Skifte navn ved giftermål...

Hva er naturlig når man gifter seg?

• Mannen tar kvinnens navn

Stemmer: 0 0.0%
  • Kvinnen tar mannens navn

• Begge tar begges navn

• Begge beholder sitt eget navn

• De finner på et helt nytt navn

• Totalt antall stemmer
    0

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Sv: Skifte navn ved giftermål...

Jeg ser ingen grunn til at det skal byttes navn. Dette med at kvinnen tar mannens navn, vil jeg anta er noe som stammer tilbake til før likestilling ble endel av norsk hverdag ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

I og med at mannen er familiens overhode er det naturlig at kvinnen tar mannens navn.

P

Parelius

Gjest

Kvinnens navneendring er bare den ytre indikasjon på den indre forening; utlagt: Mannen berikes gjennom den samme, mens kvinnen transformeres - d.h. hun går fra å være livmor (natur) til å bli medlem av det sivile samfunn.

Rent praktisk slipper vi barn og barnebarn hvis navn ikke lengre får plass på en A4-side.

(Utrolig at du spør om dette, kompo; tilhører jo barnelærdommen for alle som har søndags-/folkeskole)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.640
Torget vurderinger
3

Parelius skrev:
Rent praktisk slipper vi barn og barnebarn hvis navn ikke lengre får plass på en A4-side.
Det er et mye mer interessant spørsmål komponenten ! Hva skal ungene til Nora Jørgensen Riise og Daniel Bergdølmo Prytz hete ?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22

Er mannen familiens overhode?

ser egentlig ikke helt poenget hvorfor det skal være damen som forandrer navnet. mannen kan da også forandre sitt navn viss man på død og liv må hete det samme. Jeg kommer ikke til å presse mitt navn på noen, men det er ikke snakk om at jeg kvitter meg med mitt navn, kan sikkert pakke inn et til men fjerner mitt gjør jeg ikke.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410

Jeg hadde engang ansvar for et lotteri i en speidergruppe. Det var et sant helvete når jeg skulle finne de foresatte til Oda Hansen. Hun hadde sin fars etternavn men bodde hos mor. Mor hadde tatt tilbake sitt pikenavn, Pedersen, etter skilsmissen og var samboer med Karlsen, som også var den som telefonen var registrert på. På toppen av det hele hadde Oda Hansen en halvbror, sønn av mor Pedersen og tidl. samboer Ludviksen. Halvbror hadde sin fars etternavn.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1

panther: heheheeh. Hodebry vil jeg tro

her i gården tok kona mitt navn som etternavn, men beholder selvsagt pikenavnet.
Hun sto fritt til å velge, selvsagt!
Jeg heter det jeg alltid har gjort.

K

kbwh

Gjest

superhkm skrev:
Parelius skrev:
Det er et mye mer interessant spørsmål komponenten ! Hva skal ungene til Nora Jørgensen Riise og Daniel Bergdølmo Prytz hete ?
Korsmo, selvfølgelig. Jeg regner med at spørsmålet var retorisk, superhkm.

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5

I vårt tilfelle er saken soleklar. Vi beholder egne etternavn. Ved eventuell familieforøkelse får de det flotteste etternavnet som selvfølgelig er mitt, men de står fritt til å velge fars etternavn den dagen de fyller 18 år.(noe de selvsagt ikke gjør):D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.776
Torget vurderinger
4

mazzy_star skrev:
.....flotteste etternavnet som selvfølgelig er mitt
Jepp, -Star er et flott og staselig navn ;-)

mazzy_star skrev:
...men de står fritt til å velge fars etternavn den dagen de fyller 18 år.(noe de selvsagt ikke gjør):D
Uhhhh.....dystre utsikter for avkommet ? :-[

T

Thomas1

Gjest

Kjerringa kan gjøre som ho vil selv, men barna våre har selvsagt mitt etternavn. Noe annet ville ikke vært rettferdig i henhold til likestillingsloven.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Interessant. 50 % mener at kvinnen skal ta mannens navn, men hvor er de gode begrunnelsene for det da?? Skjerp dere karer, dere kan vel bedre enn dette…
Om de må ha samme navn på grunn av ungene, hvorfor mannens, det er jo ulogisk? Med tanke på at ikke alle fedre egentlig er ferde til sine barn ( i følge statistikkene) burde jo ungene hatt morens navn om de bare skal ha ett, alle vet hvem moren er.

Har man flere etternavn er det det siste som er etternavnet, mens det/de i mellom er mellomnavn, altså skal ungene til eksempelet hete Riise Prytz, eller Pryzt Riise, eller man velger det ene.

Den med det minst spesielle navnet bør ofre sitt om man vil ha samme navn, heter man Hansen kan man vel uten de store kvaler oppgi det.

Ser at 80 % av kvinnene velger å skifte navn, tror det er mye press her, ala’ “Hvis du ikke tar navnet mitt er du ikke glad nok i meg” og “det er jo tradisjon” Er alle tradisjoner verdt å videreføre?

Jeg skiftet ikke. Jeg foreslo at begge kunne ta begges navn, da det ikke var interessant for han, valgte jeg å kun ha mitt eget, mens ungene har begge. Så får de velge selv når de blir store om de vil kutte ut det ene.

K

kbwh

Gjest

Jeg har hatt alle muligheter til å velge det flotteste etternavnet, som er min mors pikenavn. Gadd ikke. Min søster gadd.

Det blir etter min mening alt for løst med nåværende regler. I Spania er det mors etternavn som går videre. Hvorfor da ikke fars i Norge?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Valentino skrev:
Jeg har hatt alle muligheter til å velge det flotteste etternavnet, som er min mors pikenavn. Gadd ikke. Min søster gadd.

Det blir etter min mening alt for løst med nåværende regler. I Spania er det mors etternavn som går videre. Hvorfor da ikke fars i Norge?
Hvorfor ikke da også mors her, spesielt med tanke på at det er fars de aller fleste andre steder?

Hva er problemet med to navn?

Hvor lett er det å kalle inn til klassefest etter 20 år når halve klassen plutselig heter noe helt annet?

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Antall liker
1

Hm, spørsmålet er vel egentlig; hvorfor forgifte ;D (les; gifte) seg i det hele tatt?
Har vært samboer i 13 år, vi såg ingen grunn til å gifte oss, selv med tre unger inne i bildet. Det skar seg, men det ville det nok gjort uansett om vi var gift også.

R

Ronny_D

Gjest

Vet sannelig ikke hva jeg skal stemme. case:
Sett at noen gifter seg: En av partene velger å bytte navn, er det da naturlig at forsørgede ( i omsorg) barn tilknyttet den av partene som velger å bytte navn også gjør det? dvs når barnets navn fra før var tilknyttet den som velger å bytte navn, skal barnet bytte navn? Hva med barnets navn i forhold til "ny" familie og "tidligere"

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest

Hos oss har vi gjort det veldig enkelt:

Alle guttebarn heter "von der Jarlsberg" etter meg
og alle jentebarn heter "von Schwaneschøn" etter sin yndige mor.

Hvis guttene blir homo, har vi bestemt at de skal hete "von der Jarlsberg-Schwaneschøn".

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest

Komponenten skrev:
Jeg skiftet ikke. Jeg foreslo at begge kunne ta begges navn, da det ikke var interessant for han, valgte jeg å kun ha mitt eget, mens ungene har begge. Så får de velge selv når de blir store om de vil kutte ut det ene.
Ja, ungene bør jo absolutt få ansvaret om å velge side (etterhvert).

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm

Er litt opptatt av å ikke oppgi viktige ting for seg selv når man gifter seg, eller for den saks skyld bare bor sammen. Etternavn er for mange en essensiell følelse av hvem de er, og da bør man beholde det. Jeg kaster ikke navnet mitt på sjøen, altfor glad i det til det. :). Dessuten gir det meg en sterk identitetsfølelse.. Barn bør få begges navn, med fritt valg fra de er 18. Syns også man bør ha hver sitt soverom, kvalitet foran kvantitet ;)

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest

Cundis skrev:
Barn bør få begges navn, med fritt valg fra de er 18.
Dette er en helt ufattelig, ureflektert tanke, mer preget av foreldrenes opptatthet av seg selv.

Tenk litt etter, så skjønner du implikasjonene.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm

Dette er en helt ufattelig, ureflektert tanke, mer preget av foreldrenes opptatthet av seg selv.

Tenk litt etter, så skjønner du implikasjonene.
[/quote]
Hva hvis barnet etterhvert begynner å reagere på hvorfor det ikke har fått begges navn, kanskje det ønsker det selv? Er det ikke da bedre å la det evnt. velge selv seinere? Mine tanker rundt det.. :)
EDIT: surr i quote'n :eek:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.640
Torget vurderinger
3

Valentino skrev:
superhkm skrev:
Parelius skrev:
Korsmo, selvfølgelig. Jeg regner med at spørsmålet var retorisk, superhkm.
Joda, men jeg hadde jo håpet på et forslag eller to likevel. Forøvrig likte jeg ditt svar godt. Vi er våre tradisjoner.

T

Tralle_Tonekontrol

Gjest

Cundis skrev:
Hva hvis barnet etterhvert begynner å reagere på hvorfor det ikke har fått begges navn, kanskje det ønsker det selv? Er det ikke da bedre å la det evnt. velge selv seinere? Mine tanker rundt det.. :)
Jeg ville likt å se det barnet som "reagerer" på at de ikke har fått begges navn hvis både mor og far heter det samme (etter giftemål).

Hvis barna vil ha begges navn er det per i dag fritt frem. Navneloven er endret og man kan kalle seg nærsagt hva som helst ("Hvasomhelst"), og i hvertfall ta foreldrenes navn.

Poenget mitt er den - i min forstand - idiotiske tanke at man tilrettelegger for at barna vil "velge side" når det er 18 år. Barn er ufattelig lojale og å tro - eller forvente - at de vil "velge side" er - med respekt å melde - ganske teit.

"La meg se...... Nei, jeg vil ikke hete det samme som deg pappa, jeg vil hete det samme som mamma," og selvfølgelig vice-versa.

Hva hvis barna heter "Skive-Rignes" og "Flaske-Jarlsberg".

Hva skal deres barn da hete? "Skive -Jarlsberg", "Flaske-Rignes", "Skive-Rignes", "Flaske-Jarlsberg"?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm

Er inne på wap så jeg får ikke sitert innlegg med noe særlig lengde. Jeg er helt med på notene Mr. Nelson <hvis> foreldrene heter det samme etter giftemål. Jeg skjønner også hvorfor du trekker frem egoismen i å ikke gjøre det. Men jeg veit det er viktig for noen å ikke endre navnet sitt, og da syns jeg det ville vært best å latt barna få begges navn. Men jeg ser poenget ditt, det beste er om vi tar hverandres navn, noe de fleste sikkert vil nå.:)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Det virker utenkelig for de fleste mannfolk å gi opp navnet sitt og ta konens, samtidig forventer ofte de samme mennene ikke at kvinnene skal føle det på samme måten. Hvorfor?
Navnet er tross alt en viktig del av den du er, om menn har et så sterkt forhold til navnet sitt, hvorfor kan ikke kvinner ha det på akkurat samme måten?
Og dette med ungenes navn er bare en dårlig unnskyldning, finnes det en eneste bedre forklaring på at det er mer rett at ungene har farens navn, enn at det er et etterslep fra tider hvor menn var viktigere enn kvinner? Er menn fremdeles viktigere enn kvinner?
“Det er kjekt med likestilling i teorien, men kom ikke her og forvent at JEG skal praktisere det…?”

Jeg skjønner også poenget ditt Mr. Nelson, men i og med at det mellomste navnet ( mitt selvsagt!) ikke egentlig er etternavn, så kan de velge å ikke bruke det i praksis uten å måtte fjerne det fra navnet, f.eks har jeg to fornavn, men bruker i praksis bare det ene.
Og hva med når ungene kommer til moren (mest sannsynlig) og spør: Hvorfor skiftet du navn til Olsen da du giftet deg, det hadde jo vært mye flottere å hett von Munchhausen.?

Så utbredt som det er i dag med samboerskap så er det jo også vanlig at folk som bor sammen ikke har samme navn, tror ikke forvirringen blir større om ikke gifte heller har samme navn.

Bare 7 % her som synes at det er best at begge tar begges navn Cundis… ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410

Jeg skjønner ikke at dette er noe å diskutere. Det er jo mannen som er familiens overhode og da skal hans kone og hans avkom selvfølgelig ha hans etternavn.

3

322_911

Gjest

Jeg søkte om å få ha min mors mellomnavn, men ble nektet av byråkratene :(

En kan kalle seg nært hva som helst; men Atle Mathilde er ikke fint nok, føkk det.

K

kbwh

Gjest

Mathildsen hadde du nok fått godkjent, Akle.
Du kunne bytte fornavn til Andrea. I Italia er det et guttenavn.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

Pink_Panther skrev:
Jeg skjønner ikke at dette er noe å diskutere. Det er jo mannen som er familiens overhode og da skal hans kone og hans avkom selvfølgelig ha hans etternavn.
Godt at noen skjønner det. Andre meninger er det bare tøffelhelter som er livredde for rødstrømpeektefellene sine som har. De skulle aldri ha gått bort fra den gang da mannens tittel også ble brukt i kvinnens navn. F.eks: Fru Lokomotivfører Hansen, Fru Grosserer Nilsen, Fru Avfallsbehandler Karlsen. Ryddigere forhold den gangen.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
550
Sted
Stockholm

Hehehe.. Fru septikarbeider Hansen.. ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

rolfozzy skrev:
Pink_Panther skrev:
Godt at noen skjønner det. Andre meninger er det bare tøffelhelter som er livredde for rødstrømpeektefellene sine som har. De skulle aldri ha gått bort fra den gang da mannens tittel også ble brukt i kvinnens navn. F.eks: Fru Lokomotivfører Hansen, Fru Grosserer Nilsen, Fru Avfallsbehandler Karlsen. Ryddigere forhold den gangen.
Vel, vel, siden du tilhører den generasjonen som faktisk sover middag er du unnskyldt....
Pinki bare tøffer seg...

Hva gjør et familieoverhode egentlig? Ligger på sofaen og roper på avisen og tøflene?

warwick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2006
Antall liker
0

Vi tar hennes mellomnavn og mitt etternavn og danner slik et nytt etternavn med bindestrek.
På denne måten heter vi det sammmen, noe vi syntes var viktig. Såm en bouns ble det også nesten "rettferdig" da jeg mister mellomnavnet mitt (min mors etternavn) og hun mister etternavnet sitt (sin fars etternavn).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

Komponenten skrev:
rolfozzy skrev:
Pink_Panther skrev:
Vel, vel, siden du tilhører den generasjonen som faktisk sover middag er du unnskyldt....
Pinki bare tøffer seg...

Hva gjør et familieoverhode egentlig? Ligger på sofaen og roper på avisen og tøflene?
Et familieoverhodes dag består av mer enn å ligge på sofaen. De viktige avgjørelser og valg som kan forekomme i en familie er jo en stor og ansvarsfull oppgave. Og da må overhodet være der, frisk og uthvilt etter middagsluren.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410

warwick skrev:
Vi tar hennes mellomnavn og mitt etternavn og danner slik et nytt etternavn med bindestrek.
På denne måten heter vi det sammmen, noe vi syntes var viktig. Såm en bouns ble det også nesten "rettferdig" da jeg mister mellomnavnet mitt (min mors etternavn) og hun mister etternavnet sitt (sin fars etternavn).
Dere heter da Olsen-Hansen til etternavn. Det samme etternavnet får selvfølgelig deres barn. Når dette barnet blir voksent gifter det seg med Pedersen-Nilsen. De tar etternavnet Olsen-Hansen-Pedersen-Nilsen ;D

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0

Haubokk skrev:
Hm, spørsmålet er vel egentlig; hvorfor forgifte ;D (les; gifte) seg i det hele tatt?
Har vært samboer i 13 år, vi såg ingen grunn til å gifte oss, selv med tre unger inne i bildet. Det skar seg, men det ville det nok gjort uansett om vi var gift også.
Med årene har jeg begynt å se mer på ekteskapsinngåelsen ( i motsetning til samboerskap) som et signal til verden omkring enn til seg selv eller til Gud. Saken er rett og slett at om noen velger å bo sammen, gifte seg, være familie, elskere eller hva det nå måtte være, så involverer dette på en eller annen måte slekt og venner omkring. Og det er ingen som lever for seg selv.

I familien vår ble min yngre bror sammen med ei dame som var mange år eldre enn han selv, og dette skjedde da han var ganske ung. De ble mer og mer seriøse med forholdet sitt, men pga. forskjellige ting var det ingen av oss andre som trodde dette kom til å vare - ikke særlig lenge i alle fall. Og forholdet ble behandlet deretter: distansert, men stort sett høflig. Nå, mange år etter, ser jeg at siden ingen visste hva man egentlig hadde å forholde seg til, så har samtlige i familien tapt på måten alt dette skjedde på. Hun har vært dypt såret av å ikke blitt regnet som en del av familien, vi har vært frustrert fordi vi ikke visste hva vi hadde å forholde oss til.

Er man seriøse med et forhold, så trenger folk omkring å få vite det - for alles beste.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

Mye rart med dette med navnebytting.

Under krigen kom det en mann til folkeregisteret og ville bytte navn.

"Hvorfor vil de bytte da, hva heter de nå ?" spurte funksjonæren.

"Jeg heter Adolf Skithusbekken" svarte mannen.

"Ja da kan jeg forstå de vil bytte navn" svarte funksjonæren. " Hva vil de bytte til da?"

" Per." svarte mannen.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5

Som den radikaleren jeg er, tok jeg min kones etternavn.

Topp Bunn