Diverse Skal jeg le, eller skal jeg gråte?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @DagT

    Når jeg observerer hva mine målebrødre presenterer og jeg lytter til musikk hos andre er det ganske klart at en nøytral frekvensrespons er referansen hos de fleste. Tror flere blir litt skuffet når de ser bassraden min og forventer å bli blåst tilbake i stolen fra første tone.

    Der forskjellen oppstår er vel feks hvordan man foretrekker scenen. Presis og liten eller stor og omsvøpende. Jeg tilhører nok siste leier og har jo slike to metere som @Jan-Helge nevner. Har også funnet at signaturen fra typisk høyeffektive høyttalere passer meg dårlig, så har slått meg til ro med utstyr i 90dB/W området.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kommer jo ikke så langt jeg da, med mine usle 8 stk. hehe

    Har jo prøvd å tilnærme meg det jeg opplever som en ærlig og naturlig lyd. Er ikke så lett da det er så fryktelig mange typer produksjoner.
    Litt hjelp på den aller siste finjustering av anlegget henter jeg fra de proffe som hører ekte musikk timevis hver eneste dag.

    Tror nok mitt anlegg har mye nøytralitet i seg. Kanskje derfor det ikke faller i smak for de som er mest ivrig med malerpenslene.

    Vis vedlegget 706593
    Dine 8 er ganske mye mer en mine 16 + att du har 6 stk 15 til mellombassen. Så snakk deg ikke ned nå. Kline med maling overlater vi til Sand og Nerderum :=)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.557
    Antall liker
    3.088
    Sted
    Oslo
    @DagT

    Når jeg observerer hva mine målebrødre presenterer og jeg lytter til musikk hos andre er det ganske klart at en nøytral frekvensrespons er referansen hos de fleste. Tror flere blir litt skuffet når de ser bassraden min og forventer å bli blåst tilbake i stolen fra første tone.

    Der forskjellen oppstår er vel feks hvordan man foretrekker scenen. Presis og liten eller stor og omsvøpende. Jeg tilhører nok siste leier og har jo slike to metere som @Jan-Helge nevner. Har også funnet at signaturen fra typisk høyeffektive høyttalere passer meg dårlig, så har slått meg til ro med utstyr i 90dB/W området.
    Med en nyinnkjøpt NAD M33 har jeg så smått begynt å nærme meg målernes rekker og gjør vel som jeg gjør med under bildebehandling: Starter med det måleteknisk korrekte og rette toneforløpet og herjer med kurvene til jeg før det sånn jeg vil ha det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sett fra en realfagsnerds ståsted: Et transparent og måleperfekt kan godt være en referanse uten å være et ideal. Fordelen med å ha det som referanse er at sammenligninger av typen "skarpere disket", "mer fylde", "varmere", "mer oppløst", "mer dynamisk" osv kan gi litt mer mening. Når man vanligvis leser den typen begreper aner man i grunnen ikke hva vedkommende sammenligner med. Det kan godt tenkes at mitt Densenanlegg oppleves som mer dynamisk enn et referanse og målemonster, men jeg liker det sånn.
    Veldig godt poeng: Referanse vs. ideal.
    (Hvor det ene er universelt og generelt, mens det andre er individuelt og spesifikt).

    👍🏻
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dersom vi skal diskutere størrelse på lydbildet så er det jo «lyden av hva» vesentlig.

    Stemmen av én enkeltperson, eller én akustisk gitar blir muligens større på en anlegg enn i virkeligheten. Det skjer kanskje hos meg også. Forskjellen mellom hifi/opptak og virkelighet er jo at man ikke får det samme spennet i størrelse. Det er jo et langt større problem, i hvert fall hos meg, at lyden er for liten, når jeg hører et symfoniorkester dra på, eller noen tusen mennesker applaudere.

    På grunn av opptak så differensierer ikke anlegg tilstrekkelig mellom en hviskende stemme og applausen fra publikum, hva gjelder størrelse.

    Jeg søker virkeligheten, tror jeg, men den beste referansen jeg har er at jeg velger det som høres mest naturtro ut på de parametrene som betyr mest for meg.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo et langt større problem, i hvert fall hos meg, at lyden er for liten, når jeg hører et symfoniorkester dra på, eller noen tusen mennesker applaudere.
    Erfart at et oppsett "vokser" med oppgaven om ambiensen er med. Dvs om anlegget evner å levere under de forskrevne 20Hz og har litt å by på over 15kHz så skjer det noe med rommet en sitter i.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dette med høyttalere og integrasjon med rom er jo et område hvor man i beste fall har et sett med gode kjøreregler, men i motsetning til elektronikk finnes det ingen fasit som er som er gjennomgående for alle oppsett og rom for den som ønsker å bygge stereoanlegget etter konseptet nøytral referanse.

    Jeg blir i hvertfall veldig klar over hvor lite kapabel jeg er til å implementere "nøytral" avspilling i min stue her hjemme når jeg ser på de voksne snakke om temaet:


    Jeg innser at jeg ikke en gang er i stand til å vurdere om den naturlige avrullingen jeg har oppover som en konsekvens av rommet er riktig eller ei for mitt oppsett i mitt areal. Her er det med andre ord egne ører som gjelder, og jeg finner det noe frustrerende at jeg rett og slett ikke vet hva referansen er med tanke på å jobbe videre med lyden på en fornuftig måte. Hodetelefoner er jo et regelrett "shit show" så om man skal dømme etter dem kan referansen være nøyaktig hva som helst.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.455
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette med høyttalere og integrasjon med rom er jo et område hvor man i beste fall har et sett med gode kjøreregler, men i motsetning til elektronikk finnes det ingen fasit som er som er gjennomgående for alle oppsett og rom for den som ønsker å bygge stereoanlegget etter konseptet nøytral referanse.

    Jeg blir i hvertfall veldig klar over hvor lite kapabel jeg er til å implementere "nøytral" avspilling i min stue her hjemme når jeg ser på de voksne snakke om temaet:

    Jeg innser at jeg ikke en gang er i stand til å vurdere om den naturlige avrullingen jeg har oppover som en konsekvens av rommet er riktig eller ei for mitt oppsett i mitt areal. Her er det med andre ord egne ører som gjelder, og jeg finner det noe frustrerende at jeg rett og slett ikke vet hva referansen er med tanke på å jobbe videre med lyden på en fornuftig måte. Hodetelefoner er jo et regelrett "shit show" så om man skal dømme etter dem kan referansen være nøyaktig hva som helst.
    Toole er forfriskende direkte og tydelig i språket når han deltar i forum-diskusjoner. Her er hans erfaring kort oppsummert;

    - Høyttalere med jevn respons og jevn spredning foretrekkes jevnt over av alle og enhver, uansett rom. (Tradisjonelle fremoverfyrende høyttalere sammenlignet med hverandre)

    - Resonanser er det verste som finnes. **

    - Den frekvensresponsen (spatial average over mange målepunkt) med en høyttaler som har jevn respons og spredning som oppstår i rommet man måler er også den frekvensresponsen som er nøytral. Gjelder over ca 500 hz hvor høyttaler og ikke rommet dominerer.

    - Nøytral frekvensrespons, igjen spatial average, vil variere avhengig av rommet og høyttalerens spredning. Derfor finnes ingen "korrekt" targetkurve.

    - Forskjeller i preferanser er mye større når det kommer til spatiale ting som romklang/spredning enn i ren frekvensrespons.

    - Preferanser i tonal klangbalanse (bredbåndet tilt av responsen) henger mye sammen med materialet vi hører på og dette med romklang.


    ** Resonanser er topper i responsen som går igjen i alle vinkler og i tidsdomenet.
    Det vil si at dersom man bruker dsp for å romkorrigere en dipp i romresponsen når høyttalerens respons er flat og fin, så vil vi tilføre en resonans til høyttaleren som ikke eksisterte fra før av.
    Denne resonansen vil gjerne påvirke oss negativt selv om romresponsen ser bedre ut fordi vi har en annen tidsoppløsning i ørene enn målegrafen har.
    Dette er grunnen til at man skal være forsiktig med romkorreksjon.

    I mine øyne er det enkle og gode råd som gir mening intellektuelt når man tenker seg om.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De fleste virker å "glemme" at vi spiller av et kildemateriale - ikke live-lyd, verken forsterket eller unplugged.

    Vi starter dermed med et "håpløst" utgangspunkt for å gjenskape den naturlig lyd - og er prisgitt det de ønsket å få frem under innspillingen i studio.
    Vi har 2 muligheter:
    a) Å endre signalet fra kildemateriale minst mulig
    b) Å tweake signalet i en ønsket/preferert retning
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De fleste virker å "glemme" at vi spiller av et kildemateriale - ikke live-lyd, verken forsterket eller unplugged.

    Vi starter dermed med et "håpløst" utgangspunkt for å gjenskape den naturlig lyd - og er prisgitt det de ønsket å få frem under innspillingen i studio.
    Vi har 2 muligheter:
    a) Å endre signalet fra kildemateriale minst mulig
    b) Å tweake signalet i en ønsket/preferert retning
    Eller gjør noe med rommet/plassering av ht og eller lytterposisjon, det som har den største betydningen på hvordan det låter til slutt.
    Lydens største "fiende" er jo rommet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det har selvfølgelig veldig mye å si, og er et viktig moment for selve gjengivelsen.

    Samtidig er det slik at de aller fleste av oss i dag har mulighet til å gjøre mer, eller mindre "gode" opptak av naturlig lyd hjemme - i det rommet lyden senere skal avspilles i. Et slikt opptak kan man jo gjøre - avspille det over anlegget etterpå - og høre på forskjellen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det jeg synes er ganske fascinerende er at binaurale opptak av gode stereoanlegg med naturlig romklang høres besnærende realistiske ut når jeg avspiller dem i stereoanlegget mitt hjemme. Faktisk mer realistiske enn det originale tørre studioopptaket gjør når jeg avspiller det direkte.

    Jeg antar at dette skyldes mye av det samme som at gode live opptak ofte oppfattes som de mest realistiske og tilstedeværende lydmessig.

    Sound Sommelier på youtube har en rekke høykvalitetsopptak av mange kremoppsett, hvor noen gir denne utrolig fascinerende opplevelsen:

     

    Lundini

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    31
    Jeg finnes ikke opptatt av hvordan det «skal» låte. Jeg liker mye bass, trøkk og å kunne spille høyt uten at det gjør vondt i ørene. selvfølgelig mye annet også, men dette må være tilstede for at jeg skal synes det er gøy. Og det er lett å beskrive...Så da blir det anlegg etter de ønsker.

    Et par ting jeg har tenkt over er at jeg er nok ikke enig med gubben som har mikset innspillingen, har kjøpt cd’r som har gått rett i søpla pga idiot bak spakene i studio.
    Alt der føler jeg det «korrekte» anlegget har tapt, man blir jo helt avhengig av gode innspillinger etter ens egne preferanser.


    Ørene til folk er da ikke like....i det hele tatt. Er ikke mye forskjell på ørefasongen som skal til før man oppfatter lyden HELT annerledes. Bare flytte forsiktig på deler av ørene med fingrene mens man lytter, er ikke mange millimetrene som skal til før det høres ut som man har byttet hele anlegget. Med alderen forandrer hørselen seg, de fleste har skader/svakheter.... som følgelig ønskes å kompensere for.

    Det er dermed ikke så rart man er uenige om hva som låter bra.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ørene til folk er da ikke like....i det hele tatt. Er ikke mye forskjell på ørefasongen som skal til før man oppfatter lyden HELT annerledes. Bare flytte forsiktig på deler av ørene med fingrene mens man lytter, er ikke mange millimetrene som skal til før det høres ut som man har byttet hele anlegget. Med alderen forandrer hørselen seg, de fleste har skader/svakheter.... som følgelig ønskes å kompensere for.
    Dersom vi fokuserer på trådens tema naturlig/realistisk lyd, så er ikke egentlig det at vi har ulik hørsel så relevant for avspilling av lyd i et stereoanlegg i et rom. Årsaken er at de samme ørene også brukes til å høre på lydene i virkeligheten. Hvis vi tenker oss et scenario med et nøytralt opptak avspilt i et nøytralt anlegg så vil alle oppfatte lyden litt forskjellig, men lyden vil også samtidig fremstå som lik referansen man er vant til i virkeligheten for alle.

    Man har jo selvsagt gråsoner som å korrigere for tap av hørsel oppover i frekvens når man blir gammel slik at det høres mer ut som referansene man har tillagt seg over flere tiår, men sett i et naturlighetsperspektiv gir det ikke noen mening å korrigere for ulikt sanseapparat.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ørene til folk er da ikke like....i det hele tatt.
    Jo, faktisk så oppfatter vi lyd ganske likt iflg. forskingsresultater.
    Det du egentlig sier, tror jeg, er at smaken er forskjellig og at vi foretrekker forskjellig type lydgjengivelse.

    En annen ting, ikke til deg Lundini, men jeg ser mange nevner at det hjelper lite med ett anlegg som kan gjengi nøytral/naturlig/realistisk lyd når innspillinger låter så forskjellig...dårlig, dritdårlig, bra, dritbra.
    Kanskje det ja, eller ikke? Vet ikke.
    Men om man drar det ganske langt på å sette sammen et system som er godt integrert i rommet det spiller i, så tror jeg mange flere typer innspillinger låter mer enn godt nok.
     
    Sist redigert:

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Naturlig lyd, i ordets rette forstand, vil jo faktisk utelukke all form for elektronisk behandling, altså kun direkte formidlet, enten det er av Kari Bremnes eller en svarttrost. Rent musikalsk er jo dette noe vi aldri opplever live i dag, da alt fra gatemusikere via akkustisk jazz til stadionkonserter er mic'et opp i større eller mindre grad.

    Derfor mener jeg at det nærmeste man kommer naturlig lyd på et stereoanlegg blir at dette er i stand til å formidle lyden så tett opp mot opptaket som mulig, med de svakheter, feil og mangler dette som kjent innebærer.

    Så TS har jo helt rett, uansett hva vi mater våre anlegg med, kan det aldri bli naturlig på samme måte som i f.eks barokkens tid, da all menneskeskapt lyd foregikk direkte mellom artist og lytter.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis man skal forholde seg til det "naturlige" eller realistiske, bør man vel strengt tatt bruke det som foregår/foregikk i det rommet musikerne befant seg i og utøvde sin musikk, fremfor å forholde seg til innspillingen, være seg den er av god eller dårligere kvalitet. Først da vil virkelighetens musikkutøvelse kunne fungere som referense.
    Å bruke en innspilling som referense, vil jo kunne slå totalt feil ut, avhengig av innspillingens kvalitet - og vil følgelig sjelden kunne fungere som noen fullgod referense.
    Derimot kan man godt kose seg med og bruke innspillingen til å avgjøre hvorvidt et anlegg makter å gjengi musikk på en måte som faller i smak. Sitter selv med en del innspillinger, som på noen oppsett låter bra/flott, men som i andre anlegg kan være direkte anstrengende å høre på....
    Ser ellers at noen skriver om preferenser mht musikkgjengivelsen. Det blir jo også et viktig begrep, uavhengig av naturlighet eller realisme. For mange er preferensene de oppsett og den musikken som gir ståpels - uavhengig av hvordan det evt måler. En god del rørbaserte oppsett vil havne i denne kategorien.
    På samme vis finnes der musikk som lettere fremkaller ståpelsen hos noen, men dette er jo særdeles individuelt.
    Så har man dem som får den berømte ståpelsen av musikk som gjengis av oppsett som eksempelvis måler godt, som har lavt støygulv, som muliggjør eksakt pinpointing, som gjengir musikk med realistiske forhold mtp bredde, høyde og dybde på lydbildet. Men igjen vil dette være særdeles individuelt.
    Jeg mener derfor at hele diskusjonen nok er mer mangefasettert enn det ts virker å hevde, der det lissom skal være sånn eller sånn for å være såkalt "riktig". Og hvis det ikke er "riktig" på den måten, skal det lissom være feil.
    Nei, det er nok heller slik at det som er "riktig" er riktig for noen, mens det typisk er slik at det som da "må" være "feil", kan være riktig for andre.
    Noen foretrekker som sagt moren, mens andre sjesker mer på datteren......

    mvh
    Proffen
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    952
    prøv en dipol som LX521, si meg den ikke låter naturlig, uansett innspilling og hørsel :D
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    prøv en dipol som LX521, si meg den ikke låter naturlig, uansett innspilling og hørsel :D
    Du synes de lyder naturlig :) Andre der lytter til præcis det samme anlæg / Højttalere kan synes noget helt andet.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Mulig lx521 låter naturlig, men ikke på party volum.
    Til det er kapasiteten alt for liten.

    Jeg har selv testet doble Seas L26 10" pr. side i dipol, og det låt fint for all del.
    Men kun opp til et begrenset nivå på volumknotten.
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.551
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    prøv en dipol som LX521, si meg den ikke låter naturlig, uansett innspilling og hørsel :D
    Easy!
    Det er godt mulig at du kan få gjengitt musikk på en måte som i stor grad samsvarer med den innspilte musikken, dvs slik musikken er innspilt på platen eller cd`n.
    Hvorvidt gjengivelsen er make til det som foregikk live i studio, stiller jeg meg mer skeptisk til - selv om det naturlig nok vil være forskjell mellom høyttaleres og andre stereokomponenters evne til å forsøke å gjenskape det som en gang foregikk i virkeligheten.

    mvh
    Proffen
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert mange av subjektivistene og analogfreakene som hater meg for dette utspillet, MEN en ujevn frekvensrespons er den største fienden for gjengivelse av naturlig/realistisk lyd...trur eg.

    Jevn (jeg mener ikke vannrett) og fallende respons oppover i frekvensområdet er et must for "riktig" gjengivelse...blant flere andre ting og tang som også må være på stell.

    Jeg gjentar sikkert meg selv nå, men det får så være.
    En av mine kjepphester jeg ikke gir slipp på. Men det kan løses på mangfoldige måter. ;)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Sikkert mange av subjektivistene og analogfreakene som hater meg for dette utspillet, MEN en ujevn frekvensrespons er den største fienden for gjengivelse av naturlig/realistisk lyd...trur eg.

    Jevn (jeg mener ikke vannrett) og fallende respons oppover i frekvensområdet er et must for "riktig" gjengivelse...blant flere andre ting og tang som også må være på stell.

    Jeg gjentar sikkert meg selv nå, men det får så være.
    En av mine kjepphester jeg ikke gir slipp på. Men det kan løses på mangfoldige måter. ;)
    Hvordan kan det løses da?
     

    Mars19

    Utestengt pga. dårlig oppførsel
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    670
    Antall liker
    244
    Sted
    Andebu
    Torget vurderinger
    1
    Eller man kan gjøre som meg og få kontroll på alt uten å måtte lære noen ting😊
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det må være innafor på hifisentralen...men siden vi er innom temaet subwoofer.
    Syns du anlegg med én subwoofer kan fungere som en god løsning i noen sammenhenger?
    Absolutt! stort sett alltid.
    Men det forutsetter at det er utstyr tilgjengelig for å integrere det riktig.
    Min personlige påstand er at det ALLTID bør være sub/er i et system, uansett hva det sysles med ellers.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan kan det løses da?
    Eks. som The Shy nevner. DSP er kanskje ikke et must, men gjør saken enklere å nå målet.
    Man skal være rimelig skolert og satt seg inn i mye over lang tid for å få til dette uten DSP.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.102
    Antall liker
    9.407
    Mye artigheter rundt omkring. F.eks. jakten på naturlig lyd og favorittmusikken er electronica...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Naturlig lyd, i ordets rette forstand, vil jo faktisk utelukke all form for elektronisk behandling, altså kun direkte formidlet, enten det er av Kari Bremnes eller en svarttrost.
    Ikke enig i din definisjon. Naturlig lyd er kildematerialet = den lyd som blir presentert for øret - uansett hvor den kommer fra.
    Lyden fra anlegget i ditt lytterom er den naturlige lyd ditt anlegg leverer. Om den lyden tas opp og avspilles i et annet anlegg så endres den lyden - akkurat som anlegget ditt endrer lyden fra kilden som mates inn der.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Eks. som The Shy nevner. DSP er kanskje ikke et must, men gjør saken enklere å nå målet.
    Man skal være rimelig skolert og satt seg inn i mye over lang tid for å få til dette uten DSP.
    Bruker du DSP både til romkorreksjon og til aktiv deling av subwoofer?
    Du gjør det kanskje helt annerledes hvis du bygger dette selv?
    Og hvordan har du gjort det med akustikk og lytterom?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ikke enig i din definisjon. Naturlig lyd er kildematerialet = den lyd som blir presentert for øret - uansett hvor den kommer fra.
    Lyden fra anlegget i ditt lytterom er den naturlige lyd ditt anlegg leverer. Om den lyden tas opp og avspilles i et annet anlegg så endres den lyden - akkurat som anlegget ditt endrer lyden fra kilden som mates inn der.
    Ehh, men det er jo nettopp det jeg også skrev i mitt neste avsnitt 😉
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Absolutt! stort sett alltid.
    Men det forutsetter at det er utstyr tilgjengelig for å integrere det riktig.
    Min personlige påstand er at det ALLTID bør være sub/er i et system, uansett hva det sysles med ellers.
    Det er akkurat det å få det riktig integrert som har vært ankepunktet (problemet) mitt.
    Jeg brukte subwoofer tidligere, men jeg fikk det ikke til å sitte skikkelig.
    Grunnen for å komme tilbake til subwoofer er jo nettopp for å oppnå mer naturtro klang i instrumenter og vokalister.
    Det er en lærekurve som må tas, med de rette investeringene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn