Rørutstyr SET forever?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    mo ha dk

    Gjest
    Viva Solista er SET. Det samme er Solista Little og monoblokkene Verona og Aurora. De lager en 300B push-pull som er billigste model som heter Preciso.

    Jeg spiller med TAD 845 rør i både strømforsyning og utgang. Trenger ikke det lille ekstra 211 gir. Har testet alverdens rør, men her har Viva gjort jobben og leverer den med de rør som gir best lyd.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er vel ikke stort å lure på når det gjelder SET. Det er musikk.
    Dudley bruker festtalespråk: Listening #35 | Stereophile.com

    The difference between typical high-end audio imaging and the musical presence of a single-ended amp is the difference between listening to somebody type a manuscript and listening to them read what they've written.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dudley har rett i det meste. Han gjør imidlertid sitt for å holde liv i en gammel myte, nemlig at en SET-amp pr. definisjon har pløsete bass. Er bare poweret stivt nok og lasten ikke for tung, er bassgjengivelsen strålende, og minst like "tuneful" og oppløst som resten av lyden. Halter bassen, er det en dårlig trafo man hører på.

    Dudley burde jaggu vite bedre, come to think of it..
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Dog

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jepp, har hatt den hjemme siden august. Og har blitt veldig glad i den lille raringen, slik jeg ser det, er dette den beste forsterker jeg har hatt, mtp synergi med AG horn og annet. Den lever virkelig opp til myten om den..savner ikke krefter heller. Men muligens headroom...2 watt er jo ikke mye..men skaper mer enn nok trøkk i et relativt stort rom.

    image.jpg


    Men skulle ønske den så litt bedre ut :)

    image.jpg


    Robust og godt bygget, men vinner nok aldri noen designpriser..og det er litt kult det også. Rett på, funksjonelt og skikkelig.
    Kan nok hende det går an å modde den enda bedre, hvor ville du ha startet? (Uten å tulle med topologien selvsagt).

    O.
    Tenkte jeg skulle oppgradere tråden til en samlingsplass for små og gode SET forsterkere...så fyll på med det dere har og vet om!
    Hvordan gikk det? Fikke du en DEC hjem etter hvert?
    Siste SET jeg har hørt og sett var med et gammelt sender rør: 572.
    Ganske bra:)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Det er ikke spor av pløsete bass i mitt rom, snarere tvert om, stram og fin. Var nok litt slappere med 300b & Wavac, men langt fra pløsete. Begge disse SETene er vel kjent for å være lite "røraktig", i den grad det gir mening, men la oss si at det handler om nettopp pløsete bass og parfymert mellomtone. I steden er det glassklart, rent, skremmende luftig, nesten så man av og til tror man mangler noe - for så å oppdage at neida, alt er der, det er bare så veldig tilstedeværende og transparent.

    I´m hooked.

    O.
    Dudley har rett i det meste. Han gjør imidlertid sitt for å holde liv i en gammel myte, nemlig at en SET-amp pr. definisjon har pløsete bass. Er bare poweret stivt nok og lasten ikke for tung, er bassgjengivelsen strålende, og minst like "tuneful" og oppløst som resten av lyden. Halter bassen, er det en dårlig trafo man hører på.

    Dudley burde jaggu vite bedre, come to think of it..
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg har jo testet en del rør forsterkeri hjemme her men ikke SET, hvis man ikke er nevenyttig og kan bygge selv, hva kan man kikke etter for en relativt billig penge , sånn for å få ett innblikk i hva SET kan tilby ? opptil 10 k

    beklager hvis dette er veldig OT
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Har du høyttalere som er følsomme nok, dvs 96dB eller mer, så kan jeg varmt anbefale min.

    Decware´s Zen Triode Amplifier

    Pris: 875$ + frakt.
    Skulle lande godt under 10k. Det tar 3-4 måneder fra bestilling, de håndbygger alle etter bestilling.

    Utrolig mye for pengene, og i mine ører en bedre forsterker enn den jeg hadde som kostet 10-12 ganger mer.

    O.

    The Decware Zen Triode SET Amplifier model SE84CKC / SUPERZEN

    Weight 17 lbs. ea.
    Dimensions 8.0" H x 6.125" W x 12.0" D
    Circuit type Single ended Class A Triode
    Power output 2.3 watts RMS
    Input voltage 2.0 volts for full output
    Noise / Hum Less than 1.5 mv
    Response 20 Hz ~ 20 kHz
    Feedback ZERO negative feedback used
    Rectification 5U4G / tube rectification
    Output tubes SV83 or EL84/6BQ5
    Signal tube 6N1P or 6922 or 6Dj8
    Transformers Decware
    Biasing Self-Biasing
    Resistors precision WW/MF by DALE, VISHAY
    Signal Cap Cryo Treated Beeswax Film and Foil with Silver leads
    AC cord Removable power cord
    Consumption 65 watts
    Input jacks RCA type 24K Gold / Teflon
    Output jacks 5-way binding posts accept 12 gauge
    Speaker dB/1w 89 dB minimum / 96 dB is ideal
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Fin forsterker, men litt snau når det kommer til watt om den skal brukes på Klipsh Belle.(Som det fremgår av signaturen at Jokris har). In my humble opinion.
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Mulig du har rett, men Belle har vel 103dB eller noe slikt, og denne lille tassen har overbevist på mer tungrodde saker enn det :)
    Jeg har jo mine aktive basser, men forsterkeren skal likevel levere signal med kvalitet fra 20 til 20 - og det gjør den.

    O.

    Fin forsterker, men litt snau når det kommer til watt om den skal brukes på Klipsh Belle.(Som det fremgår av signaturen at Jokris har). In my humble opinion.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    skal brukes på de modda belles ja, har mulighete for biamping på delefilteret så det kan jo testes, da skal SET drive fra 500 og oppover
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Kjøpe to er jo ikke helt uaktuelt...da får du mer juice. Det er noe jeg tenker litt på også...

    O.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke SET forsterkere finnes det å velge på der ute?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Mulig du har rett, men Belle har vel 103dB eller noe slikt, og denne lille tassen har overbevist på mer tungrodde saker enn det :)
    Jeg har jo mine aktive basser, men forsterkeren skal likevel levere signal med kvalitet fra 20 til 20 - og det gjør den.

    O.

    Fin forsterker, men litt snau når det kommer til watt om den skal brukes på Klipsh Belle.(Som det fremgår av signaturen at Jokris har). In my humble opinion.


    Joda, driftseffekten er høy, men akkurat Belle trenger faktisk endel effekt for å våkne, på tross av at driftseffekten tilsynelatende er høy. Det blir noe annet om 2-watteren bare skal drive fra 500 og opp, selvfølgelig.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    >90% av forsterkere med 45, 2A3, 300B, 572, 805, 845, etc er Single Ended Triode.
    Noen Single Ended forsterkere bruker tetrode / pentode.
    Svært mange kit er SET forsterkere.
    Felles for de fleste er at de er svært enkle.
    Kanskje derfor de spiller så fint?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Dyre, de NAT greiene.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.532
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bellene når jeg hadde dem i et par tre år våknet aldri til livs med 2a3 eller 300b. 2a3 låt greit opp til et visst nivå før det falt sammen og det var tidlig. 300b låt aldri greit med dem. Når jeg biampet så testet jeg med 300b og mae set1' og en nad i bunnen. Kun mae set 1 låt bra. Ikke testet med 2a3, men har en mistanke om at det vil funke på topp om man går for pp utgave med masse strømreserve. El34 likte jeg ikke med dem. Husker ikke rørtypen på copland 504 men den funket ikke, ble kjedelig. Den låt bedre på rf3 synes jeg.
    med 845 så våknet et til liv med sine 16 watt, og behovet for nad i bunnen var ikke veldig interessant. Samme med bat vk-60.
    mcintosh 275 var tøft, men manglet Den finnessen som mc2102 har. blir litt for rocknroll. Adyton cordis ble også testet i bunn og krell kav 4 et eller annet.liten forskjell i bassen fra nad.

    Skulle jeg handlet forsterker til belle så ville første andre og trejevalg være 845. I senere tid er man vel blitt gjort oppmerksomme på gu-70som etter sigende skal være et godt valg også, men det har jeg selvsagt ikke hørt. 211 testet jeg aldri så det kan jeg iallefall ikke uttale meg om.

    Dette var selvsagt hos meg, og er ikke noe fasit på noen måte, men har testet mye mot dem, og med eklipsen som pre.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Her er børsa mi:

    ANTIQUE SOUNDLAB
    Paralell dette da, fornøyd med denne selv om den havarerte for meg. Ny trafo fra Edcor gjorde susen!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En "liten" norsk SET som nå er historie:
    IMG_0185 copy.jpg


    Single Ended Tetrode

    IMG_4075.JPG


    IMG_4081.jpg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Her er en stor knøtt. Knappe 2 watt og driver horn som få andre.
    tinystarchief.jpg
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.110
    Antall liker
    4.961
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Reserverør til denne blir kun aktuelt om den skal gå i arv:)
    Et par slike i Push Pull gir 2000 watt. Men det blir en avsporing i forhold til SET.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn