SEAS fulltoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg spiller på 3" kvartbølge nå og drømmer om hva en 8" fulltone kan gjøre i samme type konstruksjon ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Jepps må prøve å hanke inn informasjon litt rundomkring ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har prøvd seg på modellene til Martin J. King? (Quarter Wavelength Loudspeaker Design)

    http://www.quarter-wave.com/

    Access to the latest worksheets can be obtained for a one time fee of $25 for a DIY user's personal projects

    Ingen gal pris dette. Av det jeg skjønner så er det også disse som er utgangspunktet til mange av Bob Brines konstruksjoner http://www.brinesacoustics.com/
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kastet litt penger (150,-) etter Martin, så jeg får vel noen brukbare filer fra han snart.

    Eksempelfilen som ligger ute ser bra ut.
     

    Vedlegg

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har lekt litt med tanken på å bygge et litt mer retro kabinett til fulltonene (kommer til å testes både på F8 og FA22RCZ). Det blir blant annet vesentlig bredere baffel enn forslaget til SEAS (ettersom det er beregnet ut fra ´det gyldne snitt´), samt cirka fem graders vinkling for å gjøre opp for høyden på kabinettene.

    Jeg har virkelig sansen for utseende på en del av de klassiske kabinettene, selv om de på ingen måte er "perfekte". Konstruksjonen blir såfall i 18mm kryssfinér, kun stofframme og en liten plankebit blir i 9mm tykt materiale.



    Forøvrig har jeg selvfølgelig også lagt inn en liten bestilling på elementer, venter i spenning :)
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    saschagabor skrev:
    Forøvrig har jeg selvfølgelig også lagt inn en liten bestilling på elementer, venter i spenning :)
    Fikk beskjed fra dynabel av de venter inn elementer denne uken fra seas. Venter også spent på pakkesporing :) Har fått filer fra Martin og prøver å sette meg inn i de.
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Ytre dimensjoner er forøvrig (i mm): H:736 (høyeste punkt) B:440 D:320

    Ellers er de indre avstivingene og elementet asymetrisk plassert. Jeg har også beregnet at baffelvinkelen på fem grader slik at den stemmer overens med lyttehøyde.

    Noen innspill eller tips før jeg begynner på en kappliste? :)

    Edit: Finish blir forhåpentligvis en mørk rød-brun farge med litt liv. Endeveden på kryssfinéren skal vise fremover, men ikke opp, derfor 45 graders vinkel mellom topp- og sideplater. Ellers blir det sparsomt med skråskjæringer i denne konstruksjonen.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Oppskrift for å få reine kutt på x-finéren?

    Sigurd
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    mteinum skrev:
    Se på det, ja :)
    morro nå nærmer det seg :)
    De BIB kassene ble innmari høye har jo ikke plass i lytterommet mitt til de. Så det må bli BLH eller BVR konstruksjon
    så dine inntrykk av elementet i dallas hornet kommer nok til å veie tungt i vektskåla ja :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    mteinum skrev:
    Se på det, ja :)
    morro nå nærmer det seg :)
    De BIB kassene ble innmari høye har jo ikke plass i lytterommet mitt til de. Så det må bli BLH eller BVR konstruksjon
    så dine inntrykk av elementet i dallas hornet kommer nok til å veie tungt i vektskåla ja :)
    BIB blir nok for stort til å ha i hus her også..

    MJK (http://www.quarter-wave.com/) har modeller for å modellere BLH, men om jeg klarer å reverse engineere dallas hornet er noe usikkert. (med tiden så går nok det) så det blir i første omgang å bytte ut fostex elementene med disse så får vi se. Dersom det blir helt feil - så er det på tide å se på BLH i MathCad filene og vurdere om dette skal realiseres.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Weeeee! :)













    Det skal Fostex ha, de har finere esker ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Lekre foto som vanlig mteinum ;)

    Jeg vil tro at xmax og det fete gummi opphenget til SEAS vil gi langt mer rockn roll enn Fostex. Nelson Pass har vært prøvekanin for disse og liker dem godt. Han sa imidlertid i en tråd at dyrere saker (trolig f ex Zigma) vil gi noe bedre oppløsning.

    Skulle vært moro å mase til oss ekstra par med magneter fra SEAS og montere dem på baksiden??

    Uansett så tror jeg at kvartbølge ala Brines er den enkleste og raskeste veien å gå for god lyd med litt ekstra trøkk i bassen. Kanskje en av oss skal maile ham og spørre om han kan beregne et kabinett for oss? Det burde gå kjapt. Vi kan jo tilby han 50 dollar hver :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Uansett så tror jeg at kvartbølge ala Brines er den enkleste og raskeste veien å gå for god lyd med litt ekstra trøkk i bassen. Kanskje en av oss skal maile ham og spørre om han kan beregne et kabinett for oss? Det burde gå kjapt. Vi kan jo tilby han 50 dollar hver :)
    Jeg har sett hans beregninger på TB elementet (TB W8-1808), og jeg har kjøpt Mathcad filene, så det kan jeg få til :)

    De ligger forøvrig ute her: http://tech.groups.yahoo.com/group/quarter-wave/

    --

    Det å putte mer magnetkraft på dette elementet vil endre signaturen totalt og det er langt fra sikkert at det kommer til å bli noe bra.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Synes de ser veldig fine ut. Og kanskje en ekstra magnet hadde gjort noe ja :)
    Så har jeg også troen på en enkel bassrefleks kasse (ala AN an/e) evt. en liten fin onken variant. Onken har jeg ekstremt god erfaring med ihht. til det siste HT prosjektet mitt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Finnes det filer på 1808?? Jeg har kjøpt på 1772!
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Finnes det filer på 1808?? Jeg har kjøpt på 1772!
    Han har lagt ut en simulering av 1808

    "Driver Thiele / Small Parameters : Tang Band W8-1808 in FT-2000 Cabinet"

    Men, du kan kjøpe tegninger fra ham på 1772. Hvorvidt 1808 simuleringen er god nok vet jeg enda ikke.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    mteinum skrev:
    hel skrev:
    Finnes det filer på 1808?? Jeg har kjøpt på 1772!
    Han har lagt ut en simulering av 1808

    "Driver Thiele / Small Parameters : Tang Band W8-1808 in FT-2000 Cabinet"

    Men, du kan kjøpe tegninger fra ham på 1772. Hvorvidt 1808 simuleringen er god nok vet jeg enda ikke.
    Jeg har kjøpt tegninger for 1772 allerede.
    Har også kjøpt Decaware OBZen også, i den passer 1808
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    ..., men det var mer liv i den provisoriske TQWT kassa på 50L netto volum
    Litt mer info om denne takk... ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    mteinum skrev:
    Nikko03 skrev:
    ..., men det var mer liv i den provisoriske TQWT kassa på 50L netto volum
    Litt mer info om denne takk... ;)
    Tja hva skal jeg si om den. Når jeg tenker meg om ligner den vel mere på ett BVR prinsipp enn TQWT. Tok utganspunkt i tegningen til H6 klonen og økte dimensjonen på kassa i bredde og dybde slik at det innvendige volumet ble 50L.
    Hornet er like langt som H6 klonen og åpningen øverst i hornet er likt.
    Etter litt lytting ble det fort klart at volumet i kassa er for lite. bassen ble litt anstrengt men dybden i bassen var bedre enn i 90L bass refleks kassen.
    Jeg tror BVR prinsippet kan fungere veldig godt hvis jeg bare klarer å finne riktig volum og avstemming av hornet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror det eneste riktige er å få det beregnet. Men hva med 60-65 liter bassrefleks da? Gir kanskje mer midbass? Bassport er jo lett å regne ut i winisd (eller hva det nå heter)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    hel skrev:
    Jeg tror det eneste riktige er å få det beregnet. Men hva med 60-65 liter bassrefleks da? Gir kanskje mer midbass? Bassport er jo lett å regne ut i winisd (eller hva det nå heter)
    Helt enig med deg at det eneste riktige er å få det beregnet. Prøv og feil metoden vil ta evigheter :) Min erfaring er at bassrefleks dreper dynamikken for å si det sånn. alt blir litt flatt og kjedelig. Det var mye mer morrofaktor i den prøvekassa med horn.
    Jeg er vel alt for preget av H6 klonen men det får jeg bare leve med ;D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Var en rimelig myk membran på elementet synes jeg. Vil det ha noen invirkning på oppbrytning etc? kontra stivere materialer? Finnes forskjellige "coating" metoder men da går vekten på membranet noe opp og virkningsgraden ned, men for endel elementer bedrer det lydkvaliteten.

    Noen som har tanker om dette?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Poenget med fulltoner er jo å unngå fæle oppbrytninger slik som stive (f.eks metall) membraner får.
    Antagelig spiller den myke membranen med *litt* oppbrytning over et bredt frekvensområde, men det er tross alt å foretrekke fremfor oppbrytningene til f.eks L22 fra Seas. Det er ikke mange sekundene du orker å høre på det fullfrekvent ihvertfall ;D
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Fordelen med å fokusere oppbrytningen innenfor et smalt frekvensspekter, som i mange metallmembraner, og stive membraner for øvrig, er at det enkelt kan gjøres noe med, og samtidig ha en "ren" gjengivelse i hele spekteret. Myke membraner har den fordelen med at de ikke krever samme type kompensasjonskretsløp, men med den "ulempen" at oppbrytningene ikke tas vekk og at frekvensresponsen ofte er mer ugjenv - særlig på store fulltoner. Nå er det i praksis ikke noe problem lydmessig med noen av delene. Jeg foretrekker papp på større fulltoner en 4", og titan fra 4" og mindre. Foretrekker også fulltoner uten "wizzer cone" i midten - og holder meg stort sett på 5" og ned. Wizzer konen lager ofte litt krøll i frekvensresponsen oppover - selv om den bidrar til større båndbredde totalt sett - ikke at dette er et stort problem, for den bidrar gjerne til ekstra liv og dynamikk i toppen. Polypropylen er visst "FYYY!!" men dette materiale, porsjonert og formet riktig i membranen, står ikke tilbake for andre, og mer allment "aksepterte" membranmaterialer lydmessig.

    Vidar
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Får epost fra quarter-wave forumet. Lurte litt på hvordan jeg skulle gå fram mtp kabinett. Her er Martins egen metodikk:

    Jaap's response is excellent advise. I was not sure how to answer your question because I do not track the enclosure volume when I am designing a speaker. My focus is totally on performance letting the volume turn out being what ever works best and I then decide if I want to build the enclosure.
    Transmission Line er ikke som andre kasser ;)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Det går ikke på rene volumberegninger der nei. Der er vel det viktigste å finne rett måte å la elementet bruke luften i transmisjonslinjen mest effektivt, ved å finne rett lengde og eksponensialform på selve linjen for å gi minimalt med stående bølger og optimal belastning for elementet. Både TL og horn syns jeg fenger litt, og det napper litt i konstruksjonshjernecellene når jeg tenker på disse høyttalerprinsippene :) Det er "litt" å sette seg inn i har jeg forstått. Foreløpig fokuserer jeg på eksisterende konstruksjoner, og prøver å finne ut hvorfor de virker som de gjør - å lese meg til noe slikt orker jeg ikke - - - ikke ennå...
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Low-Q skrev:
    - å lese meg til noe slikt orker jeg ikke - - - ikke ennå...
    Etter to øl så er det bare å legge det fra seg. Her må alle celler være tilstede.

    Mathcad arbeidsbøkene til MJK er egentlig veldig fine. Inn med alle parametre til elementet, så begynner jobben med teste ut forskjellig lengde på linjen og volum/baffel. Fryktelig mange muligheter og det jeg prøver å finne ut av nå er beste måte å angripe dette problemet på.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Vel vel. 3 tommer fulltoner i Tabaqer spiller hvertfall helt fantastisk. Som nevnt er jeg utrolig nysgjerrig på hva resultatet vil bli om man skalerer dette opp til 8 tommere. Jeg tror det vil være en underdrivelse å si at jeg ALDRI noensinne kommer til å gå tilbake til standard 2 veis konstruksjoner med bassrefleks og delefilter ala sikringsskap!

    (horn er greit altså)

    :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Veldig bra at det dukker opp noen konkrete tegninger her :) jeg sendte en mail til troels gravesen å spurte om
    han trodde denne kunne fungere.




    Jeg fikk positiv tilbakemelding om at han trodde denne kunne fungere fint :) Så det er jo en mulighet.
    Men tror jeg også må kjøpe de regnearkene til Martin J King å prøve meg på noen simuleringer. For å få litt mer kjøtt på beinet for å si det sånn.
    Elementene har nå lagd lyd i bassrefleks kassene i ett par døgn å begynner å løsne litt.
    Bedre og dypere bass og litt hva skal jeg si mildere i diskanten hvis det sier dere noe.
    Synes alltid det er vanskelig å forklare lyd så jeg prøver så godt jeg kan.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    "Bedre og dypere bass og litt hva skal jeg si mildere i diskanten hvis det sier dere noe."


    Det var det jeg merket med Tang Band 8" i åpen baffel etter 2-3 timer.
    At 500-1000 timer skal ha noe å si for høyttalere tviler jeg sterkt på. Mulig at Klipsch trenger 100 timer kanskje?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn