Alt til hus og bolig Skadet eternitt-vegg

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.193
Antall liker
3.667
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Hei. Har greid å få skade på en eternitt-vegg. Hjørnet på tilhengeren knakk et par eternittplater.
Er det noe som ligner på eternitt som jeg kan bruke til å tette hullet? Har ikke lyst til å skifte kledning på hele veggen.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Forståelig, men jeg har en følelse av at du nærmest ikke har lov til å røre eternittveggen i det hele tatt.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.511
Antall liker
9.658
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Husk at bitene som har falt av skal håndteres som spesialavfall. Det er sædeles strenge regler for å håndtere eternitt.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Slapp nå av litt. Plukk bitene i gjennomsiktig plast og lever dem på nærmeste avfallsmottak. De fleste tar imot gratis. Bruk gjerne støvmaske ved håndtering. Sag ikke i evt plater du får tak i uten maske.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.495
Antall liker
6.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Som privatmann har du lov til å handtere dette. Kommer du som bedrift og skal fikse, så har du lov til å fjerne, med strenge restriksjoner på hvordan handtering skal foregå. Det er forbudt å selge og å montere opp for bedrifter. Om du får tak i et par biter eternitt og skrur de opp selv, blir du ikke korsfestet av den grunn. Som leifen skriver - bruk maske og engangshansker når du handterer dette. Unngå å knuse bitene mere. Pakk inn i plast, tape igjen og lever som farlig avfall. Det er gratis å levere som privatperson, inntil en viss mengde.

Johan-Kr
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Klin på med maling av noe slag. Asbest er kun farlig når man puster det inn og får det i lungene. Tett det hele så godt du kan slik at ikke fibre virvles opp i luften. Det du ikke skal gjøre er å hakke, sage, bore etc. Om skaden er kosmetisk så kapsle det inn med maling, om det krever reparasjoner så være mye mer forsiktig.
 

Panama Red

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
3.193
Antall liker
3.667
Sted
Landås
Torget vurderinger
1
Takk for gode råd. Dekker til hullet til det blir vår i bakkene, så får jeg hva det blir til. Er kanskje på tide å skifte kledning uansett.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.782
Torget vurderinger
1
Du får kjøpt ny Eternit den dag i dag. Asbestfri. Bare sjekk litt i rundt.
 
Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.343
Antall liker
1.844
Er det den glatte ferdigbehandlede "supereternitten" du har, eller en malt variant? Om det er sistnevnte kan du fint kjøpe Steni, Cembrit, eller lignende produkt og male til samme farge som de du har. Jeg fant en slik variant selv som jeg tenkte å bruke på kjellermur etter å ha drenert og isolert. 8mm tykk.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Har fjernet et innlegg her. Jeg er usikker på om det er for å være smakløs eller noe annet, men "oppfordringer" til å gi asbest til barnehager er uakseptabelt.

Til etterretning: Asbest er en type mineraler som ikke kan brytes ned i kroppen, og blir værende i lungene. Hvor farlig det er avhenger av hvor eksponert du er for asbestfibre i støv, og om du f.eks. røyker. Barn under 15 år er særlig utsatt ettersom immunforsvaret deres er dårlig utviklet mot støv.

bjornh, moderator
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.706
Antall liker
13.195
Det er vel høyst begrenset hvor farlig det er å håndtere en liten mengde asbest en gang i livet. Husk på at i gamle dager stod håndtverkere og sagde asbestplatenr med sirkelsag dagen lang uten beskyttelsesutstyr. Det gikk som kjent galt for en hel del av de, men eksponeringen var også skyhøyt over hva man risikerer som privatperson.

I Oslo kan man som privatperson levere inntil 50kg på gjenbruksstasjonene (renger med det er pr. gang man kommer som det er med alt annet). Det skal pakkes inn i tre lag plast.
 
C

cruiser

Gjest
Har fjernet et innlegg her. Jeg er usikker på om det er for å være smakløs eller noe annet, men "oppfordringer" til å gi asbest til barnehager er uakseptabelt.

Til etterretning: Asbest er en type mineraler som ikke kan brytes ned i kroppen, og blir værende i lungene. Hvor farlig det er avhenger av hvor eksponert du er for asbestfibre i støv, og om du f.eks. røyker. Barn under 15 år er særlig utsatt ettersom immunforsvaret deres er dårlig utviklet mot støv.

bjornh, moderator
Det var en spøk basert på denne nyhetssaken.. Far fattet mistanke - nå er SFO-lokalene på Florvåg skole stengt - Skole på Askøy lot barna ta med asbestgave hjem til foreldrene - Dagbladet
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Har fjernet et innlegg her. Jeg er usikker på om det er for å være smakløs eller noe annet, men "oppfordringer" til å gi asbest til barnehager er uakseptabelt.

Til etterretning: Asbest er en type mineraler som ikke kan brytes ned i kroppen, og blir værende i lungene. Hvor farlig det er avhenger av hvor eksponert du er for asbestfibre i støv, og om du f.eks. røyker. Barn under 15 år er særlig utsatt ettersom immunforsvaret deres er dårlig utviklet mot støv.

bjornh, moderator
Det var en spøk basert på denne nyhetssaken.. Far fattet mistanke - nå er SFO-lokalene på Florvåg skole stengt - Skole på Askøy lot barna ta med asbestgave hjem til foreldrene - Dagbladet
Først helligdagsfred i Sverige-tråden, og nå sletting av morsomheter. Venter spent på neste stunt.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
462
Antall liker
102
Vårt 5 år gamle påbygg er kledd med sementbaserte fasadeplater som er en slags erstatning for eternitt. De heter frontex og levert av Optimera. Kan males
 
Topp Bunn