Sikringer og lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har opp gjennom årene testet ut flere typer sikringer fra bl.a Hifi-Tuning og Furutech. Slik jeg har skjønt det så er Hifi-Tuning en av få produsenter som faktisk produserer egen sikringer. Furutech, Nordost m.fl. fikk sine sikringer produsert (rebrandet) hos Padis som nå er konkurs. Furutech sine blå sikringer hadde også så å si identisk pakning som Padis sine egne sikringer.

    Så hva er min erfaring med ”hifi" sikringer! Det er veldig små forskjeller, men det kan gjøre akkurat det lille ekstra i positiv og negativ forstand. F.eks. Furutech vs. Hifi-Tuning Supreme (de med sølvbelagte ender) kan begge gi litt ekstra i diskanten, men Hifi-Tuning var mer frempå og litt mer hjerte/smerte. Furutech var ”smoothere" i mine ører. Begge strammet opp bassen bitte litt. Dette testet jeg ut for noen år siden. I oppsettet mitt nå så bruker jeg originale (vs. Furutech) sikringer fordi i mine ører gir dette den mest naturlige lyden!

    Edit: Skulle nok holdt meg borte bra å skrive i slike tråder som dette, men det å dele egne erfaringer kan da ikke være negativt! Viktig å by på seg selv fordi om en blir the laughing stock:ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Du veit svaret uten å prøvd? Jeg har byttet alle glass sikringer til hifi-tuning og det er et løft i lyden.
    Du mener disse 23 bruker erfaringene er løgn og overtro?
    Kanskje selgeren av disse sikringene muligens har lagt inn noen av disse "erfaringene" selv 🤔
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg har opp gjennom årene testet ut flere typer sikringer fra bl.a Hifi-Tuning og Furutech. Slik jeg har skjønt det så er Hifi-Tuning en av få produsenter som faktisk produserer egen sikringer. Furutech, Nordost m.fl. fikk sine sikringer produsert (rebrandet) hos Padis som nå er konkurs. Furutech sine blå sikringer hadde også så å si identisk pakning som Padis sine egne sikringer.

    Så hva er min erfaring med ”hifi" sikringer! Det er veldig små forskjeller, men det kan gjøre akkurat det lille ekstra i positiv og negativ forstand. F.eks. Furutech vs. Hifi-Tuning Supreme (de med sølvbelagte ender) kan begge gi litt ekstra i diskanten, men Hifi-Tuning var mer frempå og litt mer hjerte/smerte. Furutech var ”smoothere" i mine ører. Begge strammet opp bassen bitte litt. Dette testet jeg ut for noen år siden. I oppsettet mitt nå så bruker jeg originale (vs. Furutech) sikringer fordi i mine ører gir dette den mest naturlige lyden!
    Det er bra å se du opplever akkurat det samme. Kjøpte sølv ender av hifi tuning og det lått hardt og byttet faktisk tilbake til glass sikring. Kjøpte den med gull endel seinere og den var knall, bare positivt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^^Hvordan låter Et løft i lyden? A440 blir A445? Er det noe bare de innvidde kan oppfatte?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I en sikring ville jeg brukt den A som man skal ha.
    Ikke mer og ikke mindre.
    Fabrikat spiller ingen rolle.
    Har sluttet å gå sidelengs for mange år siden.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.743
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Å, er du fornøyd med norsk lyd? Hvilke merker?
    Det jeg mente var at det var ikke særlig hyggelig sagt til en dansk mann. Jeg blir flau av nordmenn som tror de er noe. Oppfør deg og vær hyggelig mot alle, så det går deg godt og du kan leve lenge i landet. Det handler om alminnelig folkeskikk, ikke merker.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ^^Hvordan låter Et løft i lyden? A440 blir A445? Er det noe bare de innvidde kan oppfatte?
    Vi har slike tullinger i Danmark og.
    Huske spesiellt en på et forum, som nå er stengt.
    Om man legger det hele sammen, hadde han nokk fått "løft" i lyden 500+ ganger.
    Hver eneste gang han bare hadde byttet ut en motstand og loddet med sølvloddetin, var resultatet det samme....
    Strammere bas, klarere mellemtone og bedre oppløst diskant.
    Larsmartin skriver i sin tråd etter å ha fått 12KW skilletrafo: "Klart løft i lyden".
    Jeg undrer på, hvor mange "løft" i lyden" det går an å få på samme annlegg over et helt liv med tulletweaks :sleep::sleep:
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    De ser ikke ut til å være CE-merket, så da er det neppe noen installatør som vil ta i dem. I tillegg er det da heller ikke lov å selge dem.

    Hva er argumentet for at disse skal være bedre enn noe annet?
    Virker ulogisk om et produkt som selges i EU, produsert i Tyskland av Doepke som er en seriøs global produsent(60 års fartstid) med både ISO sertifisering og VDE godkjenning osv. lager et farlig produkt. Må produktet ha CE-merking holder det ikke med VDE 0664 – 10, EN 61008-1, ÖVE/ÖNORM E 8601?


    Bare å titte på spec her: downloads...hva er det som gjør det ulovlig eller farlig?

    I henhold produktbeskrivelsen:
    • Higher system availability: short-time delayed
    • Large connection terminals up to 50 mm²
    • Minimal power dissipation at each pole
    Beskrivelse
    Residual current circuit-breakers, four-pole, 63 A, 0,03 A, Type F, for audiophile applications, N right

    Funksjon
    "Residual current circuit-breakers (RCCB) switch the power supply off if dangerous high residual currents occur. DFS 4 are two-terminal or two-terminal pair residual current circuit-breakers for single- or three-phase networks. In the standard design, the compact devices are just four module widths wide. They are available with many different residual current types and variants for rated currents up to 125 A. The large two-tier terminals can also accommodate large conductor cross-sections. The trip position of the multi-function toggle switch simplifies fault-finding. The free label software helps in the labelling process. Type F switches are mixed frequency sensitive. They protect against pulsating and AC residual currents as well as residual currents with mixed frequencies that differ from 50 Hz independent of the mains voltage. RCCB of the DFS Audio series are optimised for protecting electric circuits that are connected to high-quality audio systems, such as record players, network streamers, amplifiers or sound systems for theatres and cinemas. They have a low-impedance design to enable an unrestricted current flow and undisturbed sound quality."

    Egenskaper
    Sensitive to AC residual currents and pulsating DC residual currents at the mains frequency (type A) as well as AC residual currents with multiple frequency components not equal to 50 Hz, high immunity against surge currents and mains-voltage-operated secondary current impulses , ideal for protecting high-quality audio components, optimised design for sound quality, e.g. silver-plated internal current conductors, silver-plated connection terminals etc, compact design for all rated currents, high short-circuit resistance, double-sided two-tier terminals for large conductor cross-section and busbar, switch position indicator, viewing window for labels, multifunction switch toggle with three positions: "on", "off" and "tripped", Neutral conductor position right
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    For å ta eventuelle forskjeller i en audiofil smeltesikring vs en standard smeltesikring.
    Den såkalte oppgraderingen består i sølv eller gull endestykker, la oss gå ut fra at de er massive og ikke bare belagt. Smeltetråden består som oftest av en sølvtråd i en standard sikring så her er det ingen ting å oppgradere. Vet ikke tykkelse på endestykkene men la oss si 0.5 mm. Resitivitet i metall: [Ω · mm² / m] X lengde/meter.

    Standard sikring - Aluminium - 0,0264x0.00005=0,00000132ohm
    Audiofil sikring - Sølv- 0,0159x0,00005=0,0000008ohm

    Dette hører da altså gullørene så godt at de med sikkerhet kan si det er en oppgradering.
    Dette er så forsvinnende lite at det ikke kan regnes med og som en mattelærer sa, så er lite hvis du klipper av et kusehår så tynt som du greier og putter det opp i en stor kjele med vann, koker opp vannet til fettet i kusehåret flyter til toppen. Det fettet er lite.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    For å ta eventuelle forskjeller i en audiofil smeltesikring vs en stander smeltesikring.
    Den såkalte oppgraderingen består i sølv eller gull endestykker, la oss gå ut fra at de er massive og ikke bare belagt. Smeltetråden består som oftest av en sølvtråd i en stander sikring så her er det ingen ting å oppgradere. Vet ikke tykkelse på endestykkene men la oss si 0.5 mm. Resitivitet i metall: [Ω · mm² / m] X lengde/meter.

    Aluminium - 0,0264x0.00005=0,00000132ohm
    Sølv- 0,0159x0,00005=0,0000008ohm

    Dette hører da altså gullørene så godt at de med sikkerhet kan si det er en oppgradering.
    Dette er så forsvinnende lite at det ikke kan regnes med og som en mattelærer sa, så er lite hvis du klipper av et kusehår så tynt som du greier og putte det opp i en stor kjele med vann, koker opp vannet til fettet i kusehåret flyter til toppen. Det fettet er lite.
    Skal ikke se bort ifra at gullørene HØRER at det fettet siver til overflaten!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vi har slike tullinger i Danmark og.
    Huske spesiellt en på et forum, som nå er stengt.
    Om man legger det hele sammen, hadde han nokk fått "løft" i lyden 500+ ganger.
    Hver eneste gang han bare hadde byttet ut en motstand og loddet med sølvloddetin, var resultatet det samme....
    Strammere bas, klarere mellemtone og bedre oppløst diskant.
    Larsmartin skriver i sin tråd etter å ha fått 12KW skilletrafo: "Klart løft i lyden".
    Jeg undrer på, hvor mange "løft" i lyden" det går an å få på samme annlegg over et helt liv med tulletweaks :sleep::sleep:
    Så i ditt anlegg er det ikke mulig å få bedre lyd? Eneste alternativ er å bytte høyttalere?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.743
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Å flytte en høyttaler 1mm i hvilken som helst retning er mye mer hørbart enn forskjellen på en audiofil og en std sikring
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    De som hører forskjell på sikringer, har de prøvd å bytte ut størrelse på de (?)
    La os si at det sitter 5 amp sikring der nå, hva med å (test)bytte til feks 20 amp (?)
    Ja, jeg forstår at det høres riski ut, men for en liten test...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.743
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    En standard sikring har en oppgave: Sikre ting mot for mye strøm
    En audiofil sikring har to oppgaver: Sikre ting mot for mye strøm og lure deg for penger!

    D17D53E6-D5F1-4C70-AA00-C97FF51B2D55.gif
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    De som hører forskjell på sikringer, har de prøvd å bytte ut størrelse på de (?)
    La os si at det sitter 5 amp sikring der nå, hva med å (test)bytte til feks 20 amp (?)
    Ja, jeg forstår at det høres riski ut, men for en liten test...
    Det ultimate må være å ikke ha sikring i det hele tatt, kun ren uhindret strøm. Strammere bass, sortere bakgrunn og flere slør som fjernes vil jeg tro?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det ultimate må være å ikke ha sikring i det hele tatt, kun ren uhindret strøm. Strammere bass, sortere bakgrunn og flere slør som fjernes vil jeg tro?
    Har koblet 25mm2 kabel rett i inntakskabelen på loftet og inn i strømrens. Best lyden tvil, men kan selvsagt ikke ha det sånn. Var bare for å finne ut hvor mye svakhet «veien» på strømmen har.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så i ditt anlegg er det ikke mulig å få bedre lyd? Eneste alternativ er å bytte høyttalere?
    Hadde vi stått ansigt til ansigt, da hadde jeg set deg dybt i øynene og spurgt: "Mener du det alvorligt, som du sier??"
    Men for at svare kort...... Har ingen aning.
    Det jeg vet er, at jeg er helt tilfreds med lyden jeg har.... ønsker ikke mere. Kan anlegget mitt avsløre forskjelle på en
    Kiseki Purpleheart og en Kiseki Blackheart, så er det visst fint transparent. Holder
    p.t. på med og forsøke å klone/bygge høyttaler så tett på lyden til en JBL 4367, men det er ikke for å gjøre noe bedre.
    Det er for å prøve ut noe helt annet.
    Har tapt deg fullstendigt. Din sidste med 25 kvadrat oser av desidert dumhet.
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: TT.

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Har koblet 25mm2 kabel rett i inntakskabelen på loftet og inn i strømrens. Best lyden tvil, men kan selvsagt ikke ha det sånn. Var bare for å finne ut hvor mye svakhet «veien» på strømmen har.
    Teoretisk gir den kabelen på 25mm2 mindre motstand enn det som normalt vil være 2,5mm2.
    Det vil igjen gi litt mer spenning til elektronikken din, det er vel stort sett forskjellen.
    I elektronikken / forsterkerene dine så er det en powersupply (PSU) som er konstruert for å virke like godt med noe spenningsvariasjoner opp eller ned, så hva er da gevinsten?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Teoretisk gir den kabelen på 25mm2 mindre motstand enn det som normalt vil være 2,5mm2.
    Det vil igjen gi litt mer spenning til elektronikken din, det er vel stort sett forskjellen.
    I elektronikken / forsterkerene dine så er det en powersupply (PSU) som er konstruert for å virke like godt med noe spenningsvariasjoner opp eller ned, så hva er da gevinsten?
    Excatly...... Acceptert variasjon på spenning er +-10%, altså alt mellem 207 og 253 volt er acceptabelt.
    Så å fyre inn overdimesionert kabel for å få 0,05 volt mere på 230 volt siden????
    Litt som å si, at din bil på 1.800 Kg kører mere smooth, om veien kan holde til 300 Tonn......... galimatias.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    For oss som vet hvor mye som skjer med strømmen etter at AC strømmen på 230V har passert de 10mm med sikringstråd blir det litt komisk å høre på historier om bedre diskant eller hva som helst.
    Alle apparater er jo laget for å virke med svært varierende spenning og kvalitet på nettspenningen, og det reguleres og filtreres altså så mye i så mange trinn at det er helt, helt umulig at det har noe å si. Det blir så far out. Det eneste stedet det faktisk er mulig å i det hele tatt måle en ultraliten forskjell må i så fall være på en 1000W forsterker. Der kan kanskje en 4A vs en 6A sikring forårsake at ytelsen går ned fra 1000W til 999W eller noe. Hørbart?
    Ja, ja.. jeg er på ferie og kjeder meg bare litt...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Virker ulogisk om et produkt som selges i EU, produsert i Tyskland av Doepke som er en seriøs global produsent(60 års fartstid) med både ISO sertifisering og VDE godkjenning osv. lager et farlig produkt. Må produktet ha CE-merking holder det ikke med VDE 0664 – 10, EN 61008-1, ÖVE/ÖNORM E 8601?


    Bare å titte på spec her: downloads...hva er det som gjør det ulovlig eller farlig?

    I henhold produktbeskrivelsen:
    • Higher system availability: short-time delayed
    • Large connection terminals up to 50 mm²
    • Minimal power dissipation at each pole
    Beskrivelse
    Residual current circuit-breakers, four-pole, 63 A, 0,03 A, Type F, for audiophile applications, N right

    Funksjon
    "Residual current circuit-breakers (RCCB) switch the power supply off if dangerous high residual currents occur. DFS 4 are two-terminal or two-terminal pair residual current circuit-breakers for single- or three-phase networks. In the standard design, the compact devices are just four module widths wide. They are available with many different residual current types and variants for rated currents up to 125 A. The large two-tier terminals can also accommodate large conductor cross-sections. The trip position of the multi-function toggle switch simplifies fault-finding. The free label software helps in the labelling process. Type F switches are mixed frequency sensitive. They protect against pulsating and AC residual currents as well as residual currents with mixed frequencies that differ from 50 Hz independent of the mains voltage. RCCB of the DFS Audio series are optimised for protecting electric circuits that are connected to high-quality audio systems, such as record players, network streamers, amplifiers or sound systems for theatres and cinemas. They have a low-impedance design to enable an unrestricted current flow and undisturbed sound quality."

    Egenskaper
    Sensitive to AC residual currents and pulsating DC residual currents at the mains frequency (type A) as well as AC residual currents with multiple frequency components not equal to 50 Hz, high immunity against surge currents and mains-voltage-operated secondary current impulses , ideal for protecting high-quality audio components, optimised design for sound quality, e.g. silver-plated internal current conductors, silver-plated connection terminals etc, compact design for all rated currents, high short-circuit resistance, double-sided two-tier terminals for large conductor cross-section and busbar, switch position indicator, viewing window for labels, multifunction switch toggle with three positions: "on", "off" and "tripped", Neutral conductor position right
    Ja, det er et absolutt krav. Når man merker et produkt med CE erklærer man at man har kontroll på alle de gjeldende krav og at man har dokumentasjonen i orden. Alle seriøse produkter laget for markedene i EU og EØS har CE-merking. Har man sitt på det rene er det en triviell sak å CE-merke produktet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn