OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
En ordning der folketrygden betaler for plasser, medisiner, omsorg og behandling er jeg bare positiv til. Men som sagt, finansieringen er det ingen problemer med om overlates til staten eller folketrygden.
Men nå har du altså skiftet mening
?
På ingen måte. Jeg bare påpeker at pasientene har mange av disse rettighetene allerede i dag, og at diskusjonen ikke handler om pasientenes rettigheter men hvordan dette skal finansieres. FrP ønsker vel så fort som mulig å legge ned hele folketrygden uansett.
Det jeg reagerer på er at du prøver å ta mine syspunkert til inntekt for FrP og at det skulle eksistere en enighet eller sympati for dem fordi noen kommer med noen tomme slagord.
Gjestemedlem skrev:
Motstanden var ikke mot å hjelpe de svakeste i samfunnet, FrP er det partiet som driter mest i disse,
Dette var jo en spenstig påstand kan du forkalre meg hvilket parti som gjør noe for de svakeste da når heving av minstepensjonen, senking av skatter og avgifter, lovfestede rettigheter til pleie og behandling åpenbart er negativt fro de svakeste
?
Å føre en politkk som gjør at flere og flere blir økonomisk skadelidene og uten mulighet til å se for seg en fremtid bedre enn med minstepesjon fordi FrP fratar dem sine rettigheter, sørger for at de ikke er istand til å forhandle frem sine rettigheter i jobb og arbeid, og dømmer dem til evig økonmomisk underklasse er ikke god politkk for de svakeste spør du meg. Og ser du dette i sammenheng med drastiske kutt i de fleste offentlige velfersdgoder så får vi et fattigere Norge for andre enn de mest velstående.
Gjestemedlem skrev:
ikke et liv som tvungen minstepensjonist under i et FrP regime.
Da vil du i hvert fall ha mye mer å rutte med en som minstepensjonist i et AP/SV/SP regime. Men det er kanskje ikke så viktig!
Det er ikke anderledes enn å sette 100% toppskatt på all lønn over 400.000kr for å dele ut dette blandt de lavtlønnede. Det vil sikkert hjelpe dem med minst det også, men det er en like usympatisk måte å ordne et samfunn på.
Gjestemedlem skrev:
Om de bruker en milliard ekstra ute eller hjemme er effekten av dette den samme med og uten et slikt budgett.
Dette viser joa t du ikke skjønner hvordan økonomien fungerer du mener altså at en overføring på 25 MRD til å slette ulandsgjeld gir samme effekten for norsk økonomi som å tilføre 25 MRD til kommunene
?
Kanke jeg uttrykte meg litt uklart. Jeg sier IKKE at det er det samme om penger blir brukt ute eller hjemme. Men om du bruker 1 miliard hjemme i dag så er effekten på økonomi og renter og slikt akkurat den samme uansett hva man kaller postene i bugdettet. Det samme gjelder om vi bruker 10 millarder utenlands i dag eller 10 millarde utenlands med en annen måte å dele opp budgettet på. De som justerer rente og markedet forøvrig er fult klar over hva pengene i statsbudgettet blir brukt til. Det er enkel kalkule for dem. Så dette forslaget har ingen praktisk betydning overhodet, og fungerer kun som forenklet reklame man kan bruke i tabloide overskrifter i den kulørte dagspressen.
Var det mer forståelig nå?
Gjestemedlem skrev:
. Det er kun et verktøy for at FrP skal kunne bruke enda mer av oljefondet siden de mangler alternativ fiansiering til sine prosjekter.
Har du fått med deg at overskuddet på statsbudsjettet er flere hundre milliarder
?
FRP mener at vi kan bruke noen av disse pengene i dag til veier, sykehusutstyr osv
hva er feil med det
?
Feilen er at ved å øse ut ekstramidler fra oljefondet i dag, så står vi mye dårligere rustet senere når vi ikke har de samme inntektene og gode tidene. Det er ikke noen poeng i å skusle bort millarder i dag i stedet for å legge av penger til fremtidige forpliktelser og dårligere tider. Men langsiktighet har aldri vært FrPs sterke side. her vil man hente ut kortsiktige gevinster og bruke oljefonder til å kjøpe seg stemmer med, og kamuflere at de samtidig raserer staten inntektsgrunnlag på andre måter.
Man tar vel ikke av oljefondet hvis man setter inn 370 MRD istedenfor 400 MRD. Bruker du av formuen ditt hvis du ett år maler huset ditt og kun sparer 100 000,- i aksjefond i stedet for dine vanlige 120 000,- ?
Litt elementær matematikk er vel på sin plass her ser jeg.
Du har 1000 kroner på kontoen og får 4% rente på disse hvert år. Du tilfører kontoen 100 kroner hvert år.
a. Vi setter inn pengene og bruker kun rentene
1000kr saldo + 100kr inntekter +40kr renter - 40kr forbruk = 1100 kr i oljefondet
b. Her tar vi litt mer direkte fra oljefondet. F.eks. 40kr
(1000kr saldo - 40kr ekstra forbruk) + 100kr inntekter - 40kr renter - 40kr forbruk = 1060 kr i oljefondet
c. Her gjøre vi det ikke som i b men på FrP vis som er mye mye bedre enn b. og slett ikke det samme. Her setter man bare ikke inn alle pengene i det hele tatt. smart hva?
1000kr saldo + (100kr inntekter - 40kr ekstra forbruk ) -40kr forbruk = 1060 kr i oljefondet
Som alle kan se er det en enorm forskjell i b og c i praksis. Ingen skal vel komme her og beskylde FrP får å bruke modell b når modell c høres så mye mer tilforladelig ut.
Tallene er forøvrig tilfelige og er kun ment å vise at det ikke finnes noen praktisk forskjell på b og c, noe som dermed i praksis vil si at når FrP hever at de ikke vil bruke akstra av oljefondet då er ikke denne påstanden annet enn fusk og lureri for den som ikke kan regne.
Hjemmelekse til dem som ikke har falt av lasset:
Regn ut hva renteinntektene til forbruk til bli etter 10 år i modell a og sammeligne dette med modell b/c
Når du snakker om de gamle svakeste
er ikke dette minstepensjonistene
dette har du jo hardnakket diskutert over flere sider at FRP sitt ønske om å øke minstepensjonen er du uenig i. Da må du stå ved det og si at du ønsker at minstepensjonistene ikke skal få noe mer dette er det du som mener - ikke FRP.
Jeg ønsker at mistepensonistene skal få mer. Men jeg vil ikke tømme kontoen til de øvrige pensjonistene for å finansier det. Det får man gjøre på andre måter.
Dette har jeg presisert før. Men slikt er vel lett å glemme i farten.
Eller tilhører du utgiftspartiene som vil at AFP skal beholdes, minstepensjonene skal økes, de andre pensjonene skal beholdes, avgiftene skal ned, sykelønnsordningen skal styrkes, kommuneøkonomien skal styrkes
.hvor tar du pengene fra
?
Statlig eierskap i lønnsomme bedrifter, skatt, avgifter, renteinntekter på oljefondet, .. som du ser er det greit å aktive inntektskilder som er med på å sikre at vi ikke blir så fullstendig avhengig av at ojleinntektene for altdi skal blir som de er i dag eller bedre.
Ja, men nå er vel du omtrent det eneste mennesket i Norge (strengt tatt er du vel ikke i Norge heller, men det er en annen sak) som mener at staten etter eget forgodtbefinnende skal kjøpe seg opp i selskaper uten annet mål og mening enn å tjene penger.
Så får vi heller overbevis flere folk at dette er en mye bedre løsning enn det FrP agiterer for, nemlig å slakte gåsa som legger gullegget fordi velgerene krever to gullomeletter I DAG.
Det virker heller ikke som du skjønner at å selge et offentlig selskap for 20 MRD, og så sette de samme 20 MRD i oljefondet ikke medfører noe tap (med mindre du mener offentlig eide og styrte selskaper har bedre avkastning enn private eide det har du i så fall ikke noen faktagrunnlag for å hevde).
Hvis avkastingen er større der de står i dag så er dette et tap. Hvis det er bedre akvasting å ivestere i en annen bedrift så kan man gjøre det. Poenger er at man ikke skal binde staten på hender og føtter slik at de ikke til enhver tid kan velge de beste og mest hensiktsmessige løsningene, men er tvunger til å følge noen FrP dogmer i stdet, selv om dette koster milliarder.
Det virker heller ikke som du skjønner at å selge seg ut av et enkeltselskap og sette pengen i fond gjør at risikoen for investeringen reduseres.
Staten har penger både i fond og enkelte utvalgte selskaper. Dette sprer rissikoen ytterligere. Hvis man begrenser staten ytteligere i hvor de kan inverster samler legger man i stedet flere egg i samme kurv.
Til slutt ser det heller ikke ut som du skjønner at en nasjonal formue må investeres i utlandet for å beholde sin internasjonale kjøpekraft og at staten derfor bør plassere sine midler i utlandet.
Oljefondet plasserer i dag sine penger i utlandet. Trodde du var klar over dette.
Kan du ikke bare akseptere at det er grunn til at staten har valgt å plassere sine midler i et fond, kontrollert av eksterne forvaltere i utlandet og ikke har opprettet et eget departement for milliardinvesteringer i norske selskaper vi har god tro på ledet av AP herr Andersen. (Som i påskens DN presterer å si at staten ikke har tapt noe på sin 5 MRD investering i Aker til tross for drastisk børsfall det er han i så fall den eneste aksjonæren som mener..)
Jeg sier ikke at oljefondet skal plasseres på hjemmebane. Men det er ingen motsetning mellom statens pensjonsfond utland og andre statlige eierinteresser hjemme. De utfyller hverandre på en god måte.
Som sagt, så mener FRP at man i gode tider (som nå) kan bruke litt mer av oljepengene til investeringer. Her vil jeg vel tro at du igjen opprettholder din status quo holdning.
Jeg mener det er mye mer forsvalig å legge av penger i de gode tidene og heller bruke dem i vanskelige tider da man virkelig har bruk for å stimulere økonomien. Sløser man når inntektene er gode oppfører man seg fom en full sjømann på byen dagen etter lønning uten tanke på fremtidig økonomi.
Du skjønner fremdeles ikke det med budsjettbalanse. Hvis v i bruker av oppsparte midler hvordan kan da fondet vokse hvert år
?
Hvis du setter av 5 minutter til mine utregninger lenger oppe så vil du forstå hva jeg snakker om.
Hva er det som er så farlig med å bygge ut veier i Norge for 5MRD årlig når oljeprisene er høye?
Hva er et som er så farlig med å kjøpe inn behandlingsutstyr til norske sykehus for 5 MRD årlig i disse gode tidene
?
Det gjør vi også. Vi bruker milliarder hevrt eneste år, men vi kan ikke bruke alt på en gang. Og bruker vi for mye i dag, har vi mindre å bruke senere.
Derimot synes jeg det er veldig farlig hvis vi innvilger oss god AFP, senker den generelle pensjonsalderen, innfører 6 timers arbeidsdag osv
Det er klart det, men FrPs opplegg er jo den eneste måten man kan fiansiere det på å bruke enda mer av oljepengene. Og etter noen år med Frp trenges nok hele formuen bare til å holde hjulene i gang.
Du mener altså at det ikke skal stilles krav til de som skal adoptere
? I så fall hvilken krav vil du stille
?
Jeg regner jo med at du synes KRF ikke er bedre her
?
Nei, KrF er like mye dominert av de religøse som Frp er. Saken handler om hvem som kan gifte seg, og ikke bare om hvilke regler man har for adopsjon. Det er bare en liten del av dette. Jeg har forøvrig forklart ganske tydelig lenger oppe i tråden hvilke krav man skal stille til adopsjon. Men automatisk iskrimninering pga. legning og skal ikke være en av dem.
Hvis du tar opp temaet litt mer seriøst så kan vi godt diskutere det. Kan jeg som vanlig anta at ditt standpunkt er Status Quo altså at dagens system er bra og ikke trenger endring..?
At Frps politikk ser fullstendig useriøs ut når man belyser den litt er ikke annet enn du må leve med når du skal forsvare den.
Er det varmt i Tyrkia for tiden
synes du skal ta deg en tur ut og få deg litt frisk luft!
Deilig. 25 grader og lettskyet. Vasset litt i vannet i dag og det er badetemperatur. Kommer til å ta årets første bad i dag eller iallefall ganske snart.
Jeg fortsetter gjerne diskusjonene på saklig grunnlag, men dersom det siste innlegget og siste avsnittet spesielt er nivået denne diskusjonen skal føres på så ønsker jeg ikke å benytte tiden min til dette.
Opp til deg det. Å forsvare FrPs politikk er nok et sisyfosarbeid av dimensjoner.
Jeg er som sagt bundet til å forsvare et program det bør dere andre være også!
Sludder. Hvorfor i all verden skal man binde seg til et partiprogram og gjøre som man får beskjed om der og servere drøvtygget ferdigargumentasjon i stedet for å bruke hodet litt og tenke selv.
Dette er ikke en paneldebatt mellom forskjellige partier. Det er deg og FrP mot selvstendig tenkende mennsker. Jeg skjønner at dette er slitsomt når man ikke bare utveksler partifloskler, men heller går dypere inn i sakene og ser på hva som blir de virkelige resultatene av slik politikk hvis det noensinne skulle bli realisert.