Sikringer og lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er det noen som har erfaringer med dyre sikringer i high-end utstyr?

    Screen Shot 08-20-16 at 08.12 PM.PNG
    Screen Shot 08-20-16 at 08.13 PM.PNG


    Jeg klarer ikke å forstå hva en sikring kan gjøre for lyden.
    Det er en tynn tråd der som er designet slik at den skal smelte hvis effekten blir stor nok over lang nok tid. Så langt er alle enige.
    At sikringen lages av materiale som ikke korroderer er også en bra ting som en ingeniør kan like. Men hva med resten? Hva mer utrettes?
    For meg er de sikringene jeg alltid har brukt gode nok. Jeg får forventede verdier på både spenning og strøm ut fra trafo og er dermed fornøyd. Går jeg glipp av noe? Er det noen som vet om noen seriøse artikler på dette?

    Her vil det være uenighet og jeg ønsker bare å høre hva folk mener og om det finnes noen gode artikler. La øksene ligge :)

    Furutech drar frem følgende av teknisk info: ( TF Series Audio Fuse | FURUTECH )
    The fuse is equipped with rhodium-plated OFC copper caps and a special low-inductance copper alloy conductor, ceramic body with special damping filler.
    All metal parts treated with Furutech’s patented Alpha Super Cryogenic and Demagnetizing process. These beautifully made audiophile fuses are engineered to withstand 1 nanosecond at a full 1500 watts, and rated at 125mA/6.3A.

    Synergistic research drar frem følgende: (
    Synergistic Research’s NEW Reference RED Fuse | Synergistic Research )
    Synergistic Research RED Fuses feature proprietary alloy burn wires and end caps encased in anti-resonant ceramic bodies. RED fuses are then treated with 2,000,000 volts of electricity in a process we call Quantum Tunneling that alters the conductor at a molecular level for optimum performance. Unique to SR RED Fuses is a new treatment process applied exclusively to SR RED Fuses that realigns the crystal structure of both the burn wire and the end caps for a refinement in high frequency characteristics and improved timbre linearity.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Dette er definitivt noke som eg også lurer på! Dersom Armand ønsker å teste virkningen av slike sikringer - både målemessig og lydmessig, så skal eg gjerne Vippse noken kroner avgårde, slik at vi kan få avgjort dette på ein truverdig måte ein gong for alle! Håper fleire er like nyskjerrige som meg, og har Vipps..., slik at eit slikt prosjekt kan gjennomførast!!

    Her på garden er det 3 motorsager, og opptil fleire økser... ;D

    Mvh Arild

    Er det noen som har erfaringer med dyre sikringer i high-end utstyr?

    Vis vedlegget 394917 Vis vedlegget 394918

    Jeg klarer ikke å forstå hva en sikring kan gjøre for lyden.
    Det er en tynn tråd der som er designet slik at den skal smelte hvis effekten blir stor nok over lang nok tid. Så langt er alle enige.
    At sikringen lages av materiale som ikke korroderer er også en bra ting som en ingeniør kan like. Men hva med resten? Hva mer utrettes?
    For meg er de sikringene jeg alltid har brukt gode nok. Jeg får forventede verdier på både spenning og strøm ut fra trafo og er dermed fornøyd. Går jeg glipp av noe? Er det noen som vet om noen seriøse artikler på dette?

    Her vil det være uenighet og jeg ønsker bare å høre hva folk mener og om det finnes noen gode artikler. La øksene ligge :)

    Furutech drar frem følgende av teknisk info: ( TF Series Audio Fuse | FURUTECH )
    The fuse is equipped with rhodium-plated OFC copper caps and a special low-inductance copper alloy conductor, ceramic body with special damping filler.
    All metal parts treated with Furutech’s patented Alpha Super Cryogenic and Demagnetizing process. These beautifully made audiophile fuses are engineered to withstand 1 nanosecond at a full 1500 watts, and rated at 125mA/6.3A.

    Synergistic research drar frem følgende: (
    Synergistic Research’s NEW Reference RED Fuse | Synergistic Research )
    Synergistic Research RED Fuses feature proprietary alloy burn wires and end caps encased in anti-resonant ceramic bodies. RED fuses are then treated with 2,000,000 volts of electricity in a process we call Quantum Tunneling that alters the conductor at a molecular level for optimum performance. Unique to SR RED Fuses is a new treatment process applied exclusively to SR RED Fuses that realigns the crystal structure of both the burn wire and the end caps for a refinement in high frequency characteristics and improved timbre linearity.
     
    Sist redigert:

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    LOL, her er noen som tar det skikkelig seriøst. Hvis du trenger og flire, er dette perfekt lesestoff for det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vippser gjerne en 10pk med ESKA sikringer fra ELFA. Det blir 31,70,- :)

    Er det Stihl eller Husqvarna sager du har arild? :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks

    Hvor sikkert er det at det er den "siste meteren" (cm) og ikke den første?

    Motorsag og øks.......puh ;)


    Skjermbilde 2016-04-26 kl_ 00_46_12.png
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks

    Hvor sikkert er det at det er den "siste meteren" (cm) og ikke den første?

    Motorsag og øks.......puh ;)


    Vis vedlegget 394934
    Jeg mente de første milene, og ikke de siste millimeterne ;)
    Husqvarna sagen min ble redd og gjemte seg under sofaen når den såg den redskapen der! Tøft! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lagt vekk motorsaga. Alle må få komme med sine meninger og erfaringer.
    HCS: Jeg ønsker gjerne å høre din erfaring! :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har lagt vekk motorsaga. Alle må få komme med sine meninger og erfaringer.
    HCS: Jeg ønsker gjerne å høre din erfaring! :)
    Trivelig det oks, men jeg lar det være. Dette er, rett nok, et diskusjonsforum. Uansett blir det subjektive erfaringer. La meg bare kort si at slike sikringer KAN gjøre en hørbar forskjell. Men det er ingen fasit.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lagt vekk motorsaga. Alle må få komme med sine meninger og erfaringer.
    HCS: Jeg ønsker gjerne å høre din erfaring! :)
    Trivelig det oks, men jeg lar det være. Dette er, rett nok, et diskusjonsforum. Uansett blir det subjektive erfaringer. La meg bare kort si at slike sikringer KAN gjøre en hørbar forskjell. Men det er ingen fasit.
    Setter pris på ditt innlegg! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    LOL, her er noen som tar det skikkelig seriøst. Hvis du trenger og flire, er dette perfekt lesestoff for det.
    Haha! Jeg kom til 5. ordet før jeg lukket nettsiden. Noen som leste flere ord enn meg før de skjønte skrøna?

    Vidar
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.416
    Antall liker
    14.393
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har lagt vekk motorsaga. Alle må få komme med sine meninger og erfaringer.
    HCS: Jeg ønsker gjerne å høre din erfaring! :)
    Trivelig det oks, men jeg lar det være. Dette er, rett nok, et diskusjonsforum. Uansett blir det subjektive erfaringer. La meg bare kort si at slike sikringer KAN gjøre en hørbar forskjell. Men det er ingen fasit.
    Har samme erfaring som HCS. Har testet Hi-Fi Tuning og Furtech og de kan utgjøre en liten forskjell i mine ører. Det var til og med forskjell mellom disse to merkene da jeg testet! Selvfølgelig helt subjektiv mening.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    OK.
    Vi har flere som ikke har tro på at dette ikke kan ha noe å si, men som i likhet med meg ikke ser ut til å ha gjort særlige forsøk.
    Vi har en som er i tvil og vi har to som har positiv erfaring.

    Vi har fått en link til en ny leverandør. Telos. ( Telos Audio Design )

    Telos trekker frem følgende som er gjort for at deres sikringer skal yte bedre.
    * -196 grader cryobehandling i to omganger med 12 timers mellomrom. Dette skal gi metallet i sikringen mindre stress (eller spenn). De snakker også noe mer der men det fikk jeg ikke helt tak i.
    * Burn-in behandling med frekvenser fra DC til 100kHz med 27V spenning og 0,8A strøm fra en 70W forsyning. Dette skal gi mer stabil overføring av power.
    * De har merkelapper som også har vært gjennom en cryo-prosess ved -196 grader i 36 timer. De er laget av et negativt-ionepulver, titanoksid fotokatalystisk materiale, silica-skiver som isolasjon, pentoksid antistatisk behandlet, kalsiumoksid tørkebehandlet, zirkonia filterbehandlet og aluminiumoksid strukturbehandlet. Merkelappene er ikke giftige.
    * De konkluderer med at det bruker den mest avanserte prosessen TELOS besitter og at den har 50% høyere båndbredde enn andre sikringer.

    HCS, kan du ikke fortelle hvilken leverandør du har prøvd og i hvilket utstyr du har prøvd sikringene i?

    Armand
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Er det Stihl eller Husqvarna sager du har arild? :)
    OT-alarm!

    Har begge deler!!;)

    OT-slutt!!


    Armand - ka skal til for at ein sikring skal kunne utgjere ein lydmessig forskjell? Når det blir teknisk forklart av ein fagmann og ikkje markedsføringsavdelinga! :)

    Mvh Arild
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sikringer er i utgangspunktet enkle sjeler..... når strømmen gjennom tråden får tråden til å nå smeltetemeperatur, så er det slutt... eller tyst, i våre tilfeller...
    Så kan det mekkes med forskjellige legeringer med forskjellige smeltetemperatur...men jo høyere smeltetemp, dessto større motstand for en gitt strømrating, noe som stort sett ikke er ønskelig. Lydsignatur.... hmm...... I'm from Barcelona...... I know'e nothing....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Que?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Jeg har en mistanke om at trådstarter har det endelige og riktige svaret.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal gå teknisk til verks!
    En sikring er en sikring. Greit.
    Tenkt tilfelle:
    Men hva om en gjør noe med legeringen slik at den får en lavere motstand over glødetråden?
    På en rein klasse A amp vil nok dette ikke ha noe å si tror jeg.
    På en kraftig A/B med veldig lav bias tror jeg det har mer å si. En slik forsterker trekker plutselig og brått større strømmer ved bass slag.
    Med mindre motstand i sikringen vil en da ha litt mer å gå på i dette tilfellet etter min mening.

    Dette er bare noe jeg tror, har ikke testet, kan ikke dokumentere, men kanskje en teknisk forklaring..? :)

    Mvh
    oks
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg velger å tro at sikringsfabrikantene virkelig tar hensyn til dette. Sikringer med høy motstand er vel stort sett uønsket, da dette uvergelig vil føre til uønskete spenningsvariasjoner i mange tilfeller. Seriøse produsenter av SIKRINGER, med den funksjonen de har, tar nok utvilsomt hensyn til dettte.
    Da blir dessverre alle påstander om cryo treatment og ensretting av molekyler meg både her og der reinhekla BS, og litt til..... "If it's too good to be true, - it most probably is...." Sorry folks...
    Det er bare en bransje jeg kommer på i farta som er verre en HiFi ifht BS, og det er gitarforsterkere, hvor menigheta i forhold til kondensatorer og motstander en enda verre .... :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kondensatorer og motstander utgjør en lydmessig forskjell, sikringer kan jeg ikke uttale meg om fordi jeg ikke har prøvd dette ut. Derfor kan det kanskje være greit å holde kjeft hvis en ikke har prøvd såkalte hifi sikringer. Det som er synd er at de som har prøvd også holder kjeft. Synsing er bare så utrolig meningsløst....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dersom du prøver , og "synes" at det er en forskjell. Er det bevis godt nok?? Troen kan som kjent flytte bjerge...
    Det er ingen hemmelighet at jeg er tekno-skeptiker, - dersom "opplevd effekt" strider mot hittil kjent og veletablert fysikk som er veldefinert gjennom de siste par hundreår, så får jeg opptil flere varsellamper på samtidig... hva angår cryo treatment, så har jeg i en årrekke bokstavelig talt skjenket div måleinstrumenter for bl.a IR, med LIN i kagger og mugger, så de lydmessige fordeler med cryo har jeg definitivt ingen tro på.... Snake oil hele veien, - men markedsføring til tønnevis av kroner jkan jo gjøre underverker.... bare se på markedet for kosttilskudd, som på mange måter er en blåkopi av HiEnd markedet... tildels fake og enda mer regelrett humbug... men folk kjøper og betaler, og tror det hjelper, uansett hva det fagmedisinske miljøet sier.... placebo er faktisk virkelig sterke greier....
    Troen kan flytte bjerge.. :)
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Ligger ikke slike sikringer utenom signal banen også. Så da KAN de ikke ha effekt ;)
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Sakset fra Stereophile (jeg synes disse sikringene gir en hørbar oppgradering):

    _20160821_012439.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Man kan få til hørbare forskjeller med sikringer. Imidlertid må det i tilfellet være snakk om sikringer som ligger veldig langt utenfor de spesifikasjonene man normalt forventer av en sikring. Videre må elektronikken være ekstremt lite velkonstruert for å klare å eksponere slike forskjeller i den grad at man faktisk konsekvent kan høre dem. Elektronikk som er bygget av rimelig oppegående konstruktører vil ikke skille mellom fornuftig konstruerte sikringer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @Armand,denne debatten var over før den begynte. Jeg har ikke noe behov for å komme med erfaring ifht dette, da det blir latterliggjort før en har sagt noe som helst. Og det gjerne av skeptikere som tror de vet alt. I stedet for vidsyn for å teste selv så er det enkelte som forblir det de aspirerer til, trangsynte. Hfs er hva en gjør det til selv, men takhøyde er det neppe snakk om. På tross av det er egne erfaringer, ikke forsøk på å LAGE nye naturlover eller allmenne sannheter..
     
    Sist redigert:

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Sikringer har flere indbyggede problemmer, som også er målbare på mikroniveau, sikringen sider i en sikringsholder som kan have varierende kvalitet mere eller mindre forbindelse, analogt med stik bøsning situationen.
    Problemet er mest udtalt ved ved større strømændringer. Selve tråden har også en modstand som skabe modulation sammen med sikringsholderen.

    Derudover komme lydsignatur af de forskellige materialer der er brugt til at fremstille sikringen, det har som ved alle andre komponenter en betydning for lydkvaliten da alt i vores hifi kæde mere eller mindre AC mæssigt ligger parallelt , og i den sidste ende ligger parallelt over stikkontakten som en forbruger/pærer.

    I standart-sikringer er endekaperne typisk lavet af noget billigt shit-metal, sikkert noget nikkel et eller andet (det er det i øvrigt også i billige modstande), måske det endda er magnetisk, selve sikringstråden kan sikkert også være af tvivlsom "audiophil" kvalitet men kan også være finsølv som er helt ok. og en standart sikringsholder kan være endnu være, både elektrisk og hvad angår materialer.

    En audio-kæde kan blive stærkere end det svageste led , en af de besynderlige ting ved audio, man kan have en masse shit og der imellem sætte noget godt så løftes hele hifi-kædens lydkvalitet , og det kan være et betydeligt løft fra en relativ lille ændring.
    Så alt det pis med elværket osv er uaktuelt her.

    Hvad kan man gøre, som sagt både selve sikringen og ikke mindst sikringsholderen kan være problematisk, både elektrisk og hvad angår materialer.

    ja man kan bl.a. købe de sikkert voldsomt overpriset specielle sikringer.
    Rigtige hardcore DIY folk "undgår enhver form for sikring" og en enhver form for stik-bøsning, har man engang hørt hvad det giver i lydkvalitet så er man ikke tvivl om dets betydning.

    Hvordan undgår man sikringer og alligevel for en form for sikkerhed, jo man kan lodde et lille stykke finsølv ind i hvor sikringen og holder skulle have siddet , (det her er sikkert hverken lovligt eller forsvarligt osv) , så det er kun beskrivelse af et problem og en eventuel løsning og ikke en opfodring.

    Her følger en tabel for den strøm som ca for en finsølv-tråd til at brænde over.

    sikring.PNG
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    @Armand,denne debatten var over før den begynte. Jeg har ikke noe behov for å komme med erfaring ifht dette, da det blir latterliggjort før en har sagt noe som helst.
    Ærlig talt HCS det er faktisk en grunn til å le litt. Vi som er besatt av god lyd, vet at det beviselig finnes en rekke utfordringer som enda ikke er løst, slik som formatet musikken best skal lagres på og høyttaleres lite effektive og ulineære opptreden bare for å nevne noen ytterst få eksempler. Sett alle de utfordringen som må løses fra de som produserer musikk og avspillingsutstyr sammen med det faktumet at et flertall her inne faktisk lytter til musikk under lite optimale forhold, for å si det forsiktig, så kan man faktisk tillate lure på hva en del av dere driver med.

    Før man investerer i kabler til flere titusener og annet lurium, bør man i det minste ha investert en god porsjon penger i rommet man bruker til formålet. Om man har anlegget i en ubehandlet stue hvor redskapen konkurrerer om plassen med store vinduer, løsthengende bilder og spisestuer da tar jeg absolutt ingen vitnemål om magiske sikringer eller fantastiske tekopper seriøst, beklager. Jeg sammenligner det med noen overvektige menneskers desperate forsøk på en kvikk slankende fiks i form av snakeoil2000, all den tid kuren stirrer dem rett i ansiktet. SPIS MINDRE! Samme sier jeg til dere som driver med spirituell audio. SKAFF DERE ET EGNET ROM!

    Forøvrig får man prioritere og hevde hva man vil for meg, jeg for min del forbeholder meg retten til å le litt.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    * og noen lurer på HVORFOR det kommer fram mindre og mindre subjektive opplevelser her på sentralen............*
     
    A

    ANM

    Gjest
    * og noen lurer på HVORFOR det kommer fram mindre og mindre subjektive opplevelser her på sentralen............*
    Nok av inspirerende subjektive opplevelser igjen, bare kanskje ikke for dere som driver med hobbyen på "gamlemåten". Kikk litt inn på de flotte byggetrådene, hvor mange her legger masse arbeid i rommet de skal benytte. De som først og fremst har vært interessert i hjemmekino viser veien for oss mer tradisjonelle audiofile. Først på lista bør være å få anlegget ut av finstua og inn i egnet rom. Om man ikke har muligheten til det, får en leve med faktumet at anlegget aldri vil yte optimialt. Ingen kabel eller sikring vil endre det.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Gamlemåten? Jeg har akustikkremedier OG Trinnov Amethyst, så jeg har vel bedre kontroll på en del parametre enn mange andre ;)
    * og noen lurer på HVORFOR det kommer fram mindre og mindre subjektive opplevelser her på sentralen............*
    Nok av inspirerende subjektive opplevelser igjen, bare kanskje ikke for dere som driver med hobbyen på "gamlemåten". Kikk litt inn på de flotte byggetrådene, hvor mange her legger masse arbeid i rommet de skal benytte. De som først og fremst har vært interessert i hjemmekino viser veien for oss mer tradisjonelle audiofile. Først på lista bør være å få anlegget ut av finstua og inn i egnet rom. Om man ikke har muligheten til det, får en leve med faktumet at anlegget aldri vil yte optimialt. Ingen kabel eller sikring vil endre det.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Gamlemåten? Jeg har akustikkremedier OG Trinnov Amethyst, så jeg har vel bedre kontroll på en del parametre enn mange andre ;)
    Så bra!:) Sikkert lengre på vei enn meg når det gjelder å ta kontroll over akustikken, men det er jo ikke takket være kabler og annet tull.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Det her minianlæg spillede bare helt fantastisk, har faktisk aldrig hørt bedre, årsagen må have været den gode akustik8):
    4-ASC-TubeTraps-CelloSystem.jpg
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Du kan spøke du Kortvarig! :)

    Mistenker fortsatt at du ikke har et fungerende anlegg og at du bare bruker hfs for å kanalisere drømmer og frustrasjoner. Har aldri sett deg nevne et ord om musikk eller annet som gir deg litt mer tyngde og dimensjon. Du gjentar nøyaktig de samme innlærte argumentene i annethvert innlegg du skriver og forventer at du automatisk skal få en gurustatus.

    Inntil du har et anlegg å presentere og byr mer på deg selv, anser jeg deg som en "PoNi".
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Fuse Measurements Report

    http://www.ultrasystem.com/documents/WorldsLargestFsMsrmtReport.pdf

    At pure DC- resistance measurements, of the commercial available fuses, the soldertype with leads gives the best results. Worst results gives the fuse with a glass tube andspiral shaped melting wire.The high end fuses all give better results in conductivity, the cryogenically treated fusesfrom HiFi-Tuning give the best results, while the rhodium coated fuse from Padis givesthe highest DC- resistance..

    [BLIND TEST] 4 different kind of fuses with McIntosh preamp c2300 | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums


    testresultmatriz.jpg



    Har aldri prøvd dette.Mulig jeg prøver uten sikring...........må vel være det beste?
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Du kan spøke du Kortvarig! :)

    Mistenker fortsatt at du ikke har et fungerende anlegg og at du bare bruker hfs for å kanalisere drømmer og frustrasjoner. Har aldri sett deg nevne et ord om musikk eller annet som gir deg litt mer tyngde og dimensjon. Du gjentar nøyaktig de samme innlærte argumentene i annethvert innlegg du skriver og forventer at du automatisk skal få en gurustatus.

    Inntil du har et anlegg å presentere og byr mer på deg selv, anser jeg deg som en "PoNi".
    Jamen bliv du bare ved med det , og du skal ikke tro at din mening om mig betyder noget som helst, det som er problemet er at du obstruere/forhindre/vanskeliggør enhver seriøs diskussion , og du holder sandsynligvis seriøse/vidende folk væk fra forummet, du er en højtråbende repræsentant for den lavest mulige fællesnævner, det er problemet, og det pisser mig af.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn