"Sibilance"

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Haavard skrev:
Putt Energetic kablene dine fra Oblivion inn i anlegget igjen du.

Håvard

Eller selg dem billig til meg ;D , hos meg skaper ikke Oblibon siblianter, og det med Focal diskant i systemet.
Nei, de gjør forsåvidt ikke det hos meg heller, men de tar mye av dynamikken hos meg, blir veldig uengasjerende å se på film f.eks. De er bare 1m lange hvis du vil kjøpe de :p

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bruker du for korte kabler kanskje? Det er jo endel forsterkere som gjerne vil ha en viss induktans (proposjonalt med lengde) for å undertrykke høyfrekvent støy som uroer forsterkerutgangene og gir ymse ubehagelige fenomener. Bare en tanke.. jeg vet ikke noe om de tekniske aspekter ved utgangen på Mc501

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sitat Sinep
"Multistrand - Uklar lyd, lite dynamikk, men behagelig diskant."

Hvis dette gjelder Oblivion, så skjønner jeg mindre, eller rettere sagt ingenting.
Jeg har hørt disse kablene i utallige oppsett, og har aldri hørt det du opplever.

Håvard

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
sinep skrev:
Uansett hva jeg diskuterer om hifi så ender det opp i en kabeldebatt :p
Det er bare og overse kabel maset, det er en egen avdeling for de som tror at et stykke kobber har noe signifikant betydning for lyden.

Bor du i Oslo området tar jeg gjerne med måleutstyr så får du en reell sjanse til og utbedre problemet.

Hadde du noen eksempler eller er det på et stort utvalg av musikken din?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Vidar P skrev:
Bruker du for korte kabler kanskje? Det er jo endel forsterkere som gjerne vil ha en viss induktans (proposjonalt med lengde) for å undertrykke høyfrekvent støy som uroer forsterkerutgangene og gir ymse ubehagelige fenomener. Bare en tanke.. jeg vet ikke noe om de tekniske aspekter ved utgangen på Mc501
De er bare 1 meter lange ja. Kan alltids prøve sette på noen lenger i morra hvis du mener det kan hjelpe..

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Haavard skrev:
Sitat Sinep
"Multistrand - Uklar lyd, lite dynamikk, men behagelig diskant."

Hvis dette gjelder Oblivion, så skjønner jeg mindre, eller rettere sagt ingenting.
Jeg har hørt disse kablene i utallige oppsett, og har aldri hørt det du opplever.

Håvard
Sigalkablene gir ikke den lyden - i det hele tatt. Disse fungerer veldig bra her, men høyttalerkablene derimot gir den lyden. Prøv og kombiner oblivion med solid core høyttalerkabler så skjønner du kanskje hva jeg mener.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Roald skrev:
Det er bare og overse kabel maset, det er en egen avdeling for de som tror at et stykke kobber har noe signifikant betydning for lyden.

Bor du i Oslo området tar jeg gjerne med måleutstyr så får du en reell sjanse til og utbedre problemet.

Hadde du noen eksempler eller er det på et stort utvalg av musikken din?
Er nok 5 timer lenger sør dessverre :(
Gjelder egentlig mesteparten av musikk bortsett fra veldig gode innspillinger.
På TV er det egentlig enda mer fremtredende.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Vidar P skrev:
De er bare 1 meter lange ja. Kan alltids prøve sette på noen lenger i morra hvis du mener det kan hjelpe..
Nei, dersom Roald mente meg når han snakket om kabelmas så mener jeg ingenting om merker og priser og farger, annet enn at teknisk kompatibilitet er en forutsetning for lineær frekvensgang. Jeg prøvde bare å være hjelpsom. Snakker ikke om forskjellige kabler, men om en viss basal kompatibilitet. Det er noe det også.

Som sagt vet jeg ikke hvordan utgangen på Mc501 er, men f.eks for Naim-forsterkere så anbefales en viss induktans, dvs angitt i antall meter med deres kabel (minimum 3.5m for å være nøyaktig) for mest mulig linearitet og minst mulig vreng og artefakter som følge av at forsterkerutgangene nær-oscillerer i HF støy. Det er bare slik det er laget. Og hvis tilfelle er slik med din forsterker at den gjerne vil ha en viss induktans, så trenger du en viss lengde på kabelen for å få det. Bruksanvisning er i såfall sikkert utfyllende på slikt. Se hva de skriver der.

Siden så kan vel gjerne problemet ditt skyldes mye og mangt, men det er iallefall bra sikkert at et godt system som er godt sammensatt i et godt rom ikke skal være plagsomt sibiliant. Så en eller annen feil er det, hvis det er plagsomt. Så får dere ha lykke til med å identifisere den.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
Problemet ditt er høyttalerne i kombinasjon med rommet og refleksjoner det gir.
Vær så inderlig fornuftig og ikke kast bort tiden din med kabler. Et så markant problem som du har her skyldes helt sikkert ikke kabler.
802 er vel relativt markant i toppen, eller avslørende om du vil. Jeg ville rett og slett prøvd omfattende eksperimenter med plassering og vinkling, og
aller helst med akustiske tiltak/eksperimenter. Tro meg, du kommer ingen vei med evig komponentbytte. Jeg kjenner meg presis igjen i måten du beskriver
lyden på.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Polkagris skrev:
Vær så inderlig fornuftig og ikke kast bort tiden din med kabler. Et så markant problem som du har her skyldes helt sikkert ikke kabler.
802 er vel relativt markant i toppen, eller avslørende om du vil. Jeg ville rett og slett prøvd omfattende eksperimenter med plassering og vinkling, og
aller helst med akustiske tiltak/eksperimenter. Tro meg, du kommer ingen vei med evig komponentbytte. Jeg kjenner meg presis igjen i måten du beskriver
lyden på.
Og der fikk vi fasiten.
Takk for meg i denne debatten.

Håvard

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Haavard skrev:
Polkagris skrev:
lyden på.
Og der fikk vi fasiten.

Håvard
Jepp. Kan ikke vente annet. Kabelskeptikere har all makt her på sentralen. Og rett til ubegrenset å latterligjøre de som mener noe annet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
problemet ditt skyldes dårlig kontakt mellom høyttalerkabel til forsterker og/eller høyttalerkabel. Jeg kjenner ikke til koblingene dine, så jeg bare fyrer på diverse forslag:
Solid core kan man ikke skru direkte i terminalene. Bruker du spader nå, prøv med bananer. (ikke skru-på bananer), singlewirer du? prøv i så fall biwire, uten den lasken som er standard mellom terminalene.
Det er ikke rommet. Det er aldri rommet..

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
lars_erik skrev:
Haavard skrev:
Polkagris skrev:
lyden på.
Og der fikk vi fasiten.

Håvard
Jepp. Kan ikke vente annet. Kabelskeptikere har all makt her på sentralen. Og rett til ubegrenset å latterligjøre de som mener noe annet.
Jeg sier bare hva jeg har opplevd og erfart gjennom 17 år med hifi. Tro på kabler så mye du vil, men for meg høres dette ut som et ganske markant fenomen og problem som skyldes andre ting enn nyanser på kilder og kabler. Og siden jeg har opplevd presis det han beskriver i mange lytterom og med forskjellig utstyr, så var det mine oppriktige og velmente tips jeg ville komme med. Særlig siden det var med helt andre løsninger enn evig bytte av komponenter som ga VARIGE forandringer. Jeg har tro på at nyanser fra alle ledd i kjeden kan påvirke, men akkurat på dette området han beskriver er jeg brennsikker på hva som er den største årsaken. Det må jeg vel kunne skrive? Kan ikke se at jeg latterliggjør noen.
Og for å kommentere kort siste innlegg her, enten er det ironisk eller så har man ikke skjønt et skvatt av hva lydreproduksjon er.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Polkagris skrev:
lars_erik skrev:
Haavard skrev:
Polkagris skrev:
lyden på.
Og der fikk vi fasiten.

Håvard
Jeg sier bare hva jeg har opplevd og erfart gjennom 17 år med hifi. Tro på kabler så mye du vil, men for meg høres dette ut som et ganske markant fenomen og problem som skyldes mye mer enn en kabel. Og siden jeg har opplevd presis det han beskriver i mange lytterom og med forskjellig utstyr, så var det mine oppriktige og velmente tips jeg ville komme med. Jeg har tro på at nyanser fra alle ledd i kjeden kan påvirke, men akkurat på dette området han beskriver er jeg brennsikker på hva som er den største årsaken. Det må jeg vel kunne skrive? Kan ikke se at jeg latterliggjør noen.
Og for å kommentere kort siste innlegg her, enten er det ironisk eller så har man ikke skjønt et skvatt av hva lydreproduksjon er.
Mange av oss har like lang fartstid, og har erfart at hvilke kabler man bruker er en viktig del av helheten.
Det betyr ikke at det andre du nevner ikke har betydning.

Men blir lei av de samme kranglen hele tiden. Jeg, og mange med meg, hører godt forskjeller på kabler. Likevel skal noen til stadighet fortelle oss-på ulike måter, noen også hånlige- at vi tar feil.
Det resultatet blir, er at vi ikke gidder engasjere oss.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.636
Torget vurderinger
96
lars_erik skrev:
Polkagris skrev:
lars_erik skrev:
Haavard skrev:
Polkagris skrev:
lyden på.
Og der fikk vi fasiten.

Håvard
Jeg sier bare hva jeg har opplevd og erfart gjennom 17 år med hifi. Tro på kabler så mye du vil, men for meg høres dette ut som et ganske markant fenomen og problem som skyldes mye mer enn en kabel. Og siden jeg har opplevd presis det han beskriver i mange lytterom og med forskjellig utstyr, så var det mine oppriktige og velmente tips jeg ville komme med. Jeg har tro på at nyanser fra alle ledd i kjeden kan påvirke, men akkurat på dette området han beskriver er jeg brennsikker på hva som er den største årsaken. Det må jeg vel kunne skrive? Kan ikke se at jeg latterliggjør noen.
Mange av oss har like lang fartstid, og har erfart at hvilke kabler man bruker er en viktig del av helheten.
Det betyr ikke at det andre du nevner ikke har betydning.

