SEAS fulltoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Når systemet står og får litt massasje, blir det gjerne til at man bruker ventetiden på å snuse litt rundt etter info.

    Jeg har sett en del på Jericho 08-Exotic fra tyske ´Hobby HiFi´, det virker som en spennende konstruksjon.

    Det er en ting som undrer/bekymrer meg litt, nemlig at ventilen i polstykket ser ut til å bli blokkert i bakkant. Konstruksjonen er slik at man må senke magneten ned i bakveggen. Hvilken påvirkning vil dette ha på elementet?



    Dette er jo en gjennomarbeidet konstruksjon og konstruktøren har nok tenkt på det. Nå er ikke tysken min supergod og jeg har ikke pløyet så mye gjennom all teksten, men føler ikke jeg har sett noen forklaring annet enn at det må gjøres for å få plass..

    Noen synspunkt, både på konstruksjonen og dette "problemet"?
     

    Vedlegg

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    I AppNote for Exotic står det følgende:

    "However, we urge caution against exceeding the maximum excursion limits of the driver in enclosure designs that do not provide a high degree of rear loading at bass frequencies."

    Dersom utluftningen blokkeres vil man vel forsåvidt gi elementet mer motstand fra kabinettsiden, at det faktisk kan være positivt...?
     

    Hemicuda

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Dette var en veldig interessant tråd!

    Først til det siste:

    Blokkering av utluftingen bak vil ikke være nok til å begrense konutslag på lave frekvenser, dvs. frekvenser under "cut-off frequency" på hornet hvor hornet ikke lengre belaster elementet. Hadde dette begrenset konutslaget i sådan grad, så hadde det vært dette som hadde belastet elementet og ikke hornet, mao. hornet hadde ikke fungert.

    Som "gammel" fullrange og hornentusiast (tidligere eier av Coral flat II i voight-horn) er det ikke fritt for at jeg har vært veldig nysgjerrig på de nye elementene fra Seas, både exotic og ikke minst den nye i prestige serien!

    Selv om jeg allerede har ett "konvensjonelt" prosjekt på gang og hverken plass til, eller behov for flere høyttalere, så venter jeg i spenning på de første rapportene om lytteopplevelser her!

    Og ikke minst hadde det vært utrolig spennende å hørt hvordan disse elementene låter i ett horn!

    Nå er det flere grunner til at jeg selv har slått fra meg tanken om Horn.
    Horn er jo i utgangskunktet den ideelle måten å koble ett høyttalerelement til luften på, men ett ideelt horn er jo strengt underlagt fysikkens lover angående munningsareal og lengde kontra nedre grensefrekvens, uavhengig størrelse på element eller ønsket oppnådd virkningsgrad.

    Selv med en moderat cut-off frekvens blir hornet relativt stort, men det største problemet er at ved frekvenser under nedre cut-off, så er elementet i praksis helt ubelastet, og konutslag og distortion vill øke dramatisk. dette vil jo eliminere hornets fordel med lave konutslag ved høye lydtrykk og uansett redusere maksimalt oppnåelig lydtrykk.
    En mulig vei ut av dette er jo ett aktivt filter.
    det finnes jo en del triks og kompromisser som kan inngås for å redusere størrelesen på ett horn, men dette fører fort til ulineariteter og faseproblemer, og dermed mister man enda flere av fordelene man kan oppnå med ett ideelt horn.

    Selv om jericho-hornet ser relativt voksent ut, så er det faktisk ganske lite, og flere av de mindre hornene er i realiteten kompromiss i den grad at de er mere en slags transmisjonslinje enn ett genuint horn...

    Ett bakladet horn som man bruker på en fullrange, har jo også en ganske bra fasedreining i det lydbølgene fra baksiden allerede er 180 grader ute av fase og blir ytterligere forsinket gjennom hornet før de kommer ut og forenses med lydbølgene fra forsiden av elementet, enda ett drawback..

    Jeg gjorde en liten simulering av det nye prestige elementet i en 70L bassrefleks-kasse avstemt til ca 30Hz, og DET var interessant!

    For det første, så var -3db punktet på rett under 40 Hz, og det er faktisk ganske dypt, tror aldri i verden de gamle Coral elementene hadde kommet i nærheten.

    Den andre overraskelsen var fasedreiningen, group-delay begynte først å gjøre seg gjeldene ved ganske lave frekvenser og lå max rundt 12ms. det er egentlig svært bra, selv for lukkede systemer!

    Den lave tuningen gjør også att konutslaget forblir begrenset ned til selv ganske lave frekvenser, først ett godt stykke under 30Hz begynner det å stige betydelig, hvilket ikke bør være noe problem med "vanlig" programmateriale. Dette er veldig bra til å være bassrefleks.

    Ved ca 5W effekt, vil man få ett lydtrykk på ca 99 dB og fortsatt befinne seg innen lineær slaglengde.

    Jeg tror at dersom man skal bygge et horn som kommer opp mot dette, så vil det bli ganske stort, for ikke å snakke om dersom man ønsker noe som er enda bedre!

    Uansett, gleder meg veldig til å høre hvordan lytteintrykket fra både exotic og prestige er! :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Nei, jeg hadde egentlig ikke regnet med det, men det kunne jo vært en forklaring. Vil det derimot ha en negativ effekt å blokkere hullet?

    Det er en spennende tid på fulltonefronten, nå som SEAS har kastet seg inn i spillet. Spesielt nå som de har kommet med et element som ikke koster skjorta. Jeg er spent på hvilke prosjekter vi vil komme til å se i tiden fremover.

    For min del står det mellom 1,5-veis og horn, som det neste prosjekt. Størrelsesmessig vil 1,5-veis og Jericho 08-Exotic bli fysisk cirka like store, noe som nok dessverre er tett på smertegrensen til samboen…
     

    Hemicuda

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Ikke godt å si hvilken effekt det har å blokkere hullet i polstykket, men dersom jeg skulle bygd jericho-hornet, så hadde jeg uansett sørget for att hullet ikke ble fullstendig tettet, så kan man jo heller i ettertid eksperimentere med å tette det.

    Ser att intertechnik allerede har lansert jericho hornet med Exotic:
    http://www.intertechnik.de/Lautspre.../_BS_Jericho-08-Exotic_1768,de,201,52907.html

    Kunne jo vært interessant å vist om de bare har puttet exotic inn i det originale hornet, eller om de har gjort noen modifiseringer eller tilpassninger..

    Ser jo att du har fått tak i tegningen, men besitter du noe annen dokumentasjon som f.eks måleresultater??

    Dersom du vurderer en 1,5 veis løsning, så hadde det kanskje vært mere optimalt å bygge ett dedikert frontladet horn med ett egnet basselement og latt fullrangen jobbe oppover fra et par hundre hertz hvor det ikke er avhengig av hornforsterkning lengre?

    Ja, dette er virkelig spennende saker, skulle bare ønske dette hadde dukket opp litt før mens jeg enda hadde voight hornene mine.

    Men dersom eltek kommer med ett godt ukes- eller lanseringstilbud, så kan jeg ikke se bort i fra att jeg snapper opp ett part elementer, så får jeg heller "skape ett behov" som noen så treffende beskrev det her inne... :)
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har tegninger og målinger fra 'Hobby HiFi', også med tilpassningene til Exotic.
     

    Hemicuda

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Ah!

    Står det noe mere i det bladet enn kun byggebeskrivelse, f.eks måleresultater, lytteintrykk osv??
     

    Hemicuda

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Vel, får børste støv av skole-tysken da! :)

    Apro pos horn, bygde for ett års tid siden ett bass-horn etter beskrivelse i gamle radio & television.
    Relativt kompakt til horn å være, spillte sjokkerende høyt med liten effekt, men nådde ikke ordentlig ned i de to dypeste oktavene. Uansett ett artig prosjekt!
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg har både et par Coral Beta 8 og Flat 8 som jeg gjerne skulle fått mekket horn til, men det må nok vente...

    Med en kombinasjon av skoletysken + oversetter, så går det sånn høvelig :)
     

    Hemicuda

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hørt på maken, både Coral Beta-8 og Flat-8??!!

    Litt av en gla' samling du har dratt på deg får jeg si! :)

    Vel, hadde jeg hatt tilgang på alle disse elementene, Seas'ene inkludert, så hadde jeg rett og slett bare vært nødt til å bygge ett Jericho-horn for å pørve de ut!

    Kikket på målingene av hornet, og de så ikke så verst ut i seg selv, del relativt beskjedne størrelsen tatt i betraktning ser det ut til at hornene går dypt nok til å kunne spille musikk.

    Det som desverre mangler er plott over kon-utslag og fase. Selv om frekvensgangen ser brukbar ut, så kan det være begrensninger her...

    En ting jeg la merke til, er ett lite kammer som er forbundet med starten på hornet med en liten åpning, det ser rett og slett ut som en slags helmholtz-resonator.
    Tror jeg må finlese (og oversette ordentlig) artikkelen for å se om det er noe forklaring på dette..
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Det stemmer at det er en helmholtz-resonator, stemt til 190Hz etter hva jeg skjønner.

    Som du sier, så hadde det vært greit om de også hadde publisert en plott over kon-utslag. Greit å vite hvor høyt man kan spille før det plutselig er for seint... ::)
     

    Hemicuda

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Ja, jeg kom frem til det samme, ett av plottene viser også frekvensgang med og uten resonator, og det er også ett impedanseplott som viser med og uten. Så da var det mysteriet løst! :)

    Når det gjelder fase og membranutslag, så kan man jo finne ut av dette dersom man modellerer hornet i ett program som heter "hornresp".

    I tillegg til å se hvor mye man har å gå på, så kan man jo også få en ide om hva man kan oppnå med å filtrere bort de laveste frekvensene slik at dette ikke blir begrensende.

    Har lekt meg litt med dette programmet, og der ser man veldig godt hva som skjer når man tar utgangspunkt i ett ideelt horn og begynner å gjøre kompromisser med arealer og lengder for å redusere størrelsen fra 1000L + som man gjerne ender opp med for ett fullverdig horn! :)

    Hvor fik du tak i Beta-elementene forresten? og hvor mye måtte du ut med, om jeg kan spørre?

    Og er de virkelig så gode som "legenden", og ikke minst bruktprisen nå om dagen, skal ha det til?
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Jeg kjøpte dem brukt for en tid tilbake, tar ikke igjen prisen i farten. Dessverre har jeg ikke fått bygget kabinetter til dem, så kan dessverre ikke uttale meg om hvor bra det egentlig er. Etter å ha hørt utrolig mye positivt om den gjennom min oppvekst, så bestemte jeg meg for å slå til når jeg kom over et par :)

    Dersom jeg vurderte ultrastore horn (og dermed hadde tilsvarende stor stue) så hadde jeg nok testet ut OB før jeg kom dit hen. Det er i utgangspunktet greit å holde seg til kabinettstørrelser man klarer å få inn og ut av huset, uten å måtte løfte av taket eller skru dem sammen i stuen... ::) Det hadde nok derimot vært ultrakult å integrert horn i huskonstruksjonen, dog kanskje litt vel ekstremt ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som de nesten er fysisk like store som Fostex FE206E

    cutout Ø:

    Fostex: 182
    Seas: 186

    Qms
    F: 3.73
    S: 4.36

    Qes
    F: 0.18
    S: 0.38

    Qts
    F: 0.18
    S: 0.35

    Vas:
    F: 54.53
    S: 134

    Xmax
    F: 1.5
    S: 14 ( ? )

    Mon tro hvordan disse vil fungere i dallas hornet?

    Rear loading horn cabinets are often used with drivers of this type. We encourage interested clients to experiment with such constructions and to share their experience. Care should be taken to avoid mechanical overload due to excessive cone excursions.
    http://www.mamut.net/dynabel/SE 3450 - FA22RCZ - APPNOTE.PDF
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Rundere lyd tipper jeg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Elementer bestilt så nå trenger jeg nok litt "mye" hjelp for å komme i mål med de :) ikke minst hvile horn konstruksjon
    som er fornuftig å bygge. Håper og tror på litt input i denne tråden jeg da.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Så bra da blir vi flere til å forske på hvilken løsning som gir det beste resultatet :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg regner med å kjøpe et par og prøve uten horn i første omgang. Lukket kasse og OB, digitalt filter og deling mot suber. artig, artig
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal bestille et par. Så tenker jeg egentlig en "standard" bassrefleks kasse. (om dataene tilsier slikt. Har ikke sjekket noenting enda. )Skal foreta noen målinger å kanskje kopiere Audio Note an/e kassene sånn noenlunde? Får se hva tiden vil vise. Blir endel måneder til uansett før jeg starter. Om jeg i det hele tatt får "fingen ut" ?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel bare å hive inn en bestilling før de går tomme :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Mange intressante tilnærminger her nå :) lurer selv litt på dallas horn sammen med dette elementet.
    Noen som har tanker rundt hvordan dette vil bli tro?
    Liker jo litt fyldig lyd med litt fokus på bass området så da er vel en horn konstuksjon veien og gå for å hente ut litt mer
    i det området. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    mteinum skrev:
    Nick Petralias skrev:
    ps If the treble is very sweet to try Heineken
    ;D

    http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=el&u=http://www.purediy.gr/forum/index.php%3Ftopi...

    Nikko03 skrev:
    lurer selv litt på dallas horn sammen med dette elementet.
    Noen som har tanker rundt hvordan dette vil bli tro?
    Det skal vi finne ut av :)
    Det høres bra ut. Må innrømme at litt av grunnen til min interesse for dallas horn kommer ifra tråden din der du bruker fostex elementene.
    Har vært inn i tråden mer enn en gang å kikket litt. Håper det er greit at jeg drar med meg ett og annet tips å triks derfra :)
    En veldig fin tråd er det iallefall og meget godt håndtverk :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Noen ganger er man heldig :)

    Jeg hadde helt glemt å se på dybden på seas elementet, og det ser ut som jeg går klar - også der.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    bambadoo skrev:
    Skal bestille et par. Så tenker jeg egentlig en "standard" bassrefleks kasse. (om dataene tilsier slikt. Har ikke sjekket noenting enda. )Skal foreta noen målinger å kanskje kopiere Audio Note an/e kassene sånn noenlunde? Får se hva tiden vil vise. Blir endel måneder til uansett før jeg starter. Om jeg i det hele tatt får "fingen ut" ?
    Jeg fikk AN/E originaltegninger en gang av en på forumet. Si i fra hvis jeg skal lete dem opp.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Sånn. Da har jeg bestilt 4 stk.

    I løpet av 2011 engang skal jeg bygge en hybrid åpen baffel&bassrefleks. Den blir svart og 30 cm bred med herdet glass på hver side slik at total bredden blir 60 cm. Det gjør at det elementet som er i åpen baffel ruller av akkustisk ved ca 190 hz. Det andre elementet monteres i en bassreflekskasse på baksiden vendt oppover slik at den gir en bipolar effekt. Bassporten kommer ut på forsiden og tunes slik at den møter det andre elementet på -3 db punktet. Ergo en 100% filterløs konstruksjon 8)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Virker som ett spennende prosjekt hel. Blir nok ikke så avansert på meg ,men jeg gleder meg til å få de i posten.
    Slik at jeg kan begynne å eksprimentere litt.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Nå står fulltonene å gir lyd fra seg i meget provisoriske kasser.
    Lyden ja.... Fantastisk vokal. låter litt sånn jeg må høre på alle platene mine i dag ;D
    Bassen høres ut til å ha et godt potensiale i den rette kassa og det var jeg glad for.
    For øyeblikket ingen demping på + siden slik som beskrevet i seas app note bare rene rør watt rett inn på elementet.
    Har rett å slett trua på det her :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Cool! Mine har enda ikke dukket opp, men det er vel ikke lenge til nå :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Blir morro å høre hva du synes om den :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Blir morro å høre hva du synes om den :)
    Jepp. I Sverige så ligger denne i samme prisklasse som Fostex FE206E, det kan jo tenkes SEAS er bedre tunet skandinaviske ører ;)

    Siste tilbudsdag er i morgen btw..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    mteinum skrev:
    Nikko03 skrev:
    Blir morro å høre hva du synes om den :)
    Jepp. I Sverige så ligger denne i samme prisklasse som Fostex FE206E, det kan jo tenkes SEAS er bedre tunet skandinaviske ører ;)

    Siste tilbudsdag er i morgen btw..
    Tipper det. Vil tro at Japanerne liker fokus og detaljer mens vi vil ha litt rundere og feitere lyd. Det som forundret meg var hvor behagelig Tang Band 8" var.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    mteinum skrev:
    Nikko03 skrev:
    Blir morro å høre hva du synes om den :)
    Jepp. I Sverige så ligger denne i samme prisklasse som Fostex FE206E, det kan jo tenkes SEAS er bedre tunet skandinaviske ører ;)

    Siste tilbudsdag er i morgen btw..
    Tipper det. Vil tro at Japanerne liker fokus og detaljer mens vi vil ha litt rundere og feitere lyd. Det som forundret meg var hvor behagelig Tang Band 8" var.
    Dette er egentlig helt feil hel.
    En del japanere har en forkjærlighet for gamle store hornoppsett og vintage utstyr.
    De liker faktisk den runde og feite lyden. På den annen side er det umulig å generalisere. Men det er helt klart at i østen er det en del avsindige priser på vintage utstyr. Har du den rette komponeneten så står de på døren og plukker den opp om du vil selge.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hva med å bygge kvartbølgehorn. Nå har jeg bygget to forskjellige, Cyburg og TABAQ og må si at jeg er imponert over lyden. Livlig, åpen og allikevel med dypbass.

    Dette er en eldgammel konstruksjon av Paul Voight fra 1930 tallet. Det er ikke bassrefleks, men en slags hornkontruksjon som tar mye mindre plass. Det er på en måte en blanding av bassrefleks, transmisjonslinje og horn. Rikelig med demping (hardere innerst og løsere ytterst) fjerner uønskede ressonanser. Den øverste delen av kabinettet fungerer som et langt kompresjonskammer, den nederste delen som et horn og hvis jeg har forstått det rett; porten som en bassrefleks port som tunes til ønsket frekvens.
     

    Vedlegg

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    hel skrev:
    Hva med å bygge kvartbølgehorn. Nå har jeg bygget to forskjellige, Cyburg og TABAQ og må si at jeg er imponert over lyden. Livlig, åpen og allikevel med dypbass.

    Dette er en eldgammel konstruksjon av Paul Voight fra 1930 tallet. Det er ikke bassrefleks, men en slags hornkontruksjon som tar mye mindre plass. Det er på en måte en blanding av bassrefleks, transmisjonslinje og horn. Rikelig med demping (hardere innerst og løsere ytterst) fjerner uønskede ressonanser. Den øverste delen av kabinettet fungerer som et langt kompresjonskammer, den nederste delen som et horn og hvis jeg har forstått det rett; porten som en bassrefleks port som tunes til ønsket frekvens.
    Et kvartbølgehorn (quarterwave) sier bare at lengden på hornet er 1/4 av bølgelengden til avstemmingsfrekvensen.
    Om elementet er montert med offset i hornet, hvordan det er dempet og om siste hornsegmentet ligner mer på en hylleport er bare "tilleggsutstyr".
    Både offsetplasseringen og dempingen er gjort for å dempe resonansene (og mellomtonelekkasje) i hornet. "Hylleporten" i munningen på hornet bidrar riktignok til å presse nedre grensefrekvens nedover, men dette sammen med dempemateriale er for noen å drepe "hornlyden". En diskusjon like lang og interessant som kabler.......... :)

    I gamle dager het det at et horn måtte være halvbølgelengde, at starten på hornet (throat) måtte (minst) tilsvare arealet på elementet og at enden (mouth) måtte ha en omkrets (minst) tilsvarende lengden på hornet før det var lov å kalle det et HORN! ;D
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Nå står elementene å spiller i bassrefleks kasser på 90L med en port avstemming på 32 Hz
    de biter bra fra seg for å si det sånn, men det var mer liv i den provisoriske TQWT kassa på 50L netto volum
    Nå er de litt for skoleflinke for min smak så forskningen forsetter ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn