SEVEN, ikke dødssynder, men seter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.871
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Voff skrev:
    men den spiser lyspærer.
    Aaah - lyspæresyndromet...

Noen hint for å fikse litt på dette:

Blåtonede lyspærer gir tilsynelatende "skarpere lys", men i realiteten gir det mindre lysutbytte. Hvorfor? Fordi et filter bare kan fjærne lys -ikke legge til. Skal du vri lysspekteret vha filter, tar filteret bort noe, da må en kompensere med å øke inngående lyseffekt Dette betyr at du må øke effekten som lyspæren bruker = mere varme = kortere levetid.

+30, +50 og +60-pærer gir mere lys, men de har vesentlig kortere livslengde på filamentene.

Jeg har på firmabilen, en '01 Mecedes ML (bruker H1 og H7-pærer i hovedlysene), prøvd +60-pærer (Osram Nightbreaker og Philips tilsvarende). De ga veldig bra lys, men er 2-3 ganger så dyre som vanlige GE standardpærer. Levetiden på en standardpære er ca 1100-1200 timer. En nightbreaker (+60, delvis blåtonet) har en levetid på ca 300-350 timer (utfra inervall mellom hver gang en pære ryker - jeg kjører 4-5 timer pr. dag, 6 dager i uka). Jeg gikk tilbake til standardpærer, rett og slett fordi at pærebytte i eningen er en pest og en plage, og i tillegg drar det en del penger, når en skal bytte et sett pærer så ofte... +30-pærer er et greit kompromiss her, men litt variabelt utvalg på bensinstasjonene tilsier vanligvis enten dyre nghtbreakere eller standardpærer.

Johan-Kr

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Man lager vel pærer med så lang levetid som man ønsker. Det er ikke noe problem å lage pærer som varer nesten evig, men da ødelegges markedet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.871
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Levetiden er en funksjon av effekt, filamentets lengde, materialer og tykkelse. Og selvfølgelig teknologi - led varer lengre enn xenonpærer, som varer lengre enn halogenpærer, men en kan ikke bruke xenonpærer i reflektorer for halogenpærer. Lysbildet blir ikke korrekt.

Utfra designet lysstyrke, absorbsjon i filteret og at filamentets utforming allerede er definert i pære-standarden, så er levetiden gitt. Mere avgitt lysstyrke = kortere levetid og filter i lyspæra (blått lys) = kortere levetid. "There's no such thing as a free lunch".

(Forresten, så er det ingen incentiver for hverken produsenter eller leverandører til å selge pærer med lengre levetid - hva tror du de tjener mest på?)

Johan-Kr

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Voff skrev:
    RoDa skrev:
    @ donnerwetter & Voff:

Har dere S-max selv?
    Noen andre pluss og minus å tenke på?

R
    Jeg kjører en på jobb. Bilen har gått 140 000km nå.
    En ting å huske på; dette er ingen Audi ;D. De som ha skranglefri bil som hugd ut av ett stykke granitt kan lete andre steder. Tysk grundighet er fraværende i S-max. Det er en grei bruksbil men er man perfeksjonist kan man finne mye som irriterer. F.eks belter i baksetet som lett snurrer og ender i klem i dørene. Setebelte fester bak som skrangler mot hverandre. Regnsensor som er helt håpløs og som aldri gir rett intervall - til å bli sprø av. Bakrute og frontrutevarmer som slår seg automatisk på om det er kaldt ute eller defrosteren startes. Dårlig radio - nærmest ubrukelig når det gjelder mottak. Vanskelig å skifte hovedlyspære uten å knekke skrufeste på lykteglasset - har gjort det to ganger. Endel elektriske gremlins som forsvinner ved å slå av tenninga og starte bilen på nytt (operativsystem fra Microsoft? ;D). Generelt mange billige løsninger.
    Bilen har lavt støynivå og gode seter (til å være Ford). Den er svært romslig men fjæringskomforten er noe med det mest stumpete du kan få i denne størrelse, mer slik du venter i en stramt oppsatt bil i Golf-klassen, men det hjelper på å gi et sportslig(?) preg. Bilen hadde kledd en litt sløvere styring; i alle fall på landeveiskjøring.
    Unngå dette instrumentpanelet med display i midten og gå for den billigste klassiske instrumentklokkene. Inneholder bare bling og unyttig informasjon...
    S-max'en jeg har erfaring med har hatt relativt få feil, men den spiser lyspærer. Elers er kvaliteten på Ford svært variabel, men får du en god en har du bra bil....
    Huffda....

Der ser det ut som både Zafira og 5008 kom inn fra skyggene......
    Spesielt 5008.....

R

Jeg mente da å være relativt positiv ;D.
    S

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Kan jo hende jeg synes S-Max er fin å kjøre også.?

R
    S-max ER fin å kjøre. Jeg prøver bare å være litt kritisk; alt kan forbedres! Ellers vil jeg være forsiktig med å lasse for mye utstyr på slike biler. Dette er "bruksbiler" og blir de for dyre mister de litt av poenget etter min mening.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Voff skrev:
    RoDa skrev:
    Voff skrev:
    RoDa skrev:
    @ donnerwetter & Voff:

Har dere S-max selv?
    Noen andre pluss og minus å tenke på?

R
    Jeg kjører en på jobb. Bilen har gått 140 000km nå.
    En ting å huske på; dette er ingen Audi ;D. De som ha skranglefri bil som hugd ut av ett stykke granitt kan lete andre steder. Tysk grundighet er fraværende i S-max. Det er en grei bruksbil men er man perfeksjonist kan man finne mye som irriterer. F.eks belter i baksetet som lett snurrer og ender i klem i dørene. Setebelte fester bak som skrangler mot hverandre. Regnsensor som er helt håpløs og som aldri gir rett intervall - til å bli sprø av. Bakrute og frontrutevarmer som slår seg automatisk på om det er kaldt ute eller defrosteren startes. Dårlig radio - nærmest ubrukelig når det gjelder mottak. Vanskelig å skifte hovedlyspære uten å knekke skrufeste på lykteglasset - har gjort det to ganger. Endel elektriske gremlins som forsvinner ved å slå av tenninga og starte bilen på nytt (operativsystem fra Microsoft? ;D). Generelt mange billige løsninger.
    Bilen har lavt støynivå og gode seter (til å være Ford). Den er svært romslig men fjæringskomforten er noe med det mest stumpete du kan få i denne størrelse, mer slik du venter i en stramt oppsatt bil i Golf-klassen, men det hjelper på å gi et sportslig(?) preg. Bilen hadde kledd en litt sløvere styring; i alle fall på landeveiskjøring.
    Unngå dette instrumentpanelet med display i midten og gå for den billigste klassiske instrumentklokkene. Inneholder bare bling og unyttig informasjon...
    S-max'en jeg har erfaring med har hatt relativt få feil, men den spiser lyspærer. Elers er kvaliteten på Ford svært variabel, men får du en god en har du bra bil....
    Huffda....

Der ser det ut som både Zafira og 5008 kom inn fra skyggene......
    Spesielt 5008.....

R

Jeg mente da å være relativt positiv ;D.
    S
    Noe du åpenbart greide å formidle overmåte godt, responsen tatt i betraktning ;D ;D

R

RoDa

Gjest
    Voff skrev:
    RoDa skrev:
    Kan jo hende jeg synes S-Max er fin å kjøre også.?

R
    S-max ER fin å kjøre. Jeg prøver bare å være litt kritisk; alt kan forbedres! Ellers vil jeg være forsiktig med å lasse for mye utstyr på slike biler. Dette er "bruksbiler" og blir de for dyre mister de litt av poenget etter min mening.
    Hehe, ok :)
    For mye, eller kun det nødvendigste...?
    Pratet med selger forleden, og ble enige om prøvekjøring etter nyttår.

Har vel havnet på dette utstyret, da med sannsynlig fratrekk av sportsunderstell.

R

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En stund siden innlegg, men veldig kort tid til levering. Juuhuu!!

R

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    Håper du ikke har kjøpt den med regnsensor. Den kan drive enhver til vanvidd. Har aldri opplevd at Ford's regnsensorer har gitt riktig intervall. Er totalt ubrukelig ved snø, duskregn, for å ikke snakke om dersom det legger seg is på viskerne (det gjør det jo alltid om vinteren); da går viskerne totalt bananas!
    I tillegg virker ikke det automatiske klimaanlegget på noen Ford jeg har kjørt (3 mondeo og èn S-Max; S-max nr. 2 er på vei); dvs automatikken virker ikke. Ved 18+ grader uten og sol må klimanlegget settes på laveste temperatur for å ikke svette ihjel.
    Beltene har en tendens til å ikke hespe seg opp bak. Dette gjør at de kommer i klem i bakdørene. Dessuten skrangler beltefstene noe inferalsk mot hverandre i baksetet.
    Du vil oppdage at Forden ikke er en typisk respresentant for tysk grundighet.... ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Voff skrev:
    Håper du ikke har kjøpt den med regnsensor. Den kan drive enhver til vanvidd. Har aldri opplevd at Ford's regnsensorer har gitt riktig intervall. Er totalt ubrukelig ved snø, duskregn, for å ikke snakke om dersom det legger seg is på viskerne (det gjør det jo alltid om vinteren); da går viskerne totalt bananas!
    I tillegg virker ikke det automatiske klimaanlegget på noen Ford jeg har kjørt (3 mondeo og èn S-Max; S-max nr. 2 er på vei); dvs automatikken virker ikke. Ved 18+ grader uten og sol må klimanlegget settes på laveste temperatur for å ikke svette ihjel.
    Beltene har en tendens til å ikke hespe seg opp bak. Dette gjør at de kommer i klem i bakdørene. Dessuten skrangler beltefstene noe inferalsk mot hverandre i baksetet.
    Du vil oppdage at Forden ikke er en typisk respresentant for tysk grundighet.... ;)
    Er du rape gal?? ;D ;D ;D

R

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Er du rape gal?? ;D ;D ;D

R
    Det er ikke mine biler. Ellers S-maxen er grei bil. Ford er imidlertid ikke for nevrotikere; dvs. folk som ønsker tysk grundighet....
    S-maxen som skal byttes inn nå har vært stort sett problemfri. Den har gått 185 000km nå. Det eneste store er bytte av turbo for et par måneder siden. En støtdemper har også blitt skifta. Frontruta sprakk; ikke steinsprang. - alt på garanti.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    For mye, eller kun det nødvendigste...?
    Pratet med selger forleden, og ble enige om prøvekjøring etter nyttår.

Har vel havnet på dette utstyret, da med sannsynlig fratrekk av sportsunderstell.

R

Fryktelig billig ekstrautstyr på disse Ford'ene :eek:. Jeg er vant til Audi..... :-[ 8). Dvs. jeg er vant til å studere prislistene til Audi ;D.
    Jeg ville ha spart meg sportunderstell. Det trenger du ikke; bilen er stump fra før av.
    Jeg ville også ha kuttet tonede ruter bak. Jeg har prøvd en Avensis med dette og det er et helvete å rygge i mørke selv med heldekkende snø og fullmåne; ser ingenting bakover. Du trenger da lyskastere som ryggelys og rygge sensor er et must! Dropp skvettlappene. De flærres av i Norske vinter!
    Blått helskinn høres tøft ut! Er gørrlei sorte interiør!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ble vel litt mindre utstyr til slutt.
    3dje stederad, bi-xenon, parksensorer, flexipakke, krok, fargede ruter og Sony stereo med BT og USB.
    I tillegg til Titanium standardutstyr da. Bestilte med ny-fargen av året.

Mvh
    Rolf

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Voff skrev:
    Fryktelig billig ekstrautstyr på disse Ford'ene :eek:. Jeg er vant til Audi..... :-[ 8). Dvs. jeg er vant til å studere prislistene til Audi ;D.
    Ja, de er drøye. Skal du har sportsinteriør og adaptiv cruisekontroll på en Q7 koster de to tingene til sammen omtrent like mye som det koster Audi å produsere hele bilen, dvs i underkant av 100.000 kroner.

@RoDa - grattis med snart ny bil.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.682
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Ja, de er drøye. Skal du har sportsinteriør og adaptiv cruisekontroll på en Q7 koster de to tingene til sammen omtrent like mye som det koster Audi å produsere hele bilen, dvs i underkant av 100.000 kroner.
    Det fine med Audi er at man kan skreddersy bilene slik man vil. Det er noe jeg kan tenke meg å betale for. Jallautstyr trenger jeg ikke. Alt jeg vil ha er (ikkeadaptiv)cruisekontroll.
    Hva med blått interiør med hudfargete skinnseter og helglanspolert Vavona trevverk? ;D

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var dette med epler og kaniner da, Voff...

Legg 420k i en Audi og se hva du får.
    My guess er ikke like mye som en Ford.

Nå kan man sikkert si at (opplevd) kvalitet koster, og er greit å betale for.
    Men da er vi plutselig igang med en hifi-diskusjon. ;D

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, room

Diesel ja, men bare 115hk/320nm utgaven. Ikke noen racerbil.....
    Titanium, dvs led, cruise, .....
    Tillegg: parksensorer, krok, sota ruter, solgardiner, andre felger, regnsensor, flexipakke, sony stereo med BT og USB.. tror det var alt

Virker veldig fint etter dag to.... ;D

R

Kule de der ledlysene, men synes det er en merkelig regel det nye EU-greiene.... ::)
    Kjørelys kun foran. :eek:

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, nb.
    Faen vet hva som har skjedd??
    Ikke skrangler beltene, de er til og med kledd med mykt stoff på de sidene som kunne skranglet.
    Klimaanlegget er god futt i og det med gradene stilt på 19 og 18,5. (med 25 ute)
    Intervall på regnsensorstyring av viskerne fungerer godt, og så har man jo trikset med å justere på følsomheten på dem for å gi en ekstra sveip hvis ønskelig. (slik som jeg også gjorde på Passat'n)
    Automatisk lysstyring er bekvemt, lysene går til og fra kjørelys/nærlys som det passer dem. :D
    God plass, smarte seteløsninger, ligger godt på veien og en generelt fin bil så langt. :)

Veldig happy med fargen også, her er den egentlig veldig skitten og støvete

R

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vectra, Griffenfeldt?
    Bilen var ikke mer enn to dager gammel da den fikk et lag med extra gloss protection. ;)
    Jævli lettjobbet og gir en god beskyttende blank hinne. Anbefales!

Bruker denne også på lykter, grill og andre flater. Gjør det særdeles lett å vaske av fluer og annet dritt. 8)

Mvh
    Rolf

Kjempe-OT:

Ser du har smartpanel på veggene i lytterommet ditt? Og en vegg i kontrastfarge, litt mørkere grå?
    Hvilken farge er det? Selv har jeg alle veggene i fargen skagen, men leker tanken på å lage en kontrastvegg i mørkere grå...

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ja, det er en Vectra.

Dårlig med Fond ( Fuck Ohh No Damn som det er en forkortelse for ) vegg i mitt lytterom. Jeg har en brannmur som er hvit som bryter av bare. Alle veggene er "Valmuefrø"
    Skagen har jeg i stuen oppe og ønsket en farge som var noe mørkere og med en anelse mer varme. Da endte jeg opp med den fargen.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Aha!
    Ble lurt av dette bildet i naim-tråden jeg.... Så lysere ut enn valmue der. :)

Skagen på alle veggene mine, kommer nok til å la det bero før jeg evt maler en i kontrastfarge.
    Har vært litt usikker på om gulvlistene skulle være hvite eller mørke som gulvet. Ser jækla flott ut med hvite som du har da!

Mvh
    Rolf

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Fungerer S-maxen bra som 7-seter? Er det plass til bagasje i tillegg?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fungerer veldig bra, BT, mye på grunn av at du kan justere andre seterad frem og tilbake for å lage benplass til tredje rad.

Men, det er ikke mye plass til bagasje med sju seter i bruk. ;)
    Dog faktisk litt plass, noe det ikke er i Touran, Zafira, Verso....osv

Mvh
    Rolf

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kona har en 120 hesters C-max. Ford lager gode biler. Selv kjører jeg en 2000 modell S 320 og jeg må innrømme at selv om den er herlig, så tar jeg meg ofte i å tenke når jeg kjører Forden "WTF skal jeg egentlig med mer bil enn dette for?" Og for 95% av alle kjøring tror jeg det er rett. Men nå er strengt tatt ikke bil noe jeg er veldig opptatt av heller.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Tror jeg må sjekke ut S-maxen litt nærmere. Arving no. 4 ankommer visst i november, og da blir det litt vel trangt i en vanlig stasjonsvogn.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    4
    Griffenfeldt skrev:
    Bor du på Frogner?
    Det tilhører strengt talt Bratsberg. Hvordan klarte du å se det på bildet? Lokalkjent eller stalker? ;D
    Har vokst opp på Bøle så jeg er relativt lokalkjent.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer så mye med ny 7 seter RoDa.
    Er vel imo og så lang jeg kjenner alternativene den peneste av de, synes den ser tøff ut jeg, men har den blitt høyere enn før?
    Virker nesten slik for meg på noenav bildene dine.

Mvh.KW

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Arving no. 4 ankommer visst i november....
    Gratulerer BT! :)
    Kledelig beskjeden som vanlig, nevnte du ikke noe om dette sist vi møttest.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    emotikon skrev:
    BT skrev:
    Arving no. 4 ankommer visst i november....
    Gratulerer BT! :)
    Kledelig beskjeden som vanlig, nevnte du ikke noe om dette sist vi møttest.
    Jeg tror faktisk jeg nevnte det, men du var jo høyt og lavt...

Ny bil er en ting, men jeg må snekre et rom til, dvs. dele kontoret i et barnerom og en gang, for å slippe gjennomgangen til andre rom, og siden det ikke lenger blir noe kontor må jeg over til læpptåpp, og jeg må definitivt finne på noe smart med platespilleren. En vegghylle kan kanskje løse dette. Jeg vil nødig pådra meg hjerteinnfarkt ved synet av knekt nål på en Jan Allaerts, eller en knekt arm, som neppe kan gipses...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    BT skrev:
    Tror jeg må sjekke ut S-maxen litt nærmere. Arving no. 4 ankommer visst i november, og da blir det litt vel trangt i en vanlig stasjonsvogn.
    Gratulerer!!

Da blir det for lite seter i en vanlig stasjonsvogn ja....
    Denne er jo litt dyrere (og større) enn Zafira og Touran, så det kan være greit å sjekke ut de også.

Ser du nøye ut vinduet i morgen, så kan det hende du ser min S-Max. 8)
    Passerer med mine tre arvinger, kona og mye bagasje Trondheim på formiddagen etter planen. :)

Mvh
    Rolf

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    KW skrev:
    Gratulerer så mye med ny 7 seter RoDa.
    Er vel imo og så lang jeg kjenner alternativene den peneste av de, synes den ser tøff ut jeg, men har den blitt høyere enn før?
    Virker nesten slik for meg på noenav bildene dine.

Mvh.KW
    Takker, KW.
    Det er baklykter, bakluke, panser og frontfanger som i hovedsak er endret, så det er nok bare bildevinkler eller objektivet som gjør at den ser høyere ut.
    Jeg har heller ikke sportsunderstell, og det er jeg veldig glad for. :)

Mvh
    Rolf

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn