SEAS fulltoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    I en betydelig eldre utgave av Fidelity (da Audioscan startet blekka) var det et populært høyttalerprosjekt med Coral fulltone inkl. whizzer.
    Akkurat som nå var endel av clouet å dempe whizzeren. Løsningen var ikke coating, men noen få omdreininger med smurt ulltråd (dratt i vaselin) på baksiden av whizzer og ned mot roten. Den som våger må gjerne rapportere.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Merka ingen forskjell med impedanskorreksjonen her, men kan ha med elektronikken min kansje? :p
    Ikkje så veldig avslørende den at det gjer no ;P

Men slengte det på alikevel, blei 10uF og 8.09ohm (hadde ikkje 8.2ohm liggende, så litt paralellkobling/seriekobling).

2 stk T-amp kasser måtte vært midt i blinken til delefilterbokser :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg har en 25 W rørforsterker, så blir spennende å se om den liker impedanskorreksjonen :) Tenker jeg kommer til å forsøke både med 10 uF og 33 uF.

Gleder meg til jeg omsider får gjort noe med mine Coral, har både ´Flat 8´ og ´Beta 8´ liggende. Ellers så høres det ut som et godt tips, får se det litt an om jeg "våger".

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.745
    Torget vurderinger
    10
    wilbur-x skrev:
    I en betydelig eldre utgave av Fidelity (da Audioscan startet blekka) var det et populært høyttalerprosjekt med Coral fulltone inkl. whizzer.
    Akkurat som nå var endel av clouet å dempe whizzeren. Løsningen var ikke coating, men noen få omdreininger med smurt ulltråd (dratt i vaselin) på baksiden av whizzer og ned mot roten. Den som våger må gjerne rapportere.
    Jeg har bestemt meg for ikke å coate wizzeren men å lime på 4 stk filtknotter på baksiden (ala John Blue). Det er enkelt, billig og relativt risikofritt. Ut fra en viss grad av logisk tenkning så vil vel denne løsningen også roe ned diskanten......kanskje??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.565
    Torget vurderinger
    24
    Vi pleide også å bruke saueull, av den langfibrede typen som ble solgt til bl.a. demping av høyttalere. Dro ut lange fluffy tråder som med nennsom hånd ble viklet rundt på baksiden av visser'n, for å få bukt med dennes resonansproblemer i overgangen tol hovedmembranen. Suksessen var sikkert av varierende grad, men det var enkelt og ikke minst uskadelig og reversibelt. Coating på en 8" membran av papir, og som kanskje veier under 10 gram, krever guts eller respektløs holdning til penger. Mye som kan gå galt, fra deformering av membran med rubbing av spoler etc. som følge, til forverring av lyden.
    Prøv på en vanlig homogen rett fin papplate så skjønner du hva jeg mener. Uansett hva du smører på, fra vann til asfalt, så vil du se deformeringer når det tørker. Det finnes coatede elementer som funker, ja, men hva ligger bak? Noen har prøvd å påføre coating i fart, dvs. at membranen dreier rundt i en bestemt hastighet mens coatingen påføres. Dette gir kanske jevnere og raskere påføring, men en er fortsatt prisgitt at membranen er helt homogen i masse, tykkelse og spenning i materialet for å unngå deformering. Stay off. Or face the consequences.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Jeg testet såvidt med filtknotter for noen måneder siden, det gav faktisk ikke så mye utslag på målingene. Jeg brukte noen svarte knotter som jeg delte i to, mener det var to jeg prøvde med. Det var ikke lenge jeg hadde dem på, gikk over til å teste med bomullspads etterpå, noe som gav mye mer utslag på målinger.

Det er mulig jeg ikke festet knottene godt nok, at de dermed ikke stivet opp whizzer tilstrekkelig. Jeg hadde i utgangspunktet ikke en plan om at de skulle bli værende, hvertfall ikke i første omgang...

Dersom man tenker å eventuelt bruke elementet som mellomtone i en senere konstruksjon, så vil jo whizzermodifikasjoner være en grei ting å leke seg litt med. Blir man ikke fornøyd, så er det bare å skjære den bort, så sitter man forhåpentligvis igjen med en dugende mellomtone :)

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Nå er vel Seas rimelig gode på coating, så om coating av wizzercone hadde vært en særdeles bedring av diskanten antar jeg de ville gjort dette i utgangspunktet?
    Men nå er jeg av den oppfatning at de aller fleste tweaks som blir gjort i beste fall gjør en endring, og langt fra hver gang en bedring.

Ønsker man seg en bassmellomtone uten wizzercone, kan man like gjerne satse på CA22RNY, eller Troels Gravesen sin JA8008. De er begge kjempegode elementer som bygger på samme lest (bruker samme chassi) som denne fulltonen. Begge de to nevnte strekker seg fhv godt opp i frekvens til 8" å være, og er bedre på bass, slaglengde og effekttålighet enn denne fulltonen.

Men nå var jeg kanskje litt gørr kjedelig ;D

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    norcad skrev:
    Men nå var jeg kanskje litt gørr kjedelig ;D
    JA!

Neida, vil heller si du er en fornuftighetens stemme ;)

Det jeg skrev over var mer tenkt som en ´last resort´, dersom man skulle feile stort i coatingen. Ikke at jeg har planer om å coate. Jeg kunne funnet på det med FA22, men hadde nok ikke forsøkt meg på Exotic... Har litt lyst å ha dem ´så lik som mulig´, hvertfall til jeg har fått testet dem opp mot hverandre.

Reversible småting, derimot, er jo ikke nødvendigvis så dumt.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Åasser Seas Exotic i denne kassen som Bob har regnet seg frem til, eller må det da andre dimensjoner til?

McLaren

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Det må andre dimensjoner til, dessverre.

I et lukket kabinett vil de forsåvidt heller ikke oppføre seg likt, Exotic liker et litt større volum. Jeg er litt spent på hvordan de vil trives i et aperiodisk kabinett.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    De var litt shwære ja :O sku likt å sammenligna de opp mot Bob Brines sin konstruksjon :)

trur ikkje eg ville hatt større kabinett sjølv, måtte investere i nytt hifi rack for å få luft nok til de eg har :p

Så da får eg kansje justert Toe in skikkelig :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Tja, de har forsåvidt bare litt ekstra høyde, fyller jo lite ellers :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.745
    Torget vurderinger
    10
    Hva tror dere om avstivningen på denne varianten?

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    eg e ganske ny i detta gamet, men avstivning skal det ikkje få kabinettet så solid som mulig?
    altså ingenting skal bevege seg i kabinettet når elementet slår?

Eller er eg heilt på jordet no?

Syns det såg meir ut som pynt enn å fungere som skikkelig avstivning, men detta e ein amatørs syn ;)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Det finnes mange teorier og meninger om avstiving. En vanlig tanke er at man forsøker å dele opp store flater, slik at man får høyere resonansfrekvens. Kombinerer man dette med å fordele avstiverne ´ujevnt´, så sprer man kabinettets egenlyd over et større spekter.

Noen forsøker å drepe kabinettet totalt, andre liker at det synger med. Snell og Harbeth er to produsenter som sverger til sistnevnte.

BBC har gjort en del forskning på emnet:
    http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1977-03.pdf

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Trur faktisk eg forstår litt meir no, enkle forklaringer hjelpe ofta :D

enten vil ein ha det heilt dødt og kun få elementets lyd, eller velger man materiell etter klangen den gjengir og lar det synge med som du sier? :)

Klassisk dårlig eksempel på klang er jo høyttalerkasser i hardplast i billige kompaktanlegg.. :p
    Og godt eksempel på ikkje dødt materiell er ein bil, den lever godt med og lager ikkje akkurat sjarmerende klang :p

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.745
    Torget vurderinger
    10
    Husker den kommentaren fra Nelson Pass ja.

Harbeth forklarte i et svensk hifi blad for mange år siden at egenresonansen i kryssfiner fremfor mdf var noe lavere slik at kvinnestemmer ble mindre skrikete. (og det liker vi jo ikke ;D)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    hel skrev:
    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF
    Nå har jeg nettopp koblet opp følgende:

BSC: 1,2 mH & 10 ohm
    SUG: 0,56 mH + 3,9 ohm + 4,7 uF
    IMP.K: 10 ohm + 33 uF

Så får vi se hvordan det utarter seg.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    bruker du samme kassa som tidligere?
    Eller har du gjort non forandringer med kassevalg?
    Du nevnte på det med for mykje bass;P

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.745
    Torget vurderinger
    10
    @Dtomaso: Har du gjort noe med finishen enda?

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Joda, fortsatt samme kabinett. Lukket 60 liter.

Har tidligere ikke forsøkt med impedanskorreksjon, samt at jeg hadde 12 ohm i BSC (fordi jeg ikke hadde 10 ohm).

Det neste kabinettet blir en god del bredere og med aperiodisk ventil. Snart klar med modell.

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Har ikkje hatt peng til å gjere non innkjøp av finish enda, men var innom idag å snakka med ein billakkerer :p
    Spurte ka eg burde forbehandle kassene med om han skulle ta siste finishen på de, ein kolega fikk lakka sine for ein 1000 lapp.. syns det var rimelig fin pris :)

Men han var usikker å måtte sjekke opp i det siden eg har brukt spon, billakk trekker vel bare inn i sponet så heile kassa må isåfall behandles og tettes på et vis :)

Skal sjekke innom han igjen ein anna dag, litt spent :) Vil jo bli billigere og kansje finere enn å bestille Finer ;D

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    saschagabor skrev:
    Joda, fortsatt samme kabinett. Lukket 60 liter.

Har tidligere ikke forsøkt med impedanskorreksjon, samt at jeg hadde 12 ohm i BSC (fordi jeg ikke hadde 10 ohm).

Det neste kabinettet blir en god del bredere og med aperiodisk ventil. Snart klar med modell.
    har du prøvd ut 8.2ohm også? isåfall anbefales det også :)
    Eg prøvde ikkje 33uF i impedanskorreksjonen så der kan eg ikkje uttale meg om forskjellen.

Spent på det nye kabinettet eg ;)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Brukte 8,2 ohm tidligere, men syntes det ble litt lite. 12 ohm ble derimot for mye, så 10 ohm er kanskje akkurat passe :)

Dessverre bruker forsterkeren min laaang tid på å varme seg opp, låter rett og slett ikke bra før den har stått på minst én time...

Dtomaso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Her lukter det rør eller klasse A ;)

Ja det "riktige" resultatet er vel forskjellig for kva kasse man velger :)
    Kansje du finner heilt andre verdier for neste kassen :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Mhm, regner med jeg må endre litt med nye mål.

Det er en Luxman SQ-38u, 25 w rørforsterker. Jeg har aldri hatt en forsterker som endrer så til de grader karakter fra kald til varm!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.745
    Torget vurderinger
    10
    Monterer filteret på hullplate nå.
    Noen som vet om det spiller noen rolle i hvilken rekkefølge man plasserer komponentene på hhv impedansekorreksjonskretsen og sugekretsen?

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Rekkefølgen spiller ingen rolle. En LCR krets er LCR selv om du kobler CRL :)

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Du er med andre ord snart klar til å levere fra deg høyttalerne?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.745
    Torget vurderinger
    10
    saschagabor skrev:
    Du er med andre ord snart klar til å levere fra deg høyttalerne?
    Yes. Men ønsket dem hvite. Ikke no problem. Bare litt jobb til :D

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Nå tror jeg endelig jeg er i mål med planlegging av kabinett.

Brutto volum blir 52 liter, som gir netto på rett over 48 liter når alt er trukket fra. Har gått ned i volum ettersom jeg skal bruke aperiodisk ventil.

Samtlige vegger blir 9 mm bjørkefinér, men skal kles med 1,2 mm bitumen. Listene blir 21 mm * 21 mm. Det skal settes inn islagsmuttere i listradene, slik at baffel og bakvegg kan skrues ut.

Det skal limes F13 filt i forskjellige tykkelser på veggene, men resten av dempingen får jeg ta etterhvert.

Vedlegg

saschagabor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    2
    Der var kappliste sendt. Så håper vi at jeg har klart å luke ut feilene :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn