Sigriddrapet

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Leste Aftenposten i dag tidlig og fikk raskt en ganske ekkel følelse av at jeg kjenner (kjente) 64 åringen.

Vi er like gamle og noen punkter i artikkelen om saken, var nok til at en sterk mistanke ble vekket.

Mistanken er nå bekreftet, vi var arbeidskolleger tidlig i begges jobbkarriere i i 1967 i ca. et års tid.

Citroen, Aftenposten og de omtalte festene i huset hans var stikkordene som gjorde at jeg tok en telefon og fikk det bekreftet.

Det vites jo ingen ting om i hvilken grad han og om han er involvert i saken, men rart med det, jeg håper jo at han ikke er involvert
i denne saken.

Legger til at vi aldri vanket sammen, kun jobbet sammen i et kort tidsrom og begge jobbet videre andre steder i samme firma.

Trist sak på alle måter.

Mvh.KW
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Håper jo i det lengste på at saken egentlig handler om en påkjørsel med døden til følge, og etterfølgende forsøk på å skjule det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bx

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.891
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Man skal være forsiktig med å dømme folk på forhånd, men håper i alle fall at rette vedkommende blir tatt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Det er mange personer der ute som psykiatrien ikke har et godt tilbud til. Fruen bodde i et terrassehus en gang, og våknet midt på natten av et voldsomt spetakkel i naboleiligheten. Før de rakk å kontakte politiet var de allerede på plass. Da var det en øksedesperado som skulle henrette eksen, og det var vissnok langt i fra første forsøk. Men hun jobbet nattevakt den natta så det eneste han oppnådde var å skremme vettet av sine egne barn igjen, og naboene naturligvis. Han var utilregnelig så de kunne ikke bure ham inn, og psikiatrien hadde ikke kapasitet til å ta seg av ham. Så da gikk han rundt som en tikkende bombe som smallt innimellom, mens andre fikk sine liv ødelagt.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er faktisk nå blitt mine nye tanker om denne saken, men da kan også nettopp 64 åringen kanskje være involvert.
Han har i mange år kjørt ut Aftenposten til utdelingstedene for budene, jeg ser ikke bort i fra at det kan gå litt fort i svingene.
Men samtidig synes jeg det er litt underlig at ikke en større bil enn eventuelt en stasjonsvogn blir brukt til dette, men det vet vi jo ikke.

Desuten kan det jo hende at 37 åringen hjalp til med denne utkjøringen i ny og ne, de var jo kamerater.

Mvh.KW
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Spekulasjoner fra min side, naturligvis. Men hvis dette var en påkjørsel - at hun ble meid meid ned på veien hjem en sen kveld - hadde man i så tilfelle kunnet unngå å finne et eneste spor etter påkjørselen ett eller annet sted på en av de veiene som hun kunne antas å ha gått den kvelden?

Flere spekulasjoner - når jeg først er i gang: Jeg blir alltid mistenksom når noen påberoper seg krystallklare alibier for et spesielt tidspunkt en måned eller så tilbake i tid. Hvem husker slikt? For min egen del kan jeg verken gjøre rede for eller bevise hva jeg gjorde den kvelden hun forsvant. Verken vitner eller elektroniske spor som kan bevise at jeg var hjemme hele kvelden og natten.
 
V

vredensgnag

Gjest
Man tar ikke med seg liket av en som er blitt påkjørt og drept, skulle jeg tro. Og om hun var hardt skadet og man ønsket å kjøre henne til sykehus, så gjorde man vel det, uansett om hun døde under ferden. Forhistorien - med trussel med jernstang mot en annen kvinne - kan spille inn, selvsagt, og gjøre at man handler irrasjonelt.

Etter obduksjon og patologisk får vi vel en rapport som avklarer en del.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Man tar ikke med seg liket av en som er blitt påkjørt og drept, skulle jeg tro. Og om hun var hardt skadet og man ønsket å kjøre henne til sykehus, så gjorde man vel det, uansett om hun døde under ferden. Forhistorien - med trussel med jernstang mot en annen kvinne - kan spille inn, selvsagt, og gjøre at man handler irrasjonelt.

Etter obduksjon og patologisk får vi vel en rapport som avklarer en del.
Det er jo ikke et ukjent scenario at noen har blitt påkjørt og hardt skadet, for så å bli tatt livet av i stedet for å bli hjulpet av gjerningsmannen, fordi denne håper å slippe unna med hele greie lettere uten vitner. Hvis det er folk som ikke er helt i vater handler de jo ikke alltid rasjonelt. Kan jo selvsagt ikke si noe om det er det som har skjedd her, men det er noe med hele saken som får meg til å tenke i slike baner.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Håper jo i det lengste på at saken egentlig handler om en påkjørsel med døden til følge, og etterfølgende forsøk på å skjule det.
Enig, håper inderlig det. Blir dårlig av å lese Aftenposten i dag, hvor politiet sier at gjerningsmannen (evt. i flertall) har hatt et ønske om at "i dag dreper vi noen".
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.728
Torget vurderinger
4
Iflg. politiet spanet de på og pågrep mennene FØR de ved hjelp av likhund fant jenta. Da skal det jævlig mye til for at de begge er uskyldige eller at det var et uhell.
Ellers prøver jeg alltid å være tilbakeholden med å dømme før dommen er falt, men her virker det til å være få andre muligheter.

Ellers synes jeg advokaten til fyren med falsk forklaring lager mye styr. Lurer på hva som kommer ut av det.
Dersom han virkelig har gitt falsk forklaring er det fullt fortjent å bli siktet og få svi. Med en forhistorie som hans må jo politiet bruke tid og ressurser på å sjekke han ut av saken, noe som selvsagt er enda mer ressurskrevende når forklaringen hans ikke stemmer.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
64-åringen er faktisk uskyldig, inntil det motsatte er bevist. Ja, det er 37-åringen også, forøvrig.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.454
Antall liker
7.792
Torget vurderinger
0
Flere spekulasjoner - når jeg først er i gang: Jeg blir alltid mistenksom når noen påberoper seg krystallklare alibier for et spesielt tidspunkt en måned eller så tilbake i tid. Hvem husker slikt?
Du er ikke alene om det!

Verken vitner eller elektroniske spor som kan bevise at jeg var hjemme hele kvelden og natten.
Der har vi en fordel vi som ikke har noe liv men henger rundt her inne på sentralen og kommenterer i hytt og gævær! Vi etterlater oss da i allefall spor som kan vise hvor vi var-
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.745
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Det første som jeg tenker på er hvor forferdelig foreldrene har hatt det i den tiden de ikke har visst noe som helst. Jeg vil med dette få kondolere og vise min dypeste medfølelse med Sigrids nærmeste.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
At foreldrene har hatt det alldeles forferdelig vil alle mennesker ha stor forståelse for, men likevel laaangt fra det samme som å oppleve det.
Får håpe de kan finne en bitte bitte liten trøst i (tross alt) at mye tyder på at det ikke har vært seksuelt misbruk inne i bildet........om det nå er mulig å finne det i en slik situasjon.

Jeg har fått samlet tankene litt rundt det faktum at jeg har jobbet side om side med den eldste mistenkte i sin tid.

Først rette litt på ting jeg tidligere har uttalt.
Vi jobbet sammen ca. 3 siste mnd. av 1966 og ca. de 3 første av 1967, da begynte jeg i lære (som dengang bildebehandler/litograf)
Siden vi fortsatt var i samme firma selv om han etterhvert jobbet utenfor hus, så møttes vi iblant om ikke annet ved firmafester o.l
Sist jeg pratet med han mener jeg å huske var på et Ekebergmarked, hvor han sto og solgte/reklamerte for bl.a. Citroen gassfjær-kule lignende greier.
Dette var ca.1998-2000 mener jeg å huske, kanskje møttes vi på 150 årsjubileet til avisa for noen år siden, husker ikke.


Jeg uttalte også min bekymring for at han kanskje hadde vært i området på den aktuelle tiden fordi (jeg trodde) han kjørte ut aviser.
Da trodde jeg han fortsatt kjørte ut Aftenposten og tidspunktet i forhold til denne avis sin trykkstart på lørdager kunne så langt jeg vet da stemme bra med S. sin forsvinning.
Nå har jeg skjønt at han sluttet i Aftenposten sent 2011 og i stedet har begynt med lignende jobb i VG, og har dermed ikke hatt utkjøringsjobb med Aftenposten og i det området.

Jeg for min del har svært vanskelig for å tro at han har deltatt/bidratt til dette drapet, slik jeg nå ser saken.
Jeg har lest mye rundt dette og flere som kjenner han og uttaler seg sier vel mye av det samme.
Jeg begynner å føle muligheten for at han ikke er involvert direkte i drapshandlingen.
Videre så håper og tror jeg at han heller ikke har bidratt til å skjule handlingen, i så fall noe rart at den eventuelle bistanden skulle føre til å gjemme noe så nær eget tilholdsted.
Jeg ser også for meg det noe underlige at han bare 1,5 time før han skal være i Nydalen for å kjøre VG til div. butikker på Romerike, skal være ute på tur for bevisst å utføre en slik handling sammen med kameraten.

Det som bekymrer meg noe er denne falskskiltingen, men vi vet jo ikke i dag om det er han sjøl som har foretatt det, hvem er seg bevisst på at det til enhver tid er egne nummerskilter som står på kjøretøyet sitt?
Om han sjøl har foretatt den operasjonen/omskiltingen, så blir det spennende å få vite hva grunnen måtte være og ikke minst når det ble gjort, om mulig.

Det blir hevdet at det er rart at han ikke gikk til politiet med bildebeviset av 37 åringens bil og med sin mistanke om at kameraten kunne være innblandet i denne saken.

Dersom vi nå tenker oss at han ikke på noen måte er inblandet, så står vi igjen med mistanken mot kameraten.
Han kunne valgt å gjøre det og om det senere skulle vise seg å være å være helbom hva så?
Han kjente helt sikkert til 37 åringens historie med fengsel for mishandling av ei jente/dame og trolig også til hans sinnelag.
Derimot så sa han det til en kunde, kanskje i et håp om at det dermed ville havne hos politiet uten at han direkte ble innblandet.
For alt hva vi vet, så kanskje han på det tidspunktet visste at kameraten var den som hadde tatt S. av dage, fortsatt uten å være innblandet direkte på noe vis.

Jeg kjenner overhode ikke yngstemann, men for meg så står han frem som en tøffing (negativt) og med en helt annen fysikk enn det 64 åringen har, dermed så ser jeg ikke bort i fra at sistnevnte også kan ha en viss respekt/redsel for den andre.
Kan hende så har dette* vært noe av innholdet og eller grunnlaget i vennskapet ved siden av felles interesse for biler, ren synsing.
Edit; * en følelse av en som kan være til hjelp i gitte situasjoner/beskytter.

Mitt håp og ønske er at sannheten skal komme fullt frem og at de får sin straff for det de hver seg eventuelt har gjort seg skyldige i.

Mvh.KW
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Fullt navn og bilder av de mistenkte dukket raskt opp på twitter og hatkampanjen var et faktum.
Skremmende.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Når en leser ytringene i og rundt hat-kampanjene rundt om på forumene, kan en fort slå fast at det finnes skremmende mye potensielle kriminelle der ute...
 
S

Slubbert

Gjest
Rettsstatens viktigste funksjon er å beskytte enkeltindividet mot flertallet, eller den store potensielle lynsjemobben om man vil. Enkeltmennesket er stort sett, med unntak av forkvaklede individer, både intelligent og empatisk. I flokk er vi sauer og ulver på én gang.
 
V

vredensgnag

Gjest
På tide å lese om igjen "Kimen" av Tarjei Vesaas, tenker jeg.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Men hvordan kom de i søkelyset. Var det overvåkningsbilder som viste at noen hadde passert og ikke meldt seg, eller var det spor på Facebook kontoen hos jenta. Trolig får vi ikke vite det siste av hensyn til pårørende, men 37 åring skal vel ha vært svært aktiv på sosiale medier.

Dessuten, flere har vel sagt at han var en tikkende bombe og rappotert han flere ganger til "helsevesenet". Ingen ting ble gjort som vanlig og de har selvfølgelig ingen skyld for at de ikke foretar seg noe........ De gale skal jo intergeres, koste hva det koste vil...
 
T

tce-teams

Gjest
stakkars sigrid som måtte bøte med livet så ung som hun var. Hun hadde et heilt liv foran seg så måtte noe tragisk som dette sje. Kondolerer så mye til foreldrene familie og venner.
Skrevet fra mobil.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
64-åringen er faktisk uskyldig, inntil det motsatte er bevist. Ja, det er 37-åringen også, forøvrig.
I prinsippet finnes det ingen forbrytere før dom er falt, bare forbrytelser.
 
V

vredensgnag

Gjest
Men hvordan kom de i søkelyset. Var det overvåkningsbilder som viste at noen hadde passert og ikke meldt seg, eller var det spor på Facebook kontoen hos jenta. Trolig får vi ikke vite det siste av hensyn til pårørende, men 37 åring skal vel ha vært svært aktiv på sosiale medier.

Dessuten, flere har vel sagt at han var en tikkende bombe og rappotert han flere ganger til "helsevesenet". Ingen ting ble gjort som vanlig og de har selvfølgelig ingen skyld for at de ikke foretar seg noe........ De gale skal jo intergeres, koste hva det koste vil...
Mann med besøksforbud på nær familie, med dom for grove overgrep med slagvåpen mot kvinne, kjører bilen sin gjennom bomregistrering og inn i området der Sigrid befant seg. Man behøver ikke stusse lenge over hvorfor han kom i søkelyset, og når Ålesundspolitiet kom med rapport etter kontakt fra publikum intensiverte man vel oppfølgingen.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg fikk forferdelig vondt av bestefaren her som har i løpet av et drøyt år mistet to barnebarn på forferdelig vis. For en bør å bære i livet. Man kommer seg aldri helt etter noe slikt.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
64-åringen er faktisk uskyldig, inntil det motsatte er bevist. Ja, det er 37-åringen også, forøvrig.
I prinsippet finnes det ingen forbrytere før dom er falt, bare forbrytelser.
Da har man et litt underlig syn på hva en forbrytelse er. Det er jo ikke akkurat Schrødingers katt som har blitt drept. Man kan faktisk regne et mord som en forbrytelse før det foreligger en rettskraftig dom. Det alvorlige og vesentlige i saken er jo menneskelivet som er tapt og ikke at noen har forbrutt seg mot en paragraf i den store røde boken.
 
Topp Bunn