Sevalds rosablogg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.020
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Når det f. eks er en lang 40hz frekvens i en låt funker det å dempe den, men en annen sang varer den kanskje bare noen tidels sekunder og blir tildels borte med samme innstilling. Kan varigheten på frekvensen være en faktor som burde vært med i regnestykke til rom korreksjon?
    Mitt inntrykk er at jo jevnere bassrespons, jo mindre slike problemer som du nevner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje den er unnskyldt, da 😁
    Nei, den suser ganske så kraftig og egner seg på lik linje med Behringer kun til ren basstyring. Det er jo ofte litt hit&miss med dette kinamikkeriet. Tror ikke nødvendigvis QC står høyt på lista hos disse gnagerne i øst.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Amir er ikke den guden enkelte tror. Han skaper seg et navn og er ute etter å tjene penger….
    Ja, målsetningene hans begynner å bli temmelig klare for flere og flere. Han er nok ikke rasjonalistens venn, slik han i starten latet til å være.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, den suser ganske så kraftig og egner seg på lik linje med Behringer kun til ren basstyring. Det er jo ofte litt hit&miss med dette kinamikkeriet. Tror ikke nødvendigvis QC står høyt på lista hos disse gnagerne i øst.
    Tror ikke de forstår hva det ordet betyr. Har en kollega som kjøpte sånn El-Kinabil av de nye merkene. Bilen har stått på verksted i 3 mnd fra første uke av fordi ingenting av software fungerer. Radio, blåtann, GPS etc. Skal man ha billig drit så får man billig drit.

    Det forklarte jeg ettertrykkelig til ham når jeg fikk prøve hans nye Skoda firmabil da jeg åpnet panoramataket og det nektet å lukkes igjen. I Bergen. På en vanlig, uskyldig bergensdag med høy luftfuktighet. :rolleyes:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.020
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke de forstår hva det ordet betyr. Har en kollega som kjøpte sånn El-Kinabil av de nye merkene. Bilen har stått på verksted i 3 mnd fra første uke av fordi ingenting av software fungerer. Radio, blåtann, GPS etc. Skal man ha billig drit så får man billig drit.

    Det forklarte jeg ettertrykkelig til ham når jeg fikk prøve hans nye Skoda firmabil da jeg åpnet panoramataket og det nektet å lukkes igjen. I Bergen. På en vanlig, uskyldig bergensdag med høy luftfuktighet. :rolleyes:
    Kanskje å gå for noe Russisk i fremtiden? Det blir det nada utstyr og bremser på de fleste hjul er ekstrautstyr😆 Lite som kan gå i stykker🤓
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når det f. eks er en lang 40hz frekvens i en låt funker det å dempe den, men en annen sang varer den kanskje bare noen tidels sekunder og blir tildels borte med samme innstilling. Kan varigheten på frekvensen være en faktor som burde vært med i regnestykke til rom korreksjon?
    Svaret på dette ligger i hvordan vi oppfatter lyd på så lave frekvenser. Det tar gjerne 50-150 ms før vi i det hele tatt registrerer lyd på lave frekvenser, og på den tiden det tar har lyden løpt et dusin ganger rundt rommet og bygget opp stående bølger.

    Har du hørt de lave frekvensene så har de allerede skapt romproblemer før du oppfattet dem. Spørsmålet blir så om man plutselig stopper musikken, hører man etterslepet i tid på de lave frekvenser?

    Ja, det gjør man. Hever man dipper i responsen lager man et stort problem i etterslepet. For peaker vil kutt i frekvensrespons også gi kutt i tidsdomenet. Kanskje ikke nok til å bli perfekt, men alltid mye bedre - også når man sammenligner antall dB decay/ms på de første tidelene.

    For romkorreksjoner varierer det hvilke tiltak man tar, noen justerer bare frekvensrespons mens andre diller med tid og fase. Såvidt meg bekjent er det ingen som tar hensyn til samspillet mellom de to høyttalerne, bare optimaliserer begge to separat. Da kan begge se perfekte ut, men lage en kjempedipp et eller annet sted når begge spiller samtidig i bassen.
    Iallefall min erfaring med både Dirac og Audiolense, mulig jeg tar feil.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde Anthemn STR Pre/Power uten at jeg ble super imponert. Men det er noen år siden mulig den er blitt bedre med nyere sw.

    Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd med DSP etter Michi pre før jeg solgte den, BSS er f eks greie pro bokser til grei pris, (er det som står i de dyreste Crown forsterkerne) eller bare prøv MiniDSP.

    Mye snakk om støy men husk nå også på det at mange bruker DSP på hornoppsett med 110-115db følsomhet, frontene dine ligger sikkert på rundt 90 så sjansen for støy er svært mye mindre 😊
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.020
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde Anthemn STR Pre/Power uten at jeg ble super imponert. Men det er noen år siden mulig den er blitt bedre med nyere sw.

    Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd med DSP etter Michi pre før jeg solgte den, BSS er f eks greie pro bokser til grei pris, (er det som står i de dyreste Crown forsterkerne) eller bare prøv MiniDSP.

    Mye snakk om støy men husk nå også på det at mange bruker DSP på hornoppsett med 110-115db følsomhet, frontene dine ligger sikkert på rundt 90 så sjansen for støy er svært mye mindre 😊
    Det er ikke verre enn at jeg prøver Minidsp SHD pre mellom Michi pre og effekt, for å så prøve den som ren pre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.020
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Minidsp SHD pre er på vei. Leker litt med tanken om å hive på en kvalitets dac. Men har det noe for seg? Dac mellom pre og effekt, rar løsning. Lurt eller løk?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.020
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tanken om å hive på en dac etter Minidsp SHD er like mye en tankelek. Jeg har ikke valgt verden mest sexy produkt. Å kompensere på dette med å hive på lekker dac blir kanskje som å pynte grisen og har liten hensikt. Jeg lurte mest på om det er en teknisk begrensning som gjør at dette er dumt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tanken om å hive på en dac etter Minidsp SHD er like mye en tankelek. Jeg har ikke valgt verden mest sexy produkt. Å kompensere på dette med å hive på lekker dac blir kanskje som å pynte grisen og har liten hensikt. Jeg lurte mest på om det er en teknisk begrensning som gjør at dette er dumt.
    Kommer bare an på om det funker med digital ut fra SHD samtidig som den sender analog ut til wooferne etter dsp-behandling. Read the manual and tell me 😁

    Hvis ikke er det bortkastet energi.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går den tunge veien fra pc-dac-pre-minidsp. Min dsp er gjemt bort.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at det ikke er dac-kvaliteten i SHD som er avgjørende her (ak4490 som er mye brukt i hifi-dacer i alle prisklasser), det er hva du klarer å få til av fornuftig delingspunkt mellom tårn og fronter samt samspillet med Dirac i etterkant.

    Sammenlignet med prosessorer som Trinnov så er ulempen med SHD at du manuelt må sette deling, delay og noenlunde riktig nivå mellom tårn og fronter FØR Dirac skal spinnes opp og frekvenskorrigere hele mannskiten som ren to-kanals høyttaler i etterkant.

    Blir det ikke bra har det lite til ingenting med dacen å gjøre, da er det brukerfeil. :D
    Good luck, jeg har troa på at du kommer til å ønske deg automatiske greier før du er ferdig med fiklingen, men resultatet blir nok bra!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ingen problem med å sette deling, delay før Dirac, nivå settes faktisk i Dirac... Etter Dirac er kjørt så korrigere den faktisk innputt på Minidsp igjen både nivå og delay.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ingen problem med å sette deling, delay før Dirac, nivå settes faktisk i Dirac... Etter Dirac er kjørt så korrigere den faktisk innputt på Minidsp igjen både nivå og delay.
    Med manualen foran nebbet;

    Dirac-versjonen her er stereo-only. Det vil si at man er avhengig av et greit utgangspunkt mellom subber og fronter før korreksjon fordi begge deler korrigeres som én. En fasefeil mellom en sub og en front vil ikke kunne fikses av dirac i etterkant ettersom den er konstant.
    Står også i manualen at nivået på sub og front bør være noenlunde korrekt i forhold til delefrekvensen. Hvis feks sub er 10 dB for høy i forhold til front så har man i praksis flyttet delefrekvensen langt over der man satt den elektronisk, og man får faseutfordringer som er unødvendig.

    Aight, gir mening. Lettlest manual.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer, men delay og nivå mellom høyre og venstre justeres enkelt. Lese gainnivå med jevne frekvenser burde de fleste klare. En setter deling ut i fra en enkel måling i f.eks. rew. Alt er utrolig enkelt, og fungerer utrolig bra.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nivå mellom sub og høyttaler er heller ikke noe som krever doktorgrad.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Neida, det er basale saker for en fjott med mikrofon og en halvtimes REWing under beltet. Tenkte likevel det bør nevnes slik at man ikke bare tror det er helt plug, sweep and play. 😁
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis feks sub er 10 dB for høy i forhold til front så har man i praksis flyttet delefrekvensen langt over der man satt den elektronisk
    Er ikke det noe man risikerer uansett om man booster i bunnen, slik de fleste gjør?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Neida, det er basale saker for en fjott med mikrofon og en halvtimes REWing under beltet. Tenkte likevel det bør nevnes slik at man ikke bare tror det er helt plug, sweep and play. 😁
    Enig, det kan settes opp feil. Heldigvis, jeg elsker bruksanvisninger 👍
    Jeg har lagret flere Dirac-målinger med utgangspunkt i forskjellige delefrekvenser, har beholdt to av de (90 og 120hz) i Minidsp. Så har jeg en modul som er hele ren og en med mange målinger, for en hel sofa.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke det noe man risikerer uansett om man booster i bunnen, slik de fleste gjør?
    Bare hvis måten man gjør det på er å booste gain på subben.

    1655790664564.png


    Hvis du har som mål å dele av på 80 hz akustisk må også nivået på sub og front følge den avrullingen. Hever man sub med 10 dB vil man i praksis heve hele den oransje linjen 10 dB og krysningspunktet mellom de vil ende på 120 hz istedenfor.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er gjennomtenkt og enkelt, og til en meget overkommelig pris.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.099
    Antall liker
    17.020
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan en manuelt eq på Minidsp utenom dirac? Ser nå at en kan gjøre dette via REW og plugin
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn