Sevalds DIY subber = Lost in space

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Den beste avkoblingen er muligens å henge de i wire eller annet fra taket. Jo større lengde på pendelen jo lavere resonansfrekvens. Da blir det nesten som de svever i løse lufta 🪂
    Er ingen dum løsning det nei.
    Har sett den løsningen hos deg, henger det to og to sammen i samme feste?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Plan A. Bygge basstårna som planlagt. Det hjørnesubbene var litt gøyale. Men går for min plan. Blir ingen sure ullsokker. Jeg gjør det som må til. Tipper det tar ganske lang tid før jeg får liv i disse. Innen den tid då har jeg bestemt meg for forsterke, dsp og det som trengs. Hvor mye headroom jeg trenger kan sikkert diskuteres. I dag har jeg stort behov for å EQ området fra 20-30hz. Vil tro flere drivere jevner ut responsen. Allikevel så kan det dukke opp områder som krever kraftig EQ. Det stjeler headroom. I tillegg er rommet dempet som også stjeler noe. Derfor vil jeg ha nok og litt til😀
    Når du har nok så dobler mann, da er du sikker😆
     

    Tanndoktorn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2018
    Innlegg
    247
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer vel litt an på, det er vel ikke så mye energi som går gjennom en spiss på 0.1 mm? :unsure:
    En annen ting jeg føler er at trykket kan forsvinne når de høyytalere/sub ikke står solid, men jeg har ikke testet det "full sjømann" oppsettet da

    Jeg tror det er viktigere at energien kommer ubegrenset fritt fra høyttalerelementene enn det å begrense energioverføringen til underlag, gulv o.s.v....
    (Kan selvfølgelig være jeg tar feil)
    I mitt oppsett er det ingen tvil om hva som fungerer best. Spikes i Art Q - damper (som vel kan sees på som en miniatyrutgave av spikes på steinplate) fungerer åpenbart bedre enn myk avkobling.
    Ved myk avkobling på fronter eller subber forsvinner mye av attack og dynamikk. Myk avkobling på elektronikk er kanskje mer hensiktsmessig enn på høyttalere? Jeg ser for meg at et høyttalerelement blir stående å sparke i gelé-fundamentet ved myk avkobling? Det fungerer i hvertfall ikke i mine ører.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.251
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et lite innspill. Hvis du ender opp med å bruke plateforsterkere så bør de ha sine egne avlukker slik at de ikke blir utsatt for trykket inne i kassen. Jeg hadde selv først mine Hypex forsterkere rett inn i basstårnene med det resultat at de etter kort tid ble «ventilerte» og lagde puste-støy. Deretter fikk de egne kasser. Lesson learned.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har de fikset problemet med masse-død grunnet varme i de nye plateforsterkerne til Hypex?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lite hypex spørsmål. Kan effekttrinn til høyttalerne mine kobles på utgangen til hypex og nytte seg av dsp?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Produksjonen fortsatte videre i dag. Flyttet meg ut, for å ikke støve ned garasjen. Ingen bilder i dag, men det var heller ikke så mye spennende å ta bilde av😜
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Lite hypex spørsmål. Kan effekttrinn til høyttalerne mine kobles på utgangen til hypex og nytte seg av dsp?
    Iflg blokk diagrammet til Hypex nei, her ser det ut som det kun er INN til dsp blokken
    (Men sikkert andre som vet mere om dette)

    hypex.PNG
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Du har nok rett.
    Rar vurdering av Hypex synes jeg ... hvis du har mange subwoofere og kobler dem sammen så må dsp settingene settes "evnt" likt i alle plateforsterkerne
    hadde jo vært fint med en "master" dsp setting som gjelder alle subwooferne, men det går vel ikke med hypex...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.251
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Rar vurdering av Hypex synes jeg ... hvis du har mange subwoofere og kobler dem sammen så må dsp settingene settes "evnt" likt i alle plateforsterkerne
    hadde jo vært fint med en "master" dsp setting som gjelder alle subwooferne, men det går vel ikke med hypex...
    Både og. Løsningen som de har gjør at du kan tune dsp insividuelt for hver enkelt subwoofer - som normalt vil være riktig i et multi-sub oppsett.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Både og. Løsningen som de har gjør at du kan tune dsp insividuelt for hver enkelt subwoofer - som normalt vil være riktig i et multi-sub oppsett.
    Jeg har diskutert inngående med @Skink_123, han mener alle subwoofere i et array bør tunes likt, og ikke slik REL har for vane med å ha individuelle settinger oppover med fallende delefrekvens oppover i array´et, sikkert mange meninger om dette :ROFLMAO:
    Betyr vel: Lik delefrekvens, lik target kurve, like dsp settinger
    Det er jo uendelig mye muligheter her og mange måter å gå seg helt vill på, jeg tror vel kanskje mest på enkelhet her :p
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har fått med meg dette fra REL. Har ikke helt skjønt hva en skulle oppnå med det. Er det for å ikke få for mye kapasitet i de litt høyere frekvensene?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.251
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har diskutert inngående med @Skink_123, han mener alle subwoofere i et array bør tunes likt, og ikke slik REL har for vane med å ha individuelle settinger oppover med fallende delefrekvens oppover i array´et, sikkert mange meninger om dette :ROFLMAO:
    Betyr vel: Lik delefrekvens, lik target kurve, like dsp settinger
    Det er jo uendelig mye muligheter her og mange måter å gå seg helt vill på, jeg tror vel kanskje mest på enkelhet her :p
    Multi-sub or array blir jo nødvendigvis ikke helt det samme. I et array er det naturlig, men ikke påtvunget med lik behandling i form av delay, dsp og deling. I et multisub system så vil typisk avstandene være forskjellige, så bare der framtvinges nødvendigheten av forskjellige innstillinger allerede før man ser på individuell frekvensrespons.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Multi-sub or array blir jo nødvendigvis ikke helt det samme. I et array er det naturlig, men ikke påtvunget med lik behandling i form av delay, dsp og deling. I et multisub system så vil typisk avstandene være forskjellige, så bare der framtvinges nødvendigheten av forskjellige innstillinger allerede før man ser på individuell frekvensrespons.
    Enig i forhold til multisub, jeg har ikke nok erfaring med array til å komme med påstander her …. Trinnov Amethyst gir uansett ikke mulighet for individuelle settinger i et array (4 kanaler)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lite tips fra meg. Blir kona litt små sur når du bygger basstårn. Sett vedkløyver foran mdf platene. Når hun er ute snur du litt på vedkubben. Happy vide, happy life😂🤪 En sier at veden varmer flere ganger. Noe jeg er helt enig i😜
    E8F32613-15AB-46FD-B44F-B4504CF7C582.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.422
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men det der er ikke en vedkløyver, det er en liten søt fliskutter:D:ROFLMAO:
    Du har enda ikke dratt det inn i stua til mor. Så hun kan ikke si noe enda.
    Jeg fikk litt sur kone, en liten stund da stua ble snekkerverksted.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Prosjektet går litt under radaren. Har et oppussing prosjekt som venter🙄 Tar dette i ledige stunder. Har ledige rom i kjelleren for liming og montering. Hvis jeg drar det inn i stuen så tror grensen er nådd.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tenker at det i det minste blir lettere å stille diagnosen😅 Neida, gir eier glede. Tror jeg vil verdsette dem høyt hvis jeg har svetta litt😜 Men fallhøyden blir stor hvis alt er forgjeves og lyden blir ræva🙄
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hehe. Prosjektet går litt under radaren. Har et oppussing prosjekt som venter🙄 Tar dette i ledige stunder. Har ledige rom i kjelleren for liming og montering. Hvis jeg drar det inn i stuen så tror grensen er nådd.
    Jeg synes jeg føler det er noen bedre halvdeler som ikke helt setter pris på det vi driver med :unsure:
    Da jeg holdt på med bass-trap prosjekt, så måtte jeg drive på i entrene, da jeg ikke har eget verksted eller passende lokale

    Over en måned med diverse Rockfon Industrial, selve bass-traps er en to-stegs konstruksjon med 2 + 3 lag Rockfon Industrial i forskjellig tykkelse og dybde og utskjæring, mere enn en måned med kaos i leiligheten.. flere rom det var vanskelig å komme inn i og mye trakking "over "liggende paneler :ROFLMAO:

    og ikke ett skjeivt ord ... :)
    Fruen i huset er faktisk co-designer av bass traps :ROFLMAO:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    For min del et nok nok bare meg som egentlig synes jeg prioritere litt feil og kanskje litt egoistisk. Det jeg var lyst til å gjøre prioriteres foran det jeg burde gjøre🤓 Da blir det letteste å fleipe med det. Har aksept for hobby min, men tror hun synes det opptar litt mye tid av og til😜
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Kan du avsløre hvor du ligger an i forhold til valg av drivere? :unsure:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her:
    Snickers-bass

    Jeg hadde tenkt å vente til de var klare, men det ser ut til å drøye litt.
    Enn så lenge holder jeg meg til 4 x Snickers-21"
    ... kanskje jeg hiver dem ut til fordel for 8 x Snickers-15" ved senere anledning?
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Her:
    Snickers-bass

    Jeg hadde tenkt å vente til de var klare, men det ser ut til å drøye litt.
    Enn så lenge holder jeg meg til 4 x Snickers-21"
    ... kanskje jeg hiver dem ut til fordel for 8 x Snickers-15" ved senere anledning?
    Hvis du har tenkt å hive dem, så kan du heller gi dem til meg :ROFLMAO:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hadde beholdt de 21" om jeg hadde plass til en ekstra tårnrekke med 8" :confused:.
    Men godt å se de i nytt hjem med nytt panser.
    Jeg landet som kjent med tårn med 10", greit kompromiss til min akustisk sett elendige stue.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, de 21" er fine så lenge jeg holder meg til en 4-veis greie og kan dele de på under 100 Hz.
    Men de blir mer utfordrende å implementere om man ønsker å få til en kompromissløs tre-veis rigg.

    De nye Snickers-15" kan vel brukes opp til mange hundre Hz, som gir større frihet i hva/hvordan setup man vil ha.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    de subwoofere/basstårn sim diskuteres her er vel noe som skal gå flatt in-room ned mot 10Hz og med høyttalere som skal i utgangspunktet kjøres fullrange… Vienna The Music er vel fullrange 4.5 veis…. Er mulig deling på mange hundre Hz et tema?
    medfører det ikke for mange kompromisser i dypbassen hvis man skal kunne dele på flere hundre Hz?

    personlig tror jeg ikke jeg ville tatt høyde for mulig deling på flere hundre Hz med superhøyttalere som The Music, jeg har oppriktig talt vanskelig for å se hva det gir, annet enn problemer 🤔
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen planer om å dele så høyt. Men det er jo bare en fordel om basstårna har mulighet til å spille så høyt i frekvens. Ingen vet hva fremtiden vil bringe. Tipper deling på 80hz i starten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn