Rørutstyr SET forever?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Snoket rundt etter nye impulser i dag, og fant en fin liten SET amp, som jeg tror jeg skal kjøpe i kveld. Konatruktøren har også skrevet en fin liten paper som oppsummerer hans filosofi - sakset inn her.

    Enig? Uenig? Kjør debatt!* ;D

    O.


    A U D I O... P A P E R

    WHY THE SET & HIGH EFFICIENCY SPEAKER APPROACH WORKS

    MAY*2003
    by Steve Deckert

    On our audiophile forums, members have a moniker that usually includes a tag line. Mine say; “If the first watt sucks, why continue?” Having said that, this is not going to be another hard line attempt to convince you that SET amps are the only way to get good sound, or that high efficiency speakers automatically sound better than anything else.

    Over the years I have learned that for every assumption about audio there are exceptions that could lead one to conclude the exact opposite. *This “law” encompasses every facet of audio, from cartridges to loudspeakers and all the cables and components in between. *

    Most people for example have assumed that a 2 to 8 watt per channel SET amp wouldn’t have the balls to get out of it’s own way. *It couldn’t possibly have any real bass, but we hear the midrange is to die for.

    Most people would also assume the only way to hear any dynamics from a flea powered amplifier is to use big nasty horn speakers so really what is the point?

    All of these assumptions are probably a side effect of the general direction that high-end audio has taken since the 1960’s. *Solid state has made high power affordable for everyone so the loudspeaker industry responded by making speakers less efficient to both reduce their size and flatten their response.

    Despite popular belief, you do not need horn speakers to use or enjoy a SET amplifier. You can also find many horn speaker designs that sound wonderful, better than wonderful in fact, so the question then becomes this:

    What are the advantages are to using SET amps with high efficiency speakers?

    To answer this, lets start with the advantages of a SET amplifier over any other type. A Single Ended Triode is the simplest circuit design there is, using the least number of parts. *Typically this is a driver stage coupled to a single output device. *Triodes do not require negative feedback, something found in most all push-pull circuits, solid state or tube. *Negative feedback is used to lower distortion specs and in the case of solid state devices it is often the only thing keeping the transistors from exploding all over the inside of your amplifier. *Feedback a problem? *If you don’t mind the time smear it creates and the resulting 2 dimensional sound stage, then no I guess it’s probably not.

    Aside from the amplifier’s superiority by simplicity, there is a more profound reason for using SET amplifiers. *The magic predominately lies in the first watt. *By magic I mean inner detail and most of the dynamics. For example, a pair of 96dB speakers playing with one watt of power against the average noise floor in your listening room (55dB) is 40 dB of dynamic range. *(96 – 55 = 41 dB) Adding a second watt increases the dynamic range by only 3 dB. For every additional 3 dB you need to double your power. This should clearly illustrate that there is over 10 times the dynamic range in the first watt as there is in the second.

    This brings us directly to loudspeakers. *A typical loudspeaker today is 86 dB efficient with 1 watt. *It also usually has a complex crossover that attempts to keep the frequency response and impedance flat. *The crossover alone will usually dissipate a significant portion of the first watt as heat before it even reaches the drivers. *To reach the same loudness level as the 96 dB speaker will with 1 watt requires over 8 watts on the 86dB speaker. *If we used 2 watts on the 96 dB speaker the other would require 16 watts to keep up. *If we used 4 watts on the 96 dB speaker the other would require 32 watts to keep up.

    The problem here is resolution. *If you can’t hit a listening level with the 1st watt, you’re not likely to hear what’s happening in that 1st watt. *For a driver to achieve a high efficiency it’s moving parts must be low in mass. *That makes it dramatically faster or more accurate than a speaker with heavier moving parts. *If you like inner detail and want to hear all of the textures and layers of a good recording you need fast, efficient and coherent speakers.

    A good SET amp combined with a single full range driver with no crossover or a simple 2-way using minimal crossover parts on the tweeter only, has a purity and depth that you simply don’t find in more conventional systems. *It is a benchmark for coherency, and noted for its ability to create hauntingly real holographic sound stage. *Bass and dynamics with this combination sound more realistic in part from the tremendous speed and in part from the coherency.

    I’ve consulted many people about their audio systems, and the most common complaints include dry somewhat fatiguing sound with a fairly boring soundstage followed by the realization that it simply doesn’t connect you to the music emotionally like it could. *Experience has taught me that by far the easiest way to get a liquid sound that becomes holographic with stunning clarity and detail, something that excites the listener, is to set him up with an SET and simple pair of efficient speakers. It also usually ends up being the least expensive solution.

    The biggest conformation of this is reports from audiophiles who used to have several hundred watts and many thousands of dollars invested in show winning audio gear, but now report that even a good 2 watt SET on efficient speakers has better dynamics and weight which they find simply amazing. *If you’ve ever observed how audiophiles rotate through audio gear during their lifetime you might also find it interesting that the ones who finally land on SET amps and good speakers seldom find anything they like better.

    The bigger is better mentality that is directly connected to more expensive the better is certainly the handicap that stunts most audiophiles from discovering truly high fidelity sound. *Will the guys at the audio salon laugh… yes the will. *Will your fellow audiophiles laugh when they hear you sold everything and got a 2-watt amplifier… yes the will. *Is this important to you? Only you can decide, but I would suggest it has little to do with high fidelity.

    In closing, remember this – It is dangerous to place amplifiers, speakers, cables etc., into neat little categories in an effort to make some sense of it all. *Not all tube amps sound good. *Not all solid- state amps sound bad. With the Internet audiophiles have been set free to research things in a far more unbiased way then ever before. *Before the Internet there were only trade magazines, and manufacture’s literature to educate us all and it goes without saying – fairly biased sources. *Of course the Internet is full of misinformation, some intentional, some out of ignorance, but at least you can find all sides and make your own determinations. *

    *

    -Steve Deckert
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Flyttet over fra gammel løsning, forsøkte å flytte svar fra andre også via quote, men det ble bare tull.

    O.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ser ikke ut som den er oppdatert de siste 10 år ;)

    O.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vil vel i grunnen tro at det er et kvalitetstegn. Om du mener forsterkeren, altså. Ikke manualen.;)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    De sitter på det lille verkstedet sitt og lodder og strir. Hver eneste en blir håndbygget. Det er litt kult.
    Men også fryktelig kjedelig å vente SÅ lenge! :D
    Hvis det spiller som jeg etterhvert forventer, så skal jeg lakkere chassis i blå metallic, og gjøre et silketrykk med et grafisk element som sier "Zen".
    Kjenner jeg blir litt glad av å tenke på det ;)

    O.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det høres ut som en god plan. Hvor lang ventetid regner du med å bli utsatt for?
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    12.5 uker....minst. Jeg er nederst i "real time build-list"...så jeg har nok glemt det når den kommer...

    O.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er alltid interessant å lese spec og produsentens måte å oversette den til "klart" språk.
    Den her for eksempel som er klippet fra manualen til ZEN:
    You may have noticed that output transformers used in​
    single ended amplifiers are up to 3 times more expensive than those used in push-pull applications. This is in part due to the air gap that must be integrated into the transformer.

     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har snoket litt rundt og snust på SET forsterkere gjennom de siste 10-15 år. Aldri funnet noen betalbare som leverte den typiske 300B SET lyden med nok kraft til å drive annet enn superfølsomme horn - før nå! Jeg er solgt, og forsterkervandringen har stoppet om ikke for alltid så for en laaang periode.
    Det er snakk om en 805-300B-12AU7-12AX7 monoblokk forsterker som er oppbygd med high-end komponenter og noe av det peneste opplegget punkt-til-punkt lodding innvendig som jeg har sett. Den er fri for støy, ingen unoter - alt er som det skal være. Ingen irriterende skavanker lydmessig.... Jeg har aldri hørt musikk gjengitt på denne måten; live-følelse, tilstedeværelse og informasjon er fenomenal! Synd ikke flere tar seg tid til å lytte til slik musikkgjengivelse, iallefall om musikkglede og forførerisk lyd er målet.
    Målet føles nådd med dette vidunderet. Alt annet skal bygges rundt denne. Nesten så jeg vurderer å kjøpe 2 monoblokker i reserve....iallefall ett par reserve rørsett skal kjøpes inn - om ikke en naturlig tuberolling genererer nok reserverør!
    For å svare på trådtarters spørsmål; SET forever? Yess!!! :cool:
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Har snoket litt rundt og snust på SET forsterkere gjennom de siste 10-15 år. Aldri funnet noen betalbare som leverte den typiske 300B SET lyden med nok kraft til å drive annet enn superfølsomme horn - før nå! Jeg er solgt, og forsterkervandringen har stoppet om ikke for alltid så for en laaang periode.
    Det er snakk om en 805-300B-12AU7-12AX7 monoblokk forsterker som er oppbygd med high-end komponenter og noe av det peneste opplegget punkt-til-punkt lodding innvendig som jeg har sett. Den er fri for støy, ingen unoter - alt er som det skal være. Ingen irriterende skavanker lydmessig.... Jeg har aldri hørt musikk gjengitt på denne måten; live-følelse, tilstedeværelse og informasjon er fenomenal! Synd ikke flere tar seg tid til å lytte til slik musikkgjengivelse, iallefall om musikkglede og forførerisk lyd er målet.
    Målet føles nådd med dette vidunderet. Alt annet skal bygges rundt denne. Nesten så jeg vurderer å kjøpe 2 monoblokker i reserve....iallefall ett par reserve rørsett skal kjøpes inn - om ikke en naturlig tuberolling genererer nok reserverør!
    For å svare på trådtarters spørsmål; SET forever? Yess!!! :cool:
    Og du hadde ikke tenkt å si mer om hvilke monoblokker dette er??
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Og du hadde ikke tenkt å si mer om hvilke monoblokker dette er??
    Joda, skulle bare se om noen gjettet det. Tips 1: "Super AV Award 2006" - "Outstanding integrated tube amplifier". Har solgt som varmt hvetebrød bl.a. i USA... Forbigått i stillhet (nesten) her på berget pga en ting...
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Joda, skulle bare se om noen gjettet det. Tips 1: "Super AV Award 2006" - "Outstanding integrated tube amplifier". Har solgt som varmt hvetebrød bl.a. i USA... Forbigått i stillhet (nesten) her på berget pga en ting...
    Integrated? Synes du skrev monoblokker over...........
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, skulle bare se om noen gjettet det. Tips 1: "Super AV Award 2006" - "Outstanding integrated tube amplifier". Har solgt som varmt hvetebrød bl.a. i USA... Forbigått i stillhet (nesten) her på berget pga en ting...
    Har den vinger? ;)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Det er monoblokker som kan brukes som poweramp og integrert amp; to innganger og vender.
    Spesielle kjennetegn: Den står støtt!
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Kom igjen da mann! :cool:

    Bilder, betegnelser, linker, etc etc.

    O.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke lenge siden han viste de fram her. Det gjelder å følge med i timen.
    Lurer bare på om de han nå har ble kjøpte fra en selger her eller om det faktisk er to sett som tilbys samtidig.
    Disse er jo kjemper i forholdt til det meste av SE forsterkere. I overkant av 1000 Volt på anodene.
    Og ja. De er flott laget. Med god plass til å sette inn bedre komponenter hvis en finner noen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mer bull shit fra maualen:
    Now that the company Svetlana is gone, Decware
    purchases these tubes directly from Russia and
    with only original factory markings on the glass.
    Always buy 6P15P-EV replacement tubes directly
    from Decware. You may also enjoy EL84/6BQ5
    tubes of which there is a huge variety of, from any
    reputable tube supplier.

    Svetlana gone?
     
    Sist redigert:

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Du har ikke troen på Decware skjønner jeg :)

    O.
    Mer bull shit fra maualen:
    Now that the company Svetlana is gone, Decware
    purchases these tubes directly from Russia and
    with only original factory markings on the glass.
    Always buy 6P15P-EV replacement tubes directly
    from Decware. You may also enjoy EL84/6BQ5
    tubes of which there is a huge variety of, from any
    reputable tube supplier.

    Svetlana gone?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lenge siden han viste de fram her. Det gjelder å følge med i timen.
    Lurer bare på om de han nå har ble kjøpte fra en selger her eller om det faktisk er to sett som tilbys samtidig.
    Disse er jo kjemper i forholdt til det meste av SE forsterkere. I overkant av 1000 Volt på anodene.
    Og ja. De er flott laget. Med god plass til å sette inn bedre komponenter hvis en finner noen.
    De ble kjøpt brukt fra selger og jeg er 3. eier. Det beste med det er at evt. barnesykdommer er sjekket ut. Monoblokkene var dønn strøkne.
    Det er snakk om en Mingda MC3008-A. Mye flott å lese om denne forsterkeren rundt om forbi - og den lyder som en drøm.
    Golden Dragon 805 og 300B, 12AU7 er av type RCA Clear Top og 12AX7 er Telefunken <>.
    Nærværet i musikken er helt etter min smak. Synd at mange konkluderer med at "kinamikk" er dritt. Men det er jo stort sett bare de som IKKE har hørt utstyret som sier det....
     
    Sist redigert:

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg tar det tilbake, det var en dårlig fleip.
    Jeg har hørt og sett strålende saker fra østen, ingen snobbefakter her i gården.

    Kjenner ikke disse, men det høres jo bra ut!

    O.
    De ble kjøpt brukt fra selger og jeg er 3. eier. Det beste med det er at evt. barnesykdommer er sjekket ut. Monoblokkene var dønn strøkne.
    Det er snakk om en Mingda MC3008-A. Mye flott å lese om denne forsterkeren rundt om forbi - og den lyder som en drøm.
    Goden Dragon 805 og 300B, 12AU7 er av type RCA Clear Top og 12AX7 er Telefunken <>.
    Nærværet i musikken er helt etter min smak. Synd at mange konkluderer med at "kinamikk" er dritt. Men det er jo stort sett bare de som IKKE har hørt utstyret som sier det....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du har ikke troen på Decware skjønner jeg :)

    O.
    Steve Deckert lager noen utmerkede forsterkere. Ingen tvil om det. Men "markedsøringen" eller måten han beskriver de på gjør at jeg får vondt. Det er alt for mye som ikke henger på greip. Slik er det i denne bransjen.
    At et "air gap" skal gjøre at prisen på en trafo blir 3-ganger så dyr som en uten er det største tull jeg har lest på en god stund. En slik trafo er litt større, litt høyere materialkost og noe billigere å sette sammen.
    Hvorfor skriver han at Svetlana "is gone"? For å kunne slge rørene selv?
    Pussig at han nøyer seg med en motstand i filteret for høyspenningen når en choke er mye bedre. At han har en felles katodemotstand til to sepparate utgangstrinn er helt ubegripelig. 1.5mV "støy" beskriver han som ekspesjonelt lite til rørforsterker å være. Helt normalt vil jeg si og mange har mye mindre.
    Dessuten har han stadig feil i skjemaene sine. Jeg har kontaktet han tidligere om slikt. Han nekter en stund, men må etter harde fakta gi seg. Det er sikkert riktig utført i forsterkerene.
    Som sagt: Ikke mye galt med produktene. Det er dokumentasjon og "skrytbrosjyrer" som faller gjennom.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Da fikk vi delvis svar på dette med "Svetlana gone". Men liker rør-filosofien til Decware, vekk fra esoteriske rør det er vanskelig å få tak i, fokus på teknisk kvalitet og tilgjengelighet. Vel, jeg kjøper jo Steve's svada, kunne ikke gått ham i sømmene om jeg forsøkte. :)

    O.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Les dette (fra maualen til ZEN) også:
    The SV83’s and the 6P15P-EV tubes all came from
    a single tube factory in Russia and were manufactured
    in the 1980’s.
    Decware was introduced to these tubes in 1995 by
    Svetlana’s Eric Barbour who was convinced they
    would make a nice alternative to the EL84’s.
    Steve Deckert, owner of Decware and designer of
    this amplifier was the only one in the industry
    smart enough and with the foresight to purchase
    and use these tubes. To date we are the only
    manufacture to use this Vacuum Tube in production
    high fidelity amplifiers.
    Now that the company Svetlana is gone, Decware
    purchases these tubes directly from Russia and
    with only original factory markings on the glass.
    Always buy 6P15P-EV replacement tubes directly
    from Decware. You may also enjoy EL84/6BQ5
    tubes of which there is a huge variety of, from any
    reputable tube supplier.

    SV-83 var en mindre vellykket "kopi" av EL84 og produseres ikke lenger.



     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Nettopp :) Jeg så på manualen at den ikke er oppdatert på en del år, designet på ampen er annerledes i dag.
    Så dette går vel i samme skuffen.

    O.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nettopp :) Jeg så på manualen at den ikke er oppdatert på en del år, designet på ampen er annerledes i dag.
    Så dette går vel i samme skuffen.

    O.
    Vet litt om hvor mye jobb det er med å holde dokumentasjon up to date.
    Vil anbefale deg en god utgave av EL84 i stedet for SV-83.
    Siden dette er rør og sikkert ikke laget på et brett av glassfiber og kobberstriper, er små endringer til det bedre innen rekkevidde.
    Utgangstrinnet er koblet som triode. Det kan ha en liten positiv innvirkning på lyden, men med motsatt fortegn på effekten. Det er faktisk mulig å få i pose og sekk. Kan komme tilbake med et godt råd når du har fått den og hørt på den en stund.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Tenkte jeg skulle oppgradere tråden til en samlingsplass for små og gode SET forsterkere...så fyll på med det dere har og vet om!

    Starter med et par italienere:

    image.jpg


    Unison Research Simply Italy. Relativt rimelig sak, 1500£ er vel prisen jeg har sett.
    Noen som har denne? Eller har hørt den?

    image.jpg


    Viva Solista.
    Et hakk dyrere, rundt 9-10000$ tror jeg. Ser snedig ut. Noen med erfaringer?

    O.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Har ikke hørt Viva Solista under skikkelige forhold, men kjenner forl som har fått hakeslepp og er veldig imponerte. Dessuten er jo designet litt "Bauhaus", og det gjør jo ikke noe. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Dog

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.387
    Antall liker
    3.112
    "forever is a long time, especially towards the end" - woody allen

    Jeg har holdt på med SET i 20 år,
    men mitt neste byggeprosjekt er push-pull.

    :)
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    SET er rett og slett magisk. Liker personlig 845 best.
    :cool:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tenkte jeg skulle oppgradere tråden til en samlingsplass for små og gode SET forsterkere...så fyll på med det dere har og vet om!
    Hvordan gikk det? Fikke du en DEC hjem etter hvert?
    Siste SET jeg har hørt og sett var med et gammelt sender rør: 572.
    Ganske bra:)
     
    M

    mo ha dk

    Gjest
    Jeg er den heldige eier av Viva Solista i nyeste versjon :cool: Har hatt den i et år nå og får fortsatt hakeslepp av måten den spiller - det er rett og slett vanedannende!! Den er fri for dynamisk kompresjon, spiller med masser av driv og trøkk og er samtidig silkemyk. Samtidig har den en organisk klang som gjengir stemmer og instrumenter så naturtro at musikken oppleves mer live enn med andre forsterkere jeg har prøvd. Prisen i Norge er rundt 115.000,-.

    Litt bilder av herligheten ...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn