Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan en manuelt eq på Minidsp utenom dirac?
    Yes sir, no problem! Men du må bruke en egen plug-in for det. Arbeidsmåten blir da å åpne den plug-in, legge inn delefrekvenser, nivå, delay og fase på alle kanalene, laste opp til SHD'en og deretter åpne Dirac plug-in og begynne å sveipe i vei for korreksjon av det hele.

    Ikke veldig intuitivt sånn umiddelbart, men veldig enkelt når du har gjort det en gang.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Yes sir, no problem! Men du må bruke en egen plug-in for det. Arbeidsmåten blir da å åpne den plug-in, legge inn delefrekvenser, nivå, delay og fase på alle kanalene, laste opp til SHD'en og deretter åpne Dirac plug-in og begynne å sveipe i vei for korreksjon av det hele.

    Ikke veldig intuitivt sånn umiddelbart, men veldig enkelt når du har gjort det en gang.
    Bør være overkommelig😀 Spennende tider. Det betyr vel at jeg kan fjerne Behringer boksen min til basstårna.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan en manuelt eq på Minidsp utenom dirac? Ser nå at en kan gjøre dette via REW og plugin
    Ingen problem. Det gjøres i peq på outputs. Der kan en også legge inn rew filter hvis en ikke ønsker å bruke Dirac
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare hvis måten man gjør det på er å booste gain på subben.

    Vis vedlegget 827376

    Hvis du har som mål å dele av på 80 hz akustisk må også nivået på sub og front følge den avrullingen. Hever man sub med 10 dB vil man i praksis heve hele den oransje linjen 10 dB og krysningspunktet mellom de vil ende på 120 hz istedenfor.
    Jepp, er i grunn enig og har nettopp tenkt en del på det når jeg kalibrerer....men

    Trinnov ønsker jo å utjevne nivået når jeg kalibrerer delingen, den legger inn polaritet, delay og dB. TWOT er jo langt mer følsom enn Evidence. Men jeg har funnet at å tvinge den til å opprettholde en viss nivå forskjell(boost) på sub relativt til mains gir et bedre tidsforløp når jeg setter target, selv om det reelle delingspunktet da forskyves og blir litt upresist. Trinnov har jo en todelt kalibrering og det later til at den rydder fint opp når jeg til slutt kjører hovedkalibreringen. Sikkert ikke helt etter boka, men det er jo det fine med å bare svare til seg selv.

    Selv om temaet ikke er ditt oppsett her og nu Sevald regner jeg med at du synes det er grei avsporing siden du på sikt vurderer Trinnov.

    target.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som fungerer best fungerer best, I suppose 😁
    Synes det er bra at man utfordrer alle kjøreregler for å se hva som fungerer. Well done, mr not-soTosk!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen tvil om at en kan gjøre mer både i Trinnov og Audiolense, men Dirac fungerer det også - og med Minidsp så kan en faktisk også gjøre en hel del.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Denne nivåforskjellen er litt gøy at blir tatt opp, da jeg selv akkurat har byttet amp fra Behringer nx6000 (variable volumhjul høyre/venstre) til anaview ams1000 (uten noen form for volumpot). Jeg justererer volumet ene og alene med dspen, drar opp nivået i "subs" med 4db og får et resultat som er låter best (ikke måler best) til nå. Nå skal det sies at det benyttes veldig slakke filtre mellom tårn og fronter hos meg, mener det er 12db på lowpass på sub og 12db på highpass på fronter. Nå på 110hz, samme 12db highpass på 17hz på tårna i bunn også.
    Hva tenker du om "kveling" nedover på tårna dine Sevald?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå skal det sies at det benyttes veldig slakke filtre mellom tårn og fronter hos meg, mener det er 12db på lowpass på sub og 12db på highpass på fronter.
    Inverter du pol på bassene da?

    Må for egen del si at L-R 24dB er et magisk filter. Prøvd mye frem og tilbake, men ender alltid tilbake på det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvor bratte deling jeg kommer til å gå for, vet jeg ikke. Skulle sendt kone og barn på lang ferie. Jeg har en del ting jeg vil teste. Tenker å plugge bassrefleks røra på The music. Har testet dette før og det gir noe mere midtbass, samt mindre fase krøll. Tenker slakke filtre er lettest å til og deling på 100hz. Nå får jeg en verktøykasse som skal læres og brukes.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Inverter du pol på bassene da?

    Må for egen del si at L-R 24dB er et magisk filter. Prøvd mye frem og tilbake, men ender alltid tilbake på det.
    Nei, jeg gjør ikke det .... Måler vesentlig verre med inverting av poler i alle fall.

    Det er nok litt individuelt hva som fungerer best, det er et slakt filter i fronta mine også (basselementer basert på Seas L26RFX/P) som jo er de samma som jeg har i tårna mine. Har vel stort sett brukt 18db/oct til nå selv, bratte filtre (24-36-42-48db) blir for bratte her, får det ikke i nærheten av i fase i overgangen mellom fronter og tårn.

    Hva angår plugging av bassporter på fronter så synes ikke det på målinger hos meg, når delay/fase er riktig mellom tårn og fronter, men for all del, kan jo hende det funker andre steder. ;)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Minidsp og dirac i hus. Har litt å lære. Blant annet justere target. Jeg ønsker ikke at dirac skal gjør noe annet enn i bassen. Dirac live tar alt eller ingenting hvis jeg har skjønt det rett, så sant en ikke kjøper plugin. Straks beina på bordet og vinyl.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tror du kan bestemme hva Dirac skal rette på med å kutte "søylen"

     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Det der ser sykt rått ut. Fikk med meg byggetråden på Facebook på tårna dine😀
    Ja,er storfornøyd! Gjenstår bare full" dsp spa" nå...Derfor nåværende forsterker ligger ute til salgs
    Ny pre å effekt er bestillte. Blir en Parasound halo p6 pre og en Adyton Cordis 2.0 effekt. Har troa😁 Må bare få solgt Mark Levinson ampen først😀
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ja,er storfornøyd! Gjenstår bare full" dsp spa" nå...Derfor nåværende forsterker ligger ute til salgs
    Ny pre å effekt er bestillte. Blir en Parasound halo p6 pre og en Adyton Cordis 2.0 effekt. Har troa😁 Må bare få solgt Mark Levinson ampen først😀
    Spennende. Men hva for dsp skal du bruke? Er vel ikke dsp i P6?
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Spennende. Men hva for dsp skal du bruke? Er vel ikke dsp i P6?
    Må innrømme at jeg er helt aldeles amatør på de området. Fikk bare godkjennelse av kjøp av den av han som kommer å setter dette opp..😁😁😁 Må ha hjelp til slikt.
    Du får ta turen over fjorden en gang i høst å høre på resultatet om du vil😁👍
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Må innrømme at jeg er helt aldeles amatør på de området. Fikk bare godkjennelse av kjøp av den av han som kommer å setter dette opp..😁😁😁 Må ha hjelp til slikt.
    Du får ta turen over fjorden en gang i høst å høre på resultatet om du vil😁👍
    Godt med litt starthjelp. På sikt er det fint å eie prosessen selv. Jeg kjenner ingen som kan hjelpe meg, så eneste valget jeg hadde var å gi gass selv. Du må gjerne komme innom her og en gang det passer😀
     

    Trg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Innlegg
    694
    Antall liker
    1.879
    Sted
    Gilja
    Godt med litt starthjelp. På sikt er det fint å eie prosessen selv. Jeg kjenner ingen som kan hjelpe meg, så eneste valget jeg hadde var å gi gass selv. Du må gjerne komme innom her og en gang det passer😀
    Den er notert👍 Takker!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Minidsp og dirac i hus. Har litt å lære. Blant annet justere target. Jeg ønsker ikke at dirac skal gjør noe annet enn i bassen. Dirac live tar alt eller ingenting hvis jeg har skjønt det rett, så sant en ikke kjøper plugin. Straks beina på bordet og vinyl.
    Du kan flytte gardinen ned til hvor du vil, sånn at Dirac slutter å korrigere på den frekvensen du vil.

    Mye god info, og Harman kurver her:https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har ikke mulighet til å justere ned lavere enn 10hz. Sikker ingen problem, men da blir det fort at jeg runder av med 20hz.
    Dbx'en går "bare" til 16hz den også, så tårna mine har highpass på 18hz, nå på bare 6db da, så det er ikke rare greiene. Har 16hz highpass på 18"erne i kinoen ....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Legger man til highpass-filter må man sikkert begynne på nytt med delingen mellom tårna og frontene. Highpass og lowpass filter endrer fasen og dermed kan det påvirke samspillet rundt delefrekvens.

    Fanden så mye kødd å tenke på når man må gjøre ting manuelt 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Legger man til highpass-filter må man sikkert begynne på nytt med delingen mellom tårna og frontene. Highpass og lowpass filter endrer fasen og dermed kan det påvirke samspillet rundt delefrekvens.

    Fanden så mye kødd å tenke på når man må gjøre ting manuelt 😁
    Et jævla styr. Heldigvis har Minidsp flere preset. Så jeg kan teste flere innstillinger. Nå har jeg justert med deling på 80hz. Lager ny preset nå, og prøver på deling 120hz. Da er det lett å sammenligne😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Var lett å forandre target og hz hvor dirac skal slutte å fikle. Holder meg under 500hz.
    Når det kommer til korreksjon langt opp i registeret, bruk øra og drit i asketerne. Om du ikke opplever det som negativt er det ikke negativt. Jeg ønsker jo å justere nivået litt opp mot 7kHz, men får ikke helt i pose å sekk. Da griper korreksjonen også litt inn.

    Btw. Kan jo late til at du har spart litt penger da, om den nye boksen gjør en god jobb. Ingen vits å gå for Trinnov da. 👍
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når det kommer til korreksjon langt opp i registeret, bruk øra og drit i asketerne. Om du ikke opplever det som negativt er det ikke negativt. Jeg ønsker jo å justere nivået litt opp mot 7kHz, men får ikke helt i pose å sekk. Da griper korreksjonen også litt inn.

    Btw. Kan jo late til at du har spart litt penger da, om den nye boksen gjør en god jobb. Ingen vits å gå for Trinnov da. 👍
    Tror det er lurt å gå stegvis hvis en skal prøve seg opp i frekvens. Enig med deg, bruk ørene og prøv. Det er heller ikke alt jeg trenger ta i dirac. Om det er noe å hente på å vandre videre til Trinnov er vanskelig å si. Men at Minidsp er helt fri for støy og gir meg meg masse nye verktøy er det ikke tvil om.

    Men nå mistet rew kontakten med Unik-1. pc har kontakt… satans drit.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det skjer ofte. Høyreklikk på lydikonet i Windows, gå inn på lydinnstillinger og feilsøk mikrofon. Som regel er den muted av en eller annen grunn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn