Sikringer og lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Den sikreste indikatoren på evnt svindel, er å se på hva annet bling produsentene tilbyr. Selger de klistrelapper med quantum-mumbo-jumbo, så gjør en som når en kommer over en elgku med kalver i skogen - trekker seg stille og rolig tilbake...
    Enig i det. Når jeg ser at det produsenten skriver er fjas holde jeg meg ganske enkelt unna den produsenten, og den sterkeste indikatoren er alltid ordet "quantum" i et forsøk på teknisk forklaring. Holdningen er at hvis produsenten må ty til den typen svada så vet de ikke hva de driver med. Telos sin tirade av svada kjører alle flaggene til topps med en gang (negativt-ionepulver, titanoksid fotokatalystisk materiale, silica-skiver som isolasjon, pentoksid antistatisk behandlet, kalsiumoksid tørkebehandlet, zirkonia filterbehandlet og aluminiumoksid strukturbehandlet.), Synergistic er en god nummer to med både kvantetunnering, anti-resonanser og krystallstruktur, men fututech kommer heller ikke langt etter siden demagnetisering av kobber neppe er særlig viktig.

    Aversjon mot Quantum ditt og Quantum datt
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...ditt-og-quantum-datt.html#y84jZXvfy43CPrVD.99
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det jeg mener er at en bør gjerne prøve ut ting selv før en søker å latterliggjøre andre.. Og, rett ut sagt, hvis målinger er det du tror på, hadde du ikke kjøpt slike forsterkere..Underforstått at du er like langt ute å kjøre som oss andre som nyter hobbyen for det den er..Litt adspredelse i hverdagen.. Ikke meningen med livet etc..
    Igjen dette er en teknisk del av forumet, jeg postet noen tall, disse kan du sjekke selv:

    https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/632.7xx_ger_eng_tds.pdf?mime=application/pdf

    Latterliggjøringen er det slettes ikke jeg som står for. Du bringer inn mine McIntosh som et argument gjentatte ganger og sidestiller både det og mitt valg av bil med en anbefaling om en høyst tvilsom og marginal oppgradering som koster det mangedobbelte av hva beviselig fullgode standardutgaver koster.

    Utover det...:)
    Det er vel neppe bedre å fortelle om sine egen latter på bekostning av andre som relevant for tech hjørnet?


    Henvisning på marginale ting er ofte viktige. For noen er blå VU meter toppen av lykke, for andre er det å teste ut selv i eget oppsett noe som er smart å gjøre.

    At du deklamerer fra en forskrift gjør deg ikke til noen guru for det. Og jeg eier samme drittmerke av bil som deg.. ;D

    Utover det.. ;D
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Den sikreste indikatoren på evnt svindel, er å se på hva annet bling produsentene tilbyr. Selger de klistrelapper med quantum-mumbo-jumbo, så gjør en som når en kommer over en elgku med kalver i skogen - trekker seg stille og rolig tilbake...
    Enig i det. Når jeg ser at det produsenten skriver er fjas holde jeg meg ganske enkelt unna den produsenten, og den sterkeste indikatoren er alltid ordet "quantum" i et forsøk på teknisk forklaring. Holdningen er at hvis produsenten må ty til den typen svada så vet de ikke hva de driver med. Telos sin tirade av svada kjører alle flaggene til topps med en gang (negativt-ionepulver, titanoksid fotokatalystisk materiale, silica-skiver som isolasjon, pentoksid antistatisk behandlet, kalsiumoksid tørkebehandlet, zirkonia filterbehandlet og aluminiumoksid strukturbehandlet.), Synergistic er en god nummer to med både kvantetunnering, anti-resonanser og krystallstruktur, men fututech kommer heller ikke langt etter siden demagnetisering av kobber neppe er særlig viktig.

    Aversjon mot Quantum ditt og Quantum datt
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...ditt-og-quantum-datt.html#y84jZXvfy43CPrVD.99
    OK, problemet mitt i så måte er at jeg vet nok om kvantemekanikk til å like det, og hate alt som misbruker terminologoen uten å forstå det :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg kjøper aldri lysbrytere uten at produsenten greier skikkelig ut om hvordan kvantemekanikken spiller en rolle i selve bryterfunksjonen.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Det jeg mener er at en bør gjerne prøve ut ting selv før en søker å latterliggjøre andre.. Og, rett ut sagt, hvis målinger er det du tror på, hadde du ikke kjøpt slike forsterkere..Underforstått at du er like langt ute å kjøre som oss andre som nyter hobbyen for det den er..Litt adspredelse i hverdagen.. Ikke meningen med livet etc..
    Igjen dette er en teknisk del av forumet, jeg postet noen tall, disse kan du sjekke selv:

    https://www.elfadistrelec.no/Web/Downloads/_t/ds/632.7xx_ger_eng_tds.pdf?mime=application/pdf

    Latterliggjøringen er det slettes ikke jeg som står for. Du bringer inn mine McIntosh som et argument gjentatte ganger og sidestiller både det og mitt valg av bil med en anbefaling om en høyst tvilsom og marginal oppgradering som koster det mangedobbelte av hva beviselig fullgode standardutgaver koster.

    Utover det...:)
    Det er vel akkurat latterliggjøringen av andre grupper her på forumet som gjør at du får tiltale tilbake. Som i innlegg 32, sitat : "Samme sier jeg til dere som driver med spirituell audio"

    Rett og slett hånlige bemerkninger av en gruppe entusiaster som har andre erfaringer enn deg....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vi har forskjellige sikringer.
    Trege, middels og raske.
    Vi har i forskjellige styrker.
    Vi har gullforgylte som er fin å ha i bilen og båten. Disse er og fin for de som mener det er forskjell.

    Punktum? :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Einstein sa faktisk aldri det der. På den tiden var det bare en håndfull personer som var i stand til å forstå relativitetsteorien fullt ut, og den har aldri vært enkel :)
    Det var da som bare f.... at det skulle komme en velutdannet kar som deg og sette en hardtarbeidende idiot som meg på plass, som ikke har peiling på fysikk og alt det der! ;)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Gidder ikke lese hele tråden har så vet ikke hvor disse silringene dere diskuterer sitter.

    Jeg har akkurat lagt inn en 200ma glass sikring på hver + pol på mine compdrivere, sikringer fra Clasern.
    Mister litt nattesøvn av det hele og har funnet ut at jeg må få tak i noe sølv greier- hvor kjøper jeg enklest slike greier av god kvalitet?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Snart 100 innlegg, og ikke en millimeter nærmere noe som kan likne på et svar. Skulle gjerne hatt et filter som kunne ta vekk intetsigende innlegg. Dette for å gjøre lesingen litt mer tidseffektiv, jf. tråden om HFC er en tidstyv.
    Trosse1 - du har ikke gått glipp av noe som helst ved ikke å lese tråden.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Svaret er enkelt grammofon.
    Det er opp til hver enkelt om en vil teste ut sikringer eller ikke.
    Resultatet finner en da også ut selv.

    For min egen del gidder jeg ikke, har for mye annet som skal ordnes på. :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Svaret er enkelt grammofon.
    Det er opp til hver enkelt om en vil teste ut sikringer eller ikke.
    Resultatet finner en da også ut selv.

    For min egen del gidder jeg ikke, har for mye annet som skal ordnes på. :)
    Dette er vel egentlig min skyld at denne tråden ble startet av Armand.😅

    Jeg har prøvd sk. hifi sikringer tidligere med et bedre resultat lydmessig enn med en vnl.😄
    Ifbm. fintuningen av min preamp, hadde jeg lyst til å prøve på nytt.
    Dette har jeg dessverre enda ikke fått gjort, så jeg har foreløpig et tynt
    grunnlag for og uttale meg om hva hva dette eventuelt kan tilføre.😄

    Kommer tilbake til denne tråden, når jeg har fått prøvd ut dette?😄
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra puristen!! Ser frem til resultat etter test :)
    Jeg har jo ikke troen på at det har så mye å si, men har ikke testet, så vil heller ikke avskrive at dette kan ha betydning :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har ofte skiftet sikringer på cdspillere/forsterkere til hifituning sine og det er ikke mye forskjell i lyden, men nok til at jeg mener det er verdt det
    Bare å teste egentlig
    De som ikke tester, må gjerne si hva de mener, men det blir meninger uten substans og grunnlag
     
    A

    ANM

    Gjest
    De som ikke tester, må gjerne si hva de mener, men det blir meninger uten substans og grunnlag
    Teller meningen til de som har omgått hele sikringen og kortsluttet de sikrede punktene med kobber av god kvalitet? Anser man ingen sikring som den beste sikring eller er det egenskaper ved disse sikringene som lydmessig overgår en kortslutning?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De som ikke tester, må gjerne si hva de mener, men det blir meninger uten substans og grunnlag
    Teller meningen til de som har omgått hele sikringen og kortsluttet de sikrede punktene med kobber av god kvalitet? Anser man ingen sikring som den beste sikring eller er det egenskaper ved disse sikringene som lydmessig overgår en kortslutning?
    En kortslutning er vel ikke retningsbestemt? (eller jo, den er vel det forresten, men den er ikke merket) :p:rolleyes::confused:
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    De som ikke tester, må gjerne si hva de mener, men det blir meninger uten substans og grunnlag
    Teller meningen til de som har omgått hele sikringen og kortsluttet de sikrede punktene med kobber av god kvalitet? Anser man ingen sikring som den beste sikring eller er det egenskaper ved disse sikringene som lydmessig overgår en kortslutning?
    temaet er vel om folk har testet og hørt forskjell
    ikke om dem har testet med feil sikringsverdier og kortsluttet, blir lite lyd da

    spørsmåla dine framsto litt uklart for meg
     
    A

    ANM

    Gjest
    De som ikke tester, må gjerne si hva de mener, men det blir meninger uten substans og grunnlag
    Teller meningen til de som har omgått hele sikringen og kortsluttet de sikrede punktene med kobber av god kvalitet? Anser man ingen sikring som den beste sikring eller er det egenskaper ved disse sikringene som lydmessig overgår en kortslutning?
    temaet er vel om folk har testet og hørt forskjell
    ikke om dem har testet med feil sikringsverdier og kortsluttet, blir lite lyd da
    Kødder du med meg for å skape krangel?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    De som ikke tester, må gjerne si hva de mener, men det blir meninger uten substans og grunnlag
    Teller meningen til de som har omgått hele sikringen og kortsluttet de sikrede punktene med kobber av god kvalitet? Anser man ingen sikring som den beste sikring eller er det egenskaper ved disse sikringene som lydmessig overgår en kortslutning?
    temaet er vel om folk har testet og hørt forskjell
    ikke om dem har testet med feil sikringsverdier og kortsluttet, blir lite lyd da
    Kødder du med meg for å skape krangel?
    Nei overhodet ikke, det hadde vært en sensasjon isåfall hvis du lot seg irritere
    Sikringer er vel greit å ha.
    Men lydmessig overgår en kortslutning? Skifte til samme verdier og slow/fast er vel greit det og, ellers ryker jo noe

    (veddet her hjemme med en kompis at du antagelig svarte først, jeg vant en Snickers Is...kjekt det, er varmt ute idag)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    temaet er vel om folk har testet og hørt forskjell
    ikke om dem har testet med feil sikringsverdier og kortsluttet, blir lite lyd da
    Kødder du med meg for å skape krangel?
    Nei overhodet ikke, det hadde vært en sensasjon isåfall hvis du lot seg irritere
    Sikringer er vel greit å ha.
    Men lydmessig overgår en kortslutning? Skifte til samme verdier og slow/fast er vel greit det og, ellers ryker jo noe

    (veddet her hjemme med en kompis at du antagelig svarte først, jeg vant en Snickers Is...kjekt det, er varmt ute idag)
    Tror nok han mente at ingen sikring = den beste sikring. Altså når man ikke har noe forringende i veien, så vil vel det være det beste? Eller er det egenskaper ved sikringene som gjør de bedre enn å ikke ha noe i signalveien.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jo for all del, hvis produkter er designet uten bruk av sikring, er vel det et mindre forringende ledd...kanskje? I de produkter jeg har hatt, har det alltid vært en sikring et sted, så forskjellen helt uten, eller med sikringer som er byttet til bedre sikringer, vet jeg null om
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jo for all del, hvis produkter er designet uten bruk av sikring, er vel det et mindre forringende ledd...kanskje? I de produkter jeg har hatt, har det alltid vært en sikring et sted, så forskjellen helt uten, eller med sikringer som er byttet til bedre sikringer, vet jeg null om
    Så for deg kan like godt disse sikringene tilføre noe positivt som en kretsbane eller veldimensjonert leder ikke er i stand til? Jeg spør deg hva du intuitivt tenker. Er en ren leder eller en hiend sikring best? Og glem nå hvorvidt det er fornuftig å fjerne sikringer.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Nå sitter ikke jeg inne med de helt store kunnskapene om "gode" vs "dårlige" sikringer, men strøm går jævla mange meter fra fossen den kommer fra, før den ender opp i stikkontakten i veggen din. Strømmen er sikkert innom en hel bråte forskjellige dubeditter før den kommer frem til hifi-anlegget. Om en sikring skal ordne opp i alt dette, virker en smule usannsynlig. Det blir liksom sånn at hvis du skifter til bedre sikring i stekeovnen, så.....blir svinesteiken plutselig til gourmet-kalv. Mulig jeg er helt på jordet nå, men ....det kan godt være at lyden blir bedre, selv om jeg ikke har tenkt å prøve.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jo for all del, hvis produkter er designet uten bruk av sikring, er vel det et mindre forringende ledd...kanskje? I de produkter jeg har hatt, har det alltid vært en sikring et sted, så forskjellen helt uten, eller med sikringer som er byttet til bedre sikringer, vet jeg null om
    Så for deg kan like godt disse sikringene tilføre noe positivt som en kretsbane eller veldimensjonert leder ikke er i stand til? Jeg spør deg hva du intuitivt tenker. Er en ren leder eller en hiend sikring best? Og glem nå hvorvidt det er fornuftig å fjerne sikringer.
    Et interessant spørgsmål ,jeg har som sagt valgt at fjerne sikringer og erstatte med et lille stykke ampere dimensioneret finsølv., Ps ingen opfodring da det sikkert er ulovligt.

    Men sagen er at lyden kan godt blive bedre med en overflødig komponent , hvis komponenten har den rigtige lydsignatur, bybee udnytter dette selv om de har alle mulige andre teorier , så er det altså bare en meget lille modstand pakket lidt specielt ind, modstanden er så lille at den ingen elektrisk betydning har/forskel gør, hvad en sikring i teorien heller ikke skulle gøre.

    Jeg bruger selv dette tweaks med at sætte "overflødige komponenter (som kan være alle komponenter .plus kabel)" med den "rigtige" lydsignatur, og det hører absolut til en af de ting som jeg ikke forstår , at en enkelt komponent blandt hundredvis kan ændre lyden i en positiv retning.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Personlig er jeg av den mening at sikringer på 230V AC inngangen ikke kan ha noen effekt på lydkvaliteten ut fra et audioprodukt. Den eneste variabelen jeg ser for meg er det lille spenningsfallet man uunngåelig får gjennom en sikring. Sånn sett *kan* den ha en *bitteliten* effekt på effektforsterkere når de trekker mye strøm. Spenningen på rail vil da kunne falle ørlitegrann. Men her er ikke "supersikringene" noe bedre. De virker ikke på noen annen måte enn at de her en smeltetråd de heller.
    I produkter med regulert spenning (dvs. alt unntatt de fleste effektforsterkere) så kan ikke det bittelille spenningsfallet ha noen effekt. Vi snakker om at 230V faller til 229,9999V her. Når man vet at spenningen i veggen varierer mellom 215V og 240V så skjønner man at dette er fullstendig uvesentlig. Når man i tillegg vet at 230V til slutt skal reguleres ned til 15V DC gjennom mange ledd og det vil bli 15,000000V selv om spenningen i veggen er 215V eller 240V så skjønner man at dette har 0 å si. Null. Det er til slutt regulatoren som bestemmer spenningen. Regulatoren. Regulatorsystemet MI bruker har en total PSRR på over 150dB. Det vil si at en spenningsvariasjon på 1V inngangen blir til 32nV på utgangen. 32nV er mye mindre enn egenstøyen til regulatoren som ligger på 800nV.
    Når man VET disse tingene og kan kvantifisere de med målinger så kan man utelukke at spenningsfallet har noen effekt. Det er ikke noe ingeniører er rimelig sikre på, det så sikkert om at 2+2=4. Vannet retter ut av et glass som velter osv.

    Hvis sikringen vi snakker om hadde sittet i signalveien i audiosignalet hadde dette vært interessant å gått lenger inn i materien på hvordan den er bygd opp. Men det mange ser ut til å ignorere er at vi snakker om en tråd på noen mm som sitter i serie med en av fasene på 230V.
    Det er dermed umulig å argumentere innenfor de rasjonale rammer når det gjelder dette.

    Vibrasjoner har blitt nevnt, men det er det samme som gjelder. Det eneste som er interessant til slutt er om spenningen til audiokretsen er stabil. Og vibrasjoner lager ikke spenninger over 1V. Ikke 1mV ikke 1uV. I beste fall må vi må snakke nV. Og så kommer regulatoren.....

    Nå finnes det jo et utall forskjellige typer sikringer i standardstørrelsen 5x20mm fra en håndfull produsenter. Hovedtypene er glass og keramisk.
    Keramiske er dyrere og bedre. De er gjerne fylt med et pulver som smelter (eller reagerer) sammen med metalltråden som smelter ved for høye strømmer og lager et isolerende sjikt som beskytter mot videre gnistdannelse. En "sikrere" sikring med andre ord.

    Sikringene lages også av forskjellige metaller. Aluminium, kobber, Bly, Sølv, Tinn og Sink. Kombinasjonen av disse metallene, tykkelsen og om sikring en fylt med pulver/sand eller ikke vil påvirke hvor fort den bryter og ved hvilken strøm den bryter.

    Hvis jeg skal gi noen tips til dere som synes det er flott å ha gull og andre esoteriske materialer i sikringen kan jeg anbefale denne som koster 50 kroner.
    http://www.littelfuse.com/~/media/electronics/datasheets/fuses/littelfuse_fuse_285_datasheet.pdf.pdf

    Skulle ikke forundre meg mye om det er akkurat denne sikringen de bruker når sikringer blir rebrandet og solgt til 1000 kroner stykket...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jo for all del, hvis produkter er designet uten bruk av sikring, er vel det et mindre forringende ledd...kanskje? I de produkter jeg har hatt, har det alltid vært en sikring et sted, så forskjellen helt uten, eller med sikringer som er byttet til bedre sikringer, vet jeg null om
    Så for deg kan like godt disse sikringene tilføre noe positivt som en kretsbane eller veldimensjonert leder ikke er i stand til? Jeg spør deg hva du intuitivt tenker. Er en ren leder eller en hiend sikring best? Og glem nå hvorvidt det er fornuftig å fjerne sikringer.
    Et interessant spørgsmål ,jeg har som sagt valgt at fjernesikringer og erstatte med et stykke ampere dimensioneret finsølv., Ps ingen opfodring da det sikkert er ulovligt.

    Men sagen er at lyden kan godt blive bedre med med en overflødig komponent hvis komponenten har den rigtige lydsignatur, bybee udnytter dette selv om de har alle mulige andre teorier , så er det altså bare en meget lille modstand pakket specielt ind, modstanden er så lille at den ingen elektrisk betydning har/forskel gør, hvad en sikring i teorien heller ikke skulle gøre.

    Jeg bruger selv dette tweaks med at sætte "overflødige komponenter" med den "rigtige" lydsignatur, og det hører absolut til en af de ting som jeg ikke forstår , at en enkelt komponent blandt hundredvis kan ændre lyden i en positiv retning.
    Virker en smule tungvint. En form for hardware eq. Har du et system på det Torben? En oversikt over hva som skal plasseres hvor slik at andre kan nyttegjøre seg av dine funn eller er alt ting unikt for ditt oppsett?
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jo for all del, hvis produkter er designet uten bruk av sikring, er vel det et mindre forringende ledd...kanskje? I de produkter jeg har hatt, har det alltid vært en sikring et sted, så forskjellen helt uten, eller med sikringer som er byttet til bedre sikringer, vet jeg null om
    Så for deg kan like godt disse sikringene tilføre noe positivt som en kretsbane eller veldimensjonert leder ikke er i stand til? Jeg spør deg hva du intuitivt tenker. Er en ren leder eller en hiend sikring best? Og glem nå hvorvidt det er fornuftig å fjerne sikringer.
    Et interessant spørgsmål ,jeg har som sagt valgt at fjernesikringer og erstatte med et stykke ampere dimensioneret finsølv., Ps ingen opfodring da det sikkert er ulovligt.

    Men sagen er at lyden kan godt blive bedre med med en overflødig komponent hvis komponenten har den rigtige lydsignatur, bybee udnytter dette selv om de har alle mulige andre teorier , så er det altså bare en meget lille modstand pakket specielt ind, modstanden er så lille at den ingen elektrisk betydning har/forskel gør, hvad en sikring i teorien heller ikke skulle gøre.

    Jeg bruger selv dette tweaks med at sætte "overflødige komponenter" med den "rigtige" lydsignatur, og det hører absolut til en af de ting som jeg ikke forstår , at en enkelt komponent blandt hundredvis kan ændre lyden i en positiv retning.
    Virker en smule tungvint. En form for hardware eq. Har du et system på det Torben? En oversikt over hva som skal plasseres hvor slik at andre kan nyttegjøre seg av dine funn eller er alt ting unikt for ditt oppsett?
    Nej det er ikke EQ ,da frekvensgang og fase ikke ændres.
    Jeg har et system, eller måske snarer erfaring i hvad som gør noget, og hvad som gør noget andet, og hvad der er skidt, og hvad der er godt, men selv det som er godt har forskellige lydsignaturer .
    Man er bare på et helt andet niveau end med stumper fra biltema.

    Så man kan sige man opnår aldrig et eksakt 100% resultat, også fordi ingen ved hvad der er på kildematerialet, ingen gang dem som har lavet pladen, så man har kun referencen at holde sig til , og det er typisk musikinstrumenter som er optaget, men det kunne for den sags skyld være alt muligt andet.
    Hvad jeg vil anbefale at man prøver.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men i Herrens navn ( sjøl om vi kanskje bør holde Han utenfor) - hva er det dere mener en sikring er??? Det er bare en bitte liten motstand, som er konstruert for å brenne av ved et gitt strømtrekk...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn