Senter viktig i surround anlegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Placerings mæssigt er en center et problem. Det der er imellem højtalerne påvirker lyden meget.
    Jeg bruger ikke center, selv om jeg har en forholdsgod en.
    Egentlig mener jeg, at hvis det er gavnligt med en center, er hovedhøjtalerne bare ikke gode nok. Ville til enhver tid bruger de penge til endnu bedre fronter. Men når man så har dem, vil det være en god idé at prøve med en center. Man skal bare huske på, at selve konstruktionen er forkert; fordi man ofte bruger to mellem/basser side om side, og det er en temmelig dårlig løsning. Hvorfor. De snakker i munden på hinanden. Man vil også kunne se et dyk i frekvensgangen et sted, fordi de to enheder påvirker hinanden. Løsningen som jeg mener ville have været en god løsning var to center, men splittet ud med en faseskiller i venstre og højre. Men det bruges ikke.
    Nu har jeg fået nye højtalere og jeg kan ikke forstile mig, at det vile være en fordel med en center; men da jeg har en og en mono forstærker stående, skal det prøves igen. Nogle siger, at man mister dynamik, når man ikke har en center. Jeg har desværre aldrig haft mulighed for at lytte til tre ens højtalere. Så kunne det afgøres, hvis de havde en stor kvalitet.
    En fejl man ser tit er at der er stor afstand imellem højtaler og fladskærm. Så tæt på som muligt og placeret i en bue helst.
    Noe kunnskapsløst det du kommer med her. Det du, og mange andre bl.a. han over her, har oversett, er at ved bruk av 2 høyttalere til et signal som er mikset, tatt opp og produsert i 3 eller flere kanaler, inngår man et kompromiss. Uansett hvilke høyttalere du har. Det er ikke der problemet ligger. Sentersignalet må mikses sammen med frontsignalet, og dette låter ALDRI bra. Dette gjøres enten i BD/DVD spiller eller surroundprosessor/forsterker. Jeg har til gode å høre et slikt kretsløp blande sentersignalet på en god måte. Når du ser film, på hvilken måte blander (forurenser) du frontsignalet? Tenk litt over det. Hvis du f.eks. bruker oppsettmenyen i din avspiller, vil den forsøke å gjøre om 5.1, 6.1 og 7.1 materiale til stereo. Det sier seg selv at det går helt galt.
    Skal du spille materiale som er tatt opp i 2 kanaler, bruk 2 høyttalere. Er det tatt opp i 5 kanaler, bruk 5 høyttalere. Logisk :)

    Dog stiller saken seg annerledes hvis filmen man ser har et rent 2 kanals lydspor, da kan man jo velge det. Men det hører til sjeldenhetene. Musikkutgivelser har ofte det, men ikke filmer.
    Kundskabsløst mener jeg bestemt ikke det er. Jeg har tilgode, at høre en center, der falder godt ind i musikken. Jeg har en Von Schweikert LCR-150 som jeg syntes har en forholdsgod kvalitet, som jeg har afprøvet mange gange. Nogle gange falder musikken helt fra hinanden. Nogle gange viste de sig at være en minimal fordel.
    Jeg har lyttet til surround på messer og for en del år siden, da det danske Holfi bestod, var Holfi repræsenteret på en messe i København. Deres musik blev afspillet i 5.1 og jeg kunne ikke forlige mig med musikken. Vokalisten var ubestemmelig placeret. Jeg bad om, de ikke kunne koble centeren af, og det gjorde de. Det var en klar forbedring og de andre i rummet tilkendegav at de også syntes at det var en forbedring. Næste år kom Holfi med en forforstærker uden center, men center delen sendt ud i venstre og højre højtaler. Det system blev temmelig godt rost i "Fidelity" af Knut Vasert.
    Man optog tidligere med det berømte Trio system fra Decca, hvor man brugte tre mikrofoner. Det blev neddroslet til venstre og højre kanaler. Det kunne man godt. Det er vel ikke forskelligt, end man gør det med en processer?
    To højtaler, der skal klare 3 højtalers arbejde, kræver der lidt mere af. Omvendt kræves der mere af en centerhøjtaler, end fronterne, fordi der kan være 70 % af lyden, der går til centeren. Det kan den så ikke.
    Jeg er ikke nødvendigvis modstander af en center. Jeg har bare ikke rigtig hørt, at det har været en super fordel. Jeg har så det luksus problem med super gode højtalere, hvor det selvfølgelig er sværere at koble en centerhøjtaler på.
    De centerhøjtalere jeg har set typisk, er typisk konstrueret forkert. De har en anderledes udstråling end hovedhøjtalerne, og det er forkert. En center med to paraelle bas/mellemtoner der ligger ned, vil give en smal spredning; hvorimod hovedhøjtalerne giver en bred udstråling. Det er iøvrigt en ting, som den dygtige Jim Smith omtaler i sin bog "Get better sound". Han fraråder også brug af en center.
    Richard Hardesty gør det også i sine hi-fi bulletiner.
    Holfi preampen du snakker om har jeg hatt. Den var ok, men jeg foretrakk lyden med senter. Jeg har en Dynaudio Confidence senterhøyttaler. Dyr, men særdeles god.
    Det er umulig å bruke lyd man hører på messer som et argument. Alt for tilfeldig oppstilling, og masse ukjente faktorer. Hjemme hos meg er lyden ved avspilling av 5.1 materiale mye mer helstøpt, homogen og dynamisk ved bruk av senter, enn om jeg forsøker og kjøre uten senter. Stemmer, lydeffekter og instrumenter som ligger i sentersignalet, blandes inn i frontene og blir mer utydelig. Jeg har, selvfølgelig, plassert senter frittstående og i lik avstand til sweetspot som frontene. Dette er helt essensielt. Og så har vi ikke begynt å snakke om akustikk, forsterkeri, forsinkelse osv. Det er mange ting som spiller inn. Min erfaring er dog, at på materiale som inneholder et sentersignal blir lyden best ved bruk av senter. Når alt ligger til rette for det. Noe det ikke gjør hos mange. Første bud er i hvertfall å ha en senter med lik klangbalanse som frontene. Det tror jeg ikke er tilfelle hos deg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Placerings mæssigt er en center et problem. Det der er imellem højtalerne påvirker lyden meget.
    Jeg bruger ikke center, selv om jeg har en forholdsgod en.
    Egentlig mener jeg, at hvis det er gavnligt med en center, er hovedhøjtalerne bare ikke gode nok. Ville til enhver tid bruger de penge til endnu bedre fronter. Men når man så har dem, vil det være en god idé at prøve med en center. Man skal bare huske på, at selve konstruktionen er forkert; fordi man ofte bruger to mellem/basser side om side, og det er en temmelig dårlig løsning. Hvorfor. De snakker i munden på hinanden. Man vil også kunne se et dyk i frekvensgangen et sted, fordi de to enheder påvirker hinanden. Løsningen som jeg mener ville have været en god løsning var to center, men splittet ud med en faseskiller i venstre og højre. Men det bruges ikke.
    Nu har jeg fået nye højtalere og jeg kan ikke forstile mig, at det vile være en fordel med en center; men da jeg har en og en mono forstærker stående, skal det prøves igen. Nogle siger, at man mister dynamik, når man ikke har en center. Jeg har desværre aldrig haft mulighed for at lytte til tre ens højtalere. Så kunne det afgøres, hvis de havde en stor kvalitet.
    En fejl man ser tit er at der er stor afstand imellem højtaler og fladskærm. Så tæt på som muligt og placeret i en bue helst.
    Noe kunnskapsløst det du kommer med her. Det du, og mange andre bl.a. han over her, har oversett, er at ved bruk av 2 høyttalere til et signal som er mikset, tatt opp og produsert i 3 eller flere kanaler, inngår man et kompromiss. Uansett hvilke høyttalere du har. Det er ikke der problemet ligger. Sentersignalet må mikses sammen med frontsignalet, og dette låter ALDRI bra. Dette gjøres enten i BD/DVD spiller eller surroundprosessor/forsterker. Jeg har til gode å høre et slikt kretsløp blande sentersignalet på en god måte. Når du ser film, på hvilken måte blander (forurenser) du frontsignalet? Tenk litt over det. Hvis du f.eks. bruker oppsettmenyen i din avspiller, vil den forsøke å gjøre om 5.1, 6.1 og 7.1 materiale til stereo. Det sier seg selv at det går helt galt.
    Skal du spille materiale som er tatt opp i 2 kanaler, bruk 2 høyttalere. Er det tatt opp i 5 kanaler, bruk 5 høyttalere. Logisk :)

    Dog stiller saken seg annerledes hvis filmen man ser har et rent 2 kanals lydspor, da kan man jo velge det. Men det hører til sjeldenhetene. Musikkutgivelser har ofte det, men ikke filmer.
    "Han over her" syns du er veldig kategorisk i dine påstander, når du påstår at ting ALDRI låter bra, og at det går helt galt når senterkanalen skal distribueres mellom to frontkanaler. Det er vel ikke spesiellt mer komplisert enn å fordele denne kanalen likt mellom høyre og venstre front, så får man et fint og klart stereosignal isteden. I tillegg vil to høyttalere i stereo avspille lyden med mer kraft og dynamikk enn en enkel senterhøyttaler, siden man faktisk får dobbelt så stort membranareale.
    Det er sikkert mange faktorer som spiller inn her, men jeg syns det blir litt teoretisk å påstå at anlegg uten senter låter bæsj all den tid mange av oss opplever det helt motsatt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Placerings mæssigt er en center et problem. Det der er imellem højtalerne påvirker lyden meget.
    Jeg bruger ikke center, selv om jeg har en forholdsgod en.
    Egentlig mener jeg, at hvis det er gavnligt med en center, er hovedhøjtalerne bare ikke gode nok. Ville til enhver tid bruger de penge til endnu bedre fronter. Men når man så har dem, vil det være en god idé at prøve med en center. Man skal bare huske på, at selve konstruktionen er forkert; fordi man ofte bruger to mellem/basser side om side, og det er en temmelig dårlig løsning. Hvorfor. De snakker i munden på hinanden. Man vil også kunne se et dyk i frekvensgangen et sted, fordi de to enheder påvirker hinanden. Løsningen som jeg mener ville have været en god løsning var to center, men splittet ud med en faseskiller i venstre og højre. Men det bruges ikke.
    Nu har jeg fået nye højtalere og jeg kan ikke forstile mig, at det vile være en fordel med en center; men da jeg har en og en mono forstærker stående, skal det prøves igen. Nogle siger, at man mister dynamik, når man ikke har en center. Jeg har desværre aldrig haft mulighed for at lytte til tre ens højtalere. Så kunne det afgøres, hvis de havde en stor kvalitet.
    En fejl man ser tit er at der er stor afstand imellem højtaler og fladskærm. Så tæt på som muligt og placeret i en bue helst.
    Noe kunnskapsløst det du kommer med her. Det du, og mange andre bl.a. han over her, har oversett, er at ved bruk av 2 høyttalere til et signal som er mikset, tatt opp og produsert i 3 eller flere kanaler, inngår man et kompromiss. Uansett hvilke høyttalere du har. Det er ikke der problemet ligger. Sentersignalet må mikses sammen med frontsignalet, og dette låter ALDRI bra. Dette gjøres enten i BD/DVD spiller eller surroundprosessor/forsterker. Jeg har til gode å høre et slikt kretsløp blande sentersignalet på en god måte. Når du ser film, på hvilken måte blander (forurenser) du frontsignalet? Tenk litt over det. Hvis du f.eks. bruker oppsettmenyen i din avspiller, vil den forsøke å gjøre om 5.1, 6.1 og 7.1 materiale til stereo. Det sier seg selv at det går helt galt.
    Skal du spille materiale som er tatt opp i 2 kanaler, bruk 2 høyttalere. Er det tatt opp i 5 kanaler, bruk 5 høyttalere. Logisk :)

    Dog stiller saken seg annerledes hvis filmen man ser har et rent 2 kanals lydspor, da kan man jo velge det. Men det hører til sjeldenhetene. Musikkutgivelser har ofte det, men ikke filmer.
    "Han over her" syns du er veldig kategorisk i dine påstander, når du påstår at ting ALDRI låter bra, og at det går helt galt når senterkanalen skal distribueres mellom to frontkanaler. Det er vel ikke spesiellt mer komplisert enn å fordele denne kanalen likt mellom høyre og venstre front, så får man et fint og klart stereosignal isteden. I tillegg vil to høyttalere i stereo avspille lyden med mer kraft og dynamikk enn en enkel senterhøyttaler, siden man faktisk får dobbelt så stort membranareale.
    Det er sikkert mange faktorer som spiller inn her, men jeg syns det blir litt teoretisk å påstå at anlegg uten senter låter bæsj all den tid mange av oss opplever det helt motsatt.
    Det kan sikkert låte helt greit, men riktig blir det aldri. Har man en senter som matcher frontene og den er stor nok, får man mer membranareal, ikke mindre. Det er jo logisk. F.eks. 6 x 6,5" i stedet for 4 x 6,5", som i mitt tilfelle. At man belaster frontene med et ekstra signal som smører seg sammen med venstre/høyre er et kompromiss og en degradering. Erfarer man at det låter bedre uten senter, har man ett eller flere problemer: satt det opp feil, har dårlig rom, har for dårlig senter eller for dårlig forsterkeri/prossessering av flerkanalslyden. Jeg vet selv at jeg ikke har optimal forsterker til senteren min, og skal snart oppgradere denne. Den er kraftig nok, men kan ikke helt matche lydkvaliteten fra sluttrinnet til frontene.

    Understreker igjen at jeg snakker om gjengivelse av genuine multikanalopptak. Stereoopptak er som regel best i stereo, selv om det finnes noen virkelig gode remikser. F.eks. Deep Purples Machine Head, som er helt fantastisk på SACD og DVD-Audio. Men da er dette gjort i profesjonelle studio, og ikke i en dvd-spiller til 2995,- ;)
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Kunne godt tenkt meg en senterhøyttaler, men da skal denne være 100% lik fronthøyttalerene og plasseres optimalt. Nå er det vanskelig å få kjøpt en og en Respons Grand LE, så jeg måtte helt sikkert kjøpt to. Effektforsterken må også være 100% lik som de jeg benytter til frontene. Også her, er det vanskelig å få kjøpt kun en monoblokk. Også her måtte jeg helt sikkert kjøpt to. Forforsterkeren min er kun tokanals, så her måtte jeg investere i en multikanals forforsterker i minst like god kvalitet som den jeg har. Dette blir fryktelig dyrt, men det hadde vært morro :) Alt annet blir kompromisser og helt uaktuelt. Det kan også hende at jeg hadde mere fornøyd hvis jeg hadde lagt alle disse pengene i å forbedre tokanalsanlegget..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Placerings mæssigt er en center et problem. Det der er imellem højtalerne påvirker lyden meget.
    Jeg bruger ikke center, selv om jeg har en forholdsgod en.
    Egentlig mener jeg, at hvis det er gavnligt med en center, er hovedhøjtalerne bare ikke gode nok. Ville til enhver tid bruger de penge til endnu bedre fronter. Men når man så har dem, vil det være en god idé at prøve med en center. Man skal bare huske på, at selve konstruktionen er forkert; fordi man ofte bruger to mellem/basser side om side, og det er en temmelig dårlig løsning. Hvorfor. De snakker i munden på hinanden. Man vil også kunne se et dyk i frekvensgangen et sted, fordi de to enheder påvirker hinanden. Løsningen som jeg mener ville have været en god løsning var to center, men splittet ud med en faseskiller i venstre og højre. Men det bruges ikke.
    Nu har jeg fået nye højtalere og jeg kan ikke forstile mig, at det vile være en fordel med en center; men da jeg har en og en mono forstærker stående, skal det prøves igen. Nogle siger, at man mister dynamik, når man ikke har en center. Jeg har desværre aldrig haft mulighed for at lytte til tre ens højtalere. Så kunne det afgøres, hvis de havde en stor kvalitet.
    En fejl man ser tit er at der er stor afstand imellem højtaler og fladskærm. Så tæt på som muligt og placeret i en bue helst.
    Noe kunnskapsløst det du kommer med her. Det du, og mange andre bl.a. han over her, har oversett, er at ved bruk av 2 høyttalere til et signal som er mikset, tatt opp og produsert i 3 eller flere kanaler, inngår man et kompromiss. Uansett hvilke høyttalere du har. Det er ikke der problemet ligger. Sentersignalet må mikses sammen med frontsignalet, og dette låter ALDRI bra. Dette gjøres enten i BD/DVD spiller eller surroundprosessor/forsterker. Jeg har til gode å høre et slikt kretsløp blande sentersignalet på en god måte. Når du ser film, på hvilken måte blander (forurenser) du frontsignalet? Tenk litt over det. Hvis du f.eks. bruker oppsettmenyen i din avspiller, vil den forsøke å gjøre om 5.1, 6.1 og 7.1 materiale til stereo. Det sier seg selv at det går helt galt.
    Skal du spille materiale som er tatt opp i 2 kanaler, bruk 2 høyttalere. Er det tatt opp i 5 kanaler, bruk 5 høyttalere. Logisk :)

    Dog stiller saken seg annerledes hvis filmen man ser har et rent 2 kanals lydspor, da kan man jo velge det. Men det hører til sjeldenhetene. Musikkutgivelser har ofte det, men ikke filmer.
    "Han over her" syns du er veldig kategorisk i dine påstander, når du påstår at ting ALDRI låter bra, og at det går helt galt når senterkanalen skal distribueres mellom to frontkanaler. Det er vel ikke spesiellt mer komplisert enn å fordele denne kanalen likt mellom høyre og venstre front, så får man et fint og klart stereosignal isteden. I tillegg vil to høyttalere i stereo avspille lyden med mer kraft og dynamikk enn en enkel senterhøyttaler, siden man faktisk får dobbelt så stort membranareale.
    Det er sikkert mange faktorer som spiller inn her, men jeg syns det blir litt teoretisk å påstå at anlegg uten senter låter bæsj all den tid mange av oss opplever det helt motsatt.
    Det kan sikkert låte helt greit, men riktig blir det aldri. Har man en senter som matcher frontene og den er stor nok, får man mer membranareal, ikke mindre. Det er jo logisk. F.eks. 6 x 6,5" i stedet for 4 x 6,5", som i mitt tilfelle. At man belaster frontene med et ekstra signal som smører seg sammen med venstre/høyre er et kompromiss og en degradering. Erfarer man at det låter bedre uten senter, har man ett eller flere problemer: satt det opp feil, har dårlig rom, har for dårlig senter eller for dårlig forsterkeri/prossessering av flerkanalslyden. Jeg vet selv at jeg ikke har optimal forsterker til senteren min, og skal snart oppgradere denne. Den er kraftig nok, men kan ikke helt matche lydkvaliteten fra sluttrinnet til frontene.

    Understreker igjen at jeg snakker om gjengivelse av genuine multikanalopptak. Stereoopptak er som regel best i stereo, selv om det finnes noen virkelig gode remikser. F.eks. Deep Purples Machine Head, som er helt fantastisk på SACD og DVD-Audio. Men da er dette gjort i profesjonelle studio, og ikke i en dvd-spiller til 2995,- ;)
    Hvis man skal følge argumentet med at 90% av lyden på film eller hva det er ligger i senteren, så er det logisk at man får mer membranareale når dette mikses til høyre og venstre sidehøyttaler istedenfor å gjengis av en enkelt høyttaler. 2 x 12" i mitt tilfelle, istedenfor 1 x 12".
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Har oppgradert frontene men synes det blir veldig dyrt med senteren også, men er det mulig og ha dialogen fra frontene?

    Takker for all hjelp og råd.
    Alt er mulig men til film vil man ikke få samme lydopplysning

    Man kan få phantom center ved og sitte midt mellom fronter uten center høyttaler men beveger man hode eller setter seg en annen plass enn midt mellom fronter faller phantom ut og lyd blir mye mere feil enn om man har en center

    Phantom vil ikke fortelle lyd
    blandet center høyre front eller center venstre front riktig

    Hvor mye/lite en center eller ikke vil bety har jo også med bredde lerret/skjerm i forhold til sitteavstand + om man har plassert høytalere riktig
    (er blitt mere og mere viktig med center da vi har fått større seerflate og se på...i gamledager med 24 tommer crt skjerm og 4 meter sitteavstand etter datidens anbefalte høyttaler plasseringer merket man knapt en center høyttaler)


    Hvis man skal følge argumentet med at 90% av lyden på film eller hva det er ligger i senteren, så er det logisk at man får mer membranareale når dette mikses til høyre og venstre sidehøyttaler istedenfor å gjengis av en enkelt høyttaler. 2 x 12" i mitt tilfelle, istedenfor 1 x 12".
    Hvor mye % lyd som legges til center er umulig og fastsette fordi det varierer fra film til film.
    Den lyden som hovedsakelig ligger i centerspor er dialog så derfor er center regnet som viktig høyttaler.
    Bruker man sub og setter delefrkvens vil en ok center Reproduserer klar og tydelig vokal/dialog
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har ikke lest tråden så dette har sikkert vært oppe før men 60-70% av all informasjon som går igjennom en film kommer ut i senteren. kanskje ikke rette leddet å spare på i ditt hjemmekinoanlegg.


    Untitled.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    At 60 - 70 % kommer ud i centeren er netop IKKE nogen grund til at have en centerhøjtaler.
    Hvis man har tre ens højtalere. Venstre - center - højre så skulle de jo have 33 % hver. Men når centeren har de 60 - 70 % er der kun 30 - 40 % til hver hovedhøjtaler, som ofte er af en bedre kvalitet.
    Hvis man ikke bruger en centerhøjtaler, men istedet for lader centersignalet lede ud til venstre og højre kanal, har de to fronthøjtalere 50 % hver.
    Så den typiske forskel er at uden brug af center har de gode højtaler kun 50 % belastning. Med en center, som er typisk af dårligere kvalitet, en belastning på op til 70 % eller måske mere. Ikke videre smart.
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    At 60 - 70 % kommer ud i centeren er netop IKKE nogen grund til at have en centerhøjtaler.
    Hvis man har tre ens højtalere. Venstre - center - højre så skulle de jo have 33 % hver. Men når centeren har de 60 - 70 % er der kun 30 - 40 % til hver hovedhøjtaler, som ofte er af en bedre kvalitet.
    Hvis man ikke bruger en centerhøjtaler, men istedet for lader centersignalet lede ud til venstre og højre kanal, har de to fronthøjtalere 50 % hver.
    Så den typiske forskel er at uden brug af center har de gode højtaler kun 50 % belastning. Med en center, som er typisk af dårligere kvalitet, en belastning på op til 70 % eller måske mere. Ikke videre smart.
    I en film med for eksempel 5.1 lyd inneholder den 6 discrete (separate)lydkanaler

    Hvor mye lyd det er på hver kanal varierer fra film til film i forhold til hva som skjer på filmen

    Om man sier at de 6 kanalene er 100% av lyden ligger ikke 70 % av dette i centerkanal (men kan sikkert være det på noen få filmer der det stort sett bare snakkes på filmen og fint lite annet skjer)
    Alt fra type film kan lyden i center variere fra veldig lite til veldig mye (drama , action osv osv)
    Selvsagt vil det også variere hvor mye lyd det er i en centerkanal over spilletid på en film fra sener med liten eller ingen lyd til sener med mye lyd.

    60-70% oppfattes av mange som mengde lyd ......av andre som 60-70% av informasjonen til hva som skjer i bilde og dette er viktig og skille mellom

    Alle høyttalere i 5.1 forteller ikke alt hva du ser......at center forteller 60-70 % av det som skjer på selve skjermen er mere riktig



    _____________________________________________________________________________________________________

    Hvis man har tre ens højtalere. Venstre .- center -højre
    3.0.......Venstre + Høyre + center........................................................

    Da har man ingen discrete centerkanal fra 5.1 lyd ....man må minumum ha 5.0 eller flere høyttalere for og avspille centerspor til en centerhøyttaler

    Har man tre høytalere får man en downmix fra 5.1
    Først en downmix til stereo der man mister 0.1 (LFE dypbasskanal) surround sidehøytaler (HS legges til HF..VS legges til VF) ...center lyd legges til både høyre og venstre (stereo) samt DRC aktiveres og effektlyder fra front , center , surround side dempes)
    Så vil det bli ført en mono centerlyd til center som er både høyre + venstre front (totale stereo singnalet legges sammen til et mono signal til center)

    Tar man frem % regningen igjen med tre ens højtalere. Venstre - center - højre så vil stereo være 100%
    ca 50 % lyd høyre + ca 50% venstre front........ca fordi det vil være litt ulik lyd venstre høyre i stereo

    Sendes all lyd fra høyre + venstre i stereo til en center vil center få alle lydene fra frontene bakt inn som et monosignal
    (siden det er litt variasjon i stereo vil center få litt mere lyd enn hver enkelt front)

    Fordelingen med tre høttalere ? viktig er det her og huske at front venstre + front høyre vil spille sin 100% stereo.......legger man til en center vil den spille samme 100% stereo lyd som mono (en kopi av stereo til center)

    En center her vil bli ekstra høyttaler og har ingen ting med hva fronter yter (fronter får ikke mere eller mindre lyd med eller uten center i 3.0)
    ___________________________________________________________________________________
    Ønsker man og utforske hvor mye lyd det er på hver kanal i ekte surround kan man bruke
    http://www.dvdae.com/
    til DVD/Blu-Ray og decode tilbake til discrete lydspor og lytte på dem (hva er i center spor , lfe spor , høyre front , venstre surround osv)
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    At 60 - 70 % kommer ud i centeren er netop IKKE nogen grund til at have en centerhøjtaler.
    Hvis man har tre ens højtalere. Venstre - center - højre så skulle de jo have 33 % hver. Men når centeren har de 60 - 70 % er der kun 30 - 40 % til hver hovedhøjtaler, som ofte er af en bedre kvalitet.
    Hvis man ikke bruger en centerhøjtaler, men istedet for lader centersignalet lede ud til venstre og højre kanal, har de to fronthøjtalere 50 % hver.
    Så den typiske forskel er at uden brug af center har de gode højtaler kun 50 % belastning. Med en center, som er typisk af dårligere kvalitet, en belastning på op til 70 % eller måske mere. Ikke videre smart.
    Må ha en senter som er i samme klasse som resten av utstyret skjønner du vel, smarting.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    At 60 - 70 % kommer ud i centeren er netop IKKE nogen grund til at have en centerhøjtaler.
    Hvis man har tre ens højtalere. Venstre - center - højre så skulle de jo have 33 % hver. Men når centeren har de 60 - 70 % er der kun 30 - 40 % til hver hovedhøjtaler, som ofte er af en bedre kvalitet.
    Hvis man ikke bruger en centerhøjtaler, men istedet for lader centersignalet lede ud til venstre og højre kanal, har de to fronthøjtalere 50 % hver.
    Så den typiske forskel er at uden brug af center har de gode højtaler kun 50 % belastning. Med en center, som er typisk af dårligere kvalitet, en belastning på op til 70 % eller måske mere. Ikke videre smart.
    Må ha en senter som er i samme klasse som resten av utstyret skjønner du vel, smarting.
    Du har jo ikke en center, som er i samme klasse som dine hovedhøjtaler. Den ligger ned og de andre står op, hvilket gør en forskel med hensyn til udstrålingsmønstret. Når to mellemtone/basenheder er side om side, mindskes spredningen horisentalt.
    Men det er flot højtaler du har og vi må jo hver især finde det vi bedst kan lide. Det der kan undre mig er, at mange aldrig har prøvet at ikke bruge en centerhøjtaler, fordi man bare tager for gode vare, det de siger, der lever af at sælge højtalere. Men har man prøvet er det jo fint. Det kan da godt være at man mister noget, ved at ikke have en center. Vigtigt er det, at placerer den rigtigt. Tæt på skærmen og lidt tilbage i forhold til hovedhøjtalerne, så afstanden er den samme.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvis man sparede centerhøjtaleren og istedet for brugte de penge til diffusere, ville man få så meget mere kvalitet i lyden. Det er vel noget vi kan blive enige om!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvis man sparede centerhøjtaleren og istedet for brugte de penge til diffusere, ville man få så meget mere kvalitet i lyden. Det er vel noget vi kan blive enige om!
    Sålenge man sitter bare en person i sweetspot så er jeg enig i at penger til akustikk er riktig vei å gå. Men sitter man flere å ser film sammen, så er senter høyttaleren svært viktig- Jeg har prøvd og prøver stadig vekk film i 2 kanaler. 7.1 kanaler og med og uten senter HT. Jeg bruker ofte dama som referansepunkt, da hun kun bryr ser om hvordan ting ser ut og lyden. Hun blir ikke påvirket av pris ol. Det er kun det som treffer øret som er viktig.

    Satt på en film med senter og vi kosa oss. Så forsvant hun på toalettet en tur, jeg koblet da av senter og satt reciver til "No center" i menyen. Da hun kom tilbake så tok det nøyaktig 4sek før hun lurte på hva som var galt med lyden. Hun visste ikke at jeg hadde tenkt å bytte, men vet at jeg av og til tar tester på henne, og da skal hun si ifra om hun merker hva jeg har gjort.

    Så hos meg vil der alltid være en senter med når jeg ser film
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Senteren er veldig viktig, og kan ikke erstattes av å kjøre den i fantom-mode i frontkanalene. Disse liggende senterhøyttalerne er noe ordentlig tullball. Man bør ha helt like høyttalere hele veien rundt, i det minste i front, noe jeg heldigvis har.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Senteren er veldig viktig, og kan ikke erstattes av å kjøre den i fantom-mode i frontkanalene. Disse liggende senterhøyttalerne er noe ordentlig tullball. Man bør ha helt like høyttalere hele veien rundt, i det minste i front, noe jeg heldigvis har.
    Helt enig i det, men det er da kompromiene kommer.... Er faktisk ikke alle HT du får kjøpe tre stk av heller...... Men 3 like høyttalere er nok det beste, og lerret som slipper lyden igjennom uhindret.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Senteren er veldig viktig, og kan ikke erstattes av å kjøre den i fantom-mode i frontkanalene. Disse liggende senterhøyttalerne er noe ordentlig tullball. Man bør ha helt like høyttalere hele veien rundt, i det minste i front, noe jeg heldigvis har.
    Ulempen kan bli at denne isåfall ikke er tunet inn mot frekvensområdet for tale, slik som enkelte senter ht er.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Hvis man sparede centerhøjtaleren og istedet for brugte de penge til diffusere, ville man få så meget mere kvalitet i lyden. Det er vel noget vi kan blive enige om!

    Jo du er jo ganske enig med selv deg selv der ja.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Som mange har forsøkt å påpeke her, så er det en VESENTLIG forskjell mellom en kino med kun ett sete og en kino med flere seter.

    For en kino med kun ett sete, så kan man godt klare seg uten senterhøyttaler. Det er jo mange utfordringer med en senterhøyttaler (den skal gjenskape et spor som ofte utgjør mer enn 60% av kraften i lydbildet, den burde ha sittet midt foran lerretet (ikke under eller over) osv.) Har man kun to fronthøyttalere for en enmannskino er det like enkelt å lage et perfekt lydbilde i front som med et kvalitetsstereooppsett.

    MEN... Har man flere stoler, så stiller det seg annerledes. Som regel sitter de fleste da ikke lenger med samme avstand til de to fronthøyttalerne, og lyd som skulle oppfattes som å være i midten av lydbildet oppfattes nå som skjøvet mot den nærmeste høyttaleren. Altså oppheves illusjonen av at lyden som skulle bli sendt til senterhøyttaleren er midt i lydbildet. Nå blir det viktig med en god senter for å knytte lyden som hører sammen med det på lerretet til riktig posisjon i lydbildet.

    Så tommelfingerregelen er SVÆRT enkel: Sitter alle i "kinosalen" like langt unna de to fronthøyttalerne, så kan du like gjerne droppe senterhøyttaleren. Men bryr man seg om kinoopplevelsen i en hjemmekino med flere seter, så står man overfor utfordringen at maksimalt 1 person vil kunne ha perfekt lydbilde. Og da er senterhøyttaleren den høyttaleren som best bøter på kompromissene i alle de andre lytteposisjonene.

    For meg er kino en langt mer sosial aktivitet enn å lytte til musikk. Derfor ønsker jeg å ha en hjemmekino der jeg på best mulig måte kan dele opplevelsen med andre, og da er en senterhøyttaler en svært viktig komponent.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Hvis man sparede centerhøjtaleren og istedet for brugte de penge til diffusere, ville man få så meget mere kvalitet i lyden. Det er vel noget vi kan blive enige om!
    For en hjemmekino med flere seter kan ikke diffusering erstatte måten en senterhøyttaler knytter lyden av det som skjer på lerretet til lerretet på. For en enmannskino gjelder stort sett de samme reglene som for et godt stereoanlegg.

    Det er ekstremt mye enklere å optimalisere lyd for en sitteplass, sammenlignet med flere sitteplasser.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg så en film her i juledagene. Avatar.
    Vi sad tre personer. Der blev ikke brugt center og jeg sad i højre side i en trepersoners sofa. Der var overhovedet ingen problemer med at lyden ikke kom fra fjernsynet. Eller rettere lyden kom fra begivenheden. Højtalerne står der bare. Lyden er bag, imellem osv. Lyden var særdeles fremragende, hvilket blev kommenteret af de to gæster. Ingen savnede en center.
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Jeg så en film her i juledagene. Avatar.
    Vi sad tre personer. Der blev ikke brugt center og jeg sad i højre side i en trepersoners sofa. Der var overhovedet ingen problemer med at lyden ikke kom fra fjernsynet. Eller rettere lyden kom fra begivenheden. Højtalerne står der bare. Lyden er bag, imellem osv. Lyden var særdeles fremragende, hvilket blev kommenteret af de to gæster. Ingen savnede en center.
    Bredde mellom fronter og avstand til sweetspot vil påvirke hvor mye eller lite en center betyr.
    Man må ha surroundoppsett for og sammenligne med eller uten center.......

    At ingen savnet center kan jo ha noe med at man ikke vet hva man savnet ?

    Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum ?
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg så en film her i juledagene. Avatar.
    Vi sad tre personer. Der blev ikke brugt center og jeg sad i højre side i en trepersoners sofa. Der var overhovedet ingen problemer med at lyden ikke kom fra fjernsynet. Eller rettere lyden kom fra begivenheden. Højtalerne står der bare. Lyden er bag, imellem osv. Lyden var særdeles fremragende, hvilket blev kommenteret af de to gæster. Ingen savnede en center.
    Bredde mellom fronter og avstand til sweetspot vil påvirke hvor mye eller lite en center betyr.
    Man må ha surroundoppsett for og sammenligne med eller uten center.......

    At ingen savnet center kan jo ha noe med at man ikke vet hva man savnet ?

    Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum ?
    Man kan sikkert snu det på hodet også, og si at de som mener man MÅ ha senterhøyttaler ikke vet hvor godt et bra tokanals stereoanlegg kan låte på film?


    Når man først er i gang med å gjøre antagelser om andres erfaringsgrunnlag, mener jeg.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så en film her i juledagene. Avatar.
    Vi sad tre personer. Der blev ikke brugt center og jeg sad i højre side i en trepersoners sofa. Der var overhovedet ingen problemer med at lyden ikke kom fra fjernsynet. Eller rettere lyden kom fra begivenheden. Højtalerne står der bare. Lyden er bag, imellem osv. Lyden var særdeles fremragende, hvilket blev kommenteret af de to gæster. Ingen savnede en center.
    Bredde mellom fronter og avstand til sweetspot vil påvirke hvor mye eller lite en center betyr.
    Man må ha surroundoppsett for og sammenligne med eller uten center.......

    At ingen savnet center kan jo ha noe med at man ikke vet hva man savnet ?

    Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum ?
    Man kan sikkert snu det på hodet også, og si at de som mener man MÅ ha senterhøyttaler ikke vet hvor godt et bra tokanals stereoanlegg kan låte på film?


    Når man først er i gang med å gjøre antagelser om andres erfaringsgrunnlag, mener jeg.
    Men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at for å få dialogen i midten er man nødt til å sitte relativt nærme midten.
    Slik er det i hvert fall i mitt rom.

    Jeg har 3 seter på hver rad i kinoen og sitter man i setene til høyre eller venstre kommer jo talen langt fra i midten, for den ene høyttaleren er en del nærmere enn den andre.
    Hvor stort sweetspot vil være kan jo variere selvsagt, men bare til en viss grad.

    Dette er slik jeg opplever det hos meg og alle steder jeg har hørt et stereoanlegg, men det er kanskje noen med andre erfaringer?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et moment som ingen har nevnt hittils (tror jeg) er AVR/prosessorens evne til å downmikse senter (C) ut i FL+FR.
    Denne evnen bidrar også til sluttresultatet.
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg synes i hvertfall center er viktig i et hjemmekino annlegg , i neste hjemmekino annlegg skal jeg ha 2 center høyttalere. Dette får og få bedre spredning for di andre som ikke sitter i midten altså sweetspot. Jeg koblet av center høyttaleren når vi startet opp ein film her , for ein stund siden og til og med kjerringa spurte hva som skjedde med lyden. Og hun har ikke peiling på hifi , men hun merket det med ein gang , og spurte om jeg hadde gjort noe.
    Og da fortalte jeg at center høyttaleren var ut koblet , og jeg måtte bare finne meg i det og koble den inn igjen.
    At mange kan se film med stereo annleg går fint med vanlig intrigert forsterker , men reciveren dekoder lyden i filmen på ein anen måte enn ein intrigert forsterker. Derfor er det lurt for di som spiller mye musikk og få inn ein god effektforsterker , det jeg angrer på at jeg ikke har er ein rein 2 kanals forforsterker.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes i hvertfall center er viktig i et hjemmekino annlegg , i neste hjemmekino annlegg skal jeg ha 2 center høyttalere. Dette får og få bedre spredning for di andre som ikke sitter i midten altså sweetspot. Jeg koblet av center høyttaleren når vi startet opp ein film her , for ein stund siden og til og med kjerringa spurte hva som skjedde med lyden. Og hun har ikke peiling på hifi , men hun merket det med ein gang , og spurte om jeg hadde gjort noe.
    Og da fortalte jeg at center høyttaleren var ut koblet , og jeg måtte bare finne meg i det og koble den inn igjen.
    At mange kan se film med stereo annleg går fint med vanlig intrigert forsterker , men reciveren dekoder lyden i filmen på ein anen måte enn ein intrigert forsterker. Derfor er det lurt for di som spiller mye musikk og få inn ein god effektforsterker , det jeg angrer på at jeg ikke har er ein rein 2 kanals forforsterker.
    Splitter du signalet til 2 forsterkere for senter ht (altså kjører du like signaler til begge C)?
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg synes i hvertfall center er viktig i et hjemmekino annlegg , i neste hjemmekino annlegg skal jeg ha 2 center høyttalere. Dette får og få bedre spredning for di andre som ikke sitter i midten altså sweetspot. Jeg koblet av center høyttaleren når vi startet opp ein film her , for ein stund siden og til og med kjerringa spurte hva som skjedde med lyden. Og hun har ikke peiling på hifi , men hun merket det med ein gang , og spurte om jeg hadde gjort noe.
    Og da fortalte jeg at center høyttaleren var ut koblet , og jeg måtte bare finne meg i det og koble den inn igjen.
    At mange kan se film med stereo annleg går fint med vanlig intrigert forsterker , men reciveren dekoder lyden i filmen på ein anen måte enn ein intrigert forsterker. Derfor er det lurt for di som spiller mye musikk og få inn ein god effektforsterker , det jeg angrer på at jeg ikke har er ein rein 2 kanals forforsterker.
    Splitter du signalet til 2 forsterkere for senter ht (altså kjører du like signaler til begge C)?
    Jo jeg kjører likt signal til center høyttaleren , effektforsterkeren er med og hjelper frontene mine. marantzen min blir både brukt i hjemmekino sammenheng og musikk. Når jeg spiller 2 kanals stereo så setter jeg reciveren på stereo direct uten subwoofere , og av og til med subwoofer avhening av hvilken musikk jeg hører på.
    Jeg er utrolig imponert over vor langt di har kommet med disse reciverene , du kan bruke di både til film og musikk. Og di låter ikke så gæli uten effektforsterker eller , man greier selfølgelig og høre forskjell. Men di reciverene som er på markedet i dag har kommet langt.
    Neste annlegg jeg skal ha nå , blir ein ganske stor oppgradering på alle måter egentlig. Da skal jeg ha marantz sin av 8801/8802 vist den kommer i hjemmekino sammenheng , og parasound jc2 som forforsterker på musikk. Men dette er ein stund til , akkurat nå nyter jeg bare det jeg har fått til , med jeg har pr i dag.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er slik jeg opplever det hos meg og alle steder jeg har hørt et stereoanlegg, men det er kanskje noen med andre erfaringer?
    Kommer ann på flere ting. Ene er spredningsmønsteret til høyttalerne og hvor uniform den er ut til sidene. Så kommer plassering og akustikk inn i bilde. Jeg har et par høyttalere som måler svært konstant nesten 90 horisontalt. Da opplever man vokalen i sentrum nesten uansett hvor langt man sitter på sidene.

    Sven_Palvig bruker forøvrig diffusorer på sideveggene og det gir et bredere og mer utstrakt lydbilde.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes i hvertfall center er viktig i et hjemmekino annlegg , i neste hjemmekino annlegg skal jeg ha 2 center høyttalere. Dette får og få bedre spredning for di andre som ikke sitter i midten altså sweetspot. Jeg koblet av center høyttaleren når vi startet opp ein film her , for ein stund siden og til og med kjerringa spurte hva som skjedde med lyden. Og hun har ikke peiling på hifi , men hun merket det med ein gang , og spurte om jeg hadde gjort noe.
    Og da fortalte jeg at center høyttaleren var ut koblet , og jeg måtte bare finne meg i det og koble den inn igjen.
    At mange kan se film med stereo annleg går fint med vanlig intrigert forsterker , men reciveren dekoder lyden i filmen på ein anen måte enn ein intrigert forsterker. Derfor er det lurt for di som spiller mye musikk og få inn ein god effektforsterker , det jeg angrer på at jeg ikke har er ein rein 2 kanals forforsterker.
    Splitter du signalet til 2 forsterkere for senter ht (altså kjører du like signaler til begge C)?
    Jo jeg kjører likt signal til center høyttaleren , effektforsterkeren er med og hjelper frontene mine. marantzen min blir både brukt i hjemmekino sammenheng og musikk. Når jeg spiller 2 kanals stereo så setter jeg reciveren på stereo direct uten subwoofere , og av og til med subwoofer avhening av hvilken musikk jeg hører på.
    Jeg er utrolig imponert over vor langt di har kommet med disse reciverene , du kan bruke di både til film og musikk. Og di låter ikke så gæli uten effektforsterker eller , man greier selfølgelig og høre forskjell. Men di reciverene som er på markedet i dag har kommet langt.
    Neste annlegg jeg skal ha nå , blir ein ganske stor oppgradering på alle måter egentlig. Da skal jeg ha marantz sin av 8801/8802 vist den kommer i hjemmekino sammenheng , og parasound jc2 som forforsterker på musikk. Men dette er ein stund til , akkurat nå nyter jeg bare det jeg har fått til , med jeg har pr i dag.
    Hvordan splitter du i praksis - kjører du break-out på signalkabelen fra AVR mot venstre og høyre kanal på en stereoforsterker og kobler deretter v/h utgang til hver senter? Har du kontroll på volum og løpetid?
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jeg synes i hvertfall center er viktig i et hjemmekino annlegg , i neste hjemmekino annlegg skal jeg ha 2 center høyttalere. Dette får og få bedre spredning for di andre som ikke sitter i midten altså sweetspot. Jeg koblet av center høyttaleren når vi startet opp ein film her , for ein stund siden og til og med kjerringa spurte hva som skjedde med lyden. Og hun har ikke peiling på hifi , men hun merket det med ein gang , og spurte om jeg hadde gjort noe.
    Og da fortalte jeg at center høyttaleren var ut koblet , og jeg måtte bare finne meg i det og koble den inn igjen.
    At mange kan se film med stereo annleg går fint med vanlig intrigert forsterker , men reciveren dekoder lyden i filmen på ein anen måte enn ein intrigert forsterker. Derfor er det lurt for di som spiller mye musikk og få inn ein god effektforsterker , det jeg angrer på at jeg ikke har er ein rein 2 kanals forforsterker.
    Splitter du signalet til 2 forsterkere for senter ht (altså kjører du like signaler til begge C)?
    Jo jeg kjører likt signal til center høyttaleren , effektforsterkeren er med og hjelper frontene mine. marantzen min blir både brukt i hjemmekino sammenheng og musikk. Når jeg spiller 2 kanals stereo så setter jeg reciveren på stereo direct uten subwoofere , og av og til med subwoofer avhening av hvilken musikk jeg hører på.
    Jeg er utrolig imponert over vor langt di har kommet med disse reciverene , du kan bruke di både til film og musikk. Og di låter ikke så gæli uten effektforsterker eller , man greier selfølgelig og høre forskjell. Men di reciverene som er på markedet i dag har kommet langt.
    Neste annlegg jeg skal ha nå , blir ein ganske stor oppgradering på alle måter egentlig. Da skal jeg ha marantz sin av 8801/8802 vist den kommer i hjemmekino sammenheng , og parasound jc2 som forforsterker på musikk. Men dette er ein stund til , akkurat nå nyter jeg bare det jeg har fått til , med jeg har pr i dag.
    Hvordan splitter du i praksis - kjører du break-out på signalkabelen fra AVR mot venstre og høyre kanal på en stereoforsterker og kobler deretter v/h utgang til hver senter? Har du kontroll på volum og løpetid?
    jeg har 2 kanals effektforsterker som hjelper frontene mine , jeg har ikke intrigert forsterker men reciver. jeg har koblet effektforsterkeren fra pre out på reciveren til front L og R på høyttalerene. center og surround høyttalere direkte fra reciver og subwoofrene fra sub pre out. er ikke noe hokus pokus dette , trur kansje noe blei mistforstått her. center høyttalren kan jeg slå av i menyen på reciveren , samt surround høyttalerene og subwoofrene. Når jeg kjører film trykker jeg bare på auto på reciveren og voila , så velger den det beste lydsporet i filmen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jo jeg kjører likt signal til center høyttaleren , effektforsterkeren er med og hjelper frontene mine. marantzen min blir både brukt i hjemmekino sammenheng og musikk. Når jeg spiller 2 kanals stereo så setter jeg reciveren på stereo direct uten subwoofere , og av og til med subwoofer avhening av hvilken musikk jeg hører på.
    Jeg er utrolig imponert over vor langt di har kommet med disse reciverene , du kan bruke di både til film og musikk. Og di låter ikke så gæli uten effektforsterker eller , man greier selfølgelig og høre forskjell. Men di reciverene som er på markedet i dag har kommet langt.
    Neste annlegg jeg skal ha nå , blir ein ganske stor oppgradering på alle måter egentlig. Da skal jeg ha marantz sin av 8801/8802 vist den kommer i hjemmekino sammenheng , og parasound jc2 som forforsterker på musikk. Men dette er ein stund til , akkurat nå nyter jeg bare det jeg har fått til , med jeg har pr i dag.
    Hvordan splitter du i praksis - kjører du break-out på signalkabelen fra AVR mot venstre og høyre kanal på en stereoforsterker og kobler deretter v/h utgang til hver senter? Har du kontroll på volum og løpetid?
    jeg har 2 kanals effektforsterker som hjelper frontene mine , jeg har ikke intrigert forsterker men reciver. jeg har koblet effektforsterkeren fra pre out på reciveren til front L og R på høyttalerene. center og surround høyttalere direkte fra reciver og subwoofrene fra sub pre out. er ikke noe hokus pokus dette , trur kansje noe blei mistforstått her. center høyttalren kan jeg slå av i menyen på reciveren , samt surround høyttalerene og subwoofrene. Når jeg kjører film trykker jeg bare på auto på reciveren og voila , så velger den det beste lydsporet i filmen.
    OK, jeg er fremdeles forvirret hvordan du har koblet 2 senter ht ut fra din forklaring, men samma kan det være.... :)
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Jo jeg kjører likt signal til center høyttaleren , effektforsterkeren er med og hjelper frontene mine. marantzen min blir både brukt i hjemmekino sammenheng og musikk. Når jeg spiller 2 kanals stereo så setter jeg reciveren på stereo direct uten subwoofere , og av og til med subwoofer avhening av hvilken musikk jeg hører på.
    Jeg er utrolig imponert over vor langt di har kommet med disse reciverene , du kan bruke di både til film og musikk. Og di låter ikke så gæli uten effektforsterker eller , man greier selfølgelig og høre forskjell. Men di reciverene som er på markedet i dag har kommet langt.
    Neste annlegg jeg skal ha nå , blir ein ganske stor oppgradering på alle måter egentlig. Da skal jeg ha marantz sin av 8801/8802 vist den kommer i hjemmekino sammenheng , og parasound jc2 som forforsterker på musikk. Men dette er ein stund til , akkurat nå nyter jeg bare det jeg har fått til , med jeg har pr i dag.
    Hvordan splitter du i praksis - kjører du break-out på signalkabelen fra AVR mot venstre og høyre kanal på en stereoforsterker og kobler deretter v/h utgang til hver senter? Har du kontroll på volum og løpetid?
    jeg har 2 kanals effektforsterker som hjelper frontene mine , jeg har ikke intrigert forsterker men reciver. jeg har koblet effektforsterkeren fra pre out på reciveren til front L og R på høyttalerene. center og surround høyttalere direkte fra reciver og subwoofrene fra sub pre out. er ikke noe hokus pokus dette , trur kansje noe blei mistforstått her. center høyttalren kan jeg slå av i menyen på reciveren , samt surround høyttalerene og subwoofrene. Når jeg kjører film trykker jeg bare på auto på reciveren og voila , så velger den det beste lydsporet i filmen.
    OK, jeg er fremdeles forvirret hvordan du har koblet 2 senter ht ut fra din forklaring, men samma kan det være.... :)
    Å dette med 2 center høyttalere , blir på neste hjemmekino annlegg jeg har i planene. Hvordan dette blir det får tiden vise :)
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Dette er slik jeg opplever det hos meg og alle steder jeg har hørt et stereoanlegg, men det er kanskje noen med andre erfaringer?
    Kommer ann på flere ting. Ene er spredningsmønsteret til høyttalerne og hvor uniform den er ut til sidene. Så kommer plassering og akustikk inn i bilde. Jeg har et par høyttalere som måler svært konstant nesten 90 horisontalt. Da opplever man vokalen i sentrum nesten uansett hvor langt man sitter på sidene.

    Sven_Palvig bruker forøvrig diffusorer på sideveggene og det gir et bredere og mer utstrakt lydbilde.
    Men selv om spredningsmønsteret er uniformt så vil vel volumet endre seg idet man setter seg rett foran (i linje, ikke bokstavelig talt rett foran) den ene høyttaleren og den andre da havner tilsvarende lengre unna? Men dette vil kanskje ikke bety så mye som jeg tror?

    Spør fordi jeg er nysgjerrig, har ikke hørt et slikt anlegg selv :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er slik jeg opplever det hos meg og alle steder jeg har hørt et stereoanlegg, men det er kanskje noen med andre erfaringer?
    Kommer ann på flere ting. Ene er spredningsmønsteret til høyttalerne og hvor uniform den er ut til sidene. Så kommer plassering og akustikk inn i bilde. Jeg har et par høyttalere som måler svært konstant nesten 90 horisontalt. Da opplever man vokalen i sentrum nesten uansett hvor langt man sitter på sidene.

    Sven_Palvig bruker forøvrig diffusorer på sideveggene og det gir et bredere og mer utstrakt lydbilde.
    Men selv om spredningsmønsteret er uniformt så vil vel volumet endre seg idet man setter seg rett foran (i linje, ikke bokstavelig talt rett foran) den ene høyttaleren og den andre da havner tilsvarende lengre unna? Men dette vil kanskje ikke bety så mye som jeg tror?

    Spør fordi jeg er nysgjerrig, har ikke hørt et slikt anlegg selv :)
    Ja det vil det være litt forskjell i volumet, men det er vel uansett ikke snakk om så mye. Den forskjellen har du forsåvidt også med en senterhøyttaler, men da i mindre grad siden avstanden til lytterne blir mindre. Med høyttalerne jeg har, så tror jeg forskjellen blir enda mindre siden de er bygget etter linjekilde prinsippet. De taper da bare -3dB pr meter mot 6dB som er det vanlige.

    Når det er sagt, så tror jeg en senter høyttaler som er identisk med frontene er en fordel da det tross alt er slik surround er mikset. Er den annerledes og liggende som mange er, så blir det et spørsmål om to kompromiss opp mot hverandre.
     

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    Jeg så en film her i juledagene. Avatar.
    Vi sad tre personer. Der blev ikke brugt center og jeg sad i højre side i en trepersoners sofa. Der var overhovedet ingen problemer med at lyden ikke kom fra fjernsynet. Eller rettere lyden kom fra begivenheden. Højtalerne står der bare. Lyden er bag, imellem osv. Lyden var særdeles fremragende, hvilket blev kommenteret af de to gæster. Ingen savnede en center.
    Bredde mellom fronter og avstand til sweetspot vil påvirke hvor mye eller lite en center betyr.
    Man må ha surroundoppsett for og sammenligne med eller uten center.......

    At ingen savnet center kan jo ha noe med at man ikke vet hva man savnet ?

    Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum ?
    Man kan sikkert snu det på hodet også, og si at de som mener man MÅ ha senterhøyttaler ikke vet hvor godt et bra tokanals stereoanlegg kan låte på film?


    Når man først er i gang med å gjøre antagelser om andres erfaringsgrunnlag, mener jeg.
    Tror alle med surround vet hvordan stero låter.(bra tokanals er jo også en egen kamp der......hvor går grensen for bra)
    Har man surround oppsett så har man mulighet til og lytte i stereo , surround med senter og surround uten center og sammenligne.


    Jeg betviler ikke at mange er fornøyd uten center

    Fakta er at det er bare fordeler med center i surroundoppsett .......ingen bakdeler annet enn kostnad

    Noen ulemper uten center er (fakta og ikke antakelser)
    man mister muligheten til og endre volum i forhold til den andre lyden (ønsker man og høre dialog bedre uten og endre annen lyd får man ikke gjort det uten center)

    Man mister effekt lydene som ligger i centerkanal ...(man får en center downmix der lyden dempes noen dB før den sendes til høyre front + venstre front) (noen ganger kan dialog i en downmix oppfattes som veldig lav)

    Man mister mere/mindre lydblanding av center front høyre og center front venstre lyd (uten center sendes samme blandingen til begge fronter samtidig og blir villedende i forhold til hvordan lyden hadde blitt fremstilt med center)

    Phantom center kan aldri få frem dette tapet eller mangel på justering
    Phantom kan ikke få blandet lyd riktig ) men få frem den ublandede dialog og ublandede hendelseslyd men vrir man på hodet eller ikke plasserer seg midt mellom fronter vil altid en center kunne fortelle lyd laget til en film bedre enn uten center

    Tar man med stereo v.s surround oppsett med surroundlyd vil man i tillegg til overnevnte center ulemper ved stereo
    miste LFE dypbass kanalen som er eget lydspor i 5,1 6.1 7.1 surroundlyd (den blir ikke tilført stereo lyden så man mister dyp bass)
    surround kanalene vil også reduseres noen dB (effektlydene dempes) i en downmix til stereo før de sendes HS til HF + VS til VF
    Dynamic Range Compression (DRC) vil tre i kraft i en decoder


    Surround er surround og stereo er stereo
    surround kan aldri låte som stereo....stereo kan aldri låte som surround
    i suround oppsett kan uten center aldri bli det samme som med center

    Om center er viktig ? ja om man skal få avspilt lyd slik den er laget og ment fremstilt .....for at man skal kunne oppfatte lyden på en slik måte........fordi fronter kan aldri gjengi lyden på samme måte.
    ...................alle har de ikke de krav og greier seg fint uten

    Kort oppsumert så avspiller man ikke samme lyd stereo , surround med eller uten center
    Er vel faktisk de som ser film i mono også som liker det
     
    Sist redigert:

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så en film her i juledagene. Avatar.
    Vi sad tre personer. Der blev ikke brugt center og jeg sad i højre side i en trepersoners sofa. Der var overhovedet ingen problemer med at lyden ikke kom fra fjernsynet. Eller rettere lyden kom fra begivenheden. Højtalerne står der bare. Lyden er bag, imellem osv. Lyden var særdeles fremragende, hvilket blev kommenteret af de to gæster. Ingen savnede en center.
    Bredde mellom fronter og avstand til sweetspot vil påvirke hvor mye eller lite en center betyr.
    Man må ha surroundoppsett for og sammenligne med eller uten center.......

    At ingen savnet center kan jo ha noe med at man ikke vet hva man savnet ?

    Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum ?
    Man kan sikkert snu det på hodet også, og si at de som mener man MÅ ha senterhøyttaler ikke vet hvor godt et bra tokanals stereoanlegg kan låte på film?


    Når man først er i gang med å gjøre antagelser om andres erfaringsgrunnlag, mener jeg.
    Har man surround oppsett så har man mulighet til og lytte i stereo , surround med senter og surround uten center og sammenligne.
    Har man bare stereo mener nå jeg at man mener mye om surround eller center man faktisk ikke aner hvordan ville blitt.

    Jeg betviler ikke at mange er fornøyd uten center

    Fakta er at det er bare fordeler med center i surroundoppsett .......ingen bakdeler annet enn kostnad

    Noen ulemper uten center er
    man mister muligheten til og ende volum i forhold til den andre lyden (ønsker man og høre dialog bedre uten og endre annen lyd får man ikke gjort det uten center)

    Man mister effekt lydene som ligger i centerkanal ...(man får en center downmix der lyden dempes noen dB før den sendes til høyre front + venstre front)

    Man mister mere/mindre lydblanding av center front høyre og center front venstre lyd (uten center sendes samme blandingen til begge fronter samtidig og blir villedende i forhold til hvordan lyden hadde blitt fremstilt med center)

    Phantom center kan aldri få frem dette tapet eller mangel på justering
    Phantom kan få frem den ublandede dialog og ublandede hendelseslyd riktig men vrir man på hodet eller ikke plasserer seg midt mellom fronter vil altid en center kunne fortelle lyd laget til en film bedre enn uten center

    Tar man med stereo v.s surround oppsett med surroundlyd vil man i tillegg til overnevnte center ulemper i stereo
    miste LFE dypbass kanalen som er eget lydspor i 5,1 6.1 7.1 surroundlyd (den blir ikke tilført stereo lyden så man mister dyp bass)
    surround kanalene vil også reduseres noen dB (effektlydene dempes) i en downmix til stereo før de sendes HS til HF + VS til VF
    Dynamic Range Compression (DRC) vil tre i kraft i en decoder


    Surround er surround og stereo er stereo
    surround kan aldri låte som stereo....stereo kan aldri låte som surround

    Uten center kan aldri bli det samme som med center

    Om center er viktig ? ja om man skal få avspilt lyd slik den er laget og ment fremstilt fordi fronter kan aldri gjengi lyden på samme måte.
    ...................alle har de ikke de krav og greier seg fint uten
    Dette synes jeg at var en veldig fin oppsummering som jeg vil si meg helt enig i!

    Jeg har selv begge deler her hjemme, og det er vanvittig forskjell på de to løsningene. Da tenker jeg først og fremst på måten lyden blir presentert på, ikke de andre forskjellene som rom pris å kvalitet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.793
    Antall liker
    1.640
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    1. "Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum " Ja! Jeg så Avatar i mit lytterum.
    2. Det er helt klart, at hvis man har stor afstand imellem højtalerne f.eks. 90 grader, så kan der nemt være et hul i midten. Det er heller ikke standard. Den siger 60 grader.
    3. Jeg har et surround anlæg og jeg kan derfor forholdsvis nemt koble det på. Jeg har en kraftig monoblok i klasse D dertil, 750 watt og centeren er placeret lige over fladskærmen. Som skulle være optimalt. Centeren er en Von Schweikert. Fladskærmen 46 tommer.
    4. Jeg er også sikker på, at mange er rigtig glade for deres center og det er skam da meget fint. Den ser oftest også meget flot ud. Det jeg ikke kan lide er, at man bare tager sælgers udsagn om, at det er det bedste for gode varer. Jeg oplevede det selv for et års tid siden med en sælger fra Hi-fi klubben i Lyngby, der forklarede stolpe op og stolpe ned om dens fortræffeligheder. Det lød jo meget godt og han fortalte også om sit nyindkøbte surroundanlæg med en flot center. Jeg kunne ikke dy mig, og spurgte, om han havde prøvet at lytte uden centeren, og hvor dens lyd sendes til venstre og højre højtaler. Det havde han ikke! Jeg foreslog ham at prøve; men det kunne han ikke se nytten i, nu havde han jo handlet..... Det var iøvrigt ikke muligt i Hi-fi klubben i Lyngby at få lov til at høre med centeren koblet fra. Meget useriøst...
    5. Sparede penge på centeren kunne være brugt til bedre fronter f.eks. eller gode diffusere der forbedrer dynamiken.
    6. Har man en center kan man skrue op for den i forhold til de andre. Det er godt den dag man bliver hørehæmmet. Man kan også bruge en 6,5 tomme til center i stedet for fronternes 8 tommer f.eks. 6,5 tommer vil være bedre til dialog; men vil også kræve en mellemtone, som så skal være den samme som fronternes.
    7. Man skulle ikke miste effekt, da lyden gerne skulle dæmpes 3 db for at ende i to højtalere der giver + 3 db.
    8. Jeg tror ikke at man mister sammenblanding; snarere tværtimod fordi teknikere også er dovne og ofte laver elendigt arbejde. Det er nemmere at sende hele til centeren, og får den 70 % kommer den virkelig på arbejde.
    9. En phantom funger godt i stereo med god bredde, dybde og også noget højde.
    10. LFE kanalen, der går fra 0 hz til 120, er bestemt god. Specielt da der kan være 10 db dynamik ekstra der. Jeg oplevede det med at spille en film pænt højt, og pludselig blev der skudt meget voldsomt. Man troede lige krigen var brudt ud... Jeg skyndte mig at skrue ned og få bygget en LFE subwoofer.
    11. Surround er faktisk meget krævende og kan have fuldt niveau til under 5 Hz. Typisk er der også bedre dynamik end på mange cdér. Iøvrigt fåes der suverent gode optagelser i Blue-ray Musik.
    Stereo kan godt lyde som surround. Hør Roger Waters, hvor der er pillet ved fasen.
    Jeg håber en dag, at Modifix/Jens der har bygget min subwoofer og mine fronter en dag vil bygge mig nogle gode surround højtalere med samme mellemtone. Så skal jeg prøve at bruge den ene som center og jeg vil måske skifte mening. Jeg syntes rigtig godt om lyden fra surroundhøjtalerne. Det giver et endnu større rum.
    Det kan godt være, at der sker en mindre dynamik begrænsning. Der ligger ansvaret nok i surround processeren eller surround reciveren.
     
    Sist redigert:

    hygenhygen

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    37
    Antall liker
    8
    1. "Så du Avatar i Sven_Palvigs lytterum " Ja! Jeg så Avatar i mit lytterum.
    2. Det er helt klart, at hvis man har stor afstand imellem højtalerne f.eks. 90 grader, så kan der nemt være et hul i midten. Det er heller ikke standard. Den siger 60 grader.
    Ja DTS og Dolby anbefaler 44-60 grader..THX 90 grader men lengde flatskjermer / lerret i dag gjør at mange får stor bredde mellom fronter. For enkelte vil selv ikke en center dekke hullet men man kan jo da bredde center med center wide i reciver eller henge opp bredde høytalere.

    . Har man en center kan man skrue op for den iforhold til de andre. Det er godt den dag man bliver hørehæmmet. Man kan også bruge en 6,5 tomme til center i stedet for fronternes 8 tommer f.eks. 6,5 tommer vil være bedre til dialog; men vil også kræve en mellemtone, som så skal være den samme som fronternes.
    at en tradisjonell center høyttaler er avlang er vel i hovedsak for og bredde lyden samt man trenger ikke store basselementer i den da man bruker delefrekvens. det er også enkelt og vinkle en center opp/ned om man trenger. Fronter kan brukes til center men ofte lite plasseringsvennlige


    7. Man skulle ikke miste effekt, da lyden gerne skulle dæmpes 3 db for at ende i to højtalere der giver + 3 db.
    Er ikke sikker på hva du mener her

    8. Jeg tror ikke at man mister sammenblanding; snarere tværtimod fordi teknikere også er dovne og ofte laver elendigt arbejde. Det er nemmere at sende hele til centeren, og får den 70 % kommer den virkelig på arbejde.
    hehe dovne :) det er mye sammenblanding mellom center front høyre...center front venstre (anbefaler og prøve DVD audio extraxtor (til bd/dvd) så får man innblikk ....gjerne også med for eksempel Adobe audio)
    Eksempel er en bil som kjører fra høyre på bilde til venstre i bilde.....lyden av bilen starter i høyre front for så mere og mere i center og mindre i og mindre i høyre front osv.
    Alt bereor ikke på teknikkere da mye film tas opp med flere mikrofoner.
    % lyd en senter får varierer men er den kanalen som formiddler mest av det som skjer på bilde......egenlig ikke så mye lyd i center men viktig lyd ....sjekke centerspor kan man også gjøre med DVD audio extraxtor

    .
    10. LFE kanalen, der går fra 0 hz til 120, er bestemt god. Specielt da der kan være 10 db dynamik ekstra der. Jeg oplevede det med at spille en film pænt højt, og pludselig blev der skudt meget voldsomt. Man troede lige krigen var brudt ud... Jeg skyndte mig at skrue ned og få bygget en LFE subwoofer.
    Ja uten subwoofer kan man aldri få samme opplevelse ...for eksempel kanonene i Master and Commander: The Far Side of the World Blu-ray
    0 hz til 120 er DTS og Dolby............i HD codec som for eksempel DTS HD MA er det ingen fast øvre grense på lfe hz men så veldig høyt er hz neppe satt)


    Stereo kan godt lyde som surround. Hør Roger Waters, hvor der er pillet ved fasen.
    du tenker på Amused to death om er mixet med QSound ? meget bra men nå i 2014 kommer den på SACD og gleder meg .
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn