Serietråd - tips & diskusjon om serier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    3 av 6 episoder av »Huset» på Nrk; veldig bra, intens og med mye nær-kameraføring som gjør at man virkelig får den gufne følelsen inne bak murene i et av de mindre hyggelige danske fengslene. Anbefales!

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Mike Flanagan (The Haunting of Hill House osv) kommer med ny skummel serie på Netflix:


    The Fall of the House of Usher

    Ser interessant ut 💀🎃 kommer til uka, 12 oktober.
    Denne falt i smak her. Men hos andre jeg har anbefalt den til traff den ikke like godt. Tema er jo ikke veldig genialt, men syns den var godt laget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Lessons in Chemistry på AppleTV virker lovende. Første episode falt i hvert fall i smak.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    469
    Antall liker
    506
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke om den har vært nevnt tidligere, men The Tower på HBO Max er en utrolig bra britisk politiserie på nivå med Line of Duty o.l. Sesong 2 er akkurat sluppet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Premiere på Netflix i dag:


    Bodies (2023)

    A murder in Whitechapel. Four different detectives are trying to solve the murder in different time periods: 1890s overachiever Edmond Hillinghead, dashing 1940s adventurer Karl Whiteman, kickass female 2010s Detective Sergeant Shahara Hasan and Maplewood, an amnesiac from post-apocalyptic 2050, who brings a haunting perspective.
    Miniserie på 8 episoder.

    Omtale på nrk:

    p3.no » Bodies
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Har utsatt å starte sesong 4 av Babylon Berlin, men etter to episoder er jeg hekta igjen.
    Og: Sesongåpningen med Charlotte i platebutikken er jo gull og edelstener.
    Da var vi ferdige med S04 av Babylon B. Jeg synes absolutt de holder nivået, på nytt legges det ut lange tråder som ikke alle gir mening før det hele samles mot slutten. Noen tråder ble tilogmed lagt ut i sesong 3. Ett tilfelle av «lazy writing» ga trekk sammen med noen sekvenser som ble litt for mye Nancy Drew. Men dette er bare bagateller som min kritiske kone setter fingeren på.
    100 poeng til Dr. Schmidts nye testfasiliteter og animasjonen bak rulleteksten.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg er halvveis i sesong 2 av Invasion - alle episodene er tilgjengelige.



    Første sesong begynte litt småkjedelig og fikk først skikkelig fart etter 5-6 episoder. Slik er det ikke i sesong 2 - her er det spennende fra første episode.

    Jeg blir ikke helt klok på karakteren fra imdb. Jeg synes dette er en veldig bra Scifi-serie.

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ikke lenge til Monarch: Legacy of Monsters kommer på Apple+.

    En trailer ble sluppet for et par uker siden:


    Premiere 17 november. Gleder meg veldig til denne serien, håper på god produksjon, kan være perfekt til hjemmekinoen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk akkurat beskjed om at Amazon Prime øker prisen fra 65,- til 79,- per måned.

    HBO Max økte i sommer fra 44,50 til 49,50,-

    Spent på hva Disney+ og Netflix havner på.

    Edit: Er klart hva Disney+ havner på:


    Fra 89,- til 119,- hvis du vil ha 4k/Atmos


    Apple+ øker også - Apple One (iCloud+ (50 GB), TV+, Music og Arcade) fra 199,- til 219,-
    Kun Apple+ fra 89,- til 99,-
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Vil samtidig slå et slag for Plex her inne. Har nettopp oppdaget Plex selv og bruker jeg den nesten hver dag. Jeg har mye film og serier på disk og har nå et ekstremt godt bibilotek med alt av opplysninger. Det er ikke mange av folderene jeg har måttet endre for at Plex skulle finne de. Anbefales!
    1698923275977.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Premiere på Netflix i dag - All the Light We Cannot See


    Based on the Pulitzer Prize winning novel, All the Light We Cannot See tells the story of Marie-Laure Leblanc (Aria Mia Loberti), a blind French girl taking refuge with her father and reclusive uncle in St. Malo, France and Werner (Louis Hofmann), a brilliant teenager enlisted by hitler’s regime with an expertise in radio repair. Together they share a secret connection that will become a beacon of light that leads them through the harrowing backdrop of WWII.

    Coming to Netflix, November 2nd, 2023. From Director Shawn Levy, All the Light We Cannot See stars Louis Hofmann, Lars Eidinger, Marion Bailey, with Hugh Laurie and Mark Ruffalo. And introducing newcomer Aria Mia Loberti.
    Wow, denne TV Mini Series likte jeg, flott produksjon, kunne gjerne vært en 4 timers Spielberg film. Netflix imponerer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har begynt å se på Halo tv-serien



    Jeg er stor fan av spillene - har vært litt tvilsom til serien. Men er positivt overrasket.

    Har et par episoder igjen og det er betryggende å vite at en sesong 2 er på gang.

    Går på SkyShowtime - litt kjedelig at det kun er stereo (hjelper en del med DDPLII) og 1080p - serien hadde fortjent bedre.

    Artig at Spielberg er med som producer - han er en gamer 🎮
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Har begynt å se på Halo tv-serien

    Går på SkyShowtime - litt kjedelig at det kun er stereo (hjelper en del med DDPLII) og 1080p - serien hadde fortjent bedre.

    Artig at Spielberg er med som producer - han er en gamer 🎮
    Finnes som fysisk media med 4K, Dolby Vision og Atmos ;-)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre

    Førebels melding etter fyrste episode: Dette er bra!

    Historisk drama er paradegreina for nasjonale ålmennkringkastarar som NRK og BBC. Denne gongen er tema maktspelet i Arbeidarpartiet frå midten av 1975-talet og ein ti års tid framover, altså starten på avviklinga av den sosialdemokratiske epoken i norsk historie. Flott.

    NRK kunne gjort Lykkeland omatt, eller strekt seg etter meisterverket The Crown. Altså: Dei kunne laga dette som eit ordinært historisk drama, og brukt svære ressursar på å få tidskoloritten rett. Eller dei kunne laga blautkake, som moderne norsk WW2-film/serie.

    Dei kunne også late ein fiktiv, eller fiksjonalisert, hovudperson (eller persongalleri) driva historia framover, og spegla "den ekte" historia gjennom denne.

    Dei har valt ei anna løysing. Tidskoloritten er indikert (alle røykjer og går i stygge dressar, og bileta er i gråbrune fargar med mykje grain), men tydeleg ikkje perfekt (vi ser elsparkesyklar, byggeplassen Regjeringskvartalet, nye Deichmann og Oslo Plaza). Den fjerde veggen vert broten heile tida, av møbelhandlar Engen som opptrer både som forteljar og deltakar. Kameraføringa er tett, og klippinga hakkete. Det same er linjene i historia, det er episodisk og fragmentert. Castinga er openbert, in your face, gjort for å understreka nokre poeng (td. var ikkje Bjartmar Gjerde nordlending, og Einar Førde var ikkje frå Oslo, men båe var effektive typar som fekk gjennomført politikk). Litt Bridgerton, kanskje.

    Eg tykkjer dette (postmoderne) grepet fungerer. Eg har brukt mykje tid, både på fritida og profesjonelt, på å høyra på historier frå det politiske Noreg på 1970- og 1980-talet, gjenfortalt frå nokon som "var med". Denne serien er litt som det du får/fekk høyra over ein øl (eller fire) på Justisen, og slik historia teiknar seg inni deg når du får ho fortalt.

    Så er det veldig mykje, både politisk historie og sosialhistorie, som ikkje får plass i ein slik serie som Makta. Det får vi nesten leva med. Eg kunne sjølvsagt tenkt meg eit historisk drama på åtte sesongar á 12 episodar, og same produksjonsbudsjett som The Crown eller Game of Thrones, som følgde Arbeidarpartiet frå 1887 til 2013.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Makta er min humor.

    Alt lyset vi ikke ser har jeg lest og den gjorde nok inntrykk til at en tur til strendene i Normandie fikk en avstikker til St. Malo for noen år tilbake. Serien skal jeg se, med håp om at den holder.

    Én episode igjen av Babylon Berlin Staffel vier nå. Skal si det bygges opp til finale. Laßt uns tanzen, som Max Raabe synger så smektende.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Alt lyset vi ikke ser har jeg lest og den gjorde nok inntrykk til at en tur til strendene i Normandie fikk en avstikker til St. Malo for noen år tilbake. Serien skal jeg se, med håp om at den holder.
    Bestandig vrient dette med bøker og filmatisering. Leser litt sprikende anmeldelser fra folk som har lest boken først - på imdb.

    Litt ubevisst unngår jeg å se en del serier/film hvor jeg har lest boken først - og omvendt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    9/11: One Day in America (2021)

    Vanskelig å se på - men veldig bra. Jeg har sett et par av episodene tidligere på National Geographic Channel - nå så jeg hele serien, 6 episoder, i en sitting - på Disney+.

    Det er noen fantastiske intervjuer/personer/historier med i denne serien - anbefales.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.480
    Antall liker
    35.318
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    "all the Light We Cannot See" slukte jeg rått på to dager, fantastisk serie.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    De 2 siste episodene av Bosch: Legacy sesong 2 slippes på fredag - på tide å begynne å se på!

    Det ble klart tidligere i høst at denne spinoff serien også får en sesong 3 🥳
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Makta er min humor.

    Alt lyset vi ikke ser har jeg lest og den gjorde nok inntrykk til at en tur til strendene i Normandie fikk en avstikker til St. Malo for noen år tilbake. Serien skal jeg se, med håp om at den holder.

    Én episode igjen av Babylon Berlin Staffel vier nå. Skal si det bygges opp til finale. Laßt uns tanzen, som Max Raabe synger så smektende.
    Jeg har ikke lest boken, men likte serien svært godt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Apropos fra bok til film: Netflix-filmen Intet nytt fra Vestfronten er såpass ulik Remarques bok at den står fint alene. Veldig bra bok som bør leses, på norsk helst i originaloversettelse.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Remarques bok at den står fint alene. Veldig bra bok som bør leses, på norsk helst i originaloversettelse.
    Her gjorde den påhekta kvalifiseringa meg litt nygjerrig: Finst det fleire enn Ragnar Kvam (Gyldendal 1955)? Eit kjapt søk på nb.no tilseier at ho er kome ut fem gonger på norsk, men alle ser ut til å vera nyutgjevingar av same tekst, oftest med nytt føre- eller etterord)

    Nyomsetjingar er som remaster av litteratur, tenkjer eg, særleg fordi vi har hatt mange omsetjingar som har kutta deler av orginalane, eller forhalde seg vel fritt til originalteksten. Her i landet har Skald (nynorsk) og Dreyer (bokmål, oftast innanfor riksmålsnorma) gjort mykje bra arbeid dei siste åra. Det vart også gjort noko nyomsetjing i serien "Århundrets Bibliotek" (Bokklubben 1990/2007), men Remarque var ikkje med der.

    Ragnar Kvam (svigerfar til NRKs Sidsel Wold) er elles ein interessant figur i lys av dagens konfliktar, men det kan vi la liggja nett no.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du er flinkere til å drille ned i slikt enn jeg, og jeg har blandet INFV med Tre Kamerater som ble utgitt på norsk i 37. Det er Harbitz’ oversettelse fra den gangen man skal ha.
    Besynderlig at INFV ikke ble utgitt på norsk før i 1950. Too hot to handle?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Besynderlig at INFV ikke ble utgitt på norsk før i 1950. Too hot to handle?
    Ja, interessant.

    Interessant nok gav den norske nazisten Eugene Nilsen ut propagandaskriftet Intet nytt fra vestfronten og dens sanne hensikter" på sitt eige "Antiforlaget" i 1930. Det fekk meg til å lura på om det kan ha vore ei omsetjing før 1955, men så kom eg på namnet kan ha kome frå fyrste filmatiseringa.

    Har korkje lese INFV eller Tre kamerater. På lista, absolutt.
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    De 2 siste episodene av Bosch: Legacy sesong 2 slippes på fredag - på tide å begynne å se på!

    Det ble klart tidligere i høst at denne spinoff serien også får en sesong 3 🥳
    Bosch leverer som vanlig, gøy å se det kommer enda en sesong
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lett for om en ikke er en fan og/eller farmasøyt.
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Da er man igjennom sesong 2 av "Bosch Legacy". Veldig bra (som forventet). Så blir det hjem å se sesongavslutning av "Loki" og sesongstart av "For All Mankind" etter jobb.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn