Serietråd - tips & diskusjon om serier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Synes The Pacific var veldig bra. Liker også Band of Brothers - men merker nå, med større tv man har skaffet seg, at den ustø kameraføringen blir veldig forstyrrende. Avbrøt etter et par episoder sist jeg prøvde meg på den.

    Håper på bedre filming på den nye serien.
    Kameraføringen er planlagt, selv på stor skjerm synes jeg dette fungerer utmerket når det er gjort på denne måten. Så vi snakker ikke om amatører som har gjort feil valg under produksjonen ;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Denne var skuffende. Game of Thrones redusert til såpeopera i dunkle lokaler. Man har fjernet det episke som gjorde GOT besnærende. Ingen av karakterene er like interessante som i GOT. Langdrygt var det også. Det hele kunne blitt fortalt i tre episoder og da hadde det heller ikke føltes fort.
    Tror ikke jeg gidder å se kommende sesonger...
    Synes House of the Dragon er magisk - synd det er altfor lenge å vente til neste sesong.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Kameraføringen er planlagt, selv på stor skjerm synes jeg dette fungerer utmerket når det er gjort på denne måten. Så vi snakker ikke om amatører som har gjort feil valg under produksjonen ;)
    Når Spielberg er med som produsent - er nok ikke amatør & uplanlagte ting det man tenker på først 😲
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Ser på War of the Worlds på Disney+



    Ganske ok, fransk/britisk produksjon. Ser ut som sesong 3 kommer i oktober.
    Dette er en av de bedre serier jeg har sett i 2022. Helt annerledes enn Hollywood serier og det er forfriskende.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg er så enig, så enig.
    Det ble så mye Sandnes-snakk, at jeg måtte reise meg å gå.
    Tror stedsnavnet, Sandnes, ble sagt ca 100 ganger i løpet av en episode.
    Også blir jeg ikke så imponert når f.eks. Kristoffer Joner skal overspille, som om det var revy eller teater.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg henger alltid langt etter når det kommer til serier.
    Men startet nettopp på Billions. Ganske kjekk serie.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Denne var skuffende. Game of Thrones redusert til såpeopera i dunkle lokaler. Man har fjernet det episke som gjorde GOT besnærende. Ingen av karakterene er like interessante som i GOT. Langdrygt var det også. Det hele kunne blitt fortalt i tre episoder og da hadde det heller ikke føltes fort.
    Tror ikke jeg gidder å se kommende sesonger...
    Jeg holdt ut to episoder. Det var nok for meg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henger alltid langt etter når det kommer til serier.
    Men startet nettopp på Billions. Ganske kjekk serie.
    Fantastisk serie, rullet gjennom sesong 1 og sesong 2 når sesong 2 ble tilgjengelig - ikke fått sett videre ennå (de er vel på sesong 6 nå?).
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg holdt ut to episoder. Det var nok for meg.
    GOT etterlot seg et tomrom som House of Dragons ikke klarte å fylle.
    Sulten på eventyr lokket meg til The Witcher.
    Den er vel langt fra perfekt, men mye bedre enn House of dragons.
    Hva kan fylle dette tomrommet?
    Tips mottas med takk.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    GOT etterlot seg et tomrom som House of Dragons ikke klarte å fylle.
    Sulten på eventyr lokket meg til The Witcher.
    Den er vel langt fra perfekt, men mye bedre enn House of dragons.
    Hva kan fylle dette tomrommet?
    Tips mottas med takk.
    Jeg klarte ikke mer enn to episoder av The Witcher heller. Så en kan vel trygt si at fantasy ikke helt er min sjanger :)
    Men jeg likte godt Game of Thrones i det minste.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg klarte ikke mer enn to episoder av The Witcher heller. Så en kan vel trygt si at fantasy ikke helt er min sjanger :)
    Men jeg likte godt Game of Thrones i det minste.
    Jeg slet meg litt gjennom sesong 1 av The Witcher, men syns den tok seg veldig opp i sesong 2.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Litt tilfeldig så jeg The Time traveler`s Wife på HBO
    Romantisk kliss, men med en fengende vri.
    Syns ikke den var så galen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Litt tilfeldig så jeg The Time traveler`s Wife på HBO
    Romantisk kliss, men med en fengende vri.
    Syns ikke den var så galen.
    Har lurt litt på å se den selv, filmen liker jeg veldig godt.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    GOT etterlot seg et tomrom som House of Dragons ikke klarte å fylle.
    Sulten på eventyr lokket meg til The Witcher.
    Den er vel langt fra perfekt, men mye bedre enn House of dragons.
    Hva kan fylle dette tomrommet?
    Tips mottas med takk.

    Det kommer litt an på hva du mener med eventyr. Veldig mye er det ikke å finne uansett definisjon, enda mindre om det skal være av en viss kvalitet, men noe finnes jo.

    Hvis du tenker "High Fantasy" så finnes vel kun The Wheel of Time, basert på Robert Jordans bøker) utenom GoT, Witcher og Tolkien-universene. MTV forsøkte seg med The Shannara Chronicles for noen år siden, basert på bøkene til Terry Brooks, med svært labert resultat.

    Om "Contemporary Fantasy", "Gaslamp Fantasy" og denslags også er innafor så er det mer å velge i. Der har du i første sjanger ting som The Magicians, A Discovery of Witches, The Umbrella Academy, Interview with the Vampire, Neverwhere, Torchwood og forsåvidt også Doctor Who. I tillegg ble Neil Gaimans Sandman sluppet relativt nylig og den er definitivt vel verdt å se.

    I andre sjanger finnes ting som Salem, His Dark Materials, Carnival Row, Jonathan Strange & Mr. Norrell og en av mine absolutte favorittserier gjennom tidene, Penny Dreadful. I tillegg har du Gormenghast, en fabelaktig miniserie fra BBC for en del år tilbake.

    Så har jeg sikkert glemt noe, oversett noe annet og definitvt latt være å nevne en ting eller to som ikke fortjener oppmerksomhet, men noen tips er det nå.
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Takk for gode tips.
    Penny Dreadful. Hva skal jeg si?
    Jeg misunner alle som har denne til gode. Fantastisk serie. Topp 3 uansett sjanger👍👍👍👍👍👍👍
    Salem og Umbrella Academy, likte jeg.
    A Discovery of Whitches har jeg falt av. Ble litt såpeaktig.
    Men Taboo likte jeg også.
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    271
    Antall liker
    644
    Sted
    Hadeland
    Gammel serie men prøv Carnivale hvis du ikke har sett den, gikk vel på NRK for ca 15 år siden.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.241
    Antall liker
    8.203
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Peaky blinders. knall bra.
    1674113399205.png



    Yellowstone, alle sesonger.
    1674113573138.png


    1883.
    1674113841218.png


    Så kom jammen 1923 også.
    Litt usikker på denne, men har jo bare kommet en episode
    1674113905386.png


    Breaking bad, er jo ganske bra.

    1674114048362.png
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    Også blir jeg ikke så imponert når f.eks. Kristoffer Joner skal overspille, som om det var revy eller teater.
    Det blei ikkje så flaut så eg frykta😅
    …bortsett fra innslaget med Joner, «syns eg det va veldigt bra».
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    128
    Yellowstone har jeg hørt at skal være veldig bra. Men den går på skyshowtime i 2.0 lyd og det er ikke interessant.

    Ellers kan Locke & key anbefales. Litt i samme sjanger som umbrella academy.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Yellowstone har jeg hørt at skal være veldig bra. Men den går på skyshowtime i 2.0 lyd og det er ikke interessant.

    Ellers kan Locke & key anbefales. Litt i samme sjanger som umbrella academy.
    Yellowstone har jeg lyst å se👍
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Men den går på skyshowtime i 2.0 lyd og det er ikke interessant.
    Heller ikke noe 4k hdr. Det er en del jeg kunne tenkt meg å se på Skyshowtime - men, som nevnt, det er ikke interessant med stereo og 1080p.

    Sjekker stadig innom for å se om det har blitt oppgradert. Eneste jeg har lagt merke til er at Top Gun har 5.1 lydspor, ellers er det andre jeg sjekket 2.0.

    Forhåpentligvis er det ikke langt unna mtp oppgradering.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.043
    Sted
    Oslo
    Har nettopp sett første seks episodene av denne. Hva skal man mene? De som har sett Nicolas Winding Refn før, som Neon Demon, Only God Forgives, vet omtrent man går til. Underlig, langsomt, brutal, men jeg håper det kommer flere episoder. Men jeg skjønner de som gir opp.

    1674165238692.png
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    True detective er veldig bra og i samme gate er det vel ikke feil å ta med Fargo.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.990
    Torget vurderinger
    2
    Har nettopp sett første seks episodene av denne. Hva skal man mene? De som har sett Nicolas Winding Refn før, som Neon Demon, Only God Forgives, vet omtrent man går til. Underlig, langsomt, brutal, men jeg håper det kommer flere episoder. Men jeg skjønner de som gir opp.

    Vis vedlegget 885809
    Jeg har fulgt Refn ganske trofast siden Pusher, og utviklingen har vært spennende. Jeg klarte ikke «too old to die young», der falt jeg av.
    I denne synes jeg det bedre samsvar mellom uttrykk og innhold, og jeg ble fengslet. Fantastiske bilder og gjennomført lyddesign.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Begynte på et gjensyn med True Detective sesong 1 i kveld



    Noe av det bedre som er laget. Alexandra Daddario i episode 2 😲
    Så ferdig denne - fantastisk serie - sesong 1. Har den på blu ray - men valgte faktisk å streame den på HBO Max - den er der også i 1080p - men med HDR. Det gir et løft.


    Sesong 4 med True Detective er på gang:

    Plot:

    When the long winter night falls in Ennis, Alaska, the eight men who operate the Tsalal Arctic Research Station vanish without a trace. To solve the case, detectives Liz Danvers and Evangeline Navarro must confront their pasts and the dark truths lying underneath the Arctic ice.
    Jodie Foster skal være med. Kommer en gang i år.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Anbefaler denne om den ikke er nevnt, knallbra!
    Eg såg fyrste sesong, og tenkte at dette var ein stilig serie (bonus: Bosch har eit veldig kult stereoanlegg, som han speler bra musikk på). Likevel, eitt eller anna som gjer at eg ikkje har prioritert å sjå meir.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.685
    Antall liker
    2.288
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Eg såg fyrste sesong, og tenkte at dette var ein stilig serie (bonus: Bosch har eit veldig kult stereoanlegg, som han speler bra musikk på). Likevel, eitt eller anna som gjer at eg ikkje har prioritert å sjå meir.
    Start med å lese bøkene. Det er etter min mening den beste veien inn i dette universet. Uansett bøker eller TV-serier, dette er noe av det beste amerikansk krim har å tilby. Du finner mye informasjon om både bøker og serier her: MichaelConnelly.com
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gjorde meg ferdig med Tulsa King i går. Brukbar underholdning, midt på treet. Likevel ganske godt driv, relativt korte episoder. Fin om man trenger en serie der man ikke trenger å være redd for å gå glipp av detaljer som er av betydning for hendelsene..altså langt ifra genial..litt artig å se en aldrende Stallone. Han snøvler i vei og er en temmelig B-preget skuespiller. En del småartige og absurde voldsscener...likevel temmelig forutsigbar etterhvert.

    Startet på sesong 3 av Babylon Berlin også nettop. Denne serien er meget bra, full av overraskelser og små, finurlige detaljer. Den er innom datidens utfordringer i det politiske systemet, rettstaten og påpeker enorme sosiale forskjeller. Handlingen er fra Berlin anno 1929. Anbefales! Finnes både på Viaplay og HBO Max.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Picard kommer med ny sesong om et par uker:


    Jeg likte de to tidligere sesongene og kommer nok å se denne også, dukker vel opp på Amazon Prime som tidligere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Norsk Scifi


    p3.no » Henrik forvandlet toppen av et kjøpesenter til en romstasjon

    Et univers som tidligere bare eksisterte i en liten notatbok, har nå blitt satt i live i toppetasjen av Gunerius kjøpesenter i Oslo. Resultatet ble «Orion», en science fiction-humorserie. Eller et arbeidslivsdrama satt til verdensrommet, om du vil.

    Henriks debut som serieskaper kan sies å være TV-verdenens svar på et «one man band». Han har vært involvert i kostymemakeri, i rekvisittlagingen, i scenografien, han har klippet flere scener selv, og han har arbeidet med visuelle effekter. I tillegg er han manusforfatter.

    Og han er hovedrolleinnehaver.

    – Jeg har vært involvert i absolutt alt. Det er kanskje fordi jeg liker å få ting til å bli sånn som jeg har det inni hodet, forteller Henrik.
    Virker til å være ganske sprø saker - må nesten se 😄

    finnes på nrk.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Cunk on Earth på Netflix. Mye bløt engelsk humor hvor hun driter ut seg selv. Men nok sketsjer som fikk fram latteren til at man kommer seg gjennom alle episodene.

    1676148654055.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn