Sikringer og lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jo for all del, hvis produkter er designet uten bruk av sikring, er vel det et mindre forringende ledd...kanskje? I de produkter jeg har hatt, har det alltid vært en sikring et sted, så forskjellen helt uten, eller med sikringer som er byttet til bedre sikringer, vet jeg null om
    Så for deg kan like godt disse sikringene tilføre noe positivt som en kretsbane eller veldimensjonert leder ikke er i stand til? Jeg spør deg hva du intuitivt tenker. Er en ren leder eller en hiend sikring best? Og glem nå hvorvidt det er fornuftig å fjerne sikringer.
    Jeg skal svare politisk korrekt og etter beste evne: I de produkter som ikke er designet med sikring innebygd, er det vel kort eller lang leder, om de er direktekoblet eller ikke, kvaliteten på dem som teller litt lydmessig.

    I de produkter Med sikiringer, så mener jeg klart det er litt lydforskjeller på å få noen som er hakket over standardsikringen, litt det samme som å skifte ut standard lakrisstrømkabelen til noe bedre.

    Ren leder kun vis highend sikring, det har jeg aldri a/b testet mot hverandre, også vanskelig siden de ikke hadde vært å finne i samme produkt da. Men, det finnes vel dårlige ledere også, så kanskje gode sikringer hadde vært lydmessig bedre enn noen ledere, og vise versa?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Eksemplarvariasjonen fra forsterker til forsterker (av samme type) er mye større enn forskjellen på vanlige og "hifi" sikringer.

    Hvorfor er det ingen som låner med seg 5 forsterkere av samme type for å teste hvilken som er best?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nej det er ikke EQ ,da frekvensgang og fase ikke ændres.
    Jeg har et system, eller måske snarer erfaring i hvad som gør noget, og hvad som gør noget andet, og hvad der er skidt, og hvad der er godt, men selv det som er godt har forskellige lydsignaturere .
    Man er bare på et helt andet niveau end med stumper fra biltema.

    Så man kan sige man opnår aldrig et eksakt 100% resultat, også fordi ingen ved hvad der er på kildematerialet, ingen gang dem som har lavet pladen, så man har kun referencen at holde sig til , og det er typisk musikinstrumenter som er optaget, men det kunne for den sags skyld være alt muligt andet.
    Hvad jeg vil anbefale at man prøver.
    Ok, så fase endres ikke og frekvensforløpet forblir likt, man oppnår ingen 100% etterprøvbare eller strengt forutsigbare effekter. Spennende! Hovedingrediensene i en totaloppgradering er finsølv, bly, bomull, kaldpresset linolje og blyanter? Hvilken hardhet på grafitten er best?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eksemplarvariasjonen fra forsterker til forsterker (av samme type) er mye større enn forskjellen på vanlige og "hifi" sikringer.

    Hvorfor er det ingen som låner med seg 5 forsterkere av samme type for å teste hvilken som er best?
    Det har jeg lurt litt på også... Begynne å føre logg over de beste serienr.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Personlig er jeg av den mening at sikringer på 230V AC inngangen ikke kan ha noen effekt på lydkvaliteten ut fra et audioprodukt. Den eneste variabelen jeg ser for meg er det lille spenningsfallet man uunngåelig får gjennom en sikring. Sånn sett *kan* den ha en *bitteliten* effekt på effektforsterkere når de trekker mye strøm. Spenningen på rail vil da kunne falle ørlitegrann. Men her er ikke "supersikringene" noe bedre. De virker ikke på noen annen måte enn at de her en smeltetråd de heller.
    I produkter med regulert spenning (dvs. alt unntatt de fleste effektforsterkere) så kan ikke det bittelille spenningsfallet ha noen effekt. Vi snakker om at 230V faller til 229,9999V her. Når man vet at spenningen i veggen varierer mellom 215V og 240V så skjønner man at dette er fullstendig uvesentlig. Når man i tillegg vet at 230V til slutt skal reguleres ned til 15V DC gjennom mange ledd og det vil bli 15,000000V selv om spenningen i veggen er 215V eller 240V så skjønner man at dette har 0 å si. Null. Det er til slutt regulatoren som bestemmer spenningen. Regulatoren. Regulatorsystemet MI bruker har en total PSRR på over 150dB. Det vil si at en spenningsvariasjon på 1V inngangen blir til 32nV på utgangen. 32nV er mye mindre enn egenstøyen til regulatoren som ligger på 800nV.
    Når man VET disse tingene og kan kvantifisere de med målinger så kan man utelukke at spenningsfallet har noen effekt. Det er ikke noe ingeniører er rimelig sikre på, det så sikkert om at 2+2=4. Vannet retter ut av et glass som velter osv.

    Hvis sikringen vi snakker om hadde sittet i signalveien i audiosignalet hadde dette vært interessant å gått lenger inn i materien på hvordan den er bygd opp. Men det mange ser ut til å ignorere er at vi snakker om en tråd på noen mm som sitter i serie med en av fasene på 230V.
    Det er dermed umulig å argumentere innenfor de rasjonale rammer når det gjelder dette.

    Vibrasjoner har blitt nevnt, men det er det samme som gjelder. Det eneste som er interessant til slutt er om spenningen til audiokretsen er stabil. Og vibrasjoner lager ikke spenninger over 1V. Ikke 1mV ikke 1uV. I beste fall må vi må snakke nV. Og så kommer regulatoren.....

    Nå finnes det jo et utall forskjellige typer sikringer i standardstørrelsen 5x20mm fra en håndfull produsenter. Hovedtypene er glass og keramisk.
    Keramiske er dyrere og bedre. De er gjerne fylt med et pulver som smelter (eller reagerer) sammen med metalltråden som smelter ved for høye strømmer og lager et isolerende sjikt som beskytter mot videre gnistdannelse. En "sikrere" sikring med andre ord.

    Sikringene lages også av forskjellige metaller. Aluminium, kobber, Bly, Sølv, Tinn og Sink. Kombinasjonen av disse metallene, tykkelsen og om sikring en fylt med pulver/sand eller ikke vil påvirke hvor fort den bryter og ved hvilken strøm den bryter.

    Hvis jeg skal gi noen tips til dere som synes det er flott å ha gull og andre esoteriske materialer i sikringen kan jeg anbefale denne som koster 50 kroner.
    http://www.littelfuse.com/~/media/electronics/datasheets/fuses/littelfuse_fuse_285_datasheet.pdf.pdf

    Skulle ikke forundre meg mye om det er akkurat denne sikringen de bruker når sikringer blir rebrandet og solgt til 1000 kroner stykket...
    Synes denne fantastiske posten ble oversett, så bump! :D
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Nej det er ikke EQ ,da frekvensgang og fase ikke ændres.
    Jeg har et system, eller måske snarer erfaring i hvad som gør noget, og hvad som gør noget andet, og hvad der er skidt, og hvad der er godt, men selv det som er godt har forskellige lydsignaturere .
    Man er bare på et helt andet niveau end med stumper fra biltema.

    Så man kan sige man opnår aldrig et eksakt 100% resultat, også fordi ingen ved hvad der er på kildematerialet, ingen gang dem som har lavet pladen, så man har kun referencen at holde sig til , og det er typisk musikinstrumenter som er optaget, men det kunne for den sags skyld være alt muligt andet.
    Hvad jeg vil anbefale at man prøver.
    Ok, så fase endres ikke og frekvensforløpet forblir likt, man oppnår ingen 100% etterprøvbare eller strengt forutsigbare effekter. Spennende! Hovedingrediensene i en totaloppgradering er finsølv, bly, bomull, kaldpresset linolje og blyanter? Hvilken hardhet på grafitten er best?
    Ja linolie er vigtigt, det hele skal sejle i linolie , så kører det som i olie kan man sige.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jaja, om ikke annet så har no Armand og Puristen fått halve HFS til å løpe rundt i denne tråden som Bambi på glattisen (meg selv inkludert) :)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Eksemplarvariasjonen fra forsterker til forsterker (av samme type) er mye større enn forskjellen på vanlige og "hifi" sikringer.

    Hvorfor er det ingen som låner med seg 5 forsterkere av samme type for å teste hvilken som er best?
    Det har jeg lurt litt på også... Begynne å føre logg over de beste serienr.
    Jeg tar det for gitt at du faktisk ikke lurer på dette ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eksemplarvariasjonen fra forsterker til forsterker (av samme type) er mye større enn forskjellen på vanlige og "hifi" sikringer.

    Hvorfor er det ingen som låner med seg 5 forsterkere av samme type for å teste hvilken som er best?
    Det har jeg lurt litt på også... Begynne å føre logg over de beste serienr.
    Jeg tar det for gitt at du faktisk ikke lurer på dette ;)
    Poenget ditt er faktisk ikke helt bak mål..
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Jeg lurer på når vi får at man skal begynne å tweake på bonde-wire til utgangstransistoren? Den syyyltynne ledningen mellom pinnen og silisiumchippen inne i transitorene skriker jo etter å bli forbedret. https://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding. Eller kobberet på kretskortet som er typisk 35um (0.035mm) tykt og kanskje noen mm bredt?

    Å fillern, *det* var jo en forretningsidé. HiFi-modding av utgangstransistorer.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg vet i hvertfall hvorfor det ikke ville vært heldig for bransjen å gape for høyt om slikt. Hmmm... Kanskje vi skulle forsøke å så kornet. ;)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Når det er sagt så gjør Stereophile en forenklet sammenligning. Da av kanalmatching. Om man tror man får slike utslag pga sikringer er det langt inn til land.



     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jeg lurer på når vi får at man skal begynne å tweake på bonde-wire til utgangstransistoren? Den syyyltynne ledningen mellom pinnen og silisiumchippen inne i transitorene skriker jo etter å bli forbedret. https://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding. Eller kobberet på kretskortet som er typisk 35um (0.035mm) tykt og kanskje noen mm bredt?

    Å fillern, *det* var jo en forretningsidé. HiFi-modding av utgangstransistorer.
    Det er ikke ualmindeligt at tage hensyn til tilledninger ved modstande og kondensatorer, Riken forgylder tilledningerne på sine modstande og for derved en meget lækker afslappet lyd "alle kanter er ligesom afrundet".

    kobber og finsølv lyder meget forskelligt , og det kan høres ved terminering af både modstande og kondensatorer, så hvorfor ikke på transistorer.
    Man må ikke spørger mig hvordan dette hænger samme, for jeg ved det ikke, der er to muligheder materialet i sig selv, eller forbindelsen i mellem to forskellige materialer.
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvis man bruker en sikring i serie i signalvegen vil det vel være snodverdig om det ikke er hørbart? Eller er likegyldig hva materiale sikringen angår.

    brukes det feks en sølvkabel frem til høytaler elementet i utgangspunktet og avslutter det hele med en Clas Olson metal/sink sikring vil jeg ikke tro det er noe oppgradering i alle fall.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hvis man bruker en sikring i serie i signalvegen vil det vel være snodverdig om det ikke er hørbart? Eller er likegyldig hva materiale sikringen angår.

