Selvlagde bomber.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er det slik å forstå at landet vårt er full av gårder, hvor uvedkommende mer eller mindre snedig og forsøksvis skjult, bare kan forsyne seg med kunstgjødsel og diesel (hvorav vel begge ingredienser ofte befinner seg på div. gårder)?
Virker som dette er forholdsvis enkelt å lage, og oppskrifter står vel på div. netsider.
Kan det gjøres noe med restriksjoner både for anskaffelse og ikke minst lagring, slik at ihvertfall utenforstående (uten tilhørighet til gårdene) ikke bare kan plukke opp slike ingredienser for å lage livsfarlige bomber?

Jeg skjønner jo at det vanskelig lar seg gjøre å få dette helt sikret fra misbruk, men bør det være så lett tilgjengelig som jeg tror det kan være ?

Mvh.KW
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det er umulig å forby kunstgjødsel og diesel så vi får bare satse på at det er flere som ikke får ideen.

Tidligere var det lett for bønder å kjøpe dynamitt men det regelverket har ganske nylig blitt strammet inn.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.206
Antall liker
9.525
Kunstgjødsel får hvem som helst kjøpt på nærmeste hagesenter. Diesel får hvem som helst kjøpt på nærmeste bensinstasjon.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvem som helst kan få laget seg en ganske effektiv bombe med et minimum av omløp i hodet. Med Internett kan de til og med lage ekstremt effektive bomber. Av helt lovlige stoffer som hvem som helst kan kjøpe.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Ufattelig mange ingredienser kan brukes til å lage bomber. Umulig å forby alle...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OK, skjønner.
Så selv plantesentre og en bensinstasjon holder for at hvem som helst (som har den rette innsikten)
kan raskt lage en bombe som kan gjøre stor skade.
Betryggende å vite :eek:

KW
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
KW skrev:
OK, skjønner.
Så selv plantesentre og en bensinstasjon holder for at hvem som helst (som har den rette innsikten)
kan raskt lage en bombe som kan gjøre stor skade.
Betryggende å vite :eek:

KW
Det krever ikke noen stor innsikt.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Anonym skrev:
KW skrev:
OK, skjønner.
Så selv plantesentre og en bensinstasjon holder for at hvem som helst (som har den rette innsikten)
kan raskt lage en bombe som kan gjøre stor skade.
Betryggende å vite :eek:

KW
Det krever ikke noen stor innsikt.
Lettere enn å lage hjemmebrent.
 
M

Mr-T

Gjest
Selve handlingen å drepe er noe kan man gjøre uten noe annet enn sine egne hender.

Heldigvis kreves det ekstremt mye for å sette noe sånt til livs, altså med overlegg å ville drepe andre mennesker.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
Gjødselbomber kan vi unngå med å legge ned landbruket, resultatet blir nok bare at terroristene bruker andre stoffer. Det er faktisk ganske mye man finner i et "normalt" kjøkken eller hobbyrom som kan brukes til å lage eksplosiver. Dette kan jeg ganske mye om etter min tid i forsvaret. Er redd det meste av den samme kunnskapen finnes ute på nettet.

Vi må nok angripe dette på andre måter enn å forby kunstgjødsel eller private våpen. Det vil i så fall kun være symptombehandling med meget bgrenset effekt. Som Kabeldragern sier, det er hodet som dreper........
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Kabeldragern skrev:
Det er hodet som dreper - alt annet er bare redskaper...
Mennesker kan nok kalles for et redskap som med vilje settes til å drepe andre mennesker, så velkommen inn og ut av den hermeneutiske sirkelen. Et annet ord for dette er hm urm hmmm hva var det igjen.. jo eh synecdoche eller hva det enn måtte hete på norsk.

Edit: Nei dæven jeg stavde synecdoche feil.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er tallene nå? 7 i regjeringskvartalet (gjødselbombe) og 84 på Utøya (skytevåpen)?

Det skulle vel bevise at det er 'lett' å drepe. Forutsatt at viljen/galskapen er der.
 
M

MORNING STAR

Gjest
En bonde frortalte meg han hadde laget slike bomber av diesel og kunstgjødsel.
Men han brukte ikke detonator, han hadde blandinga på ett glass og kastet det mot murvegg og
eksplosjon oppsto ved anslag.

Slike gigantbomber er tydeligvis mulig å lage fordi mengden ingredienser er så lett å skaffe.

"Det er hodet og viljen til slik galskap som dreper" ikke pistolen, men skulle ikke forundre meg om at en alvorlig innstramming i våpenloven vil komme, pga. terrorhandlingen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
HAY2 skrev:
"Det er hodet og viljen til slik galskap som dreper" ikke pistolen, men skulle ikke forundre meg om at en alvorlig innstramming i våpenloven vil komme, pga. terrorhandlingen.
Du har nok rett, men da han ifølge det man kan lese i media brukte et helautomatisk våpen vil det ikke ha noen praktisk effekt fordi slike allerede er forbudt ! Det må i så fall være et illegalt våpen, og som kjent er det kun lovlydige mennesker som bryr seg om våpenloven.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
realist skrev:
Anonym skrev:
KW skrev:
OK, skjønner.
Så selv plantesentre og en bensinstasjon holder for at hvem som helst (som har den rette innsikten)
kan raskt lage en bombe som kan gjøre stor skade.
Betryggende å vite :eek:

KW
Det krever ikke noen stor innsikt.
Lettere enn å lage hjemmebrent.
Kan ingen av delene og har heller ingen interesse av noe av det, kanskje derfor jeg heller ikke kan.
Jeg har et luftgevær som bl.a. brukes mot rotter når de eventuelt prøver å slå seg til her.
Har plaffa ned noen.
Mvh.KW
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.183
Antall liker
6.891
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
HAY2 skrev:
"Det er hodet og viljen til slik galskap som dreper" ikke pistolen, men skulle ikke forundre meg om at en alvorlig innstramming i våpenloven vil komme, pga. terrorhandlingen.
Du har nok rett, men da han ifølge det man kan lese i media brukte et helautomatisk våpen vil det ikke ha noen praktisk effekt fordi slike allerede er forbudt ! Det må i så fall være et illegalt våpen, og som kjent er det kun lovlydige mennesker som bryr seg om våpenloven.
En innstramming i våpenloven vil kun ha en evt. effekt på handlinger i affekt.
Dette var alt annet enn affekt.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Spiralis skrev:
HAY2 skrev:
"Det er hodet og viljen til slik galskap som dreper" ikke pistolen, men skulle ikke forundre meg om at en alvorlig innstramming i våpenloven vil komme, pga. terrorhandlingen.
Du har nok rett, men da han ifølge det man kan lese i media brukte et helautomatisk våpen vil det ikke ha noen praktisk effekt fordi slike allerede er forbudt ! Det må i så fall være et illegalt våpen, og som kjent er det kun lovlydige mennesker som bryr seg om våpenloven.
Tanken slo også meg da jeg hørte at et automatvåpen var anvendt, men kjenner ikke våpenloven godt nok.
Min umiddelbare reaksjon var imidlertid motsatt… altså at det burde bli lettere å skaffe seg våpen.
Da ville jo folk (iallfall i teorien) ha mulighet til å forsvare seg når bandittene kommer med ulovlige våpen.
Uansett, nå når vi har mistet ”uskylden” og har opplevd terror på nært hold så vil vi forhåpentligvis også ha/få større forståelse for lidelsene vi daglig må forholde oss til (krig, terror, overgrep) gjennom nyhetene (Irak, Afganistan, Somalia osv. osv. osv.)
Mine tanker går til ofrene og gjerningsmannens familie og venner
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
lomt skrev:
Tanken slo også meg da jeg hørte at et automatvåpen var anvendt, men kjenner ikke våpenloven godt nok.
Min umiddelbare reaksjon var imidlertid motsatt… altså at det burde bli lettere å skaffe seg våpen.
Da ville jo folk (iallfall i teorien) ha mulighet til å forsvare seg når bandittene kommer med ulovlige våpen.
Da må man ha våpen tilgjengelig til enhver tid og jeg tror ikke løsningen er en konstant allmen bevæpning av befolkningen.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
lomt skrev:
Min umiddelbare reaksjon var imidlertid motsatt… altså at det burde bli lettere å skaffe seg våpen.
Da ville jo folk (iallfall i teorien) ha mulighet til å forsvare seg når bandittene kommer med ulovlige våpen.
Ja det fungerer jo så bra i Amerika ::)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
lomt skrev:
Tanken slo også meg da jeg hørte at et automatvåpen var anvendt, men kjenner ikke våpenloven godt nok.
Min umiddelbare reaksjon var imidlertid motsatt… altså at det burde bli lettere å skaffe seg våpen.
Da ville jo folk (iallfall i teorien) ha mulighet til å forsvare seg når bandittene kommer med ulovlige våpen.
Da må man ha våpen tilgjengelig til enhver tid og jeg tror ikke løsningen er en konstant allmen bevæpning av befolkningen.
Vi har ingen tradisjon i så måte her til lands. Og jeg tror det ville være vanskelig og antakelig ikke ønskelig å innføre noe slikt. Men selvsagt hadde det vært en sommerleir for Young Republicans i USA hadde han nok ikke rukket å fyre av så mange skudd før noen hadde skutt tilbake.

Men dette med væpnet selvforsvar er egentlig et veivalg som ville måtte kreve en grundig og saklig debatt som jeg ikke tror man i dette landet ville kunne gjennomføre tilstrekkelig edruelig, grundig eller saklig! Og aller minst i dag og de følgende uker.

Selv om jeg er skytter og jeger og derfor har et noenlunde realistisk syn på våpen ser jeg nok ikke det store behovet for en allmen væpning av folket. Faktisk ser jeg endel flere problemer ved det enn positive sider. Skytevåpen hører hjemme på skytebanen, forøvrig bør de bo i sine våpenskap, tror jeg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
Class skrev:
lomt skrev:
Min umiddelbare reaksjon var imidlertid motsatt… altså at det burde bli lettere å skaffe seg våpen.
Da ville jo folk (iallfall i teorien) ha mulighet til å forsvare seg når bandittene kommer med ulovlige våpen.
Ja det fungerer jo så bra i Amerika ::)
Jo på sett og vis gjør det faktisk det.

MEN man har et annet problem i USA, nemlig amerikanere! Det finnes omtrent like mange våpen pr hode i Canada som i USA, flere i Sveits og Finland og cirkum like mange i Norge. Ingen av disse landene har de skytevåpenrelaterte problemene i den størrelsesorden som man finner i USA. Så problemet er nok ikke våpnene men heller amerikanerne som bruker dem. Som Kabeldragern skrev; "Det er hodet som dreper".

Ganske enkelt kan man se virkningen på kriminalstatistikken. Morton Grove en forstad til Chicago innførte et totalforbud mot skytevåpen innenfor kommunegrensa. ( Det finnes flere kommuner der våpen er totalforbudt i USA! ) og det man så var at antall drap, voldtekter, innbrudd og væpnde ran gikk "gjennom taket"! En annen kommune i Montana (?) gikk den andre veien og innførte plikt til å oppbevare skytevåpen i alle hjem for selvforsvarsbehov. Antall drap, voldtekter, ran og innbrudd gikk ned til null nesten over natta! Undersøkelser viser at det en innbruddstyv frykter mest ikke er alarm eller vovov, men en bevæpnet huseier. Så langt alt vel, men begynner man å se saklig på statistikken ser man at disse to kommunene ikke på noen måte kan sammenlignes. Det er et utall faktorer som er forskjellige mellom dem, og antakelig flesteparten av disse faktorer ville ha innvirkning på statistikken. På samme måte er USA og Norge så vidt forskjellige land at statistikk og erfaringer derfra knapt kan overføres hit til landet. Forskjeller som gjør at jeg alt tatt i betraktning er kjempeglad for å bo på denne siden av "Dammen".
 
N

nb

Gjest
Sveits er for øvrig et av de mest bevæpnede landene. Grunnen er ikke bare antallet våpen, men det at de som er vernepliktige (som "alle" menn er frem til de er noen og førti eller hva det er) har et automatvåpen og ammunisjon oppevart i hjemmet. Altså noe ganske annet enn en pistol til sportsbruk eller et jaktvåpen som utgjør den norske våpenparken.

Slik var det i alle fall da jeg bodde i Svetis for en del år siden, om reglene er endret i mellomtiden vet jeg ikke. En kompis av meg fortalte at hver gang han var på sin årlige repøvelse så hadde han med våpenet og den forseglede ammunisjonsboksen, dersom forseglingen var brutt var det rett i kasjotten.

Men om man ser litt lyst på det: Det er som nevnt svært enkelt å lage kraftige eksplosiver for den som vil. Det faktum at slike ting skjer svært sjelden - selv i store land som USA som garantert har mange flere skrullinger, ideologiske gærninger og folk som faller helt utenfor sammfunnet enn hva Norge har - tilsier at risikoen ikke er veldig stor. Det er fortsatt svært mye større sannsynlighet for å dø i trafikken enn å dø som følge av et terroranslag i absolutt alle land i verden. Altså er det ikke noe det er verdt å oppgi fundamentale friheter for.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
De sveitsiske reglene er ikke endret, det du ikke nevner er at man etter verneplikten kan få kjøpe sitt automatvåpen og blir overført til noe i retning av "Dads army", for de som husker BBC serien. Man kan delta i forsvaret av landet selv som pensjonist om man så ønsker. Kort sagt finnes det minst ett helautomatisk våpen og ammo i alle sveitsiske hjem.

Hvorfor de gidder? Det gir skattefordeler å delta i forsvaret av landet! ;D Eller rettere så må man betale en ekstraskatt om man ikke deltar. Og der har vi nok den aller viktigste årsaken til at man fra politisk hold i Norge aldri har luktet på den sveitsiske modellen. :-\

Men det "merkelige" er at selv med den tette forekomsten av fullauto-våpen i Sveits, så har de så godt som ingen episoder/kriminalitet med disse våpnene. Sånn sammenlignet med USA. Og det er bakgrunnen for mitt postulat at "det er amerikanerne som er problemet!"
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
KW skrev:
Da har kunstgjødsel og tilgjengelighet blitt et tema (om enn ikke helt nytt) men i nyhetene, i forbindelse med siste hendinger.
EU regler er vel kanskje allerede vedtatt, men det vil nok bli ytterligere fokus på det.
Bl.a. om mengde innhold av ammoniumnitrat.

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader...re-privatpersoners-adgang-til-ammoniumnitrat/

KW
Ååååååååå!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Blir så forbannet når media presser politikere til tåpelig symbolpolitikk som i verste fall vil virke mot sin hensikt.

Begrensinger i omsetningen ville ikke hatt noen betydning. ABB hadde firma som drev med landbruksproduksjon, han hadde leid et gårdsbruk som hadde et legalt behov for slikt. Han ville uansett ikke blitt nektet. Man kan selvsagt innføre begrensinger på kjøp for villaeiere slik at disse bare får kjøpt i små poser, men det hadde vært bedre om kjøp ble innrapportert til PST. Da ville man ganske enkelt kunne avgjøre om det syntes å være et reelt landbruksmessig behov eller ikke. Ved svar "ikke"? Blålys og besøk!

Det har også blitt foreslått at mengden ammoniumnitrat i gjødsel kunne minkes. Joda, men det har minst to mulige konsekvenser. For det første vil det føre til at landbruksjorda blir tilført andre "følgestoffer" som kanskje ikke er heldige.

For det andre er det en reell mulighet for at de som kjøper "uttynnet" gjødsel vil starte med rafinering av stoffet. Man risikerer da at et "anriket" gjødsel vil inneholde ennå mer ammoniumnitrat enn det gjør i dag og på den måten bli farligere enn i dag. Man risikerer at en gitt mengde gjødselbombe vil inneholde 3X så stor sprengkraft. Hvorfor ikke dette gjøres i dag? Kan spekulere, det blir bra bang som det er og det er greit å slippe "anrikingsprosessen". Hvis man først blir "tvunget" til å foredle vil man selvsagt ta ut et større potensiale enn idag når jobben først må gjøres.

Foredling er ikke så veldig vanskelig. Det er ikke dumt å ha det i bakhodet heller.

Forøvrig er det mye annet "morsomt" i husholdningskjemikalier som kan lage smell.

Problemet er IKKE våpen eller kjemikalier! Problemet er som Kabeldrageren sa "Hodet som dreper". Men det er klart at det er mye mye vanskeligere å gjøre effektive mottiltak når man først har insett at det er "hodene" man må gjøre noe med. Men alt annet blir bare symbolpolitikk og i beste fall symptombehandling. Omtrent som å gi paracet mot lungekreft!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og i forlengelse av det Spiralis skriver. Tallet er vel 7 drept med gjødselbomben i Oslo, 85 drept med håndvåpen på Utøya.

Om våpenet han hadde var fullautomatisk har det neppe hatt noe å si. Snarere vil bruk av fullautofunksjonen medføre ammunisjonssløsing, og vise seg mindre effektivt. Halvautomatiske våpen er lovlige, og sannsynligvis umulig å gjøre ulovlige.

Jeg er helt enig i at sporing av kjøpere er veien å gå.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
399
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
For øvrig så blir en del kunstgjødsel levert til Afghanistan som uhjelp til nyetablerte bønder. Dette medførte naturlig problemstilling som ble løst ved at Hydro produserte et alternativ som har samme ønskede effekt, men som ikke er eksplosivt i kombinasjon med noen katalysatorer eller tennere. Kanskje er dette det eneste alternativet fra nå av....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.912
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Zomby_Woof skrev:
Og i forlengelse av det Spiralis skriver. Tallet er vel 7 drept med gjødselbomben i Oslo, 85 drept med håndvåpen på Utøya.

Om våpenet han hadde var fullautomatisk har det neppe hatt noe å si. Snarere vil bruk av fullautofunksjonen medføre ammunisjonssløsing, og vise seg mindre effektivt. Halvautomatiske våpen er lovlige, og sannsynligvis umulig å gjøre ulovlige.

Jeg er helt enig i at sporing av kjøpere er veien å gå.
Hvorfor skulle det være umulig å gjøre halvautmater ulovlige? Hvem i all verden har bruk for halvautmatiske våpen? Jada, politi, forsvaret...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Og i forlengelse av det Spiralis skriver. Tallet er vel 7 drept med gjødselbomben i Oslo, 85 drept med håndvåpen på Utøya.

Om våpenet han hadde var fullautomatisk har det neppe hatt noe å si. Snarere vil bruk av fullautofunksjonen medføre ammunisjonssløsing, og vise seg mindre effektivt. Halvautomatiske våpen er lovlige, og sannsynligvis umulig å gjøre ulovlige.

Jeg er helt enig i at sporing av kjøpere er veien å gå.
Det er jo helt mulig å gjøre alle våpen ulovlige, det er kun et spørsmål om et vedtak men det vil ikke ha noen stor effekt i retning av å stoppe terror. Våpen vil de alltid få tak i. Harde narkotiske stoffer er også forbudt, vi ser jo alle hvor mye det har å si for tilgjengeligheten. :-\

Et våpenforbud vil bare skaffe smuglerne ennå en vare de kan smugle. UK innførte totalforbud mot håndvåpen for endel år siden. Resultatet ble et helt annet enn det politikerne lovde, kriminalitet med håndvåpen har ekspoldert i landet og i visse deler av London sies det at det er lettere å få kjøpt en automatpistol enn en hamburger.

En av Labours tidligere ministre ble spurt om dette og han svarte at det var forventet, forbudet var ment som et symbol, de hadde ikke trodd det skulle ha betydnng for kriminaliteten. De kriminelle brydde seg jo ikke om loven likevel. Sa han! Men han innrømmet at økningen i bruk av håndvåpen blandt kriminelle overasket dem. Og som prikken over "i" en kan nevnes at politiet har funnet masse håndvåpen i forbindelse med kriminalitet som er identifisert som våpen de LOVLYDIGE eierne overga til politiet for destruksjon?? De ble ikke destruert, de ble solgt til en våpenhandler i Ungarn! Og defra har de kommet tilbake som illegale!

Ingen grunn til å tro at noe annet vil skje i Norge. Dessuten finnes det i Norge allerede store mengder uregistrete våpen etter krigen. Våpen finnes ganske så tilgjengelig for den som ønsker seg et. Man behøver ikke som ABB dra til utlandet. I senest i går var det en på et våpenforum som "annnonserte" at han hadde uregistrete våpen å selge. Kanksje dumt av ham, for jeg ringte KRIPOS med en gang, kanskje ikke så dumt av ham likevel for KRIPIOS var ikke interessert !?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det blir litt på samme måte som alkohol. Vi vet det er skadelig, men likevel...

Jeg tror det ville blitt vanskelig å rettferdiggjøre det for de som bruker dem til sportsskyting.

Paralellen er der. Det finnes sunt normalt bruk. Og så finnes det skadelig misbruk. Samtidig viser historien at fjerning av det lovlige markedet åpner for et illegalt marked.
Summen blir lett null i forhold til problemet man vil bekjempe.

Som Spiralis skriver, med andre ord.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
xerxes skrev:
Hvorfor skulle det være umulig å gjøre halvautmater ulovlige? Hvem i all verden har bruk for halvautmatiske våpen? Jada, politi, forsvaret...
Det finnes mange sportskyttere her i landet som bruker halvautopistoler og karabiner i konkurranse sammenheng. Vi har folk som deltar på olympisk nivå både med pistol gevær og hagle.

Halvauto kan faktisk ha noe for seg i visse jaktsammenhenger også.

Men selvsagt vi kan jo legge ned disse idrettene. Sammen med skiskyting!??
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Men herregud da mann, de som vil ha våpen og bruke de til kriminelle handlinger klarer da å skaffe seg det uavhengig av våpenloven.
Det er ikke så ofte man hører om elgjegern som ranet banken eller lerduskyteren som perforerte minibanken med hagla si, heldigvis.
Det man derimot ofte hører om er kriminelle elementer som skyter hverandre i ræva på Aker brygge osv.

Forresten så tror jeg jeg hørte at våpnene brukt ved Randsfjorden var skaffet fra utlandet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.556
Antall liker
7.876
Torget vurderinger
0
el_mariachi skrev:
Men herregud da mann, de som vil ha våpen og bruke de til kriminelle handlinger klarer da å skaffe seg det uavhengig av våpenloven.
Det er ikke så ofte man hører om elgjegern som ranet banken eller lerduskyteren som perforerte minibanken med hagla si, heldigvis.
Det man derimot ofte hører om er kriminelle elementer som skyter hverandre i ræva på Aker brygge osv.

Forresten så tror jeg jeg hørte at våpnene brukt ved Randsfjorden var skaffet fra utlandet.
Godt sagt.

Problemet er når media presser politikere til å "ta grep" før de får tenkt seg om. Vi er i et valgår og da er det viktig for "politiske dyr" å vise at de "gjør noe". Det er visst ikke så viktig hva de gjør og om det virker, det viktigse er symbolet i at det gjør "noe"!

Etter som ABB selv sier i sitt "manifest" er våpnene skaffet i Norge på legalt vis. Det viser i grunnen hvilken amatør han egentlig er! Uten at det har noe med denne saken å gjøre.



"Men herregud da mann, de som vil ha våpen og bruke de til kriminelle handlinger klarer da å skaffe seg det uavhengig av våpenloven."

Nettopp, det har seg nemlig slik at det i jobbinstruksen for kriminelle står at de IKKE skal bry seg om hva som står i lovene! Det er på en måte definisjonen på hva det innebærer å være kriminell!
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.492
Antall liker
1.024
Spiralis skrev:
Etter som ABB selv sier i sitt "manifest" er våpnene skaffet i Norge på legalt vis. Det viser i grunnen hvilken amatør han egentlig er! Uten at det har noe med denne saken å gjøre.
Egentlig er det vel en problemstilling han ikke trenger å ta hensyn til, all den tid han uansett ikke har regnet med å komme unna med dette? Da er det jo bedre å kjøpe et legalt våpen som ingen stiller spørsmål ved, fremfor å risikere å bli stoppet med ulovlige skytevåpen på en grenseovergang og risikere at alt går i vasken?
 
Topp Bunn