- Ble medlem
- 18.08.2005
- Antall liker
- 6
...og hvorfor...
Det er et mye mer interessant spørsmål komponenten ! Hva skal ungene til Nora Jørgensen Riise og Daniel Bergdølmo Prytz hete ?Parelius skrev:Rent praktisk slipper vi barn og barnebarn hvis navn ikke lengre får plass på en A4-side.
Korsmo, selvfølgelig. Jeg regner med at spørsmålet var retorisk, superhkm.superhkm skrev:Det er et mye mer interessant spørsmål komponenten ! Hva skal ungene til Nora Jørgensen Riise og Daniel Bergdølmo Prytz hete ?Parelius skrev:Rent praktisk slipper vi barn og barnebarn hvis navn ikke lengre får plass på en A4-side.
Jepp, -Star er et flott og staselig navn ;-)mazzy_star skrev:.....flotteste etternavnet som selvfølgelig er mitt
Uhhhh.....dystre utsikter for avkommet ? :-[mazzy_star skrev:...men de står fritt til å velge fars etternavn den dagen de fyller 18 år.(noe de selvsagt ikke gjør)![]()
Hvorfor ikke da også mors her, spesielt med tanke på at det er fars de aller fleste andre steder?Valentino skrev:Jeg har hatt alle muligheter til å velge det flotteste etternavnet, som er min mors pikenavn. Gadd ikke. Min søster gadd.
Det blir etter min mening alt for løst med nåværende regler. I Spania er det mors etternavn som går videre. Hvorfor da ikke fars i Norge?
Ja, ungene bør jo absolutt få ansvaret om å velge side (etterhvert).Komponenten skrev:Jeg skiftet ikke. Jeg foreslo at begge kunne ta begges navn, da det ikke var interessant for han, valgte jeg å kun ha mitt eget, mens ungene har begge. Så får de velge selv når de blir store om de vil kutte ut det ene.
Dette er en helt ufattelig, ureflektert tanke, mer preget av foreldrenes opptatthet av seg selv.Cundis skrev:Barn bør få begges navn, med fritt valg fra de er 18.
Joda, men jeg hadde jo håpet på et forslag eller to likevel. Forøvrig likte jeg ditt svar godt. Vi er våre tradisjoner.Valentino skrev:Korsmo, selvfølgelig. Jeg regner med at spørsmålet var retorisk, superhkm.superhkm skrev:Det er et mye mer interessant spørsmål komponenten ! Hva skal ungene til Nora Jørgensen Riise og Daniel Bergdølmo Prytz hete ?Parelius skrev:Rent praktisk slipper vi barn og barnebarn hvis navn ikke lengre får plass på en A4-side.
Jeg ville likt å se det barnet som "reagerer" på at de ikke har fått begges navn hvis både mor og far heter det samme (etter giftemål).Cundis skrev:Hva hvis barnet etterhvert begynner å reagere på hvorfor det ikke har fått begges navn, kanskje det ønsker det selv? Er det ikke da bedre å la det evnt. velge selv seinere? Mine tanker rundt det..![]()
Godt at noen skjønner det. Andre meninger er det bare tøffelhelter som er livredde for rødstrømpeektefellene sine som har. De skulle aldri ha gått bort fra den gang da mannens tittel også ble brukt i kvinnens navn. F.eks: Fru Lokomotivfører Hansen, Fru Grosserer Nilsen, Fru Avfallsbehandler Karlsen. Ryddigere forhold den gangen.Pink_Panther skrev:Jeg skjønner ikke at dette er noe å diskutere. Det er jo mannen som er familiens overhode og da skal hans kone og hans avkom selvfølgelig ha hans etternavn.
Vel, vel, siden du tilhører den generasjonen som faktisk sover middag er du unnskyldt....rolfozzy skrev:Godt at noen skjønner det. Andre meninger er det bare tøffelhelter som er livredde for rødstrømpeektefellene sine som har. De skulle aldri ha gått bort fra den gang da mannens tittel også ble brukt i kvinnens navn. F.eks: Fru Lokomotivfører Hansen, Fru Grosserer Nilsen, Fru Avfallsbehandler Karlsen. Ryddigere forhold den gangen.Pink_Panther skrev:Jeg skjønner ikke at dette er noe å diskutere. Det er jo mannen som er familiens overhode og da skal hans kone og hans avkom selvfølgelig ha hans etternavn.
Et familieoverhodes dag består av mer enn å ligge på sofaen. De viktige avgjørelser og valg som kan forekomme i en familie er jo en stor og ansvarsfull oppgave. Og da må overhodet være der, frisk og uthvilt etter middagsluren.Komponenten skrev:Vel, vel, siden du tilhører den generasjonen som faktisk sover middag er du unnskyldt....rolfozzy skrev:Godt at noen skjønner det. Andre meninger er det bare tøffelhelter som er livredde for rødstrømpeektefellene sine som har. De skulle aldri ha gått bort fra den gang da mannens tittel også ble brukt i kvinnens navn. F.eks: Fru Lokomotivfører Hansen, Fru Grosserer Nilsen, Fru Avfallsbehandler Karlsen. Ryddigere forhold den gangen.Pink_Panther skrev:Jeg skjønner ikke at dette er noe å diskutere. Det er jo mannen som er familiens overhode og da skal hans kone og hans avkom selvfølgelig ha hans etternavn.
Pinki bare tøffer seg...
Hva gjør et familieoverhode egentlig? Ligger på sofaen og roper på avisen og tøflene?
Selv det høres bedre ut enn Herr vaskedame HansenCundis skrev:Hehehe.. Fru septikarbeider Hansen.. :![]()
Hihihi.. Er godt å få brukt lattermusklene litt i morgentimene.. ;DPink_Panther skrev:Selv det høres bedre ut enn Herr vaskedame HansenCundis skrev:Hehehe.. Fru septikarbeider Hansen.. :![]()
Dere heter da Olsen-Hansen til etternavn. Det samme etternavnet får selvfølgelig deres barn. Når dette barnet blir voksent gifter det seg med Pedersen-Nilsen. De tar etternavnet Olsen-Hansen-Pedersen-Nilsen ;Dwarwick skrev:Vi tar hennes mellomnavn og mitt etternavn og danner slik et nytt etternavn med bindestrek.
På denne måten heter vi det sammmen, noe vi syntes var viktig. Såm en bouns ble det også nesten "rettferdig" da jeg mister mellomnavnet mitt (min mors etternavn) og hun mister etternavnet sitt (sin fars etternavn).
Med årene har jeg begynt å se mer på ekteskapsinngåelsen ( i motsetning til samboerskap) som et signal til verden omkring enn til seg selv eller til Gud. Saken er rett og slett at om noen velger å bo sammen, gifte seg, være familie, elskere eller hva det nå måtte være, så involverer dette på en eller annen måte slekt og venner omkring. Og det er ingen som lever for seg selv.Haubokk skrev:Hm, spørsmålet er vel egentlig; hvorfor forgifte ;D (les; gifte) seg i det hele tatt?
Har vært samboer i 13 år, vi såg ingen grunn til å gifte oss, selv med tre unger inne i bildet. Det skar seg, men det ville det nok gjort uansett om vi var gift også.