    brukes det feks en sølvkabel frem til høytaler elementet i utgangspunktet og avslutter det hele med en Clas Olson metal/sink sikring vil jeg ikke tro det er noe oppgradering i alle fall.
    Den kabelen her, har jo selvsagt ingen innvirkning heller.:p Må huske å bytte den også når man først er i gang da.;D
    element kabel.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.950
    Antall liker
    11.352
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig det, men sikringer er jo faktisk bare en motstand i serie...... og egentlig ikke forskjellig fra annen motstand som kretskortbaner, høyttalerkabel, etc etc. Uten å ha sett målinger på dette, har jeg heller ingen tro på at de er særlig ulineære heller, og slett ikke sammenligner med utgangstrafoer i rørforsterkere.
    Men - nå er det vel de færreste forsterkere som har sikringer i utgangen...... og i så fall kun i slutforsterkere....
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hvis man bruker en sikring i serie i signalvegen vil det vel være snodverdig om det ikke er hørbart? Eller er likegyldig hva materiale sikringen angår.

    brukes det feks en sølvkabel frem til høytaler elementet i utgangspunktet og avslutter det hele med en Clas Olson metal/sink sikring vil jeg ikke tro det er noe oppgradering i alle fall.
    Den kabelen her, har jo selvsagt ingen innvirkning heller.:p Må huske å bytte den også når man først er i gang da.;D
    Vis vedlegget 399102
    For ikke snakke om å få de dempet. Bly er vel tingen her Torben?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Når man leser kabel-trådene (jeg er ivrig leser av dem), er det åpenbart at bevisbyrden ligger på de som hevder at sikringene ikke påvirker lyden. Mao ANM, ekstremsound/vinterand/sommerand/gakk gakk - bevis på en håndfast måte at bytte av sikringer ikke/aldri/overhode ikke kan påvirke lyden på noen som helst måte.

    Jeg foreslår å møtes til en doble blindtest hjemme hos vinterand med abscint og sursild.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tja, nå sier jo den vitenskapelige metode at den som fremmer en positiv påstand alltid har bevisbyrden. Er i hvert fall det som står i fysikkbøkene mine.
    Absinthe og sursild, ja nå snakker vi!:cool:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sikringer må være økologiske og Fair Trade.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Treg DIY sikring.
    Minimalt spenningstap!

    slowfuse.jpg
     

    møffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2016
    Innlegg
    444
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Lolland, i udkanten af Danmark
    De sikringer der lyder bedst er kortslutnings-sikre...
    ÆWLE-BÆWLE... En tynd tråd i serie med højttalersignalet er ikke godt. Hvad der sker på forsynings-siden: Vandkvalitet, generator, transformator samt et utal af relæ'er og sikringer, og kilometervis af kabel, endu en sikringsgruppe og kabel i hjemmet, samt kvaliteten heraf, må høre ind under almindelig overtro. Med en kvote fornuft.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nå er det jo noen som argumenterer at en 1m strømkabel ikke skal ses på som siste meteren ut fra vannkraftverket, men heller første meteren ut fra ditt utstyr og at dette ikke nødvendigvis er samme ting.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.950
    Antall liker
    11.352
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kan ikke sees på som noe annet enn en forkvakling av teknikken. Strømkabelen og 230V internkablingen er og forblir siste trinn før transformatoren, inkludert brytere og sikringer etc. Hva man tror og mener er en annen sak......
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Siste eller første?

    Why Power Cords Make a Difference


    Misconception #3:
    There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.


    Answer:
    “The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. As stated in #1 the local current and electromagnetic effects directly affect the sonic performance of the component.”



    Fikk ett svar på denne linken

    http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12160#entry208239


    Vi har under åren som gått testat med ganska många olika fabrikat och modeller av strömrenare hos både A, B, C och hos mig, men det är faktiskt bara hos Gubbe A och hos mig som vi har märkt någon större skillnad med och utan.

    Din svenske venn har betydelig høyere nivå enn det vi har. Det er interessant det han sier om «strömrenare», er dette noe tilsvarende ditt filter?





    Din venn skriver videre:
    Hade förimpedansen varit 0 ohm (noll) hade jag inte fått något spänningsfall orsakat av övertonsströmmarna och jag hade inte heller kunnat mäta någon avvikelse (distorsion) på grundtonen.
    Något förenklat kan man säga att ju högre förimpedans man har, desto större påverkan får övertonsströmmarna.


    Jeg ville sagt dette på en litt annen måte.
    Det utstyr som lager støy gjør det (hovedsakelig) i form av at de trekken en forvrengt strøm. De slipper igjennom/ trekker strøm i bare deler av «sinusbølgen». Sett fra disse støykildene (ulineære belastninger) blir dette å betrakte som en ulineær strømkilde. En strømkilde «presser» forvrengt strøm tilbake mot forsynende nett. Så det at vi henger på en ulineær last i form av f.eks. en PC, frekvensstyrt motor o.l. medfører at vi tilnærmet «presser» en tilsvarende ulineær strøm mot nettet.
    Den ulineære strømmen vi presser mot nettet, ser impedansen i nettet. Sett fra en abonnent, vil den første impedansen av betydning være kiosktransformatoren. Jo større transformatoren er, jo mindre er impedansen og jo lettere er det å «presse» tilbake den «forurensede» strømmen. Det som egentlig skjer, er at når den «forurensede» strømmen møter impedansen til matende nett, så gir det forurensede strømmen et «forurenset» spenningsfall som igjen forvrenger spenningen i matepunktet. Alle abonnentene tilknyttet samme kiosktransformator (samme nätstation) opplever omtrentlig den samme forvrengningen av matespenningen.

    Dersom nettimpedansen inneholder induktanser og kapasitanser (og det gjør den alltid), så kan også resonansfrekvenser i nettimpedansen sammenfalle med en av støyfrekvensene og vi får ytterligere forsterkning (det er dette vi ser i Hellandsbygd).
    Sannsynligheten for å få stygg spenning avtar som regel med lav nettimpedans (stor transformator). Men dette gjelder bare den siden som forurenset strøm kommer fra. I Hellandsbygd har vi (antatt) lite forurenset støy fra abonnentene. Slik støy er det smelteverket som lager. Har vi derimot mye forurenset strøm som trykkes mot nettet (fra abonnent mot nätstation) så er det, som sagt, en fordel at impedansen i matende nett er liten. Vi sier at nettet er «stivt» eller vi kan også si at nettet har stor kortslutningsytelse. Disse begrepene betyr i prinsippet alle at impedansen er lav og det er lett å kvitte seg med den forvrengte strømmen uten at dette gir forurenset spenning og problemer for naboene.

    Jeg er foreløpig ikke kommet lenger. Høyfrekvent støy får jeg komme tilbake til. Det er også en annen sak angående dette på mitt bord, så jeg nøster litt etter hvert.
    Fortsatt fin helg



    Det å gå fra automatsikring til smeltesikring var en fantastisk lærerik opplevelse.Synes ikke de to uttalelsene avviker så veldig mye fra hverandre.

    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-25.html
     

    hansa-bergen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2005
    Innlegg
    161
    Antall liker
    65
    Sted
    Bergen
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks
    Er selv elektriker og HI-FI mann,men audio sikkringer er bare noe tull en kaster vekk penger på.Har også sett stikkontakter som er gullbelagt vi blir lurt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks
    Er selv elektriker og HI-FI mann,men audio sikkringer er bare noe tull en kaster vekk penger på.Har også sett stikkontakter som er gullbelagt vi blir lurt.
    Noen har det beste når de har blitt lurt uten å vite det.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks
    Er selv elektriker og HI-FI mann,men audio sikkringer er bare noe tull en kaster vekk penger på.Har også sett stikkontakter som er gullbelagt vi blir lurt.
    Noen har det beste når de har blitt lurt uten å vite det.

    Ikke akkurat hifi sikring fra hifi tuning?,men sikringer betyr noe i lyd-sammenheng.



    En presisering fra innlegg over fra en som også er elektriker + siv.ing.

    Nettimpedansen er den da opplegg frem til sikring,sikring,jordfeilbryter og måler?

    Tilbakemelding: Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer. I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.


    Om hovedsikringen er slik

    61886286 (1).jpg


    Eller slik,betyr en del

    IMG_20180713_203704.jpg




    Også om den ser slik ut

    IMG_4766.jpg

    Circuitbreaker.jpg



    Eller slik,sist til høyre vs den til venstre,betyr noe




    IMG_20180713_203732.jpg


    IMG_20180713_203645.jpg



    Og det hele handler om elektronikkens retur strømmer,støystrømmer.




    Ja,selv en generator kan skape støy.ERFART



    gen5.jpg

    gen1.jpg



    OG en transformator,ERFART

    DSC_0770[1].jpg

    DSC_0515.jpg





    Og når "audiomix" hadde noen EMC filtre liggende som han kunne selge til meg,
    da han,og som også flere har erfart,bl.a. "kortvarig",mener de degraderer lyden,
    noe som ofte er "normalt",fjerner disse.

    Men vet de årsaken?

    Vel den er her,også erfart,OG MÅLT,av samme siv.ing. som jeg refererer til,hjemme hos meg,
    og i samsvar med Nkom (støykontrollen) sine råd.


    IMG_20180322_130354 (1).jpg




    EMC filtre kan forsterke allerede tilstedeværende nettstøy

    on (2).jpg





    Så da hjelper det ikke å være elektriker,ingeniør,eller sågar siv.ing dersom en ikke bedriver
    spenningskvalitet i det daglige.

    Dette er praktisk erfaring fra virkeligheten,og ikke en lek med simuleringsprogrammer.

    Så derfor skaper også slike som bilde under problemer,EMC filtre som er "vanskelige" å fjerne.

    SMPS300RE.jpg


    Spiller ingen rolle om de er integrert i konstruksjonen eller er som disse

    csm_FN_2020_white_1299a43607.jpg

    csm_FN_9222EB_white_a319b80ce9.jpg

    DSC_0363.JPG

    padde.jpg




    Dessverre er dette mer enn komplekst enn de aller fleste her evner å innrømme.
    Ha en forsatt fin sommer.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde faktisk glemt at jeg hadde et innlegg i denne tråden.

    Lovet tidligere i tråden at jeg skulle komme tilbake etter at jeg hadde
    mottatt «hifi» sikringene og testet dem.😄

    Da kjøpte jeg det aller værste av håndlagde sikringer fra Audiohorizons
    kalt:platinum Reference til mine kl A monoblokker som trekker mest strøm.
    Dette er vel også markedets dyreste av slaget.
    Mener å huske at de kostet 3K pr.stk.😱

    Forskjellen var ikke stor ifht. prisforskjellen.
    En forskjell til det bedre ble det.
    For de av dere som lurer på hva den lydmessige forskjellen var,
    les tråden:på besøk hos hifipuristen
    Der ligger det også et bilde av herlighetene.😄
    Konklusjonen ble en forbedring for en «relativt billig» penge.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde faktisk glemt at jeg hadde et innlegg i denne tråden.

    Lovet tidligere i tråden at jeg skulle komme tilbake etter at jeg hadde
    mottatt «hifi» sikringene og testet dem.������

    Da kjøpte jeg det aller værste av håndlagde sikringer fra Audiohorizons
    kalt:platinum Reference til mine kl A monoblokker som trekker mest strøm.
    Dette er vel også markedets dyreste av slaget.
    Mener å huske at de kostet 3K pr.stk.������

    Forskjellen var ikke stor ifht. prisforskjellen.
    En forskjell til det bedre ble det.
    For de av dere som lurer på hva den lydmessige forskjellen var,
    les tråden:på besøk hos hifipuristen
    Der ligger det også et bilde av herlighetene.������
    Konklusjonen ble en forbedring for en «relativt billig» penge.
    Hva med å prøve rent massivt kobber med samme diameter? Should do da trix better if any. Prøves kun under oppsyn for verifisering.

    Dessuten Costa D Nada.....
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.437
    Antall liker
    84.031
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har både øks og motorsag. Skal la øksa ligge mens jeg fyller bensin på motorsaga! ;)

    Skal fortelle en liten historie:

    Først produseres strømmen med et kraftverk, her i Norge er det mest vannkraft som blir benyttet.
    Her er det flere forskjellige aldre og modeller på generator som benyttes.
    Kraftverket har og et styringssystem som tilpasser produksjon og regulering av reaktiv effekt.

    Etter generator står det gjerne en trafo som transformerer opp spenning slik at strømmen kan leveres videre ut på linjenettet.
    Transformatorene har flere forskjellige produsenter og alder på disse varierer veldig.

    Strømmen går gjerne flere mil over dette linjenettet for å nærme seg ditt hjem.

    Når strømmen begyner å nærme seg ditt hjem står det gjerne en nettstasjon. Denne transformerer da ned spenningen til 230V om du har IT nett eller 400v om du har TN nett.
    Fra nettstasjon går strømmen videre enten med EX i luft eller kabler i bakken. Det er gjerne flere forskjellige sikringer på veien.

    Etter dette havner strømmen i ditt sikringsskap. Du har gjerne gamle skrusikringer eller litt mer moderne automatsikringer. Fra sikringsskapet går det enten en PR kabel spikret på veggen, eller PN trekt i veggen frem til stikkontakten til din stereo.


    Denne historien om strømmens vei er sterkt forkortet i forhold til alle komponenter som passeres på veien.
    Historien forteller jeg for å sette ting litt i perspektiv. At en slik liten sikring som du nevner overhode skal bety noe som helst i den store sammenhengen er for meg ubegripelig.

    Min enkle konklusjon er: kjøp glassikringer på Biltema. :)

    I beste mening
    oks
    Er selv elektriker og HI-FI mann,men audio sikkringer er bare noe tull en kaster vekk penger på.Har også sett stikkontakter som er gullbelagt vi blir lurt.
    Noen har det beste når de har blitt lurt uten å vite det.

    Ikke akkurat hifi sikring fra hifi tuning?,men sikringer betyr noe i lyd-sammenheng.



    En presisering fra innlegg over fra en som også er elektriker + siv.ing.

    Nettimpedansen er den da opplegg frem til sikring,sikring,jordfeilbryter og måler?

    Tilbakemelding: Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer. I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.


    Om hovedsikringen er slik

    Vis vedlegget 500873

    Eller slik,betyr en del

    Vis vedlegget 500874



    Også om den ser slik ut

    Vis vedlegget 500875
    Vis vedlegget 500877


    Eller slik,sist til høyre vs den til venstre,betyr noe




    Vis vedlegget 500878

    Vis vedlegget 500880


    Og det hele handler om elektronikkens retur strømmer,støystrømmer.




    Ja,selv en generator kan skape støy.ERFART



    Vis vedlegget 500881
    Vis vedlegget 500882


    OG en transformator,ERFART

    Vis vedlegget 500883
    Vis vedlegget 500885




    Og når "audiomix" hadde noen EMC filtre liggende som han kunne selge til meg,
    da han,og som også flere har erfart,bl.a. "kortvarig",mener de degraderer lyden,
    noe som ofte er "normalt",fjerner disse.

    Men vet de årsaken?

    Vel den er her,også erfart,OG MÅLT,av samme siv.ing. som jeg refererer til,hjemme hos meg,
    og i samsvar med Nkom (støykontrollen) sine råd.


    Vis vedlegget 500892



    EMC filtre kan forsterke allerede tilstedeværende nettstøy

    Vis vedlegget 500895




    Så da hjelper det ikke å være elektriker,ingeniør,eller sågar siv.ing dersom en ikke bedriver
    spenningskvalitet i det daglige.

    Dette er praktisk erfaring fra virkeligheten,og ikke en lek med simuleringsprogrammer.

    Så derfor skaper også slike som bilde under problemer,EMC filtre som er "vanskelige" å fjerne.

    Vis vedlegget 500900

    Spiller ingen rolle om de er integrert i konstruksjonen eller er som disse

    Vis vedlegget 500904
    Vis vedlegget 500905
    Vis vedlegget 500906
    Vis vedlegget 500908



    Dessverre er dette mer enn komplekst enn de aller fleste her evner å innrømme.
    Ha en forsatt fin sommer.
    Har du virkelig 63A knivsikringer på inntaket i heimen?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Noen har det beste når de har blitt lurt uten å vite det.

    Ikke akkurat hifi sikring fra hifi tuning?,men sikringer betyr noe i lyd-sammenheng.



    En presisering fra innlegg over fra en som også er elektriker + siv.ing.

    Nettimpedansen er den da opplegg frem til sikring,sikring,jordfeilbryter og måler?

    Tilbakemelding: Nettimpedansen er helt tilbake til kilden dvs. generator. Nå vi regner på dette så ser vi at impedansen sett fra klemmene på transformatoren i kiosken og bakover mot generator blir liten i forhold til impedansen sett fra klemmene mot lasten i det enkelte hus. Slik sett kan du anta nettimpedansen omtrentlig lik det du skisserer. I hovedsak ligger impedansen mellom hovedsikring og stikkontakt.


    Om hovedsikringen er slik

    Vis vedlegget 500873

    Eller slik,betyr en del

    Vis vedlegget 500874



    Også om den ser slik ut

    Vis vedlegget 500875
    Vis vedlegget 500877


    Eller slik,sist til høyre vs den til venstre,betyr noe




    Vis vedlegget 500878

    Vis vedlegget 500880


    Og det hele handler om elektronikkens retur strømmer,støystrømmer.




    Ja,selv en generator kan skape støy.ERFART



    Vis vedlegget 500881
    Vis vedlegget 500882


    OG en transformator,ERFART

    Vis vedlegget 500883
    Vis vedlegget 500885




    Og når "audiomix" hadde noen EMC filtre liggende som han kunne selge til meg,
    da han,og som også flere har erfart,bl.a. "kortvarig",mener de degraderer lyden,
    noe som ofte er "normalt",fjerner disse.

    Men vet de årsaken?

    Vel den er her,også erfart,OG MÅLT,av samme siv.ing. som jeg refererer til,hjemme hos meg,
    og i samsvar med Nkom (støykontrollen) sine råd.


    Vis vedlegget 500892



    EMC filtre kan forsterke allerede tilstedeværende nettstøy

    Vis vedlegget 500895




    Så da hjelper det ikke å være elektriker,ingeniør,eller sågar siv.ing dersom en ikke bedriver
    spenningskvalitet i det daglige.

    Dette er praktisk erfaring fra virkeligheten,og ikke en lek med simuleringsprogrammer.

    Så derfor skaper også slike som bilde under problemer,EMC filtre som er "vanskelige" å fjerne.

    Vis vedlegget 500900

    Spiller ingen rolle om de er integrert i konstruksjonen eller er som disse

    Vis vedlegget 500904
    Vis vedlegget 500905
    Vis vedlegget 500906
    Vis vedlegget 500908



    Dessverre er dette mer enn komplekst enn de aller fleste her evner å innrømme.
    Ha en forsatt fin sommer.
    Har du virkelig 63A knivsikringer på inntaket i heimen?

    Er det såå unormalt?
    Muligens noe gratis første eier av boligen hentet fra arbeidsgiver,kraftprodusenten.
    Tror det kom mye rart fra arbeidsgiver til innbyggerne her.Frynsegoder?;)
    Det var mye rart uautorisert DIY i el-anlegget i huset her.
    Fjernet mesteparten,og fikk installatør til å oppgradere i 02.


    P1030710.jpg


    P1030740.jpg



    https://www.startsiden.no/sok/?q=padis fuses
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn