc SC og en Adyton Cordis 1.6, vi hørte først på anlegget mitt slik det var, og så satte vi inn hans Linn som Pre og Cordisen som effektrinn. Og voila, toppene pustet igjen!

    Jeg måtte legge i mellom 3000,- men det var helt på sin plass. Litt ironisk, hadde akkurat kjøpt fjernkontroll til å styre T+A oppsettet. Denne gikk ut med den integrerte T+A'en i innbytte.

    Adytonen kom til å bli værende, men Linn spilleren dro videre opp til Trondheim. Saken var at jeg likte lyden bedre ifra den billige Nad spilleren laget av second hand deler. Det var det flere enn meg som syntes og.

    Det hendige med Linn spilleren var at jeg fikk høre hybrid cden "Royal Salute" jeg har vært med å spille inn i sacd, veterangardemusikken sin cd tatt opp i gardeleiren med Frode Thingnæs bak spakene.

    Nå ser en og nordost sine pulsar points som jeg slang under høyttalerne på tips fra LMC som var på besøk med sin DAC, jeg hadde tenkt å kjøpe denne, men fant ut det var andre ting jeg heller måtte få endret. LMC som fikk meg til å bytte ut den integrerte T+Aen. Celestionene er kresne på forsterkeri altså!

    Om en titter nøye etter så ser en Magic the Gathering kort som tjener som fliser for å vatre opp saker og ting.

    Steely Dan sin Gaucho var tidlig mye spilt for å høre på hvordan komponentbytter slår seg ut. Nå i den senere tid har jeg kun benyttet Madonna sin Like a Prayer fra the Immaculate Collection. Og lagt til Tarkus av Emerson, Lake and Palmer.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kise her i fra forumet er innom med en av sine EC forsterkere, det ble en veldig kul kveld! Vi spillte kun på toppene da Adyton Cordis 1.6 var oppe i Trøndelag på en sjekk, jeg hadde lyst å få den overhalt, samt at jeg dro opp for å hente en Adyton Tempere forforsterker.

    Denne forforsterkeren har kun 1x RCA pre-out, den andre pre-out er av typen mini XLR som man sjelden ser på komponenter.

    Da jeg ikke hadde lyst å bruke filteret til toppene pga at det dreper diskanten ble det til at vi kun kjørte på toppene da vi var begrenset av en pre-out.

    Men fy som det svingte! Vi manglet litt oppløsning i forhold til T+A, men rockefoten gikk konstant. Det ble spillt mye og høyt!

    Fikk da satt platespilleren opp fra gulvet på stereobenken. Platespilleren var veldig fin match med EC trinnet. Med T+A en var det veldig kresent på hvilke plater som låt bra, da både RIAAet i Adyton Tempere og T+Aen legger lite til på lyden.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg stikker opp til trøndelagen for å hente Cordisen som Asle har fikset to uker etter at jeg leverte den. Den er enda ikke gjort ferdig, men han gjør den ferdig mens jeg står å ser på. Rundt ligger det Adyton Cordis 1.7 og 1.8 i biter, og andre adyton ting.

    Asle var den som overhalte Adyton Temperen jeg kjøpte av en gammel kamerat av pappa for 5000 pluss førsteskiven til finske Wigwam, Hard'n Horny utgitt på Love records(den bør ses).

    Jeg ommøblerer stua atter en gang og får alt opp i racket jeg akkurat hadde kjøpt for en 1000lapp. Det har hjul fra Ikea, har noen spikes jeg kanskje skal montere en dag jeg orker å dra alt ut for å sette det på plass igjen.

    Har nå fått omterminert en quattrofil som fra før hadde mini XLR i ene enden og vanlig XLR i andre til mini xlr til RCA, fant ut det var lettere å ta en kabel som allerede hadde mini XLR enn å lodde dette. Det er MYE knot. Husker det var mye fram og tilbake. Hadde først tenkt å få omterminert SPM kablene, men det viste seg at de var for store til å passe pluggen.

    Det beste var at jeg fikk disse kablene laget timen før jeg skulle feire min egen bursdag hjemme så jeg skulle få full lyd, men dessverre så ble den ene lengden terminert feil, fordi det var ulikt inne i hver mini XLR, og han som terminerte gikk ut i fra at de var like. Så det ble kun dipolbass på ene siden den kvelden. Men hele stua var fyllt med folk så det gjorde ikke så mye. Vi spillte musikk til langt på natt den kvelden!

    Fikk den nye platespilleren med Valhalla kabling hele veien og Lyra Skala pu inn i hus den dagen og, platespilleren ble satt på den første ledige plassen der alt nådde fram dit det skulle. Dvs, midt i døra så og si på rommet mitt nesten.

    Atter en gang overlever anlegget en fuktig kveld med alt for mange folk i rommet!

    Fikk fikset kablenet på timen dagen etterpå og endelig, endelig puster anlegget slik det skal!
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    på bildene over ser dere sårene som har grodd en del fra da jeg tok trikkeskinna i 40km/t på sykkel. Samt platespilleren som står på innsiden av den døren dere ser bak anlegget på nest siste bilde.

    Fikk og tak i en skilletrafo som en venninne hjalp meg å hente i handy bilen sin, denne hadde stor effekt på lyden. Som de sa i gamle dager, ingen skilletrafo, ingen adyton. Og denne var tung :O
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Skilletrafoen strammet opp lyden, men det ble og en smule slank lyd, men heldigvis så fikk jeg feitet lyden litt opp med dedikerte strømledninger, 4x4meter lange, så jeg fikk plassert skilletrafoen inne på rommet og strekt ledningene ut til anlegget i stua.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Som dere ser så lå platene over alt den kvelden. Og selv er jeg ikke stødig nok til å ta skikkelige bilder etter oppryddinga etter.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det er denne som fikk kjørt seg den kvelden. Helt fersk, og på sin første fest.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Bilder av platesamlingen også er du snill ;)
    Dette er ifra i dag. Måtte rydde skikkelig for å få plass til alt. Nå er hylla full. Helt full. Må skaffe flere hyller så jeg har plass til de platene som kommer i posten!

    Vil og legge til at det kommer bedre bilder fra den siste fasen som jeg er i nå, da alt står der det skal være osv. men selvfølgelig det vil bli oppgraderinger! Jeg er glad for innspill på hva som kan være neste steg. Og gjerne si kjøp flere plater, for det gjør jeg ; )

    Det dere enda ikke har sett er hvordan platespilleren står nå.

    Som det framgår av bildene er platehylla snudd til den andre veggen. Og der er det blitt et tomrom, eller?
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Artig tråd Skink :)


    Men jeg spår at den andre og tredje hylla med vinyl, kommer til å gi deg bekymringer snart.....
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Artig tråd Skink :)


    Men jeg spår at den andre og tredje hylla med vinyl, kommer til å gi deg bekymringer snart.....
    Åh? At det hele ramler sammen? ;P

    EDIT: Du tenkte i tillegg? Ja hvor skal en ha det hele, hehe : ) Alle disse platene har jeg skaffet på litt over et år :O

    Takk! ;D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    emotikon skrev:
    Artig tråd Skink :)


    Men jeg spår at den andre og tredje hylla med vinyl, kommer til å gi deg bekymringer snart.....
    Åh? At det hele ramler sammen? ;P

    EDIT: Du tenkte i tillegg? Ja hvor skal en ha det hele, hehe : ) Alle disse platene har jeg skaffet på litt over et år :O

    Takk! ;D
    Ingen årsak ;D
    Ser ltt tynne ut de platene....men med en "planke" midt på mellom nederste og videre oppover mot den tredje, vil de holde....
    Vi er nok i samme situasjon når det gjelder kjøp av vinyl de siste årene samt plass å lagre dem.
    Jeg holder på å flytte nå, og bla. 17 banankasser med vinyl, står og venter på å bli båret avgårde.
    (det meste er musikk jeg står inne for)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Ser bra ut dette her Skink (selv om du åpenbart kunne trengt en beta-blokker før du tok bilder dagen derpå ;)).
    Råd for veien videre...

    Kjøp flere plater ;D

    Nils
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    emotikon skrev:
    Skink_123 skrev:
    emotikon skrev:
    Artig tråd Skink :)


    Men jeg spår at den andre og tredje hylla med vinyl, kommer til å gi deg bekymringer snart.....
    Åh? At det hele ramler sammen? ;P

    EDIT: Du tenkte i tillegg? Ja hvor skal en ha det hele, hehe : ) Alle disse platene har jeg skaffet på litt over et år :O

    Takk! ;D
    Ingen årsak ;D
    Ser ltt tynne ut de platene....men med en "planke" midt på mellom nederste og videre oppover mot den tredje, vil de holde....
    Vi er nok i samme situasjon når det gjelder kjøp av vinyl de siste årene samt plass å lagre dem.
    Jeg holder på å flytte nå, og bla. 17 banankasser med vinyl, står og venter på å bli båret avgårde.
    (det meste er musikk jeg står inne for)
    Hehe,

    Hylle nummer to ser ut til å klare seg godt, den buler ikke like mye som hylle nummer tre, men heldigvis er hylle nummer tre forankret i den over. Det er og dobble sidevegger, samt at hylla veier en hel del. Får satse på at den holder! ;o)

    Banankasser ja, den beste måten å frakte vinyl på, men ikke til lagring ; )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn