Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.246
    Sted
    Langesund
    Det var hyggelig med en lytte dag på søndag med @Flageborg og kompisen Synes lyden hos deg blir bedre for hver gang jeg er innom, så en merker att det justeres og forbedres
    Synes jo det var et meget godt oppsett når jeg var der for et par år siden og det er gjort mye som tilsier at lyden er strammet opp betraktelig. Gleder meg til neste tur over.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    6.437
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    I dag kom ny pu vekt i posten fra platekompaniet. Spenningen er til å ta og føle på. Er denne plan mot underlaget?

Vis vedlegget 1202180 S

Nei😡.

Sikkert ikke så jævla Big deal, men hvor vanskelig kan det være å lage en vekt som ligger rolig med kontakt med underlaget på alle 4 føttene. Denne var noe bedre enn den forrige , men helt tydelig noe ræl.

Hater dritt, så ikke umulig begge går i retur.

Denne fungerer strålende

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.820
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne fungerer strålende
    Er ikke dette nøyaktig samme vekten som jeg kjøpte,bare i en penere innpakning?

IMG_8153.jpeg

På en annen side, så er det jo bare innpakning som er dårlig og skjev på den jeg kjøpte. Den siste jeg fikk, kan jeg sikkert slipe litt på ene puten, så ligger den rolig, men det er så unødvendig.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.820
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det var hyggelig med en lytte dag på søndag med @Flageborg og kompisen Synes lyden hos deg blir bedre for hver gang jeg er innom, så en merker att det justeres og forbedres
    Takk for det😀 Merker jo selv at en er på rett spor og at justeringene som har blitt gjort i den senere tiden har vært bra. Siden besøket på søndag har jeg lettet litt på gassen i deler av bassen, pluss litt andre ting. Q sound lignende effekter står seg bedre enn noen gang.

Det samme må en vel si hos deg. Skal innrømme at jeg var litt skeptisk, når du rigget til to forskjellige bass systemer, men synes det funket overraskende bra😀

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.788
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Har ca copiert en kurve lik den siste du viste men med litt mer i topp enn deg
    Tror muligens du vil like den bedre enn den du hørte på søndag

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.246
    Sted
    Langesund
    Nevnte Q sound lignende effekter i forrige innlegg. For de som bryr seg om slikt. Test Led Zeppelin med Whole Lotta Love. I det psykedeliske midtpartiet, panoreres lyden langt bak i rommet, ganske kult.
    Måtte jo prøve dette. Langt bak i rommet som bak deg eller langt bak anlegget(ekstrem dybde)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.820
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Måtte jo prøve dette. Langt bak i rommet som bak deg eller langt bak anlegget(ekstrem dybde)
    Gøy du tok det tid til å teste dette😄 Er ikke overrasket over at det funket så bra hos deg. Jeg jakter ikke denne effekten, men tror den er en bekreftelse på at ting sitter som det skal når det funker så bra😄 PS. Jobber og håper fremdeles på at vi skal få til noe her. Må bare få huset for meg selv🥴

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.246
    Sted
    Langesund
    Gøy du tok det tid til å teste dette😄 Er ikke overrasket over at det funket så bra hos deg. Jeg jakter ikke denne effekten, men tror den er en bekreftelse på at ting sitter som det skal når det funker så bra😄 PS. Jobber og håper fremdeles på at vi skal få til noe her. Må bare få huset for meg selv🥴
    Jeg fikk ikke så mye ut av dette, men jeg lurte på hva du mente med langt bak i rommet? Glemte å sette på det berømte spørsmålstegnet. Det er rettet.
    Var det dc eller lp?

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.820
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk ikke så mye ut av dette, men jeg lurte på hva du mente med langt bak i rommet? Glemte å sette på det berømte spørsmålstegnet. Det er rettet.
    Var det dc eller lp?
    Ah, da misforstår jeg deg. Langt bak lytteposisjon 😄 Streaming, men tror det er bra på LP.

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.798
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Egentlig er det vel svært få album som har Q-sound.
    En artig gimmick, men jeg synes det er noe oppskrytt og det tilfører egentlig ikke noe som helst
    når det kommer til euforiske lytteopplevelser.

Er ikke dette bare en tukling med fase forskyvning med spakene i studio mastringen?

I gamledager hadde vi en "stereo wide" knapp på fjernkontrollen til Finlux TV'n.
    Noe av den samme effekten der, men jeg ble bilsyk av det.

🤭

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.788
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Egentlig er det vel svært få album som har Q-sound.
    En artig gimmick, men jeg synes det er noe oppskrytt og det tilfører egentlig ikke noe som helst
    når det kommer til euforiske lytteopplevelser.

Er ikke dette bare en tukling med fase forskyvning med spakene i studio mastringen?

I gamledager hadde vi en "stereo wide" knapp på fjernkontrollen til Finlux TV'n.
    Noe av den samme effekten der, men jeg ble bilsyk av det.

🤭
    Q sound er det muligens ikke så mange plater som er spilt inn med, men det er jo mange låter som har ganske artige effekter og de er vel laget slik for at de skal kunne høres. Hva er ellers meningen med å jobbe for å få det til slik. Synes det er ganske så artig når latteren på Brain damage kommer rett inn i ørene og steam lydene på welcome to the maskinen høres på sideveggene Cris Rea sin låt der skrittene kommer over front, flasken som ruller og skrittene på veg tilbake tar en liten bue mot lytte posisjon. Det er jo lagt litt arbeid i dette, så da bør en jo få det med seg også tenker jeg

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.798
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    AI fortalte meg at over 60 album er innspilt med Q-sound.

Wow, dette er overveldende... tragisk?
    når det kommer til musikk vi foretrekker å lytte til.

I rest my case.
    Beklager min negative entusiasme for emnet.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.788
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    Ja AI nevner det, men det er langt flere innspillinger med "utenfor høyttaler" opplevelser
    Ikke noe problem for meg at det er negativt for deg med effekter i innspillinger Jeg koser meg med det som måtte dukke opp av artige innslag i de forskjellige innspillingene

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Soundstage & Imaging er musikk med X-faktor.
    Qsound er et definert lydbilde som de fleste etterhvert har lært seg å kjenne.
    Qsound fungerer når et system og lytter er korrekt plassert og justert.
    X-faktor i musikk fungerer optimalt når Qsound er "der-den-skal-være".
    For oss som opererer med slingringsmonn på 1mm er det et nyttig verktøy
    på veien til større lydopplevelser. Metoden kan benyttes på alle systemer (y)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    32.820
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    AI fortalte meg at over 60 album er innspilt med Q-sound.

Wow, dette er overveldende... tragisk?
    når det kommer til musikk vi foretrekker å lytte til.

I rest my case.
    Beklager min negative entusiasme for emnet.
    Bare presiserer at jeg ikke gjør noen tilpasninger for at Q-sound skal fungere. Er ikke sånn at jeg plasserer høyttalere eller ratter slik Q sound fungerer ekstra godt. Egentlig dreier dette seg ikke om Q sound, men at enkelte låter får tilnærmet Q sound effekter. Det er det jeg finner litt gøy. Musikk som plutselig fremstår på en måte jeg ikke har hørt før😀

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.246
    Sted
    Langesund
    Soundstage & Imaging er musikk med X-faktor.
    Qsound er et definert lydbilde som de fleste etterhvert har lært seg å kjenne.
    Qsound fungerer når et system og lytter er korrekt plassert og justert.
    X-faktor i musikk fungerer optimalt når Qsound er "der-den-skal-være".
    For oss som opererer med slingringsmonn på 1mm er det et nyttig verktøy
    på veien til større lydopplevelser. Metoden kan benyttes på alle systemer (y)
    Du får ta deg en tur med minnepinnen. Opplever ikke alle disse q-tingene så godt som før, men gleden av å høre musikk er der fortsatt

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    4.247
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bare presiserer at jeg ikke gjør noen tilpasninger for at Q-sound skal fungere. Er ikke sånn at jeg plasserer høyttalere eller ratter slik Q sound fungerer ekstra godt. Egentlig dreier dette seg ikke om Q sound, men at enkelte låter får tilnærmet Q sound effekter. Det er det jeg finner litt gøy. Musikk som plutselig fremstår på en måte jeg ikke har hørt før😀
    Greia er vel den at hvis Q sound fungerer bra så forteller det at du har god kontroll på fase, nivå/power response og symmetri i refleksjoner mellom ca 1kHz og 6kHz. Så jeg tenker vel det er mest en test for å se om akkurat det er på stell. Hvis det i tillegg er litt uskyldig morro, så kan vel ikke det skade.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    61.057
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Greia er vel den at hvis Q sound fungerer bra så forteller det at du har god kontroll på fase, nivå/power response og symmetri i refleksjoner mellom ca 1kHz og 6kHz.
    Ja, en skulle tro det, men denne effekten er solgt til den gemene hop og husker godt at dette imponerte på selv høyst ordinære oppsett i høyst ordinære omgivelser. Jeg tror faktisk man kan bli litt imun mot denne illusjonen over tid og at det krever både langt fravær og "ny" lyd for å gjenoppleve den.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    6.788
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    4
    For min del brukes det til å sjekke at høyttalere er noenlunde rett satt opp, gir meg ikke før stemmer og latter på Brain damage kommer rett i ørene fra side veggene. Det må være på plass ellers er det noe som ikke er riktig satt opp her

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn