Skifte internkabling i høytalere?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Oki.
Da blir det nok en eller annen sølvkabel, og jammen tror jeg ikke at jeg går for å skifte ut kablingen mellom diskant og delefilter også.
Går jo an å se på kabelstrekk mellom delefilter og terminaler også, når en først er i gang...............
Andre enn Erland som har erfaring med partsconnexion.com?
De selger jo helt kurante fabrikat........

mvh
Proffen
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Proffen skrev:
Oki.
Da blir det nok en eller annen sølvkabel, og jammen tror jeg ikke at jeg går for å skifte ut kablingen mellom diskant og delefilter også.
Går jo an å se på kabelstrekk mellom delefilter og terminaler også, når en først er i gang...............
Andre enn Erland som har erfaring med partsconnexion.com?
De selger jo helt kurante fabrikat........

mvh
Proffen
Vi er noen stykker her nede som har handlet MYE fra partsconnexion. Utelukkende positive erfaringer.

Var nå nettopp i postkassen og der lå det faktisk en liten pakke fra partsconnexion, sendt fra Canada på onsdag(3 dager) :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei!
Hva indikerer tallet som står foran awg mht slike sølvkabler?
Noe spes en bør ta hensyn til i denne sammenheng?


mvh
Proffen
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
Jo mindre tall forran awg, jo tykkere leder.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for svar!
Finnes det noen spesiell tykkelse som anbefales f x til en slik modifisering som jeg går og vurderer?
Bør tykkelsen til bass/mellomtone være større enn tykkelsen til diskant?

mvh
Proffen
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
En bør vel opp i 18awg skulle jeg mene. Har selv brukt 21 til diskanter, men det er nok kanskje litt i tynneste laget. med 18awg kan du jo kjøpe en hel drøss meter sølvkabel, så har du til signalkabler også :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvis jeg kjøper 18awg til diskant, bør det da være samme dimensjon til bass/mellomtone, eller bør en gå for noe tykkere?
Kan jo forøvrig være et alternativ å gå over til sølv i signalkabler også da, ja. Men nå tar jeg en ting om gangen. Må jo få sjansen til å registrere om modifikasjonene gir ønsket resultat....................;D

mvh
Proffen
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
536
18 awg skulle være helt greit til bass/mellomtone også. Det er vel snakk om en halv meters lengde sånn ca. fra delefilter til elementene?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Har ikke åpnet og sjekket ennå, men vil vel anslå avstanden til 50-80 cm........
Litt ulik avstand til de to elementene...........

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Her kommer kanskje et Donald Duck-spørsmål, men dog:

hva er diameter/tverrsnitt på en 18 awg kabel?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
dvs at en bør gå for 12 awg, dersom en ønsker en kabel med ca 2kvadratmillimeters areal..........?

mvh
Proffen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, AWG 14 = 1,6 mm diameter, og da blir arealet gode, gamle A = pi (d/2)^2 = 2,0 mm2.
AWG 12 har diameter 2,05 mm, og det blir 3,3 mm2.

Det er faktisk en formel bak alt dette, og den er ikke spesielt vanskelig heller. Jeg satte sammen et lite Excel-ark som regner forlengs og baklengs mellom AWG, diameter i mm og areal i mm. Skriv inn den kjente verdien i en av de hvite rutene, så regner arket ut de to andre i de gule rutene på samme rad. Regnearket ligger her.

For enkelhets skyld vil arket vise negative AWG for skikkelig grove tverrsnitt, f eks -2 for 10 mm diameter. AWG er da det antallet nuller + 1 null. Altså 10 mm diameter = "AWG -2" = AWG 000. Legg også merke til at jeg rundet av AWG-verdien til nærmeste heltall, siden det systemet ikke er egnet for finregning.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.432
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bare hyggelig. (Som du skjønner, har jeg valgt avatar med omhu. ;))

Her er forresten mitt lille internkablingsprosjekt fra tidligere i sommer. dynaBel Euforia som ble endret fra Goertz til Kimber internkabel. Brukte Kimber 4TC (AWG 13 = 2,6 mm2) til diskanten og 8TC (AWG 9 = 6,6 mm2) til mellomtonene, men mellomtonekabelen ble splittet og håndflettet på ny. Siden den har litt tykkere ledere enn 4TC ble det i praksis AWG 12 til hvert mellomtoneelement.


Hvis man skal gjøre dette på aller mest nerdy vis, så burde man regne på maksimal strøm som skal gå gjennom hver kabel, dele på ledningsarealet for å få strømtettheten, og så sjekke at denne holder seg på en fornuftig verdi for hvert element. Hvis man dessuten går med propell-lue til daglig, så kunne man også lagt inn en korreksjonsfaktor for skin-effekt ved høyere frekvenser osv.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
;D
men å få tak i en sølvkabel med 14awg fra partsconnexion ser ut til å bli litt værre............ ;-)
Andre nettsider som er verdt et besøk?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Får være litt Askeladd, så finner jeg nok det jeg trenger..............;D

Ville jo i utgangspunktet "bare" bort fra Supraen som sitter i nå, og har jo også forslag på kobberkabler som trolig vil gi en opptur.
Hvor mye "bedre" vil en sølvkabel gjøre lyden, det blir jo følgespørsmålet..........?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er silver plated det samme som/like bra som solid core.........?

mvh
Proffen
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Proffen skrev:
Er silver plated det samme som/like bra som solid core.........?

mvh
Proffen
Delte meninger, de fleste vil nok si at solid core er best.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Proffen skrev:
Får være litt Askeladd, så finner jeg nok det jeg trenger..............;D

Ville jo i utgangspunktet "bare" bort fra Supraen som sitter i nå, og har jo også forslag på kobberkabler som trolig vil gi en opptur.
Hvor mye "bedre" vil en sølvkabel gjøre lyden, det blir jo følgespørsmålet..........?

mvh
Proffen
Min erfaring er at det er like stor forskjell mellom sølv og sølv, som kobber og kobber..
Og, for å gjøre deg ENDA mer forvirret, jeg har hatt en sølvkabel som jeg var 100% sikker på at var kobber, jeg tvilte helt til det motsatte var bevist.! :-[
Så jeg tror du skal lete etter "riktig" kvalitet, ikke bare se om det er sølv eller kobber..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
Proffen skrev:
Får være litt Askeladd, så finner jeg nok det jeg trenger..............;D

Ville jo i utgangspunktet "bare" bort fra Supraen som sitter i nå, og har jo også forslag på kobberkabler som trolig vil gi en opptur.
Hvor mye "bedre" vil en sølvkabel gjøre lyden, det blir jo følgespørsmålet..........?

mvh
Proffen
Min erfaring er at det er like stor forskjell mellom sølv og sølv, som kobber og kobber..
Og, for å gjøre deg ENDA mer forvirret, jeg har hatt en sølvkabel som jeg var 100% sikker på at var kobber, jeg tvilte helt til det motsatte var bevist.! :-[
Så jeg tror du skal lete etter "riktig" kvalitet, ikke bare se om det er sølv eller kobber..
Akkurat dette tviler jeg ikke et sekund på........
Derfor driver jeg og graver og spør, særlig fordi jeg vet noe mer om tradisjonelle kobberkabler enn om sølvkabler.............
Kan jo tross alt hende at jeg kan finne en helt kurant kobberkabel, som vil gjøre jobben minst like godt som et mindre vellykket valg av sølvkabel.
Har litt e-post og forespørsler ute, både hist og her.
Særlig spent er jeg på svaret fra BKS selv, samt hva Roald kan tipse om...........

mvh
Proffen
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Sølvet skal helst være "four niner" = 99.99% rent sølv.

På forespørsel bør levrandøren kunne legge fram dokumentasjon på dette.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Erland skrev:
Sølvet skal helst være "four niner" = 99.99% rent sølv.

På forespørsel bør levrandøren kunne legge fram dokumentasjon på dette.
Enig i den siste, selv om mange skriver 99,9% ditt eller datt...........
Hvordan kan en vite hva som er korrekte opplysninger...?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
By the way: Er det noen ide å gå for sølvkabel internt i høytalerne, dersom høytalerkabler mellom forsterkeri og høytalere er av kobber?
Eller vil vinningen gå opp i spinningen?

mvh
Proffen
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg tror det er en stor fordel å ha samme kvalitet og materiale hele veien.?
Å blande sukker og salt i samme gryte er vel ikke bestandig like heldig.?
Nå er ikke jeg noen kokk, men jeg ser at de som har samme kvalitet hele veien, føler at anlegget dems er mer vellykket enn andre som blander hummer og kanari i samma gryta..
Men lappskaus er jævlig godt det også.!! :eek: 8)

Cardas åpnet mellomtonen til nye høyder her, de har også HT kabler i samme kvalitet som intern kabler..
Har også hørt noen rykter om at Mundorf lager ekstremt gode kabler, dette har jeg tenkt å sjekke opp ved første anledning, men det blir nok etter at du har bestemt deg for et eller annet..
Tror heller ikke vi leter etter det samme når det kommer til kabler, så det er ikke sikkert at mine erfaringer smaker like godt hos deg..

Mellomtonen hos deg er litt mer laidback, her er den like godt fremme som alt annet, så jeg er vel egentlig i mål lydmessig, men jeg er nysgjerrig på hva andre kabler kan trille frem av vakker musikk..
Man vet ikke hvor bra det er før man har opplevd noe som er verre ;)

Kan det være slik at normal solid core installasjons kabel kan gi deg det du leter etter.?
Koster jo absolutt ingenting og jeg har sett flere som anbefaler noe slikt, mulig jeg er på villspor, men det er kanskje verdt et forsøk.?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Greie sjapper som selger Cardas og Mundorf da?
Både her heme og på nett?

mvh
Proffen
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mundorf får du hos eltek. (www.dynabel.no)
Cardas var det også en sjappe her som hadde, men husker ikke helt hvilken.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
www.audioart.no nede ved Rykene/Grimstad har Cardas..
Skulle ikke du en tur innom Vidar Sonesen i ferien da.?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Rotekroken skrev:
www.audioart.no nede ved Rykene/Grimstad har Cardas..
Skulle ikke du en tur innom Vidar Sonesen i ferien da.?
Joa, men ble ikke tid til det..........
Og anyway er jeg jo på jakt etter uterminerte kabler, som kan shoppes i ønsket lengde (selv om det ikke er vanskelig å dele en kabel i like lengder)

mvh
Proffen
 
Topp Bunn