Men blir lei av de samme kranglen hele tiden. Jeg, og mange med meg, hører godt forskjeller på kabler. Likevel skal noen til stadighet fortelle oss-på ulike måter, noen også hånlige- at vi tar feil.
Det resultatet blir, er at vi ikke gidder engasjere oss.
Kanskje man skulle engasjere seg i å gidde å utforske mer enn å krabbe bak anlegget og nappe ut en kabel og sette på plass en annen.
For å ta trådstarters problem: Slik han beskriver det tyder alt veldig på en klar økning i responsen ved visse høye frekvenser. Det kan ingen kabel rette opp på, hvis du da ikke vet om kabler med innebygget eq?

Til trådstarter: Håper det ordner seg med lyden, det er ganske kjipt når man sitter der med kostbart anlegg og ikke er fornøyd. Ta mine eller andres tips, eller la vær. Jeg er i alle fall sikker på hva du burde prøve ;)

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.136
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Så du tror andres kunnskap begrenser seg til å "krabbe bak og nappe ut en kabel og sette på plass en annen"?
Sier sitt om seriøsiteten og manglende respekt for andres enn sin egen menighets meninger.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Alle forslag er velmente. Noen av oss mener at tekniske og akustiske problemer må løses ad teknisk og akustisk vei. Det kan ikke være helt sykt. Vi føler oss forresten like mye hånet enekelte ganger, når vi skjelles ut som "målemafia som ikke tror på sine egne ører" osv. Det er uansett ikke noen grunn til å bli fra seg og forlate diskusjonen.
Jeg er enig med Polkagris: Det er ikke særlig plausibelt at man kan fikse på et konkret, alvorlig problem med kabelbytte, med mindre det er noe ekstremt ved kabelen som trigger hf- unoter hos forsterkeren. Sånn er det bare (iflg mitt syn).
Noe annet om det var et 'bad mood' problem- vi opplever alle at plutselig en dag lyder det ikke så godt som det pleier osv- i slike tilfeller er det jo mye rart som hjelper. No

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
sinep skrev:
Signalkilden ser sånn ut nå (fra veggen og ut):
Oblivion strøm -> Linn akurate ds -> Oblivion signalkabel -> mcintosh 501 -> solidcore kabel -> b&w 802d
...
501 er en av dem med utgangstrafo? Hvor mye har du eksperimentert med valg av viklingene? Prøv evt 8 ohms tappen dersom du nå bruker av de andre. Det kan være at trafokoblingen på utgangen og impedansen i 802 er vanskelig å få til å spille sammen. Vær også oppmerksom på at 501 kan ha et relativt bred spekter av forvregning med høy orden når den presses hardt, det bør ikke ha noe direkte å si mht SSS lyder (annet en ved veldig høye nivåer) men ...

Har du problemer med ekko? Klapp og knips litt hardt på ulike steder i romet og hør etter gjennklangen (fortinnsvis på en stille dag).

Jeg støtter ellers forslagene om ytterligere eksperimentering med akustikken og geometrien i lytterommet. Lån evt noe egnet måleutstyr og let etter resonanser i området 3-10-(15) KHz. (B&W 802D har en uryddig respons i dette området, men ikke så mange tegn på egentlig resonans). Som andre nevner er SSS lyder notorisk vanskelige på opptak, spesielt nærmikrofonvariantene, og det kan være vanskelig å finne gode eksempler på OK opptak (som evt gjenngis feil).

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Edruelige tanker fra KJ. Synd at en slik oppsummering av tenkelige problemkilder skal utarte slik forresten. Istedet for å hive seg i skyttergraver med hvert sitt sikre kort eller fasit til løsning, som ingen forresten vet hva er allikevel, så er det vel mer konstruktivt å foreslå mulige løsningsalternativer.

Hvis man ikke vet hva det skyldes så får man vel jobbe som med en eksklusjonsdiagnose; man får begynne i en ende og nøste, utelukke en etter en av de mest tenkelige årsakene, og til slutt ramler man vel over det.
Årsaken kan være så mangt, vi vet ikke noen av oss, man fikk nesten være der selv om man skulle bli klokere, men den kan også være multifaktorell eller et resultat av adderte problemer om man vil. Man får bare nøste.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Man skrev:
problemet ditt skyldes dårlig kontakt mellom høyttalerkabel til forsterker og/eller høyttalerkabel. Jeg kjenner ikke til koblingene dine, så jeg bare fyrer på diverse forslag:
Solid core kan man ikke skru direkte i terminalene. Bruker du spader nå, prøv med bananer. (ikke skru-på bananer), singlewirer du? prøv i så fall biwire, uten den lasken som er standard mellom terminalene.
Det er ikke rommet. Det er aldri rommet..
Jeg mener ganske bestemt at jeg har skrudd htkablene direkte i terminalene. Men det kan jeg altså ikke ha gjort? Kanskje jeg må gidde å krabbe bak anlegget for å sjekke?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Den sch-lyden er lyden av forvrengning p.g.a dårlig kontakt. Sånt man plutselig hører når anlegget er transparent nok ellers. Skal man skru solid core "godt nok" fast med vanlige skruterminaler, da ødelegger man terminalene. Gidder du ikke bruke penger på skikkelige spader a la wbt, så er bananer å foretrekke. F.eks de z-pluggene som Nordost bruker. De kan sikkert få kjøpt disse hos soundgarden for en 10er pr stk.

Kjører du kun singlewiring, så må du også bytte ut lasken som forbinder de øverste og nederste terminalene. Bruk da helt vanlig tykk multistrand kobber istedet. Det er vel ulike erfaringer på om man skal bruke de nederste eller øverste terminalene ved singlewiring, min erfaring er: bruk alltid de nederste. (De fleste velger øverst i den tro det skal gi mer detaljer, men høyttaleren blir også litt lysere i klangen, og det er 802d allerede i utgangspunktet)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Den sch-lyden er lyden av forvrengning p.g.a dårlig kontakt. Sånt man plutselig hører når anlegget er transparent nok ellers.
Når noen sier noe slikt, er jeg fristet til å tro de aldri har hørt sibilans i det hele tatt. Det har absolutt ingenting med dårlig kontakt å gjøre.

Tivoli-radioen min har voldsomt tydelige sibilanter på litt høyere (vel...) volum. hvor er det jeg skal skru kablene bedre fast?

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Først:
Setter pris på alle tilbakemeldinger både fra teoretikere og praktikere. Personlig hører jeg forskjell på både komponentbytte, kabelbytte, høyttalerbytte, akustiske tiltak og høyttalerplassering, så jeg synes ingen av forslagene er dumme, men jeg synes noen er mindre sannsynlig enn andre for øyeblikket.

Dette med kontaktproblem... Jeg har prøvd å bytte til nordostkabler med veldig gode bananplugger, og det ga altså ingen stor forskjell (høres ut som diskanten roer seg ned litt dog).

Akustiske tiltak har jeg altså prøvd. Har neddynket rommet i absorbenter og det gir ingen nevneverdig forskjell.

Det jeg ikke har prøvd er forslaget til Vidar P om minimumslengde på kabler, dette høres ikke usannsynlig ut og skal prøves ut. Har heller ikke prøvd å bytte forsterker, det kan jeg også prøve siden jeg har en hegel til overs. Ellers blir det jo å prøve ymse kabelbytter (virker som disse setter signalet ut av fase eller no).

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Dazed skrev:
Når noen sier noe slikt, er jeg fristet til å tro de aldri har hørt sibilans i det hele tatt. Det har absolutt ingenting med dårlig kontakt å gjøre.

Tivoli-radioen min har voldsomt tydelige sibilanter på litt høyere (vel...) volum. hvor er det jeg skal skru kablene bedre fast?
Enig med deg her. Har vanskelig for å tro at dette har noe med akustiske forhold og plassering å gjøre. I bilen min, kommer også disse lydene veldig tydelig frem, spesielt når jeg bruker radioen.

Og som sagt så har jeg en kamerat som akkurat har kjøpt seg noen veldig fancy formlagde in-ear ørepropper til 7-8000 og han har akkurat samme problem som meg. Her kan man i hvert fall ikke skylde på akustikken, det må i så fall være kilden. Får jo inntrykk av at det er en sammenheng mellom klarheten i anlegget og hvor fremtredende denne lyden er.

U

utgatt60135

Gjest
Man skrev:
Den sch-lyden er lyden av forvrengning p.g.a dårlig kontakt.
Jeg har ikke skjønt meg på dette med dårlig kontakt. Har aldri opplevd noe anderledes med ulik tilkobling og min tanke er at det skal mye til å tukle det til med dårlig kobling. I allefall kan jeg ikke skjønne at det skulle påvirke sibilanter. Jeg har mer tro på å eleminere komponenter med betydelige forskjeller for å finne ut hvor problemet sitter. Hegelen er en god begynnelse. Rom og høyttalerposisjoner er neppe hovedproblemet, men kan avhjelpe. De er ikke dette som lager sterke betoninger på sibilanter.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Har et lite problem med lyden som jeg ikke helt vet om skyldes anlegget mitt eller innspillingene.
Problemet er at sss, fff, sch lyder blir veldig markante og får en slags ekstra "forlengelse" som gjør lyden irriterende å høre på. Når en person skal si "sss", så høres det f.eks. mer ut som han sier "schh". Etter det jeg har skjønt, så kalles fenomenet for "sibilance" på engelsk. Dette varierer veldig fra innspilling til innspilling. Noen ganger er det omtrent ikke hørbart, mens andre ganger er det veldig hørbart.

En kamerat av meg har forøvrig samme problemet med noen veldig avslørende hodetelefoner han kjøpte nylig (sånne som dyttes langt inn i øret).

Er det her et vanlig problem i avslørende anlegg eller er det noe feil med oppsettet?
"fff" holder til ved 4000 Hz og "sss" ved 6000 Hz, omtrent, så vi kan vel starte med å fastslå at problemet er for mye energi i presens-området (4-6 kHz) relativt til andre frekvensbånd. Jeg vil tro det er vanlig i "avslørende" anlegg, ettersom et anlegg blir "avslørende" og "detaljert" ved å være litt på kanten her. Da vil selv en liten økning i forvrengning eller tonalitet få det til å bikke over til noe skarpt og ubehagelig. (Hver sin smak. :) )

Årsaken kan være så mangt. Så vidt jeg vet, er hverken kilde, forsterker eller høyttalere kjent for å være skarptlydende. Det kan ha noe med rommet å gjøre, noe med høyttalerkablene (!), eller kanskje du rett og slett foretrekker noe mindre nivå i det området enn de som har produsert de forskjellige innspillingene. Ører er faktisk ganske forskjellige, og jeg mistenker noen produsenter for å ha betydelig hørselstap i diskanten.

Uansett årsak vil det nok være lettest å gjøre noe med romakustikken ved å tilføre noe som absorberer i dette frekvensbåndet, og bare der. Store absorbenter vil ta ned et mye bredere frekvensbånd enn du trenger, så du risikerer at rommet låter "dødt" samtidig som problemet fortsatt er der ettersom du har senket de andre frekvensbåndene også. Jeg har god erfaring med å legge et persisk teppe på gulvet i førsterefleksjonsområdet mellom høyttalere og lytteposisjon. Det fungerer som en forholdsvis smalspektret absorbent i dette området på grunn av en kombinasjon av forholdsvis glatt overflate og passe dyp luv. Jeg ville prøvd det først (og det har jeg da også gjort hjemme hos meg). IKEA har mange fine tepper til rimelig pris.

Deretter ville jeg prøvd meg frem med plassering av høyttalerne og kanskje også å flytte litt på lytteposisjon. Da er det en fordel å ha en eller annen form for måleutstyr. Selv et Radio Shack dB-meter, en test-CD, blyant og papir hjelper. Du vil bli overrasket over hvor store forskjeller noen få cm endring av plassering gjør. Jeg ville også prøvd å vinkle høyttalerne litt annerledes, og kanskje også å tippe dem noen få grader bakover. Poenget med alle disse manøvrene er at du endrer på løpetidsforholdet mellom direktelyd og reflektert lyd via tak, gulv og vegger, slik at kanselleringsfrekvensene fra kamfiltreringen endrer seg. Det blir litt prøv & feil, men vi snakker om å manipulere avvik i frekvensgangen i størrelsesorden +6 til -30 dB som flytter seg rundt i frekvens, så det er absolutt verdt innsatsen å jobbe litt med plassering før man begynner å bytte ut ting.

Hvis dette har noe med kabler å gjøre, er det høyttalerkabelen jeg mistenker. Når du sier "solid core" høyttalerkabler, er det grøftekabelen Kåre vi snakker om? Jeg har aldri sett noen målinger av den, men ut fra oppbygningen vil den ha ganske mye induktans, en del kapasitans, og lav serieresistans. Det gir en svingekrets med ganske høy Q. Induktive kabler vil lage en liten resonanstopp sammen med reaktansen i delefilter og høyttaler. Den havner på 10-11 kHz med "normalt" induktive kabler (f eks Nordost), og mangler helt på kapasitive kabler (f eks Kimber). Ved høyere induktans vil denne resonanstoppen bli større og flytte seg nedover i frekvens. Hvis den blir høy nok, vil du kunne få en betoning i presensområdet/øvre diskant. Her er en simulering av hva som skjer. Rød og grønn kurve er AntiCables, hhv tvinnet og lagt med 20 cm mellomrom, og den blå kurven er en hypotetisk høyttalerkabel som har 10 ganger høyere induktans enn det igjen og forøvrig samme egenskaper. Tilfeldigvis gir det et hørbart avvik i nøyaktig det området du beskriver.

Edit: Personlig har jeg gitt beng i å drive med kabelrulett i håp om å finne noe som både har en eller annen hørbar virkning og som tilfeldigvis farger lyden i ønsket retning. I stedet har jeg kjøpt en DEQX HDP3, som faktisk ikke koster mer enn et par meter "god" kabel, men som kan gjøre nøyaktig det du vil med lyden. Hvis jeg fortsatt hadde for mye nivå i presensområdet etter at det IKEA-teppet er på plass, ville jeg helt enkelt koblet til laptopen og lagt inn et -0,5 dB cut i et passe bredt bånd sentrert på 5 kHz. Ferdig arbeid.

Vedlegg

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Man skrev:
Den sch-lyden er lyden av forvrengning p.g.a dårlig kontakt. Sånt man plutselig hører når anlegget er transparent nok ellers. Skal man skru solid core "godt nok" fast med vanlige skruterminaler, da ødelegger man terminalene. Gidder du ikke bruke penger på skikkelige spader a la wbt, så er bananer å foretrekke. F.eks de z-pluggene som Nordost bruker. De kan sikkert få kjøpt disse hos soundgarden for en 10er pr stk.

Kjører du kun singlewiring, så må du også bytte ut lasken som forbinder de øverste og nederste terminalene. Bruk da helt vanlig tykk multistrand kobber istedet. Det er vel ulike erfaringer på om man skal bruke de nederste eller øverste terminalene ved singlewiring, min erfaring er: bruk alltid de nederste. (De fleste velger øverst i den tro det skal gi mer detaljer, men høyttaleren blir også litt lysere i klangen, og det er 802d allerede i utgangspunktet)
Åja, så nå kan man skru solid core direkte i terminalene likevel? Men skal man skru godt nok til, ødelegger man altså disse terminalene. Jeg har ikke sch-lyder i anlegget, altså må jeg ha skrudd godt nok til. Og i og med at jeg i det hele tatt har lyd, må vel terminalene mine være relativt intakte.
Sukk. Skulle ønske det var litt færre absolutte sannheter å hanskes med. Det har vært mye av det nå, både her og i andre tråder.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
Mener jeg leste en omtale av disse høyttalerne en gang, hvor det ble påpekt at de egentlig er ganske krevende med hensyn på forsterkeren, spesielt at en trenger ganske mye effekt. I testen ble de koblet til noen 500W Musical Fidelity om jeg husker riktig (eller var det 750W?).
Så jeg ville nok testet dem med en annen forsterker.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Leser litt om fenomenet i andre forum og noen som har klart å løse problemet med
1. Bytte kondensatorer i forsterkeren eller kilden
2. Koble på et strømfilter, han mener dette skyldes dårlig kvalitet på strømnettet.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
569
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
Man skrev:

Åja, så nå kan man skru solid core direkte i terminalene likevel? Men skal man skru godt nok til, ødelegger man altså disse terminalene. Jeg har ikke sch-lyder i anlegget, altså må jeg ha skrudd godt nok til. Og i og med at jeg i det hele tatt har lyd, må vel terminalene mine være relativt intakte.
Sukk. Skulle ønske det var litt færre absolutte sannheter å hanskes med. Det har vært mye av det nå, både her og i andre tråder.
Det var jo ikke meningen at du skulle ta det SÅ bokstavelig da. Å skru direkte på solidcore gir bare ikke god nok kontakt. Og hvem av oss har ikke opplevd å ha strammet til så hardt at hele terminalen begynner å løsne fra høyttaleren innvendig?

U

utgatt60135

Gjest
sinep skrev:
Leser litt om fenomenet i andre forum og noen som har klart å løse problemet med
2. Koble på et strømfilter, han mener dette skyldes dårlig kvalitet på strømnettet.
Høres rart ut begge deler for meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Jeg har også gode erfaringer med strømfilter. Ikke så mye sibilans, men lett hørbar reduksjon i "hardhet", som må være en eller annen form for forvrengning. Likevel, det er mye annet jeg ville prøvd før jeg begynte å lodde ut kondensatorer fra forsterker og kilde.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Asbjørn skrev:
Edit: Personlig har jeg gitt beng i å drive med kabelrulett i håp om å finne noe som både har en eller annen hørbar virkning og som tilfeldigvis farger lyden i ønsket retning. I stedet har jeg kjøpt en DEQX HDP3, som faktisk ikke koster mer enn et par meter "god" kabel, men som kan gjøre nøyaktig det du vil med lyden. Hvis jeg fortsatt hadde for mye nivå i presensområdet etter at det IKEA-teppet er på plass, ville jeg helt enkelt koblet til laptopen og lagt inn et -0,5 dB cut i et passe bredt bånd sentrert på 5 kHz. Ferdig arbeid.
Den er litt interessant den simuleringen, men verdiene er veldig små selv om de er overdrevet. Disse lydene er såpass høye at de først setter inn som verst, så overskygger de alt annet som er av frekvenser omtrent.

Det med DEQX har jeg snust litt på, men jeg liker ikke helt tanken på å "jukse" meg frem til en løsning. Jeg vil helst ta tak i problemet og løse det en gang for alle i stedet for å legge et teppe over det og late som at det ikke eksisterer. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er relatert til akustikk.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Man skrev:
Steinar_Lund skrev:
Man skrev:

Det var jo ikke meningen at du skulle ta det SÅ bokstavelig da. Å skru direkte på solidcore gir bare ikke god nok kontakt. Og hvem av oss har ikke opplevd å ha strammet til så hardt at hele terminalen begynner å løsne fra høyttaleren innvendig?
Jo takk, jeg har vært der jeg også. Men det er heldigvis lenge siden. ;D
Ellers må jeg få si at innleggene dine ikke gir så mye rom for "tolkning". Mulig jeg er kverulant (kona sier jeg er det) men jeg reiser litt bust når jeg ser slike bastante påstander som beviselig ikke er korrekte.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du har vel ikke høyttalerne stående på spikes mot stein eller noe slik vel?

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
sinep skrev:
Har et lite problem med lyden som jeg ikke helt vet om skyldes anlegget mitt eller innspillingene.
Problemet er at sss, fff, sch lyder blir veldig markante og får en slags ekstra "forlengelse" som gjør lyden irriterende å høre på. Når en person skal si "sss", så høres det f.eks. mer ut som han sier "schh". Etter det jeg har skjønt, så kalles fenomenet for "sibilance" på engelsk. Dette varierer veldig fra innspilling til innspilling. Noen ganger er det omtrent ikke hørbart, mens andre ganger er det veldig hørbart.

En kamerat av meg har forøvrig samme problemet med noen veldig avslørende hodetelefoner han kjøpte nylig (sånne som dyttes langt inn i øret).

Er det her et vanlig problem i avslørende anlegg eller er det noe feil med oppsettet?
"fff" holder til ved 4000 Hz og "sss" ved 6000 Hz, omtrent, så vi kan vel starte med å fastslå at problemet er for mye energi i presens-området (4-6 kHz) relativt til andre frekvensbånd. Jeg vil tro det er vanlig i "avslørende" anlegg, ettersom et anlegg blir "avslørende" og "detaljert" ved å være litt på kanten her. Da vil selv en liten økning i forvrengning eller tonalitet få det til å bikke over til noe skarpt og ubehagelig. (Hver sin smak. :) )

Årsaken kan være så mangt. Så vidt jeg vet, er hverken kilde, forsterker eller høyttalere kjent for å være skarptlydende. Det kan ha noe med rommet å gjøre, noe med høyttalerkablene (!), eller kanskje du rett og slett foretrekker noe mindre nivå i det området enn de som har produsert de forskjellige innspillingene. Ører er faktisk ganske forskjellige, og jeg mistenker noen produsenter for å ha betydelig hørselstap i diskanten.

Uansett årsak vil det nok være lettest å gjøre noe med romakustikken ved å tilføre noe som absorberer i dette frekvensbåndet, og bare der. Store absorbenter vil ta ned et mye bredere frekvensbånd enn du trenger, så du risikerer at rommet låter "dødt" samtidig som problemet fortsatt er der ettersom du har senket de andre frekvensbåndene også. Jeg har god erfaring med å legge et persisk teppe på gulvet i førsterefleksjonsområdet mellom høyttalere og lytteposisjon. Det fungerer som en forholdsvis smalspektret absorbent i dette området på grunn av en kombinasjon av forholdsvis glatt overflate og passe dyp luv. Jeg ville prøvd det først (og det har jeg da også gjort hjemme hos meg). IKEA har mange fine tepper til rimelig pris.

Deretter ville jeg prøvd meg frem med plassering av høyttalerne og kanskje også å flytte litt på lytteposisjon. Da er det en fordel å ha en eller annen form for måleutstyr. Selv et Radio Shack dB-meter, en test-CD, blyant og papir hjelper. Du vil bli overrasket over hvor store forskjeller noen få cm endring av plassering gjør. Jeg ville også prøvd å vinkle høyttalerne litt annerledes, og kanskje også å tippe dem noen få grader bakover. Poenget med alle disse manøvrene er at du endrer på løpetidsforholdet mellom direktelyd og reflektert lyd via tak, gulv og vegger, slik at kanselleringsfrekvensene fra kamfiltreringen endrer seg. Det blir litt prøv & feil, men vi snakker om å manipulere avvik i frekvensgangen i størrelsesorden +6 til -30 dB som flytter seg rundt i frekvens, så det er absolutt verdt innsatsen å jobbe litt med plassering før man begynner å bytte ut ting.

Hvis dette har noe med kabler å gjøre, er det høyttalerkabelen jeg mistenker. Når du sier "solid core" høyttalerkabler, er det grøftekabelen Kåre vi snakker om? Jeg har aldri sett noen målinger av den, men ut fra oppbygningen vil den ha ganske mye induktans, en del kapasitans, og lav serieresistans. Det gir en svingekrets med ganske høy Q. Induktive kabler vil lage en liten resonanstopp sammen med reaktansen i delefilter og høyttaler. Den havner på 10-11 kHz med "normalt" induktive kabler (f eks Nordost), og mangler helt på kapasitive kabler (f eks Kimber). Ved høyere induktans vil denne resonanstoppen bli større og flytte seg nedover i frekvens. Hvis den blir høy nok, vil du kunne få en betoning i presensområdet/øvre diskant. Her er en simulering av hva som skjer. Rød og grønn kurve er AntiCables, hhv tvinnet og lagt med 20 cm mellomrom, og den blå kurven er en hypotetisk høyttalerkabel som har 10 ganger høyere induktans enn det igjen og forøvrig samme egenskaper. Tilfeldigvis gir det et hørbart avvik i nøyaktig det området du beskriver.

Fant noe data på standard solidcore høgtkabel fra origin live,kanskje det er ca likt som solide kåre grøftekabel?

Resistans :0,02ohm/m
Capasitans:0,8nf/m
Inductance:1,2uh/m

Ellers så virker det rart på målingene dine Asbjørn at 0,2db(blå kurve) kan vere nevneverdig hørbart?

Billigløysing på ditt problem sinep,kan kanskje vere ein motstand til diskant på høgtkabel,som demper med rundt 1db.(sjøl om heile diskantområdet da dempes,så er det kanskje ok?)Duelund motstander feks.
Da må du såklart biwire om noe slikt skal prøves.

Mvh.

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Vidar P skrev:
Du har vel ikke høyttalerne stående på spikes mot stein eller noe slik vel?
Jeg har tatt av hjula på de og satt de på små absorbentknotter, så de står og gynger frem og tilbake når jeg dulter borti de. Føler egentlig at jeg har gjort det meste "etter boka", men jeg finner alltid noe nytt å henge meg opp i ;)

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
samlanes skrev:
Fant noe data på standard solidcore høgtkabel fra origin live,kanskje det er ca likt som solide kåre grøftekabel?

Resistans :0,02ohm/m
Capasitans:0,8nf/m
Inductance:1,2uh/m

Ellers så virker det rart på målingene dine Asbjørn at 0,2db(blå kurve) kan vere nevneverdig hørbart?

Billigløysing på ditt problem sinep,kan kanskje vere ein motstand til diskant på høgtkabel,som demper med rundt 1db.(sjøl om heile diskantområdet da dempes,så er det kanskje ok?)Duelund motstander feks.
Da må du såklart biwire om noe slikt skal prøves.

Mvh.
Det er grøftekabel som blir brukt ja og de er utrolig avslørende og realistiske i lyden i forhold til flerledere, men de leverer dessverre også svakhetene i anlegget til meg på et sølvfat.

Det er en løsning det her å kjøre et eget løp på diskanten som du sier, enten med en egen kabel eller med en motstand, men jeg prøver å dytte sånne løsninger så langt bak i køen som mulig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hypotese:

#1 Oppbrytninger i mellomtone/bassmellomtone kan havne i dette frekvensområdet. Slakke filtre gir dårlig demping av ringingen.

#2 Spredningskarakteristikken rundt delefrekvensen er ofte aldeles spinnvill. Veldig lite spredning under, og veldig mye over. Dette gir (i et rom) mye lengre etterklangstid over delefrekvensen enn under. Samme frekvensområde.

To mulige grunner til at presens- nedre diskantområde ofte stikker av i typiske/ vanlige høyttalere. Det er mye av konsonantene som ligger her. Så kommer nærmikrofonopptak på toppen av det hele.

Jeg tror svaret ligger i rimelig bratte filtre og spredningskontroll av diskantelementene. Det er mange produsenter som demper nivået rundt delefrekvensen, men dette kan gi en litt 'daff', 'sløv', og subjektivt udynamisk gjengivelse.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
sinep skrev:
Asbjørn skrev:
Den er litt interessant den simuleringen, men verdiene er veldig små selv om de er overdrevet. Disse lydene er såpass høye at de først setter inn som verst, så overskygger de alt annet som er av frekvenser omtrent.

Det med DEQX har jeg snust litt på, men jeg liker ikke helt tanken på å "jukse" meg frem til en løsning. Jeg vil helst ta tak i problemet og løse det en gang for alle i stedet for å legge et teppe over det og late som at det ikke eksisterer. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er relatert til akustikk.
EQ i det digitale domenet er "juks", mens EQ utført med høyttalerkabler er det ikke? Godt vi alle er forskjellige, sier nu jei.

Ellers var den simuleringen bare en vei, fra forsterker til høyttaler, så det totale avviket blir dobbelt så stort når du tar med returledningen fra høyttaler tilbake til forsterker. +0,4 dB i hele presensområdet, kombinert med litt redusert nivå i mellomtonen og ganske kraftig avrulling over 10 kHz burde være lett hørbart som en betoning av sibilanter samtidig som det mangler litt "luft" og "utklingning" i høye toner fra sånt som cymbaler og triangel. Ingen natt-og-dag-forskjell, bevares, men dette er en av de få kabelgreiene som stemmer brukbart med konvensjonell teori. Jeg tok i skikkelig med induktansen i den simuleringen, type 24 uH pr meter, så jeg påstår ikke at det er en gyldig modell av noen som helst kabel, men det illustrerer en effekt. Reaktansen i delefilter og høyttaler er også viktig for hvordan dette slår ut. Modellen brukte en forholdsvis "snill" to-veis høyttaler.

Det er også en slags læringseffekt som kan være til stede her. Hvis du først har begynt å irritere deg over en unote, vil det være vanskelig å legge denne til side. Den vil lett dominere over mye annet i bevisstheten. Enslags selektiv oppmerksomhet, tilsvarende måten man lett kan zoome inn på en bestemt konversasjon i et rom fullt av mennesker.

sinep skrev:
Det er grøftekabel som blir brukt ja og de er utrolig avslørende og realistiske i lyden i forhold til flerledere, men de leverer dessverre også svakhetene i anlegget til meg på et sølvfat.
OK. Og det du prøver å gjøre er å få anlegget litt mindre "avslørende" i presensområdet. Da ville jeg lagt ut det gulvteppet og prøvd et bytte av høyttalerkabler til noe med samme tverrsnitt, men mindre induktans (og fortsatt forsvarlig kapasitans), solid core eller ikke. Det er ikke nødvendig å kjøpe noe dyrt, men i dette tilfellet ville jeg altså prøvd å låne et annet par høyttalerkabler for å teste den teorien, eksempelvis et par Kimber 8TC eller noe slikt for å være sikker på at de elektriske egenskapene ligger et godt stykke unna det du har nå.

Topp Bunn