Service og kundeoppfylging

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har innimellom hatt bruk for ulike former for hjelp med anlegget mitt. Og eg skal heller ikkje legge skjul på at nokre hifi-forhandlarar er betre enn andre med service. Så eg har tankar om å utfordre forbrukarane til å skrive litt om positive opplevingar dei har hatt. Og eg utfordrar like godt bransjefolka til å skrive litt om ting dei gjer som går ut over vanleg kjøpslov.

For eigen del kunne eg sagt mykje, spesielt om kompetanse som velvilleg vert brukt for kundane, noko eg har hatt bruk for i mange samanhengar, og det er vanskeleg å nemne alle. Men eg må seie at dei forhandlarane som let deg prøve utstyr heime gjev eit fundamentalt viktig tilbod. Dei som gjev pengane attende utan spørsmål etter 30 dagar, til dømes. Så må det nemnast dei som ordnar "lånebil" medan du har ting til reparasjon. Og dei som lånar ut pickupar - dette er slitedeler som mister verdi i kraft av redusert speletid. Eg er også begeistra for dei "omreisande" butikkane, som gjev demonstrasjonar andre stadar enn i sine eigne lokale. Dei gjer viktig rekrutteringsarbeid.

Kva er erfaringane de har som forbrukarar, og kva tilbod gjev dei ulike butikkane?
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
553
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg må virkelig gi kreditt til Mala audio:) Flere ganger de har kjørt ting jeg skal teste i eget anlegg rett på døren. En annen bonus er null kjøpepress👍🏻
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Enig når det gjelder Mala. Synes også faktisk at gode, gamle HiFi Klubben fortjener litt skryt for sin ordning med 60 dagers åpent kjøp. Det er en raus ordning som jeg har benyttet meg av flere ganger. Aldri noen spørsmål eller sure miner når ting returneres.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hva skjer med disse produktene som folk har brukt i 60 dager? Selges de igjen til full pris?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Jeg må virkelig gi kreditt til Mala audio:) Flere ganger de har kjørt ting jeg skal teste i eget anlegg rett på døren. En annen bonus er null kjøpepress👍🏻
Bra service. Håper de kjører hele veien til Tromsø også :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.203
Antall liker
8.967
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Siden dette er en skrytetråd så må jeg si at Moiz Audio er fantastisk på service og support! En ekte JA mann!
Han er også superkjapp å respondere og hjemlån er ingen problem.

Så all ære til han.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg må legge inn et godt ord for Morten @nat
Selv før jeg kjøpte noe av han gav han meg utmerket service på noen forsterkere jeg hadde kjøpt brukt (som han i utgangspunktet har solgt).
Det har medført at jeg har handlet en god del av han.
Og oppfølging har vært svært bra.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg skal være forsiktig med å advare mot visse forhandlere og produsenter. Noen erfaringer kan være verdt å bringe videre.
I sommer hadde jeg en OCTAVE rørforsterker. Den hadde en lei tendens til å slå seg av.
En email til Oslo HiFi Center ca 5. juli har ikke blitt besvart.
En email til produsenten resulterte i et svar som jeg tolker dithen at de har funnet opp kruttet og ikke vil gi oppskriften videre:

Dear Mr. Kise,
The integrated amps from us have an electronic protection. This protection
shuts OFF the high voltage in case of a fault. The trigger inputs of the
protection circuit is the cathode current of each Power tube and the
supply voltage of the driver stage. Due to the complexity of this design we
don't publish the circuit diagram.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.203
Antall liker
8.967
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg må legge inn et godt ord for Morten @nat
Selv før jeg kjøpte noe av han gav han meg utmerket service på noen forsterkere jeg hadde kjøpt brukt (som han i utgangspunktet har solgt).
Det har medført at jeg har handlet en god del av han.
Og oppfølging har vært svært bra.
Morten på NAT er også servicemann. Jeg har ikke handlet av han(enda), men han yter kjapp og bra service på spørsmål og forespørsler.

Jeg vil også nevne PM audio. Er i dialog med dem nå og det er VELDIG bra service nivå der også.
 

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Innlegg
612
Antall liker
775
Sted
Orkanger
Alan på Gjallarhorn er en mann jeg gjerne handler med igjen. Svarer rask, oppklarende og utfyllende på de dummeste spørsmål fra en nyoppstartet hifi-kar.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Synes det er mange flinke, hyggelige og serviceinnstilte hi-fi forhandlere, men hvis jeg skal trekke frem en spesielt, så må det bli Morten hos NAT. Rask, tålmodig og hjelpsom som få.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det står en havarert WAVAC 300B forsterker hos meg. Et grisedyrt merke. Denne har nok begrenset verdi pga alder og tilstand.
En brent trafo er problemet.
Den norske importøren / distributøren sendte meg bare videre til WAVAC:
SENDT: onsdag 19. februar 2020 22:25
TIL: Hans Kise <hans.kise@hotmail.com>
EMNE: Re: WAVAC Hei Hans,
jeg er usikker. Det beste er sikkert om du henvender deg direkte til
Wavac, og sett gjerne meg på kopi slik at de ser at AudioSolution er orientert.
mvh Bernt

Ikke mye hjelp hos WAVAC heller:

Fra: Jun Shiromori <info@wavac-audio.jp>
Sendt: torsdag 26. mars 2020 07:22
Til: Hans Kise <hans.kise@hotmail.com>
Emne:Re: MD300B spare parts

Hi. Hans. Thank you for contacting WAVAC. Is your MD300B working at all? If you need transformer, we do not sell just transformer. You need it to send it to Japan to repair.
If you can provide serial number, we are happy to assist you.

Thank you.
Jun

Både produsenten og den norske ditributøren har fått alle detaljer om modell, S/N og hva som er feil.
Til og med et bilde.
Likevel blir det spurt på nytt.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Siden denne Tråden omhandler både Positive og Negative ting vil jeg fremheve det Positive denne gang, og siden de fikk PEPPER I går og er en av grunnene denne tråden ble started så er det selfølgelig Oslo Hifi Center der jeg har opplevd fantastisk service både når deg gjelder reklamasjon på kjøpte produkter og fleksibilitet når det gjelder finne løsninger på spesielle ønsker og da spesielt til @Skink_123.
Vil også skryte av Hifiklubben som har vert supre på reklamasjon og service (y)
 
Sist redigert av en moderator:
S

svk

Gjest
hadde problemer med min EC i sin tid. fikk veldig god hjelp fra gjengen i solheimveien/lørenskog.
holfien tullet et par ganger. fikk veldig god hjelp fra audio aktøren begge ganger.
bare varme anbefalinger
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan se ut som om du har lagt igjen en hundrings eller 2 der på OHFC der 🍳 😇😎

Lenge siden jeg har lagt igjen masse penger hos en hifisjappe nå men har gode erfaringer med surround.no , NAT og Akustisk Bureau når de holdt til på Aleksander Kiellands plass i Oslo.
 
S

svk

Gjest
Kan se ut som om du har lagt igjen en hundrings eller 2 der på OHFC der 🍳 😇😎

Lenge siden jeg har lagt igjen masse penger hos en hifisjappe nå men har gode erfaringer med surround.no , NAT og Akustisk Bureau når de holdt til på Aleksander Kiellands plass i Oslo.
har lagt igjen et par høvdinger der. men ikke fått noen respons på siste mailen jeg sendte for noen uker siden
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Svaret var til personen over deg :) Du snek deg inn i mellom.
Hei forstod at det var meg du mente ja :giggle: men først trodde jeg det var Hifiklubben du mente når du sa lagt igjen en hundrings eller 2 der 😂
 
S

svk

Gjest
forstod det halvveis sånn.men følte meg litt truffet
men har en veldig god opplevelse med ohc. kjøpte en streamer der i vår. veldig bra service.
sender en mail noen uker senere ang noe annet. intet svar
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det står en havarert WAVAC 300B forsterker hos meg. Et grisedyrt merke. Denne har nok begrenset verdi pga alder og tilstand.
En brent trafo er problemet.
Den norske importøren / distributøren sendte meg bare videre til WAVAC:
SENDT: onsdag 19. februar 2020 22:25
TIL: Hans Kise <hans.kise@hotmail.com>
EMNE: Re: WAVAC Hei Hans,
jeg er usikker. Det beste er sikkert om du henvender deg direkte til
Wavac, og sett gjerne meg på kopi slik at de ser at AudioSolution er orientert.
mvh Bernt

Ikke mye hjelp hos WAVAC heller:

Fra: Jun Shiromori <info@wavac-audio.jp>
Sendt: torsdag 26. mars 2020 07:22
Til: Hans Kise <hans.kise@hotmail.com>
Emne:Re: MD300B spare parts

Hi. Hans. Thank you for contacting WAVAC. Is your MD300B working at all? If you need transformer, we do not sell just transformer. You need it to send it to Japan to repair.
If you can provide serial number, we are happy to assist you.

Thank you.
Jun

Både produsenten og den norske ditributøren har fått alle detaljer om modell, S/N og hva som er feil.
Til og med et bilde.
Likevel blir det spurt på nytt.
Er det ikke så enkelt at Wavac vil reparere den selv? De kan jo ikke vite hva slags kompetanse som finnes der ute, samt at de vil generere inntekter på eget merke. Skulle tro at har en råd til å kjøpe noe slikt er kostnader ved å sende til Japan det minste å bry seg om...
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
forstod det halvveis sånn.men følte meg litt truffet
men har en veldig god opplevelse med ohc. kjøpte en streamer der i vår. veldig bra service.
sender en mail noen uker senere ang noe annet. intet svar
Hei vet at de har en god del nye ansatte der nå og regner med at det kan vere noe av grunnen til at noen opplever at de ikke får svar, jeg ville prøvd å ringe dem for å se om det hjelper .
 
Sist redigert av en moderator:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Er det ikke så enkelt at Wavac vil reparere den selv? De kan jo ikke vite hva slags kompetanse som finnes der ute, samt at de vil generere inntekter på eget merke. Skulle tro at har en råd til å kjøpe noe slikt er kostnader ved å sende til Japan det minste å bry seg om...
Eller så har man tømt lommeboka helt for å kjøpe den. Just saying
Det er sånn jeg må holde på iaff
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS
M

MarkusH

Gjest
Jeg har ikke rare erfaringen med å kjøpe nytt, surround.no er greit og det samme med Soundgarden og hifi-klubben. Kjøper stort sett bare brukt pga prisnivået ...
 
S

svk

Gjest
brukt er veldig greit eller nye produkter som er veldig gode og grisebillige.
sjekk ut outleten til elkjop og hifiklubben
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Er det ikke så enkelt at Wavac vil reparere den selv? De kan jo ikke vite hva slags kompetanse som finnes der ute, samt at de vil generere inntekter på eget merke. Skulle tro at har en råd til å kjøpe noe slikt er kostnader ved å sende til Japan det minste å bry seg om...
Det er trolig så enkelt ja.
Men om dette kan kalles service er jeg sterkt tvilende til.
Ut i fra min forklaring og konklusjon burde de tenkt: Kanskje han fikser dette selv hvis vi leverer en ny trafo?
Hvis ikke den delen (som de ikke vil selge) er ekstremt overpriset blir en slik jobb ikke mye business selv for Wavac.
Dette er altså en gammel forsterker med svært begrenset verdi i forhold til nye Wavac produkter.
Har ikke noe med råd eller ikke å gjøre.
Når reparasjoner overstiger verdien med god margin blir konklusjonen: Kondemnert.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Er det ikke så enkelt at Wavac vil reparere den selv? De kan jo ikke vite hva slags kompetanse som finnes der ute, samt at de vil generere inntekter på eget merke. Skulle tro at har en råd til å kjøpe noe slikt er kostnader ved å sende til Japan det minste å bry seg om...
Vel, jeg synes det er helt håpløst å måtte sende en forsterker jordkloden rundt for å få skiftet en trafo, spesielt når det virker som forsterkeren er en eldre sak utenfor garanti. Dette er akkurat en slik historie som vil avskrekke meg fra et eventuelt bruktkjøp av WAVAC.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Det er trolig så enkelt ja.
Men om dette kan kalles service er jeg sterkt tvilende til.
Ut i fra min forklaring og konklusjon burde de tenkt: Kanskje han fikser dette selv hvis vi leverer en ny trafo?
Hvis ikke den delen (som de ikke vil selge) er ekstremt overpriset blir en slik jobb ikke mye business selv for Wavac.
Dette er altså en gammel forsterker med svært begrenset verdi i forhold til nye Wavac produkter.
Har ikke noe med råd eller ikke å gjøre.
Når reparasjoner overstiger verdien med god margin blir konklusjonen: Kondemnert.
Rett og slett tragisk historie! Dette er viktig informasjon for oss alle.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vel, jeg synes det er helt håpløst å måtte sende en forsterker jordkloden rundt for å få skiftet en trafo, spesielt når det virker som forsterkeren er en eldre sak utenfor garanti. Dette er akkurat en slik historie som vil avskrekke meg fra et eventuelt bruktkjøp av WAVAC.
Kan nevne flere produsenter med samme innstilling.
Nøyer meg med å nevne et par japanske som oppfører seg bra og trolig vet at kloden er rund. At det finnes noe på baksiden sett fra Japan.
LEBEN og ALMARRO er greie mht service og support.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.908
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Vel, jeg synes det er helt håpløst å måtte sende en forsterker jordkloden rundt for å få skiftet en trafo, spesielt når det virker som forsterkeren er en eldre sak utenfor garanti. Dette er akkurat en slik historie som vil avskrekke meg fra et eventuelt bruktkjøp av WAVAC.
Tenkte i akkurat samme bane!

Alternativt.... Har ikke importør en avtale med et "kortreist" godkjent verksted? Må alt fra denne produsenten... samma hva sendes rundt jorden tilbake til produsent?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Da bør en og stille spørsmål rundt importører som enten ikke har, vil ha, eller ser behovet for å ha et seriøst verksted i bakhånd. Et verksted som får tilgang på alle tegninger av de produktene som blir importert. Det holder ikke med små foretak som ikke har knowhow, tilgang til alle tegninger eller priser kunder subjektivt utifra personlige forhold.

Spør en den samlede norske hifibransjen skulle det forundre meg om mer 30% oppfyller kriterier for all teknisk informasjon på produktene de importerer, verksted som er alment godkjent som repratører, og forståelse av norske forbrukerrettigheter.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Da bør en og stille spørsmål rundt importører som enten ikke har, vil ha, eller ser behovet for å ha et seriøst verksted i bakhånd. Et verksted som får tilgang på alle tegninger av de produktene som blir importert. Det holder ikke med små foretak som ikke har knowhow, tilgang til alle tegninger eller priser kunder subjektivt utifra personlige forhold.

Spør en den samlede norske hifibransjen skulle det forundre meg om mer 30% oppfyller kriterier for all teknisk informasjon på produktene de importerer, verksted som er alment godkjent som repratører, og forståelse av norske forbrukerrettigheter.
Godt sagt HC.
Til alle som går med tanker om å importere noe for videre salg sier jeg:
Ta en runde med produsenten og få til en avtale mht support og deler når behovet dukker opp.
Hvis ikke produsenten er villig til dette er det bare å styre unna.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Man burde lagd en oversikt over hvilke merker som har service i Norge. Dette med å sende ting utenlands er ganske frustrerende.
 
S

svk

Gjest
Er sikkert fåtall som har serviceverksted inorge.
Liste hadde vært gøy
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En ting er når en har kjøpt feks en forsterker ifra det fjerne østen, "Bong-ba" 300B,satt sammen på en fabrikk som spyr ut alle salgs produkter innen elektronikk sjangeren og som på toppen av alt leverer instruksjons hefte på mandarin... Tviler på at importører av slike forsterkere sitter på tegningene til alle disse.. Men en kan saktens spørre Mala, NAT, Audioaktøren eller Hifi-guiden om de sitter på all dokumentasjon rundt endel av flommen av Østen produkter som de tar inn. Med CE merking som muligens har lite med CE merking innen Europa, som prikken over i'en..??

Så har vi dyre vestlige produsenter.. ARC, dCS, Briscati, Vimberg, Krell, Boulder, Jeff Rowland, i helt tilfeldig rekkefølge og uten at de er noe verre, eller bedre, enn noen andre. Hvor godt service apparat støtter de norske importørene? Eller er det forventet at dyr hifi må automatisk må sendes til produsent? Og blir evt kjøpere gjort klar over dette når banken deres belastes med 100k pluss kroner?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
ARC er vel dekket i Norge i hvert fall.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
ARC er vel dekket i Norge i hvert fall.
Noe tid siden dette:
Jeg snakket med importøren som kunne fortelle at de var fornøyd med avtalen de hadde med Dalens.
Jeg har hørt at vedkommende hos Dalens som hadde peiling og mot til å jobbe med rørforsterkere hadde sluttet.
Og at Dalens stort sett hadde sluttet med å reparere HiFi.
Kom gjerne med oppdatert informasjon.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Noe tid siden dette:
Jeg snakket med importøren som kunne fortelle at de var fornøyd med avtalen de hadde med Dalens.
Jeg har hørt at vedkommende hos Dalens som hadde peiling og mot til å jobbe med rørforsterkere hadde sluttet.
Og at Dalens stort sett hadde sluttet med å reparere HiFi.
Kom gjerne med oppdatert informasjon.
Jeg var i kontakt med Servicekompaniet vedr Arc cd-spilleren min. Har hatt litt trøbbel med displayet. De kunne fikse det, sa de. Av forskjellige årsaker har det ikke blitt til at jeg har innlevert den, men fikk tilbudet i hvert fall. Har ikke mer info enn det.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg var i kontakt med Servicekompaniet vedr Arc cd-spilleren min. Har hatt litt trøbbel med displayet. De kunne fikse det, sa de. Av forskjellige årsaker har det ikke blitt til at jeg har innlevert den, men fikk tilbudet i hvert fall. Har ikke mer info enn det.
Ok.
Ting har endret seg ser jeg.
 
X

X186841

Gjest
NAIM leverte ihvertfall ikke ut skjemaer til importøren for få år siden, så det meste av reprasjoner måtte sendes tilbake til England.
 
Topp Bunn