Selvlagde bomber.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
0
epi skrev:
Spiralis skrev:
Etter som ABB selv sier i sitt "manifest" er våpnene skaffet i Norge på legalt vis. Det viser i grunnen hvilken amatør han egentlig er! Uten at det har noe med denne saken å gjøre.
Egentlig er det vel en problemstilling han ikke trenger å ta hensyn til, all den tid han uansett ikke har regnet med å komme unna med dette? Da er det jo bedre å kjøpe et legalt våpen som ingen stiller spørsmål ved, fremfor å risikere å bli stoppet med ulovlige skytevåpen på en grenseovergang og risikere at alt går i vasken?
Ikke annet enn at det innenlandske illegale markedet kunne ha skaffet ham våpen som var "bedre egnet" i forhold til de planer og ønsker han hadde. "Amatør" fordi han reiste på måfå ut i Europa for å handle våpen. Slikt gjør man jo bare ikke! Skal du handle med HA i Ungarn eller Polen må du ha med deg en "introduksjon" fra hjemlandet, ellers vil de aldri stole på at du er den du sier, og da selger ikke DE gutta våpen til deg, heller ikke store mengder narkotika. Skal du ha små mengder kan det være at du får hjelp til å finne fram til en selger. Men de selger ikke selv til en som kan være politiagent. Det er ikke alle kriminelle i verden som er like tette i pappen som ABB.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.530
Nå ble jeg med ett noen hakk mer nervøs for DEG ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
epi skrev:
Spiralis skrev:
Etter som ABB selv sier i sitt "manifest" er våpnene skaffet i Norge på legalt vis. Det viser i grunnen hvilken amatør han egentlig er! Uten at det har noe med denne saken å gjøre.
Egentlig er det vel en problemstilling han ikke trenger å ta hensyn til, all den tid han uansett ikke har regnet med å komme unna med dette? Da er det jo bedre å kjøpe et legalt våpen som ingen stiller spørsmål ved, fremfor å risikere å bli stoppet med ulovlige skytevåpen på en grenseovergang og risikere at alt går i vasken?
Men automatvåpen er "off limits" uansett i Norge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
0
epi skrev:
Er nok ganske ufarlig, så det behøver du ikke.

Hva som skremmer?
At man er tiltrekkelig belest til å vite at HA er rimelig paranoide?
Eller at man vet noe om hva man skal kunne skaffe av våpen fra det illegale markedet?

Senest i går "snublet " jeg som tidligere sagt over en som var på nettet med tilbud om salg av illegale våpen! Det "flyter over" av slikt hvis man er litt oppegående og følger litt med. Mye avlagt etter krigen, forsvaret og politiet "somler bort" våpen med jevne mellomrom, noe er stjålet og atter annet er smuglet inn i landet.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
epi skrev:
Senest i går "snublet " jeg som tidligere sagt over en som var på nettet med tilbud om salg av illegale våpen! Det "flyter over" av slikt hvis man er litt oppegående og følger litt med. Mye avlagt etter krigen, forsvaret og politiet "somler bort" våpen med jevne mellomrom, noe er stjålet og atter annet er smuglet inn i landet.
LITT rart at akkurat disse illegale virksomhetene ikke blir fulgt opp tettere av myndighetene...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
0
Kabeldragern skrev:
Spiralis skrev:
epi skrev:
LITT rart at akkurat disse illegale virksomhetene ikke blir fulgt opp tettere av myndighetene...
Som tidligere postet ble jeg en smule overasket over at KRIPOS ikke viste interesse for saken da jeg ringte dem??

Sånn på generell basis må det vel sies at det ikke er lett for politiet å ha oversikt over alle tvilsomme miljøer. Pratet med en tidligere politimester her, og han sa noe som faktisk var veldig fornuftig: "Jeg blir litt overasket over mine kolleger som sier at de har full oversikt over narkotikamiljøene i sitt distrikt. Hvis de har full oversikt, hvorfor gjør de da ikke noe med det? Saken er jo den at vi vet litt, vi tror noe mer og vi antar ganske mye. Men DET er ikke det samme som å ha full oversikt! Vi snakker jo om kriminelle undergrundsmiljøer og de slipper oss ikke akkurat inn!" Tror det var en relativt edruelig betraktning.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
0
Mitt syn på kvinner ble plutselig bekreftet! ;D ;D ;D

En kommentar jeg selvsagt ikke ville postet under fullt navn, man er da ikke helt idiot heller! ;D ;D ;D

Men seriøst så vil vi nok se flere av denne sorten, det er så lett å tro alle problem kan løses med forbud.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
;D

Jeg bare måtte lime inn de første innleggene.

Sv: Håper kuntgjødsel blir forbudt i Norge!! hva er kunstgjødsel??

det man bruker for å så forskjellige ting, som fks korn, bær,, gress osv.... hallo, er du seriøs?
Anonym

Det man bruker til å GJØDSLE forskjellige vekster ..
Anonym

jaja meen hun visste jo ikek hva gjødsel er, så da vet hun vel ikke hva å gjødsle er heller.
Anonym

Ro ned, vesla! Du vet åpenbart ikke hva du snakker om.
Anonym

ehhh...

Vet du ikke det??

Vel vi dyrker jorden... og så gjørdsler noen med købæsj for at jorden skal bli bedre (dette heter gjørdsel, når det brukes på denne måten).. Nå (for mange år siden) så klarte noen å lage en kunstig variant av dette og det kalles kunstgjørdsel.. og det kommer nok ikke til å bli forbudt i norge

Jeg vet ikke om jeg foretrekker købæsj eller kunstgjørdsel jeg.

Derimot så har jeg mangfoldige liter med skikkelig ekte og god naturgjødsel som ikke lukter og er fingranulat.
Det er melbillelarvebæsj.

Bæsj fra slike.

Kan jeg bruke dette til bomber?
Naturbomber.

Uansett meget god gjørrrdsel 8)

KW

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Hva ville norsk Hydro vært uten kunstgjødsel? Guanobasert terror er det liten grunn til å frykte.
Men vår heimeavla terrorist har spredt en fryktelig bombecocktailoppskrift, verden over.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.708
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Umm - fikk plutselig sånne rare bilder av "naturgjødselbombe" - en stor møkkerdunge og noen dynamittgubber. Gjør ikke så stor skade, men duverden hvor det lukter... :-X

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.644
Fenalaar skrev:
Umm - fikk plutselig sånne rare bilder av "naturgjødselbombe" - en stor møkkerdunge og noen dynamittgubber. Gjør ikke så stor skade, men duverden hvor det lukter... :-X
Drittbombe?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Pink_Panther skrev:
Fenalaar skrev:
Drittbombe?
Stinkbombe. ;D

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Hva ville norsk Hydro vært uten kunstgjødsel? Guanobasert terror er det liten grunn til å frykte.
Men vår heimeavla terrorist har spredt en fryktelig bombecocktailoppskrift, verden over.
ABB er muligens gal, men åpenbart oppegående. Nå har også de gale og mindre oppegående oppskriften. Og innholdet er tilgjengelig for alle.

Skummelt å tenke på.

Tror den eneste måten å begrense mulighetene (om ønskelig) for å lage slike bomber er å kreve lisens på en av de nødvendige ingrediensene i oppskriften.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Dersom vi skal forby eller reseptbelegge absolutt alt som kan brukes til å skade andre vil ganske mye av det vi omgir oss med bli mangelvare.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.200
HåkonN skrev:
vredensgnag skrev:
ABB er muligens gal, men åpenbart oppegående. Nå har også de gale og mindre oppegående oppskriften. Og innholdet er tilgjengelig for alle.

Skummelt å tenke på.

Tror den eneste måten å begrense mulighetene (om ønskelig) for å lage slike bomber er å kreve lisens på en av de nødvendige ingrediensene i oppskriften.
Lisens på kunstgjødsel f.eks? Han karen vi snakker om her ville jo fått den nevnte lisensen iom at han hadde spandert på seg
et skalkeskjul i form av gårdsfirma. Vet ikke så mye om resten av ingrediensene her, men f.eks diesel er vel vanskelig å reseptbelegge.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det var nettopp derfor han opprettet et firma med grønnsaksdyrking som formål og kjøpte seg en gård på Rena. Da var det ingen dramatikk i at han gikk på Felleskjøpet og kjøpte kunstgjødsel, eller at han fylte opp gårdstanken med diesel. Det er mye annet som hører naturlig hjemme i en slik virksomhet som også viste seg å være nyttige for prosjektet hans. I den grad ting var lisensbelagt, fikk han de lisensene han trengte uten å vekke mistanke.

Det skulle ikke forundre meg om han fikk støtte fra Distriktenes Utviklingsfond også, for det må da være en drøm for enhver landbruksbyråkrat at en person fra Oslo vest gjør bonde av seg.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Asbjørn skrev:
Det skulle ikke forundre meg om han fikk støtte fra Distriktenes Utviklingsfond også,
I og med at DU opphørte å eksistere i 1993 så tror jeg ikke akkurat noe særlig på den teorien.

V

vredensgnag

Gjest
Tubesnake skrev:
Asbjørn skrev:
Det skulle ikke forundre meg om han fikk støtte fra Distriktenes Utviklingsfond også,
I og med at DU opphørte å eksistere i 1993 så tror jeg ikke akkurat noe særlig på den teorien.
Du skal se Innovasjon Norge fant det støtteverdig ...

Gjerningsmannen er ute etter å skape kaos og frykt - ved å spre oppskriften til alle verdenshjørner har han væpnet skrullinger og terrorister, også i land der det å få fatt i ingrediensene er en bestikkelse unna. Han har i tillegg væpnet dem han har pekt ut som sine fiender, bør vi huske. En del anslag fra Al Qaeda har mislykkes nettopp fordi det å lage en sikker og effektiv detonator er vanskelig.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Bombeoppskrifter i alle varianter har vært lett tilgjengelig på nett i årevis.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Asbjørn skrev:
Det var nettopp derfor han opprettet et firma med grønnsaksdyrking som formål og kjøpte seg en gård på Rena. Da var det ingen dramatikk i at han gikk på Felleskjøpet og kjøpte kunstgjødsel, eller at han fylte opp gårdstanken med diesel. Det er mye annet som hører naturlig hjemme i en slik virksomhet som også viste seg å være nyttige for prosjektet hans. I den grad ting var lisensbelagt, fikk han de lisensene han trengte uten å vekke mistanke.

Det skulle ikke forundre meg om han fikk støtte fra Distriktenes Utviklingsfond også, for det må da være en drøm for enhver landbruksbyråkrat at en person fra Oslo vest gjør bonde av seg.
Poenget med å registrere hvem som kjøper slikt, er ikke å stoppe selve kjøpet. Det er å varsle rette instans når individer kjent fra radikale miljøer "plutselig" finner ut at de skal dyrke grønnsaker.

Mange av disse menneskene i Norge i dag er allerede på hotlisten til PST (ABB slapp riktignok unna). De kan selvfølgelig få noen "rene" til å opprette et firma for de, men da involverer det plutselig flere mennesker (lettere å oppdage) og man er avhengig av at 2 personer (derav en som aldri tidligere har vært i politiets søkelys) er villig til å ty til slik ekstrem terror.

Jeg vet ikke om det er hensiktsmessig for å begrense muligheten for at dette skjer igjen, men det er i allefall noe som kan tas opp til debatt av de rette instanser.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Tubesnake skrev:
Dersom vi skal forby eller reseptbelegge absolutt alt som kan brukes til å skade andre vil ganske mye av det vi omgir oss med bli mangelvare.
Det er vel ikke alt som kunne vært brukt, som er like letthåndterlig og billig i store mengder(?)

G

Gjestemedlem

Gjest
Bankene har rapporteringsplikt for enhver transaksjon over 25.000kr om jeg ikke tar feil (eller er det bare kontantinnskudd?). Det er vel i alle fall ikke stort vanskeligere å ha tilsvaredne rapporteringsrutiner for de gjødselsorter som kan anvendes til produksjon av eksplosiver. Det er jo langt fra all kunstgjødsel som er slikt. Vanlig fullgjødsel er jo helt ubrukelig f.eks.

Det er jo mulig å unngå oppmerksomhet uansett ved å kjøpe i andres navn etc, men når man involverer flere personer er det alltid en økt risiko for gjerningsmannen.

Noe forbud eller lisenser er neppe farbar vei. Men kanskje produsentene kan pålegges å ufarliggjøre produktet på en eller annen måte ved tilsetninger eller styrkegrader?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.137
Sted
Holmestrand
el_mariachi skrev:
Men herregud da mann, de som vil ha våpen og bruke de til kriminelle handlinger klarer da å skaffe seg det uavhengig av våpenloven.
Det er ikke så ofte man hører om elgjegern som ranet banken eller lerduskyteren som perforerte minibanken med hagla si, heldigvis.
Det man derimot ofte hører om er kriminelle elementer som skyter hverandre i ræva på Aker brygge osv.

Forresten så tror jeg jeg hørte at våpnene brukt ved Randsfjorden var skaffet fra utlandet.
I følge sitt eget skriv klarte ikke landsmorderen å skaffe seg våpen på ulovlig vis, så han valgte å gjøre det på lovlig vis.

Topp Bunn