Jeg liker egentlig hverken tanken på dempe vekk problemdiskanten med eq eller å grøte den til med annen kabel, men jeg ser på begge deler som halvveise løsninger. Dog tror jeg det ville vært bedre å grøte til diskanten enn å fjerne den.Asbjørn skrev:EQ i det digitale domenet er "juks", mens EQ utført med høyttalerkabler er det ikke? Godt vi alle er forskjellige, sier nu jei.
Jeg har prøvd å bytte litt mellom forskjellige solidcore kabler og flette de og sånn for å redusere induktans, eneste forskjellen jeg merker er hvis jeg øker og minsker tykkelsen på kabelen. Disse små variasjonene i induktans har tydeligvis ingen betydning hos meg. Den største forskjellen er ved bytte mellom flerledere og solidcore, da begynner det virkelig å skje store ting, forklar det den som tør!Asbjørn skrev:Ellers var den simuleringen bare en vei, fra forsterker til høyttaler, så det totale avviket blir dobbelt så stort når du tar med returledningen fra høyttaler tilbake til forsterker. +0,4 dB i hele presensområdet, kombinert med litt redusert nivå i mellomtonen og ganske kraftig avrulling over 10 kHz burde være lett hørbart som en betoning av sibilanter samtidig som det mangler litt "luft" og "utklingning" i høye toner fra sånt som cymbaler og triangel. Ingen natt-og-dag-forskjell, bevares, men dette er en av de få kabelgreiene som stemmer brukbart med konvensjonell teori. Jeg tok i skikkelig med induktansen i den simuleringen, type 24 uH pr meter, så jeg påstår ikke at det er en gyldig modell av noen som helst kabel, men det illustrerer en effekt. Reaktansen i delefilter og høyttaler er også viktig for hvordan dette slår ut. Modellen brukte en forholdsvis "snill" to-veis høyttaler.
Det er også en slags læringseffekt som kan være til stede her. Hvis du først har begynt å irritere deg over en unote, vil det være vanskelig å legge denne til side. Den vil lett dominere over mye annet i bevisstheten. Enslags selektiv oppmerksomhet, tilsvarende måten man lett kan zoome inn på en bestemt konversasjon i et rom fullt av mennesker.
OK. Og det du prøver å gjøre er å få anlegget litt mindre "avslørende" i presensområdet. Da ville jeg lagt ut det gulvteppet og prøvd et bytte av høyttalerkabler til noe med samme tverrsnitt, men mindre induktans (og fortsatt forsvarlig kapasitans), solid core eller ikke. Det er ikke nødvendig å kjøpe noe dyrt, men i dette tilfellet ville jeg altså prøvd å låne et annet par høyttalerkabler for å teste den teorien, eksempelvis et par Kimber 8TC eller noe slikt for å være sikker på at de elektriske egenskapene ligger et godt stykke unna det du har nå.
Leste rundt 150 forum innlegg på nettet i går og jeg ser at samtlige av disse (bortsett fra 1 person) har akkurat samme erfaring som meg med flerledere og solide ledere (økt realisme, mer presisjon, klarere lyd etc), så det må være en sammenheng her. Men nå vet jeg ikke om kabler har skyld i problemet i den sammenhengen her, men de gjør i hvert fall problemet mer fremtredende.