Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel innsett at jeg ikke kommer utenom å lage meg DIY subber. Å lage selve kassene ser jeg på som en ganske stor jobb, føler meg kompetent til jobben. Det jeg ikke føler meg kompetent til, er å velge de rette løsningene. Derfor ber jeg de som orker og har lyst, gjerne bidra og si fra hvis jeg er på villspor eller er på rett vei. Å bygge subber kommer til å ta lang tid, men jeg har lyst å starte om ikke så lenge og jobbe med dem når jeg har ledig tid. Jeg kjøper ikke inn elementer før kassene er klar.

    Det jeg har tenkt til er 2 basstårn klint inn i hvert hjørnet i front. Allerede der er det kanskje noen som rynker på nesen men det må nesten bli slikt. Kassene skal være lukket og ha 3stk 15'' hver. Kassene blir(kanske) 60X40X220cm (B X D X H) Tenker å dele inn i 3 kammer på om lag 160liter hver, om det er nok vet jeg ikke. Planen er egentlig si 3 kasser stablet opp på hverandre, skrudd sammen og med hel frontplate. Tenker å bygge i MDF. Har bestilt meg en grei skinnesag og tenker å kjøpe en lamellfres. Overfres har jeg fra før.

    Har prøvd meg litt på SketchUp uten at jeg oppdaget noen nye talenter jeg ikke viste om.

    Er dette en løsning som kan fungere eller er jeg på villspor?





    2021-08-09 (2).png
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kjør på, det meste er vel nevnt i tråden om mine tårn hva gjelder materialer, men det kommer konstruktører og forteller deg her uansett. Lykke til uansett! :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om det kunne vært lurt å lime sammen OSB og MDF? MDF på utsiden selvfølgelig.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Men for å begynne i en ende. Hva tenker folket om plassering?
    Visuelt; kan umulig bli flottere!
    Lydmessig; umulig å vite = prøv slik du skisserte.
    (før du skremmes livet av vedr. alt som kan gå galt).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette blir spennende! 😁(y)

    Kan være lurt å bruke subbene du har i dag og se litt på hvilke utfordringer du kan få med plassering.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert ikke dumt. Om det blir reelt å bare skvise mine helt inn hjørnene og tenke at en får samme utfordringene. Men kanskje en pekepinn. Uansett blir det å ratte EQ for å få dette til. Er litt redd for at jeg ikke kommer utenom full dsp med frontene. I dag har jeg testet litt med Eq i Roon. Funker egentlig greit.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvem vet? Jeg har ikke så mye fornuftig å komme med egentlig, du kjenner rommet og utfordringene best.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg går for 4stk 15” på hver side. Da kan jeg bygge 2 kasser i stede for 3. på hver side. Rundt 125Liter til hver element. Bør kanskje holde.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg går for 4stk 15” på hver side. Da kan jeg bygge 2 kasser i stede for 3. på hver side. Rundt 125Liter til hver element. Bør kanskje holde.
    Gjør det ihvertfall enklere med hensyn til den totale impedansen. Hvis du vil ha 8 Ohm total impedans, velger du 8 Ohm drivere og vice versa med 4 Ohm, så serie/parallell-kobler du.

    Hvis du bygger en kasse til hver driver, så har du flere muligheter når det gjelder plassering.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det ihvertfall enklere med hensyn til den totale impedansen. Hvis du vil ha 8 Ohm total impedans, velger du 8 Ohm drivere og vice versa med 4 Ohm, så serie/parallell-kobler du.

    Hvis du bygger en kasse til hver driver, så har du flere muligheter når det gjelder plassering.
    Godt poeng med tanke på impedansen. Hvis jeg går for 4 drivere på hver side. Blir det mest sannsynlig 2 drivere i hver kasse. Avskilt kammer. Enda et godt poeng som du nevner. Skulle det ikke funket med plassering, kan de splittes.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    8x15" i 8 kasser blir mye jobb.
    Jeg syntes 4x21" kasser var mer enn nok jobb.

    Hva med 4x18"
    .... eventuelt 4x21"/24" ;)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje greit å tenke igjennom hva du ønsker å drive subbene med. Forsterker med innebygget DSP kan jo gjøre det hele noe enklere.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    8x15" i 8 kasser blir mye jobb.
    Jeg syntes 4x21" kasser var mer enn nok jobb.

    Hva med 4x18"
    .... eventuelt 4x21"/24" ;)
    Her er du inne på noe jeg har tenkt på en stund. I utgangspunktet hadde jeg tenkt 2 x 18” på hver side. Nå har jeg tenkt 4 x 15” på hver side. Hva som vil fungere best er jeg svært usikker på. Derfor laget jeg denne tråden. Har lyst å lande en plan og begynne på kassene snart.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Personlig hadde jeg vurdert løsninger på bakgrunn av design, helhetlig vurdering mtp demping/diffusering av fronter og praktiske hensyn før absolutt beste tekniske løsning. Det er estetisk pent de tingene du har (bortsett fra de grå monstrositetene) og jeg mener estetikk er viktigere for trivsel i det lange løp enn noen prosenter ytelse. Jeg er svak for sånne spile-løsninger som du har her, kanskje en totalløsning hadde vært noe?

    Tenker en variant av Duet audio sin vegg med skråhjørner med store bassfeller bak og basstårna plassert som skissert under;

    116266823_3192150354198997_4890987079025735079_n.jpg






    InkedC862C6CF-D0DE-4DA4-8E09-26EFC8229164_LI.jpg



    Edit; Kan slanke basstårn bygget inn bak spilevegg (evnt skjult bak stoff) være noe? Avhengig av hvor høyt det skal deles kan jo det funke bra.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Personlig hadde jeg vurdert løsninger på bakgrunn av design, helhetlig vurdering mtp demping/diffusering av fronter og praktiske hensyn før absolutt beste tekniske løsning. Det er estetisk pent de tingene du har (bortsett fra de grå monstrositetene) og jeg mener estetikk er viktigere for trivsel i det lange løp enn noen prosenter ytelse. Jeg er svak for sånne spile-løsninger som du har her, kanskje en totalløsning hadde vært noe?

    Tenker en variant av Duet audio sin vegg med skråhjørner med store bassfeller bak og basstårna plassert som skissert under;

    Vis vedlegget 739794





    Vis vedlegget 739791
    Først av alt, du har rå tegne skils😬 Tror også du har en bedre plassering. Men dumme hensyn må tas. Det er vinduer der. De bør kunne åpnes ved f eks hvis rommet blir brukt til overnatting. Burde snudd rommet 180 grader. Men det blir alt for stor jobb. Lyskassen med lerret på bygges om. Osv. mange hensyn må tas. Estetisk mener jeg Duet rommet er flott. Akustikken er ikke så bra. Å lage store feller i hjørnet er heller ikke så lett. Da mister jeg tilgangen til skap i veggen og lerret må flyttes fremover. ( Det må jeg kanskje gjøre uansett) Jeg skal få til en løsning som ser bra ut. Har noen ideer som jeg ikke vil si sp mye om enda.

    På bilde under ser du kanskje skapet med skyvedør til de styggeste komponentene. Det ønsker jeg å beholde.

    08F8D4B9-7FDE-42BE-B170-F782D90EDDF2.jpeg
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Trenger du bassfeller kan du vel sette dem i motsatt ende av rommet? Klaske tårnene inn i hvert sitt hjørne, og flytte bassfellene til bak lytteposisjon?

    Jeg synes det gir mening med tårn sånn som du satte det opp i skissen over. Det ligner også veldig på måten Steinway Lyngdorf gjør det på:




    Forsåvidt ligner hele ideen din ganske mye på SL sine bassløsninger – grunne kabinetter plassert helt inn i hjørnene for å minimere refleksjoner fra frontvegg, og så redusere den økte bassresponsen med EQ.

    Tror dette blir bra, jeg.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for skryt! Jeg ignorerer gladelig all ironi og sarkasme hvis det booster egoet 😁

    Jeg skjønner, det er mye lettere å ignorere teite hensyn når det er andre som skal bo/leve i rommet og ikke minst gjøre jobben som kreves.
    Med tanke på layout og skapet der så tenker jeg at det kan være en mulighet å kopiere @The Shy sin løsning med en dypbass-scene?
    Ellers tror jeg det hadde blitt tøft med basstårn som er bygget som en trekant tilpasset hjørneplassering. Synes det ser så snålt ut med firkantede basstårn klistret inn i hjørner med elementene pekende rett frem istedenfor mot lytteposisjon...
    Selv om det er mer jobb ville jeg vurdert å lage tårn to-delt eller tre-delt slik at de kan flyttes på om nødvendig, men krever nok mye mer for å bli skikkelig fint.

    Utover slike løse, meningsløse tanker har jeg ingenting matnyttig å bidra med.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om det er mer jobb ville jeg vurdert å lage tårn to-delt eller tre-delt slik at de kan flyttes på om nødvendig
    Noen andre ulemper med separate bokser er bortkastet volum, større sjanse for kontaktstøy og mer unødig materiale. Du vet en innvendig solid festet skillevegg vil oppleve tilnærmet samme trykk på hver side og være temmelig død og trenger egentlig ikke stives.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Å vinke de har jeg også har vurdert. Ikke som en trekant men la baffel ha omtrent samme vinkling som frontene. Det komplisere byggingen noe men bør kunne gå. Om det har noen uheldige sider med seg vet jeg ikke. Kan liksom ikke helt se det.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre ulemper med separate bokser er bortkastet volum, større sjanse for kontaktstøy og mer unødig materiale. Du vet en innvendig solid festet skillevegg vil oppleve tilnærmet samme trykk på hver side og være temmelig død og trenger egentlig ikke stives.
    Eneste grunnen til at jeg ikke bygge alt i en kasse er vekten og porselen ryggen. Deler de i 2 kasser for å lettere flytte på dem. Skrur og limer de sammen på stedet. Ellers så gir det mening det du sier med skillevegg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen andre ulemper med separate bokser er bortkastet volum, større sjanse for kontaktstøy og mer unødig materiale. Du vet en innvendig solid festet skillevegg vil oppleve tilnærmet samme trykk på hver side og være temmelig død og trenger egentlig ikke stives.
    Fair points.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eneste grunnen til at jeg ikke bygge alt i en kasse er vekten og porselen ryggen. Deler de i 2 kasser for å lettere flytte på dem. Skrur og limer de sammen på stedet. Ellers så gir det mening det du sier med skillevegg.
    Det er jo ting man må ta hensyn til. Kassene jeg bygde ute i garasjen veide tett på 150kg hver, uten elementer. Mitt neste verk blir bygget på stedet... 😁
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Trenger du bassfeller kan du vel sette dem i motsatt ende av rommet? Klaske tårnene inn i hvert sitt hjørne, og flytte bassfellene til bak lytteposisjon?

    Jeg synes det gir mening med tårn sånn som du satte det opp i skissen over. Det ligner også veldig på måten Steinway Lyngdorf gjør det på:




    Forsåvidt ligner hele ideen din ganske mye på SL sine bassløsninger – grunne kabinetter plassert helt inn i hjørnene for å minimere refleksjoner fra frontvegg, og så redusere den økte bassresponsen med EQ.

    Tror dette blir bra, jeg.
    Jeg har bassfeller bak av solid kaliber. Det jeg har i hjørnene i front er tivolifeller. Jeg håper og tror det vil fungere slik jeg har skissert.
    B3A4831A-0ADD-47F6-8C07-3D6878C5C538.jpeg
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.951
    Antall liker
    16.448
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ting man må ta hensyn til. Kassene jeg bygde ute i garasjen veide tett på 150kg hver, uten elementer. Mitt neste verk blir bygget på stedet... 😁
    Hvis jeg skulle bygget på stedet blir det lang nede tid i lykkeboden. Det vil jeg unngå😀 150 kg er bedre enn 300kg😬
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg skulle bygget på stedet blir det lang nede tid i lykkeboden. Det vil jeg unngå😀
    En av grunnene til at jeg trekker på prosjektet... 😁 Men jeg må faktisk bygge "on site". Uunngåelig med planene jeg har.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det var det enkle svaret😂 De har vel dobbel coil. Men det finnes 2 serier av en grunn vil jeg tro. Ultimax har kanskje mere å gå på? Men jeg kommer jo aldri til å presse disse vil jeg tro😀
    Tre serier. Du har jo Reference HF og HO
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn