Sivilingeniørar inn til realfagsundervisning

K

knutinh

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Interessant. Men eg trur ting er veldig komplekse, langt ut over det karakterprestasjonane syner. Ein ting er eg likevel heilt sikker på: dei gode karakterane kan skape sjølvtillit og så ambisjonar i ein ungdom, og dårlege karaktakterar knuse det same.
Det stemmer nok.

Samtidig kan karakterer hjelpe å skille mellom dem som har forutsetninger for teoretisk karriere og de som kanskje har sine talenter på andre felter.

Jeg synes karakterer er langt å foretrekke til slik inndeling enn pappas pengebok, slik det var før og fremdels er i mange vestlige land?


Jeg kjenner forøvrig til enkelte rivende dyktige fagpersoner som utmerker seg med et karaktergjennomsnitt midt på treet, men typisk topp-karakter i fagene de interesserte seg for, og nesten stryk i andre fag. Det er interessant å se hvor tydelig man (ofte) kan skille slike personer fra dem som har et høyere karaktergjennomsnitt, men kanskje jevnere fordelt.

-k
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Karakterer står i nært forhold til en persons videre skjebne. Ingen av min tidligere klassekamerater som padlet under middels, har fått noen såkalt akademisk karriere. (Hva er nå det forresten). De har alle solide jobber på gulvet i møbelindustrien, eller i det offentlige.

De av oss som gikk videre, (dette var den tiden det var nesten umulig å kommer inn på gymnaset), havnet i ledende stillinger rundt i hele kongeriket. Svært få av oss falt fra. Bare én, når jeg tenker meg om. Har tidene forandret seg?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.348
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner noen sivilingeniører jeg og......de er ikke akkurat pedagoger, for å si det slik. En dårlig ide, spør du meg!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Siviløkonom, ikke sivilingeniør. Det er Slubbert det, tror jeg.
 
K

knutinh

Gjest
Kabeldragern skrev:
Jeg kjenner noen sivilingeniører jeg og......de er ikke akkurat pedagoger, for å si det slik. En dårlig ide, spør du meg!
Jeg kjenner til pedagoger som ikke akkurat er.. pedagoger. Jeg kjenner også økonomer som ikke er økonomiske ;-)

Alle tiltak som kan føre til bedre undervisning møtes positivt fra min side. Det forutsettes at man benytter seg av folk som er motivert og har personlige egenskaper som passer med jobb-beskrivelsen.

-k
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.042
Antall liker
3.348
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Mulig det er mange sivilingeniører som ikke har peiling når det gjelder pedagogikk og didaktikk, men det finnes også lærere som har "glemt slikt" (til tross for at de har lært det engang).
Likevel finnes det noe som kalles realkompetanse og personlighet, og enkelte mennesker har, uavhengig av faglig bakgrunn, godt lag med andre mennesker og barn, og slike faktorer kan en sivilingeniør besitte like godt som en utdannet lærer. Er ikke alle lærere som burde vært lærere, av ymse grunner, og det finnes garantert mange sivilingeniører som kunne gjort en god lærerjobb.... Dette mener jeg, som selv er lærer!

mvh
Proffen
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
22
Audiophile-Arve skrev:
Interessant. Men eg trur ting er veldig komplekse, langt ut over det karakterprestasjonane syner. Ein ting er eg likevel heilt sikker på: dei gode karakterane kan skape sjølvtillit og så ambisjonar i ein ungdom, og dårlege karaktakterar knuse det same.
Det har du rett i, nøkkelen er mestring. La barna begynne med oppgaver de mestrer først, det gir en selvtillit som inspirerer til innsats og forbedring.

Selv er jeg veldig glad for at min første eksamenskarakter på NTH/NTNU var 1,0 og ikke det jeg fikk på eksamen nr2 som var 3,5.!!! Er sikker på at det samme har enda større effekt på et barn..

Detteren min øvde og leste som en helt til en matteprøve til hun kunne alt i kapittel X og Y, og løste gamle oppgaver prikkfritt, og hun ble rimelig demotivert når prøven hadde helt andre type oppgaver ( en kjekk ny vri synes læreren, men ikke klassen), og det ble en 3'er som vanlig.

Sleiven
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.042
Antall liker
3.348
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
En av hovedutfordringene ER faktisk å få såpass ro i klasserommet at det går an å drive effektiv undervisning!
Her må nok flere enn lærerne komme på banen, f x foreldregruppen. Er mange barn som trenger en fast, kjærlig hånd over seg i en hektisk hverdag. Ta et eks jeg selv har følt på kroppen. Hadde en elev en gang, som virkelig kunne være en prøvelse. Men moren kunne ikke skjønne dette, fordi hjemme var han jo sååå grei, for der fikk han gjøre som han ville..... Hva da med de andre 20-26 i elevmassen, hvor mye av oppmerksomheten og tiden deres "stjeler" slike elever..........?

mvh
Proffen
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Karakterer står i nært forhold til en persons videre skjebne. Ingen av min tidligere klassekamerater som padlet under middels, har fått noen såkalt akademisk karriere. (Hva er nå det forresten). De har alle solide jobber på gulvet i møbelindustrien, eller i det offentlige.

De av oss som gikk videre, (dette var den tiden det var nesten umulig å kommer inn på gymnaset), havnet i ledende stillinger rundt i hele kongeriket. Svært få av oss falt fra. Bare én, når jeg tenker meg om. Har tidene forandret seg?
Til det siste du spør om? JA, definitivt.

Når det gjeld samanhengen mellom karakterar og skjebne, ser eg at vi har ulike erfaringar. Dei karakterane eg har fått høve til å undersøke, ligg ganske langt attende i tid, frå då det var karakterar alle år, og vi berre hadde sju-årig grunnskule. Samfunnet var sjølvsagt annleis då enn for oss (sjølv om eg er etter måten godt vaksen, gjekk eg i ni-årig)

Mitt miljø er kanskje ulikt ditt, og det er ganske avgjerande for kva skulesyn ein elev utviklar. Mang ein kollega har fortalt om yplingar/problemgutar dei har sluppe ut av ungdomsskulen, gått rett om bord i ein fiskebåt, og blæra seg med årsinntekter som overgjekk alt det ein akademikar kunne drøyme om før dei fylte 20. Dei som hadde slike framtidsutsikter, kunne tillate seg å gje ganske mykje blaffen i skulen. Slike haldningar har vore med på å øydeleggje respekt for teoretisk kunnskap og kompetanse, og det er ikkje lenge sidan eg høyrde ein elev stolt skryte av at dei ikkje hadde bøker heime...
Ei anna side ved dette, er korleis kjønnsroller utviklar seg i eit sånt klima. Jenter utviklar skuleambisjonar i kontrast til bajas-gutane, og opplever også lokalmiljøet som ganske lite tiltrekkjande. Dei forsvinn herifrå etter kvart, og vi finn dei att i urbane strok som har større variasjon i aktuelle kjærastekandidatar. Så flyttar bajasgutane same vegen...
Eg høyrde nettopp representantar frå NAV erklære at slaget om ungdomen i Sogn og Fjordane er tapt. Ungdomen kjem ikkje attende, så det skal no satsast på innvandring. Greitt nok det, men det er synd. Kulturen i tradisjon, dialekt og generell lokalkunnskap vil nok forsvinne.
Og dette skal ein stakkars lærar prøve å gjere noko med....
 
Topp Bunn