Her ser jeg jo roten til mange av våre uenigheter om å investere. Du mener jo her at hvis staten i 2008/9/10 velger å bruke 200 MRD på å kjøpe inn nytt stråle og røntgenutstyr til sykhusene, bygger nytt dobbbeltspor mellom Oslo og Bergen og utbedrer stamveinett så vil vi være like godt stilt om vi i samme periode senket pensjonsalderen til 57 år for alle, og brukte de samme pengene på økte pensjonsutbetalinger.Gjestemedlem skrev:I praksis er ikke forskjellen så stor. Infrastruktuen skal vedlikeholdes, veien repareres og utbedres, samme gjelder tunneler og broer. Materiell er også stort sett forbruksvarer som må skiftes ut løpende, repareres og byttes ut hele tiden.
Så det blir litt feil å referere til økte omkostninger på samferdselssiden og politiet som investeringer, mens omkostinger til pensjoner, utdannelse og slike ting som forbruk.
Det er ingen fundamental forskjell på dette. Her handler det kun om vanlige politiske prioriteringer som vi er så vant med fra partipolitikken. Man kan gjerne foretrekke å styrke et område og svekke et annet. Men som sagt i praksis liten forskjell på om man kaller overskridelsene for det ene eller det andre.
Da er mitt spørsmål enkelt og greit hvordan gjør du det i 2011 hvis ikke oljeinntektene holder seg skyhøye og eldrebølgen begynner å slå inn .?
Selvsagt er årets budsjett det største det er det jo så godt som alltid dette skydles blant annet inflasjon (statsbudsjettet er i nominelle verdier).Gjestemedlem skrev:Det er jo heller ikke som OMF prøver å fremstille det, akkurat små budgett vi snakker om nå. Norge har aldri hatt større statsbudgett enn nå. Vi bruker mer penger enn noensinne, og mer blir det for hvert år som går. Det er derfor viktig at vi følger denne modellen videre også og ikke bruker opp av de midlene som skal få fondet til å vokse og sikre oss en god og trygg fremtid i gode, men også i mindre gode tider som kan komme.
Å spare seg til fant betyr ikke at man ender opp som fant, men at man lever som en mens man sparer. Og det er nok inntrykket til minstepensjonister som lever på under 10k i måneden mens staten sylter ned 400 000 000 000,- hvert år.
Hvorfor ikke kutte i utgiftene da kan vi spare enda mer ? Men igjen er det vel Status Qou som er ditt standpunkt det vi bruker i dag er akkurat riktig miks for fremtidig sparing til tross for at inntektene er blitt dramatisk mye høyere enn forventet..?
Hvis du ikke ser forskjellen mellom å investere i infrastruktur og å kjøpe seg opp i Gunnars rørleggerservice på Otta så ser jeg ingen grunn til å diskutere dette ytterligere .Gjestemedlem skrev:Så nå er plutselig statlig forbruk på hjemmebane mer lønnsomt enn å investere i utlandet gjennom fondet. Det er ikke så veldig mange setningene siden du argumenterte sterkt for det stikk motsatte.
Dette forklarer jo mye av dine argumenter.Gjestemedlem skrev:På sikt kan man få til alt dette, men det forutsetter at vi tar det gradvis og øker utbetalingene ettersom avkastningen på oljefondet øker som det skal (og ikke svekker det nå når vi ellers har svært gode tider) Skal man ha råd til gode pensjonsorninger i fremtiden er det en forutsetning at fondet økes i det tempoet man er enig i nå.
Når du snakker om tingene som skal gjøres så er ikke det noe som skal gjøre i dag det skal gjøres i fremtiden, og da under forutsetning av at oljeprisen forblir høy og at statens andre utgifter ikke vokser. Mao du snakker om et luftslott.
Vel i det tilfellet vil jeg tro at også FRP er for:
Høyere pensjoner til alle.
Høyere sosialhjelpssatser til alle evt borgerlønn.
5 timers arbeidsdag
10 uker ferie
osv osv .
Ja, og denne modellen går på tvers av hva det tverrpolitiske pensjonsforliket fastslår og er betraktelig dyrere her snakker vi om ti talls milliarder.Gjestemedlem skrev:Forøvrig har Gjestemedlem aldri uttalt seg om hverken pensjonsforliket eller AFP, men har derimot presentert sin egen gode modell på hvordan pensjonssystemet bør fungere.
Jeg vil anta at denne borgerlønnen er høyere enn både dagens sosialhjelpsatser og minstepensjon hvor tar du pengene til dette fra .?Gjestemedlem skrev:Gjestemedlem ønsker også å forenkle byråkratiet rundt både trygd, sosialhjelp og andre ordninger med å innføre en minste garantert inntekt uavhengig av alle andre faktorer. Mao. borgerlønn som erstatning for mange av dagens ordninger med det kompliserte regelverk og fare for misbruk det medfører.
Jeg synes absolutt du skal kommentere tallene mine. Du beskylder FRP for å sløse med penger og å bruke alt for mye oljepenger. Like fullt vil du bruke mye mer hvor tar du pengene fra ?Gjestemedlem skrev:Jeg skal ikke kommentere tallene dine eller hvordan du har kommet frem ti dette, og tar dem mer som en illustrasjon på "masse penger" enn som noe mer konkret. Men poenget igjen er at man ikke øker kostnadene i et tempo som er høyere enn at man kan fiansiere dem innen dagens rammeverk.
Jeg har også lyst til å minne deg på at:
Folk lever lengre
Folk utdanner seg lengre
Folk er mer syke i sin arbeidsføre alder
Den stadig voksende andelen av pleietrengende i Norge krever stadig mer ressurser.
Helsesektoren vil vokse enormt på grunn av dette.
Lønnsveksten gjør også at utgiftsveksten i helsesektoren blir veldig høy.
Alderssammensetningen i befolkningen gjør at vi om ikke alt for mange år for en dramatisk økning av antall pleietrengende.
Eldrebølgen dreier seg om hvordan vi skal greie denne belastningen .
Når du skriver at man ikke skal øke kostnadene raskere enn man kan finansiere dem ..hva mener du med det?
Når denne eldrebølgen kommer så vil kostadnene øke dramatisk bare ved at folk får de tjenestene de har krav på ? Eller mener du at man skal avkorte tjenestene hvis oljeinntektene skulle svikte ?
Vel litt av min hensikt med denne tråden var å få frem hvilken politikk FRP står for. Jeg har ikke all verden sympati for deler av programmet og ikke i det hele tatt for deler av retorikken som blir brukt. Like fullt mener jeg at FRP har et av de beste programmene for å gjøre Norge til et godt land å leve i. Jeg ville vel også trodd at jeg kunne lære litt mer om svakhetene i programmet i denne tråden.Gjestemedlem skrev:Det jeg kaller sludder er IKKE at man blir bedt om å komme med motstridende syn. Men at man i stedet for å selv prøve å sette seg inn i sakene kun skal sitere et annet partis vedtekter i stedet. Det blir en svært kjedelig diskusjon i så fall. En som som man sikkert er kjent med fra paneldebatter med partileder på TV og slik valgreklame. Men skal vi komme dypere ned i de sakene som drøftes er det ikke tilstrekkelig med slike soundbites. Det er mye mer interessant å lese hva folk her egentlig tenker og mener om sakene, og hvordan de argumenterer for dem.
Pappegøyesnakk der man kaster partiprogramsitater på hverandre er ikke noe morro i lengden. Spesielt siden du stort sett er den eneste som har bundet deg opp mot ett enkelt parti og føler deg forpliktet til å stå for alt det de mener og prioriterer.
For min del er debatten om det politiske styre av Norge. Jeg har selv sagt at mitt ideelle parti nok er en sammensmelting av FRP og Venstre, men siden det partiet ikke finnes så må jeg altså velge. For min del er det lite interessant å diskutere hvordan man ideelt skal styre et land det må jo være mer spennende å styre Norge.
Jeg er av den oppfatningen at måten FRP fremlegger sakene sine på samt en stigmatisering i pressen og andre steder, gjør at mange tror FRP mener noe annet enn de faktisk gjør. Og jeg håpet at denne tråden skulle være opplysende så får jo leserne gjøre seg opp en mening om det jeg håper jo det er litt flere enn oss to som leser den!
Mvh
OMF