Aaah - lyspæresyndromet...Voff skrev:men den spiser lyspærer.
Noen hint for å fikse litt på dette:
Blåtonede lyspærer gir tilsynelatende "skarpere lys", men i realiteten gir det mindre lysutbytte. Hvorfor? Fordi et filter bare kan fjærne lys -ikke legge til. Skal du vri lysspekteret vha filter, tar filteret bort noe, da må en kompensere med å øke inngående lyseffekt Dette betyr at du må øke effekten som lyspæren bruker = mere varme = kortere levetid.
+30, +50 og +60-pærer gir mere lys, men de har vesentlig kortere livslengde på filamentene.
Jeg har på firmabilen, en '01 Mecedes ML (bruker H1 og H7-pærer i hovedlysene), prøvd +60-pærer (Osram Nightbreaker og Philips tilsvarende). De ga veldig bra lys, men er 2-3 ganger så dyre som vanlige GE standardpærer. Levetiden på en standardpære er ca 1100-1200 timer. En nightbreaker (+60, delvis blåtonet) har en levetid på ca 300-350 timer (utfra inervall mellom hver gang en pære ryker - jeg kjører 4-5 timer pr. dag, 6 dager i uka). Jeg gikk tilbake til standardpærer, rett og slett fordi at pærebytte i eningen er en pest og en plage, og i tillegg drar det en del penger, når en skal bytte et sett pærer så ofte... +30-pærer er et greit kompromiss her, men litt variabelt utvalg på bensinstasjonene tilsier vanligvis enten dyre nghtbreakere eller standardpærer.
Johan-Kr