Rørutstyr SET til AG Mezzo

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
845 har baller og kontroll og krefter i bøtter og spann. Vær obs på at du kan få høyere tomgangstøy en du er vant til idag.
Hmmm brum og støy er jeg allergisk for. Har prøvd det og det gnager i øregangene.
Takk for advarselen.
Har aldrig hatt problemer med støy fra de 845 forsterkere jeg har benyttet sammen med Duo Omega. Hadde mer støy fra BP og EAR
derfor man skriver kan. Min 845 ble også rimelig tyst etter masse modning på blokkene.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Vanskelig å komme utenom en bra forsterker med 845.
Men hva mener du egentlig med SLAM?
Hvor i frekvensområdet skal det slammes?
Hvis det er langt nede, tar jo MEZZO'ene dette selv. Forutsatt at de drives riktig.
Mye effekt er ikke nødvendig.
En vi begge kjenner klarer seg med rundt 2 watt fra et 45 rør på hver side.
Du får sikkert komme innom for en lytt. Hvis du ikke alt har gjort det da.
Slam for meg er et godt trykk i flere områder. Jeg spiller mye Pink Floyd og skiva The Final Cut er et godt eksempel. Der skal det være slam fra både skarptromme, gitar og basstromme samtidig i enkelte partier.
Greia med Mezzo'ene er jo at du kan skru på en volumkontroll og øke mengden bass, men den øker jo i et større frekvensområde og de nederste oktavene kan fort bli for voldsomme. Derfor er det viktig at forsterker fôrer høyttaleren riktig.
Og du har helt rett i at mye effekt ikke er viktig for meg. Mezzo har en følsomhet på 107db, så 2-3w er tilstrekkelig.
845 skal sjekkes, har skjønt at det er et bra rør
Må nok be meg sjøl en tur til Kongsberg også. Har vært der før et par ganger, men det låter så fantastisk at det aldri kan gjentas for ofte.
45 blokkene til Olaps er fantastisk gode :cool:
De er utrolig oppløste og leverer et slam i særklasse, og dessuten; de er en perfekt match til Mezzo :)
En ting til; de er dønn tyste ;)

• Liker
Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
@ H.R og mo ha dk.
Skjønner at det kan være noen 845 med støy og noen helt uten, jeg bør forsikre meg om dette før jeg handler. Skriver det opp bak øret :cool:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.322
Torget vurderinger
10
First Watt? Du får singel ended unntatt triode, så slipper du å skifte lyspærer i tide og utide ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
845 har baller og kontroll og krefter i bøtter og spann. Vær obs på at du kan få høyere tomgangstøy en du er vant til idag.
Hmmm brum og støy er jeg allergisk for. Har prøvd det og det gnager i øregangene.
Takk for advarselen.
Har aldrig hatt problemer med støy fra de 845 forsterkere jeg har benyttet sammen med Duo Omega. Hadde mer støy fra BP og EAR
Støy (brum) og 845 er ikke noe som henger tett sammen. SET er noe mer utfordrende å få brum fritt enn PP. 845 har ofte rundt 1000V på plata. Det gjør ikke saken enklere. Men alt er mulig. Uansett bør du teste før du handler.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Takk for advarselen.
Støy (brum) og 845 er ikke noe som henger tett sammen. SET er noe mer utfordrende å få brum fritt enn PP. 845 har ofte rundt 1000V på plata. Det gjør ikke saken enklere. Men alt er mulig. Uansett bør du teste før du handler.
Har det i minnet.
Mener å huske at Olaps hadde støy på sine Cayin 845, men jeg husker ikke om han fikk løst det på en grei måte.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har du kjent han så lenge?
Husker ikke hvorfor han solgte de. Kan ikke huske at de laget hverken brum eller annen støy av plagsomt nivå.
Husker imidlertid han fikk 45 settene. Der var det enda 10dB å hente ved å justere HUM BAL mot et følsomt mV-meter.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Har du kjent han så lenge?
Husker ikke hvorfor han solgte de. Kan ikke huske at de laget hverken brum eller annen støy av plagsomt nivå.
Husker imidlertid han fikk 45 settene. Der var det enda 10dB å hente ved å justere HUM BAL mot et følsomt mV-meter.
Åjada :cool:
Han var nok en av grunnene til at jeg begynte med horn. Var en tur der oppe rett etter han fikk sine første Duo'er.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takk for advarselen.
Har det i minnet.
Mener å huske at Olaps hadde støy på sine Cayin 845, men jeg husker ikke om han fikk løst det på en grei måte.
På såpass følsomme høyttalere som både Olaps, du og meg har, blir det meste støy. Er ikke mye som er så tyst som 45 blokkene han benytter nå.
Han har to 300B blokker stående fra samme leverandør, de er også rimelig tyst (har testet de på mine Khorn).
Hør med han om du kan prøve de! :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.616
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
På mine gamle Oris Reference Ultra hadde jeg forskjellig. Audio Note Conquest 300b pse monoblokker bl.a. . Jeg endte opp med et par haugamle Quad II blokker som jeg satte i god stand igjen og kastet noen gode (les krem) komponenter i.
Det spilte som bare rakkern.

• Liker

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
På såpass følsomme høyttalere som både Olaps, du og meg har, blir det meste støy. Er ikke mye som er så tyst som 45 blokkene han benytter nå.
Han har to 300B blokker stående fra samme leverandør, de er også rimelig tyst (har testet de på mine Khorn).
Hør med han om du kan prøve de! :)
Så riktig som det er sagt, Jan Olav. Har mailet ham ikveld, så får vi se :cool:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
På mine horn har jeg endt opp på Macintosh 2102 etter å ha vært innom 6c33(bat) el34,300b, mc275 og 845. Målet mitt er alltids å få zappaskivene mine til å låte best mulig. Ikke triode, men rocker fælt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ikke for å spore av, men hva med OTL?
Mezzo har vel en veldig grei impedans for OTL?

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
En dc-koblet SET uden feedback har masser af tryk i hele frekvensområdet.

hato

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
288
Torget vurderinger
8
Skal du ha noe som er absolutt tyst og spiller fantastisk fra topp til bunn, gå for et par Lamm ML2 (.1 eller .2). Koster dessverre litt. Perfekt match til AG i mine ører. Null støy fra ampen selv med hode langt inne i horna:cool:.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
På mine horn har jeg endt opp på Macintosh 2102 etter å ha vært innom 6c33(bat) el34,300b, mc275 og 845. Målet mitt er alltids å få zappaskivene mine til å låte best mulig. Ikke triode, men rocker fælt.
Hærlig.
Det er viktig at Zappa rocker. Basta!
En av mine absolutte favoritter også :cool:

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Hærlig.
Det er viktig at Zappa rocker. Basta!
En av mine absolutte favoritter også :cool:
Zappa rocker uansett hvilket anlegg det spilles på. Basta!
Roger

• Liker

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
10
Skal du ha noe som er absolutt tyst og spiller fantastisk fra topp til bunn, gå for et par Lamm ML2 (.1 eller .2). Koster dessverre litt. Perfekt match til AG i mine ører. Null støy fra ampen selv med hode langt inne i horna:cool:.
Det kan dere få skriftelig fra meg, disse monoblokkene fra Lamm spiller utrolig bra! Perfekt for lettdrevne greier.
Null støy.

Mvh.
SAL

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
ASL forsterkerene ble solgt sist lørdag.
Et tips som ikke er nevnt her:
Almarro 318.
Ca 18 watt fra single ended 6C33. Ikke vær redd. Røret holder:)

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Almarro 318.
Det der høres ut som en umulighed

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Almarro 318.
Fikk et tips på pm om denne, ser jo artig ut den.
Enormt mange gode tips her nå som må følges og studeres litt.
Vedr OTL som du nevnte tidligere, så har jeg ikke tenkt på OTL i det hele tatt, tror jeg lar det ligge inntil videre, det er litt mye å tenke på nå.
Har los på noe spennende akkurat nå.......:cool:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Almarro 318.
Det der høres ut som en umulighed
Langt i fra.
De eksisterer og spiller fantastisk bare de ikke ødelegges av trasige høyttalerimpedanser.
Men slikt passer vi jo på at ikke skjer.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Eg forstår ikkje kvifor det alltid hagler med allt mulig andre type forsterkertyper/rør enn det trådstarter er ute etter.
Hadde trådstarter vert litt usikker i åpningsinnlegget,så kunne eg forstått det bedre.

Det trådstarter har fanget opp med 300b og lydkvalitet,henger kanskje sammen med at 300b røret er veldig linjært kontra samtlige andre rør på markedet.
Einaste eg kan komme på som er sammenlignbare på det området må vere 45røret+2a3 + evnt andre som eg ikkje har kunnskap om.

Så at det finst 300b med trøkk helt ned i bassen er det liten tvil om,spesiellt mtp den lette lasten det er snakk om i dette tilfelle.
Ligg også fleire flotte 300b forsterkere på torget,som du sikkert har observert.

Mvh.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Sikkert greit å avlutte tipstråden her nå.
Takker alle bidragsytere.:cool:
Mye å ta tak i her, og selv om det har kommet mange forslag på siden av opprinnelige ønsker, har jeg plukket opp ett og annet som har vært nyttig og spennende.
Har los på noe bra SET akkurat nå, som skal følges opp og det er stor mulighet for en førjulsgave til Far.

mvh
Per Olav

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.616
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Før vi avslutter helt.
Står nå et par Consonance cyber 211 monoblokker på bruktbørsen..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du kom meg i forkjøpet der, Bamba. Det er jævlig gode forsterkere.

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Hva med en av Hørning sine forsterkere. Det hender de dukker opp brukt i Danmark og Sverige til rund 15k. Da får du fantastiske OPT'er og stivt power.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mye å ta tak i her, og selv om det har kommet mange forslag på siden av opprinnelige ønsker, har jeg plukket opp ett og annet som har vært nyttig og spennende.
Har los på noe bra SET akkurat nå, som skal følges opp og det er stor mulighet for en førjulsgave til Far.

mvh
Per Olav
Noe du vil snakke om ? ;)

/jan

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.662
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
tror OLAPS sitter på gullkomboen imo
mvh
Leif

• Liker

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.662
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
alternativet er å vente til Knb s BP all out kommer på brukten.....:rolleyes:

mvh
Leif

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.204
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32

mvh
Per Olav
Noe du vil snakke om ? ;)

/jan
Snart
censored-smiley-emoticon.gif

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hva med en av Hørning sine forsterkere. Det hender de dukker opp brukt i Danmark og Sverige til rund 15k. Da får du fantastiske OPT'er og stivt power.
Kloke ord, Toonz. Men det er jo ikke akkurat ofte de er å se brukt. Selv om det hender.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg testet ut forsterkere i alle fasonger de 3-4 årene jeg hadde mezzo stående i stua, og de to desidert beste var audion golden dream og border patrol.
begge med 300b.

Topp Bunn