Gjestemedlem skrev:
Sistnevnte var et reelt forslag fra min side og ikke noe jeg forventer at FrP skal inkorporere i sitt program. For du har jo etterlyst alternative løsninger og ikke bare kritikk. Om du ikke likte mitt forslag og ikke vil diskutere det så har jeg ihvertfall kommet med et innspill. Det var seriøst ment.
Ok da beklager jeg den!
Gjestemedlem skrev:
Et enklere system med flate satser og ikke allverdens fratrekk og smutthull for skatteplanleggere er et steg i riktig retning. Skatt er jo per definisjon å ta fra de rike. Tar man for mye løper de å gjemmer seg og opererer andre plasser, tar man for lite har man ikke noe igjen å bruke på de fattige. Det er jo enda mer urimelig å legge byrden på dem. FrP ønsker jo ikke at staten skal drive med næringsvirkomhet selv om den er lønnsom, de ønsker minst mulig skatter på alle områder, og minst mulig avgifter på noe som helst. Så hvordan de ser for seg at man i stedet skal finansiere gode tiltak som å gjøre noe med fattigdom mangler ennå en troverdig forklaring.
Finansiering av gode tiltak er ikke så vanskelig når staten går med over 400 000 000 000,- I overskudd pr år.
Nei FRP mener at staten ikke skal drive med næringsvirksomhet. Hvorfor ikke? Fordi det ikke er jobben deres og de har heller ikke kompetanse. Et godt eksempel er vel tømmerhuggerne som nylig brukt femtusen millioner på å handle aksjer etter å ha surfet litt på nettet.
Man har I det senere solgt seg ut av Telenor, Statoil, en del kraftselskaper, NSB, og sikkert en masse andre mindre selskapåer. Likevel eier den Norske stat direkte og indirekte boritmot 2/3 av verdiene på Oslo børs. Det er alt for mye.
Det er også besyndelig at den riktige miksen av statlig eierskap alltid synes å være den vi har I dag. Eller mener du at staten skal kjøpe seg opp I telenor, Statoil, Aker Kværner, Frontline, Narvesen og Kondomeriet
? Hvilken selskaper skal man velge
?
Hvis man ser pådynamikken I statsbudsjettet ser man at man kan kutte på en del skatter og avgifter tobakk, alcohol, arveavgift, toppskatt, egenandel og sikkert en god del fler uten at dette utgjør drastiske inntektsbortfall. Det er faktisk mye viktigere at aktiviteten I økonomien er høy et godt eksempel ser vi I disse dager hvor aktiviteten I norsk økonomi er så høy at den genererer mye høyere skatt, arbeidsgiveravgift, moms og andre inntekter til staten samtidig som utgiftene ifm dagpenger bir mindre. Det er faktisk mulig at budskjettet for 2008 kommer til å gå I null uten oljepenger
.
Gjestemedlem skrev:
Å beskatte forbruk kalles avgifter. Og det ønsker jo man heller ikke noe av, er det ikke så?
Man ønsker ikke å skatte ihjel enkelte varer som tobakk, alkohol, nye biler og en del andre ting som gir svært ugustige virkninger I samfunnet (handelslekkasje, produktvridning, gammel bilpark osv).
Gjestemedlem skrev:
Hagen har tjent seg søkkrik på å selge overpriset mat til befolkningen i ledetog med dem som har beskytet hans virksomhet med tollmurer og importrestriksjoner og dermed bedrevet aktiv hindring av den frie konkurransen i markedet. Jeg har personlig ingen økonomiske sympatier for en gubbe med flere milliarder i personlig formue enn lommemannen har hatt sexofre.
Hvis maten til Rimi hagen er dyr I forhold til kvalitet så må jo folk gå å kjøpe mat et annet sted.
Tollmureren er noe av det største dobbeltmoralen Norge har å fjerne tolmmurene vil gi U-landene mye bedre markedstilgang, billigere mat, og effektivisere norsk matvareprodukson.
Jeg tror lommemannner har flere ofre enn Hgen har MRD
.
Gjestemedlem skrev:
Jeg kan jo bare notere meg at du ikke har noen skrupler med å forsyne deg fra formuene til "de rike" pensjonistene, mens de stakkars milliardærene skal skjærmes mot slike grusome overgrep som å betale skatt på sine kvadratkilometer store fjellpapallasser. Du har merkelige proioriteringer om ikke annet.
Tja prioirteringer vil jeg vil ikke kalle det.
Pensjoner er den del av velferden til landets innbyggere- og den mener jeg skal være lik for alle. Det samme gjelder utdanning, pleie, omsorg. Helsetjenster, rettsikkerhet osv.
Skatter og avgifter I Norge bør innrettes på en slik måte at de fremmer økonomisk vekst og gir minst mulig effektivitetstap samtidig som de gir nødvendige inntekter til staten.
For meg er dette to forskjellige temaer ikke prioriteringer.
Mvh
OMF