Sennheiser hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Så nå at Sennheiser ikke har en egen tråd her på hodetelefonsentralen.

    Sennheisers store klassiker HD800 (lansert i 2009), er fjernet fra den norske nettsiden - trolig for godt. Kom også over denne: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/ajqk0o/sennheiser_hd800_to_be_discontinued/
    Mange har nok forventet dette, men Sennheiser har jo for vane å ha et bredt sortiment med mange gamle travere. Det er jo litt trist - HD800 har vært en referanse siden den kom - og har en litt annen karakter enn HD800S, selv om de er veldig like.

    En annen og enda eldere referanse er HD650 (lansert i 2003). Den ser ut imidlertid ut til å produseres fremdeles - overraskede nok ligger den hvertfall på Sennheiser-sidene.

    Hva synes dere? Kommer dere til å savne HD800?
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Med unntak av HE1 og forsterkeren HDV820 synes jeg Sennheiser har stått på stedet hvil etter HD800. Har vært mest reiterasjoner av eldre modeller siden den gang (noen av dem mislykkede) mens markedet generel har utviklet seg enormt. Samtidig viste HD820 tendenser til høyere priser som ikke lover godt for en fremtidig toppmodell.

    I mellomtiden har jeg både HD800 og HD650, så ingen av dem er savnet her:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har Sennheiser noen trådløse, støykansellerende hodetelefoner som kan konkurrere med Bose og Sony på støydempings-biten?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Med unntak av HE1 og forsterkeren HDV820 synes jeg Sennheiser har stått på stedet hvil etter HD800. Har vært mest reiterasjoner av eldre modeller siden den gang (noen av dem mislykkede) mens markedet generel har utviklet seg enormt. Samtidig viste HD820 tendenser til høyere priser som ikke lover godt for en fremtidig toppmodell.

    I mellomtiden har jeg både HD800 og HD650, så ingen av dem er savnet her:)
    Ja, kan tendere til å være enig. HD800S ble en dyr versjon av HD800 (man får med ekstra XLR-kabel, men ikke alle trenger det). Inntil nylig kunne man spare endel på å kjøpe HD800, og endel foretrakk den også. Virker som Sennheiser vil opp i pris, ja. Det er synd, for HD800 har vært en slags markør for at man kan få god lyd til en "fornuftig" pris.

    HD660S er imidlertid ikke en dum hodetelefon. Jeg har også sansen for at de adapterer den nye 4,4mm balanserte pluggen - men det gjenstår å se om den blir industristandard.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Med unntak av HE1 og forsterkeren HDV820 synes jeg Sennheiser har stått på stedet hvil etter HD800. Har vært mest reiterasjoner av eldre modeller siden den gang (noen av dem mislykkede) mens markedet generel har utviklet seg enormt. Samtidig viste HD820 tendenser til høyere priser som ikke lover godt for en fremtidig toppmodell.

    I mellomtiden har jeg både HD800 og HD650, så ingen av dem er savnet her:)
    Ja, kan tendere til å være enig. HD800S ble en dyr versjon av HD800 (man får med ekstra XLR-kabel, men ikke alle trenger det). Inntil nylig kunne man spare endel på å kjøpe HD800, og endel foretrakk den også. Virker som Sennheiser vil opp i pris, ja. Det er synd, for HD800 har vært en slags markør for at man kan få god lyd til en "fornuftig" pris.

    HD660S er imidlertid ikke en dum hodetelefon. Jeg har også sansen for at de adapterer den nye 4,4mm balanserte pluggen - men det gjenstår å se om den blir industristandard.
    Jeg synes fremdeles Sennheiser HD800 er DEN hodetelefonen som liksom representerer High End hodetelefoner på sitt beste. HD800 har et love/hate forhold hos mange som jeg forstår. Jeg har solgt et par og har et par igjen som jeg aldri kommer til å selge. Jeg elsker dem. Jeg er enig i at Sennheiser har stått på stedet hvil siden HD800 og ikke bare det, de forbedrer også de eldre modellene. Så de kommer liksom aldri fremover. Jeg har ventet i 4 år på HD900. At de slapp HD820 som i tillegg var en gigantisk blooper til nesten dobbel pris lover ikke godt.
    Sennheiser hd800 har så absolutt vært en markør at man kan få verdensledende lyd til en brukbar pris. Men jeg har ingen tro på at de vil holde edruelige priser. Men Beyerdynamic! De har hvertfall ikke tatt av prismessig på sine v2 modeller. Det er nok slutt for videre produksjon av den HD800 jeg elsker. Jeg håper bare de ikke kommer opp med flere bloopers til dobbel pris.
     
    Sist redigert:

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    HD800 er en fantastisk hodetelefon og har vel i 10 år vært en referanse alt annet har blitt holdt opp mot.

    Et "must" i alle samlinger.

    Jeg bruker mine med Sennheisers egen balanserte kabel på Sennheisers HDVA 600. (Den balanserte kabelen CH800 utgjorde hele prisforskjellen mellom HD800 og HD800S hvor den fulgte med i pakken.) HD800S gjør et forsøk på lage en fyldigere bassgjengivelse men konsensus er at det har gått på bekostning av den fantastiske åpne mellomtone i HD800. (Noen ligger mora, noen dattera.)

    Jeg har vurdert å selge settet flere ganger men så kobler jeg det opp - det er noe med den rene nøytrale klangen som bringer musikken frem - og som viser styrker og svakheter ved andre hodetelefoner og komboer.

    Selvfølgelig er det andre hodetelefoner som har mer drama, dynamikk og bass, f.eks Audeze LCD 3 og Sony MDR Z1r - men HD800 er mere nøytrale, mer komfortable og tåler lengre lytte sesjoner.

    Jeg beholder mine.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    HD800 er en fantastisk hodetelefon og har vel i 10 år vært en referanse alt annet har blitt holdt opp mot.

    Et "must" i alle samlinger.

    Jeg bruker mine med Sennheisers egen balanserte kabel på Sennheisers HDVA 600. (Den balanserte kabelen CH800 utgjorde hele prisforskjellen mellom HD800 og HD800S hvor den fulgte med i pakken.) HD800S gjør et forsøk på lage en fyldigere bassgjengivelse men konsensus er at det har gått på bekostning av den fantastiske åpne mellomtone i HD800. (Noen ligger mora, noen dattera.)

    Jeg har vurdert å selge settet flere ganger men så kobler jeg det opp - det er noe med den rene nøytrale klangen som bringer musikken frem - og som viser styrker og svakheter ved andre hodetelefoner og komboer.

    Selvfølgelig er det andre hodetelefoner som har mer drama, dynamikk og bass, f.eks Audeze LCD 3 og Sony MDR Z1r - men HD800 er mere nøytrale, mer komfortable og tåler lengre lytte sesjoner.

    Jeg beholder mine.
    Enig med deg!
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte meg nettopp ett sett med momentum stapp-inn-i-øret-plugger. De låter virkelig bra til prisen. Og skjermer utrolig godt for støy utenfra.
    Var en høydare må jeg si.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Komboen med HDVA 800 og 800S kommer aldri til å bli solgt. Lyttekomfor, nær nøytral lyd samt at man kan spille på hele volumregisteret uten at det blir anstrengt setter jeg pris på.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    HD800 er en fantastisk hodetelefon og har vel i 10 år vært en referanse alt annet har blitt holdt opp mot.

    Et "must" i alle samlinger.

    Jeg bruker mine med Sennheisers egen balanserte kabel på Sennheisers HDVA 600. (Den balanserte kabelen CH800 utgjorde hele prisforskjellen mellom HD800 og HD800S hvor den fulgte med i pakken.) HD800S gjør et forsøk på lage en fyldigere bassgjengivelse men konsensus er at det har gått på bekostning av den fantastiske åpne mellomtone i HD800. (Noen ligger mora, noen dattera.)

    Jeg har vurdert å selge settet flere ganger men så kobler jeg det opp - det er noe med den rene nøytrale klangen som bringer musikken frem - og som viser styrker og svakheter ved andre hodetelefoner og komboer.

    Selvfølgelig er det andre hodetelefoner som har mer drama, dynamikk og bass, f.eks Audeze LCD 3 og Sony MDR Z1r - men HD800 er mere nøytrale, mer komfortable og tåler lengre lytte sesjoner.

    Jeg beholder mine.
    Referanse for dynamiske hodetelefoner sikkert? Finnes noen tester hvor HD800 settes opp mot bedre elektrostater. Og elektrostat opp mot Audeze:) Har hørt HD800 en gang. Virket noe ubehagelig på hodet! Noe lys i klangen kanskje? Har også lest at HD650 er mørkere og rundere i klangen og er svært detaljert. Har ikke hørt denne ennå.
     
    Sist redigert:

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    HD800 er en fantastisk hodetelefon og har vel i 10 år vært en referanse alt annet har blitt holdt opp mot.

    Et "must" i alle samlinger.

    Jeg bruker mine med Sennheisers egen balanserte kabel på Sennheisers HDVA 600. (Den balanserte kabelen CH800 utgjorde hele prisforskjellen mellom HD800 og HD800S hvor den fulgte med i pakken.) HD800S gjør et forsøk på lage en fyldigere bassgjengivelse men konsensus er at det har gått på bekostning av den fantastiske åpne mellomtone i HD800. (Noen ligger mora, noen dattera.)

    Jeg har vurdert å selge settet flere ganger men så kobler jeg det opp - det er noe med den rene nøytrale klangen som bringer musikken frem - og som viser styrker og svakheter ved andre hodetelefoner og komboer.

    Selvfølgelig er det andre hodetelefoner som har mer drama, dynamikk og bass, f.eks Audeze LCD 3 og Sony MDR Z1r - men HD800 er mere nøytrale, mer komfortable og tåler lengre lytte sesjoner.

    Jeg beholder mine.
    Referanse for dynamiske hodetelefoner sikkert? Finnes noen tester hvor HD800 settes opp mot bedre elektrostater. Og elektrostat opp mot Audeze:) Har hørt HD800 en gang. Virket noe ubehagelig på hodet! Noe lys i klangen kanskje? Har også lest at HD650 er mørkere og rundere i klangen og er svært detaljert. Har ikke hørt denne ennå.
    HD800 er referansen alle hodetelefoner måles opp mot. Søk og du finner tusenvis av tester. (også mot Audeze LCD3 og 4).
    (Har forøvrig LCD3 Fazor selv)

    At den er referansen betyr ikke nødvendigvis at den er best, men den er så utbredt at alle kan forholde seg til den. Det finnes neppe en anmelder eller entusiast som ikke en gang i tiden har latt seg begeistre av HD800.

    Selv de som blar opp 50 lapper eller mer for siste mote innen hodetelefoni , blir litt bleke når de oppdager hvor lite ekstra de får for investeringene i forhold til HD800.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Illusjonen av et stort rom er det få som matcher HD800 på. Selv HE1 låter vesentlig "mindre". Riktignok fjerner dette litt av intimiteten på visse typer musikk og bidrar kanskje til oppfatningen av en litt kjølig og cerebral musikkgjengivelse, men til klassisk er det suverent.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nei nå fikk jeg lyst på HD800 dere. Siden de har vært produsert såpass lenge, er det noen årganger som er bedre enn andre?
     

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    183
    Antall liker
    570
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Noen mener at de HD800 med veldig lavt serienummer høres best ut, uten at jeg har funnet noen som gir en omtrentlig fra-til på tallene. Utenom helt gamle og de som kom etter så har jeg ikke hørt om noen forskjeller i øvrige modeller. Sennheiser er rimelig strenge på kvalitetskontrollen på HD800, og designet er nesten uendret, det kan være lurt å skaffe seg et par raskt hvis du skal kjøpe nytt, da sennheiser har sagt at de skal avslutte produksjonen av HD800 i favør av HD800S.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Noen mener at de HD800 med veldig lavt serienummer høres best ut, uten at jeg har funnet noen som gir en omtrentlig fra-til på tallene. Utenom helt gamle og de som kom etter så har jeg ikke hørt om noen forskjeller i øvrige modeller. Sennheiser er rimelig strenge på kvalitetskontrollen på HD800, og designet er nesten uendret, det kan være lurt å skaffe seg et par raskt hvis du skal kjøpe nytt, da sennheiser har sagt at de skal avslutte produksjonen av HD800 i favør av HD800S.
    Jeg har hatt to side ved side SN14XXX og 24XXX eller noe slikt. Den eldste hørtes luftigere ut, den nyere litt varmere. Så det var en klar, men liten forskjell. Erlendb kan sikkert supplere
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Noen mener at de HD800 med veldig lavt serienummer høres best ut, uten at jeg har funnet noen som gir en omtrentlig fra-til på tallene. Utenom helt gamle og de som kom etter så har jeg ikke hørt om noen forskjeller i øvrige modeller. Sennheiser er rimelig strenge på kvalitetskontrollen på HD800, og designet er nesten uendret, det kan være lurt å skaffe seg et par raskt hvis du skal kjøpe nytt, da sennheiser har sagt at de skal avslutte produksjonen av HD800 i favør av HD800S.
    Jeg har hatt to side ved side SN14XXX og 24XXX eller noe slikt. Den eldste hørtes luftigere ut, den nyere litt varmere. Så det var en klar, men liten forskjell. Erlendb kan sikkert supplere
    Jepp. Den gamle før 20k er ørlite lysere og kanskje hakket luftigere. Men det er små nyanser her..Man skal kjenne HD800 ganske bra før man hører forskjell. Synes også at de tidligere modellene kan være hakket mer snappy. Akkurat som om de har forsøkt seg på en liten tuning etter rundt 20k.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Den gamle før 20k er ørlite lysere og kanskje hakket luftigere. Men det er små nyanser her..Man skal kjenne HD800 ganske bra før man hører forskjell. Synes også at de tidligere modellene kan være hakket mer snappy. Akkurat som om de har forsøkt seg på en liten tuning etter rundt 20k.
    Spot on. Hørtes ut som om de hadde prøvd å justere lyden litt ift kritikken de fikk. Altså en mini-variant av det de har gjordt med HD800S. Men det er en tradeoff mellom luftighet og fylde. Ikke uvanlig å støte på folk som hadde opptil 3 versjoner i sitt eie. Da liker man HD800 :rolleyes: men forskjellen var utvilsom.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hadde bare to. Men det var like før jeg kjøpte et 3. Faktisk
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Men jeg lurer på dette:

    Hva er folkets FAVORITTFORSTERKER til HD800 og HD800S ?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hugo2 med filter 3, woo wa6 og så synes jeg Taurus gjør en bra jobb!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Har bare en forsterker, Luxman D-750u så det må bli favoritten.
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Enig med Erlendb om Hugo2. Men jeg bruker X-feed 1 eller 2 på HD800S.
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et par low end Sennheiser selv; Momentum 2 og HD565 Ovation. De har og gir fortsatt mye musikkglede :) De får dog litt mindre spilletid etter at Focal Elear kom inn døra. Men har alltid likt Sennheiser (y) Har dessverre ikke hørt HD800...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Men jeg lurer på dette:

    Hva er folkets FAVORITTFORSTERKER til HD800 og HD800S ?
    Skal ikke påberope meg all verdens forskjellige erfaringer, men jeg bruker for tiden Violectric HPA281 i balansert modus kombinert med RME ADI-2 dac med lett EQ og noen ganger crossfeed. Synes dette spiller bra, i hvert fall det beste jeg har hørt fra HD800. Kunne nok levd med HD800 plugget direkte inn i RMEen også, den gjør ikke noe galt, men lyden er litt tøffere og nærere i bassen og litt mer kornete oppover i oktavene.

    Hvis man klarer å få frem bassen litt og unngå tynn lyd så tilbyr HD800 engasjerende fart, moro og live-følelse.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HD600 har kommet i ny utgave, og prisen har økt mye siden jeg kjøpte de hos Soundgarden på tilbud i 2015 tror jeg det var...

     
    Sist redigert:

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hei den såg spennende ut.Hadde vert artig å snekret sammen en slik.:)
    Selv for en komplett novice som meg selv gikk det overraskende greit å sette den sammen. Kommer med en detaljert veiledning :). Ser bra ut gjør den også!

    Ferdigbygget:
    IMG_3011.jpg
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Den kjøpte jeg av en kar her inne på sentralen (som uferdig byggesett). Men, den selges fra bottlehead.com :).

     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Bruker Bottlehead Crack. Låter suverent!
    Enig her, Bottlehead Crack 1.1 er en fantastisk forsterker. Også kan en i ettertid oppgradere med Speedball og flere andre oppgraderinger. Selve prosessen med å låge den er enkel. Bruksanvisningen er super detaljert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn