Mat, drikke og røyk Sigarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    @Fidelio: Da jeg nylig skulle mette humidoren min etter at den hadde stått ubrukt i et par år, fulgte jeg et tips jeg så på et utenlandsk nettsted, nemlig å sette et glass med destillert vann oppi og la det stå slik i 3 dager.
    Tror du det er tilstrekkelig, eller må jeg stryke innsiden med destillert vann flere ganger?
    Det går sikkert bra, nå om sommeren er det litt fuktigere i luften enn resten av året så treverket er ikke tørt til å begynne med. For øvrig vil du jo merke ganske kjapt om sigarene ikke ligger godt.

    Ellers er det smart å bruke PG-løsning istedenfor vann; propylenglykolet hjelper veldig godt til å holde stabil relativ luftfuktighet i tørre vintermåneder.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Tenkte jeg skulle skrive litt mer om sigarer, siden det virker som det er interesse for det her inne. Hvis dere vil jeg skal ti still, så bare si ifra ;)

    Litt om cubanske Edición Limitada-sigarer:

    Cubanerne har begynt (siden 2001) å produsere EL (Limited Edition)-sigarer. De finnes under flere forskjellige merkenavn, og felles er at de er laget av tobakk som er lagret lenger og har generelt høyere kvalitet, samtidig som de opprettholder smaksprofilen til det aktuelle merket. Ulempen er at de er dyrere, og har begrenset tilgjengelighet; cubanerne er blitt kritisert for å ta seg bedre betalt for sigarer "slik de egentlig burde være". Imidlertid er det sannsynlig at de ikke har nok tobakk av tilstrekkelig kvalitet til å produsere disse som standardstørrelser.

    Generelt for EL-sigarer kan man si at de er en kraftigere, men ikke nødvendigvis mer kompleks, versjon av det aktuelle merket. Felles for dem er en densitet i røyken sammen med en aroma av bakst som mange liker og oppfatter som behagelig. De er også uten unntak meget godt balansert. Sigarene er åpenbart mer klare for røyking enn annet som slippes fra Cuba; dvs. at de ikke nødvendigvis trenger lang lagring for å smake bra. Imidlertid virker det som de samtidig utvikler seg ekstremt bra over tid, så man får i pose og sekk. Dette i tråd med at de fleste sannsynligvis kommer til å bli røkt forholdsvis raskt, og de fleste kjøpere gidder ikke betale mer for sigarer som ikke smaker godt mens de ennå er i butikkene. At de lagrer godt kan jeg bekrefte, røkte en Romeo y Julieta Robusto EL 2001 (første EL som kom) for et par uken siden og den var blitt spektakulær, mens den bare var meget god for fire år siden.

    EL-serien er hovedsaklig blendet utrolig bra. Å lage en rød smakstråd gjennom hele serien, men likevel ivareta det aktuelle merkets smaksprofil er ikke lett. Et godt eksempel er Romeo y Julieta Hermoso No. 2 EL 2004, som fremdeles er å få tak i. Den har tydelig preg av å være en EL, kraftig og saftig røyk med masse personlighet, og perfekt konstruert. Samtidig kommer de subtile smakene fra en godt lagret Romeo frem så det holder, masse blomster, nøtter og en generelt veldig elegant aroma.

    Et annet vellykket eksempel er Partagàs Serie D No. 1 EL 2004, klassisk smak av Partagàs "Serie"-sigarene; myk, kraftig, godt balansert røyk med masse tre, nøtter og lær, og i tillegg "tykkheten" fra en EL. For øvrig er det interessant at det ikke er sluppet EL-versjoner av standardserien til Partagàs, hadde vært interessant. Er nok vesentlig vanskeligere å blende.

    En særdeles god, men lite vellykket EL er Montecristo Sublimes EL 2008. Røyken fra denne er karamellaktig, kremet og tykk, typisk EL-profil, men den smaker fint lite Montecristo. Hadde det stått Por Larrañaga på mavebeltet hadde det vært mer vellykket tror jeg.

    Vil legge til at EL-serien er suveren sammen med kaffe. Helt klart det foretrukne tilbehør til disse.

    Kos dere med sigarene.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, du får ikke lov å ti still! Dette her er mer informativt enn noe jeg har lest i European Cigar Cult Journal og for ikke å snakke om jålebladet Cigar Aficionado!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Ja, du får ikke lov å ti still! Dette her er mer informativt enn noe jeg har lest i European Cigar Cult Journal og for ikke å snakke om jålebladet Cigar Aficionado!
    Cigar Aficionado er ikke noe tess. Men de utgir også et rent sigarblad, som kun fåes i PDF-form, heter Cigar Insider. Fin lesning, dyrt abonnement.

    https://w1.buysub.com/pubs/M5/ISO/C...id=1251727913431&lsid=92430911273026313&vid=2

    Ellers er International Cigar Club forumet med stor F når det gjelder sigarer, utrolig høyt nivå på diskusjonene og en høflig tone i alle trådene. En del av de største samlerne og kjennerne i verden poster der.

    http://www.internationalcigarclub.com/

    Finnes et norsk forum også, det er ok men lite interessante diskusjoner der, medlemmene virker mer interessert i å vise frem hva de har kjøpt (les: smuglet inn) enn å diskutere sigarer. Han som driver det er en flink ildsjel dog.

    http://www.sigarforum.no/

    Og så har man sigarelskerne; én av dem har en nystartet, finfin side:

    http://www.dinsigar.no/
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    @Fidelio.
    Jeg skal snart på en utenlandsreise. Er du kjent med utvalget i avgangshallen på Gardermoen?
    -Skal jeg plukke med meg den sedvanlige kassen med Davidoff Special R, eller prøve noe nytt? (Helst ikke særlig mer nikotinrikt enn denne, men gjerne mer smaksrik forøvrig).

    Kanskje Partagas?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    pedal skrev:
    @Fidelio.
    Jeg skal snart på en utenlandsreise. Er du kjent med utvalget i avgangshallen på Gardermoen?
    -Skal jeg plukke med meg den sedvanlige kassen med Davidoff Special R, eller prøve noe nytt? (Helst ikke særlig mer nikotinrikt enn denne, men gjerne mer smaksrik forøvrig).

    Kanskje Partagas?
    Ang. nikotin: Det er mye mindre nikotin i sigartobakk enn i sigarett/pipetobakk. Grunnen er, bortsett fra tobakkstypen, kraftigere fermentering, som bryter ned nikotinen i andre - og aromatiske - stoffer. Fermenteringen fortsetter i åresvis, og en godt lagret cubansk sigar kan være en skikkelig kraftbombe på smak, men ha forsvinnende lite nikotin. En purung Partagas eller Cohiba vil ha en god del nikotin for øvrig.

    Ang. Gardermoen, hold deg unna alle 3-pakningene der, cubanerne putter sannsynligvis sigarer som ikke har god nok kvalitet for kasser i disse. Det mest interessante der er Romeo y Julieta Cedros de Luxe No. 3 og H. Upmann No. 2. Upmann'en er et spesielt godt kjøp der. Husk å se på bokskoden under, er de yngre enn to år må de ligge (i humidor, og inni kassen) til de er røykeklare. Når det er sagt, er Romeo'n kjent for å bli skikkelig bra fra 10 år og utover, og Upmann'en trenger særs lang lagringstid (20+) for å vise sitt sanne jeg. Imidlertid er sistnevnte god fra 2+, så kjøp den hvis du ikke er tålmodig. Hvis du har litt tid, kan du jo se på bokskoder på det de har, og rett og slett plukke det eldste du finner.

    Edit: Ser de har Punch Punch også, råbra sigar, men den trenger også litt tid på seg. Ville ikke røkt én som er yngre enn tre år.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Her er det mye å lære. Hvorfor inni kassen? Jeg ser for meg at jeg må skaffe meg en ny humidor. Den tar "bare" ca 50 sigarer... :'(
     

    Psychonaut

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2008
    Innlegg
    439
    Antall liker
    6
    Dette var en fin tråd.... Når eg får lønn ( og vist blir litt igjen av den, skal eg teste ut en slik mx2 )
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    pedal skrev:
    @Fidelio.
    Jeg skal snart på en utenlandsreise. Er du kjent med utvalget i avgangshallen på Gardermoen?
    -Skal jeg plukke med meg den sedvanlige kassen med Davidoff Special R, eller prøve noe nytt? (Helst ikke særlig mer nikotinrikt enn denne, men gjerne mer smaksrik forøvrig).

    Kanskje Partagas?
    Ang. nikotin: Det er mye mindre nikotin i sigartobakk enn i sigarett/pipetobakk. Grunnen er, bortsett fra tobakkstypen, kraftigere fermentering, som bryter ned nikotinen i andre - og aromatiske - stoffer. Fermenteringen fortsetter i åresvis, og en godt lagret cubansk sigar kan være en skikkelig kraftbombe på smak, men ha forsvinnende lite nikotin. En purung Partagas eller Cohiba vil ha en god del nikotin for øvrig.

    Ang. Gardermoen, hold deg unna alle 3-pakningene der, cubanerne putter sannsynligvis sigarer som ikke har god nok kvalitet for kasser i disse. Det mest interessante der er Romeo y Julieta Cedros de Luxe No. 3 og H. Upmann No. 2. Upmann'en er et spesielt godt kjøp der. Husk å se på bokskoden under, er de yngre enn to år må de ligge (i humidor, og inni kassen) til de er røykeklare. Når det er sagt, er Romeo'n kjent for å bli skikkelig bra fra 10 år og utover, og Upmann'en trenger særs lang lagringstid (20+) for å vise sitt sanne jeg. Imidlertid er sistnevnte god fra 2+, så kjøp den hvis du ikke er tålmodig. Hvis du har litt tid, kan du jo se på bokskoder på det de har, og rett og slett plukke det eldste du finner.

    Edit: Ser de har Punch Punch også, råbra sigar, men den trenger også litt tid på seg. Ville ikke røkt én som er yngre enn tre år.
    Fine greier. Jeg kjøper en kasse Upmann og så snakkes vi på Augusto i år 2029.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Her er det mye å lære. Hvorfor inni kassen? Jeg ser for meg at jeg må skaffe meg en ny humidor. Den tar "bare" ca 50 sigarer... :'(
    Det gjelder langtidslagring; grunnen er at delvis at én type sigarer skal ligge isolert, og delvis for å hindre oksygengjennomstrømming over sigarene. Men igjen, dette gjelder for lagring av sigarer over lengre perioder (2 år pluss). Tar man dem ut av esken vil de modne raskere men ikke like bra. Hvis man kjøper én og annen kasse en gang iblandt + enkeltsigarer og man ikke lagrer dem, er det helt ok å slenge dem oppi en vanlig bordhumidor.

    Poenget er: Har man tenkt til å kjøpe sigarer for lagring, så kjøp hele kasser, ikke åpne dem og la dem ligge (16-18 grader/60-65% rel. luftfuktighet). Liker man bare å røyke en god sigar en gang iblandt og ikke gidder kjøpe mye og/eller lagre over tid, kjøp mindre kvanta og kos deg, men sjekk boksdatoen hvis sigaren er cubansk.

    For en meget komplisert men meget informativ tråd om lagring av sigarer, se denne:

    http://www.internationalcigarclub.com/forums/showthread.php?t=1540

    Det dreier seg at sigarer i såkalte kabinetter (trekasser med "skli-lokk/slide-lid") utvikler seg bedre enn sigarer i vanlige kasser, noe alle vet er slik men ingen vet hvorfor. En av verdens største autoriteter på cubanske sigarer som diskuterer med en professor i kjemi, hehe.

    Her er for øvrig en link til "begynner-forumet" på ICC:

    http://www.internationalcigarclub.com/forums/forumdisplay.php?f=40
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Pedal,

    Min generelle erfaring med cigarer på taxfree er foreholdsvis kjedelig utvalg og lite kunnskapsrik betjening. Derimot har jeg et falkeblikk etter cigarsjapper (i tillegg til whiskysjapper og hifipushere) når jeg kommer dit jeg skal. Man har de opplagte i storbyene, men man kan også finne små entusiastperler på de mest overraskende sted.

    Min absolutte favoritt er KaDeWe i Berlin. Hovedavdelingen for tobakkvarer i første etasje har fantastisk utvalg av cigerer og utstyr. Jeg begriper fortsatt ikke at jeg fant viljestyrke til ikke å kjøpe den überkule cigarkutteren fra Zino...til 250 euro... Tidligere i sommer snublet jeg over en fantastisk butikk i Aachen i Tyskland. En vakker, nyrestaurert entusiastbutikk ved navn Schneiderwind med et godt utvalg cigarer, whisky og cognac.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    pedal skrev:
    Fine greier. Jeg kjøper en kasse Upmann og så snakkes vi på Augusto i år 2029.
    Hehe, den er som sagt meget meget god kun etter et par år. Skikkelig "ren" og ærlig cubansk sigarsmak uten dilldall. Et par år til, og den begynner å få mer komplekse undertoner. Visstnok er den dårlig fra omtrent 6-15 år og så kommer den seg igjen. Er du heldig har de bokser fra 06/07 på Gardermoen, sist jeg var der hadde de 06.

    Edit: @Trane: den butikken har Ramon Allones 8-9-8 i katalogen sin, jøss. Skal skrive en mail og spørre om de faktisk her den, den er nesten umulig å få tak i og helt fantastisk.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    @Trane og Fidelio
    Takk for gode råd. Tar inn tråden på mobilen på Gardermoen i morgen, så får vi se.

    Det finnes jo noen fine kuttere. Noen dill-dall modeller også, forresten. Jeg liker godt den som man presser inn i sigaren og som stanser ut et hull.

    Ellers må jeg innrømme at jeg foretrekker naturmetoden. Lager et lite kutt med overtennene i sigartuppen. Roterer sigaren og gjentar dette noen ganger. Til slutt er det bare å bite av tuppen. Det gir et passe stort hull uten at sigaren sprekker.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjøpte en Ramon Allones da jeg var der, men det var nok ikke 8-9-9...heller petit corona om jeg minnes rett...og et par Vegas Robaina i omtrent corona str....og endel annet småsnadder Om man ikke kjøper hele bokser er det jo kul umulig å huske hva str. / "modell" de forskjellige er...foruten merket da seff. Langt mindre huske når de ble kjøpt. Skulle gjerne sett de kom med et enkelt informativt magebånd ment for å ta av før de tennes.

    ...hvilket er en diskusjon i seg selv hører jeg...om man skal ta av magebeltet eller ikke.

    Hva kan du fortelle om denne Ramon Allones med det besynderlige navnet 8-9-8 ?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Trane skrev:
    Jeg kjøpte en Ramon Allones da jeg var der, men det var nok ikke 8-9-9...heller petit corona om jeg minnes rett...og et par Vegas Robaina i omtrent corona str....og endel annet småsnadder Om man ikke kjøper hele bokser er det jo kul umulig å huske hva str. / "modell" de forskjellige er...foruten merket da seff. Langt mindre huske når de ble kjøpt. Skulle gjerne sett de kom med et enkelt informativt magebånd ment for å ta av før de tennes.

    ...hvilket er en diskusjon i seg selv hører jeg...om man skal ta av magebeltet eller ikke.

    Hva kan du fortelle om denne Ramon Allones med det besynderlige navnet 8-9-8 ?
    Small Club Corona tenker jeg det var du kjøpte. Nyyyydelig sigar, kompleks og herlig. Smaker veldig likt Gigantes, Double Corona'en til Ramon Allones.

    Mange seriøse sigarrøykere som kjøper mye enkeltsigarer pleier å ta en liten stripe av papir, skrive navn og bokskode på den og lime den rundt sigaren som et ekstra mavebelte. En veldig god idé.

    Ang. mavebeltet på/av: Gjør akkurat som man vil, men er det en god sigar røyker man dem gjerne til fingrene brenner seg, og innen den tid bør man ha fjernet det. Men: cubanerne kliner så mye lim på mavebeltene at det stort sett er komplett umulig å få dem av, og man risikerer å ødelegge dekkbladet. Jeg pleier å vente med å ta det av til gloen nærmer seg beltet, da er det blitt litt oppvarmet og man kan enkelt fjerne det uten å skade sigaren.

    Ramon Allones 8-9-8 (8-9-8 refererer til måten den er pakket i kassen på, tre lag med 8, 9 og 8 sigarer (25). Den kom før i lakket-kabinett-versjon og ulakket versjon. Ulakket er et samlerklenodium og ikke noe man får tak i. Lakket versjon ble kuttet ut i 2004 hvis jeg husker rett, og er sjelden å se. En samler/sigarelsker vil betale godt for en uåpnet kasse. Jeg er så heldig at jeg har røkt én, fra 1998. Noe av det bedre jeg har vært borti, typisk RA; nøtter, frukt, blomster og krydder i en fantastisk balanse, men kraftigere og litt mindre tilgjengelig smak enn de andre RA-modellene. Ramon Allones er et av de få merkene som funker like bra når man er dritings som når man sitter edru alene og nyter sigaren til et glass vann.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, det blir til det.....man vil ha med seg alt av en virkelig god cigar...etikette eller ikke.

    Hva så med denne 8-9-8 ?

    Edit: der kom visst historien om 8-9-8 på etterskudd ;-)

    Innehaveren av Schneiderwind fortalte at de gjerne sender varer til kundene, merket som gave og med tilstrekkelig lav pris til å unngå moms og toll og slikt tull.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Trane skrev:
    Jepp, det blir til det.....man vil ha med seg alt av en virkelig god cigar...etikette eller ikke.

    Hva så med denne 8-9-8 ?
    Glemte den hehe, se edit.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    @Fidelio:

    Først takk for svar om lagring.

    Jeg tenkte først å sende PM men så tenkte jeg at kanskje andre som leser denne tråden kunne ha interesse av svaret:

    Hvis du skulle anbefale noe etter følgende kriterier, hva ville du velge da:
    Styrke - fyldig til kraftig
    Smak - kompleks! Krydret, gjerne med innslag av lær/kaffe/sjokolade/bær
    "Modenhet" - for å si det på vinmonopolsk: Konsumferdig, men kan fortsatt lagres. God trekk er viktig!
    Lengde - ca 12,5 cm
    Gauge - ca 50 mm - kanskje litt mer
    "Fasong" - er litt svak for pyramid/torpedo, men robusto går også bra. (Hvor bør man forresten kutte en pyramid?)
    Dekkblad - er litt svak for maduro
    Godt følge - mørkt øl eller kaffe (gjerne forslag til øl).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Steinar_Lund skrev:
    Hvis du skulle anbefale noe etter følgende kriterier, hva ville du velge da:
    Styrke - fyldig til kraftig
    Smak - kompleks! Krydret, gjerne med innslag av lær/kaffe/sjokolade/bær
    "Modenhet" - for å si det på vinmonopolsk: Konsumferdig, men kan fortsatt lagres. God trekk er viktig!
    Lengde - ca 12,5 cm
    Gauge - ca 50 mm - kanskje litt mer
    "Fasong" - er litt svak for pyramid/torpedo, men robusto går også bra. (Hvor bør man forresten kutte en pyramid?)
    Dekkblad - er litt svak for maduro
    Godt følge - mørkt øl eller kaffe (gjerne forslag til øl).
    Gauge måles i 64-deler av en tomme, regner med at du mener 50 gague (Robusto-tykkelse). Når det gjelder dekkblad har disse mest betydning for a) utseendet og følelsen, og b) aromaen. Men betydningen skal ikke overdrives, dekkbladet er ikke det viktigste synes jeg.

    Ut ifra det du setter opp er det to sigarer jeg kommer på i farten som skulle passe: Padrón 1926 Pyramide (fra Nicaragua) og Ramon Allones Specially Selected (en robusto). Padrón'en er kraftig og kompleks så det holder, men samtidig utrolig elegant og delikat. Den er dyr, men verdt det. Produksjonen er så liten og etterspørselen så stor at den er vanskelig å oppdrive, men ikke fullt så vanskelig å få tak i i Norge heldigvis. Alternativt er 1964-pyramiden til Padrón utrolig bra også, litt lettere og smoothere men også utrolig bra.

    Ramon Allones SS er en av de mest komplekse cubanerne smaksmessig; den har alt og er på sitt beste komplett. Bær, nøtter, frukt, kaffe og krydder er blendet perfekt, med grisebra balanse og fin fylde. Aldri røyk en som er yngre enn to år; fra tre år og utover er de geniale. Finner du en som er 8+, så si ifra til meg, så skal jeg røyke dem for deg og fortelle deg hvordan de er ;D

    Prøv også Bolivar Belicosos Finos (pyramide), Romeo y Julieta Hermosos No. 2 EL 2004, EO 601 Green Torpedo (fra Nicaragua), Cuaba Piramide EL 2008 og Romeo y Julieta Exibition No. 4 (men denne MÅ være eldre enn 6 år).

    Ang. øl: Finn et som er medium på maltsødme, lav på kullsyre, over middels (men ikke heftig) på bitterhet og generøs på humlearoma. Bombardier Bitter er bra, Young's Ale er bra, Nøgne Ø Bitter er bra, men hold deg unna Stout, Porter, Weissbier, ordentlig IPA og pils (for mye kullsyre). Lot en gang et glass Urquell stå over natten, var ypperlig til RASS (Ramon Allones Specially Selected), men litt slitsomt å planlegge én dag i forveien. Du kan eksperimentere med Leffe Brune og La Trappe, men det er litt risikabelt, vanskelig å få til en bra match.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du har helt rett selvfølgelig mht gauge - mm har ingenting der å gjøre. Det blir omtrent som å beskrive hastighet til sjøs som knop pr. time.
    Tusen takk for tips! Mye food for thought der.
    Er klar over at dekkblad går mer på det kosmetiske. Synes bare maduro ser litt fint ut.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    pedal skrev:
    @Fidelio.
    Jeg skal snart på en utenlandsreise. Er du kjent med utvalget i avgangshallen på Gardermoen?
    -Skal jeg plukke med meg den sedvanlige kassen med Davidoff Special R, eller prøve noe nytt? (Helst ikke særlig mer nikotinrikt enn denne, men gjerne mer smaksrik forøvrig).

    Kanskje Partagas?
    Ang. nikotin: Det er mye mindre nikotin i sigartobakk enn i sigarett/pipetobakk. Grunnen er, bortsett fra tobakkstypen, kraftigere fermentering, som bryter ned nikotinen i andre - og aromatiske - stoffer. Fermenteringen fortsetter i åresvis, og en godt lagret cubansk sigar kan være en skikkelig kraftbombe på smak, men ha forsvinnende lite nikotin. En purung Partagas eller Cohiba vil ha en god del nikotin for øvrig.

    Ang. Gardermoen, hold deg unna alle 3-pakningene der, cubanerne putter sannsynligvis sigarer som ikke har god nok kvalitet for kasser i disse. Det mest interessante der er Romeo y Julieta Cedros de Luxe No. 3 og H. Upmann No. 2. Upmann'en er et spesielt godt kjøp der. Husk å se på bokskoden under, er de yngre enn to år må de ligge (i humidor, og inni kassen) til de er røykeklare. Når det er sagt, er Romeo'n kjent for å bli skikkelig bra fra 10 år og utover, og Upmann'en trenger særs lang lagringstid (20+) for å vise sitt sanne jeg. Imidlertid er sistnevnte god fra 2+, så kjøp den hvis du ikke er tålmodig. Hvis du har litt tid, kan du jo se på bokskoder på det de har, og rett og slett plukke det eldste du finner.

    Edit: Ser de har Punch Punch også, råbra sigar, men den trenger også litt tid på seg. Ville ikke røkt én som er yngre enn tre år.
    Er på Gardermoen nå. Alle 3 anbefalingene tilgjengelig. Men kun som 2008 årgang, untatt Romeo y Julieta Cedros de Luxe No. 3 fra mars 2006. Kjøpte en kasse. Gjemte siste 2 kasser med samme gammel dato helt bakerst hvis noen av dere kommer etter om ikke så lenge.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Fant en kasse med Romeo y Julieta Belicosos fra 2002. Er det røykbart?
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Tja, de bør nok legges et par uker i en humidor, men det kan fort hende at de finner tilbake til mange av sine gamle gode kvaliteter.
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    395
    Antall liker
    130
    Har en kompis som skal til Mexico med det første.. er der noget han bør overtales til å ha med tilbake..??
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Svineinfluensa?

    Usikker på hva som finnes av mexikanske cigarer, men jeg vil tro at div. cuba-cigarer kan være tilgjengelig og billig der, men kan kanskje være litt risikabelt?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes Mexicanske cigarer, men ikke mye å finne her i landet. Argentina og til og med Egypt lager cigarer men som med så meget annet er de ikke lett å få tak i her i landet. Min personlige favoritt er Nicaragua. Derfra kan man få virkelig gode smaksrike men samtidig milde cigarer. Ok, det er slik jeg foretrekker dem, andre har andre preferanser, - heldigvis. ;D

    Det finnes faktisk meget gode cigarer fra Holland også, let og prøv selv er det beste rådet. På reise i større byer i utlandet er det bare å oppsøke spesialbutikkene, sette kjærringen igjen i nærmeste klesbutikk og rusle inn i tobakksbutikken i ro og mak og bare suuuge inn atmosfæren der inne! ;)
    Må inrømme at jeg er noe "miljøskadd" i så måte da jeg "har vokst opp" i min mors tobakksbutikk. Bare elsker duften av fersk tobakk. :D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    pedal skrev:
    Fant en kasse med Romeo y Julieta Belicosos fra 2002. Er det røykbart?
    Et rungende ja! Nydelig sigar, er den 2002 har den fått såpass med år på baken at den har kommet seg ganske mye. Eneste aberet er tidvis tvilsom kvalitetskontroll på 2001-2004-årgangene, men RyJ Beli produseres i såpass lite antall at de sannsynligvis helt fine. Tar gjerne imot et par sånne hvis du kjøper kassen, du kan få bytte i noe annet kult:)

    tore_v1 skrev:
    Tja, de bør nok legges et par uker i en humidor, men det kan fort hende at de finner tilbake til mange av sine gamle gode kvaliteter.
    Tullball og visvas. De er på vei til å bli kvitt sine gamle dårlige kvaliteter. RyJ Beli (som mange andre RyJ) er på høyden etter 10-12 år.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Etter inspirasjon fra Fidelio så kom jeg hjem med 1 kasse Romeo y Julieta Cedros de Luxe No. 3 fra mars 2006 og en kasse med Romeo y Julieta Belicosos fra 2002. Har ikke vært klar over modningsproblematikken som gjelder spesielt for Cubanske sigarer. I den lille sigarboken som jeg har lest, så står det ingenting herom. Mulig det står i den store sigarboken som jeg ikke har lest. (Det blir jo etterhvert en del salongbordbøker i julepresang, som aldri leses).

    Det er forøvrig et problem med å ligge på kne med rompa i været inne i butikkens humidor, mens du endevender alle kasser etter datostempling. Betjeningen iler til i frykt for at du stjeler eller er i ferd med å sprette forseglede bokser. Men det er sikkert bryet verdt. Jeg gleder meg til å smake på godsakene ved en passende anledning.

    Fidelio: Jeg legger av 2 stk Belicosos til deg. Kassen kostet i sigarshoppen på flyplassen i Tallinn NOK 2,000.-, altså 80.-/stk. Den andre kassen kostet kun NOK 1150.- på Gardermoen, altså 46.-/stk. Hyggelige priser med andre ord.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    pedal skrev:
    modningsproblematikken som gjelder spesielt for Cubanske sigarer. I den lille sigarboken som jeg har lest, så står det ingenting herom.
    Bibelen på cubanske sigarer er Min-Ron Nees "An Illustrated Encyclopedia of Post-Revolution Havana Cigars", skrevet av verdens største sigarsamler. Utmerket lektyre og oppslagsverk, litt vanskelig å få tak i om dagen med en runde Google gir sikkert resultater.

    Det er forøvrig et problem med å ligge på kne med rompa i været inne i butikkens humidor, mens du endevender alle kasser etter datostempling. Betjeningen iler til i frykt for at du stjeler eller er i ferd med å sprette forseglede bokser.
    HEHE. Når du gjør slikt, skjønner betjeningen at du er ute etter godsakene deres :)

    Fidelio: Jeg legger av 2 stk Belicosos til deg.
    Glimrende, gleder meg! Har endel morsomt og gammelt cubansk du kan få smake på.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fikk direkte spørsmål om hva som er bra av sigarer på PM, poster litt av svaret her.

    Partagàs Lonsdales er legendariske, men de gikk ut av produksjon i '02. Et voldsomt og vinøst mesterverk av en sigar med alt man kan ønske seg. Ser man disse noe sted, så kjøp dem.

    Partagàs Shorts, en liten knott, er fremdeles i produksjon og minner veldig om Lonsdales. 75% av smaken til sistnevnte; en genial og rimelig sigar som ikke tar så lang tid å røyke. Kjøp de i kabinett på 50, ikke de i boksen på 25, litt annen blend.

    Por Larrañaga Petit Corona er en annen sigar som er råbra. Kommer kun i kabinetter på 50. Ifølge ryktet kommer all tobakken som brukes i denne fra én åker, noe som er uhørt. Tonnevis med deilig, tykk karamellsødme, vafler og sjokolade. Liten produksjon, rimelig i pris men ikke alltid lett å få tak i. Vet at mange nettbutikker har '08-produksjonen inne nå. Ser man '06 - kjøp dem.

    Romeo y Julieta Exibition No. 4 er fantastisk hvis den har noen år på baken. Men det må være minst 7-8, alt yngre er uinteressant her. Det samme gjelder Prince of Wales fra samme merke.

    Ellers er H. Upmann Connoisseur No. 1 verdt å nevne. Tidligere var dette en sigar som trenge lagring for å smake, men '08-produksjonen, som er lett tilgjengelig, er visstnok eksepsjonelt bra å røyke nå.

    Av ikkecubansk er Padròn 1926-serien fantastisk. Überkomplekst mesterverk med masse styrke og masse krydder, som likevel er glimrende balansert.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte selvsagt åpne kassen med Romeo y Julieta Belicosos (2002-årgang) på lørdagskvelden på Horten messa. Skikkelig smaksbombe. Så mye SMAK! Tror det stemmer, som du sa, at den var ikke så nikotinsterk lenger. Jeg var i hvertfall mindre groggy neste morgen, enn vanligvis etter et sigarlag.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Røkte en ny, spennende sak idag: Tatuaje Noella. Laget av Pete Johnson og rulles i Little Havana i Miami. Tobakken er nicaraguansk. Blendet for å smake som en old school cubaner, og blenden er særs vellykket.

    Første centimeteren var den utrolig sterk og tannin-aktig (typisk ung sigar som trenger lagring). Så forandret den seg til noe helt annet, ble rundere, med kaffe, kakao og lær på en bakgrunn av eksotisk krydder, det hele glimrende balansert. Kraftig, tykk røyk.

    Halvveis inn muterte den igjen, nå kom tørket frukt, bakst og bær for fullt, med kakao/lær-smaken som bakgrunn. Krydderet ble også mer markert. Utrolig kompleksitet. Røyken var fremdeles sterk men silkemyk, med utmerket ettersmak.

    Siste tredjedelen kom klassiske trekk fra nicaraguansk tobakk frem; høy og stall på krydderbakgrunn. De andre smakene blir ved mens nye kommer til. Mot slutten blir den kraftigere igjen, og alle smakene blir forsterket mens den gode balansen blir ved. Intenst kompleks og interessant smak. En vag aroma av lakk noteres også. Fantastisk.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    atonal skrev:
    Den Tatuaje Noella`en høres vidunderlig ut. Hvor får man tak i den, Fidelio?
    Dèt er ikke lett. Liten produksjon og amerikanerne røyker opp det som lages. I og med at jeg jobber deltid i et sigarfirma vil jeg ikke skrive om sigarer vi importerer her, men det kaaaaan hende vi tar inn noe Tatuaje. I så fall skal jeg slette posten min om den, hehe.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Fidelio; du skriver, bokstavelig talt, forrykende godt om sigarer!


    (Så godt at jeg av en eller annen merkelig grunn kom til å huske på den følgende lille passasje:

    "My Lord, I've got every cigarette card they ever printed of
    you. My whole family took up smoking just so that we could
    get the whole set. My grandmother smoked herself to
    death so we could afford the album.")
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Mark Twain visste hva han snakket om:

    “If there are no cigars in Heaven, I shall not go.”

    :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn