Serietråd - tips & diskusjon om serier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    33.304
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi så den nye Lynley-serien (påsken ga ikke tid til det). Engelsk kosekrim, greit med 90 minutter og saken løst. Og: Is this your villa?/Kul Jensen.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    For oss som syns det er gøy med litt skrekk og mystikk har jeg to konkrete musts. Jeg faller av når ting blir for «out there» men begge disse traff meg.

Widows’s bay på Apple TV:
    En borgermester jobber hardt for at turisme skal berge livsgrunnlaget på øya; problemet er bare at øya akkurat går inn i en syklisk runde med mystiske greier knyttet til øyens forbannelse. Grøss og farse/ sort humor bakt inn i en herlig smørje. Matthew Rhys er brilliant som desperat ordfører som kjemper mot «udugelige bondeknøler» med gå-sakte-aksjoner og herlig historisk forankret overtro. Jeg koser meg!

IMG_0372.jpeg

Something Very Bad Is Going to Happen på Netflix:

En bryllupsfest på et luksuriøst gods skal liksom være toppen av lykke, men tittelen holder det den lover: Det går skikkelig til helvete. Her får du en snikende paranoia og et ubehag som setter seg rett i mellomgulvet mens du ser fasadene krakelere i sakte film. Det er så deilig stressende å se alt eskalere mot det uunngåelige, 😆

IMG_0373.jpeg

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    4.006
    Torget vurderinger
    49

Eg likte godt første sesong (sjølv om den låg litt tett opp mot Forbrydelsen), så dette ser fint ut. Jamt over liker eg danske seriar tre hakk betre enn norske og to hakk betre enn svenske.
    Brukte to kvelder på sesong 2, den er bra, men likte sesong 1 bedre.
    7 av 10, får litt trekk for «dum politi sjef som motarbeider etterforskningen», noe jeg synes går litt for mye igjen i slike serier😅

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.354
    Sted
    Sølvbyen
    Har sett sesong 1 og 2 av Daredevil: Born Again. For oss som vokste opp med Frank Miller's Daredevil tegneserier på 80 tallet og kanskje har lest noen av de grafiske novellene, er dette ganske bra saker. De to første sesongene i den opprinnelige serien kan også varmt anbefales.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Har sett sesong 1 og 2 av Daredevil: Born Again. For oss som vokste opp med Frank Miller's Daredevil tegneserier på 80 tallet og kanskje har lest noen av de grafiske novellene, er dette ganske bra saker. De to første sesongene i den opprinnelige serien kan også varmt anbefales.
    Er det faktisk ei filmatisering av Born Again-historia? Det er ei historie eg hugsar var skilsetjande for meg som ung teikneserielesar, og som også hadde gode kvalitetar når eg kom tilbake til han som vaksen.

Må vedgå at eg alltid har tenkt at det er ei historie som kanskje ville gjort seg best som film, ikkje som ein serie over fleire sesongar.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.354
    Sted
    Sølvbyen
    Er det faktisk ei filmatisering av Born Again-historia? Det er ei historie eg hugsar var skilsetjande for meg som ung teikneserielesar, og som også hadde gode kvalitetar når eg kom tilbake til han som vaksen.

Må vedgå at eg alltid har tenkt at det er ei historie som kanskje ville gjort seg best som film, ikkje som ein serie over fleire sesongar.
    Nei, det er nok ikke det. Jeg måtte se igjennom min egen utgave for å være sikker, men som så ofte ellers er det nok lånt litt her og der, og gjort tilpasninger for både tidsalder og format. Men jeg vil si viben fra de gamle seriene er der, og kanskje enda mer i den første serien som hadde 2 eller 3 sesonger. 🙂 Jeg har flere av de engelske tegneseriebøkene, men det er såpass lenge siden jeg har lest dem at jeg ikke husker detaljer eller hva som var hvor.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    18.354
    Sted
    Sølvbyen
    Det er, hvis vi snakker om denne. Kunne ikke se veldig mange likheter når jeg skummet fort igjennom ialllfall, men kanskje det er på tide med et tegneseriedypdykk igjen snart.

IMG_7315.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Det er, hvis vi snakker om denne.
    Ja. Det der er ein av dei aller beste teikneseriane eg har lese (innanfor den amerikanske superhelt-tradisjonen). Eg lurer på om han krev at du kan tola at Miller og Mazzucchelli (altså både narrativt og visuelt) forsyner seg med båe hender frå katolske topos, men eg meiner dette er knallgod teikneserieforteljing. Veldig økonomisk.

Eg plasserer han på linje med Batman: Year One, Spiderman vs. Wolverine [i Berlin] og Kraven's Last Hunt, og avslører sikkert slik at eg er svak for introspektive superhelthistorier.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn