Seas Exotic Fulltone

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Fin Seas fulltone.
Dette blir det et par prosjekter utav.. :D

Rvc=3.0Ohms;
Fc=31Hz;
Vas=146liters;
Qms=4.24;
Qes=0.43;
Qts=0.39.




 
T

theStig

Gjest
Heftigt! Er den tilgjengelig på markedet enda denne her nå eller?

Litt lav følsomhet, som forventet/dessverre. T/S parametrene gir oss ca. 86 dB 4pi følsomhet, og det er jo ikke all verden egentlig.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
theStig skrev:
Heftigt! Er den tilgjengelig på markedet enda denne her nå eller?

Litt lav følsomhet, som forventet/dessverre. T/S parametrene gir oss ca. 86 dB 4pi følsomhet, og det er jo ikke all verden egentlig.
Ikke enda nei,blir vel et stykke utpå nyåret.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Nye bilder.



 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
For enkelte er det vel å banne i kirken, men putt på en enkel spole (0,82mH) og en motstand (10ohm) koblet paralellt med spolen, så får man en frekvensgang som ser imponerende ut til fulltone å være. I en lukket kasse på 50-60 liter, evnt bassrefleks avstemt til 30hz, ser det ihvertfall bra ut på "papiret".
 

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Hvorfor er det galt å rette opp feil? Syns det måtte være lov å legge på filtere - ser bare fordeler med det. Det høres i allefall ikke bra ut med den frekvensgangen som er originalt. Det skulle imidlertid vært en smal sak for SEAS å få bedre og rettere frekvensgang enn det der da - uten filter. Det kommer nok en gang det og :)

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Hagto skrev:
theStig skrev:
Heftigt! Er den tilgjengelig på markedet enda denne her nå eller?

Litt lav følsomhet, som forventet/dessverre. T/S parametrene gir oss ca. 86 dB 4pi følsomhet, og det er jo ikke all verden egentlig.
Denne blir oppgitt til 96 db følsomhet?
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=192&Itemid=188
Det hjelper ikke det når følsomheten i mellomtonen og ned til bassen er langt under 96dB. Elementet må kompenseres for den laveste følsomheten i det praktisk brukte frekvensregisteret for å låte optimalt. Da havner vi fort ned mellom 83 - 85dB følsomhet.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Den leveres i både 4 og 8 ohms versjon.
Den jeg viste et trace av frekvensgangen på er 8 ohms versjonen.
Oppgitt følsomhet er allikevel langt fra sannheten i praksis, man kan nok fort trekke fra 10-12dB her ja.
 
B

bendis

Gjest
fikk mail fra seas;
"Foreløpig har vi bare en forhandlerpris - som for øvrig ikke er helt
fastsatt, men den vil ligge på ca 5.000 kroner pr stk." :eek:

spole av ren sølv? eller bare merkenavnet? ::)
syns jeg ser de store PA leverandørene kreve 5000 for sin aller beste 18". selv ikke det hadde blitt tatt seriøst..
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Hallo? Har de oksygen nok der nede i Moss?

Mvh
Sniff
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Hva er forhandlerpris? Skal forhandleren gange prisen med 1,8/1,9 så har vi prisen vi må betale?
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Hadde vært morsomt å teste denne, men til den prisen?
Nei så morsomt er det ikke :(

For 10-15000.- i elementkostnad, kan man få til det meste i 2 og 3 veis også.........
 
B

bendis

Gjest
for under 4000 får man den aller beste EXCEL diskant og 8" woofer fra eltek.

fulltoner vil nesten alltid ha høyere forvrengning og dårligere spredning.. eller hva? ::)
 
L

lydmannen

Gjest
Vil sikkert funke det, men de egner seg nok best i et lukket system.

Fs= 32Hz og Qes= 0,50 noe som gir en EBP = 64 så det vil si closed box som en grunnregel.
Tror de gjør seg veldig godt i et lukket kabinett på ca. 60 liter. Kommer an på hvilken Q verdi du liker.
 
L

Lab

Gjest
lydmannen skrev:
Vil sikkert funke det, men de egner seg nok best i et lukket system.

Fs= 32Hz og Qes= 0,50 noe som gir en EBP = 64 så det vil si closed box som en grunnregel.
Tror de gjør seg veldig godt i et lukket kabinett på ca. 60 liter. Kommer an på hvilken Q verdi du liker.
Tror du at hvis man bygger en trykkammer kasse på 60 liter så vil det gå greit, så enkelt? hadde vært spennende. Håper de kommer med kasseforslag også.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Lab skrev:
lydmannen skrev:
Vil sikkert funke det, men de egner seg nok best i et lukket system.

Fs= 32Hz og Qes= 0,50 noe som gir en EBP = 64 så det vil si closed box som en grunnregel.
Tror de gjør seg veldig godt i et lukket kabinett på ca. 60 liter. Kommer an på hvilken Q verdi du liker.
Tror du at hvis man bygger en trykkammer kasse på 60 liter så vil det gå greit, så enkelt? hadde vært spennende. Håper de kommer med kasseforslag også.
Hvis det ikke funker er jo alltid EQ en venn... :D

PK
 
L

lydmannen

Gjest
Det vil sikkert funke bra med en helt ordinær kasse på ca. 60 liter, jeg må regne litt på det. Kan komme med et par forslag.
Jeg syns vel kanskje et så dyrt element trenger en litt mer eksotisk konstruksjon, jobber med det, har en plan.
Ang EQ så er det viktig å tenke på at når du tukler til signalet ved bruk av EQ så innfører du samtidig massevis av feil.
Så det viktigste må være å legge litt jobb i konstruksjonen og bruke minst mulig EQ.
 
L

lydmannen

Gjest
Hei norcad
Jeg vet ikke hva du kan om elektrokikk og hvordan en EQ er konstruert og hvordan den påvirker lyden.
Det eksisterer EQ'er som er ganske faseriktige (ikke tidsforsinker signalet), men det er proffe greier.
En EQ med slak kurve (lav Q verdi) som løfter f.eks 3dB over et stot område er ikke noe problem, men 1/3 bånds EQ'er som ser ut som Alpene (en fjellkjede) er ikke bra.

Vet ikke om det var en ok forklaring, hvis du kunne spesifisere litt mer hva du er uenig i eller lurer på så hadde det vært fint.
 
L

Lab

Gjest
lydmannen skrev:
Det vil sikkert funke bra med en helt ordinær kasse på ca. 60 liter, jeg må regne litt på det. Kan komme med et par forslag.
Jeg syns vel kanskje et så dyrt element trenger en litt mer eksotisk konstruksjon, jobber med det, har en plan.
Ang EQ så er det viktig å tenke på at når du tukler til signalet ved bruk av EQ så innfører du samtidig massevis av feil.
Så det viktigste må være å legge litt jobb i konstruksjonen og bruke minst mulig EQ.
Hadde vært flott hvis du kom med forslag :)
 
L

lydmannen

Gjest
Skal komme med forslag, hva med en konkurranse for å se hvem som lager den beste konstruksjonen?
 
L

Lab

Gjest
lydmannen skrev:
Skal komme med forslag, hva med en konkurranse for å se hvem som lager den beste konstruksjonen?
Dette blir spennende! Har ikke nok kunnskaper selv, men ca 60 liter er en grei og stuevennlig størrelse ihvertfall. Det blir f.eks 20cm x 30cm x 100 cm innvendig volum og det er vel grei størrelse. Så er det om det skal være smal eller bred frontbaffel? Er det mulig å få til konstruksjonen uten effektsugende baffelstepfiltre?
 
K

kbwh

Gjest
Like morsomt hver gang noen drar fram 3 bånds grafisk når noen nevner EQ. Vi er vel kommet litt lenger?

EQ er baaaad. Da heller en ujevn frekvensgang. JM2S.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
lydmannen skrev:
Hei norcad
Jeg vet ikke hva du kan om elektrokikk og hvordan en EQ er konstruert og hvordan den påvirker lyden.
Det eksisterer EQ'er som er ganske faseriktige (ikke tidsforsinker signalet), men det er proffe greier.
En EQ med slak kurve (lav Q verdi) som løfter f.eks 3dB over et stot område er ikke noe problem, men 1/3 bånds EQ'er som ser ut som Alpene (en fjellkjede) er ikke bra.

Vet ikke om det var en ok forklaring, hvis du kunne spesifisere litt mer hva du er uenig i eller lurer på så hadde det vært fint.
Er ikke uenig i det du skriver, men det var MASSEvis av feil jeg lurte på. Fasedreining er for meg EN feil.
Og hvis man kjøper ny cd-spiller, dac, forforsterker eller effektforsterker, vil man jo kjøpe noe som er bra og som gjør minst mulig feil.
Hvorfor er det å sette inn en eq ensbetydende med å kjøpe noe dårlig "dri**" ?

Jeg er forøvrig helt enig at den beste løsningen er å unngå eq, hvis det er mulig.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Valentino skrev:
Like morsomt hver gang noen drar fram 3 bånds grafisk når noen nevner EQ. Vi er vel kommet litt lenger?

EQ er baaaad. Da heller en ujevn frekvensgang. JM2S.
For meg er eq et ypperlig verktøy til å rette opp feilene høyttalerne og rommet gjør med frekvensgangen.
Men det er lov å bruke den med måte og fornuft. Og det er lov å bruke en av god kvalitet.

Jeg vil helst høre en tenor synge som en tenor, og en trombone låte som en trombone. Hvis eq er løsningen har jeg ingen problemer med det.

Men beklager off topic, la oss sette over til Seas fulltone igjen! ;D
 
L

lydmannen

Gjest
Fikk ny pris fra Eltek i dag: 6125,- pr.stk.
De har ikke tatt de inn til lager, men kan skaffe på få dagers varsel.

Det bør være noen utrolig gode ht dette.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ups! Det var da en sinnsyk høy pris! Må da minst være AlNiCo magneter her da...
Har tro på motstand og spole for å rette ut "alpene" litt. Alle seriøse ht produsenet bruker da det...!? Har selv prøvd det på Lowther elementene. Subjektivt mye bedre.

Men for 12.250,- får jeg helt nye Lowther PM7A m/sølvspole...og det ER AlNiCo magneter. Hvem sa at Lowther var dyrt...?
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Dette blir veldig spennende, har velig lyst og prøve ut dette med fulltoner, og har i lengre tid sett på Manger elementet som et godt alternativ.

Det er jo litt dyrt dette elementet, men Seas har jo generelt "moderate" priser på sine ting, så det må jo ligge noe i denne prisen.

Så vis det er noen med gode forslag til DIY med dette elementet så blir jeg veldig glad. :)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Kabeldragern skrev:
Ups! Det var da en sinnsyk høy pris! Må da minst være AlNiCo magneter her da...
Har tro på motstand og spole for å rette ut "alpene" litt. Alle seriøse ht produsenet bruker da det...!? Har selv prøvd det på Lowther elementene. Subjektivt mye bedre.

Men for 12.250,- får jeg helt nye Lowther PM7A m/sølvspole...og det ER AlNiCo magneter. Hvem sa at Lowther var dyrt...?
Det er vel hvordan det låter som teller, sant?

Tro meg synes det var avsindig dyrt.. Men det bør da være lyden som teller.

Spennende om noen prøver det, og om noen atpåtil setter det opp mot andre dyre fulltoner :)

PK
 
L

lydmannen

Gjest
Det kommer an på hvordan amp du har, gir den mye strøm/tåler lav impedans, så velger du 4ohm
Har du rør, kanskje 8 ohm er best, kommer an på hva du har.
De har dessuten litt forskjellig karakteristikk, men hvis jeg skal kjøpe så blir det høyst sansynlig 8 ohm.
Du må nesten ta for deg dataene på høyttaleren og regne på det ut ifra dine preferanser.
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Fulltoner har jo store fordeler med tanke på delefilteret, men hvor god kan man forvente at denne kommer til og bli, kan den sammenlignes med de beste diskant/mellomtone kombinasjonene?

Hva tror dere om og kombinere denne med feks, 2 stk 8" Excel i lukket kasse delt aktivt rundt 200-300 Hz?
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
author=lydmannen link=topic=17877.msg396249#msg396249 date=1203712808]
Det vil sikkert funke bra med en helt ordinær kasse på ca. 60 liter, jeg må regne litt på det. Kan komme med et par forslag.
Jeg syns vel kanskje et så dyrt element trenger en litt mer eksotisk konstruksjon, jobber med det, har en plan.
Har du sett på noen løsninger? Jeg venter i Spenning ;)
 
Topp Bunn