sinep skrev:
Har et lite problem med lyden som jeg ikke helt vet om skyldes anlegget mitt eller innspillingene.
Problemet er at sss, fff, sch lyder blir veldig markante og får en slags ekstra "forlengelse" som gjør lyden irriterende å høre på. Når en person skal si "sss", så høres det f.eks. mer ut som han sier "schh". Etter det jeg har skjønt, så kalles fenomenet for "sibilance" på engelsk. Dette varierer veldig fra innspilling til innspilling. Noen ganger er det omtrent ikke hørbart, mens andre ganger er det veldig hørbart.
En kamerat av meg har forøvrig samme problemet med noen veldig avslørende hodetelefoner han kjøpte nylig (sånne som dyttes langt inn i øret).
Er det her et vanlig problem i avslørende anlegg eller er det noe feil med oppsettet?
"fff" holder til ved 4000 Hz og "sss" ved 6000 Hz, omtrent, så vi kan vel starte med å fastslå at problemet er for mye energi i presens-området (4-6 kHz) relativt til andre frekvensbånd. Jeg vil tro det er vanlig i "avslørende" anlegg, ettersom et anlegg blir "avslørende" og "detaljert" ved å være litt på kanten her. Da vil selv en liten økning i forvrengning eller tonalitet få det til å bikke over til noe skarpt og ubehagelig. (Hver sin smak.

)
Årsaken kan være så mangt. Så vidt jeg vet, er hverken kilde, forsterker eller høyttalere kjent for å være skarptlydende. Det kan ha noe med rommet å gjøre, noe med høyttalerkablene (!), eller kanskje du rett og slett foretrekker noe mindre nivå i det området enn de som har produsert de forskjellige innspillingene. Ører er faktisk ganske forskjellige, og jeg mistenker noen produsenter for å ha betydelig hørselstap i diskanten.
Uansett årsak vil det nok være lettest å gjøre noe med romakustikken ved å tilføre noe som absorberer i dette frekvensbåndet, og bare der. Store absorbenter vil ta ned et mye bredere frekvensbånd enn du trenger, så du risikerer at rommet låter "dødt" samtidig som problemet fortsatt er der ettersom du har senket de andre frekvensbåndene også. Jeg har god erfaring med å legge et persisk teppe på gulvet i førsterefleksjonsområdet mellom høyttalere og lytteposisjon. Det fungerer som en forholdsvis smalspektret absorbent i dette området på grunn av en kombinasjon av forholdsvis glatt overflate og passe dyp luv. Jeg ville prøvd det først (og det har jeg da også gjort hjemme hos meg). IKEA har mange fine tepper til rimelig pris.
Deretter ville jeg prøvd meg frem med plassering av høyttalerne og kanskje også å flytte litt på lytteposisjon. Da er det en fordel å ha en eller annen form for måleutstyr. Selv et Radio Shack dB-meter, en test-CD, blyant og papir hjelper. Du vil bli overrasket over hvor store forskjeller noen få cm endring av plassering gjør. Jeg ville også prøvd å vinkle høyttalerne litt annerledes, og kanskje også å tippe dem noen få grader bakover. Poenget med alle disse manøvrene er at du endrer på løpetidsforholdet mellom direktelyd og reflektert lyd via tak, gulv og vegger, slik at kanselleringsfrekvensene fra kamfiltreringen endrer seg. Det blir litt prøv & feil, men vi snakker om å manipulere avvik i frekvensgangen i størrelsesorden +6 til -30 dB som flytter seg rundt i frekvens, så det er absolutt verdt innsatsen å jobbe litt med plassering
før man begynner å bytte ut ting.
Hvis dette har noe med kabler å gjøre, er det høyttalerkabelen jeg mistenker. Når du sier "solid core" høyttalerkabler, er det grøftekabelen Kåre vi snakker om? Jeg har aldri sett noen målinger av den, men ut fra oppbygningen vil den ha ganske mye induktans, en del kapasitans, og lav serieresistans. Det gir en svingekrets med ganske høy Q. Induktive kabler vil lage en liten resonanstopp sammen med reaktansen i delefilter og høyttaler. Den havner på 10-11 kHz med "normalt" induktive kabler (f eks Nordost), og mangler helt på kapasitive kabler (f eks Kimber). Ved høyere induktans vil denne resonanstoppen bli større og flytte seg nedover i frekvens. Hvis den blir høy nok, vil du kunne få en betoning i presensområdet/øvre diskant. Her er en simulering av hva som skjer. Rød og grønn kurve er AntiCables, hhv tvinnet og lagt med 20 cm mellomrom, og den blå kurven er en hypotetisk høyttalerkabel som har 10 ganger høyere induktans enn det igjen og forøvrig samme egenskaper. Tilfeldigvis gir det et hørbart avvik i nøyaktig det området du beskriver.
Edit: Personlig har jeg gitt beng i å drive med kabelrulett i håp om å finne noe som både har en eller annen hørbar virkning og som tilfeldigvis farger lyden i ønsket retning. I stedet har jeg kjøpt en DEQX HDP3, som faktisk ikke koster mer enn et par meter "god" kabel, men som kan gjøre nøyaktig det du vil med lyden. Hvis jeg fortsatt hadde for mye nivå i presensområdet etter at det IKEA-teppet er på plass, ville jeg helt enkelt koblet til laptopen og lagt inn et -0,5 dB cut i et passe bredt bånd sentrert på 5 kHz. Ferdig arbeid.