Grattis, dette ble flott - fornøyd med lyden også?
|
Takker for opplysningen.saschagabor skrev:Det skal du ikke beklage, du vet hva det er, bare ikke hva det heter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Full-range_speaker skrev:Typically, a full-range drive unit consists of a single driver element, or voice coil, used to move and control a diaphragm. Often the cone structure includes optimizations to enhance high-frequency performance. For example, a small low-mass horn or whizzer cone can be mounted where the voice coil and diaphragm meet, thereby increasing the output at high frequencies. The shape and materials used in the cone and whizzer are highly optimized.
Det er en del problemer (les: kompromisser) ved bruk av ´whizzer cone´, blant annet at den tilfører en del resonansproblemer. Det er disse man forsøker å kompensere for ved bruk av dempemateriale blant annet ved ´roten´. wilbur-x oppfordrer med andre ord ikke til utuktig omgang med whizzeren, men "sprer" bare om seg med litt visdom
Hadde du derimot begrenset søket ditt litt mer, ved å f.eks sette sammen ´whizzer´ og ´loudspeaker´, så hadde du nok fått litt mer vettuge treff.
Som de sier i Gi-Joe: Knowing is half the battle, and now you know![]()
Gjorde du noe med dette, eller?Low-Q skrev:Gjett ;Dsaschagabor skrev:Hvem blir den første til å kutte av sin whizzer? ;D
Det må være mange år siden. Tror jeg var rundt 17-18 år selv når jeg bygde med dem, og jeg nærmer meg 40 nå...HAY2 skrev:Hei SOEDAL
Jeg erindrer å sett disse elementene på billigsalg for en del år siden hos Eltek (Dynabel).
Men aldri sett i virkeligheten.
HAY2
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Exotic trivs i litt større volum enn FA22. Jeg er litt usikker på hvordan dette blir om man lager bassrefleks til FA22 (volummessig), for så tette igjen og sette inn Exotic. Exotic har potensiale for å strekke seg enda litt lavere i frekvens enn FA22, men som sagt i litt større kabinett.McLaren skrev:Bygger man en kasse for FA22 kna man om man vil bare sette inn et Exoic element om man øsnker dette ettersom de har samme krav til kasse.
Jeg har MLTL tegninger fra Bob Brines for både Seas og Tang Band. Det er bare å bygge i veiMcLaren skrev:De har ikke bygget noen demo modeller, noe jeg synes er veldig rart.
McLaren
Gå for SeasenMcLaren skrev:Jeg er overbevist om at dette er noe for meg, men jeg vet ikke helt om jeg vil gå for Tangband eller Seas bygg. De har hver sine fordeler. Om Tangband er bedre enn seas i toppen/mellomtonen, men ikke går så dypt vurderer jeg seas. Seas er visst ikke så bra som Tangband i mellomtonen og opp, så jeg vil vite hvor begrensingene med en Seas ligger før jeg bygger.
Jeg har ikke lyttet til fulltoner mer enn 1 gang og det var med 4" som ble litt puslete kanskje, men de overasket.
McLaren
Hehe, tenkte spotify egsaschagabor skrev:Platen er både bestilt og sendt, så får vi se om jeg våger å ta musikkanbefalinger fra deg i fremtiden![]()
Sonny skrev:Hei Hel!
Har Bob B. forklart prinsippet bak denne konstruksjonen? Den framstår jo ikke som en ren TL konstruksjon, men som en hybrid mellom TL og bassrefleks? Om jeg ikke husker feil så vil en 1/4 bølge med dette Seas elementet tilsi ca. 2,7 - 2,8 meter TL linje.
Hvordan oppfatter dere elementet på komplekse lydbilder? Orkester - metal osv?
Sonny