Skink_123 kamp med Celestion Sl 600 si og anlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    kjoenik skrev:
    Ser bra ut dette her Skink (selv om du åpenbart kunne trengt en beta-blokker før du tok bilder dagen derpå ;)).
    Råd for veien videre...

    Kjøp flere plater ;D

    Nils
    I will do sir!

    Legger ved et bilde tatt av min fotobuddy! ;D
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Veldig artig tråd. Minner meg om når ssm ramla inn på forumet med sin anleggstråd. Helt uten filter.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Wergeland skrev:
    Veldig artig tråd. Minner meg om når ssm ramla inn på forumet med sin anleggstråd. Helt uten filter.
    Bomma på sitat! ;o)

    "Det sære er jo at det er delefilteret mitt som står for tur.

    ;D"
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    En hærlig tråd skink,dette blir moro å følge med videre...

    Mvh
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Får snart de siste OP ampene fra Kise, da blir det oppgradert delefilter og uante konsekvenser!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kjempekult skink, men en ting jeg lurer på, vil ikke "toppkassene" dine gjøre seg bedre på egne stativer? Står et par sett brukte Target R4 hos hifihuset i a & b som ville løftet sl'ene til rett høyde på mange måter ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Kjempekult skink, men en ting jeg lurer på, vil ikke "toppkassene" dine gjøre seg bedre på egne stativer? Står et par sett brukte Target R4 hos hifihuset i a & b som ville løftet sl'ene til rett høyde på mange måter ;D
    Har tenkt på det, men ikke kommet lenger!

    De skulle optimalt ha hatt 18" stands. Men så kan en jo lure på hvorfor Celestion laget de sø høy som de er, kansje for å få integrert bassen bedre. Har lurt på å heve hele høyttaleren ved å sette de på steinblokker, med kanskje noe mykt under.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hele riggen ja, det kunne vært kult, finnes jo dedikerte stativer til lave store høytt som tidlige utgaver av B&w 801 f.eks som sikkert kunne gjort nytten, men stein er billig og effektivt! (J..lig vondt å snuble i barbeint :eek:)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Hele riggen ja, det kunne vært kult, finnes jo dedikerte stativer til lave store høytt som tidlige utgaver av B&w 801 f.eks som sikkert kunne gjort nytten, men stein er billig og effektivt! (J..lig vondt å snuble i barbeint :eek:)
    Jeg kan risikere å snuble om det er billig ;)

    Men har og skjønt det er systemer for å sette subber på, som sender samme signal i motfase som går ned i racket eller plata eller hva en skal kalle det for å få vekk 3db gain fra gulvet.

    Noen som har testet lignende?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Er på jobb nå, men skal ta tommestokken å måle høyden toppene står på nå! Det er jo helt klart fra produsenten sin side at disse skulle stå på spikes(dvs høyere enn rett på bakken), da spikes er integrert i bånn av kassa. Nå har jeg satt mine på andre spikes da de gamle var bøyde etc og lite spisse.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    System 6000 med spikes er 18" høyt.

    De nye SL 700 sine SI stativer er 24"!

    Takk til Kise som hjalp meg med å hente de.

    Stativene manglet spikes under og imellom SL 700 og stativene. Noen som har kjennskap til hva som var originalt?

    En lytterunde er gjort. Mer info kommer!
     

    Vedlegg

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et flott anlegg du har. Det spiller sikkert helt nydelig. Og for et FANTATISK flott TEPPE du har foran. Et godt hi end TEPPE er ikke forakte. ;) ;) Faktisk er TEPPER kraftig undervurdert i hi end sammenheng.
    Som man sier:: HAR DU ET TEPPE, TRENGER DU IKKE DEPPE!!! :)

    En gladhilsen fra Olllie

    PS Adyton lyden er bare helt konge!!!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå flott Skink_123, her har du my go'lyd kan jeg tenke meg.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ja go lyd er det nok av ;D

    Har nå alle op ampene jeg trenger til System 6000 delefilteret, nå gjenstår det kun å sette inn sokler.

    Skal bli moro å høre forskjell! Om der er noe vel og merke ;o)
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Da jeg var så heldig at jeg fikk være med på første testen av disse kan jeg vel si noe om hvordan jeg syntes det låter hjemme hoss Skink.

    Lyden er jo klart preget av celestion sin usynelighet, som kanskje er skapt noe ved å begrense høytaleren yteevne oppover i frekvens og tilsvarende nedover, men dette glemmer man fort.
    For reslutater er et lydbildet som tegnes opp fra ca 40 cm foran høytaleren og bakover og videre inn i veggen på en måte som gjør at en fort kan ta feil av lyder fra innspillingen og lyder som faktisk skjer i rommet.
    Anlegget spiller stramt og kontrollert og det virker som at det har tid til å lage lydene ferdig før de starter på en annen, det låter ryddig.

    Som jo forsåvidt var noe av det celestion sine sl6 høytalere fikk skryt av i sin tid og som selfølgelig er videreutviklet i sl600si og sl700. Men de får også god hjelp av adyton forsterkeren/e som gjør en god jobb hjemme hoss skink.

    Kilden har jeg jo nesten glemt, men slik er den, den bare er der og gjør det den skal. Har heller ikke veldig peiling på vinyl, men i mine ører bare leverer den det den skal.

    vel takk for lytt skink, gleder meg til neste gang.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    SL 700 settet kom uten cones og festeskruer til stativet som fulgte med. Et nesten komplett sett med disse ble lokalisert av kise på en nettside i tyskland og er nå bestilt komplett der de og lager en replika av den ene conen som manglet. Ser fram til å kunne fjerne magickortene som stabiliserer høyttaleren på stativet.

    En dag når jeg har fått roen i meg så kan det hende kise og jeg skrur opp settet for å se hva som står på delefilteret, om dette er SL 700, SL 700 SE eller SL 700 SE Mk II.

    Takk for all hjelp så langt kise!

    I dag var jeg endelig ferdig med å lytte igjennom nye vinylskiver og er klar for å få en bunke til inn i hus! De skal kun vaskes først på en VPI 16,5!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå er 5 orginale og 1 replica av conesene til SL 700 stativene på vei til norge sammen med et par lp'er med referanselyd. Butikken er http://www.on-off-hifi.de/ og kan anbefales!

    I løpet av uka skal jeg sende min lyra skala til Japan for å renses, rettes opp, og tunes på nytt av gutta i Lyra. Sendes via OHFC.

    Av og til går ting smooth selv når ting ikke går slik en hadde håpet.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    den er ikke kvadratisk, er det noe av interesse da?
    Det skjuler seg to plater i pakken sammen med cones og skruer til høyttalerstativene til Celestion SL 700!

    Platene er mine to første audiofile plater. Så langt har jeg kun handlet musikk for musikken sin del!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Skink_123 skrev:
    Tenkte bare å slenge opp kabelsalaten og mens jeg var i gang!
    Det der var jo ryddig til å være såpass med utstyr! ;)
    En vakker dag så skaffer jeg meg drev, digitaleq før dac for høyttalerne og dac. Samt andre ting jeg ikke en gang våger å nevne. VI får se hvordan det hele ender :D

    Også kommer jo Blu-Ray spiller, hjelp sier jeg bare!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Stativ uten og med de ekstra delene. Høyttalerne står da på de 3 conesene og skruene skrues fast i høyttaleren men toucher ikke stativet, de hindrer kun høyttaleren fra å falle ned om noen dunker borti.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her er baksiden av den ene platen der de beskriver hvordan de har bygd rommet, hvordan de har bygd utstyret, og hvordan de har fått musikken på plate!

    (trykk på bildet så blir det større)
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå fikk jeg endelig mail om at den lenge etterlengtede og nesten glemte platteren til spilleren min har ankommet hos Tor på Lyric!

    Da vil spilleren min ligne dette!:
     

    Vedlegg

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Tøff spiller, 123! Håper det byr seg en anledning :D
    -----
    Tusen takk for atter et hyggelig møte! Det var herlige LP'er (og korpsmusikk ;) ) du hadde med deg!

    mvh
    JackX
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    JackX skrev:
    Tøff spiller, 123! Håper det byr seg en anledning :D
    -----
    Tusen takk for atter et hyggelig møte! Det var herlige LP'er (og korpsmusikk ;) ) du hadde med deg!

    mvh
    JackX
    Det var magi!

    Det byr seg nok en anledning, jeg spiller ofte musikk i heimen og det er bare koselig med besøk! Har en del musikk på vinyl for de som liker progrock og orkestrert musikk!

    Jeg gleder meg til platespilleren min er komplett!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Tøft dette her. Kan tenke meg at du er litt som guttungen før julaften nå da? ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her innmaten i delefilteret mitt. Etter servicemanualen så er jord imellom strømforsyning og musikk del brutt.

    Det ble endelig satt inn sokler og nye op-amps. Loddet med tinn med 6% sølv. Glemte selvfølgelig å ta bilde etter operasjonen men det vil komme!
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Nå fikk jeg endelig mail om at den lenge etterlengtede og nesten glemte platteren til spilleren min har ankommet hos Tor på Lyric!

    Da vil spilleren min ligne dette!:
    Når jeg tar en nærmere titt på bildet så er jo det der en scout II og ikke en scoutmaster II som jeg har. Uansett, en slik alutallerken er det jeg skal ha, bare litt større enn den som er på scouten.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Status per dags dato:

    Et høyttalersett for mye, men det er bare moro å kunne bytte imellom. Må innrømme at jeg har lekt meg med tanken på kringlyd ;D Skal dra ned begge par på Oslo Hi Fi Center på mandag for å sammenligne Celestion opp i mot andre høyttalere. Dette blir spennende!

    Lyraen er ankommet Japan, men ikke til Lyra, er litt krøll med fortollingen, men det skal visstnok løse seg bra.

    Når jeg får tilbake Lyraen skal ny platespillertallerken byttes til VPI sin nye Aluminiumtallerken isteden for den laget av akryl, da dette er tallerkenen som skal følge med VPI ScoutMaster II som jeg har. Akryltallerkenen går da i retur uten kostnader for meg. Knall service VPI og Tor! Visstnok samme tallerken som er på den kritikerroste VPI Classic.

    Mandag den 1. så byttes T+A A 1530 inn i en Adyton Cordis 1.6 til, slik at jeg har samme lydsignaturen på dipolbassene og toppene igjennom det nå oppgraderte delefilteret. Takk 2kk!

    Nå som jeg skal bruke filteret til toppene og så trenger jeg ikke lenger å ha to kabler ut fra forforsterkeren min så jeg bytter inn Quattrofilen med mini xlr/RCA til en en-meter Tyr. Da vil det bli ubalansert hele veien igjennom anlegget i alle punkt.

    Så en dag når jeg får lånt med meg et multimeter fra skolen skal jeg sjekke stikkene mine for å se hva som er optimalt hjemme.

    Så skal det kanskje krydres med en ny strømkabel, har ikke bestemt meg for hvilken kabel eller hvilken boks som skal få den, men vet at en av magusene skal sparkes bort til platespilleren. Noen som har innspill på hvilken boks som ville tjent best på en slik oppgradering?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn