Mat, drikke og røyk Sigarer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    noruego skrev:
    "My Lord, I've got every cigarette card they ever printed of
    you. My whole family took up smoking just so that we could
    get the whole set. My grandmother smoked herself to
    death so we could afford the album.")
    Baldrick som sier til Lord Flashheart i Blackadder Goes Forth, hvis jeg ikke husker feil? Genial serie. Sekvensen med Flashheart må være noe av det morsomste som er skrevet, Richard Curtis var bedre i gamle dager!

    "Send the bits with the wheels right now or I'll fly back to England and give your wife something to hang her towels on!"

    OT, men men:
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Hvis jeg kan spørre: Hva er det folk her pleier å røyke? Er det standardvare à la Cohiba, Montecristo og Romeo y Julieta (ikke noe gæli med det, for øvrig), eller liker man å prøve nye ting?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    "Captain Darling, make a note of it, I like the word gobbledygook and would like to use it more in conversations"...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Fidelio skrev:
    Hvis jeg kan spørre: Hva er det folk her pleier å røyke? Er det standardvare à la Cohiba, Montecristo og Romeo y Julieta (ikke noe gæli med det, for øvrig), eller liker man å prøve nye ting?
    Nok ganske standardvare så langt for egen del, har stort sett gått i Montecristo, RyJ, Partagas og H. Upman...
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    noruego skrev:
    Nok ganske standardvare så langt for egen del, har stort sett gått i Montecristo, RyJ, Partagas og H. Upman...
    Det som er moro med f.eks merker som Partagàs er at de har så utrolig mye forskjellig. "Standardsigarer" som Serie D. No. 4 og shortfiller tubos, men også lengendariske sigarer som Lonsdales, Connie-serien og (denne er sær) Charlottes. De smaker vidt forskjellig, men hvis jeg kommer inn i et rom der noen røyker Partagàs kjenner jeg igjen lukten med en gang, være det seg en billig tubo eller en Lusitania fra nittitallet.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    donnerwetter skrev:
    Cohiba Robustos er en favoritt :)
    Det er en populær sigar. Det er mange som røyker Cohiba fordi det er kjent og lett tilgjengelig, og så er det noen få som røyker det fordi de virkelig liker smaken. Siden den er såpass distinkt, er dedikerte Cohibarøykere ofte veldig merkelojale.

    Problemet er at de er purunge når man får dem. Røkte en 10 år gammel Cohiba Robusto i forrige uke, og den var alt ny produksjon ikke er. Nå er ikke jeg noen spes fan av gress-smaken som kjennetegner Cohiba, men jeg kan forstå at en godt lagret en kan være besnærende. De får en veldig suave smak som er ytterst behagelig.

    À propos Cohiba Robusto: Trinidad har kommet med en ny robusto som er genial. Skikkelig berg-og-dalbane av en sigar som skifter personlighet for hvert trekk. Stikkord er hvit pepper, bær, nøtter og toast.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Cuaba hadde noen gode på slutten av 90 tallet. Husker de som litt friske og frekke i smaken
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Hadde gleden av å nyte et par Sancho Panza Coronas Gigantes i fjor. Innhandlet i Odder, Danmark. Det var en sigar som smakte meg godt ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    65finger skrev:
    Cuaba hadde noen gode på slutten av 90 tallet. Husker de som litt friske og frekke i smaken
    Cuaba er omdiskutert. Få som liker det, noen som elsker det. Veldig "landlige" sigarer med gress og høy som hovedkaraktér. Det finnes en Cuaba Edition Limitada (se post tidl. i tråden om Limitada'ene) som er mer enn utmerket, nydelige saker. Der har de klart å gi litt mer kropp og kompleksitet til den tradisjonelle Cuaba-schwungen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Jeg drar til Kanariøyene i morgen. Er det noe brukbart fra Spania? Noen tips?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    donnerwetter skrev:
    Hadde gleden av å nyte et par Sancho Panza Coronas Gigantes i fjor. Innhandlet i Odder, Danmark. Det var en sigar som smakte meg godt ;D
    Oi, den har jeg aldri prøvd. Røkt noe Sancho men aldri den. Kan du beskrive den mer utfyllende?
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Kan gjøre et forsøk, er ikke spesiellt flink til å sette ord på smaker :)
    Veldig kompleks, et mangfold av smaker deriblant vanilje og krydder, vil nesten si litt som muskatblomme. Mild i hovedsak, men full av overraskelser. Mener å huske at det var noe som minte om god årgangsrom. Ga meg flashbacks til ferien på Tobago og Grenada i '92 :D
    Kjøpte forøvig de 2 siste som lå i luxus humidoren ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    pedal skrev:
    Jeg drar til Kanariøyene i morgen. Er det noe brukbart fra Spania? Noen tips?
    Håhå. Der er det mye bra tenker jeg. Hvis du drar et sted med litt utvalg, så sjekk boksdatoer. Husk at på bokser fra før år 2000 var kodene bokstaver. Frem til 1999 var det NIVELACUSO som gjaldt:

    N 1
    I 2
    V 3
    E 4
    L 5
    A 6
    C 7
    U 8
    S 9
    O 0

    F.eks er NISU 12/98, altså december 1998. Fabrikkkodene var også kjent på den tiden (nå er de kodet med roterende koder) F.eks er FPG Partagàs-fabrikken. Første halvdel av 1999 gikk de over til

    N E T A G I D O C U
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

    ..og siste halvdel av 1999:

    ?GOO 05/99
    EPOO 05/99
    ESOO 06/99
    EUOO 07/99
    EAOO 08/99
    EOOO 09/99
    LEOO 10/99
    LLOO 11/99
    LROO 12/99

    ...før de rett og slett begynte å trykke måned og år slik som nå. Men som sagt er fabrikkkodene ukjente nå.

    Hvis du ser noe med slike gamle koder på er det stort sett bare å kjøpe. Konkrete tips: Se etter gamle Saint Luis Rey (spesielt "A" og Petit Corona), gamle El Rey Del Mundo (spesielt Choix Supreme) og gamle Partagàs (spesielt Charlottes, Lonsdales, Petit Coronas og Serie Du Connaisseur-serien). Og hvis du kommer over Partagás Lonsdales så kjøp dem.

    Av ny produksjon: Partagás Shorts (helst i kabinett) og Por Larrañaga Petit Corona. Begge er fantastiske, også når de er unge. H. Upmann Connaisseur No. 1 er også et glimrende kjøp, og 08-årgangen er røykbar som bare det.

    Av ikkecubansk: Padròn 1926-serien (og 40th og 80th Anniversary) er glitrende, og det samme gjelder da altså Tatuaje (de med de brune mavebeltene er de som er rullet i Miami og The Ones To Get).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    donnerwetter skrev:
    Kan gjøre et forsøk, er ikke spesiellt flink til å sette ord på smaker :)
    Veldig kompleks, et mangfold av smaker deriblant vanilje og krydder, vil nesten si litt som muskatblomme. Mild i hovedsak, men full av overraskelser. Mener å huske at det var noe som minte om god årgangsrom. Ga meg flashbacks til ferien på Tobago og Grenada i '92 :D
    Kjøpte forøvig de 2 siste som lå i luxus humidoren ;D
    Synes det var meget bra, takk :) Muskatblomme var interessant, er ikke det det som er på frøene eller tar jeg feil?

    Det er så utrolig kult når man røyker en sigar og kjenner en aroma man kjenner igjen, men ikke husker helt hva er. Så plutselig kommer man på det, ofte en sær ting som hjernen har lagret smaken av, og man føler seg veldig fornøyd. Det kan være hva som helst. Idag var det en som sa til meg at sigaren han røkte hadde en definitiv duft av stall, skjønte utmerket godt hva han mente, men jeg hadde ikke kommet på det selv fordi lukten av stall sannsynligvis er lagret ganske langt bak i knotten min.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Muskatblomme er "hylsteret" som ligger mellom muskatnøtta og fruktkjøttet(som smaker himmelsk i syltetøy eller geléform, en Grenadaspesialitet)
    :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ang. dette med lagring av sigarer: Alle som har lagret sigarer vet at de i kabinetter utvikles saktere men bedre enn sigarer i vanlige kasser. På ICC er det en lang tråd der man diskuterer årsaken til dette. Hvis man tror Hi-Fi-folk er nerdete, tillat meg å gjengi en post i ICC-tråden. Må medgi at jeg synes dette er interessant.

    Premisset er at en kar (som tilfeldigvis er en av verdens største sigarsamlere) mener at, med en analogi til vin og det faktum at magnumflasker modnes saktere og bedre, sigarer i kabinetter utvikles bedre fordi det er mer av dem på samme sted.

    "Your idea has caused me to bring up the subject of cigar packing once again. I do so because your "Magnum Theory" refers to space, volume and surfaces. This time, however, I will endeavor to make it a simpler and better explanation. Still, as I wrote, it became longer and longer. Let me apologize now for the difficulty in reading such a long essay. I hope that it may still be considered valuable as a reference that can be revisited over time.


    Here are my comments on the theory. Please forgive some unavoidable aspects of the science as my background in chemical engineering colors my thinking and not everything can easily be reduced to colloquial language and still preserve the necessary precision to convey proper meaning.

    1. You said "The larger volume in magnum bottles provides more 3-dimensional “surface areas” for chemical reactions to take place...This is not the result of faster chemical reactions. But because of more opportunities for chemical reactions.

    Likewise, the more 3-D volume available in Cabinets provides a better environment for more opportunities for chemical reactions to take place. Therefore more complex molecules are formed."

    Chemical reactions which occur in wine bottles are similar, in principle, to reactions in a standard reaction vessel. These are referred to as bulk reactions since the occur in the liquid as opposed to at some surface. The two primary factors which govern these reactions are 1) the reaction rate constant and 2) the concentrations of the reactants. In the case of reactions that may reverse, or "undo," the concentrations of the products are also important. Temperature exerts its effect in two ways. First, the reaction rate constant varies with temperature and second, diffusion of molecules in the bulk medium is a affected by temperature. Slower when cold, faster when warm.

    So, your concept only reflects bulk reactions insofar as concentrations are different. If the same wine is decanted from barrel into a container the size of a chicken egg and also one the size of an ostrich egg, the concentrations of all compounds in the wine would be the same in both cases and so there would be no concentration differences to account for the reaction differences. So, it must be something other than initial concentration differences.

    2. You said "What I am trying to say. Even if the bottle or box is static. Brownian motion occurs spontaneously. A bigger volume allows a bigger chance for chemical molecules to meet a new mate to react. In smaller volumes, those chemical molecules meeting are tiring old mates. Not as many new ones to date."

    Forgive my explanation of Brownian motion. Some readers may not be familiar with the concept. Brownian motion is a mechanism that explains the random movement of microscopic (but larger than molecule-sized) particles in a medium. This movement being due to bombardment of the particle by the molecules in the medium. So for example, Brownian motion would be what you see when you look though a microscope at a slide of water that contained dust. The moving water molecules bump the dust so that the dust appears to jitter around on the slide.

    In terms of a box of cigars, Brownian motion would only describe the random motion of dust, dirt and microscopic leaf specks as they are buffeted about by the gas molecules in air.

    What does act to move chemical molecules around is something called Fickian diffusion driven by concentration gradients. This is simply a model of which says that things (volatile organic molecules emitted by the cigars, for example) move from an area of high concentration to areas of low concentration. If you drop a single drop of red dye into a bowl of still, clear water, it is Fickian diffusion that spreads all those red dye molecules out evenly in the bowl eventually giving you a light pink solution. Likewise, in a cigar box that is still, with no air currents circulating, it is Fickian diffusion which brings molecules together so they can date. Of course, there is random molecular motion as well, but Fickian diffusion moves the reacting compounds from where they are generated or emitted to other places where they may come into contact with the suitable "date."

    The chance of two molecules meeting is result of the concentration and temperature. If you put the same number of molecules in a small container and a large one, any given molecule will have a greater likelihood of meeting another in the small container versus the large one as the concentration will be higher. This is simply because the molecules will be more tightly packed, crowded and closer to each other.

    3. You said "My theory is that there is less free air flow in dress boxes versus the bundle in SLB where the air flow is more freely "connected", air turbulence in SLBs as a result of Brownian motions occurs more efficiently.

    I'm interpreting "free air flow" as bulk movement of air, perhaps as in circulation currents of some sort. As such, there must be some motive force. This is in the realm of the first of the three mechanisms of transport phenomena: momentum transport. In other words, what drives air to circulate? If a fan is used, then momentum from the fan blades is transferred to the air causing a breeze. If you look above a hot plate, then the lower density hot air is driven by buoyancy to rise, displacing cold air (perhaps downward). In other words, in the absence of a mechanism which provides the energy, one way or another, to move air, air will not move.

    On this point, the air inside either package, assuming it is kept in a room or humidor which maintains even temperature distribution, has no motive to move. It will be quiescent, perfectly still. Not only is there no bulk air circulation, there is certainly no turbulence (which occurs only above a certain rate of fluid movement). The only movement which can and will occur is Fickian diffusion of volatile molecules through the air gaps between cigars.

    Additionally, since we shall assume the cigars are packed fairly tightly, this means that the smaller air spaces in a wheel (aside from the large spaces at the corners) are actually "less freely connected."

    Let us now consider the two box packing diagrams.

    What is notable? First, in the wheel, the majority of cigars are surrounded by more, smaller spaces than in a flat pack. That means that on average, reacting molecules will have a shorter distance to move before contacting another object such as a cigar surface. That is, the likelihood of reaction is greater with a net result of accelerated aging. Personally, I think this is not the significant factor as the effect is the reverse of what is commonly believed.

    Second, in the wheel, the center cigar is between 3 to 4 cigars distant from the box walls. The next group, between 2 and 3 cigars from the walls and so on. Only one quarter of all cigars are in contact with the box wall and thus directly exposed to the conditions and environment at or outside the box. And the cigars that are not exposed are packed more tightly (9% free space versus 21% free space) than in a flat pack. By contrast, in the flat pack, every single cigar is touching a wall. Every single cigar is directly exposed to the environment at or outside the box.

    The Bottom Line as I see it is this: It will be hard for oxygen and moisture to penetrate to the inner cigars of a wheel and when they get there, there is a huge reservoir of cigars ready to absorb it, thus effectively reducing the concentration of oxygen each cigar will see. This will have the effect of slowing down aging.

    So Wayne, it seems we are at odds but perhaps not really. I am assuming the reaction of congeners is considered to result in "more favorable" aging when it occurs slowly. That slow aging results in elegant effects is something that seems to be considered true from experience. You have proposed that more and faster reactions are beneficial. However, if this is the case, then putting the box in a hot, humid environment would result in a "good aging." I think where we overlap is in one crucial area which offers a way out of this contradiction.

    When we talk about the totality of reactions that occur during aging, there are aerobic, anaerobic, multistep, reversible, non-reversible reactions as well as forward and back reactions and reactions that depend on prior and subsequent reactions. Reduction of oxygen will do one thing and that is for certain, it will alter the equilibrium point of every single one of the aerobic reactions and in so doing, also potentially alter the progress of every single other reaction that occurs. So net, net, the "good" reactions are allowed to outweigh the "bad" reactions. That the net effect of this alteration of the balance point appears to result in "favorable aging" seems to be the case.
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes vel ikke den hobby gutter/menn kan kaste seg over uten at det ender i orgier av historiske/tekniske detaljer og annen bortkastet og fullstendig unyttig detaljkunnskap.

    Enig i det Fidelio skriver om Cohiba. Det meste man kan kjøpe stor ikke i stil med merkets rykte. Fidel Castro gjorde vel engang en genial marketinginnsats for brandet Cohiba. Oftest minner de om å smake på en litt for gressfrisk olivenolje....der er masse smak, men det spisse gresset setter seg i halsen og eprer smaksløkene uten at mangfoldet kommer til sin rett. I sommer kjøpte jeg noen få gode eksemplarer som skal få godgjøre seg i humidoren på ubestemt tid.

    Jeg er også svak for El Rey Del Mundo. For noen få år siden fikk jeg tak på noen Choix Supreme som hadde noen år på baken...og fanden svarte for en klasseforskjell ift. standardvare.

    Et merke jeg alltid ser etter er Maccanudo. De har en maduro som er god...ikke fantastisk, men en god og fornøyelig cigar som er det motsatte av unge Cohibas. Jeg har også en boks med Maccanudo Kaviar. En liten (ca str. lunch club?) og rimelig (ca 50-60 kr) cigar som er perfekt fx etter nettopp lunch. Jeg har alltid noen slike med meg på ferie. Av de mer spennende Maccanudos er et par vintage 1997 robusto som jeg ikke har funnet rett anledning for ennå. Jeg har fortsatt et par vintage 2000 robusto som er helt nydelige.

    Ellers ser jeg humidoren er mer trangbodd nå enn den pleier. Det ble endel innkjøp på ferieturer i sommer. Bl.a. Hoyo de Monterrey Epicure Especial robusto og Bolivar 100th Anniversary figurado, en stutt og tjukk Camacho maduro. I en bitte liten bortgjemt butikk i Trier fant jeg noen ganske små Juan Clemente perfecto (tror jeg str er). De to jeg hr røkt var litt rå og unge så de skal får noen år i humidoren. Jeg dro også med meg noen Flor de Selva corona, rimelig lovende cigarer jeg ikke aner noe om, men som jeg tror kan bli bra etter litt lagring. Jeg fant også et par dominikanske Don Diego robusto som jeg er spent på.

    Sammen med endel annet ble det en bra fangst i forhold til mitt beskjedne forbruk som begrenser seg til sommertiden da man kan røke sine cigarer i friluft.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Takk for fint innlegg Trane :)

    El Rey Del Mundo, som for øvrig stort sett later til å ha nærmest ubegrenset lagringspotensiale, er glimrende sigarer. Den aller fineste av dem er imo Grandes de España, en lang og slank sak som det er lett å få tak i gammel produksjon av fordi størrelsen er upopulær. Slanke sigarer er for kjennere, de lages ofte med bedre tobakk og rulles av de beste rullerne, og trenger gjerne litt røyketekniske ferdigheter for å nytes ordentlig. Dog - favorittsigaren min er så slank at YSL hadde jublet, men tåler voldsom hard røyking, så det gjelder ikke alle.

    Har røkt en gjeng 20 år gamle Cohiba (Lanceros, som er ur-Cohibaen og har den originale blenden) iløpet av det siste året, og det er noe ganske annet. Utrolig smoothe og smakfulle saker. Så jeg ser poenget, men hvor får man tak i så gamle Cohibaer?

    Når du skriver Hoyo de Monterrey Epicure Especial robusto, mener du Limitadaen fra 2004? Er ikke det en såkalt Gordito, dvs noe lenger enn en Robusto? Den har jeg ikke røkt, heldiggris! Har du fler ;D Den Boli'en du nevner er vel en dominikansk Bolivar, eller tar jeg feil? Har prøvd noen av dem, bra saker imo. Flor de Selva har jeg aldri prøvd, er ikke det Honduransk laget for det europeiske markedet?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte nylig noen Ramon Allones fra Augusto. En aldeles nydelig sigar! Men nå har jeg opplevd noe rart: De to siste sigarene jeg har røyket hadde dårlig trekk. Dét er nå én ting,men dessuten sprakk dekkbladene på begge. Det begynte som en liten hevelse under dekkbladet. Denne hevelsen ble litt større etterhvert som gloen nærmet seg, og til slutt ble det en langsgående sprekk som ble større og større. Som sagt har det skjedd med to sigarer, og på det siste var det sågar to sprekker. Noen som har en forklaring på hva dette kan være for noe rart?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jepp, det er delvis at sigaren er noe ung og delvis at cubanerne ikke har gjort jobben sin ordentlig. Synd, slike feil er sjeldne nå om dagen.

    Ta vare på de som var plugget så får du nye i butikken.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Fidelio skrev:
    Jepp, det er delvis at sigaren er noe ung og delvis at cubanerne ikke har gjort jobben sin ordentlig. Synd, slike feil er sjeldne nå om dagen.

    Ta vare på de som var plugget så får du nye i butikken.
    Takk for forklaringen. De to nevnte sigarene er nok ikke lenger blant oss, men jeg setter pris på tilbudet om å bytte. Jeg skal ha det in mente hvis jeg opplever det samme igjen. Kundeservice, kaller vi slikt. Bra! :D
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Fidelio skrev:
    Når du skriver Hoyo de Monterrey Epicure Especial robusto, mener du Limitadaen fra 2004? Er ikke det en såkalt Gordito, dvs noe lenger enn en Robusto? Den har jeg ikke røkt, heldiggris! Har du fler ;D Den Boli'en du nevner er vel en dominikansk Bolivar, eller tar jeg feil? Har prøvd noen av dem, bra saker imo. Flor de Selva har jeg aldri prøvd, er ikke det Honduransk laget for det europeiske markedet?
    Nope, det er ikke Limitada 2004, men det er visst en slags oppfølger. Jeg røkte den ene tidligere i sommer og den var, vel...typisk Hoyo med storsalgen kompleks smak, etterhvert kraftig og en anelse pepper, men ikke spiss tørr pepper og ferskt gress som Cohiba...rundere og mer harmonisk etter min smak. Og perfekt rullet. Nydelig håndtverk. Den andre skal få godgjøre seg et par år før den fyres. Det kan godt være den er litt større en en standard robusto. Jeg klarer ikke helt å holde oversikt over disse størrelsesbegrepene som går over i hverandre og varierer litt fra merke til merke.


    Jeg fant også at jeg har en igjen av Edición Limitada 2007 som jo er litt mindre..nærmere en Corona ?


    Bolivaren er nok ikke dominikansk, men har den vakre gule etiketten, men bilde av Bolivar og merket "HABANA". Jeg kan ikke finne noe om den på nett, men det røde ekstra magebeltet er merket med "Aug. Schuster seit 1909"...så det kan være en variant av deres Belicoso i anledning den tyske importørens jubileum.

    De Selva'en er nok laget i Honduras, ja. Ganske lett og elegant på smak, god og lovende til en rimelig penge.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Aha, takk for oppklaringen. Så epicure esp. har blitt standardproduksjon altså? Later til at den ble lansert omtrent samtidig med Hoyo Petit Robusto da. Kult at de lanserer helt nye sigarer også.
     

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    For en trivelig tråd å finne i all elektronikken! Sier en (....i snart 30 år avvent røyker...) som nå i moden alder relativt nylig har oppdaget en spennende verden med potensiale til euforisk glede. Og bare en bitteliten flik av den er undersøkt hittil..... Her skal det leses fra innlegg 1 for inspirasjon og innsikt!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nettopp ferdig med en stor sigaropplevelse; Romeo y Julieta Hermoso No. 2 EL 2004. Altså en Edicion Limitada rullet i 2004 med tobakk som da var to år eller eldre.

    Med en gang etter tenning er kompleksiteten overveldende og åpenbar. Pepper, kanel, gress, frukt og bær. Pepperettersmaken ligger kun på tungen og går ikke opp i nesen. Får man "pepperfølelse" i nesen av en sigar er tobakken for ung; grunnen er at tanninrik tobakk må ligge for at tanninene skal brytes ned i kortere molekyler (som man kan smake).

    Etter et par centimeter stiger bær, fersk (ikke tørket) frukt og en vag men nydelig smak av sjø/salt frem, på en toasted bakgrunn. Samtidig kommer noe nøttearomaer inn i bildet. Gress-aromaen forsvinner.

    Halvveis er det tydelig at denne ikke har den tradisjonelle lær/tre-sødmen til de fleste EL'er. Tydelig at dette er en RyJ. På dette tidspunktet sluttet jeg å analysere og bare koste meg, helt ubevisst.

    Tilbake til analysen; siste tredjedelen forsvinner noe av sødmen, og en tydelig blomsteraroma kommer frem. Samtidig kommer en nydelig smak av bjørnebær og blåbær - noe jeg aldri har smakt før i en sigar - frem. Ikke blåbærsaft eller -syltetøy, men ferske blåbær fra lyngen, og bjørnebær fra en busk på sensommeren. Skog-preget fortsetter innover sigaren, røyken minner meg litt om lukten av våt skog etter at det har regnet. Mot slutten blander alle smakene seg i et skikkelig fyrverkeri før jeg brenner meg på fingrene og må legge den fra meg. Buhu.

    Konstruksjon, trekk og brenning perfekt på alle måter. Det som er så irriterende er at dette ikke er standardsigarer, og de blir aldri laget igjen. Trist at ikke cubanerne kan dyrke frem nok tobakk til disse og sette dem i fast produksjon.
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Litt på siden kanskje, men hva med cigarillos; hva anbefales?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    noruego skrev:
    Litt på siden kanskje, men hva med cigarillos; hva anbefales?
    Håndlagede sigarillos er alltid bra. De store håndrullede merkene fra Dom. Rep., Honduras og Nicaragua har ofte maskinrullede sigarillos laget av tobakksrestene fra sigarproduksjon, disse er bra.

    Av cubanske sigarillos, er RyJ, Cohiba og Montecristo trøtte greier, mens Partagàs og H. Upmann er utmerket.

    Den klassiske nederlandske drittsigarillos'en (Café Crème, Wintermanns osv) smaker vitterlig ikke godt - det har i alle fall ingen ting med sigarer å gjøre. Dessuten er det bortkastede penger, da man til mer eller mindre samme pris kan få sigarillos fra karibien laget av skikkelig tobakk (pga det norske avgiftssystemet).

    Hvis man er villig til å øke størrelsen en smule, blir sigarene vesentlig bedre. La Flor Dominicana, Partagàs på Dom. Rep. og Aurora lager slike; litt større enn en sigarillos og litt mindre enn en sigar. Typisk 15 minutters røyk med glimrende smak.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har et spørsmål til herrene jeg lurer på.

    Hvor mange av dere røykte sigaretter før dere begynte å røke sigarer?
    Noen som dro til og startet rett på sigarer?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Denne herren begynte å smugrøyke sigaretter i 1963, og sluttet i 2005. Tok ikke lang tid før jeg følte meg trygg på at jeg kunne begynne som sesongrøyker av pipe og sigar. Det fungerer fint! Føler ikke noe nikotinsug når utendørsrøykesesongen er over :)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    C. Alshus skrev:
    Jeg har et spørsmål til herrene jeg lurer på.

    Hvor mange av dere røykte sigaretter før dere begynte å røke sigarer?
    Noen som dro til og startet rett på sigarer?
    Selv har jeg aldri røkt sigaretter. Av kundene våre vil jeg tippe at 10% røyker sigaretter daglig, og 10% har røkt sigaretter men gått over til sigarer. De fleste røyker sigarer fordi de liker det, sigarer har aldri vært egnet til å tilfredsstille nikotinbehov, nikotininnholdet er forsvinnende lite. Tobakken fermenteres helt forskjellig fra tobakk laget for å tilfredsstille nikotinsug. I tillegg brytes nikotin ned over tid i sigarer til molekyler man kan smake og lukte.

    På mange av sigarkursene vi har kjørt for firmaer har det vist seg at sigarettrøykere må ta seg en røykepause(!) fra sigarrøykingen for å ta seg en sigarett fordi det ikke er noe nikotin å snakke om i de brune pinnene.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sakset fra tolletaten angående tollfrie kvoter:
    "Sigaretter eller annen tobakk 200 stk eller 250 gram."
    Mao, reisende kan tollfritt innføre 250 gram sigarer. Hvordan veier man sigarer? Tollen på f.eks. Gardermoen har muligens sine tommelfingerregler, men hvordan skal en stakkars turist forholde seg når man skal kjøpe sigarer i utlandet? Hva skjer hvis man kommer inn i en eksklusiv sigarbutikk i f.eks. London og forlanger en kvartkilo Montecristo nr 2? Blir man møtt med et "Certainly, Sir", eller med et arrogant ovenfra-og-ned-blikk?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Vel Steinar, i London har man sikkert lært noe mer om kundebehadlig enn på Rimi her hjemme så du skal ikke se bort fra at svaret blir: "Most certainly Sir." På den annen side kan man jo forklare problemstillingen for eksperten i butikken. De har sikkert vært borti dette tidligere.

    Evt den enkle løsningen er en telefon til "Tulllvesnet" før du reiser hjemmefra.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Men Rimi selger da ikke sigarer? Hehe. Du har sikkert rett. Jeg syntes bare det var litt snålt at sigarkvoten skulle beregnes ut fra vekt. Men et slags beregningsgrunnlag må man jo ha; Antall sigaretter er jo greit, alle er jo like store - stort sett. Det kan man mildt sagt ikke si at sigarer er. Så kanskje det er en grei løsning likevel.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.459
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Jo du får faktisk kjøpt cigarer hos Rimi, sjekk ved kassa neste gang du er der. Men noe å hoppe i taket over er det ikke. Kan nok brukes på nyttårsaften til å tenne lunter med om ikke annet. ::)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    England er faktisk det eneste landet i verden bortsett fra Norge med vektbasert avgift på sigarer,så de forstår sikkert problemstillingen. For øvrig veier en robusto ca 10 gram,så i praksis kan du trygt ta med en kasse sigarer hjem uten å bekymre deg,med mindre det er en dobbel corona. Men ikke forvent at det er billigere i England,like dyrt der som her faktisk. Dog er jo J.J. Fox en opplevelse,de har cubanske sigarer fra tredvetallet og oppover..
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    England er faktisk det eneste landet i verden bortsett fra Norge med vektbasert avgift på sigarer,så de forstår sikkert problemstillingen. For øvrig veier en robusto ca 10 gram,så i praksis kan du trygt ta med en kasse sigarer hjem uten å bekymre deg,med mindre det er en dobbel corona. Men ikke forvent at det er billigere i England,like dyrt der som her faktisk. Dog er jo J.J. Fox en opplevelse,de har cubanske sigarer fra tredvetallet og oppover..
    Pleide å stikke innom Casa del Habano i SoHo, London (et jentekast unna vinyl-gata som Eros dokumenterte i tråden sin forrige dagen) for å handle sigarer og røyke når jeg bodde der. Alltid en dristig cubansk fristerinne bak disken.



    http://trustedplaces.com/review/uk/london/bar-pub/1o22h80/la-casa-del-habano
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hvor langt kaster man jenter? ;)

    Uansett; det stunder mot jul, og med konas velsignelse (og faktisk applaus!), bestemte jeg meg for å svi av 2000 kr på sigarer, som en slags julegave fra meg til meg. Så hva var da mer naturlig enn å henvende seg til vår alles sigarkjenner her på forumet, nemlig FIDELIO! Tadaaa!
    Jeg spurte ham om han kunne sette sammen en pakke til meg, basert på mine ønsker som jeg skrev om tidligere her i denne tråden, nemlig:
    Styrke - fyldig til kraftig
    Smak - kompleks! Krydret, gjerne med innslag av lær/kaffe/sjokolade/bær
    "Modenhet" - for å si det på vinmonopolsk: Konsumferdig, men kan fortsatt lagres. God trekk er viktig!
    Lengde - ca 12,5 cm
    Gauge - ca 50 - kanskje litt mer
    "Fasong" - er litt svak for pyramid/torpedo, men robusto går også bra. (Hvor bør man forresten kutte en pyramid?)
    Dekkblad - er litt svak for maduro
    Godt følge - mørkt øl eller kaffe (gjerne forslag til øl).

    Fidelio fikk frie hender; det eneste kriteriet var at det ikke skulle koste mer enn 2000 kroner.
    Han var som vanlig hjelpsomheten selv, og her er hans valg:

    "Oliva Serie V Torpedo (Nicaragua): Kraftig og krydret, men også nøtteaktig og myk. Veldig smooth til å være så kraftig. Drikke: druebrennevin, mykt mørkt øl (ikke stout).

    Oliva Master Blend 3 2006 (Nicaragua): Meget kraftig, meget kompleks. Den ypperste sigar Oliva lager. Pepper, lær, og nøtter på en bakgrunn av mango og papaya (noe subtilt det siste pga styrken). En meget sterk og særs kompleks sigar for kjennere, må røykes når man er klar for den. Drikke: Kompleks Islaywhisky eller vann.

    EO 601 Green Torpedo (Nicaragua): Et nytt Nicaraguansk merke av legenden Don Pepin Garcia. Krydret, saftig røyk med et vagt vegetabilsk preg og subtil aroma av stall og seletøy. Whisky eller engelsk bitter.

    Cain 660 Maduro (Nicaragua): Nytt sigarmerke laget av en tatovert trommeslager fra USA. 100% Nicaraguansk ligerotobakk (fra toppen av planten). Kraftig og overveldende smaksrikdom. En svær sigar man må være klar for. Drikke: Whisky, mørkt øl (engelsk porter).

    Padron 3000 (Nicaragua): Klassikeren fra Nicaraguas største og eldste sigarprodusent. Nydelig, landlig og rustikk. Ikke så kraftig, men erketypisk Nicaraguansk sigar. Elsket av alle som prøver den, også de mest kresne røykere. Aldri, aldri kjedelig, og rimelig i pris. Drikke: Hva som helst, passer til alt.

    Romeo y Julieta Corona (vintage 1998): En sigar som viser hva en lagret RyJ kan være. Ikke den mest interessante Romeoen, men den har lettheten, elegansen og bærsødmen som bare gammel Romeo kan ha. Drikke: Vann.

    Romeo y Julieta Hermoso No. 2 EL 2004: Perfeksjon, rett og slett. Smaker sterkt, mykt, krydret, fruktig, bjørnebær fra en busk etter at det har regnet. Har skrevet om den i sigartråden her på forumet, les nærmere der. Drikke: Vann.

    Trinidad T Robusto (Cuba, 2008): En helt ny sigar. Dyr og interessant. Hvit pepper, elegant mykt krydder på en bakgrunn av tørket frukt. Fin bakst-snert. Kosesigar. Drikke: Perfekt kaffesigar. Også bra med mellommørkt øl, prøv en sterk norsk juleøl.

    El Rey Del Mundo Choix Supreme (2005): Disse trenger minst tre år på seg, denne har neste fem. Superspennende sigar. Lite krydder, mye nøtter og frukt. Minner meg om en god, brusende musserende vin. En sigar som krever litt inntellekt i røykingen i motsetning til Trinidad'en. Drikke: Vann!

    Bolivar Royal Coronas (2007): Klassisk cubansk robusto fra Bolivar. Smaker riktignok ikke typisk Bolivar, til det er den for lett og fruktig. Men flotte kaffe- og jordtoner, alltid god. Drikke: Kaffe, lyst øl (lite kullsyre, la den ligge i glasset en stund).

    Navarre Robusto: Helfransk. Franske tobakksfrø, fransk tobakk, franske rullere, rullet i Navarra i Baskerland i Frankrike. Står en lang artikkel om disse på hjemmesiden vår. En helt spesiell sigar som ikke smaker som noe annet, pga enestående terroir og tobakkstype. Myk, tykk og elegant røyk med bakst, bærtoner og en litt mineralaktig bakgrunn. Drikke: Vann eller mellommørkt øl. Prøv den også til Calvados, fantastisk kombo!"

    Denne pakken kom i posten i dag, og Lund er som en liten guttunge som knapt kan vente til julaften med å åpne gavene. Nå ligger alle trygt forvart i humidoren.
    Jeg lover å komme med tilbakemeldinger om de ulike sigarene, men i og med at jeg kun røyker utendørs kan det ta litt tid. Jeg synes imidlertid at Fidelios kommentarer se så fine at jeg ville dele dem med dere andre som har vist interesse for sigarer.

    Stor takk til Fidelio for hans hjelpsomhet og gode råd!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Himmel og hav, Steinar. Nå fikk jeg ufattelig lyst til å begynne å røyke sigarer igjen! ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn