Skal jeg gjøre østfolding av meg?

Z

Zomby_Woof

Gjest
En eller annen gang, om ikke så 'ille' lenge, kommer min arbeidsgiver til å åpne en filial i Halden.

Jeg var på nettet og sjekket boligpriser, og det så meget hyggelig ut. Så har jo harryturer litt å si for levekostnadene..

Hmmm...

Noen tanker?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.405
Torget vurderinger
2
Velkommen skal du være.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.405
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Å flytte til østfold kan du.. bare ikke bli en østfolding..
Østfolding er ikke noe man blir, det er noe man er. Eller ikke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.279
Sted
Østfold
Det er mange typer østfoldinger da. Bare så du ikke tror alle er like. Jeg kan nevne i fleng:

Egil Drillo Olsen
Harald Rønneberg
Ari Behn
Ole Evenrud
Lene Alexandra Øien
Rune Rudberg

...ja en del sterke men ikke direkte like karakterer der

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg vil tippe at Rolfozzy er et bedre naboemne enn alle disse. ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Snickers-is skrev:
Det er mange typer østfoldinger da. Bare så du ikke tror alle er like. Jeg kan nevne i fleng:

Egil Drillo Olsen
Harald Rønneberg
Ari Behn
Ole Evenrud
Lene Alexandra Øien
Rune Rudberg

...ja en del sterke men ikke direkte like karakterer der
og hvis du slenger på Øystein Hedstrøm og "Raymond" så har du vel sikret deg mot fremtidige innflyttere i all fremtid ;)

Roy

Tor S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Velkommen skal du være!

Halden er en trivelig by, og Rolfozzy og jeg er trivelige vi også :)

tor

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.405
Torget vurderinger
2
Også har vi Fredriksten Festning, severdighet.
Ellers er det en av Norges mest harry byer. Stretchbukser og hvite tennissokker er bunaden, for kvinnfolk. Du kan se de utafor tobakksvagnen på Svinesund, 20 i hver måned. Trygdeutbetalingsdag. Og på Haldens to handlesenter daglig.

Jeg er egentlig glad for at jeg bodde vekk herfra i 30 år. Back to roots nå da. Siden 2002.

Ellers så hender det jeg ser Henning Kvitnes tusler neri gata her.

Karma og Gaia holder også til her.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.791
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
HoJ skrev:
Å være østfolding er et begrep for meg.. ikke bare at man bor i østfold, men å være østfolding, og det er noe en kan bli.. har sett mange tragiske eksempler på det!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Zomby_Woof skrev:
En eller annen gang, om ikke så 'ille' lenge, kommer min arbeidsgiver til å åpne en filial i Halden.

Jeg var på nettet og sjekket boligpriser, og det så meget hyggelig ut. Så har jo harryturer litt å si for levekostnadene..

Hmmm...

Noen tanker?
Blir bra det :)
Mange hyggelig her nede,ikke minst i Særp/Fr.Stad ;D

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.405
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
rolfozzy skrev:
HoJ skrev:
Å være østfolding er et begrep for meg.. ikke bare at man bor i østfold, men å være østfolding, og det er noe en kan bli.. har sett mange tragiske eksempler på det!

Fortell.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.791
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
En av de tingene jeg ble så lei av var sytingen. Og alt som skulle fikses var det svært skjeldent snakk om å gjøre ting på lovlig vis, selv snekkere spurte meg om jeg skulle betale svart (snekkere jeg ikke kjente) Det å besøke hverandre måtte planlegges i god tid. Og hvis avstanden å reise tok mer en 30minutter, ja da ble det droppet.. Alle er ikke slik, men har møtt på flere slike i østfold en andre plasser..

"Folkeslaget" er også meget direkte, sier ting som det er, som regel er det positivt, men hvis det mangler empati kan det bli tungt - ting skal sies koste hva det koste vil.
Åpenhet, raushet er positive ting som står sterkt i Østfold..

Jeg sier bare dette for å "advare" folk, det er ikke alle som klarer å tilpasse seg i østfold. Personlig har jeg skrevet to oppgaver på UIO om forskjeller mellom kulturer, der jeg tar for meg Østfold og Rogaland. Positivt og negativt begge plasser (som alle andre plasser). Men ikke alle ser hvordan ting er der en kommer fra, spesielt hvis en knapt har satt sin fot utenfor.. (da telles ikke Svinesund inn..)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
HoJ skrev:
En av de tingene jeg ble så lei av var sytingen. Og alt som skulle fikses var det svært skjeldent snakk om å gjøre ting på lovlig vis, selv snekkere spurte meg om jeg skulle betale svart (snekkere jeg ikke kjente) Det å besøke hverandre måtte planlegges i god tid. Og hvis avstanden å reise tok mer en 30minutter, ja da ble det droppet.. Alle er ikke slik, men har møtt på flere slike i østfold en andre plasser..
Jeg er redd det er holdninger du finner mange steder på Østlandet. Ikke bare i Østfold. Særlig det med avstand. Etter sju år i Finnmark har jeg ikke lenger det samme forholdet til to timer i bil, men i et fylke du kan kjøre gjennom på en drøy time, så er en halvtime langt virker det som.

Roy

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.405
Torget vurderinger
2
R.E.S. skrev:
HoJ skrev:
Jeg er redd det er holdninger du finner mange steder på Østlandet. Ikke bare i Østfold. Særlig det med avstand. Etter sju år i Finnmark har jeg ikke lenger det samme forholdet til to timer i bil, men i et fylke du kan kjøre gjennom på en drøy time, så er en halvtime langt virker det som.

Roy
Dette er ikke noe spesielt hverken for Østfold eller resten av østlandet.
Disse tendensene er både på sørlandet og vestlandet. Jeg har jobba mye på vestlandet, og bodd 30 år på sørlandet. Og kjenner igjen en del av det fra de landsdelene. I tillegg til pietisme og dobbelmoral.

L

laban

Gjest
;D ;D ;D ;D

Et meget spesielt fylke kan man si ;D ;D ;D
Som tidligere fylkeskommunen bevilget 1mill for å begrense skader Raymond har påført fylke. ;D ;D ;D
Her finner man alt stor møkkete fabrikk i særp som spyr ut dritt over folka,noen klarer F ikke stå oppreist etterpå,de får tilbud om 50000 i erstatning av fabrikken for et ødelagt liv.
Fredrikstad?Her går alle penga til å gjøre det fint for sossen også blir det ikke fint engang,å ikke minst graving det er meget viktig,gjerne grave flere ganger på samme plassen.De unga der som stryrer byen skulle fått leke mere i sandkassa som liten. ;D ;D ;D

Say no more ::)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.791
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Javell, må si at det er meget stor forskjell her i Stavanger en hvordan jeg har opplevd det i Østfold. Men, prisene er billige på hus, og det ser ut som at hifimiljøet er bra.. så det er jo pluss!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.791
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
laban skrev:
;D ;D ;D ;D

Et meget spesielt fylke kan man si ;D ;D ;D
Som tidligere fylkeskommunen bevilget 1mill for å begrense skader Raymond har påført fylke. ;D ;D ;D
Her finner man alt stor møkkete fabrikk i særp som spyr ut dritt over folka,noen klarer F ikke stå oppreist etterpå,de får tilbud om 50000 i erstatning av fabrikken for et ødelagt liv.
Fredrikstad?Her går alle penga til å gjøre det fint for sossen også blir det ikke fint engang,å ikke minst graving det er meget viktig,gjerne grave flere ganger på samme plassen.De unga der som stryrer byen skulle fått leke mere i sandkassa som liten. ;D ;D ;D

Say no more ::)
Ha ha ha..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.791
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Men så har du ironinen med seg selv som er utrolig bra..

"Er du helt teit eller?" - "Teitere en deg i hvert fall.."

Tror du vil trives jeg, men for kona som kommer for Vestlandet så ble forskjellen for stor, å vi valgte å flytte til Stavanger igjen..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er ferdig på skolen i slutten av november. Deretter er det et pliktår, gud vet hvor.

Så er jeg fri til å søke jobb hvor jeg vil. Jeg jobber i en, ahem, vekstnæring, og arbeidsgiveren sliter med å få nok folk, så jeg kan nok velge og vrake. Arbeidsplassene finnes over hele landet.

Halden dukker opp som et alternativ av flere grunner:

Relativ nærhet til Oslo, rimelige boliger og andre levekostnader. En nyåpnet arbeidsplass er gjerne spennende.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Men så har du ironinen med seg selv som er utrolig bra..

"Er du helt teit eller?" - "Teitere en deg i hvert fall.."

Tror du vil trives jeg, men for kona som kommer for Vestlandet så ble forskjellen for stor, å vi valgte å flytte til Stavanger igjen..

Tøffel! ;D

Topp Bunn