Skifte navn ved giftermål...

Hva er naturlig når man gifter seg?

• Mannen tar kvinnens navn

Stemmer: 0 0.0%
  • Kvinnen tar mannens navn

• Begge tar begges navn

• Begge beholder sitt eget navn

• De finner på et helt nytt navn

• Totalt antall stemmer
    0

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sv: Skifte navn ved giftermål...

wotg skrev:
Som den radikaleren jeg er, tok jeg min kones etternavn.
Klarer du å kombinere det med å være familiens overhode...? ;)

Trenger en familie et overhode? De som føler det synes vel i så fall at dette overhode bør være dem selv.

Det har vel vært vanlig med doble etternavn såpass lenge nå at eventuelle problemer ala' de som Pinki hele tiden prøver å få frem er avklart. Man må droppe noen navn etterhvert, men man kan heller velge selv. Blir noen fornærmet for det, så får de heller bare være fornærmet.

Felles etternavn med binde-strek er et greit alternativ, om ikke begge vil det får de heller ha hvert sitt navn synes jeg.

Ellers er jeg enig med Bårdsen, når man gifter seg blir man lettere inkludert i familien til ektefellen, fordi man signaliserer klart at man mener alvor.

K

kbwh

Gjest

Tror jeg skal bytte etternavn til Fürtwangler-Kleiber, eller kanskje Klemperer-Celibidache. Hva synes dere?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4

Ettersom jeg heter Hansen til etternavn, blir det liksom litt feil å påtvinge kona det som etternavn, ettersom hun heter noe litt mer originalt fra før. Vurderte hennes etternavn, men det blir samtidig litt krampe å gå fra noe helt ordinært til noe flottere. Men, vurderer derimot å ta inn et mellomnavn som har gått igjen i familien i flere generasjoner, nemlig Emil, et godt, gammelt navn. Hva synes folket? Min søster endret etternavn fra Hansen til Jensen når hun giftet seg, virkelig originalt det og.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

MaHa skrev:
Ettersom jeg heter Hansen til etternavn, blir det liksom litt feil å påtvinge kona det som etternavn, ettersom hun heter noe litt mer originalt fra før. Vurderte hennes etternavn, men det blir samtidig litt krampe å gå fra noe helt ordinært til noe flottere. Men, vurderer derimot å ta inn et mellomnavn som har gått igjen i familien i flere generasjoner, nemlig Emil, et godt, gammelt navn. Hva synes folket? Min søster endret etternavn fra Hansen til Jensen når hun giftet seg, virkelig originalt det og.
Synes du burde ta hennes navn jeg, disse –sen navnene burde man prøve å begrense, det er mye enklere når flest mulig har navn de er alene om, å for eksempel finne den rette Ole Hansen er vel omtrent umulig om man er på utkikk etter en med dette navnet. I alle fall vil det bli bedre for ungene dine om de da får et mer originalt navn. Disse –sen navnene var jo i utgangspunktet for å vise at man var sønnen til Hans eller Jens, da blir det jo ekstra meningløst å ha dette navnet som hunkjønn…

Emil er et fint navn, hvis det er et familienavn er det jo greit å ta det.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

Og når kvinnen velger å beholde etternavnet, er det en selvfølge for mannen å ta særeie ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4

Særeie forutsetter jo at du faktisk eier noe av verdi fra før som du tar med deg inn i ekteskapet ;)

Psyklisten skrev:
Og når kvinnen velger å beholde etternavnet, er det en selvfølge for mannen å ta særeie ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904

Kvinnen må bytte navn. Hun må jo vite hvor hun hører hjemme...

;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold

De som mener at det er praktiske grunner til at kvinnene oftest bytter navn ved ekteskapsinngåelse er vel de samme som tror de feirer 17-mai fordi de vil minnes hvor gøy det var i 1814...

Det blir litt som å minne en radikal kristen på at han kanskje feirer julaften på feil dag. Han blir selvsagt rasende fordi noe kan true selve fundamentet for dagen hans.

Gjør det virkelig noen forskjell? Er ikke tradisjoner noe vi utfører for vår egen del, fordi vi vil signalisere ett eller annet som egentlig bare vi selv vet nøyaktig hva er, og fordi tradisjoner alltid har ett eller annet emmosjonelt innhold knyttet til seg som vi ønsker å bruke?

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Antall liker
0

Snickers-is skrev:
Det blir litt som å minne en radikal kristen på at han kanskje feirer julaften på feil dag. Han blir selvsagt rasende fordi noe kan true selve fundamentet for dagen hans.
En sånn type høres mer ut som en dum og historieløs kristen enn en radikal kristen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold

Jeg tror du er inne på noe, men det spørs om ikke dette er to sider av samme sak...

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1

Pink_Panther skrev:
Jeg hadde engang ansvar for et lotteri i en speidergruppe. Det var et sant helvete når jeg skulle finne de foresatte til Oda Hansen. Hun hadde sin fars etternavn men bodde hos mor. Mor hadde tatt tilbake sitt pikenavn, Pedersen, etter skilsmissen og var samboer med Karlsen, som også var den som telefonen var registrert på. På toppen av det hele hadde Oda Hansen en halvbror, sønn av mor Pedersen og tidl. samboer Ludviksen. Halvbror hadde sin fars etternavn.
Som sønn av en reinskapsfører i en speidergruppe må jeg si meg enig at dette er, som helt korekt utrykket: Et helvete...

MVH

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1

Komponenten skrev:
Den med det minst spesielle navnet bør ofre sitt om man vil ha samme navn, heter man Hansen kan man vel uten de store kvaler oppgi det.
Herlig! Det er også derfor jeg spør om etternavn på nye bekjentskap. Hansen, Olsen, Andersen, Johansen osv. er gode etternavn...

MVH

APELAND

Z

Zomby_Woof

Gjest

Ikke at jeg skal gifte meg, men dere snakker vel ikke om fornavn håper jeg?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold

Min kone tok mitt ene fornavn da vi giftet oss, men jeg var heldig som hadde to. Imidlertid føles det litt rart å stønne et navn inn i øret hennes man har hatt i over 30 år selv da...

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0

Snickers-is skrev:
Min kone tok mitt ene fornavn da vi giftet oss, men jeg var heldig som hadde to. Imidlertid føles det litt rart å stønne et navn inn i øret hennes man har hatt i over 30 år selv da...
;D ;D ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4

Da mener du "Åhhhh, Snickers-is"? ;D ;D

Snickers-is skrev:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Man kan altså da konkludere med at HFS er besatt med 46.3% dumme og historieløse radikale kristne, og at Snicker-is har/hadde et rart fornavn??? 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold

Er redd du ikke er så sterk i statistikk komponenten ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

Snickers-is skrev:
Eller den ultimate sjøldigging.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Snickers-is skrev:
Er redd du ikke er så sterk i statistikk komponenten ;)
Joda. Fikk veldig bra karakter i statistikk jeg...men det er noen år siden... mulig noe er gått i glemmeboken... ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Kompo !
Nå har du startet en total meningsløs debatt om selvfølgeligheter !! Selv du vet jo innerst inne at mannen er kvinnens hode og sjef i familien og derav følger at hun tar hans etternavn. Hvis ikke går alt lukt til Helvet ad !

Si meg, skyldes denne tråden egentlig at du har kranglet med Hr. Komponenten ??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Kompo !
Nå har du startet en total meningsløs debatt om selvfølgeligheter !! Selv du vet jo innerst inne at mannen er kvinnens hode og sjef i familien og derav følger at hun tar hans etternavn. Hvis ikke går alt lukt til Helvet ad !

Si meg, skyldes denne tråden egentlig at du har kranglet med Hr. Komponenten ??
Nei men Spiralis da... du og...? :eek:

Jeg har i alle fall forstått at dette stedet flommer over av religiøse fantaster som lever i sin egen verden, og er opptatt av tradisjoner mer enn sunt vett, som de fleste andre fanatiske fundamentalister. Noe datt liksom på plass. ;D

Hr. Komponenten er ikke så kranglevoren... han har gitt opp for lenge siden... ;)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Jeg ble meget lykkelig da kona forlangte å få bruke mitt etternavn. Men jeg gjorde det samtidig klart at hun skulle beholde sine etternavn også. Så Vi har felles siste etternavn. Og separat mellom etternavn eller hva du vil kalle det.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
[/quote]

Hr. Komponenten er ikke så kranglevoren... han har gitt opp for lenge siden... ;)
[/quote]

Kan jeg godt forstå

B

Back_Door

Gjest
Komponenten skrev:
Er det derfor du tilbringer så mye tid på dette forum.. ::)

Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg valgte å skifte til konas etternavn da vi giftet oss 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Back_Door skrev:
Komponenten skrev:
Er det derfor du tilbringer så mye tid på dette forum.. ::)

Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg valgte å skifte til konas etternavn da vi giftet oss 8)
Ja, her har jeg i alle fall noen å krangle med... ;)

Godt det finnes noen med den innstillingen og... Hadde jeg hett Olsen hadde jeg gjerne skiftet, men det er den selvfølgeligheten at det er hun som "må" skifte jeg ikke forstår...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Mine koner har begge to valgt mitt etternavn. Nei jeg er ikke bigamist, mere seriemonogamist ;D
Fru Spiralis (den første) valgte sitt fornavn og mitt etternavn. Da vi ble skilt tok hun tilbake sitt gamle etternavn,- også kallt pikenavn ! ::) Da vi ikke har barn sammen var jo det på mange måter like greit.
Fru Spiralis (den andre) valgte sitt fornavn og sitt gamle etternavn som nytt mellomnavn og mitt etternavn. Våre barn har mors familienavn som mellomnavn og mitt etternavn. Det er vel ganske tradisjonelt å gjøre det på denne måten, men Gud så mye enklere for foreldre til klassekamerater som skal finne telefonnummeret til der avkommet er på besøk. ::)

Hvorfor ?? Tja det er vel dette som er mest utbredt, er det ikke ?? Det ligger i allefall ikke noen dypere politisk agenda bak valget.

Men Kompo du må nå innrømme at det står noe i bibelen om at "mannen er kvinnens hode". ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Mine koner har begge to valgt mitt etternavn. Nei jeg er ikke bigamist, mere seriemonogamist ;D
Fru Spiralis (den første) valgte sitt fornavn og mitt etternavn. Da vi ble skilt tok hun tilbake sitt gamle etternavn,- også kallt pikenavn ! ::) Da vi ikke har barn sammen var jo det på mange måter like greit.
Fru Spiralis (den andre) valgte sitt fornavn og sitt gamle etternavn som nytt mellomnavn og mitt etternavn. Våre barn har mors familienavn som mellomnavn og mitt etternavn. Det er vel ganske tradisjonelt å gjøre det på denne måten, men Gud så mye enklere for foreldre til klassekamerater som skal finne telefonnummeret til der avkommet er på besøk. ::)

Hvorfor ?? Tja det er vel dette som er mest utbredt, er det ikke ?? Det ligger i allefall ikke noen dypere politisk agenda bak valget.

Men Kompo du må nå innrømme at det står noe i bibelen om at "mannen er kvinnens hode". ;D ;D ;D ;D
Deler de ikke ut klasselister hos dere da…? :eek:

Jo det står i bibelen, det er jo derfor dere kommer inn under definisjonen på religiøse fanatikere dere som mener dette.

Hva med din kones gamle klassekamerater når de skal arrangere jubileum og skal prøve å spore opp henne da… ?

Våre unger har jo begges navn, tror ikke det skal være så vanskelig å finne vårt telefonnummer, siden vi begge også står i telefonkatalogen. Det blir faktisk enklere, for om noen slår opp på et etternavn, så er det jo alt i fra 1-1000 med det etternavnet, men om de slår opp på det andre, kan de jo sjekke numrene opp mot hverandre. Og mitt er jeg dessuten alene om, mens hans er det flere som har. De som ikke finner ut av dette, tror jeg heller ikke det er verdt å snakke med... Og det er jo også hele poenget. Det blir enklere for alle om den med det sjeldneste etternavnet er den som beholder sitt om noen skal skifte, og ungene bør også få dette.
Merkelig hvor viktig det er å holde på tradisjonene sånn av og til…. ::)

Og som med din første kone, hun skiftet tilbake da dere ble skilt. Det må jo være ganske forvirrende både for henne og alle rundt henne å skifte navn hele tiden, skillsmisser forekommer jo ganske ofte.

Er du veldig opptatt av å følge alt det andre som står i bibelen til punkt og prikke og Spiralis…? ::) ;) :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Tatt tenning nå Kompo ?? :D

Religiøs fanatiker ? :eek: :eek: Ja nå har jeg hørt deg også ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Når sant skal sies var det aldri jeg som bestemte noe av dette,det har faktisk damene gjort selv. :p ::) Og det er vel det vanlige tror jeg, - at damene bestemmer - når de har fått skjøte på, og tinglysning av eiendomretten til mannen? ??? :-\

Følge bibelens påbud? Om å ikke begjære nestens hustru og slikt? Vel, du får ringe så skal vi se på saken, er som sagt ikke fanatiker ! :-* ;D ;D ;D ;D ;D

Når det gjelder telefonkatalogen så står vi der alle sammen, far, mor og barn, under eget navn men med mitt etternavn. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi får håpe og tro at du har et veldig fint etternavn da kjære...siden alle konene dine sikler sånn etter det... ;D

Religiøse fanatikere ja... hvordan skal man ellers tolke dette avstemningresultatet..? ::)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.426
Komponenten skrev:
Vi får håpe og tro at du har et veldig fint etternavn da kjære...siden alle konene dine sikler sånn etter det... ;D

Religiøse fanatikere ja... hvordan skal man ellers tolke dette avstemningresultatet..? ::)
Hvis du tørker dugg av brillene dine så vil du se at kvinnen tar mannens etternavn ved inngåelse av ekteskap over hele verden. Uavhengig av religion. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Hvis du tørker dugg av brillene dine så vil du se at kvinnen tar mannens etternavn ved inngåelse av ekteskap over hele verden. Uavhengig av religion. ;)
Jeg tror ( er redd for ) at Komponenten er kommet dit hen i livet at hun gjennomgår en liten eksistensiell krise. Den manifesterer seg i et ( noe fosinket ) kvinnepolitisk opprør mot "manns samfunnet". Det går nok over når hun får barnebarn å bruke tiden sin på. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.426
Spiralis skrev:
Pink_Panther skrev:
Jeg tror ( er redd for ) at Komponenten er kommet dit hen i livet at hun gjennomgår en liten eksistensiell krise. Den manifesterer seg i et ( noe fosinket ) kvinnepolitisk opprør mot "manns samfunnet". Det går nok over når hun får barnebarn å bruke tiden sin på. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Det er ikke det de kaller overgangsalder? Eller er det panikkalder? ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Komponenten skrev:

Ja akkurat, men hva så, fordi andre henger etter trenger vel ikke vi å gjøre det? Det var da voldsomt til bakstreberskhet her da, og en masse dårlige unnskyldninger. At kvinner er undertykket i hele verden er da et utrolig dårlig argument for å fortsette på den linjen også her, spør dere meg...

Panikkalder er noe menn kommer i. Da kjøper de seg motorsykkel, sportsbil... eller andre dyre ting... og tror de blir sexy og uimotståelig. Vi vet bedre... i alle fall jeg... ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Kompo da !!! ;)

Det at jeg har kjøpt svinedyrt HiFi anlegg, motorsykkel, turbobil og leter etter seilbåt betyr da ikke at jeg har kommet i "panikkalderen". Slett ikke ! ::) Det er kun et spørsmål om å kjøpe leker mens man ennå er ung nok til å ha glede av dem. 8) :eek: At det også "drar damer" skyldes kun at dere deler et gen med sjura, "blinker" det kommer dere løpende ! :-*

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Kompo da !!! ;)

Det at jeg har kjøpt svinedyrt HiFi anlegg, motorsykkel, turbobil og leter etter seilbåt betyr da ikke at jeg har kommet i "panikkalderen". Slett ikke ! ::) Det er kun et spørsmål om å kjøpe leker mens man ennå er ung nok til å ha glede av dem. 8) :eek: At det også "drar damer" skyldes kun at dere deler et gen med sjura, "blinker" det kommer dere løpende ! :-*
;D ;D

Å...er det sånn det er...? Det er der skvatringen kommer fra også da skjønner jeg... ;)

Hvilke leker kjøper konemor da?

Jaja, har nettopp kjøpt meg nytt fotoapparat, men det er altså ikke i panikk, men for å ha noe kjekt å holde på med. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Ja nettopp, det er derfra skvatringen kommer. ;D

Har virkelig Hr. komponenten vært så slem å antyde at du kjøper kamera i panikk ? ??? :-\

Konemors leker ? Støvsuger, mixmaster og slikt, ja også har hun kamera. ;)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå var det vel ikke akkurat Hr. Komponenten som antydet noe om panikkalder, det var vel heller et rosa vesen med hale, hvorpå et gult prikkete vesen med enda lengre hale ikke akkurat sa seg uenig… ;)

Disse lekesakene du snakker om, hvordan funker de da? Hvorfor har aldri noen tipset meg om dette før, finnes det flere? Tenk alt jeg har gått glipp av… :eek:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Tenk alt jeg har gått glipp av… :eek:
Det var nok det de tenkte på, - hva du kom til å gå glipp av, de kjærestene fra "anno dazumal" som du sa "NEI !" til, da de spurte om ikke du og han kunne...... !! ::) ??? :-\

Du skjønner, det var DEG de tenkte på ! Men du trodde på mamma som hadde sagt at de "bare" var interessert i ..... :-* :p Lurt ble du :-[ :'(

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvor mange piller har du tatt i dag da kjære... nå virker du litt i overkant overstadig lykkelig og fornøyd. ;)

At mine gamle kjærester drev med støvsugere og mixmastere helt uten å innvie meg i hemmelighetene synes jeg er rett og slett ufint...dette advarte på ingen måte mamma meg imot heller.
Godt er det i alle fall at jeg om ikke annet har fått meg tilgang til et strykejern, med alt kjekt det kan brukes til... ;D

Topp Bunn